قصة من نظرة عين البارت العشرون20 بقلم نجلاء فتحي

قصة من نظرة عين
البارت العشرون20 
بقلم نجلاء فتحي


خبط الطفل فى رجل حازم 

حازم مسكه/ أية يلاااا بوظت البنطلون ،،أتسعت عينة أيييية دة٠ أنت شبة جاسر لا نسخة منه 
أنت من الدار 

الطفل/ أيوة 

حازم/ أسمك أي 

الطفل/ زين 

حازم/ زين أي

الطفل/ معرفش أسمى كامل جوا ثم جرى بعيد 

حازم/ خبط كف على كف سبحان الله نسخة من جاسر ثم هز أكتافة بعدم أهتمام وكمل طريقة 

أمل بمكر/ ولسة يا جاسر هجننك
_____
          【فى المكتب 】

حازم/ مالك 

جاسر/ شوفت أمل فى دار الأيتام 

حازم/ وأي إللى يجبها خلى بالك ميعاد تنفيد كلمة أمك كمان يومين صحيح فى ولد شبهك فى دار الأيتام 

جاسر/ شوفتة 

حازم/ نسخة منك

جاسر/ محدش شبهى صدفة  عايز تجبلى أخبار أمل 

حازم/ لية هتتجوزها

جاسر/ تركة ومشى

حازم/ عيل رخم 
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
______
[فى بيت أمل ]

أحمد/ كنتى فين
أمل/ أمشى رجلى فى حاجة
أحمد/ لا لازم ترجعى أمل بتاعة زمان وهنا قطع الحديث خبط على الباب فتح وجد عمة وأبنة
العم/ أي! يا أبن أخويا مش تقول أتفضل 
أحمد بتوتر/ أتفضل
دخل العم وهو ينظر للشقة وقال عادية هى دى إللى سبت بيت أبوك علشانها ولا هربت وفاكرنى مش أجيبك أمل فين جايب المأذون معايا 
أحمد/ مش هربان ومفيش جواز ،،،طاااااااخ،،،بتضربنى يا عمى الجواز مش بالعافية 
خرجت أمل  من الغرفه وخرجت شحنة غضبها الأيام إللى فاتت  ،عايز أي!!
مرضدش تلم لحمى أنا وأختى وأحنا عيال جاى على الجاهز تجرى ورانا لية  أختى وعمى إللى هو أخوك رفض وجوزها لأبنة ونعمة الرجولة  ودلوقتى بتجرى ورايا أنا ٠٠
أحمد/ أسكتتتى أدخلى جواااااا
أمل/ لااااااااا  أبنك عرة الرجالة لو راجل صح ميكنش دلدول لأبوة

العم/ يا قليلة الأدب أنا عمك 
أحمد/ قول لنفسك 
 وهنا بدأ الشجار بين العم والأبن العريس مع أحمد  ،،،أمل نسيت حملها وبدأت تساعد أحمد  وتضرب وزينب تصوت وتطلم  

فى الأسفل أتصل الشخص الذى يحرس بيت أمل أو أمل بالتحديد وبلغ جاسر أن فى راجل وشاب وشخص بجلباب وفى يدة دفتر كبير يظهر مأذون وهو طلع وراهم دخلوا شقة أمل وبعديها حدث مشجارة ولم يعرف السبب  ،،أسرع جاسر لأول مرة لبيت أمل فهو رجح أن دة عمها وأبنة الذى عرف حكايتها من الملف الذى أعطاة حازم لة  فى أول تعينها فى الشركة  

وبعد ١٥ دقيقة والخناقة مشتعلة   وصل جاسر وصعد الشقة وتوقف على الدور الذى يجتمع علية الجيران يطرقون على الباب ولا أحد يفتح ثم أبعد الناس وحاول يزق الباب بكتفة مرة الثانية الثالثة نجح ودخل،،،،،
  الحراسة الخاصة  منعوا حد يدخل ومشوا الناس بأمر منة  
وجد الوضع كالاتى  راجل كبير وشاب يضربون أحمد والمأذون يحاول يسلك بالكلام وهو بعيد وفتاة حامل بان عليها التعب وتلطم وأمل مثل الطور الهايج تضرب فى الشاب والراجل الكبير وترفص وتعض لدرجة عبايتها البيتى مقطوعة من الكتف والصدر وشعرها مشعت ومن غير حجاب  وفى لمح البصر حدث حالة صمت حين رفص الشاب أمل بالرجل فى بطنها مسكت أمل بطنها وجثت على ركبتها صرخت مثل أمراة تلد   وأتسعت تحتها بقعة دم  

جاسر بحركة غير أرادية / حملها أو خطفها وجرى بيها لعربيتة  وهو يسب نفسة كيف فعل ذلك لها  نظر أحمد المضروب له وأبتسم 

العم / مين دة 

أحمد بتعب وزينب تحضنة/  جوزها 

العم / أي

أحمد/ أمل حامل 
وقبل نطق ردة أمسكة البودى جارد من كتفة وقالة   جاسر بية آمر  نمسككم ثم أخدوهم

زينب/ جاسر خد أمل وعمنا وأبنة

أحمد/ متخافيش مش هيأذيها

زينب/ لازم نعرف هى فين

أحمد/ هاتى التليفون أتصل على صاحبة وهو يعرفنا طريق أمل 

زينب/ يارب الجنين ينزل 

أحمد/ غلط لو ربنا عايز كدة يبقا الحمد لله لكن تتمنى قتل نفس لا

زينب / ساعدتة لغرفة النوم لكى يستريح ويتصل على حازم 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

فاقت أمل وجدت نفسها فى سرير فى مستشفى ومعلقة فى إيدها إبرة مغذية، ،  فقالت بتعب زينب  أبية أحمد    أبية أحمد  ،،ثم أتسعت عنيها عندما لمحتة يجلس على الكرسى أمامها يدخن وواضع رجل على رجل ومن غير نظارتة الشمسية فقالت   أنت أي
جاسر/ بتتخنقى وعاملة نفسك هيرو وأنتى حامل
أمل/ وأنت مالك 
جاسر/ ترجل ليها وأنحنى ليها وأمسك فكها بقوة، ،مقدر حالتك مش عايز أزعلك
أمل نظرت لعيونة  وتبرجلت كالعادة وقالت نقذتنى لية
بعد عنها وغمض عيونة بقوة وقال لكى يدارى موقفة  نظير لما ساعدتى أمى كدة خلصين
أمل  بأنفعال/ لا راجل صح صاحب واجب يا جدع ،أنت رديت معروفك  بعملتك السودة دى ثم شاورت على بطنها ياريتة كان نزل

أبتسم بسخرية لازعة، ،،دكتور أبن **& أداكى تثبيت قال أي ضميرى يؤنبنى لما أنزلة  وهو لية فرصة يعيش كلة كلام شعارات

أمل بحزن/ عملت إللى عليك سبنى فى حالى 

جاسر/ المأذون جاى أى كلمة  أحمد جوز أختك أقتلة

أمل بلهفة  وتسرع  / أوعا تقرب منة أوعا تفكر مبسوطة لا الموت أرحم منك أنت ولا حاجة يا حرامى الشرف 
وقبل أن ينقض عليها خبط الباب ودخل المأذون مع حازم  ورفضت أمل كتب الكتاب ٠٠٠٠٠



تعليقات