قصة من نظرة عين البارت التاسع عشر 19 الجزء الثاني بقلم نجلاء فتحي

قصة من نظرة عين
البارت التاسع عشر 19 الجزء الثاني 
بقلم نجلاء فتحي

فى غرفة نوم حازم يرقد فى الفراش  ومعلق محلول مغذى ولحيتة كبيرة وبان علية الكبر كأنة عجوز 
جاسر/ حالتك دى مش ترجع بنتك  فوق مراتك هتموت مهما كان الواحدة محتاجة جوزها فى ظرف ذى دة أهلها، أوس* خلق الله ،الله يلعنهم، ،،،،،،جاسر أبنك أهمل شركتكم فى المنصورة وقاعد هنا ويامن أهمل شغلة وهنا لية لازم تفوق 
حازم بضياع/ مجربتش أحساسى أنت مخلفتش بت  أسبوع عدى ولا حس ولا خبر  بنتى زمانها بتتعذب  ولا بيعتدوا عليها   ،،،وبكى
جاسر بغضب/ فوووق بقا بنتك بنتى،، عيالنا أتربوا أخوات كلهم ،مصطفى مش ساكت ومحمد لو هنا كان قلب الدنيا بس هو فى مأمورية ومحمود بيسألنى عليها دايما 
حازم/ ملناش أعداء غير رضوان ودة أنهد بعد غياب بنتة وأنكسر 
مين إللى خطف بنتى مييين
جاسر بتفكير/ بنتك ملهاش أصحاب
حازم بتفكير / ليها بنت واحدة أسمها قدر ومش عارف معلومات عنها 
مصطفى يتابع الحديت كيف لا تأتى فى بالة يكلم قدر فقال بلهفة أنا أعرف أسمها قدر زين على ،،
جاسر/ عارفت منين 
اتلجلج مصطفى فقال بكذب / بالصدفة آيلن قالتلى 

أتت الفوقة لحازم وشد المحلول من إيدة وقال يلا على  بيتها 
وبعد وقت وصلت السيارات أمام منزل قدر وكان الوضع كالأتى سيارة  فيها جاسر  الأبن يسوق السيارة  والمقعد الخلفى جاسر يسند حازم  ،،والسيارة الثانية مصطفى  وهو يقودها وسيارتين من الحراسة خلفهم ورفضوا السائقين يذهبوا معهم لأنة موضوع عائلى  أو زوجاتهم التى لا تعلم بذهابهن ،،
فتحت لهم قدر باب الشقة  وبلعت ريقها فوجدت حازم وجاسر يسندة  وجاسر الصغير ومصطفى لم تعلم هؤلاء الأشخاص غرباء الأطوال حين لمحت مصطفى فهى تعرفة فقالت بخوف فى أي يا عمو لاقيتوا أيلن 
جاسر الأبن بغضب/ أستهبلى يا بت 
أدايق مصطفى  وقال بدفاع/ جاسر أحترم نفسك قدر بتخاف أحنا هنا ربما عندها معلومة تساعدنا ،،،،،،أستغرب نفسة لماذا هذة الفتاة يشعر أنها ملزومة منة 
جاسر  الكبير/ أوعى يا بت خلينا ندخل ولا نتكلم على السلم 
ركزت قدر لملامح هذا الرجل الذى يرتدى بدلة شيك وشعرة الذى عرف طريقة الشيب لكنة مميز وجميل ويرتدى نظارة شمسية سرحت فى وشة ملامحة مألوفة بالنسبة لها ،،،،فقال جاسر لنفسة أوووف مبقاش غير العيال يعجبوا بيا الحمد لله أمل مش هنا  أنتى يا زفتة دخلينا
قدر أنتبهت،،بابا وماما مش هنا فى شغلهم وأنا لوحدى يا عمو 
جاسر بين أسنانه، ،،عمو فى عينك قوللى جاسر بية 
قدر/ برضو مينفعش تدخل البيت ،،وعنيها تبتسم قبل ثغرها لهذا الجاسر المغرور 
