قصة عشقك لعنتي البارت الثاني والثلاثون 32 بقلم شروق مجدي

       

 قصة عشقك لعنتي

البارت الثاني والثلاثون 32

بقلم شروق مجدي


صلى على الرسول صلى الله عليه وسلم ♥️

بالفعل بعد وقت وصل يحيى هو وعيسى ومروان 


وكان يجلس بغرفه الانتريه محمود والد نور ومعه وجدي زوج مارينا و عمران وبيشوي ايضا 


  رحب الجميع بهم بشده وايضا محمود بيحيى بشده وجلس معهم 

وقال له محمود بهدوء شديد : انا عارف كل حاجه يا يحيى والحقيقه انا خدت قرار و عندي راي تاني في الجوازه دي 


اتوتر يحيى جدا وشعر بالقلق انه اكيد يعرف شئ عن الماضي فقال بتوتر : مش فاهم حضرتك تقصد ايه بالظبط 


محمود وقال  : بص يا ابني انا فاهم كويس ان انت كده المفروض شرعا جوز بنتي لكن قانونا مش جوزها والناس كمان عارفين ان زيدان مات وانا يشرفني اكيد ان يكون جوز بنتي بطل زيك كشف ناس كثير من المافيا بره مصر وجوه مصر من ضمنهم ناس كانت وسطينا وبياكلوا معانا عيش وملح وكان هياذي بنتي

فانا عايز اقول لك انا ما عنديش غير البنتين دول نورهان وليان والحقيقه كنت خايفه اكتر على ليان لانها شقيه ومتسرعه وبيحركها اكثر مشاعرها بس اطمنت لما بقت مرات عمران لان عمران ابني اللي مربيه على ايدي وعارف كويس هو بيفكر ازاي اما نور فانا واثق في اختياراتها وبثق فيها اكثر من اختياراتي من نفسي وعارف انها يوم ما تقول انا عايزه الشخص ده يبقى هي متاكده ان الشخص ده اللي هيساعدها وفكرت كويس بقلبها وعقلها وعشان كده بشيل عنك التوتر ده ، القعده دي اصلا ما لهاش لازمه مش هقول لك هات لها مهر  وشبكه قد كده انا مش بتاع الكلام ده خالص احنا عايزين فرح حتى لو متوسط زي اللي اتعمل لليان علشان الناس كلها تعرف جوزها مين وهنكتب الكتاب طبعا عشان يتثبت في الاوراق قانونيا انك جوزها اما بقى القاعده دي اعتبرها قاعده تعارف او قاعده بمناسبه اول يوم العيد الحقيقه انا عارف ان انت ممكن تكون استغربت ان انا وافقت انك تيجي اول يوم العيد بس انا وافقت عشان تقضي اول يوم العيد انت وهي مع بعض وسطينا هنا لاني عارف ان سيليا اختك واكيد نفسك تقضي العيد معاها وكمان عارف ان انتم ما لكوش حد هنا وانا عايز قبل ما اموت اعمل عيله لبناتي يتحاموا فيهم ومعاهم فبلاش بقى التوتر اللي انت فيه ده وشويه والبنات جايين وامهم بتعمل الاكل


اتنهد يحيى براحه شديده جدا وبقى فرحان فرحان قوي وقال : انت مش فاهم حضرتك عملت ايه دلوقتي انت شلت من عني كميه حرج والحقيقه ما كنتش عارف اقول لك ايه اصلا يعني انا مش عارف ادخل ازاي في حقيقي انا بشكر حضرتك


عيسى بفرح :  الله طب ده حضرتك طلعت راجل عسل والله ده كال ودني في الطريق اقول له ايه واعمل ايه واتكلم ازاى

ضحكه كلهم عليه قال عمران :  لا انت ما تعرفش عمي ده اعتبره ابوك التاني هو جدا حد طيب ومش بتاع تعقيد بس اعمل حسابك يوم ما هتزعل نور قراراته مصيريه صارمه انا عارف كويس


ابتسم يا محمود وقال :  ما انا قلت له في الاول انا ما عنديش غيرهم الاثنين يعني مهما انا عملت لهم عيله هم عندي اغلى حاجه في الدنيا وما انكرش ان عمران كمان عندي اغلى حاجه في الدنيا ده هو اللي متربي من صغره معايا وانا اللي مربيه على ايدي وعشان كده اطمنت لما اديته ليان 


يحيى بفرح :  اطمن حضرتك نورهان في عيني عمري ما هزعلها ابدا ولا هخزل حضرتك فيا في يوم 

ابتسم محمود وقال : لا من ناحيه دي انا عارف اصلا هي هتعرف تاخد حقها كويس قوي منك 

ضحك يحيى وقال :  حضرتك هتقول لي انا مجرب وحط ايده على وشه بضحك وكلهم بقوا عمالين يضحكوا


‏قال بيشوي :  اه ده انت مجرب بقى شكلك دي عليها بوكس يا ابني انا مجربه مره كانت في خناقه في الشارع حد كان مزعل ليان والعيال كانت صغيره وهي كانت طالعه بتعيط كنا في عيد برده تقريبا 


ضحك عمران وقال :  ايوه فاكر اليوم ده لما نزلنا ساعتها وكنا تقريبا في الثانوي بس نور اول ما شافت اختها طالعه بتعيط كده وبتقول لها ان في ولد في الشارع ضربها نزلت جري قبلنا ما لحقنهاش ومسكت الواد اكلته علقه هي من صغرها بتحب الحاجات دي الكاراتيه والكونغ فو وفنون القتال عامه


