قصة قلوب ارهقها نبضها
البارت الثامن والثلاثون 38
بقلم ياسمين رجب
فجاءه صرخت مسك يا لهوي يالهوي يالهوي
قامت عطر من مكانها مفزوعة و ندي سابت تليفون وجرت عليها والكل تنح قدام شاشة الموبيل
وضعت ندي يددها علي رأسها وقالت بزعر
/ينهار اسود ينهار اسود وهو في كده استغفر الله العظيم استغفر الله العظيم حسبي الله ونعم الوكيل
قالت عطر
/ يالهوي اتفضحنا يا مسك اتفضحنا خلاص و محمد هنقوله ايه والجيران و اهلنا في البلد خلاص اتفضحنا وعملوا الفيديو ده ازاي اصلا اللي يشوفه ميصدقش أنه مش انتي
ظل امجد علي الهاتف وهو يستمع الصراخ ويقول بزغ
-الو الوا ندي في ايه عندكم بيحصل الو ردي عليا يا ندي بقا ايه الصوات ده و مسك مالها ايه اللي حصل
ندي بفزع واضح
امجد افتح النت بسرعة وشوف المحترمة مرات اخوك عملت ايه
امجد/, اوعي تقولي عملتها اوعي يا ندي تقولي عملتها
ندي / يارتها كانت نزلت الصور زي ما تصورت المصيبة أنها عامل فيديو كامل كأنهم كانوا مع بعض بجد و نزلته علي كل المواقع الي مش تمام مسك ضاعت خلاص
امجد / بنت الشياطين بس ده مش شغلها ده اكيد شغل ابوها اقفلي وخليكي جنب مسك اوعي تسبيها وانا هحاول اتصرف و اشوف يمكن اقدر امسحه
وفجاءة قامت مسك تجري بأقصي سرعة عندها وسابتهم
ظل الجميع ل بينادوا عليها مش لحقنها وقفت تاكسي وعلي بيت ندي وفي طريقها نزلت اشترت شيء من الصيدلية وركب التاكسي تاني
وصلت مسك وغضب الدنيا عميها
خبطتت علي الباب بكل كفوفها
فتحت فاطمة مفزوعة افتكرته ماجد المفجاءة شلت تفكرها و لسة هتتكلم جابتها مسك من شعرها و قلعت جزمتها و قاعدته فوقها بكل غيظ و ضر*بتها علي راسها بالجزمة ضرب مبرح و خرجت من شنطتها ماكنه حلاقة اشترتها من صيدلية و حلقت شعرها كله زيرو تحت صراخ فاطمة. مش قادرة تتخلص من مسك
قالت مسك بغصبة بحر*قه :
بقا انا استحملت القرف و الذل و البعد عن ابني علشان أحافظ عليه وعلي سمعت بيجاد و انتي تضيعي كل ده بضغطه علي زرار في الموبايل
و غلاوة ابني ما هسيبك انتهت مسك من حلق شعر فاطمة كله مع دخول ماجد يجري علي صوت الصوات و هو لايعلم شيء ولكن منظر فاطمة و الدم نازل من راسها و شعرها متنطور في كل مكان
ماجد / يالهوي ايه اللي بيحصل هنا ده
مسك اهدي بقا كفايا هتروح في ايدك وانتي اصلا ايه اللي جاب عندها
قالت مسك بعصبية
/يارتها ياشيخ تغور و تريحنا منها ومن شرها موتها احسن من السم اللي عماله توزعة