مصطفى/ متخافيش يا قدر أحنا مش نأذيكى ٥ دقايق ونمشوا على طول 
قدر بتوتر/ ماشى أتفضوا ،،وأفسحت ليهم المجال ليدخلوا المنزل 
قدر بأبتسامة لجاسر   ،،،تشرب أي يا عمو 
جاسر / مش عايز أطفح  حاجة 
قدر/ عيب يا عمو مينفعش تقول على نعمة ربنا حاجة وحشة
جاسر بغل أنقض عليها ولوى زراعها وراء ظهرها  وقال على أخر الزمن بنت **** زيك تعلمني 
قدر ببكاء/ بابا تعال ماما أنتى فين ،،،وبكت 
تدخل مصطفى  وشدها لحضنة  من قبضة أبية فهو يرق قلبة  لهذة الفتاة الصغيرة   وخلصها من إيد أبوة  وربت على شعرها  الجميع أستغرب تصرفات  صاحب القلب القاسى 
حازم بغضب/ نسيب موضوع بنتى وخد بنت**** جوا الأوضة  وتبقا دخلتك يا عريس 
أنهارت قدر من تلك الإهانة وسكنت فى حضن مصطفى التى لا تضايق من لمستة 
مصطفى بأبتسامة/ متزعليش 
لافت نظر قدر جاسر الذى خلع نظارتة الشمسية  يجفف وشة من عرقة بسبب شدة الأنفعال  فقالت بأنبهار بابا. أنت شبهة بابا بس أكبر شوية وجريت لغرفتها  وأحضرت  حقيبتها بلهفة افرغتها أمامهم  وألتقطت صورة لزين وقالت دة بابا زين شوفت أنت شبهة أووى 
ألتقط جاسر بيد مرتعشة الصورة وأتسعت عيونة كأن الزمن رجع بية للخلف نسخة منة فى شبابة فقال صاحب الصورة دى أسمة أي
قدر/ زين على 
جاسر بلهفة لحازم / أبنى زين أبنى إللى أختفى أيوة زين وشدها لحضنة  وقال أنا جدك يا قلب جدك عندك أخوات 
قدر زقتة / أوعا كدة عبيطة تضحك عليا جدى  أبو بابا أسمة على ،،،وجدى أبو ماما أسمة رضوان  وهما بيقولك يا جاسر بية يبقا جدى أزاى 
جاسر بعيون مدمعة ،لو أبوكى إللى فى بالى يبقا أنا جدك وإللى كنتى فى حضنة عمك مصطفى وليكى أثنين عمام كمان 
قدر بتوهان تنظر لمصطفى وجاسر فعاشت عمرها لا يوجد أهل والان يظهر لها  جلست فى الأرض  لم تتحمل المفاجأة وقالت لمصطفى أنت عمى أخو بابا أنا صح فاكر أول لقاء بينا فى الجامعة أول يوم دراسة قولتلك أنت شبة بابا 
مصطفي الان اتضح لية مشاعرة اتجاها لكن كيف لية أخ هل أبوة تزوج قبل أمة لينجب أخوة الكبير ويخلف قدر أم نزوة وغلطة من راجل أعمال ووقع المحظور قسى قلبة ورجع لجبروتة ولم يبين ،،،
حازم وابنة جاسر نسوا موضوع أختهم وانشغلوا بقدر 
انحنى جاسر لقدر وقال أبوكى فين وكنتم عايشين فين
قدر زقت إيدة وجريت تحمى نفسها منهم فى زاوية فى الصالة وتقول مستحيل جدى بابا وماما قالوا جدو وجدتى ماتوا قالوا ملهمش أخوات أنتم بتضحكوا عليا أطلعوا برا 😭😭😭
جاسر/ مش خارج من هنا اتصلى على أبوكى يجى 
ألتقطط قدر الفون وكلمت أبوها وقالت ألحقنى فى ناس فى الشقة وبيقول جدى جاسر انا خايفة أغلق زين الخط وأسرع هو زوجتة للبيت 
