قصة من نظرة عين البارت الخامس 5 الجزء الثاني بقلم نجلاء فتحي

قصة من نظرة عين
البارت الخامس 5 الجزء الثاني 
بقلم نجلاء فتحي


مش تزعلى على حاجة ربنا بعدها عندك وأنتى عايزاها ربما تكون خير ليكى ربنا جميل الحلو منه والوحش مننا أحنا 
صلوا على نبينا الكريم علية أفضل صلاة وسلام عليك يا حبيبى يا رسول الله ♥️
⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️

[وقفنا البارت إللى فات ]
لما جاسر وحازم وصلوا الشقة المشبوهة  وسيد فتح ليهم الباب وهو يحمل زين على كتفة ملفوف جوا سيجادة على أعتقاد مات وجاسر وحازم حاصروا الفتاة بينهم   ورعبوها هل تنطق ؟؟؟   وحزن أمل 
،،،،،،،

نزل حازم وجاسر من الشقة المشبوهة وهم فاقدين الأمل من إيجاد زين ف الفتاة رفضت الكلام وهم فتشوا البيت لم يجدوا أحد 
(فى السيارة)

حازم/ الواد والبت إللى فوق مخبين زين شكلهم كدة ،،،أووف يا أخى بكلمك رد 

جاسر ببرود/ كدة خلصت مش عايزه خلاص 

حازم/ هو اية إللى مش عايزه دة ابنك حتة منك إللى فى زين أنت مشارك فية فيها  أيه لو كنت خدتة  وهو عمر ٥ سنين من الملجأ  وربتة أنت بعت أبنك علشان نفسك ووضعك تقدر تقولى عايش أزاى لو تعبت دلوقتى مين معاك ها الاسم مخلف ٤ صبيان ولا واحد حن ليك  متفكرش  هتفضل جاسر بية العمر كلة  العمر بيجرى يا صاحبى   تعب اليوم كلة بيهون ويدوب كدة فى حضن جاسر ويامن عيالى  بلاش تحرم نفسك من لذة الدنيا شد أمل من قفاها وحطها قدام الأمر الواقع عيالك كبروا وهى مش تقدر 
تعترض أدام عيالها   الأنثى مهما كانت ذى أمل قوية  لكن أدام عيالها كائن ضعيف صدقنى أنت محتاج أمل فى حياتك كفاية كدة ،،،،عايز ترجعها وانت عجوز حد ضامن عمرة صدقنى وحدتك دى مخلياك غووول أمل هتقدر تسحبك لعالمها وترجعك تانى جاسر إللى كان فى حياة أبوة إللى حنانة مغرق الدنيا كلها،،، مش جاسر إللى أتجوز زينة دة مش صاحبى رجع زين لو لاقية شدة لحضنك وأنقذ ابنك الطريق دة اخرتة معروفة هو ملوش ذنب أمة عايشة وواحدة وس**** ،وأنت ابوة أحتوية الواد نسخة منك خسارة يضيع لو مش عايزة أربية أنا  مع يامن وجاسر ومعنديش مشكلة انسبة ليا ،،سلام يا صاحبى ثم نزل من السيارة  لكنة ركب بسرعة وشاور لجاسر يسكت وضيق عينة  ثم اتسعت  حين شاف!!!!!!!
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
________
[فى أرياف المنصورة ]

رجعت أمل من شغلها وهى مهمومة وحزينة  كيف تذهب لاولادها هكذا جلست على جزع شجرة تبكى نعم أمل تبكى فهى أنثى فى النهاية شعرت بالضعف تريد حضن أبية أحمد زوج أختها تريد الأمان، ،، الأن  تريد جاسر يحميها  فقالت يارب  
وتذكرت

【【 فلاااااش بااااك】】
فى العيادة التى تعمل فيها بعد الظهر  أستغربت أمل نظرات المرضى والمرافقين ليها  
وكان ردها التجاهل ،،  وحين وصل الدكتور التى تعمل عندة وكان طلبها للزواج من قبل شوفوا الجزء الأول وهى رفضت فأحترم هو  رأيها ،،،،  ودخل مكتبة وهو غضبان ورن الجرس دخلت لة أمل بكوب القهوة وقالت اتفضل 

الدكتور/ أنتى على علاقة بيا أزاى محصلش وازاى قدرتي تضحكي عليا وعاملة نفسك شريفة وكل يوم فى حضن حد

وقع فنجان القهوة من إيدها فى الأرض وقالت بحدة. هبت منك 

الدكتور بين أسنانه/ صوتك المرضى برا   أنا عشقك أزااى بتتبلى عليا 

صدمت أمل من كلامة  ،،حضرتك بتقول أية

الدكتور بسخط/ دة الكلام إللى داير فى البلد الست أمل  الممرضة الشريفة  عاشجة الدكتور  وبينهم استغفر الله العظيم  وكل يوم فى حضن راجل 

أمل بحدة/ قطع لسان إللى يقول عليا كلمة وحشة لو انا كدة كنت قربت منك من غير جواز كنت  وافقت اتجوزك كنت وافقت على أى راجل أتقدم أنت متعرفش انا أية 
الدكتور/ اعمليهم عليا  دلوقتى أنا راجل متجوز وأب مش ناقص مصايب برا 
أمل بصدمة / مصايب انا مصايب  ،،،،أشتغلت هنا ٧ سنين معاك مشفتش منى حاجة وحشة ومجرد حتة أشاعة حقيرة من شخص حقير صدقتها انا ماشية بس فى يوم هتعرف حقيقة أمل  الممرضة وهتندم  مسير الأيام تثبت برائتى ثم خرجت من مكتبة وحملت شنطتها ونظرت للمرضى وفهمت لماذا ينظرون لها وقالت بكسرة صدقتوا فى يوم وليلة حتة أشاعة مضروبة على واحدة كل همها فى الدنيا تربى عيالها بالحلال  ونسيتوا  مواقفها معاكم عاملة أزاى ياخسارة  ثم خرجت برا العياده  

