قصة من نظرة عين
البارت الثامن عشر 18 الجزء الثاني
بقلم نجلاء فتحي
【داخل الحرم الجامعى】
لاحظت قدر فتاة واقفة تبكى وترتجف ،،بدون تفكير ترجلت لها وقالت أقدر أساعدك ،،
رجعت آيلن خطوة للوراء بخوف فهى مش متعودة على الغرباء ،،
حاولت قدر تطمنها وقالت أسمى قدر لسة أول يوم النهاردة وأنتى مالك فلوسك ضاعت ولا حد عندك مات
آيلن/ خ خ خايفة
قدر بعدم فهم/ لية
آيلن/ بابى سابنى وأنا لوحدى
قدر لنفسها:- معقول تكون دمج لا شكلها طبيعى ولا ذو الهمم ،،،أحم بص يا كتكوت يا صغير بابا زمانة جاى ،ثم فتحت شنطتها وأخرجت باتية وعصير من الأشياء التى أشتراها لها والدها زين ،
رفضت تأخذها آيلن وتحدثت باللغة بالفرنساوى معناة مش عايزة
قدر/ شكلك غنية ومن لبسك مصرية مش فاهمة بتقولى أي بس ماشى
آيلن/ بابى حازم مهندس وصاحب شركة أسمها ٠٠ ،،،قطع كلامها ظهور مصطفى أمامها جريت لية حضنها وربت على رأسها فوق الحجاب بحنان وقال أهدى خلاص أنا جنبك
آيلن/ بابى سابنى لوحدى خايفة ،،،
قدر تتابع الموقف فمنظر وش مصطفى يقبض القلب لكن النصف السليم رجولى صارخ أيقونة تتحرك دققت فى شكلة السليم ملامحة قريبة لأبوها جسدة قريب البنيان لأبوها تشعر بالألفة لة ابتسمت لة وقالت عمو ،،انتبة لها مصطفى وقال أفندم
،،قالت بتوتر حضرتك أخوها الكبير
أدايق مصطفى فالجميع يظن ذلك فقال بين أسنانه، ملكيش فية
قدر بكسوف جعلة يبتسم لها حين قالت ،الأخ هو إللى مسموح يحضن أختة فى الشارع وأى مكان غير كدة ممنوع ماما قالت كدة
مصطفى/ عندك أخوات
قدر/ لا ،بس بابا صاحبى أووى
دقق مصطفى ليها ولعيونها وأستغرب نفسة لماذا يشعر أن هذة الفتاة التى يراها لأول مرة قريبة لية فقال مش خايفة من وشى بخوف على فكرة
قدر/ شكلك قريب من بابا معدا عيونك تعرف يا عمو لو عينك السودة دى نفس عين بابا تكون هو ظهرك كأنة هو، وهو لابس البدلة ونصف وشك دة هو وشاورت بإحراج لنصف وشة السليم
مصطفى بملل/ بيشتغل أي بابا دة
قدر/ راجل أعمال
مصطفى/ أسمة أي
قدر/ زين على
مصطفى بعدم أنتباة / أول مرة أسمع الأسم دة أزاى راجل أعمال هنا فى القاهرة
قدر/ أحنا من الإسكندرية وجينا هنا علشان الكلية بابا فى الإسكندرية كان عندة مكتب لأستراد والتصدير وماما بتشتغل معاة ونقلنا هنا وبتنا فى منطقة ****
مصطفى بتفهم/ أةةةة لا معرفهوش جايز فى بلدة مشهور على العموم نورتى القاهرة ،شكلك من عيلة أعرف المنطقة إللى ساكنة فيها فى الإسكندرية راقية جدا هناك ،،أسمك أي
قدر/ قدر زين على، يا عمو
مصطفى / أمممم قدر زين على،، ماشى يا قدر ممكن بقا تكونوا أصحاب أنتى وآيلن علشان شكلكم ذى بعض وأنا أستريحت ليكى وبلاش عمو دى بتخنق منها
آيلن/ قوليلة أبية
قدر/ هههه أبية أول مرة أسمعها لا عمو أنا عارفها وأحلى
أبتسم هو لإبتسامة قدر ،،،،،، لأول مرة تشعر آيلن بشئ جواها عايزة مصطفى يكلمها بس يضحك ليها بس عايزة تبعد قدر دى عن وشة هل هذة بداية شرارة جديدة أقصد حب تابعونى
قدر/ ممكن تخليها تاخد الحاجات دى منى
نظر مصطفى لأيدها الممدودة بالعصير والباتية، وقال أي دة
قدر/ لاقتها بتعيط فكرتها دمج قولت أرضيها كان عندنا فى المدرسة بنات كدة زيها وبتعامل معاهم عادى لأنهم ملايكة
مصطفى بأبتسامة/ شكرا ،،،آيلن خدى من صاحبتك الجديدة
قدر بغل/ حضنت مصطفى وقالت مش عايزة منك حاجة
أنتى نوتى