مصطفى رغم غضبة ومش فاهم حاجة بحث فى الشقة عن المطبخ وجلب مياة وشرب قدر حتى تهدأ فهو مقدر إللى هى فية وقلبة يرق لها 
بعد مرور نصف ساعة سابق زين  الزمن ومش عارف يتصرف أزاى هل بعد السنين دى يفضح أمرة وأصلة أمام بنتة وأعترف بينة وبين نفسة أن زوجتة محقة غلطة لما ذهبوا القاهرة فأبواب الماضى تفتح من جديد بل تطلق لهيبها وبشدة لا ترحم 
مصطفى أتسعدت عينة  فزين نسخة من أبوة فى شبابة بل أجمل وجاسر أبن حازم  لا يقل صدمة عنة وحازم عيونة تجول بين زين وجاسر صاحبة  
جاسر أقترب منة وحضن وشة فرجع زين خطوة للوراء وقال  بحدة قدر على أوضتك ومطلعيش منها مهما حصل 
قدر/ الراجل دة بيقول جدى هو شبهك أزاى وجدى مات 
زين بثبات رغم توترة/ أخر مرة بقولك على أوضتك  
جريت قدر منهارة  لغرفتها، ،،شد زين زوجتة التى رغم الظروف التى مروا بيها مازال تمتلك الخوف والرعب مثل الأطفال، حضنها بحماية لحضنة  وقال خير يا جاسر بية جاى لية 
جاسر/ قولى يا بابا
زين/ زمان قولتلك يابابا رفضت ،حتى نسبى رفضت وقولت أنت أبن شرعى حتى أمى معرفش أسمها أي أكيد أنا غلطة 

جاسر/ مستعد اعترف بيك
زين/ بسهولة كدة هتقبل بتربية ملجأ  ونجس ومدمن يبقا أبنك دة كلامك وكلة صح أنا دلوقتى بعد م شوفت مراتى بقيت أنسان كويس ولا بشرب ولا مدمن ولا نجس بطلت من عمر ١٧ سنة وبقيت أبو الدكتورة قدر زين على
جاسر/ لا انت أبنى زين جاسر وبس
زين/ ههههههههه  ثم قال بسخرية ،فات الأوان يا جاسر بية 
دارين بأنهيار/ سبوة فى حالة بقا كنت فين وهو صغير مين إللى رماة فى الملجأ  كان عندك فرصة تساعدة أنت رفضت دلوقتى عايزة على الجاهز حرام عليك بقا
حازم/ أمة السبب فى كل دة
زين بأنفعال/ هى مين مرضاش يقولى أسمها أكيد واحدة ***** 
جاسر/ أمك تبقا زينة 
زين بسخرية /عارفتها انا كدة يا فرحتى
حازم بأنفعال/ زينة مرات رضوان راجل الأعمال المشهور 
نظرت دارين لزوجها وقالت بتوتر لحازم  راجل الأعمال المشهور دة عندة بنت مختفية وهى صغيرة ولا أنا غلطانة 
جاسر بغل/ أيوة هو
صرخت دارين وسقطت فى الأرض فهى مريضة قلب  كيف تقول لزوجها التى تعشقة  ان أمة  هى السبب فى ماضيها لم تتحمل الصدمة ، انهار زين وحملها دون نقاش واتجاهل وجود الناس وبنتة  ولأقرب مستشفى  ترجل ليها والجميع وراة 
تذكر مصطفى قدر رجع ليها وامسكها مثل الطفل فى إيدة وذهب للمستشفى فهى خرجت على صراخ أمها وشافتها فاقدة وعيها 
نفخ حازم وابنة فهم لم يتوصلوا لطريق بنتة ، 
وبعد وقت وصلوا جميعا للمستشفى  وقدر ركبت مع عمها مصطفى وجدها جاسر وحازم وأبنة فى العربية التانية وعربيات الحرس معاهم  
مر الوقت كتير وقدر تجلس على كرسى منهارة لوحدها  وجاسر عيونة عليها ومصطفى  أيضا 

