قصة من نظرة عين
البارت السادس 6 الجزء الثاني
بقلم نجلاء فتحي
ياما دقت على الرأس طبول
حتى الناس إللى ماشية بما يرضى الله يطولها من الشر جانب أياكم ان تلقوا المحصنات احظروا فلكم عذاب أليم لا يغفر
أياكم التكلم عن أمراة اتركوها فى حالها ليس معها زوج ما المانع العيش لوحدها معها الله هل يكفى ان يخرص ألسنتكم مدام محترمة وماشية بما يرضى الله، ،،هناك الكثير من أمل ولا ترحمهم الناس دعوا المُلك للمالك
________
فى الحارة أمام الشقة المشبوهة
ركب حازم مع جاسر العربية تانى وشاور لة يسكت ضيق عينة ثم اتسعت حين وجد سيد يخرج من البيت ويضع السجادة التى يحملها على كتفة فى شنطة عربية الغريب فى الموضوع أن حازم لمح قدم بشرية تظهر من السجادة جاسر وقتها لأول مرة يظهر خوفة على زين هذا خوف تلقائي لم يرى وجة الشخص بل قدم نعم وقتها شعر بقلبة يكاد ان يتوقف امسكة حازم وقال أهدأ
جاسر/ زين
حازم أبتسم/ جايز مش هو
،،،جاسر ساق وراة بعربيتة ونصف الطريق وقف أمامة بالعربية اعاق طريقة ونزل جرى وفتح شنطة العربية وحاول يشيل السجادة ووضعها على الأسفلت وفتحها وجدة زين ابنة وعارى تمامآ جثى فى الأرض يتفقد نبضة بلهفة
حازم بحركة سريعة قبض على سيد ولف زراعة على رقبتة وضمة لصدرة وباليد الأخرى سحب المفتاح من العربية وقال بهدوء ،،، عارف لو زين مات جاسر ولا بلاش خليها مفاجأة لو منك ادعى ربنا يخدنى دلوقتى،، ثم سحب كرفتة من رقبتة وقيد سيد ورماة فى شنطة عربية جاسر ، وأسرع لصاحبة وشد زين من حضنة نعم فهذا أول حضن لة ،،أستغرب حالتة كيف ذلك وهو منذو قليل قال لا يريدة
جاسر بحسرة/ الواد ماااات أبنى ماااات. أنااااااا السبب وجلس على الأسفلت وسند ظهرة على العربية فى نفس الوقت رن فونة تجاهلة،، أخذ يرن وقبل رمية ألتقطة حازم وفتح الخط وقال بصدمة العيال بخير وأمل،، مين إللى حرق البيت وهنا ترك حازم الفون قبل إنهاء المكالمة حتى رأى جاسر فقد وعية بسبب فى لحظة عيالة الأربعة وحبة يقصد أمل ضاع أستسلم لليأس
صرخ حازم على صاحب عمرة ومش عارف يتصرف أزاى فلأول مرة يرى صاحبة هكذا لم يملك غير أنة أتصل على هنادى يبكى وقال ألحقينى يا هنادى جاسر مغمى علية وأبنة مات مش عارف اتصرف عقلى وقف
هنادى بشهقة/ الحراسة معاك
حازم بتوهان/ لا مش بحب أمشى بيهم ،،جاسر مش بيرد ،،
انفطر قلبها على دموع زوجها وأتصرفت هى
وبالفعل وصلت على الطريق ومعها رئيس الحرس الخاص بحازم وكمية من الحراسة ووصلت على الطريق الزراعى وصدمت من منظر زوجها الذى يحتضن صاحبة فى الأرض ومنهار ويبكى وهناك شاب فى الأرض عارى ،،جريت لزوجها وحضنتة وقالت متخافش أنا جمبك وغمضت عيونها حتى لا ترى جسد الشاب العارى تمامآ
حازم/ دفن وشة فى صدرها ،،،،جاسر مش بيرد عليا ليييية من غيرة ضعت دة أخويا الكبير وأبويا وكل عيلتى عااااا
شاورت هنادى للحرس يشيلوا جاسر بعد متأكدوا فية نبض والذهاب بية للمستشفى
وأخذوا هذا الشاب المجهول هويتة لها فقال كبير الحرس
هنادى هانم الشاب دة جاسر بية متكفل بية
وهنا تذكرت أن جوزها قال لها أبن جاسر مات لم تهتم المهم جوزها. حاولت تسندة وركبت بجوارة وانطلقوا للمستشفى وهو فى حضنها ينادي على جاسر وهى تقرأ على رأسة قرأن علشان يهدأ
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
______
بعد مرور ٤ ساعات تم تسكين جاسر فى العناية المركزة متوصل بالأجهزة وتشخص انة حالة نفسية ولا يوجد سبب عضوى للغيبوبة كل أعضاء جسمة الداخلية تعمل جيدآ وهو من يخرج نفسة ويفوق إذا أراد ذلك ،
زين إيضا أتسكن فى نفس غرفة العناية المركزة بسبب نسبة السموم التى دخلت جسدة (المخدرات) وكانوا السريرين قصاد بعض وإيضا فى غيبوبة لكن هذة معروف مصدرها
______
حازم ينظر لصاحبة من خلال الزجاج الخارجي للغرفة ويقول بضعف وبكاء، ،عملت ليك أيه الفلوس والشهرة مدام بتحب زين لية مش اعترفت بية أهو أنتم الاثنين جمعتكم أوضة واحدة أةةة عليك ياصاحبى من يوم جوازك بزينة والمصايب نازلة فوق رأسك. فى لحظة خسرت عيالك وحبك علشان عندك،، وضرب الزجاج وقال فوووووق بقا زين عايش أبنك عايش أصحى 😭😭
