قصة من نظرة عين
البارت الواحد والعشرون 21 الجزء الثاني
بقلم نجلاء فتحي
مر أسبوع هدأت قدر ورفض زين أبوها الكلام معها بخصوص ظهور أهلها ,,
ودارين تعافت وأطمن عليها زين لأنها مريضة قلب وهيئها نفسيآ لهذة المواجهة وذهب لشركة جاسر وأعطى للأمن أن يوصلوا هذة الورقة لجاسر بية بأى وضع فالأمر فية حياة أو موت حتى يخشى فرد الأمن ذلك ويسلم الورقة لجاسر وبالفعل وصلت الورقة ،،،، وفتحها جاسر وجد رقم جوال ومكتوب ،،جاسر بية أنا زين على ،،،،،،،جاهز علشان أعرف الحقيقة أبعت العنوان إللى نتقابل فية على الرقم دة
جاسر بفرحة/ وربى لخليك زين جاسر بدل زين على
وألتقط جوالة وأرسل الرسالة بعنوان فلتة وقال منتظرك الساعة ٨ بالليل يا أبنى الغالى
أبتسم زين بحسرة ومرار حين قرأ أبن الغالى
___________
وصل جاسر بدون علم زوجتة ولا صاحبة حازم ،شركة رضوان عدوة الأول الذى لم يدخلها من سنين منذو زواجة بأمل ،،
الجميع أنصدموا بوجودة بدون حرس فهو عدو لصاحب العمل كيف يتجرأ ويأتى
السكرتيرة/ جاسر بية أهلا وسهلا ثانية واحدة أدى خبر لرضوان بية
جاسر بغرورة وهيبتة/ هوووووش وسعى كدة ،،،،،،وأقتحم المكتب
أتفرغ رضوان وأعتدل فى وقفتة وقال بغضب ،،مين سمحلك تدخل هنا
السكرتيرة بخوف/ حاول أمنعة معرفتش يا فندم
زق جاسر السكرتيرة برا المكتب وأغلقة وقال:- جملة واحدة أقولها بنتك دارين عارفت طريقها أمشى ولا أقعد لازم تحكم عقلك شوية طول عمرك من أيام الجامعة وأنت زربونة كدة وعايز تاخد إللى فى إيدى سبحان الله السواد إللى فى قلب أبوك ناحية أبويا شربة ليك ليا أظاهر الغل والحقد أجيال بتسلم أجيال عندكم كويس بنتك مش زيك على فكرة طالعة لأمها فى كل حاجة ملاك فاكر اللقب دة يا رضوان
رضوان بتوهان/ بنتى عندك أنطق قول
جاسر / منتظرك فى فيلاتى الخاصة إللى عايش فيها مش بتاعة الحفالات الساعة ٨ بالليل ،،، بنتك هتكون موجودة ومش هى وبس لا حفيدتك كمان وحكم عقلك علشان مش تضيعها منك المرة دى ،،، الفترة الجاية غصب عن الكل هنتعامل مع بعض بينا نسب يا غشيم يا غلاوي، ،وتركة فى دوامة أفكارة
رضوان بتوهان/ بنتى أنا دارين بنتى ظهرت قلبى صح هى عايشة ،،بس نسب أي إللى يقصدة ابن*** إللى كان هنا دة وأي حفيدتك دى هى أتجوزت ولا بنت حرام 🤔🤔🤔
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_____
[فى مركب على النيل ]
ذى ما بقولك يا حبيبى كام جرعة كمان وأخلى رضوان دة مش نافع وساعتها يا روحى أمضية على كل أملاكة ليا ونتجوز بقا
الشاب شرق/ كح كح جواز أي يا عسلية خلينا كدة أحسن
زينة/ علشان أكبر منك يعنى واي يعنى أنت محتاج فلوس وأنا قصداها عايزاك تمتعنى فهمت