انفتح الباب واخيرا ظهر زين وعيون مدمعة جريت لة قدر حضنها وقال أهدى فاقت خلاص ماما بخير بكرة تخرج معانا 
قدر / الحمد لله المرة دى غيبت 
زين/ المرة دى كانت صعبة أمك كانت هتموت وربنا ستر 
قدر/ لا متقلش كدة ،،وبكت 
ضمها زين لصدرة بخوف وحماية وتجاهل الجميع فأدرك أنها أتت مهم 
مر الوقت ولم يستطيع أحد النطق بحرف لآن الظروف لا تسمح 
أتى اليوم التالى وبدأت دارين تتحسن وزوجها لا يفارقها  
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
فى مكان أول مرة نذهب لة عبارة عن مخزن قديم فى القاهرة فى منطقة نائية  توجد داخلة آيلن وقد ذبلت وتعبانة بشدة فهى لم تأكل ولا تشرب حضر رضوان الذى أول مرة يقابلها وشافها بهذا الوضع خرج للخارج  وأمسك فى لياقة قميص دارعة اليمين وقال حد من رجالتك قرب للبنت
الراجل/ لا محدش يقدر يكسر كلمتك يا باشا مع آنها حتة بغاشة 
رضوان بغضب/ أغتصاب لاااااااأا كفاية إللى حصل لبنتى  ،،،وكفاية إللى هببتة أناااااا زمان. البنت دى متبهدلة لية
الراجل بخوف/ من يوم مجتلى هنا مش بتاكل والصبح لاقتها كدة قولت أكلمك لتموت وتبقا بلوة
رضوان بغضب/ غبى مشغل معايا أغبية لسة فاكر تقولى دلوقتى عارف أبوها مين
الراجل بلامبلاة/ مين المحافظ 
رضوان/ حازم صاحب شركة****
الراجل بخوف/ يا نهار أسود دة صايع وبلطجى مش عارف راجل أعمال أزاى لا ياباشا لو وصلى هيخلص عليا متفقناش على كدة 
والعمل البت بتموت
رضوان بحيرة / هات البت إللى ماشى معاها وخليها تلبس البت إللى جوة دى نقاب وروح معاهم لمستشفى ****** فيها دكتور معرفة يخلص ليكم الدنيا وأمان  طلعت مشغل معايا نسوان يا ابن*****&&
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
وصل الراجل والفتاة عشيقتة المستشفى   وآيلن بينهم تعبانة للغاية   وبالصدفة مرت بجوارهم قدر لم تهتم ف آيلن ترتدى نقاب  
وأنتبهت على صوت تعلمة جيدآ حين قالت براحة مش قادرة أمشى رجلى 
الراجل / مشى يا بنت**** جدامى عارفة لو صوتى يا بنت حازم أخلص عليكى هنا 
البنت/ براحها عليها دى عيانة
الراجل/ ملكيش دعوة يابنت****
قدر / معقول دى آيلن دة صوتها يمكن تشابه أسماء أكيد آيلن  بس هى مش محجبة لافت نظرها أيضا الراجل الذى يلتفت حوالين منة  ،،جريت وراهم حتى تأكدت المكان الذي وصلوة ليهم  ورفعت النقاب وجدت أيلن جريت لأبوها فالجميع انصدم من لهفتها وقالت لة بعض الكلام فى أذنها 
زين/ ملناش دعوة أمك تعبانة
قدر/ أنت عارف الجماعة دول دخلوا البيت لية بيدورا على إيلن علشان انا صاحبتها الوحيدة لو انا مكانها شعورك أي
زين نفخ/ وأمك 
قدر/ جايز لما نعمل خير ماما تخرج لينا بالسلامة 
