قصة أقدار الحب
البارت الثاني 2 والثالث 3 والرابع 4
بقلم ريحانة الجنة
(في شركة شوكت التهامي . وفي غرفة الاجتماعات . )
شوكت قاعد علي رأس الاجتماع وباقي المديرين . واكمل كالعادة قاعد جنب تسنيم .
شوكت :جهزت المشروع يا بشمهندس أكمل.
أكمل :ايوة يا فندم جاهز .
تسنيم :بتوشوش أكمل. حفظت الملاحظات.
أكمل :ايوة يا حبيي تسلميلي .
شوكت :طيب شغل السي دي واشرحلنا المشروع يا أكمل
أكمل قام وشغل السي دي وابتدي يشرح المشروع ويتناقش معاهم ويرد علي الاسئلة بتاعتهم وكل ما حد يسئله سؤال. يبتسم ويغمز لتسنيم .
اما تسنيم كانت طول الوقت مبتسمة ومعجبة بأكمل وطريقته في الكلام وبكل تفصيلة فيه وبعد الاجتماع . خرجوا كلهم . وتسنيم لسة قاعدة بتتكلم مع شوكت .
شوكت: امممم. ممكن اعرف اتاخرتوا ليه النهاردة انتوا الاتنين . مش علشان انتوا ولادي يبقي تيجوا بمزاكوا لا انتي عارفة انا مبيعجبنيش الكلام ده.
تسنيم :احممم . معلش يا بابا انت عارف اكمل طول الليل بيجهز المشروع ومنمش غير الفجر وانا بقي كنت قاعدةمعاه علشان لو عاوز حاجة معلش .
شوكت : اممم هورجع امتي امبارح انا لحد ما نمت . مكنش جه .
تسنيم :هو بقي جه بعد ما حضرتك نمت علي طول .
شوكت : تمام بس متتقررش تاني سامعة المرة الجاية فيها خصمليكم انتوا الاتنين .. اتفضلي روحي اندهيلي اخوكي علشان عايز اسمعه كلمتين هو كمان .
تسنيم :خلاص بقي يا بابا علشان خاطري . متضايقوش .
شوكت :ههههههه ماشي يا ستي خايفة عليه . عموما ربنا يخليكوا لبعض ويديني العمر لحد ماشوفكم كل واحد متجوز ومرتاح . انا نفسي اكمل يتجوز بقي . وانتي كمان انا تعبت منك كل ما يجيلك عريس بترفضي وكدة مش حينفع. قوليلي يا بنتي في حد في حياتك . لو في قوليلي بس هو مين وانا اجوزهولك والله بس قولي .
تسنيم : اممم . مفيش يا بابا صدقني . عموما اول ما ألاقي الراجل المناسب حاجي اقولك علي طول .
شوكت : انتهد من زهقه من تسنيم ودماغها الناشفة . طيب روحي اندهيلي اخوكي .
تسنيم :حاضر يا بابا . بس اوعي تنسي متزعلهوش . احسن والله ازعل منك .
في مكتب أكمل. تسنيم فتحت ودخلت ولقت مهندسة زميلتهم اسمها رغدة قاعدة علي المكتب قصاد أكمل وهو محاوطها بيإيده وتقريبا في وضع محرج .
تسنيم :في لحظة كانت عنيها دمعت وصوتها مش طالع .
أكمل : قام وبعد عن رغدة . سمسمة تعالي . في حاجة
تسنيم : وهي بتحاول تتماسك ودموعها متنزلش . احممم بابا عايزك في مكتبه . وخرجت بسرعة علي مكتبها . وهي ماشية شروق صاحبتها واللي تسنيم عابنتها معاهم في الشركة شافتها وهي مندفعة ناحية مكتبها وبتعيط . راحت وراها .
في مكتب أكمل .
رغدة :ايه يا أكمل مالك .
أكمل : وهو شكله متضايق . ابدا مفيش .
رغدة : تعرف اللي ميعرفش انكم اخوات يفتكرها بتحبك وزعلت لما شافتنا مع بعض
أكمل :طيب ما هي فعلا بتحبني . مش اخوها وبتغير عليا عادي . بقولك ايه روحي شوفي شغلك ونبقي نكمل كلامنا بعدين .
رغدة :حشوفك بالليل في الديسكو.
أكمل :مش عارف ربنا يسهل . يلا انا لازم اروح اشوف عمي عايز ايه .
في مكتب شوكت
شوكت : يا بني ريح قلبي وقولي اختك بتحب حد في حد في حايتها . انا عايز اطمن عليها
أكمل :والله يا عمي ما أعرف حاجة هي كل ما أسالها تقولي مبفكرش في الجواز .
شوكت :بس انا قلقان عليها ليه مش عايزة تتجوز انا قلبي مش مطمن .
أكمل :لا متقلقش انا حاحاول اتكلم معاها تاني ولو عرفت اي حاجة حقولك .
شوكت :ياربي نفسي اطمن عليها هي وأختها تعبت .
أكمل : متخفش ان شاء الله تطمن عليهم
شوكت : أكمل انا مش حوصيك عليهم لو جرالي حاجة تحطهم في عينك انا عارف انك مش محتاج اوصيك علي تسنيم لانها اختك ومتربي معاها وعارف انت بتحبها ازاي. لكن مايا كمان خلي بالك منها . دي مجنونة غير تسنيم خالص .
أكمل : متخفش يا عمي الاتنين في عنيا . عن اذنك بقي لما اروح اشوف تسنيم شكلها تعبان ومنامتش كويس امبارح .
شوكت :روح يا ابني . ومتنساش لو عرفت حاجة تقولي فاهم .
أكمل :حاضر . عن اذنك .
في مكنب تسنيم
شروق : علشان كدة انا تعبت معاكي . من كتر ما بقولك انسيه انسيه بقي وعيش حياتك . هو عايشها بالطول والعرض ومش فارق معاه . وجبلة علي رأي دادا صباح .