شدتة هنادى لحضنها ،،،،حرام إللى بتعملة دة ربنا نهى عنة
حازم/ صاحبى لاااااا أخويا
هنادى بدموع/ هيبقى كويس ثم سحبتة وأجلستة على الكرسى وهى تقول مينفعش حد يشوف حازم بية كدة لو بتحبنى خليك قوى أول مرة أشوف ضعفك كلنا محتاجين ليك فين حازم بية
إللى الكل يخاف منة وحيات عيالنا فوق لنفسك
حازم بمرار/ خايف جاسر يموت
هنادى/ ربنا لو عايز كدة قُضى الأمر محدش يقدر يمنع الموت
حازم وهو يبكى / مش عايزه يموت
هنادى/ لا يا حبيبى دة كفر أستعيذ من الشيطان الرجيم ساعات الموت رحمة لصاحبة قول يارب ربما فى حالتك دى ربنا يحن عليك ويريح قلبك ربنا جميل مفيش أحن منه على عبادة
ثم شددت على أحتضان زوجها بتملك وهى تناجى ربها من قلبها ان يصلح الأمور حتى ترجع الابتسامة لزوجها
مر ساعتين وأتى كبير الحرس وهو ينظر للأرض وقال هنادى هانم فى حاجة مهمة
هنادى بصوت منخفض/ هووووش مصدقتة نام أستنا
حاولت تحرر نفسها من حازم ،،حس بيها فقال بنعاس رايحة فين
فقالت هى بكذب الحمام ثم عدلت وضعة فى النوم من حضنها ورجعت رأسة للخلف للحائط وقالت فى أية
رئيس الحرس/ مش عارف إللى أقولة دة صح ولا غلط علشان بلغت حضرتك ،،،حضرتك الوحيدة إللى ليكى حرية التصرف جاسر بية فى غيبوبة وحازم بية حالتة ذى ما حضرتك شايفة
هنادى بين أسنانها/ أنجز مش ناقصة رغى
كبير الحرس/ أولاد جاسر بية من مدام أمل بيتهم ٠٠٠ ٠٠٠٠٠وبدأ يحكى ليها
شهقت هنادى على صحبة عمرها التى لم تراها منذو سنوات وما حدث لها فقالت بحزن أعمل ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ ،،،وأنشر خبر جاسر بية وحازم بية مسافرين برا مصر
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
______
يلا نجرى بالأحداث
[مر أسبوع كامل ]
حد فاكر شخصية هنادى فى الجزء الأول شخصيتها الهادية المتدينة الحساسية لأبعد حد وتبكى من أقل الأشياء وحازم جعلها تندمج فى الحياة وجعلها تعمل فى الشركة حتى تراعى وتصون خير جوزها وتحمى مال أولادها هل تنجح هنادى فى هذا الأختبار أم تفشل
_____
وصلت الشركة وهى خلال الأسبوع الماضى مهلكة بين البيت للأولاد،،،، للشركة للعمل و للمستشفى التى لم يخرج زوجها ومرافق صاحبة ،،جلست فى مكتب زوجها حازم وأمرت السكرتيرة بتجهيز الأجتماع
[ فى الاجتماع]
وائل/ السعر دة غالى أووى
هنادى بمكر فهى تعلم أنة بخيل جدا وظروفة المادية لا تسمح . قالت حضرتك عارف كويس ان شركتنا من أشهر شركتين فى مصر أحنا هنا وبعدينا شركة رضوان بية ،،،والسعر دة مش حاجة يعنى أنا كرمة حضرتك علشان زبون عندنا
وائل/ المبلغ كتير أوووى ٥ مليون كتيييير
هنادى بسخرية/ دول ٥ مليون مش حاجة حضرتك طالب انشاء فندق على أعلى مستوى حضرتك عليك الأرض وعلينا نسلمك على المفتاح ،،ثم نظرت لة وقالت المبلغ دة عربون علشان أبدأ شغل ولسة فى حساب تانى جارى وممدود معايا
وائل/ كتير
هنادى بملل/ متعطلشى وقتى أكتر من كدة خد وقتك وفكر وساعتها ال٥ مليون هيزيد الحاجة بتغلى
وائل بأعتراض/ الظاهر غلطت لما جيت،،،، أنا هستني جاسر ولا حازم يرجعوا من السفر عمرها محصلت يسيبوا الشركة كدة للنسوان
هنادى بقوة ممذوجة بهدوء وثقة/ النسوان دى مش ردة عليك أحترامآ للراجل إللى على ذمتة عارف لية علشان دة مكتبة،، لو خرجت ودخلت الشركة تانى مفيش شغل عندنا أنت عارف الخدمات إللى بنتشتغل فيها فى أى موقع أصلية ودة بيميز شركة جاسر بية وحازم بية القرار قرارك شرفت يا وائل بية ، ثم فتحت اللاب توب ونظرت لة
كعور وائل يدة بغضب من تلك العقربة كما أطلق عليها زوجة حازم وقال موافق ٥ مليون
هنادى أغلقت اللاب توب وقالت مقدم
وائل بقهر لانة بخيل/ مش معايا دلوقتى
هنادى/ أكتب شيك
وائل بصدمة/ لا متعود أدفع بعد ما أستلم الشغل
هنادى بعند/ الشيك أولآ
وائل / كتب الشيك
هنادى نظرت للشيك فى إيدها وقالت قابل الصرف
وائل بلجلجة / أكيد
نظرت لة هنادى وقالت، هنشوف ثم أتصلت على البنك و٠٠