قصة أخي العنيد
البارت التاسع 9
بقلم اسيل زرارقة
بدأ "أمير" يضحك بجنون تحت نظرات "نيفين" المصدومة....
نيفين (بخوف): كلامي بيضحك؟
أمير (لا زال في نوبة ضحكه): لا.... لا... يا ست "نيفين".... كنتي فاكرة إن الكدب هيستمر كتير؟ بس كل حاجة انكشفت... من الآخر.... انتي مش أمي أنا و "يوسف"... أمنا الحقيقية هي "ميرنا الأنصاري"... الزوجة التانية للأستاذ "أحمد الشناوي"... اللي اتجوزها على مراته "نيفين الألفي" عشان الأخيرة دي ما بتخلفش... مش كده؟
صدمت "نيفين" من كلام "أمير"... هي ما كانتش متوقعة إنه يكتشف سرها...
نيفين (بخوف): إيه الهبل ده؟ أنا أمكم الحقيقية...
أمير (بحقد): مفيش داعي للإنكار يا "نيفين"... كل حاجة واضحة زي الشمس... حتى أنا ما حبتكيش أبداً... كنت حاسس إنك مش أمي... كنتي فاكرة إن أخويا الكبير "يوسف" مش هيفتكر عملتك السودة؟ هو كان عمره 7 سنين لما حاولتي تقتلي أمنا الحقيقية بعد ما ولدِتني... فضل طول السنين دي ساكت... واعتبرك أمه... ما قالليش أبداً... لحد قبل سنة... فضل يحشي دماغي بكل حاجة... بس مش بأفكار سودا... بالحقيقة... عشان ما انخدعش فيكي... وده اللي أكد شكوكنا لما عملنا فحص DNA و طلع إنك ما تعنيش لنا حاجة... عشان كده قلتلك الكلام ده قبل كده... مفيش ابن في الدنيا بيتبرأ من أمه مهما كان عاق... عشان انتي مش أمي أصلاً... لأن أمي مش بتسعى لتدمير مستقبل بنت بريئة... انتي أحقر ست شفتها في حياتي...
عندئذ بدأت "نيفين" تضحك بشكل مخيف...
نيفين (بخبث): بس يا ترى... تعرف علاقتك بالبنت اللي بتدافع عنها باستمرار؟
أمير: إيه؟
نيفين: هي أختك...
***********************
نيفين: هي أختك... أختك من أبوك...
أمير (بصدمة): إيه اللي بتقوليه؟
نيفين (بخبث): زي ما سمعت... "تسنيم" هي بنت "أحمد" و "سمر"... وأنا اتفقت مع "أدهم المنشاوي" اللي هو ابن خالها على إننا نعمل اللي هو عاوزه... وبالفعل تم ده...
ما كملتش "نيفين" كلامها... إذ بصفعة قوية من "أمير" نزلت عليها... وقعتها على الأرض...
أمير (بغموض وهدوء غريب): اسكتي... مفيش كلام تاني...
نيفين (بسخرية): جاتلك غريزة الأخوة على أختك ولا إيه؟
أمير: يعني أختي اللي بدور عليها من سنين كانت معك إذن؟
نيفين: لا... كانت عايشة مع أخوها الكبير "مالك"... دايماً أولاد "ميرنا" و "سمر" بيكسبوا وأنا بخسر...
أمير (بشماتة): لأن الخسارة تليق بيكي جداً...
بعد لحظات أخرج "أمير" موبايله واتصل بصاحبه...
أمير: أهلاً "تامر"... عايز نقابل في القهوة المعتادة بعد ساعة...
تامر (بقلق): حصل حاجة يا "أمير"؟
أمير (بغموض): أيوة... وعايزك في موضوع ضروري...
تامر: حاضر... فهمت...
بعد قفل الخط:
تامر (بقلق): ليكن خير إن شاء الله...
***********************
بعد ساعة:
تامر (بقلق): مرحباً "أمير"... ومالك كده ليه؟
أمير (بغموض): حالتي مش مهمة دلوقتي يا "تامر"... جاوبني دلوقتي من غير كدب...
ظهرت ملامح الارتباك على وجه "تامر"... فأردف قائلاً:
تامر: طيب... ليه بتقول الكلام ده دلوقتي يا "أمير"؟
أمير (بسخرية): بخصوص أختي...
وهنا زاد قلق "تامر" أكتر وأكتر...
تامر: مالها؟
أمير: "تامر"... أنت صاحبي من وإحنا رضع... وببساطة أنت كتاب مفتوح بالنسبة لي... فجاوبني من غير لف ولا دوران... إيه علاقتي ب"تسنيم"؟
تامر (باستسلام): أنت أخوها غير الشقيق...
إجابة "تامر" كانت كفيلة بتحطيم الاثنين... "تامر" كان عارف لهفة "أمير" لمقابلة أخته... لكنه كان ساكت لمصلحة الجميع...
أمير: مين غيرك وغير "نيفين" يعرف بالأمر؟
تامر: "يوسف" بس... وأمي كمان... إحنا الوحيدين اللي نعرف بوجودهم...
أمير: فهمت... لحظة قلت إنهم اثنين؟
تامر: أيوة... "تسنيم" وأخوها الكبير "مالك"... هما أولاد العم "أحمد"...
أمير (بصدمة): إيه؟
**********************
أمير (بصدمة): إيه اللي بتقوله؟
تامر: زي ما سمعت... أخوك الصغير "مالك الشناوي"...
أمير: كل ده ومحدش قال لي حاجة قبل كده...