زين/ بترقب هى بنت جاسر 
قدر فهمت ماذا يقصد/ لا بنت عمو حازم صاحبة  مش أختك 
زين/ كمان عارفتى حازم ،أوووف ماشى 
قدر/ نعرفهم
زين/ لا جايز مش هى تعالى معايا 
حازم وجاسر نظروا لبعض ولم يعلقوا 
مصطفى يشعر بقلبة ينبض نفس النبضة التى بتكون آيلن أمامة فيها 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
قدر بصوت منخفض/ أهى هناك 
زين/ متأكدة  أنا معرفهاش 
قدر بفرحة/ هى بس مش عارفة مالها تعبانة لية دى كانت مخطوفة 
زين / عقلة ذهب لحتة تانية وهى أنها ممكن تعرضت لأعتداء فقال أقعدى أدامها وأنتى حاولى تشاوري ليها متعملش دوشة وأنا 
هتصرف  وبالفعل نفذت قدر فهى ذكية وشاورت لأيلن أنها شافتها بعد معاناة فأيلن تنظر لأرض من شدة تعبها وقررت تتصرف من دماغها فراحت قدر للست وقالت طنط عمو إللى معاكى عايزك بيقولك هات الفلوس إللى معاكى وأنزلى الدور الارضى 
الست/ دة فى الحمام وانت تعرفيني منين
بقدر بثبات/ هو شاورلى عليكى ونزل جرى الدور الارضى ألف سلامة على بنت حضرتك
وأبتعدت كأنها تسير حتى تطمن ليها الست 
الست/ فلوس فلوس منك لله بحب مرا ذى والاسم راجل ،،،أنتى يا بنت انزل أشوف بوز الأخص دة وأجى وأنتى متتحركيش من هنا 
هزت آيلن رأسها بفرحة وقالت حاضر  ،،وحين نزلت الست فى الاسانسير زين كان معها فى الاسانسير وضرب عدة أزار وخرج بسرعة فعلق الاسانسير بالست ،،جريت قدر ورجعت لأيلن وقالت متخافيش باباكى وأخوكى هنا  
آيلن بفرحة / بجد ،،تعبانة أووى مش قادرة أقوم 
قدر بخوف/ أسندى عليا  وهنا أتى جرى أبو قدر زين وقال خلاص علقت الاسانسير بالست وحمل آيلن على زراعة  وانطلقوا مسرعين للدور الذى فية زوجتة،،، 
مصطفى لمح زين وقبل رؤية أيلن قلبة شعر بيها وانطلق أول واخد  لية ،،
أيلن/ أبية مصطفى 
جرى حازم وأخوها جاسر ليها
حازم/ بنتى حبيبتى هاتها 
زين / لازم دكتور يشوفها دى تعبانة أووى 
تعصب زين وقال/ تقصد أي حد قرب منها 
زين/ معرفش ،ثم حكى لة إللى شافتة قدر بنتة وماذا فعلوا ليحصلوا عليها 
حازم  ألتقط بنتة ضمها لقلبة وقال حد لمسها
زين بتوتر فهو تخيل بنتة مكانها / معرفش فى دكتور هنا يطمنك
انقبض قلب مصطفى من الكلام ولا يقدر أظهار غضبة عايز يضم آيلن وأى صفة يفعل ذلك فى وجود الجميع ،،
جاسر / أختى حمدلله على سلامتك 
أيلن/ الله يسلمك يا ابية 
جاسر الكبير/ مبروك رجوع بنتك يا صاحبى
حازم/ الحمد لله أولا، وبعديها زين أبنك وحفديتك قدر أنا مدين ليهم بحياتي العمر كلة 
مصطفى نظر لقدر نظرة امتنان لم تفهمها قدر 
مر اليوم واتى،الصباح 
جاسر / زين يا بنى تعالا بيتى مع أخواتك 
زين/ ٠٠٠٠ 
 

تعليقات