قصة من نظرة عين البارت العشرون 20 الجزء الثاني بقلم نجلاء فتحي

قصة من نظرة عين
البارت العشرون 20 الجزء الثاني 
بقلم نجلاء فتحي

طول الليل فى المستشفى ،،،   حازم أطمن على بنتة،،،  رفض زين فى بداية الأمر حتى لا يعرض هذة الفتاة لكشف عزر ية
 من طرف طبيب  وأقنع حازم أن بنتة كبيرة وتقدر تتكلم ماذا حدث لها 
وحازم قال آن بنتة صغيرة  ولا تفهم مثل هذة الأمور 
فترك زين بنتة قدر التى ساعدت فى هذة المهمة وبالتالي أتت الاجابة التى ريحت القلوب وأنها لم يقرب منها راجل وحالتها هذة بسبب أمتناعها عن الطعام  ،،أنصدم حازم آن بنتة تعرف هذة الأمور رغم عدم نطق لسانها أمامة وكان حديثها مع قدر فى غرفة المستشفى  
وعلى الصباح لكى يطمئن قلب حازم عرض بنتة لهذا الكشف من طرف طبيبة وليس طبيب ،،،سجد حازم فى الأرض لله  وقلب مصطفى أعلن الطبول جواة،،وعلى الظهر  روح حازم   آيلن  بنتة للبيت واستقبالتها أمل وهنادى أمها بالترحيب  فكل هذا الوقت أمل وهنادى لم يعرفوا  مكان أزواجهم ٠

ثم رجع حازم  تانى لزين فى المستشفى، ،،وجاسر ومصطفى  ملازمين زين  ،، وأتت أمل للمستشفى رغم أعتراض حازم ليها  لكن هى أصرت  تكون مع زوجها فى مثل هذا الظرف 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات ،
وصلت أمل المستشفى وهى  ترتدى بدلة سوداء عبارة عن بنطلون جينز ضيق وجاكت بدلة أسمر محتشم لكن ضيق يبرز مفاتنها وهى سمينة  وعملة شعرها ديل حصان وبدون مكياج وحقيبة سمراء    كبيرة قليلآ   ،،جريت لزوجها الذى زهلت من منظرة  بسبب عدم نومة طول الليل وحزين على أبنة زين  ،،،،،جذبت  زوجها تتفقد وشة وأخرجت من حقيبتها بسرعة علبة عصير وفتحتها وبصعوبة تناول نصفها وأكلتة سندوتش كبدة بيتى عملتة مخصوص لية لكى يقوى  وشربتة مياة  وسحبتة لغرفة بالقوة فجاسر لا يعترض فأذا رفض سوف تفرج علية المستشفى فشخصيتها قوية جدآ
واقفت أمامة تفك لة أزرار قميصة

جاسر بضيق/ هو دة وقتة 
أمل ضحكت رغم حزنها على حال زوجها وقالت مش للدرجادى عيالك كتبوا كتابهم ولسة فيك صحة شاب العشرين ،ههههه مش إللى فى دماغك جيبالك طقم نظيف تلبسة برضو جاسر بية ،،،،،

 وبعد ما أنتظرتة  ودخل أخذ شاور سريع فى حمام خاص  بالغرفة  وخرج وجد على السرير المشط الخاص بية والبرفان وكل مايحتاجة من أكسسورات البدلة حتى لا تنسى أمل الحذاء والحزام فقال نقلتى أوضتنا هنا 

أمل بحب/  لازم جاسر بية طول الوقت ريحتة حلوة وشيك لو مُت خليك فى عزايا بكامل أناقتك ،، دى وصيتى ليك دة أنت أول حب من أول نظرة 

حضنها جاسر بغل وقال أوعا تقولى كدة بعد الشر عنك أنتى أملى يا أمل الماضى أنفتح ،،، زين أبنى ظهر ومعاة مراتة هنا وبنتة بقيت جد 

أنجلطت عين أمل لكنها لم تبين غضبها وأظهرتها فى حضن حتى لا يرى دموعها  ف الماضى سوف يفتح كتابة بأكمالة وأولادها يعرفون أنهم نتيجة أغتصاب وهم غير شرعين و لايعرفون أن أبوهم حبسها وبهدلها  الماضى طرق عليهم بكل بقوة  

أستغرب جاسر تصرفها حاول يبعدها من حضنة حتى يرى وجهها لكنها متمسكة بية بأحكام حتى هدأت ورسمت الأبتسامة على وشها ،،