ماجد /بس بقا يا مسك بزياده خلاص كفايا كده
دخلوا التلات بنات مسرعين علي صوت للصوات
وضعت ندي يديها علي فمها من هول المنظر وشكل فاطمة
قامت مسك من عليها وشغلت موبايل وصورتها بمنظرها ده
فاطمة رفعت راسها وجدت شعرها كله جمبها قاعدت تصوت. وتلطم علي منظرها والدم نازل من راسها علي وشها
ماجد./ مسك ليه عملتي كده ليه يا مسك
مسك بصوت قوي
نعم يا ماجد خير هو ايه اللي ليه عاوز تعرف ليه افتح النت علي موبايلك وانت هتعرف ليه عاوز تعرف ليه شوف ابن اخوك اللي اتحرم من حضن أمه و مكفهاش كده لاء كسرت نفسة العمر كله و ضيعت سمعة اخوك و ضيعني و ضيعت شرفي و شغلي و كرامتي ونفسي
عاوز تعرف تاني ليه ولا كفايا بس لو عاوز تعرف اعرفك يا ماجد
فجاءة رن تليفون ماجد وكان بيجاد اتشل مكانه مش عارف يعمل ايه
فتح التليفون مجبر
سمع صوت بيجاد بيزعق بهستريا :
عملتها مراتك يا ماجد كسرت مسك تاني وغلاوة جرح مسك و شرفها و سمعتها و شرفي اللي راح ما هخليها تتهنا يوم و غلاوة ابني لهحرق قلبها زي ما حرقت قلب ابني العمر كله
ماجد /
بيجاد انت بتقول ايه مش فاهم
التفت مسك علي اسم بيجاد
وقالت بلهفة ده بيجاد صح اسمع صوته ونبي و شدت التليفون منه
ونطقت كلمة واحده و بقهر شديد:
بيجاد
وقع قلب بيجاد منه و اذدات نبضات قلب بيجاد و بداء قلبها يرتعش عشقا لها
فهي تمس قلبه بمجرد نبره من صوتها
حاول بيجاد بقدر المستطاع أن يتمالك وقال بصوت مهزوز
مسك مسكي يا عشقي و نبضي ياروح قلب بيجاد من جوا يا عيني ياروحي يا نبضي
مسك بانهيار؛
بيجاد انا بموت روحي بتروح مني انا انكسرت يا بيجاد اسمعني كويس اسمعني
اياك تنزل مصر خالص أو تفكر تنزل فارس قوله إن انا خلاص مت قوله امك ماتت اوعي تحكيلواو عني يا بيجاد بس قوله أن انا كتب يحبه كان نفسي اضمة قوي لصدري يا بيجاد واشم رحته اوعي تنزله مصر تاني وغلاوة مسك عندك اوعي انزل مصر كفايا أن أعرف اخبار ابني منك و تبعتلي صورة اول باول ده كفايا عليا عندي ابعد عنه ولا يعيش بعاري العمر كله سامعني يا بيجاد اوعي تقوله أن انا عايشة قوله أن انا مت مت مت وانهارت مسك في نوبه بكاء حاد
قال بيحاد وقلبه يعتصر علي صغيرته وعلي ما أصابها:
وغلاوتك يا نبض بيجاد لهتشوفي هعمل ايه في كل الي ازاكي لا هاخد بتارك منهم واحد واحد مش هسكت صدقيني يا روح قلبي بس عاوزك
تقوي يا مسك كده و انا هعمل المستحيل و امسح كل ده من علي المواقع.