الدكتور خبط على المكتب بغضب فهو يحبها رغم تزوج فلا ينسى أول حب لة ولا يبوح لها حتى لا تترك العمل فهو منذو عملها عندة جعل مواعيد العيادة طول الاسبوع معدا الجمعة بدل يومين حتى يرى أمل شعر بكسرة وحزن كأن روحة هى إللى اتكسرت فهو يشهد بأخلاقها.  وأخذ يأنب نفسة كيف أخرج لسانة هذا الكلام وهنا تأكد فعلا هو يعشقها عند رحيلها
 بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
【بااااااك】

أمل أخذت تناجى ربها ماذا تفعل فسمعة المرأة أهم من حياتها مسحت دموعها بطرحتها واكلمك  طريقها لبيتها  وقع نظرها على  بيتها الذى يشتعل  والنيران تخرج من الشبابيك  وأهلى البلد يسبون ويشتمون ولا أحد يطفى النار إذا فهمت ماحدث  جريت  وهى تصرخ بهسترية عيالى  عيااااالى لااااااااا عيااااالى جوااااا فى البيت مصطفى محمد محمود  مامااااااا جاااااات لية عملتوا كدة  ليييية دول أطفال عياااالى يارب ياررررب

شخص/ واحدة فاجرة فى وسطتنا ولا شفونا لكى جوز ولا حد زارك 

شخص ٢/ عيالك ولاااااد حرام  شونا هم   يا خطية

شخص ٣/ ارجموهااااااا  

تلقت أمل الطوب والحصى فعيالها الناااار تلتهمهم،،،،  ماذا ببساطة كل هذة السنوات أصبحت تراب عيالها أكيد أستنجدوا بيها  ولم يجدوها كيف شعروا  وقتها

خرج سعدون بشماتة  بين الناس وهو يتعكز على عكازة وقال بتشفى. مش قولتلكم يا جماعة دى واحدة من لمامة الشارع تلجيها رجاصة ومن حضن دة لدة فى واحدة تسكن فى دار فى وسط الأرض وسط الزرع بيعد عن البلد طبعا علشان ت**** براحتها مع الرجالة أستغفر الله العظيم  ثم نظر لها بمكر وقال شلوها أرموها فى النار تغسل عارها يلا بسرعة نحمى شبابنا 
وبالفعل غابت العقول وأنعدمت الرحمة والدين   أهل البلد صدقوا كلام سعدون المدرس   لانة متعلم  ونسيوا هذة المرأة تخدم أهل البلد وتساعدهم وفى حالها  
وبالفعل حملوها لكى يلقوها فى البيت مع أولادها النار تكلهم  
كانت هى مستسلمه ومشاكسة أولادها شريط أمام عيونها تبتسم وهنا ظهر عيون جاسر أمامها  أيوة عيون تضحك ليها وسط النار فقالت بكل ما أتى لها من صوت. جااااااااسر عيالنااااااا محفظتش عليهم 
وهنا ألقوها فى الدار وأخذت النار تعلو وتزرغط فى الجو  والشرار يتطاير فى الجو  وأهالى البلد يهتفون بأنتصار 
تكعورت أمل فى وضع الجنين مستسلمه للوضع 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
______
فى بيت زينب 
أحمد/ قلبى مقبوض ياساتر فى أية

احمد/ أستعيذى بالله  

زينب/ لا القبضة دى حسيت بيها وبعديها أمل عارفنا باللى حصلها وحبس جاسر ليها والمشاكل إللى حصلت  لا لا أختى فيها حاجة،، فيها حاجة  
أحمد بقبضة فى قلبة من لهفتها فقال ان شاء الله خير ثم تحجج وخرج يكلم أمل على التليفون فى السر وللأسف   تليفونها مغلق فهو سقط فى الأرض حين ألقوها فى النار
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
_______
[فى بيت رضوان ]
بطنى أةةةةة لية بتضربينى

زينة بكذب/ قطعتى العقد الألماظ بتاعى 

دارين/ لا  ولية اعمل كدة

زينة/ أمسكتها وأنهالت عليها بالصفعات على وشها  

دارين/ دادة الحقينى يا دادة  

الدادة ببكاء/ سبيها حرام عليكى دى بنت جوزك  راعى أنتى متجوزة أبوها وهى عندها ٥ سنين  عمليها بنتك دى عروسة ١٢ سنة مينفعش تنضرب

زينة/ أنتى تخرسى خالص عارفة لو نطقتى اسجنك 

دارين ببكاء / أسكتى يا دادة علشان خاطرى مش هتتحملى ضربها

الدادة/ أبوس رجلك يا هانم سبيها

زينة/ زقتها فى بطنها برجليها  وخلت الحراسة تكرشها برا
تحملت دارين على نفسها وجريت وراء الدادة لأنها هى إللى ربتها كأنها أمها  
منعها الحارس وهو حزين على تلك الفتاة والست الطيبة التى تدعى الدادة فلا يملك غير الدعاء على زينة. 

الحارس لنفسة/  ربنا يخدك يا زينة الراجل مسافر وأنتى مبهدلة بنتة منك لله 

يا ترى أية الشئ إللى لفت نظر حازم  ورجع ركب السيارة لجاسر تانى  ؟

أمل وعيالها نهايتهم صعبة؟

هل رضوان إذا علم بكل ماحدث فى بيتة من زينة هيسكت ؟؟


  
تعليقات