بعدت عنة وأنحنت تلم الأغراض من على السرير لشنطتها  حتى لا يرى أثار الدموع فى عيونها  وخرجوا وقالت ألبس نظارتك مش بعادتك تقلع نظارتك عجبك غزل النسوان ليك

جاسر بعدم فهم/ نسوان اي

أمل بغيرة/ الممرضات والدكاترة البنات أي،  عجبك 

جاسر/ نسيت خالص ،،موضوع زين خلانى مش ألبس النظارة 

أمل/ أوووف المرادى تنسى النظارة المرة الجاية تنسى ال٠٠

وضع جاسر إيدها على فمها وقال عيب فى بنات بتقرأ حكايتنا 
أمل بعدت إيدة وقالت عيبك فاهم دماغى ،،،،ثم خرجوا من الغرفة للممر لم يجد زين،،،،،،  وجد قدر تنام على الكرسى فى وضع غير مريح
فقال دى حفيدتى قدر تقبلى بيها 

أمل كانت تتعصب وتحزن لكنها قابلت هذة الصدمة بأبتسامة وبقلب أم ترجلت ليها وجلست بجوارها وضمتها لحضنها ،

قدر/ أستيقظت بخوف  ،،،أنتى مين

أمل بأبتسامة/ جدتك يا قدر أنا أمل مرات جدك جاسر قوللى يا تيتا أو أمولا

قدر/ بعدت عنها فهذة صدمة أخرى 

جاسر/ سبيها يا أمل هى مش مستوعبة كلامنا  ،،أبوها يقولها الحقيقة أفضل

تراجعت أمل وصعبت عليها خوف قدر المرتجفة  
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

【فى غرفة  دارين 】

 تتوسط السرير ومتعلق فى زراعيها إبرة مغذية،،،،

زين/ عاملة أي

دارين/ الحمد لله، ،تعبتك معايا

زين بعشق/ قلبى هيقف علشانك 

دارين بلهفة/ بعد الشر عنك

زين/ روحنا مرتبطة ببعض 

دارين بخوف/ قدر عارفت الحقيقة 

زين/ لسة ولا حد يعرف  أنتى بنت رضوان 

دارين/ مرعوبة 

زين/ محدش لية يد فى إللى حصل بنتنا  كبيرة وهتفهم لحظة الأنفجار جات  وقتها لازم وجودك يسندنى أدام بنتى ذى كل مرة 
لازم تقوى الموقف المرادى صعب سيبك من لقاء أبويا وأبوكى مش فى راسى المهم بنتنا الدكتورة وبس 

دارين ببكاء/ مش أقدر هتشوفنى وحشة وفتاة ليل فى نظرها

زين تنهدت،،،،،، وأنا هتشوفنى  متشرد لقيط أكيد لما الحقيقة تظهر عقلها كبير هتزعل ودة حقها وبعديها تهدى وترجع لحضننا وجع ساعة ولا كل ساعة  يارب قولى يارب 

دارين/ يارب
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

(فى فيلا رضوان)

تضحك زينة بغل وهى تجلس على كرسى وتضع قدم فوق قدم وتقول بأنتصار وهى تنظر لكأس الخمر ،،،،، أخيرا عارفت أفتح خزنة بيتك بعد السنين دى كلها أخيرا عارفت الرقم السرى سرقت المفتاح  ،،، ثم بثقت على رضوان الملقى فى الأرض بأهمال وقالت أخيرا الدوا جاب نتيجة بجد زهت  ،،،،،
ثم وضعت الكأس بهدوء على الطاولة وتخطت رضوان وشالت برواز لصورة بنتة دارين  وحركتها وجدت خزنتة التى بحثت عنها طول السنين دى كلها  كتبت تاريخ ميلاد دارين بنتة وانفتحت الخزنة وجدتها فارغة تمامآ لا يوجد فيها أى شئ ولا فلوس ولا ورق ولامجوهرات، 

صرخت بغل لجسد رضوان،، مش بتحط فيها حاجة ليه قفيلها لييية،،،،،،

 فين فلوسك فين ورق أملاكك فيييين ،،، شدت شعرها بغل وجثت فى الأرض تضرب صدرة وتقول بهستريا ،،،،، فين فلوسك معقول ضيعت سنين عمرى مع كاهل مقرف زيك بعد السنين دى كلها أطلع من المولد بلا حمص دة أنا رميت أبنى زين علشان الفلوس شلت الرحم وهو سليم علشان مزاجى ومش عايزة أخلف وأبوظ جسمى ثم أعتدلت فى وقفتها وقالت بتحدى. ،،،،،،  مش أنا يا رضوان إللى أنهزم ضيعت بنتك علشان الخير دة  يكون ملكى وحقى ،بس لا لازم أفضل فى نظرك حبيبتك ومراتك لحد مأعرف فلوسك فين وأملاكك ،،،،،جهزت الغرفة ورجعتها ذى ما كانت وخرجت لغرفة نومهم فمنذو أختفاء دارين ينام كل واحد فى غرفة وزواجهم أصبح على الورق فقط ،،،،

