قصة من نظرة عين البارت الواحد والثلاثون31 بقلم نجلاء فتحي

قصة من نظرة عين
البارت الواحد والثلاثون31
بقلم نجلاء فتحي


أمل/ أتحسدت مثلا من الأخر فى شغل ليا ولا أمشى وبلاش أتصل عليكى وسيبى رقمك دة معناة رفض بشياكة حدد موقفك من الأن 

رجع بظهرة على الكرسى ونظر ليها نصف عين وهو يقيمها وقال مبروك أكون سعيد بوجود واحدة زيك معايا أقصد فى شركتى بكرة أستلمى شغلك لو فاضية النهاردة خليكى أتعارفى على وضع الشغل 

رفعت أمل حاجبها لة وقالت، لا مش ورايا حاجة ثم أعتدلت فى وقفتها  وألتقطت شنطتها وقالت ممكن أعرف مكانى فين 

هو/ بكل سهولة  ،،ألتقط سماعة التليفون  وكلم بنت لكى تدربها ،،وعيونة مثبتة على أمل وهى لم تتوتر ثابثة بكل ثقة شامخة مثل الجبال بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
__________
[فى دار أيتام ]

وصل جاسر ودخل جلس على كرسى جلد وشاور للمدير يخرج فهذا أول لقاء حين علم أنة أبنة وتأكد من خلال ذلك من تحليل 【DNA】   وكرامتة لم تسمح بالأعتراف بية لأنة متسجل لقيط فى هذة الأوراق الرسمية بالدار رغم طفل شرعى قولآ وفعلآ   ،،نظر بتمعن لذلك الطفل صاحب ال٨ سنوات  وملامحة صفراء اللون وشاحب الوجة وملابسة قديمة مقطوعة من تحت الأبط وبنطلونة  قديم للغاية وشعرة كبير ويهرش فية وإيدة ووشة متلحوثين أما عيونة هى نفس عيون جاسر لون ولون وشكلة وهو صغير ،،،،فقال بلغونى فى عيل فى الدار بيحاول يهرب لية

زين مسح مناخيرة فى كم هدومة مما ترك أثر على خدة وقال بيضربونى يا بية جامد 

جاسر قرف من زين / أزاى

زين/مفيش أكل مفيش حمام عطشان ممنوع كلة ضرب فى ضرب الأكل الصبح بس ولو عملت حاجة غلط مليش ،،،هو أنت مين 
جاسر بجمود/ ملكش فية 

زين/ وضع أيدة على وشة بحماية حين وجد جاسر نهض من على الكرسى وقال والنبى يا بية بلاش ضرب 

جاسر فتح باب الغرفة وقال أنتم يا ولااااااد الو****** ،،،،حضر المدير بخوف فقال جاسر خدوا الواد دة عايزة بيبرق من النظافة يستحمى  وهدومة تتغير 

حاول خلال هذة المدة المدير يكلمة يستشف ماذا حدث لم يجد غير التجاهل والصمت بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
__________
【فى الشركة 】

حازم/ ألو 

هنادى/ وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 

حازم/ غايبة لية

هنادى/ مش غايبة ليا يوم فى الشهر غياب أخذتة

حازم/ لية

هنادى/ هو أي إللى ليييية دة حقى ودى قواعد المكان 

حازم بضيق / ماشى بكرة تكونى موجودة بدرى عايزك

هنادى / تمام بس أمشى بدرى ساعتين

حازم/ خير

هنادى/ عادى بكرة الخميس  عايزة أجهز عندى مناسبة الجمعة ،والأسبوع إللى جاى قدمت على أجازة ٦ أيام وأتوافق عليها من جاسر بية 

حازم بضيق ممذوج بسخرية/ خير هتتجوزى مثلا

هنادى بحزن/ أيوة

حازم أتنفض فى وقفتة بلااااااش هزار

هنادى بقوة/ لا بجد وبعد أذنك 
مش فاضية وأغلقت الخط

حازم/ أةةةةة مستحيل   ياأبن،**&***&،، يا جاسر ال***** ثم أسرع لمكتب جاسر الذى مضى الأجازة لم يجدة كلمة فون لم يصبر حين يأتى فركب عربيتة وسار  لدار الأيتام 
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات _______
وصل حازم الدار ،،وظل بخارج المكتب ينفخ بأمر من جاسر  فكان معاة زين استحمى وارتدى ملابس نظيفة شكلة جميل جدا وبياكل بنهم شديد بالأكل الذى أحضرة لة جاسر من مطعم مشهور وكان عبارة عن لحوم فقط ،،، وهو يشاهده وهو يدخن وملامحة جادة 

زين بعد الأكل مسح فمة بكم هدومة لأسف وفمة فى أكل،، كعور جاسر إيدة بغضب وقال أنت مش بنى أدم فى حد يعمل كدة،،،

الطفل بخوف،أخر مرة يا بية متعود على كدة 

حاول جاسر التحكم فى أعصابة وشدة من قفاه وأدخلة حمام المدير وقال بأمر أغسل إيدك ووشك بالصابون فاهم يالاااااا 