تسنيم :بتعيط بحرقة . انا بس نفسي اعرف هو ليه عمره ماشفني ليه تملي مش واخد باله مني . ليه بيشوف اي واحدة حتي لو كانت وحشة الا انا . ليه ليه انا تعبانة نفسي يحس بيا نفسي .
شروق :ولا عمره حيحس ده بني ادم تنح ولا بيفهم . انتي اللي لازم تنسي بقي كفايه ..
تسنيم :متقوليش عليه كدة . اكمل ده احسن واحد في الدنيا . هو مش ذنبه اني بحبه الذنب ذنبي انا . بس انا مش قادرة اشيله من قلبي مش قادرة . وعيطت زيادة في حضن شروق.
في الوقت ده الباب اتفتح ودخل أكمل . وشاف تسنيم بتعيط في حضن شروق . خاف عليها ودخل بلهفة .
أكمل :سمسمة مالك يا حبيبتي . بتعيطي ليه مين زعلك .
شروق : وهي مخنوقة من أكمل . معلش اصل في ناس تنحة وفهمها بطئ . هي بس تعبانة . طول الليل صاحية ومانمتش .
أكمل : حبيبتي تحبي اروحك .
تسنيم :بتحاول تبطل عياط. لا انا لسة ورايا شغل .
شروق :عن اذنكم انا حروح مكتبي . وخرجت واكمل قفل الباب وراح لتسنيم .
أكمل :مسك وشها بإيده وبحنية . مالك يا سمسمة ايه اللي مزعلك . قوليلي انا اخوكي حبيبك .
تسنيم :بيصله ونفسها تقولوا لا انت حبيبي وبس مش اخويا بس مش قادرة . وبتعيط وتبص في عنيه وساكته
أكمل :لا كفاية انا مقدرش اشوف دموعك اكتر من كدة . قوليلي مالك بقي علشان خاطري .
تسنيم :مفيش بس تعبانة وعايزة. انام. مانمتش كويس امبارح . ماانت عارف .
أكمل :بس كدة ولا في حاجة تاني .
تسنيم : لا مفيش .
اكمل :حضنها . طيب ايه رايك . انا حخدك ونروح نتغدا برا سوا ونروح مع بعض .
تسنيم : مفيش داعي تعطل نفسك . انا حروح لوحدي .
أكمل : رفع راسها بإيده . تؤتؤ انا اللي حروحك وحوصلك بعربيتي كمان انتي مش حتسوقي . يالا هاتي شنطتك .
تسنيم :كانت من جواها نفسها الحنية دي تكون من أكمل علشان هي حبيبته مش اخته زي ماهو بيتعامل معاها .
واخدها أكمل وركبوا العربية علشان يروخوا يتغدوا .
أكمل :قطتيتي بقي تحب تسمع حاجة ولا مصدعة .
تسنيم :لا عادي شغل اي حاجة .
أكمل :طيب اشغلك حاجة معينة ولا علي مذاجي
تسنيم :ابتسمت . لا طبعا علي مذاجك . انا عارفة زوقك في الاغاني جميل .
أكمل :ههههههه حاضر يا جميل حسمعك علي مذاجي .
وشغل أكمل أغنيه لعمرو دياب عجبت تسنيم جدا . واتمنت انه لو كان يقصدها هي مش مشغلها صدفة وكانت (اصلها بتفرق )( قدري اختارني أكون ليها وانا سلمت وقلبي أختار . شوفت الجنة في عنيها . ازاي اسيبها وأعيش في النار . اصلها بتفرق في حياتك واحدة من اول ماتعيش وياها تلقاها معاك ملهاش بديل . اصلها بتفرق وانا عاشق واحدة وبحب ودايب في هواها وعيونها في ليل الغربة دليل . حبها في قلبي ودي اجمل واحدة ملقتش جمالها في ولا واحدة والله مالهاش بديل . اصلها بتفرق في الشوق والوحدة . في حياتي وهي هنا معايا . الدنيا بحالها مبتسعنيش . اصلها بتفرق وانا روحي في واحدة . وبفكر ليل ونهار فيها والشوق بيزيد مابينتهيش . حبها في قلبي ودي اجمل واحدة ملقتش جمالها في ولا واحدة والله مالهاش بديل . )
أكمل :هاه عجبتك .
تسنيم :وهي مبسوطة علشان من جواها كانت عايزاها لنفسها . اه جميلة تجنن . هو اصلا كل أغانيه حلوة وانا بحبه اوووويييي
أكمل :هو مين ده . اتلمي انا بغير . والله احلف ما تسمعيه تاني .
تسنيم :هههههه ليه بقي ده مغني . عادي اومال لما اتجوز بقي . حتعمل ايه .
أكمل :اتنهد . والله ما عارف انا ازاي حديكي لواحد يخدك مني وهو اللي يخرجك ويدلعك ويهزر معاكي . انا مش عارف انا ممكن اطلقك منه تاني يوم اصلا .
تسنيم : ليه حرام عليك . تطلقني وانا عروسة .
اكمل : وقف العربية . وبجدية . تسنيم انتي في حد في حيتاتك بتحبي يعنب قوليلي وانا اساعدك .
تسنيم :من جواها . اه بحب بحبك انت وياريت تفهم وتحس بيا بقي .
أكمل :تسنيم ردي عليا انا عايز اطمن عليكي في حد .
تسنيم : اه في .
أكمل :وشه اتغير وبان عليه الضيق . وليه مقلتليش . وهو مين وعرفتيه فين وازاي . قولي بسرعة .
تسنيم: استغربت من رد فعل أكمل . ايه يا بني انت صدقت انا بهزر مفيش حاجة .
أكمل :ملامحه لانت وهديت. بجد يعني بتهزري .
