قصة أخي العنيدالبارت السادس 6بقلم اسيل زرارقة

قصة أخي العنيد

البارت السادس 6

بقلم اسيل زرارقة


هاياتو: ومن أنت؟

أدهم (بحنق): ده مش من شأنك يا أجنبي...

تسنيم (بغضب): اتعامل مع "هاياتو" باحترام...

أدهم (بسخرية): هاه... تعالي معايا من غير مشاكل...

بدأ أدهم يسحب تسنيم...

تسنيم (بصراخ): ابعد عني يا مجنون...

هاياتو (بغضب): Stay away from her...

في اللحظة دي، طعن أدهم هاياتو بسكين خرجها من جيبه...

تسنيم (بخوف): عملت له إيه؟

رش أدهم مخدر على تسنيم وغطت على طول، واختطفها...


بعد ساعتين:

يوسف (بغضب): اللعنة تأخرنا...

مريم (بخوف): هيحصل إيه دلوقتي يا أبيه "يوسف"؟

يوسف (بعصبية): الكلب ده... هلاقيه حتى لو كان تحت سابع أرض... مش هرحمه أبداً...

فجأة ظهر هاياتو وهو على وشك فقدان الوعي

هاياتو: please... Save her...

يوسف: مين ده؟

مريم (بخوف): ده زميلنا في المدرسة...

في الوقت ده، فقد هاياتو الوعي...

مريم (بصراخ): "هاياتو"...

يوسف (بحزن ويأس): لازم ناخده للمستشفى...

مريم (ببكاء): تمام...


وفي مكان مجهول:

مجهول1: في إيه يا عزيزتي؟ شكلك قلقانة؟

مجهول2: إمتى هتنفذوا الخطة؟ زهقت من الجلوس هنا لأكثر من 20 سنة...

مجهول (بخبث): قربت يا عزيزتي... أعدك هتخلصي من الجهاز قريباً... صبري شويه...

مجهول2: كل مرة تقول كده... ومفيش حاجة تتعمل...

مجهول1 (بصدق وحزن): المرة دي هتكون الضربة القاضية ل...


يوسف: لازم ناخده للمستشفى...

مريم: تمام...

بعد ساعة وصلوا للمستشفى وبدأ الأطباء يكشفوا على هاياتو...

يوسف (بتردد): حالته إيه؟

الطبيب (بجدية): مش قادرين نقول حاجة دلوقتي... بس حالته غير مستقرة وهنعمله عملية...

يوسف: اعملوا اللي لازم...

وفي الوقت نفسه:

أدهم (بسخرية): أخيراً استيقظت الأميرة الجميلة...

تسنيم (بكره): أنا فين؟

أدهم (بمرح): يشرفني أقول لك إني أخدت اللي عايزه منك و دلوقتي اغربي عن وشي...

تسنيم (بإنهيار وغضب): يا خسيس جبان...

أدهم شعر بالإهانة من كلام تسنيم لكنه تدارك نفسه...

أدهم: تسنيم، روحي فوراً قبل ما أرتكب جريمة فيك...


وفي المساء:

مالك: فين "تسنيم"؟

الخادمة (بتوتر): الأنسة الصغيرة لسه ما رجعتش...

مالك (بغضب): إنتي بتقولي إيه؟

الخادمة (بخوف): زي ما سمعت يا سيدي...

خرج مالك مسرعاً للبحث عن أخته...


وفي الوقت نفسه:

يوسف: كيف حال الفتى؟

الطبيب: صحا وعايز يشوفك...

مريم: إزاي؟

يوسف (بغموض): طيب هروحله...


بعد ما دخل يوسف على هاياتو...

يوسف: مرحباً...

هاياتو: Tasneem... Please save her...

يوسف: what happened?

هاياتو: Someone has kidnapped her...

يوسف: what were his specifications?

هاياتو: كان شعره أسود، عيونه عسلي، وطوله متوسط...