ثم شده تانى للخارج وقالة عايزك تقولى كل حاجة فى الدار بتحصل 
جلس الطفل على ركبتة فى الأرض وسند زراعة على مسند الكرسى وجاسر يسمعة وهو واضع قدم على قدم ويدخن  بتركيز

وبعد وقت قال الطفل  أنت حلو أووى يا بية هو لية حضرتك لابس نظارة سودة 

جاسر   نظر لملامحة القريبة ليه وقال ،ملكش دعوة تعال ورينى نايم فين  ،،،أمسك الطفل إيدة فأبتعد جاسر وسار بجوارة لم يزعل الطفل فهو متعود على الأهانة 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
وصل للغرفة التى لا تسمى غير حظيرة  من الأشياء القذرة المتراكمة فيها والحمامات لم يستطيع الدخول للداخل من الريحة، ،
كل هذا والعاملين فى المكان يتملكهم الرعب من هذا 

حازم لم يعرف ماذا يحدث فسار وراهم،،وقال أعوذ بالله أي الأرف دة  وأتعصب من الموقف وفهم زيارة جاسر يتفقد المكان ،فوضع منديل على أنفة ودخل الحمامات وهلع من بشاعة المنظر  

【【ملحوظة】】 تعتبر فى الخفاء هذة الدار ملك شركة بين جاسر وحازم  وله حرية التصرف فيها 

وهنا جاسر أتكلم  كل شهر بدفع فلوس هنا أكل وشرب وهدوم ولو طفل تعب ببعت دكتور أي الأرف دة 

المدير بتوتر/ العيال بتبهدل ومش لحقنا ننظف

حازم/ دى عفانة سنين  فى عقاااااااب مش اعاقب العاملين لاااااا أعاقبك أنت 
علشان ساكت على الأرف دة  

جاسر/ فين عياااااال الدار مش شايف حد

المدير بخوف/ فى نزهة خارجية 
نظر جاسر لزين وقال اصحابك فين

نظر الطفل للمدير بخوف ،،،فقال لة جاسر متخافش قول ،،،أستخبى الطفل وراء رجل جاسر وقال تحت

عقد حازم بين حاجبة وقال ماتوا
وسكت لما جاسر نظر لة بغضب وقال تعرف طريقهم

الطفل/ أيوة يا بية تعال معايا
ألتقطة المدير فى حضنة وقال  متعطلش البية يا حبيبى هما جم من الفسحة وبياكلوا  تحت 

 لم ينكر جاسر أنة زعل على المكان المتواجد فية الأطفال فهو عبارة عن مكان مترب يمتلآ بالحشرات والعناكب والريحة فظيعة لم يستحمل الوقوف دقايق من شدة حرارة الجو والمكان مغلق ومنظر العيال لا تقل وضع عن وضع زين لما شافة وعرقانين وفى طفل مغمى علية شكلة بسبب هذا لم يحتمل  وبدون مقدمات أنقض حازم على مدير الدار مثل الثور الهايج فقد صعب علية الأطفال للغاية وكأنة يفضى شحنة غضبة فية من كلام هنادى وخبر جوازها  
خافوا الأطفال وبشدة وزين لثانى مرة يستخبى وراء رجل جاسر يطلب الحماية 
جاسر أبعدة وقال بحدة متخافش 

زين بهلع/ بعد م تمشوا يضربنى 

حازم بغضب أمسك مدير الدار بعد ضربة  وقال ياعيااااال أهو قدامكم أهو إللى نفسة فى حاجة يعملها فية  ،،،نظروا الأطفال لبعض وفى ثوانى أنقضوا علية بالضرب والصراخ والعض ومعهم زين  ،،أخذ المدير يصرخ فلا حياه لمن تنادي فالمكان بعيد عن المدنية وتحت الأرض  وبعد وقت  طويل أخذ جاسر الأطفال فى حديقة الدار وجلب ليهم طعام نظيف وبدأ يسمع منهم ماذا حدث لهم ثم أخذ حازم المدير مسحول للحمامات وأمرة ينظفها بدون قفازات بيدة مباشر وأمر العاملين بتنظيف الغرف ووجدوا ملابس جديدة فى المخازن فهو يبعها لحسابة كل شهر  لم يكتفى بذلك بل أحضر حازم المدير تانى  أمام الأطفال وسخن ملعقة معدن وتركها على إيد المدير اليمنى وكررها فى إيدة الشمال وقال بغل،،علشان تمد إيدك على عيل صغير تانى ثم جرجرة للدور إللى كان محبوس فية الأطفال وحبسة فيها وحيد بدون ماء ولا طعام مثل ما يفعل مع الأطفال 
وأخر اليوم كل واحد ذهب لبيتة ولا يوجد نقاش فى أى موضوع 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
_____
[فى صباح اليوم التالى ]

أستدعى جاسر حازم وقال جيت لية أمبارح الدار 

حازم/ مرضدش أكلمك ،،لية مضيت أجازة لهنادى

جاسر/ حقها أمنعها مثلا

حازم/ أةةة أمنعها  بنت ال***هتتجوز بكرة 

جاسر بضيق/ ياغبى أهدأ أنا أعرف منين مش من حقى أسأل حد من الموظفين واخدين أجازة لية الشركة محددة يوم واحد ليهم فى الشهر بعد كدة أسأل لو اتكرر
 حازم/ ماشى غايبة يوم وال٦ أيام نظامهم أي
جاسر/ مش بدقق معها علشان خاطرك