تسنيم :هههههههه اه والله بهزر مفيش . هو انا لو فيه حاجة مش انت حتكون اول واحد يعرف . بس انت بتسال بإلحال غريب غير كل مرة .
أكمل :ايه اه لا بس اصل . عمي كان قلقان عليكي وطلب مني اسالك علشان عارف انك مبتخبيش عليا حاجة .
تسنيم :اممممم . بتستجوبني يعني . ماشي عموما ادعيلي ربنا يبعتلي واحد كويس يحبني واحبه
أكمل : متهيألي مش حتلاقي انتي اصلك كتير علي اي حد ومفيش واحد يستاهلك .
تسنيم :ابتسمت وكانت فرحانة ونفسها أكمل يكلمها كدة علي طول من غير ما يقول اختي .
وكمل اكمل سواقة ورحوا المطعم واتغدوا . وهما قاعدين . أكمل طلب ليه و السرفس بيسأله والمدام حتاخد ايه .
أكمل :بص لتسنيم نظرة طويلة عمره ما بصهلها قبل كدة . احممم . تحبي تاخدي ايه .
تسنيم : اللي كانت مبتسمة جدا من كلمة السيرفس . واتمنت انها تكون مراته فعلا . اممم اي حاجة حاخد زيك .
أكمل :ابتسم . ماشي خلاص هتلها زي . ومشي السيرفس
أكمل :شوفتي افتكرك مراتي . أكيد لو كانت اتجوزت مكنتش حتجوز واحدة حلوة زيك كدة .
تسنيم :ههههههه ليه يعني الحلوين كتير انت بس تشاور ده انت البنات حوليك اكتر من الهم علي القلب .
أكمل : تؤ انا كان نفسي في واحدة شبهك . ونفس لون عنيكي . عنيكي دي تجننن تحفة زرقنها فظيع . ببص فيهم اكني باصص لبحر ازرق وواسع . انت جميلة اوي يا تسنيم اوي .
تسنيم :كانت بتسمع أكمل وهي مش مصدقة هو أكمل فعلا ممكن يكون حس بيها ولا بيتهيألها .. اللي بسمعك كدة يفتكرك بتعاكسني .
أكمل : مسح شعره وبإحراج . ايه لا طبعا هو في حد يعاكس اخته انا بس بوريكي انت قد ايه حلوة بس .
وكان اكمل بيحاول يهرب من نظرات تسنيم .
واتغدوا وروحوا البيت . وبعد ما وصلوا اكمل تليفونه رن . رغدة .
أكمل : ايوة يا رغدة .
رغدة : ايه انت مرجعتش الشركة ليه كل ده انا لما انت اتاخرت مشيت .
أكمل : معلش كنت بتغدي برا مع تسنيم .
رغدة :اممم طيب حتيجي بالليل .
أكمل : وهو بيبص لتسنيم . لا مش جاي
رغدة :ليه بس بجد حزعل انت بتوحشني ومش بعرف اتكلم معاك في الشركة . وراك ايه مهم .
أكمل :وهو لسة باصص لتسنيم ومبتسم . ورايا اهم حاجة في الدنيا . ومش حينفع اسيبها واخرج . يلا سلام دلوقتي .
تسنيم :وهي مبسوطة ان اكمل مش حيخرج مع رغدة . امممم وايه بقي الحاجة المهمة دي اللي وراك . تكنش بتزوغ منها ووراك معاد تاني مع واحدة جديدة .
أكمل : قرب منها وحضنها اه ورايا معاد مع واحدة احلي واجمل منها بكتير .
تسنيم : زعلت مين دي محكتليش عنها .
أكمل : مش محتاج احكيلك . تعالي بصي في المرايا وانتي تشوفيها ..... بصي اهي بذمتك في جمال كدة
تسنيم :ههههههه لا ده انت النهاردة رايق علي الاخر .
أكمل :طبعا مش كنت معاكي . قوليلي تحبي تطعي تنامي ولا تغيري هدومك ونتفرج علي فيلم سوا .
تسنيم :لا طبعا حغير واجي هوا . بس قولي فيلم ايه واوعي يكون رعب انت عارف انا بخاف .
أكمل :طيب ماتخافي . علشان تفضلي ماسكة فيا طول الفيلم كالعادة .
تسنيم :كانت حاسة أكمل متغير معاها بس كانت مبسوطة. لا انا مش عايزة رعب .
أكمل :ههههههه خلاص نخليه رومانسي ايه رايك . ولا اقولك أكشن احسن .
تسنيم :لا لا لا رومانسي احسن .
أكمل :هههههههه ماشي انتي تؤمري يا قطتيتي . يلا غيري بسرعة علي ما انا كمان اغير هدومي .
جريت تسنيم علي فوق علشان تغير وتنزل لأكمل بسرعة . وأكمل دخل أوضته وكان سرحان وبيفكر بس في ايه . محدش عارف .
وغيروه الاتنين . ونزلوا وقعدوا يتفرجوا علي فيلم والتاني وعملوا فشار وقعدوا يهزروا ويضحكوا . وفي اخر فيلم أكمل بص لقي تسنيم نامت وهي بتتفرج في حضنه . بصلها وابتسم . اه يا تسنيم . ياريت كان ينفع ياريت . بس صعب صعب اوي . واتنهد بحرقة .
في الوقت ده جه شوكت من برا .
شوكت :مساء الخير
اكمل: بصوت واطي وهو بيشاور علي تسنيم . شششش . مساء النور .
شوكت :هز راسه . وبصوت واطي . هي ايه اللي نايمها كدة مانمتش ليه في اوضتها .
أكمل :كنا بنتفرج علي الفيلم ونامت . دلوقتي حطلعها اوضتها بس واحدة واحدة علشان متتفزعش .
شوكت :طيب . انا طالع انام
تصبح علي خير وخليها تطلع تنام بقي علشان ترتاح اكتر .