يوسف (بحقد): "أدهم" السافل... مش هرحمك أبداً...

خرج يوسف من المستشفى بسرعة...

يوسف (بصرامة): "آسر"... عايزك تلاقي "أدهم" حالاً...

آسر: تمام يا "يوسف"...

بعد ما أغلق الخط...

يوسف (بابتسامة خبيثة): ههههه... كل حاجة تمام...

مجهول: أكيد... نهاية القصة بقت قريبة جداً...


يوسف (بابتسامة): كل حاجة ماشية حسب الخطة...

مجهول: ممتاز...

بعد ما يوسف أغلق الخط مع المجهول، ظهر أدهم قدامه...

أدهم (بتساؤل): إيه علاقتك بـ"تسنيم"؟

يوسف اتفاجئ من وقاحة الشخص اللي قدامه، ورد بغضب...

يوسف: ده مش من شأنك... قولي فين "تسنيم"؟

أدهم: مين دي؟

يوسف بسرعة أمسك أدهم من ياقته وقال:

يوسف: متستهزئش بيا... مش هتمزح معايا...

أدهم (بحنق): وليه هأمزح معاك؟ آه... أخدت منها اللي عايزه و دلوقتي مستنيها ترجع لي مهزومة وأخو...

ما كملش أدهم كلامه، فيوسف ضربه ووجه له اللكمات...

وغادر يوسف...


أدهم (بانتصار): تمام...

فجأة رن موبايل أدهم... رد:

أدهم: أيوه...

مجهول: أحسنت يا "أدهم"... أعدك هتحصل على مكافأة كبيرة...

أدهم (بصدق): أنا مش عايز حاجة... المهم ننفذ الخطة... حتى لو كلفني خسارة كل حاجة...

مجهول: متقلقش... مش هتخسر حاجة يا ابني...


وفي الوقت نفسه:

مالك (بقلق): "تسنيم"... فين كنتي يا أختي؟

بدأت تسنيم تبكي...

تسنيم: أخي...

حكت تسنيم لأخوها كل اللي حصل، من مضايقات أدهم ليها وتهديده، لحد ما عمله بيها النهاردة...

احمرت عيني مالك من الغضب وانصدم بشدة، يعني أخته كانت بتعاني وهو ما عرفش...

مالك: فين الحقير ده؟

تسنيم: أخي... عايز تعمل إيه؟

مالك: هقتل ابن الك*** ده...

تسنيم (ببكاء): أرجوك يا أخي... ما تعملش كده... مش يستاهل إنك تبقى قاتل عشانه...

مالك (باستسلام): حاضر... عشان خاطرك بس... لكن هنببلغ عنه...

تسنيم: تمام...


وفي الوقت نفسه:

مريم (بقلق): سيد "يوسف" فين ممكن تكون "تسنيم"؟

يوسف (بهم): مش عارف... مش عارف... أكاد أجن...


وفي مكان آخر...

تامر (بفاجأة): "أمير"؟؟ إنت هنا ليه؟

أمير (بحزن): جاي أقعد عندك شوية... ممكن؟

تامر: دا كلام يا "أمير" ... بيتي مفتوح لك في أي وقت...

أمير: شكراً جزيلاً لك يا "تامر"...

تامر اكتشف إن صديقه عنده مشكلة، فقرر يسأله بعدين...


بعد ساعة:

مالك: عايز أقدم بلاغ عن واحد اسمه "أدهم المنشاوي" بتهمة الاعتداء على أختي...

الضابط (بجدية): تمام، هنقوم بالواجب...


يتبع إلى حين نشر فصل جديد


هاياتو: فتى عنده 15 سنة... زميل "تسنيم" في المدرسة... شاب أجنبي مسلم من أم تركية وأب إيطالي... معجب سري بـ"تسنيم"...

آسر: صديق "يوسف" المقرب وعنده 33 سنة....


             البارت السابع من هنا 

  لقراءة جميع حلقات القصه من هنا 

تعليقات