حازم/ أوووف انت عارف بحبها قد أي لا يمكن تروح منى كفاية أنى نظفت بجد علشانها ثم جلس على أقرب كرسى وقال بذل وكسرة يوم مقبلتها ملمستش واحدة مفيش سيجارة كدة ولا كدة مفيش علاقات بقيت أنسان نظيف بجد اتغيرت علشانها علشان بحبها عايزها لو قتلتها وحنط جثتها  تبقى ملكى أعملها ،،ثم مسك إيدة وقال متسبنيش يا صاحبى جوزنى هنادى،،،نظر لة جاسر وقال أنت إللى بتساعدنى مش أنا إللى بساعدك أعتبر هنادى مصلحة لحبايبنا ولازم تنجز المهمة بأكتساح الواحد لما بيكون زيك دماغة بتقف شوف هترجع حبيبتك أزاى وأوعا تنسى كل الوسايل فى الحرب متاحة للى زينا ،،،

معروف عنك بتعشق الصعب والالغاز فاكر لما كنا صغيرين  وعايزين نطلع رحلة وأبوك رفض ساعتها عاملت أي

حازم بتذكر، ،مضيتة وهو مغيب لما حطيتلة حبوب هلوسة ** 
بس صعب اعمل كدة فى هنادى 

ضربة جاسر بخفة على راسة وقال دى فكرة جرب تجيب أختها ثم غمز لية ،،ثوانى ولمعت فى رأس حازم فكرة  وقال لقتها ومش قايل عليها

جاسر/ براحتك 

حازم/ غتت

جاسر/ أتلم ياااض 

حازم/ أحم ،،هو أنت لية مش جبت زين أبنك من الدار المكان بشع

جاسر/ ملكش فية

حازم/ لا ليا أنا شريكك  العيب مش على مدير الدار أحنا مشاركين
نظر لة جاسر بأنتباة وقال أزاى 

جاسر/ من يوم م أشترينا الدار مش دخلناها ومجرد بنك ليها العيال دى فى رقبتنا أنا خلال كل فترة أطمن عليهم بنفسى وإللى اتعمل فى المدير أكيد العاملين هيبلغوا المدير الجديد لو عمل زية أنا عملت فية أي أخر اليوم أخرجة من البدرون   المال السايب يعلم السرقة برضة لية زين سبتة

جاسر/ متسجل لقيط مقدرش اعترف بية دة انهيار لكيانى 

حازم/ إللى أعرفة أنة طفل شرعى وزينة كانت حامل منك قبل متطلق وبعديها رمتة حرام عليك الواد قمر  وشكلة لما أستحمى قمر جرئ وذكى

جاسر/ مش حاسة

حازم/ بعد التحليل والشبة ولا علشان معاك ٣ غيرة سبحان الله كنت تتمنى زينة تخلف ولما حصل ترفصة طب الواد دة يعيش أزاى 

جاسر/ مش هتكون أحن علية منى ومش عايز أسمع تانى كلام عنة معنديش غير الثلاث الصبيان التؤام وبس  زين ملوش وجود 
يلا برا عايز أراجع الورق أللى فى إيدى 

حازم/ بكرة تندم

جاسر/ مشى ياااااض قال أهز كيانى بسبب عيل ثم قال بغرور معايا ٣ غيرة ولا يهمنى 
تركة حازم وهز رأسة بيأس منه فعقلة مشغول بهنادى
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
_______

زينة/ يعنى أي مش عارف تدخل الفيلا عايزة اخطف عيالة 

    /٠٠٠٠٠٠٠

زينة/أقفل يا ابن☆☆☆☆☆
,,,,,.  هتجنن أزاى مانع الدبانة تدخل بيتة حريص يا جاسر أنا وأنت والزمن طويل هتروح منى فين أنت عيل بالنسبالى 
______

【فى الشركة 】

فى مكتب أو [الخزنة] تستلم هنادى مرتبها   الشهرى وأثناء وهى تمضى مضت على ورقة زيادة سألت المسؤل فقال دى قرار جديد  وزعق ليها وقال انجزى يا بشمهندسة علشان اشوف غيرك 

هنادى بخوف كالعادة ،،حاضر ثم مضت ولم تقرأ الورقة فهى متعودة تمضى على ورقتين قبل أستلام المرتب الان مضت على ٣ أوراق غبية بفعلتها  

وبعد ما خرجت من مكتب الخزنة دخل حازم وسحب الورقة الثالثة وضرب الموظف بالقلم وقالة علشان تعلى صوتك عليها تانى لو حد عرف بالورقة دى هتلبس أسود ذى النسوان على عيالك 

الراجل بخوف/ معرفش الورقة دى أي هى هى مضت على أي

حازم/ عملة حركة غير لائقة 🤭ومشى وهو واضع الورقة فى جيبة بأنتصار ٠
الكلام على أي



تعليقات