أكمل :حاضر .
أكمل : بيحاول يصحيها . تسنيم تسنيم . حبيبتي تعالي نامي اوضتك . دي رايحة خالص ولا حتقوم . اناحشيلها واطلعها .
أكمل شال تسنيم واول ماشالها ولقي شعرها الاسود الطويل نزل علي وشها . أكمل كان بيجاهد نفسه في حاجة جواه مش عايزها تطلع . ووداها أوضتها ونيمها في سيريرها وغطاها . وخرج راح أوضته . وكان رايح جاي وبيفكر وبعدين شغل الاغنية دي . (حاجة مش طبيعية لحماقي)( اللي انا فيه ده مش حاجة عادية . عنيها فيها حاجة مش طبيعية . دقيقة كدة وحيغمي عليا . ده اللي دخت عليه ولقيته . اتاري كدة كدة كان متشالي . الاقي روحي نصي التاني كلي . ده اده بقي ده في وهم حاصلي . متفصلة علي اللي اتمنيته . ولا حلم انا فيه . ايه ده ايه ده اللي اتوهمت انا بيه . قدامي وبلمسه وبلاقيه . ولا بهدي الا ما بس باشوف الضحكة دي. اللي انا فيه حقيقي الله اعلم . زي ما اكون من الاخر بحلم . ده اللي يشوفها يقف متلصم . وانا اللي كدة شكلي حروح فيها . في حاجة تيجي في ثواني تغلبني . حاجة غريبة عمالة بتجبني . عمري ماحبيت اللي تعبني . الا المرة دي . ايه ده ايه ده اللي اوتهمت انا بيه قدامي وبلمسه وبلاقيه . ولا بهدي الا ما بس بشوف الضحكة دي . عنيها فيها حاجة مش طبيعية . )
اكمل :لا لا انت اتجننت . ماانت ساكت من سنين . ليه ضعفت دلوقتي ليه . لا انسي انسي مستحيل . عمك قالهالك . بدل المرة الف . اختك اختك . اختك . افهم بقي افهم ..
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
(((الحلقة الثالثة)))
في الشركة في مكتب تسنيم
شروق :امممم مش عارفة يعني انتي حاسة انه ابتداي يحس مش مصدقة ده علي قد ماهو مع كل البنات بيفهمها وهي طايرة الا معاكي متنح .
تسنيم: انا كمان خايفة اصدق بس هو بقالوا فترة كدة بتاع شهرين من يوم ما شوفته مع رغدة في المكتب وهو مختلف حتي كلمة أختي دي مبقاش بيقولها كتير حتي لمسته وحضنه ليه بحسه مختلف غير الاول اه اه يا شروق اه لو كان صح انا ابقي اسعد واحدة في الدنيا .
شروق :تسنيم علشان خاطري بلاش توهمي نفسك بحاجة مش موجودة . وحاولي تتأقلمي مع الوضع
تسنيم :ياريت كان ينفع . كان حصل من سنين فاتوا . بس دلوقتي صعب صعب اوي
شروق:اممم تمام خليكي كدة لحد لما تلاقيه داخل عليكي بالست رغدة ولا غيرها وبيقولك بركيلي ده خطيبتي وتتقهري بقي وانتي شايفاه بيتجوز
تسنيم :عيطت . حرام عليكي انتي صاحبة عمري ومبشكيش لغيرك ليه كدة كل شوية تجرحيني وتوجعي قلبي .
شروق :حضنتها والله ابدا . ماهو علشان احنا صحاب عمر بحالوا من ايام المدرسة . يبقي حقك عليا اني انصحك . وبعدين يا تسنيم حتي لو اكمل حس بيكي . تفتكري باباكي حيوافق.
تسنيم :مش مهم المهم هو اللي يحس بيا هو اللي يحبني مش مهم اي حاجة يارب حتي لو بابا رفض نتجوز انا وهو ونسافر بعيد . بس هو هو ياشروق .
شروق :انتهدت . حقولك ايه ربنا يريح قلبك يلا انا ماشية عندي شغل كتير .
اول ما شروق فتحت الباب لقت أكمل واقف .
شروق:تنحت . أكمل واقف كدة ليه .
أكمل :ايه لا اه اه . كنت جاي لسمسمة .
تسنيم :تعالي يا أكمل . في حاجة .
اكمل : دخل وقفل الباب وقرب من تسنيم . مالك يا حبيبتي هو انا كل نا اخدل عليكي والبت اللي اسمها شروق دي معاكي الاقيكي بتعيطي . انا ابتديت اتشائم منها . والله بفكر امشيها .
تسنيم :ابتسمت وممسحت دموعها. خلاص مفيش حاجة انا مش بعيط.
أكمل :قرب منها ومسح دموعها وبحنية مختلفة عن كل مرة . بص في عنيها . تسنيم انتي دموعك دي غالية مفيش حد يستهلها . مفيش ولا حتي ....
تسنيم :بصت في عنيه . ولا حتي مين يا أكمل .
أكمل :ايه. احممم. لا مش حد معين اقصد اي حد الا دموعك انتي بالذات مبتحملش اشوفها .
تسنيم :حضنته . انت عارف انا مبحسش اني مرتاحة وفي أمان غير وانا معاك . ربنا يخليك ليه
أكمل :كان حاسس انه خايف يضمها لانها مش حتكون زي كل مرة المرة دي حيحس انه بيخون عمه وثقته لانه خلاص فقد السيطرة علي نفسه . بس مقدرش وضمها أكتر
أكمل :يا رتني اقدر اخبيكي جوايا علشان محدش يجرحك ولا يضايقك . انتي حبيبتي. حبيبتي يا تسنيم.
تسنيم :رفعت راسها من حضنه . وبصتله بفرحة . صحيح يا أكمل . انا حبيبتك .
أكمل :فاق . احمممم اه طبعا مش اختي حبيبتي ومليش غيرك .