الشاب لنفسة/ بقرف منك يا عجوزة بس أطول منك الفلوس وأي يعنى أبيع نفسى مش مهم ،،فقال مش أقصد فلوس خايف عليكى يا لوزة
زينة/ متخافش جوزى ذى القرد الدوا إللى بحطة فى الأكل أو الشرب يخلية مش نافع وأدام الطب عوامل السن ههههه
الشاب بأنبهار/ أستاذة ورئيسة قسم كمان هههههههه
زينة/ طبعآ يا روحى ثم شدتة لفعل ما حرمة الله
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_________
(فى المدرسة )
هى حصلت تجى المدرسة
محمود/ وأي يعنى أنتى بنت خالتى ومكتوب كتابنا ولا نسيتى يا جنتى
جنة أبتسمت / لا مش نسيت بس برضو مش عايزة حد يتكلم عليا
محمود بتفهم/ أمشى
جنة بعشق/ لا ،،أ أ أقصد أستنانى فى الحوش ساعة إلا ربع أخلص الحصة وأفضى ليك
محمود/ لا منتظرك فى عربيتى متأخريش عليا ،،،،،انتية لصوت الفون فقال دة بابا وسار لعربيتة وهو يتحدث معة ومضمون المكالمة أن لازم يكون فى البيت قبل الساعة ٨ بالليل لأمر هام
_______
【فى بيت ماسة】
ماسة بغضب/ لسة فاكر ترن وتكلمني يالااااا
محمد بضيق/ لمى نفسك قولتلك المكان إللى فية مفهوش شبكة أحنا فى صحرا
ماسة بعصبية/ أمال كلمتنى أزاى يااااض
محمد بخنقة/ مشيت كتير كذا كيلو وطلعت فوق جبل وعملت المستحيل علشان الشبكة وكلمت أمولا الأول وحاسس صوتها فى حاجة
ماسة/ لا مفيش لو فى خالتى أمل أمك تقول لبابا على طول المهم أنت بخير
ماذا يقول أيقول أن صاحب عمرة من أولى كلية وأشتغلوا مع بعض أستشهد من أيام أيقول أنة حزين والوضع صعب هنا هذا ضد طبيعة عملة ولا يريد أحد يقلق علية فهو يعلم وجميع الضباط فى سيناء أحتمال بسيط يرجعوا لأهليهم فهو على الحدود ولم يعلم أحد ،،،،،أتنهد وقال بمرح كالعادتة الوضع مية مية ذى الفل مفيش أنثى قدامنا ومفيش ذنوب ههههههه
ماسة بضيق/ وأنت عايز الذنوب لية
محمد/ تجاهل ردها ،،،،،بحبك وحشتنى ،أخرجها من كل قلبة وإللى بيخرج من القلب بصدق بيدخل القلب الأخر ،،ومن سكوت ماسة ضحك بشدة وقال أخرسيتى لية
أخذت ماسة نفس حتى تهدأ من فرط مشاعر الاشتياق ولما لا فهو حب طفولتها الذى تحقق وكتب كتابة عليها فى المساء وبعديها بساعات ذهب لمهمة فى سيناء فهى الأن زوجتة فقالت، وحيات أمك لم نفسك
محمد بصدمة/ أنا جوزك يا مجنونة
ماسة بفرحة حاولت تداريها/ لا مكتوب كتابنا مع إيقاف التنفيذ
محمد/ هههههههه كلها أيام والمهمة تخلص بسلام بأذن الله وأرجعلك يا بطل وأفك إيقاف التنفيذ ،،،ثم رفع عيونة للسماء وكأنة يتمنى أمنية بصوت عالى ،،نفسى يا ماسة أعمل ليكى فرح كبير لعلمك أخويا محمود مجبش شبكة لأختك جنة يوم كتب كتابهم
ماسة/ عمى جاسر قال الشبكة مع الفرح بس أنت جبت وكانت مفاجأة
محمد/ علشان دى من حر مالى أنا من فلوس شغلى ولسة مش عايز أبويا يجبلك حاجة فستانك وإللى إللى على العريس متكفل بية هانت كلها أيام ورجعلك يا قلبى نفسى أخلف منك أى حاجة حتى لو عرس وأبراص