تجاهلت مسك كل كلامة وقالت بتأكيد
سمعت قلتلك ايه يا بيجاد سمعت اوعا تنزل
و فجاءة سمعت مسك صوت بكاء ابنها
قالت مسك و دموعها تجري علي وجهها ده صوته يا بيجاد قرب التليفون خاليني اسمع فتح بيجاد الفيديو نزلت دموع مسك بغزارة
تمعنت مسك النظر لابنها واشبعت عينيها منه وقالت بصوت مخنوق:
-اتحكم عليك يا حبيبي تعيش يتيم الام وامك لسة عايشة يا قلب امك مقطع في قلبي يا حبيبي بجد قلبي واجعني عليك
ثم التفت لبيجاد اللي كان بيشبع منها وقالت بصوت قوي
بيجاد حلفتك بالله اوعي تجيب فارس وتنزل فارس لو نزل هيفضل مكسور انا اللي بقولك اوعي تنزل
قال بيجاد :
طايب منا ممكن اخدك تيجي تعيش معانا هنا
مسك بحسرة
ويبقي عملنا ايه ما هي هي فارس لازم بعرف اني ميته اكرمله
قفلت الخط وانهارت في بكاء هستيري و حوليها البنات بيواسوها
وبكل غل قامت فاطمة هجمت علي مسك و قاعدت تضرب فيها بغل شدها ماجد من عليها
وفجاءة وبدون مقدمات و بصوت رج اركان المكان
ماجد/فاطمة انتي طالق طالق طالق بتلاته
انصدمت فاطمة كانت غير متوقع أن ماجد يعمل كده اخر حاجة كانت متوقعا أن ماجد يطلقها
شد ماجد هند لحضنه تحت نظرات فاطمة. الغير مصدقه أن ماجد طلقها وكمان متجوز عليها ومراته حامل
ماجد / و اتفضلي يا فاطمة برا البيت حالا علي بيت ابوكي وبناتي انا هعرف اجبهم لحضني
فاطمة /ده بعيد عن شنبك يا ماجد انت تنسي انك خلفت مني بنات من اصله
ماجد/ هو انا اتجننت علشان اسيبلك البنات تسسمي أفكارهم وشدها من هدومها ورماها برا
فاطمة. انا في بلد غريب هرجع البلد ازاي يا ولد الأصول
ماجد./دي مشكلتك مش مشكلتي اللي تعرف تخطط وترسم و تهد حيات الناس مش هتغلب في بلد غريبة يا فاطمة انتي علاقتي بيكي انتهت اول ما رميت عليكي يمين طلاق انتي قطعتي اخر حبل كان بيربطني بيكي كده خلاص خلصت
زقها وقفل الباب
عطر/مسك وانتي هتعملي ايه في الفضيحة دي
رفعت مسك أيدها من علي وشها والتفت ليها
وخبطت علي رأسها ياديها الاتنين مش عارفه مش عارفه انا هاين عليا نفسي
حضنتها عطر لاء اوعي تقولي كده استغفري الله ده اختبار من ربنا وبلاء و احنا قدها انتي قدها يا مسك
مسك استغفر الله العظيم يارب سامحني مش قادرة ياااااارب اختبارك جامد عليا قوي خايفة ما اكونش قده الصبر من عندك يارب يارب
حضنتها عطر جامد
رن هاتف عطر وكان محمد
عطر/الوا ايوا يامحمد
محمد بغضب: عطر انتم فين وفين مسك
عطر/ اصل. احنا انا
محمد /اخلصي انا عرفت كل حاجة مسك فين
عطر /احنا عند في شقة ندي
محمد /انا جايلكم مين عندكم من رجاله
عطر /مافيش غير ماجد بس
محمد /ادهولي حالا
عطر مدت اديها بالتليفون لماجد
عطر/ ماجد محمد عاوز يكلمك
ماجد/ايوا يا محمد خير
محمد / هو عاد في خير ما خلاص بقولك ايه يا ماجد.اتصل با امجد و تعالي نقعد نشوف هنحلها ازاي
ماجد/ ماشي يا محمد علي متوصل يكون امجد جه
وصل امجد مع محمد وكانوا في قمة الغضب
دخلوا كانت مسك منهارة بشده
محمد قرب من مسك و اخدها في حضنة و قال لها مش عاوز اشوف دمعة منك مسك بنت عمي واختي و صدقتي عاوزها ترفع راسها مافيش حاجة في الدنيا تكسرها فين مسك القوية اللي كانت بتقويني انا وعطر مسك اللي حاربت علشان تكمل تعلمها مسك اللي كانت بتقف قدام عواطف و تاخد حقها بالقوة