تسنيم :بصت في الارض بخيبة أمل .
اه صح عندك حق أختك .
اكمل :تليفونه رن . رغدة ....... ايوة يا رغدة .
رغدة :حبيبي انت ليه مش في مكتبك جيت ملقتكش .
أكمل :وهو انا لازم اديكي تقرير بخط سيري . فيه ايه يا رغدة .
رغدة :ابدا يا حبيبي انت بس كنت واحشني . وكنت جايه اشوفك .
أكمل : رغدة اقفلي دلوقتي انا مش فايق . سلام
تسنيم :كان باين عليها الفرحة ومبتسمة .
أكمل :واخد باله . ابتسم . وراح سند ظهره علي المكتب قصادها . وحد ايده في جيبه. امممم حاسس بفرحة شريرة كدة .
تسنيم :هههههه ليه يعني .
اكمل :يعني اول ما لقتيني قفشت علي رغدة فرحتي كدة . انا مش عارف انتي ليه مش بتحبيها .
تسنيم :بوزت . ابدا اصلها دمها تقيل علي قلبي . ورخمة ده غير بقي اني مستخسراك فيها .
اكمل :ههههههه ليه بقي
تسنيم :يعني انت تستاهل واحدة احسن منها وتكون بتحبك وبتحبك اوي .
أكمل : اممم طيب ماهي بتحبني وغيرها كتير . تفتكري بقي اعمل ايه اختار مين .
تسنيم :معرفش بقي انت ونصيبك وبعدين مش يمكن متتجوزش اصلا.
اكمل :ههههههههه اه يا شريرة انتي عايزاني اعنس حنبك .
تسنيم :هو مش انت قلتلي اني لو اتجوزت حتطلقني منه تاني يوم .
اكمل :ابتسم . اه قولت كدة .
تسنيم :خلاص انا بقي لو اتجوزت حسود عشيتها .
اكمل :قرب منها . معقول بتحبيني اوي كدة .
تسنيم :بصتله . احممم . اه طبعا وهو انت كل ده مش عارف .
أكمل :اتنهد . لا للاسف عارف .
تسنيم :انت بتقول ايه يعني ايه لاسف .
أكمل : هههه لا مفيش . بس يا ستي اطمني انا مش حتجوز غير اللي انتي تختارها بفسك اتفقني .
تسنيم :ابتسمت . بجد
أكمل :هههههه اه بجد
تسنيم :كدة بقي اضمن انك مش حتتجوز .
اكمل :حضنها . ههههه يا بنت اللذين انتي يا شريرة .... ماشي انا حمشي بقي
تسنيم :حتتأخر بالليل .
اكمل :ابتسم بخبث . اه ورايا معاد مع موزة جديدة . وغمزلها بعنيه وخرج وقفل الباب .
تسنيم :اتغاظت . يا ربي مفيش فايدة علي راي دادا وشروق . تنح و جبلة . اوفففف
في مكتب شوكت . بيكلم نسرين طليقته ومامة تسنيم
شوكت :معقول مشغولة كل الفترة دي حتي مش قادرة ترد عليا انا بقالي 4 ايام مش عارف اكلمها .
نسرين :معلش يا شوكت . انت عارف هي في كلية اعلام والمذاكرة واخدة كل وقتها .
شوكت. :بس دي وحشتني اوي . ما تيجوا تقضوا معانا يومين نفسي اقعد معاها شوية دي وحشاني اوي
نسرين :معلش انت عارف مايا مبتحبش تيجي مصر هنا كل اصحبها وبترتاح هنا اكتر ابقي انت تعالي اقعد معانا يومين .
شوكت :ان شاء الله . المهم انتي بس خالي بالك منها دي امانة في رقبتك . فاهمة .
نسرين :انت حتوصيني علي بنتي يا شوكت وهو انا عمري واصيتك علي تسنيم .
شوكت :تسنيم في عنيه انا وأكمل ومحافظين عليها لكن مايا لا مش قدام عيني ولا اعرف عنها حاجة
نسرين :خلاص يا شوكت . المهم انت بس لما تكون جاي لازم تقولي علشان اكون مفضية نفسي انا ومايا علشان نقعد معاك .
شوكت :ان شاء الله . مع السلامة .
(في لبنان في شقة نسرين طليقة شوكت )
نسرين: رايحة جاية وقلقانه . وبعدين اعمل ايه بس كل ده معرفش عنها حاجة .
الباب اتفتح ودخلت مايا . بنوتة جميلة واخدة ملامح مامتها البشرة البيضاء والشعر الاشقر والعيون العسلي .
مايا :هاي مامي .
نسرين :تعرفي انك . مستفزة .وبايخة
مايا :ليه بس يا ريري هو انا زعلتك في حاجة .
نسرين: يا سلام يعني مش عرفة . انت ازاي بقالك 4 ايام بايتة بره ومعرفش عنك حاجة ده غير كمان تليفونك المقغول ده .
مايا :ليه يا مامي مش انا كلمتك وقلتلك اني حقضي يومين مع اصحابي .
نسرين :ايوة يا هانم . بس مقلتليش هما مين ولا رايحين فين . وكمان تليفونك مقفول من يومها حتي مش عارفة اطمن عليكي .
مايا :معلش المكان اللي كنا فيه . مفهوش سيجنل .
نسرين :وده كان فين بقي .
مايا :مامي انا تعبانة وعايزة انام . ومشيت علي اوضتها .
نسرين :راحت وراها . تعالي هنا . وبعدين معاكي طيب انا ماشي متعودة علي كدة . لكن باباكي كل شوية يكلمني قلقان عليكي . وكنت خابفة يجي وميلأكيش. كنت عملت ايه وقتها .