لم تهتم أنها ممكن تكون أذتة وهو طريح الأرض، ،،
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
____________
خرج زين من الغرفة يسند زوجتة وعلى الطرف الآخر قدر تسند إيضا أمها 

جاسر/ رايح فين 

زين بدون النظر لة/ بيتنا وكفاية مراتى كانت تضيع منى بسبب ظهروك

جاسر/ تعالى بيتى 

زين/ بصفتى أي

جاسر / أبن داخل بيت أبوة ومع أخواتك،، دة مصطفى مهندس ودراعى اليمين فى الشغل وماسك شغل أخواتة ،،وليك أخ محمد رائد شرطة  ومحمود رسام مشهور ،،الثلاثة تؤأم 

زين بسخرية/ طبيعى يبقوا مستويات مدام أتربوا فى حضن أبوهم وأمهم وأنا تقدمنى ليهم بصفة أي ،،،بنتى دخلت كلية الطب وأبوها ميعرفش الألف من كوز الذرة وأظن أنت عارف أنا متربي فين ،بلاش تفتح الماضى خلينى كدة وخليك أنت فى حالك 

أمل بضيق لأنة مش محترم حد/ أعمل أعتبار أنة أبوك بجد مشفتش كدة أبوك فاضل شوية  و يبوس إيدك

زين/ دة أسلوبى ما أنا أبن حرام وتربية ملجأ والشارع 

دارين بتعب/ كفاية يا زين يلا نروح بتنا

أمل بحدة/ مفيش بيتكم  بيت أبوة موجود ،،، أنا مرات أبوك وأم عيالة صدقنى  أبوك جاسر كل لحظة فاكرك فيها وبيدور عليك لحد أخر لحظة ومتقبل وجودك والدليل أنا مراتة ومتقبلة وجودك 

زين بحزن وكسرة/ تقبلى لعيالك أخ  جة الدنيا  نزوة من جوزك راجل الأعمال المشهور  ،،طبعا لااااا أنا نقطة سودة فى حيات عيالك يا هانم 

أمل / جاسر بية قال أنت طفل شرعى 

زين بترقب/ جايز كذب عليكى هو حد شايف حاجة

حازم بحدة/ أحترم نفسك يالاااا  طايح فينا لية على العموم قولتلك أمك زينة إللى جوزها أبو مراتك ومش عارف أتعرفتوا على بعض أزاى  المهم أبوك عندة عقد الجواز من أمك وورقة الطلاق وأنت تقدر تثبت كدة أبوك أتجوز أمك عشر سنين يعنى قبل ميلادك بسنين وجوازهم شرعى وطبيعى  ولية قصة  

جاسر/ مش هنتكلم فى المستشفى  عايز تروح بيتك روح  أستريح ورتب أفكارك  ومتأكد هتجى الفيلا بيت أبوك  علشان تعرف الحقيقة مبقاش فى حاجة
 تستخبى وياريت مراتك وبنتك معاك ومش أبلغ رضوان  عدوى الأول من صغرى أن بنتة متجوزة ومخلفة من أبنى
سلام يا ابنى 

أنفض المولد وكل واحد رجع بيتة  
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
_______
فى فيلا جاسر ،
(غرفة نومهم) 
دخلت أمل ووضعت فنجان القهوة على الطاوله وقالت القهوة مع آن كدة غلط وأنت مكلتش حاجة

جاسر/ ألتقاطها وأرتشب منها وقال صدااااع هيفرتك دماغى 

أمل بلهفة/ أسم الله عليك يا حبيبى ،لازم تنام ريح عقلك شوية 

جاسر/ أنتى أكثر واحدة عارفة ندمان أنى سبت أبنى بس أخر مرة هو هرب منى ومش لاقيتة 

أمل بضيق/  مش فهماك الصراحة الواد كان قدامك مخلتش الحرس يكتفوة وجابوة هنا لية 

جاسر/ زين مش ذى عيالنا ،لا،،الشارع مرمطة لازم التأنى والصبر أنا وحازم لعبنا فى عقلة لازم هو يجى بكامل أرادته علشان الحقايق تبان وفى كارثة مراتة بنت الزفت رضوان عدوى وفى يوم كان عايز يتجوزك ولا ناسية 