قالت بحرقة وقهر
قدروا عليا يا محمد و كسروني خلاص ما عندتش قادره ارفع راسي تاني ظهري اتكسر ولسة ابويا و مراته لما يعرفوا ولا شغلي هروح شغلي ازاي و هسيبه بعد النجاح ده كله اللي حققته مش عارفه اعمل ايه حد فيكم يحلها من عنده حد يقولي اعمل ايه انا بجد بضيع بنهار حياتي خلصت اقسم بالله خلصت
اقترب امجد منهم وقال
مسك يوسف. لسة مكلمني دلوقتي بيقول أنه كلم شرطة الانترنيت وعمل بلاغ و هو كمان عنده وسطه كبيرة. في الداخليه كلمه و حكي له الموضوع كله وان شاء الله في ظرف كام يوم هيكون الفيديو اتمسح خالص من النت و كمان هيعرفوا مين اللي عمل كده و ان شاء الله يمسكوا متقلقيش يا مرات الغالي بيجاد مش هنا بس احنا كلنا مكانه
روحت مسك مع عطر ومحمد وعلي وجهها علامات القهر ولكن ابتسمت فور تذكرها بيجاد وفارس وشكل فارس وهو بيعيط و صوته لسه بيرن في اذنها
دخلت مسك اوضتها و هي مشتاقة تشوف ابنها تاني ولسة ما كملتش وجدت هاتفها بيرن نت ابتسمت
فتحت النت شافت بيجاد بيلصلها بشوق وحب
مسك /بيجاد انت عرفت حسابي ازاي
بيجاد/ يا بنت قلبي اللي بيحب بيعرف كل حاجة عن حبيبه ما بالك بقا بالعاشق الولهان في حبك انا بحبك قوي يا مسكي. كنت هتجنن لما حاسيت انك بضيعي مني يا قلبي و يا نبضي
مسك / بحب و اشتياق حاسيت بأية لما عرفت أن انا مت
بيجاد / تصدقي لو قلتلك مزعلتش علشان قلبي كان رافض أنه يصدق وكل شوية شكي يزيد وخصوصا لما دخلت الاوضة و لقيت علامات انا وانتي بس اللي نفهمها حاسيت انك عاوزه توصلي رسالة بس كان كل همي ابعد فارس عن هنا خالص وبعدين ابقي انزل اشوف ايه حكايتك
لحد ما كلمت ماجد و حكالي كل حاجة حصلتلك يا بنت قلبي ونبض حبي بس وغلاتك لا اجبلك حقك وحيات كل دمعة نزلت منك يا مسك وحيات كل لحظة حزن عشتيها لاخليهم يقولوا أن الله حق وبرافوا عليكي علي عملتيه مع فاطمة تستاهل بنت ال...
مسك/ بشوق بيجاد انت واحشني قوي يا حبيبي بجد كل حاجة وحشتني فيك
بيجاد/ وانتي كمان يا مسكي وعشقي حضنك واحشني قوي و همسك و ريحتك كل حاجة فيكي
مسك /ااااه يا بيجاد لو تعرف انا محتجالك جمبي دلوقتي اد اية أنا حاسة أن الدنيا اضيق من خرم الابره في عيوني بجد بموت حرفيا حاسة أن مش عارفه اتنفس خالص
مرت الايام وبدأت مسك تسترجع نفسها شوية بشوية و بدا الفيديو يختفي تدريجيا من النت وليس مطلقا مازل علي بعض المواقع
اتصل بيها ماجد وقلها بفرحة
ماجد/ مسك اخيرا وصلوا للعمل كده
مسك /بجد. يا ماجد مين فاطمة
ماجد/ فاطمة هي ليها يد في كده بس هي أضعف من كده دي بتفك الخط بالعافية
مسك /امال مين اللي عملها
ماجد/ابوها هو سبب كل البلاوي دي واخير اتقبض عليه واتسجن في داهية
مسك / الحمد لله ولسة ربنا هيوريني فيهم اكتر من كده ربنا يمهل و لا يهمل
ماجد/ انا كل اللي شاغلني بناتي مش عارف أخدهم من فاطمة لسة
مسك ربنا يرجعهم لحضنك أن شاء الله قريب يا ماجد انت قلبك طيب كفايا انك استحملتها كل السنين دي المفروض يعملولك تمثال علي قوة التحمل
ماجد /ماشي يا ام فارس الواد بيجاد بيكلمك
مسك اه الحمد لله و فارس مشاء الله عليه بيكبر كل يوم
وفجاءة سمعت صوات عطر بتولد