مايا :بابي ده بصراحة قديم اوي. وكل كلامه عيب وميصحش . حاجة تزهق
نسرين :حنعمل ايه انتي ناسية ان هو اللي بيصرف علينا . لو قلب مش حنشوف منه جنيه .
مايا :اوفففف عايزة ايه يا مامي دلوقتي .
نسرين :ولا حاجة عايزة بنوتي الحلوة تكلم بابي وتتأسف انها كانت مشغولة بالمذاكرة وتقولوا كلمتين حلوين علشان مبجيش ويكتم علي نفسنا .
مايا :حاضر حكلموا . امري لله .
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
(((الحلقة الرابعة)))
(في الفيلا بالليل )
تسنيم خارجة من اوضتها ولابسة فستان اسود طويل وضيق وشيك جدا وجايبة شعرها الاسود الجميل علي جنب وحاطة روج احمر مع جمالها وعينيها الزرقاء . كانت ملكة جمال وزي القمر .
أكمل : راجع من برا وطالع علي السلم . واول ما شاف تسنيم . صفر صفارة طويلة كلها اعجاب . ايه الجمال ده مش ممكن .
تسنيم : ابتسمت . بجد حلوة.
أكمل : بعد ما قرب منها . اه طبعا حلوة وزي القمر كمان ومفيش في جمالك اتنين.
تسنيم :هههههههه كدة حتغر واصدق .
أكمل : طبعا لازم تصدقي . علشان دي الحقيقة .. هاه قوليلي بقي خارجة علي فين كدة بالحلاوة دي .
تسنيم :ابدا رايحة عيد ميلاد نهال صحبتي عملاه النهاردة في النادي وعزمانا كلنا .
أكمل :اممم مقولتليش يعني .
تسنيم : ابدا انت بقالك كام يوم بتيجي متأخر . وكمان في الشركة مش بلحق اكلمك .
أكمل : وانتي بقي متخيلة اني ممكن اخليكي تنزلي لوحدك بحلاوتك دي مستحيل .
تسنيم : يعني ايه بعد ما لبست وعملت كل ده مش حروح . انا كمان زهقانة .
أكمل : لا يا حبيبتي حتروحي بس مش لوحدك . انا حاجي معاكي . احسن تتعاكسي . ويا ريتها كمان تيجي علي المعاكسة .
تسنيم :ابتسمت يعني حتيجي معايا . بجد .
اكمل :اه استنيني ادخل اخد حمام بسرعة والبس ونروح سوا . اوك .
تسنيم : بفرحة . حاضر حستناك تحت .
أكمل :مسك ايديها . تعالي هنا راحة فين . مش حتيجي تختاريلي اللبس اللي حلبسه .
تسنيم :هههههه حاضر جاية اهو . اتفضل .
ودخل أكمل الحمام ياخد شور وتسنيم حضرتلوا اللبس بتاعة والساعة والشوز وكل حاجة واول ما لفت لقت أكمل خارج من الحمام ..اتكسفت لما لقته كدة خارج بالفوطة . اااانا حضرتلك كل حاجة هستناك تحت .
أكمل :مسك ايديها . ايه انتي مكسوفة هي اول مرة تشوفيني كدة . ماانتي شوفتيني كدة كتر وانا في البحر والبسين عادي مالك .
تسنيم :ايه لا عادي مش اول مرة بس . انا حروح اظبت الميكب بتاعي لحد ما تلبس .
اكمل :بس خالي بالك كفاية متحلويش اكتر من كدة . كدة كتير حرام عليكي البشر اللي حتججن بسببك .
تسنيم :ابتسمت وخرجت .
اكمل : اااه ااااه يا رب صبرني . انا خلاص مش قادر . حلها من عندك بقي انا خلاص جبت اخري .
ولبس أكمل ونزل لتسنيم .
أكمل : يلا يا قطتيتي انا خلصت .
تسنيم :حطت ايديها في وسطها . نعم انت حتخرج كدة لا انت كدة هتتعاكس مني وكل البنات في العيد ميلاد حيتجننوا عليك .
اكمل :هههههههه انتي السبب علي فكرة مش انتي اللي اختارتي كل حاجة حتي الساعة
تسنيم : اه بس انت اصلا اللي حلو مش اللبس هو اللي محليك .
أكمل :يالا حنتاخر اخلصي وبطلي. الغل ده .
وخرجوا الاتنين علشان يركبوا العربيات . تسنيم رايحة لعربيتها .
أكمل : مسكها من ذراعها . انتي بتعملي ايه .
تسنيم :حركب عربيتي .
أكمل :وانا ايه مش مالي عينك ما انا جاي معاكي تعالي اركبي معايا .
تسنيم : لا والله ابدا بس انا عارفة انك بتزهق من الحاجات دي وبممكن تمشي في اي وقت ساعتها اناهعمل ايه ارجع في تاكسي في وقت متاخر لوحدي .
أكمل : قرب منها ومسك ذراعها الاتنين وبص في عنيهاوبحنية. انتي متخيلة اني ممكن امشي واسيبك اول اخليكي تغيبي عن عيني لحظة وانتي بالفستان التحفة ده تؤتؤ انا حقعد معاكي لحد ماتزهقي وكمان حنكمل سهرة برا لوحدنا . ايه رأيك بقي .
تسنيم : ابتسمت . بجد وانا موافقة يلا بقي انا بس حقولها كل سنة وانتي طيبة وامشي معاك علي طول
أكمل:هههههههه طيب تعالي اركبي يا مصيبة انتي .
ركبوا مع بعض وأكمل طلع بالعرببة . وجاي يشغل السي دي . تسنيم مسكت ايده
تسنيم: استني انا اللي حختار المرة دي واسمعك علي مزاجي .
أكمل: ابتسم . اوك يا قطتيتي شغلي اللي يعجبك . بس يارب تكون حاجة حلوة.
تسنيم : هي حلوة ويارب تفهم .