قدر/ أسفة وطبطبت على رأسها فوق الحجاب قالت كأنها تكلم طفلة ،نوتى لية يا صغنن أخوكى دة شوية وجاى يلا يا عمو روح شغلك وهى معايا
قهقه مصطفى عليها حتى أدمع عيونة وقال حرام عليكى يا قدر أنا مصطفى بية قدرتى تضحكيني تأخدى جايزة لو حد عرف مش ممكن على فكرة آيلن طبيعية وعاقلة زيك
قدر بغمزت لة وقالت / طبعآ وأحسن منى صح يا صغنن مين إللى هيكون أشطر دكتور آيلن الجميلة
مصطفى/ هههههههههه يا بنتى أفهمى هى مش دمج كل الحكاية أبوها اللة يسامحة قافل عليها ومكنتش بتروح المدرسة غير على الامتحانات وبس،، أول مرة تكون لوحدها فهمتى أزاى دمج وتكون هنا
قدر أتوترت وأتكسفت لاحظة مصطفى وقال حصل خير شكلك مريح ليا شكلنا هنكون أصحاب
قدر كأن عقرب لدغها/ لالا ماما قالت غلط أصحاب لا
مصطفى/ يا سلام ما أنت واقفة ترغى معايا
قدر/ بس يا عمو مش قولت ولا عملت حاجة غلط وأختك واقفة معانا وهى بتعيط أسبها خلاص مش أدايقها تانى اعتذر ورحلت
جرى وراها مصطفى وأمسك أيدها وقال ،خليكى جنبها شكلك بنت جدعة أسمع على البنات الإسكندرية بنات جدعة ها موافقة ولو حصل حاجة دة الكارت بتاعى أحتفظى بية ذى بطاقتك تمام
أخذت قدر الكارت وهى مرعوبة لو والدها عرف لكنها ارتاحت لة فقالت تمام يا عمو
مصطفى حاوط وش آيلن بحنان وقال ،خليكى مع قدر أى حاجة تدهالك كوليها ،ثم شاور لقدر وقال أرتحت ليكى يا قدر ودة مش طبعى خليكى مع آيلن وأتمنى تخليها تفطر لان أكلها ضعيف
قدر بحماس/ حاضر يا عمو
رحل مصطفى وعقلة مشغول بقدر فهو مش من طبعة التقرب لأى فتاة بسهولة
مر اليوم بسلام
واتى موعد الخروج خرجت قدر وآيلن
وجدوا سيارة حازم الذى جرى وحضن إيلن لدرجة رفعها من الأرض بأشتياق
وقال،وحشتنى يا قلب بابا من شوقى ليكى بقالى ساعتين ونصف واقف هنا
آيلن/ متخافش عليا أبية مصطفى كان هنا ودخل الجامعة
حازم بضيق/ م م م مصطفى بيهبب أي هنا ودخل أزاى الأمن مناعتى لية
الواد دة بجد فظيع
أيلن/ معرفش بقا ،بابى قدر صاحبتى
حازم/ فين
آيلن/ كانت هنا ثم دققت النظر وجدتها على بُعد مسافة تسير بجوار شخص وماسك إيدها فقالت هناك تقربيا دة باباها
حازم/ سيبك من أى حاجة لازم نرجع الفيلا تلاقيكى جعانة الفلوس كفت معايا ولا أزودهم
آيلن/ مصرفتش حاجة منهم حتى أبية مصطفى أدانى مصروف زيهم
حازم/ مكلتيش حاجة أحنا بعد العصر
آيلن/ قدر صاحبتى أكلت من أكلها
حازم بضيق/ لية من أمتى وأنتى بتشاركى أكل حد أوعى تعملى كدة ليكون مسموم سامعة ومش عايزك تكلمى حد قدر دى ممكن تأذيكى
آيلن بحزن/ حاضر
___
فى فيلا رضوان
زينة بضيق مخفى/ مالك
رضوان/ مسح دمعة شاردة من عيونة وقبل صورة بنتة دارين ووضعها على المكتب وقال وحشتنى أووى ياترى عايشة أزاى
زينة/ ممم،ممكن ماتت أو أتباعت
غمض رضوان عيونة فهذة حقيقة تجول فى عقلة كل هذة السنوات فقال بكذب طول ما شوفتش جثتها ولا جالى خبر بكدة يبقا بنتى عايشة
زينة بملل/ أممم ماشى انا خارجة
رضوان/ دلوقتى الساعة ٢ بالليل رايحة فين
زينة/ أسهر شوية
رضوان/ مفيش خروج
زينة بمكر / حاضر ،شوفت بسمع الكلام أزاى بضحى علشانك بقولك مفيش أخبار عن جاسر
رضوان بغل/ مليش علاقة بية أخر مرة حطيته فى دماغى بنتى ضاعت منى
زينة جلست بجوارة على كرسية وبخت سمها وقالت حبيتك أووى طلعت أرجل منة انت راجل بجد ولعلمك متأكدة هو السبب فى أختفاء بنتك ومش هو وبس لا العقرب إللى معاة حازم الكلب دة لازم تكسرهم