ماسة بفرحة / عرس وأبراص لية متجوز عرسة ولا برص ،،،،، بطل غلاسة سلام بقا أتاخرت على الشغل
محمد بعصبية/ بعد كتب الكتاب ،،،قولتلك مفيش شغل كسرتي كلمتى لييييية
ماسة بتوتر فهى كسرت كلمتة وقالت بمراوغة / هو أنا وقتها قولت حاضر
محمد بتذكر/ مش رديتى عليا
ماسة بكذب/ يبقا مش سمعتك
محمد/ وحيات أمك
ماسة/ أتلم ياض وبلاش غلط
محمد/ مش بغلط أمك خالتى وبحبها ،،ودى مش شتيمة
ماسة/ أتربينا أنها شتيمة
محمد بمكر/ أممممم وأنتى علطول تقوليها ليا ماشى أعديها مفيش شغل تانى
ماسة/ لا فى ،،بابا ظروفة صعبة ومكنش عايز يجوزنى أنا ولا جنة دلوقتى لحد متخلص جوازة آية أختنا الكبيرة فجأة أبوك طلب أختى وبدل شبكة كتب كتاب وأنت عملت كدة بقا بابا بدل ميجهز واحدة لا بيجهز ٣ الرحمة حلوة يا سيادة الرائد
،،،،، وبعدين أنا بشتغل فى مكتبة وبقبض حلو وصاحبها راجل عارف ربنا أي المانع أساعد بابا ولا عايزنى أقعد فى البيت وأطلع عين أبويا فى الجهاز لا ولعلمك هجيب الأساسيات بس
محمد لم يعلم لماذا شعر بسعادة ف البنت التى تراعى وتقدر ظروف أبوها ،،تحترم وتقدر ظروف زوجها وتقف فى ظهرة فقال ماشى موافق يا ماسة لحد ماتجي بيتى وبعديها مفيش شغل
ماسة بحب/ مش هكون فاضية
محمد بترقب/ لييية
ماسة بخجل/ أكيد سيادة الرائد واخد كل تفكيري ومش مدينى فرصة حتى أتنفس بحبك أوووى
محمد بصدمة وفرحة ف الأول
مرة تعلن عن حبها لة/ بت قولتى أي
ماسة بتوتر/ مقلتش حاجة سلام
محمد/ أستنى أنتى قولتى بحبك صح
ماسة بخجل/ أنت جوزى عادى
محمد بمكر/ جاية تقوليها فى التليفون يا فقرية عارف لو أدامى كنت بوستك بوسة وعملت حاجة أموت وأجربها
ماسة شهقت/ يا قليل الأدب يا ناقص رباية أتفوة عليك
محمد بتلذذ، تصنع الزعل/ بتشتمى جوزك يا مجنونة قلبى
ماسة بتوتر/ أسفة، من الأخر أنت عارف لسانى وأنت أدبست بقا
محمد بعشق/ أحلى تدبيسة ماسة بطارية الفون هتفصل
ماسة/ هنتكلم تانى
محمد/ صعب أى حد يكلمنى أنا إللى هكلمك لو ربنا أراد
ماسة بحزن/ لا إله إلا الله
محمد تنفس بحزن/ محمد رسول الله وأغلق الخط وجلس على الصخرة العليا فوق الجبل حزين على أستشهاد صاحبة بين أيدة
[[[ وأخر جملة قالها خلى بالك من مراتى وأبنى أمانة فى رقبتك ليوم الدين يا صاحبى هى حامل فى ولد خليها تعلمة أحسن تعليم وتدخلة كلية الشرطة ،،،،لو عايزة تتجوز تتجوز حقها دى صغيرة بس الواد تحافظ علية ،،،قولها مش تزعل منى لأنى نزلت المهمة من غير مأقول ليها مهمتى فى سيناء كانت فاكرة مهمة فى بور سعيد تدريب ،،دى دى دى و و و وصيتى يا محمد]]] ،،،،،ثم قال الشهادة بصعوبة وخرجت الروح بسلام لربها،،،،