أكمل : عقد حاجبه . افهم ايه
تسنيم : بنفاذ صبر . ولا حاجة اسمع يا كيمو وانت ساكت .
شغلت تسنيم( اغنية لحماقي اسمها بتداري )( داري ليالي يا حبيبي في هواك وعنيك فاضحاك . لا ده انت تغيظ .لاو بتتقل عليا وده بردوا كلام مبلاش افلام هو انا تلميذ . متلخبط متوتر يا عيني وبتعمل ناسيني . وبعدت بمزاجي لما نشوف . طب ماشي يا ناسي يا جامد حتعاند حعاند . خليك كدة قضيها عند وخوف. بتداري يا حبيبي وتداري علي مين فين عقلك فين . كدة وقتك راح . قدامك حبيبي حاجة من الاتنين . يا تقاسي سنين يا تعيش مرتاح . متلخبط متوتر يا عيني وبتعمل ناسيني . وبعت بمزاجي لما نشوف . طب ماشي يا ناسي يا جامد. حتعاند حعاند خليك كدة قضيها عند وخوف . ) وطول الاغنية تسنيم بتضحك وبتبص لأكمل . اما أكمل كان بيكلم نفسه.
أكمل :اه يا بنت اللذين سيببني في خالي ده ملصم نفسي بالعافية . انا لو عليا دلوقتي اعمل اللي كاتمه في قلبي بقالي سنين .. وبعد الاغنية نا خلصت
تسنيم :ايه سرحت في ايه .
أكمل : لاابدا مفيش . بس اصل الاغنية حلوة اوي زي كل حاجة فيكي ما هي حلوة .
تسنيم :بتكلم نفسها . اه يارب بقي يحس ويفهم انا خلاص مش قادرة خايفة تيجي واحدة وتاخدوا مني . وقتها انا ممكن اموت .
اكمل :ايه مين فينا اللي سرحان دلوقتي .
تسنيم :مفيش ركز بقي خلينا نروح بسىرعة علشان اديها الهدية ونمشي علي طول .
أكمل : بإستعباط . ليه حنروح فين .
تسنيم : نعم ايه انت نسيت ولا ايه . مش انت قولتلي اننا حنسهر سوا . بعد العيد ميلاد
أكمل : مستمر في الاستعباط . اممم انا مش فاكر .
تسنيم : بحركة طفوليه . كدة ماشي انا غلطانة ان انا جيت معاك كنت ركبت عربيتي ورحت لوحدي . بس هاه.
أكمل : ههههههه عسل والله وانتي نرفز كدة .
تسنيم :بتضحك ماشي تلاقيك افتكرت معاد مع واحدة كسر من اللي تعرفهم .
أكمل : اخرسي انا مبعرفش بنات كسر كلهم موززز .
تسنيم : كدة طيب نزلني بقي والله ماراحة معاك حروح لوحدي في تاكسي بس وقف العربية بقي .
.
أكمل :وقف العربية . اهو وريني بقي الشطارة والشجاعة ازاي حتقدري تنزلي رجلك برا العربية .
تسنيم : أكمل متستفزنيش . والله انزل .
أكمل : انا مستني لما اشوف .
تسنيم : بيتفتح باب العربية .
أكمل :شدها من ذراعها جامد ولفها ليه وكانت قريبة منه وتقريبا نفسهم بقي واحد . والاتنين. سرحوا في عنين بعض وكان كل واحد بيتكلم بعنيه . تسنيم قربت منه اكتر بس أكمل فاق بسرعة وبعد .
أكمل : احممم ممكن بقي تبطلي شغل العيال ده انا بهزر معاكي مش ناسي ولا حاجة . وحنخرج بعدها . وشغل أكمل العربية وطلع بيها بسرعة .
تسنيم : كانت لسة مسهمة بتحاول تفهم نظرة أكمل ليها وكمان حاست انه كان هو كمان عايز اللي هي فكرت فيه وهي قريبة منه . بس مبقتش عارفة تصدق ولا لا .
ووصلوا العيد ميلاد . وتسنيم كانت واقفة مع اصحابها وبتضحك . واكمل كان بيتكلم في التليفون بعيد وهو راجع سمع اتنين من الولاد بيتكلموا علي تسنيم .
الولد الاول . يحي: مش ممكن يا بني البنت اللي لابسة فستان اسود دي تخبل ايه الحلاوة دي هو فيه كدة . دي ولا البنات الروس يا أخي .
الولد التاني. هيثم : انت بتقول فيها دي جامدة . الغريبة انها لابتصاحب ولا حتي عايزة ترتبط . مش عارف ساكته علي نفسها ليه البت دي .
أكمل : الدم غلي في دماغه ومسكهم هما الاتنين . انتوا بتستهبلوا ايه اللي بتقولوه ده .
يحي : نزل ايدك وانت مالك خاليك في حالك .
أكمل : وهو بيقرب منه وعنيه كلها شرار . ماهو ده حالي يا خفيف .
هيثم : خلاص خلاص يا أكمل معلش غلطة متزعلش .
يحي : انت تعرف الامور ده
أكمل : لا بقي ده انت عايز تتربي . وضربه بالبوكس .
هيثم :اهدي يا أكمل بس انا حفهمه . يا يحي أكمل اخوا تسنيم الي كنا بنتكلم عليها .
يحي : اوبس معلش اسف. مكنتش اعرف .
أكمل : العيب مش عليك العيب علي اللي عارفها وسايبك تتكلم عليها وهوا كمان بيساعدك . بس ورحمة ابويا لو سمعت حد فيكوا بيجيب سيرتها لاخيكون أخر يوم في عمره . وزهقهم أكمل ومشي راح لتسنيم .
تسنيم : قلقت من شكل أكمل . مالك يا كيمو ايه اللي مضايق .
أكمل : مفيش يا حبيبتي انا كويس روحي شوفي صحباتك انا مستنيكي . هنا .