رضوان/ لا
زينة/ إلا يكسر راجل الأعمال عيالة وجاسر وحازم بعيشقوا عيالهم حازم أكسرة ببنتة ذى ما عمل فى بنتك وجاسر ملوش بنات أكسرة فى مصطفى دة دراع أبوة اليمين أشفى غلك وطفى نارك خليهم ينشغلوا بعيالهم وخد منهم الصفقة
رضوان بتوهان / حازم وجاسر قالوا ملناش علاقة بخطف بنتى والنيابة ثبتت دة
زينة/ قالوا للحرامي أحلف يا حبيبى دول تعالب أسمع منى أنت فى السوق رقم ٢ لية متكنش رقم واحد عارفة غياب بنتك أثر فيك السنين دى بس برضو لازم تقوى ،،،،،،وفى الخفاء سحبت مفتاح خزنة غرفة النوم، ووضعت لة نقط من دواء يساعد على الهلوسة او الزهايمر أيهما أقرب فى مشروب الشاى وللأسف رضوان لم ينتبة لأفعال هذة الافعى التى تظهر لة بحبها
____
مرت أيام وكل واحد من أبطالنا ملهى فى حالة
قدر/ لو سمحت يا بابا عايزة أزرها
زين/ لا
قدر/ دى طيبة اووى وحبتها كتير غايبة بقالها ٥ أيام
زين/ كلميها فى التليفون
قدر/ مش بترد
وأثناء الحديث رن فون قدر وجدت آيلن فرحت بشدة، فرح زين أبوها لفرحتها وأشار ان ترد عليها
جريت قدر لغرفتها تكلم صاحبتها
قدر/ ألو
يامن/ ألو
أغلقت قدر الفون على طول
نظر يامن للفون وقال أي دة تكون أختى مسجلة أسم ولد ببنت وأول لما سمع أسمى قفل لا هى قالت ألو دى بنت أممم عندى فكرة
أرسل يامن رسالة لقدر وقال 【أنا يامن أخو آيلن ممكن تردى عليا من فضلك آيلن مختفية من ٥ أيام لو تعرفى أى معلومة ممكن تنفعنا لو سمحتي 】
أتوترت قدر ماذا تفعل وهنا رن فونها بأسم آيلن
قدر بخوف/ ألو
يامن/ أسمك قدر صح
قدر/أعتقد أسمى مكتوب على الفون،،، بجد هى مخطوفة
يامن تنهد/ أكيد أختى مش بتسيب حد فينا أخر مرة راحت الجامعة ومش ومش خرجت هى انخطفت فى الجامعة
قدر بتذكر/ أخر مرة كانت معايا وفى بنوتة منقبة جات قعدت جنبنا وقالت مين فيكم آيلن
وأختك قالت أنا والبنت دى قالت باباكى برا عايزك
أيلن فرحت وأنا مسكتها وقولت لا مش تخرجى لو باباكى برا مرنش على الفون لية
البيت المنقبة شدت فون أختك علشان مش ترن على باباك وأنا أتخانقت معها كتير والبنت مشيت
يامن بأنتباة/ وبعدين
قدر/ اليوم دة عندنا سيكشن وانفصلنا كل واحدة حسب أسمها وبعد ٣ ساعات خلصنا روحت المدرج مش لاقتها ولا موجودة فى السكشن بتاعها دورت عليها مش لاقتها وتليفونها جرس ومحدش رد وبس
يامن بحزن/ اليوم دة أنا روحت أجبها وتأخرت دخلت الجامعة لاقتها فاضية بقيت ذى المجنون أدور عليها واتصلت على بابا وجة بسرعة هو وعمى جاسر والحراسة ولقينا تليفونها شاشتة مكسورة واقع فى الممر عمى جاسر هو إللى لاقاة
قدر ببكاء/ يارب تكون بخير خايفة حد يعمل فيها حاجة وحشة
أنقبض قلب يامن فهذا الشعور ينهش قلبة منذو أختفئها والان هذة البنت تأكد او تخشى مما يخشاة ،،،،،،،متشكر يا أنسة قدر
قدر بدموع/ الشكر لله طمنى لو ظهرت أختك طيبة مين يقدر يقرب منها
يامن مسح دمعة شاردة من عيونة، وقال أدعيلها ثم أغلقوا الخط أنهارت قدر من البكاء على صاحبتها
____
عند مصطفى للأسف عمل المستحيل لإيجاد حبيبتة ولا أحد يعلم ذلك وعقلة يصور أسوء السناريوهات التى تكون، تتعرضت لها
____
حازم ترك عملة وقعيد فى البيت من حزنة على بنتة وهنادى تولول ،،
أمل وجاسر شايلين الشركة ومش ساكتين ومازال البحث مستمر على أختفتاء إيلن