تامر (بحزن): أنا آسف... ما كنتش أقصد أخبي عليك...
وفي الأثناء:
تسنيم (ببكاء): "مريم"... فين "مريم السيوفي"؟
الممرضة (نظرت في سجل المرضى): هي لسه في غرفة العمليات...
تسنيم: طيب...
انطلق الأخوان بسرعة لأمام غرفة العمليات...
وفي الأثناء:
مجدي (بجدية): قول لي دلوقتي يا "مازن"... إزاي هنخبي فضيحة ابنك؟
(علم "مجدي" وزوجته بالحقيقة...)
مازن: ما تقلقش يا أبي... هتصرف...
كارمن (باستياء): نأمل كده...
وفي اليوم التالي:
تامر: فين أمي و "بيان"؟
الخادمة: الآنسة "بيان" خرجت من شوية أما السيدة "رزان" في غرفتها...
تامر: فهمت...
وبعد دقائق:
رزان (بصدمة): "م... "ميرنا"؟... قلت "ميرنا"؟
المجهول: أيوة... صحت يا ست الكل...
رزان (بسرعة وهي تلبس هدومها): طيب... طيب... خلي بالك انت... أنا جاية...
مجدي: والد "فادي" و "مازن" و "سمر" عنده 75 سنة... لسه محافظ على جماله رغم كبر سنه... مشتاق لأولاده كتير...
كارمن: زوجة مجدي... والدة "فادي" و "مازن" و "سمر"... عندها 69 سنة... جميلة جداً رغم سنها... ما يهمهاش غير أولادها.
رزان: والدة "تامر" و "بيان" وزوجة "فادي" عندها 59 سنة... ست طيبة وهي خالة "مريم"... وصديقة قديمة لـ "ميرنا" و "سمر"...
بيان: أخت "تامر" الصغيرة... بنت جميلة جداً... لكن بلسان طويل... عندها 19 سنة... طالبة في كلية الفنون الجميلة.
*************************
رزان (بسرعة): أنا جاية... خلي بالك من نفسك...
العميل: حاضر...
وفي الأثناء كان "تامر" بيسمع حديث والدته...
تامر (لنفسه): آه يا أمي... إيه اللي بتدبريه أنت كمان؟
قرر "تامر" يتبع أمه ويعرف الحكاية...
بعد ساعة:
رزان (بفرحة): "ميرنا"... "ميرنا"... انتي بخير يا صاحبتي؟
ميرنا (بضعف): "رزان"؟ إيه اللي حصل؟ وليه شكلك كده عجوزة؟
رزان (بصدمة): قلت عجوزة؟ شكلي كده فعلاً؟
ميرنا (تحاول تتدارك الأمر): لا... لا... ما أقصدش كده... بس شكلك مختلف... إيه اللي حصل؟
رزان (بهدوء): طيب... هقولك... انتي كنتي نائمة لمدة 28 سنة...
ميرنا (بصدمة): 28 سنة؟
رزان: أيوة...
ميرنا (بحزن): طيب... فين أولادي؟ إيه اللي حصل ليهم و لـ"أحمد"؟
بدأت "ميرنا" تحس بالدوار...
رزان: ما تتعبيش نفسك يا حبيبتي... هنتكلم في كل حاجة بعدين...
كانت كل المحادثة دي على مرأى ومسمع "تامر" اللي تبع أمه للمكان (البيت) الغريب ده...
تامر (بقلق): يا ربي... إيه اللي بيحصل؟ إيه اللي بيحصل؟
**انتبهت رزان لإبنها تامر....**
رزان (بغضب): إنت بتتنصت عليا يا "تامر"؟
تامر (بصدمة): أمي... الموضوع مش كده...
رزان (بعصبية): طب إيه بقى؟ فاكرني زي "نيفين" بعمل حاجات وحشة... عشان كده تبعتني هنا...؟؟
تامر: يا أمي... الموضوع مش كده...
وفجأة:
ميرنا: "رزان"... ماشي... بالراحة على الولد...
رزان: بس يا "ميرنا"...
ميرنا أومت لها فصمتت على مضض...
ميرنا (بسعادة): إنت "تامر"... كبرت بجد...
تامر (بعدم فهم): معلش... إنتي مين؟
رزان (بثقة): دي والدة "يوسف" و "أمير" الحقيقية...
كانت صدمة حقيقية ل"تامر"...
تامر: إيه؟ بس مش "نيفين" هي أمهم؟
ميرنا (بغضب): "نيفين" كمان سرقت ولادي؟
رزان (بهدوء): متقلقيش يا "ميرنا"... مفيش حاجة زي كده حصلت... كانوا بيمثلوا عليها بس... خصوصًا "يوسف"...
ميرنا (باشتياق و بكاء): خذيني لهم يا "رزان"... أرجوكِ...
رزان (بغموض): حاضر يا "ميرنا"... اهدي... هتشوفيهم قريب... انتي هتيجي معايا البيت دلوقتي... ووعدي إنك هتشوفيهم في الوقت المناسب...
ميرنا: بس...
رزان: مفيش بس... يلا بينا...
ميرنا: والدة "يوسف" و "أمير" الحقيقية... وزوجة "أحمد الشناوي" التانية... ست طيبة جدًا... لكنها شخصية ضعيفة شوية... تتميز بجمالها الملائكي... بشعر أسود كسواد الليل و عينين فيروزيتين جميلتين و بشرة بيضاء ناصعة... عندها 52 سنة...
(تم تعديل عمر "مجدي" إلى 88 سنة و عمر "كارمن" إلى 84 سنة)..