تنهد محمد وقال الله يرحمك يا صاحبى أرتاح وحقك هيرجع أنت وإللى زيك يا بطل أبنك أبنى ومراتك أختى لأخر يوم فى عمرى ولو أستشهدت أو مت أخلى أبويا و أخواتى يراعوهم
الصبر يا رب حسبنا الله ونعمة الوكيل فى كل ظالم ،،ثم رجع الوحدة بتاعتة تانى وكل إللى أمامة منظر صاحبة الشهيد وفرحتة هيكون أب وبنى أحلام مع زوجتة وأبنة إللى لسة مشافش النور،،كل هذا ضاع خلاص ومنظر وكلام أصحابة الذين رجعوا القاهرة بجثمان الشهيد وكلام أمة وزوجتة يوجع القلب فهو غصب عنة القائد رفض يجعلة يرحل لسوء الأحوال فى المنطقة
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
__________
【فى الشركة 】
دخلت أمل مكتب جاسر وجدتة ممد على الكنبة الجلد بأهمال ومغمض عيونة حس بيها من ريحة برفانها ومن رزعة الباب بقوة يدل على غضبها لكنها هدأت لما وجدتة مسترخي ترجلت لة وجلست على ركبتها على الأرض ومسحت على شعرة بحنان الأم الذى افتقدة فهو كان يعشق أمة حالة فى هذة اللحظة مثل أى راجل جواة طفل صغير يحن لأمة كان مستمتع بأيدها بتخفف دماغة إللى هتنفجر من التفكير كلها ساعات ويقابل أبنة والماضى يبان
أمل بصوت منخفض / جاسر حبيبى أنت نايم
جاسر ومازالت على وضعة/ داخلة غضبانة لية
أمل رفعت حاجبها/ يعنى مش نايم
جاسر/ لا
أمل بعصبية/ طب قوم يا حليتها نتكلم
جاسر / لو جاية تتخانقى مش قادر بجد
أمل بلهفة/ مالك
فتح جاسر عيونة وأعتدل فى جلوسة ونظر لأمل
ضربت أمل على صدرها من منظر عينة وقالت / يالهوووى عينك حمرا لية كدة أتصل على الصيدليه تبعت حد يقسلك الضغط
جاسر/ ملوش لازمة شكلة عالى
أمل/ أنا مدياك الجرعة الصبح
جاسر/ فكك منى بقا
أمل بعتاب/ أخص عليك ،،خايفة عليك
جاسر/ قولت داخلة غضبانة لية
رجعت أمل وتذكرت ما أتت من أجلة ،،، أةةة صحيح كنت فين من ساعتين جيت مش لاقيتك روحت لحازم قالى معرفش أنت وفونك مغلق خرجت برا الشركة لاقيت السواق بيشرب شاى وقالى أنت خدت العربية لواحدك ومن غير حراسة ،،وضعت إيدها على خصرها وقالت ،،كنت فين يا بية
جاسر/ ملكيش فية
ضربتة فى صدرة بخفة وقالت هتقول ولا أنت عارفنى مش بيهمنى
نفخ جاسر وقال ،،كنت فى شركة رضوان وحكى ليها الحوار الذى تم ذكرة
شهقت أمل/ يا نهار أسود ومنيل من يوم جوازنا وأنت علاقتك أنقطعت بية لية عملت كدة يعنى هو جاى بالليل مع زين
جاسر / أيوة
أمل بعصبية / نهارك مش فايت مقلتش لية لازم أرجع الفيلا حالآ
جاسر بعدم فهم/ لية
أمل/الساعة ٣ لازم أجهز العزومة
جاسر/ هو فرح
أمل/ أبنك جاى
جاسر / مفيش زفت خروج انصرافك الساعة ٥ يعنى ٥
أمل بصدمة/ أنا مراتك يعنى مرات صاحب الشركة
جاسر/ مراتى فى البيت هنا البشمهندسة أمل
أمل بعند / أنا ماشية
جاسر/٠٠٠٠٠٠٠٠٠