أمل بضيق / لية بتفتح الماضى ثم تركتة وواقفت فى البلكونة 

تحامل جاسر على نفسة وواقف خلفها ولف إيدة حوالين خصرها  
وضمها لصدرة وقال لسة زعلانة منى على إللى عملتة فيكى زمان 

لافت أمل لوشة وعيونها تجاهد دموعها وقالت بكذب  مش زعلانة ،،،دة ماضى كفاية عليك 
إللى أنت فية دلوقتى علشان خاطرى لازم تهدأ مش عارفة حياتنا أتقلبت مرة واحدة لية 

جاسر تنهد/ ماضى لازم أدفع تمنة وتمنة غالى 

أمل بترجى/ زين على كلامك طفل شرعى لكن عيالنا نتيجة غلطة منك  وتهور عيالنا  قلبى شافهم قبل عينى وهما مش شرعيين أقول ليهم  أي  لو الماضى أنفتح الوقت دة أبوك نكر وجودكم أغتصب أمك ولولا ربنا هداك وحازم مش سايبك ولا أبية أحمد مكنتش أتجوزتنى  

وضع إيدة هو على فمها وقال كفاية دموعك بتحرقنى غصب عنى زينة دمرتنى وكنت شايف أى واحدة زيها 

أمل مسحت دموعها/ كفاية نكد و تعال أستريح شكلك تعبان 

جاسر/ هفضل طول عمرى أعتذر ليكى ،،

أمل بأبتسامة تخفى وراها ألماها الحقيقى ،،لازم نقوى الفترة الجاية صعبة 

جاسر / هز رأسة بالموافقة 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
______
【فى بيت زين 】
إيلن ببكاء/ قدر مش بتتكلم معانا ولسة مش عارفت الحقيقة خايفة تعمل فى نفسها حاجة 

زين بتوهان/ سبيها تهدأ هى وارثة منك كل حاجة وقلبها أبيض كان لازم اليوم دة يجى من زمان وأنتى كمان لازم تواجهى أبوكى وجع ساعة وكل ساعة جايز بعدك عنة هزة جايز فهمتى وقتها غلط 

إيلن بعتاب/ بعد إللى حكيتة تقولى كدة 

زين بتوهان  هو يعلم حقيقة أبوها وأن فى يوم إللى عاملة فى القاصرات وأرتكبة فى حقهم اتعمل فى بنتة بل بأفظع الطرق وهو سلب طفولتها وهى عمر ال١٢ عام 🔞،،ولازم يقولها كدة حتى ترضى تواجة أبوها وترتاح فهى مازالت تحبة لكن إللى تعرضت لة بسببة ليس هين /  حبيبتى متأكد بنتنا كبيرة وهتقدر ظروفنا حاجة واحدة مش عايز قدر تعرفها وهى شغلنا فى الإسكندرية كان أي النصب يتمسح من الذاكرة علشان مش تفكر بتاكل وتلبس من فلوس حرام مش لازم ماضينا ينكشف لحد  كلة 

أيلن/ بلاش الماضى بتاعى

زين/ أبوكى عارف والحقيقة تبان وأنا كمان ليا ماضى لأسف محدش فينا دخلة وعملة بمزاجة وأكيد بنتنا تقدر دة 

أيلن / هنسبها كدة لوحدها

زين/ مستحيل، أمال أحنا بنعمل أي خلينا قاعدين قدام أوضتها لحد متخرج بنفسها وتكون عايزة وجاهزة  تسمع الحقيقة  وساعتها هنروح كلنا لبيت جاسر 
صدمة أخرى نزلت على رأس أيلن
وقالت وبابا

زين بتوهان/ سبيها لظروفها 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
【مر أسبوع ]
_______
مش رغاية القصة دى طويلة والناس منكم تاهت منها أحداث الجزء الأول لازم فى الفصول دى أدخل الأجزاء المهمة فى الجزء الأول للتاني علشان ذهن المتابع يكون حاضر معايا وفى ناس طلبوة كدة متابعين جداد وكسلوا يقرأوا  الجزء الأول   مع أنة الأحداث بالتفصيل وكل مشهد واخد حقة  لو فى أحداث كثيرة ممكن أعمل جزء ثالث أحتمال بسيط وفى الفصول الأخيرة البارت طويل وبرضو الأحداث مستمرة دماغى أعمل فيها أي🥺😭 

 

تعليقات