تسنيم :لا صحباتي ايه وبتاع ايه . انت عندي اهم مالك في ايه .
في الوقت ده ابتدت اغنيه لعمرو دياب سلو وقرب عليهم ولد يعرف أكمل وتسنيم . مساء الخير ازيك يا أكمل وانتي يا تسنيم ايه الحلاوة دي اجمل واحدة في الحفلة النهاردة .
أكمل : كان بيبصله بغيظ وبيجز علي سنانه . ومش طايق نفسه .
تسنيم : متشكرة .
الولد احمد :ممكن تيجي ترقصي معايا ويكون ليا شرف الرقص مع احلي بنت في الحفلة . وكان بيمدلها ايده .
أكمل :مسك ايده وضغط عليها . وهو بيجز علي سنانه . لا تسنيم مبترقصش مع حد ولو رقصت يبقي معايا انا وبس . واضح ولا اقول تاني .
أحمد : اتغاظ من اكمل . وسحب ايده منه . خلاص وصلت عن اذنك . ومشي
تسنيم :بتكتم ضحكتها .
أكمل : انتي بتضحكي ليكي حق ما انتي دمك مش محروق زي من الصبح وانا سامع كل اللي في الحفلة بيتكلموا عليكي قلتلك بلاش الفستان ده يخربيت حلاوتك .
تسنيم :هههههههه اعمل ايه بس الفستان طويل وبكم كمان البس ايه تاني .
أكمل :والله اه وكما مفتوح من الجنب ونازل من عند كتافك وضيق . بس مفيش حاجة تاني .
تسنيم : ههههههه ده انت حققت في كل التفاصيل بقي .
أكمل :اتنهد . وهو بيعض علي شافيفه . وهو انا تعابني غير التفاصيل . يلا المهم . كنتي عايزة ترقصي معاه ولا حاجة .
تسنيم : بصراحة اه كنت عايزة ارقص وخلاص بس معاه بالذات المهم ارقص وبعدين هو الوحيد اللي طلبني للرقص . كلهم خايفين منك .
أكمل :كدة طب تعالي يا ختي وانا حرقصك . وشدها في حضنه ورقص معاها علي (أغنيه معاك قلبي لعمرو دياب )( قولي يا حبيبي ليه وانت عني بعيد انا شوقي ليك بيزيد وان جيت انا برتاح. قولي يا حبيبي ايه اللي غايرني وازاي بتشغلني عن عمر قبلك راح . معاك قلبي وبلاش تغيب عني بتوحشني. معاك قلبي والله ولا بانساك . معاك قلبي مليش غيرك حبيب قلبي يا احلي ملاك . احلي ايامي واجمل سنين تتعاش جنبك يا اما بلاش . من غيرك اتمناه . هو ده كلامي حبك مفيش بعديه فتحت عيني عليه. وعرفت راحتي معاه . معاك قلبي وبلاش تغيب عني بتوحشني معاك قلبي والله ولا بانساك مليش حبيب قلبي يا احلي ملاك .)
وأكمل اول ماسمع الاغنية نسي نفسه وكان حاضن تسنيم اوي وعينه في عنيها وهي كمان نسيت الدنيا كلها وهي في حضنه وباصة في عنيه ومكنوش حاسين ان كل اللي موجودين باصين عليهم ومستغربين من اللي هما فيه . واول ماخلصت الاغنية كلهم سقفلهم جامد . واكمل وتسنيم فاقوا من اللي كانوا فيه علي تسقيفهم .
نهال صاحبة العيد ميلاد : مش ممكن ايه الرومانسية دي اللي يشوفكم ميقولش ابدا انكم اخوات يقول اتنين ميتين في بعض عشق يخرب عقلكم احلي اتنين رقصه النهاردة .
أكمل : مسح وشه بإيده وكان بيأنب نفسه علي انه نسي نفسه وساب مشاعره بالشكل ده .
تسنيم : ايه يا بايخة ملكيش دعوة بردوا مش حخليكي ترقصي معاه .
نهال : صحيح الكلام ده يا كيمو مش حترقص معايا ده حتي النهاردة عيد ميلادي . واعتبرها هديتي ارقص مع اكمل اللي كل بنات النادي حيتجننوا علي رقصة معاه .
أكمل :عايز يغطي علي الموقف اللي حصل . ازي بقي حرقص معاكي تعالي .
تسنيم :اتغاظت . كدة بتكسر كلامي
أكمل: هههههه معلش يا سمسمة علشان بس النهاردة عيد ميلادها ومش عايزين نزعلها . واخد اكمل نهال ورقص معاها .
تسنيم :كانت حتموت من الغيظ .
أحمد: رجع تاني لتسنيم . مش حتغيري رايك وترقصي معايا .
تسنيم : لا يا احمد انت عارف مبرقصش مع حد غير أكمل .
أكمل :كان بيرقص مع نهال وعينه علي تسنيم . ومتغاظ وهو شايف احمد واقف معاها وكمان شايف نظراته ليها اللي بتفترس كل جزء فيها. مستحملش.. عن اذنك يا نهال انا لازم امشي علشان عندي شغل الصبح وعموما كل سنة وانتي طيبة . وسابها اكمل .
نهال: بعد ما مشي . اه يت بن اللذين انت عليك حلاة تدوخ يا بختها تسنيم عايشة معاك في بيت واحد بنت المحظوظة . اوففف
أكمل: راح لتسنيم ومسك ايديها وشدها . يالابينا كفاية كدة .
تسنيم :حاضر . عن اذنك يا احمد. و مشيت مع أكمل .
أحمد : تسنيم لسة مخلصناش كلامنا . حنكمل وابقي فكري في اللي قولتلك عليه .
تسنيم :هزت راسها . ان شاء الله ....
البارت الخامس والسادس والسابع من هنا
لقراءة جميع حلقات القصه من هنا