كمل بيشوي بضحك : جيت ساعتها حوش على الواد من كتر ما هو صعب عليا يا عيني وهي بتضربه وبتقول له انا اختي ما تضربش رحت جيت احوش عنه اديتني حته بوكس وقعت في الارض ما قدرتش انطق من البوكس

ضحك عمران وكمل :  نزلت انا ساعتها لقيت بيشوي يا عيني وقع في الارض وامسك وشه والثانيه نازله في الواد ضرب والواد يقول حد يلحقني من مجنونه دي حوشته عنها بالعافيه وقلت له اول ما حوشته اطلع اجري بسرعه طلع يجري وعمال يقول انا اسف انا اسف ما كنتش اعرف انها اختك


ضحكه كلهم جامد وقال عيسى : خاف على نفسك بقى يا يحيى لو زعلتها انت حر

فضل يحيى يضحك وقال له :  ما قلت لك انا مجرب يا ابني

ضحك عيسى وقال :  اه انا فاكر لما جيت في مره لقيت وشك متخرش وقلت لك مين اللي عمل فيك كده ضحكه كلهم جامد عليهم


استغرب  محمود وقال :  انا ما اعرفش الكلام اللي انتوا بتقولوا عليه ده حصل امتى 

عمران :  والنبي يا عمي تسكت بنتك نورهان دي كانت جايبه لنا مشاكل في المدرسه هي وليان ومريم اصلا 

وجدي باستغراب : ليه كده

بيشوي بمرح : انا فاكر مره لما مريم جات معيطه برده بسبب ان حد خد منها كيس الشيبسي بتاعها وراحت لنورهان الفصل ونورهان ساعتها كانت كبيره عنهم وتقريبا وانا قاعد كده انا وعمران واصحابنا سمعنا صوت دوشه جامده وان في خناقه وفجاه لقينا واحد بيقول دي نورهان بتتخانق وقف عمران  وقال مافيش غيرها اللي عامله مشاكل تعالى نشوف المره دي عملت اي 

ولقيتها ماسكه الواد والا تاخد منه الفلوس حق كيس الشيبسي بتاع مريم يا نهار لا لا لا ليان ومريم لما كانوا يعملوا حاجه كانت البودي جارد بتاعهم هي نور واجارك بقى لو نور دي اصلا حد فكر يدوس لها على طرف كانت بتسحله 


ضحكوا كلهم جامد وقال  محمود بمرح :  ده انا كده بقى اطمن على بناتي اكثر ما انا مطمن 

ضحكوا كلهم وقال يحيى : ربنا يدي لك طوله العمر 


ابتسم محمود وقال : طب يلا بينا بقى عشان نخرج بره الصالون ده للناس الاغراب وانتم خلاص ما بقيتوش اغراب وقبلكم مروان ولا انت هتعمل فيها غريب يا مروان 


ابتسم مروان وقال : حضرتك الخير والبركه يا عمي 


وفعلا خرجوا وقعدوا في الصاله كلهم وناهد كانت فرحانه جدا وندهت بفرح على البنات عشان يجوا خرجت سيليا ومريم ونور وكانت نور ترتدي فستان بينك صك في غايه الروعه هادئ مثلها ظل يتطلع لها يحيى بنبهار شديد اللون عليها كان اكثر من رائع

قبل محمود راسها وهو يقول : مبروك يا حبيبتي 


ظلت التنظر ليحيى بفرح شديد ولم تكن تتوقع ان يوصل هو وهي لتلك المرحله اتجه للداخل محمود ووجدي وجلسوا بغرفه الانتريه سويا وجلس لشباب جميعا بالخارج 


فقال بشويه لمريم :  ايه الفستان الجامد ده لا لا يجنن عليكي يا مريومه 


مريم بفرح : بجد عجبك

بيشوي:  جدا حلوه قوي عليكي 

كان الفستان باللون الزهري يصل الى الركبه وبكم 

وضع يده في جيب سرواله وهو يعطي لها الاموال ويقول:  عيديتك اهي يلا اخليها عليا واديك عيديه عشان ما تقعديش تقولي لي بيان معاها فلوس وانا لا بس انا كمان عايز العديه بتاعتي

ضحكت مريم بمرح وقالت :  ليك عندي عيديه بس كده عيوني 

بيشوي بهمس : تسلم لي عيونك يا روح قلبي


اما مروان فقبل يد سيليا وقال : كل مره بشوفك بتكبري عن المره اللي قبلها ايه الجمال ده كله 

سيليا بتفكير :  حلو اللي انت قلته ده عجبني هيزودك عندي درجه ولا اثنين كده


ابتسم وقال لها:  ريحي نفسك يا سيليا انا خدت قرار خلاص انتي ليا انا وبس

ضحكت بمرح وقالت له : يعني حلو الطقم 

بص لها باعجاب شديد وقال : يجنن

فكانت ترتدي جيب طويل مفتوح بفتحه من المنتصف لركبتها وبدي قط قصير اسود  وترفع شعرها للاعلى على شكل كعكه فوضويه كانت بغايه الجمال ايضا 


اقترب عمران من نورهان وقال : هي ليان فين ما خرجتش ليه 

نور بمرح : ادخل شوفها جوه قاعده ومقموصه وزعلانه ولاويه وشها

عمران باستغراب :  ليه 

نورهان بمرح:  عشان انا ومريم طرقعنا لها عشان تتهد شويه

عمران : دي ملاك يا بنتي ملاااااك 

نورهان بمرح : انت هتقول لي اختي وانا عارفاها ضحك عليها وقام يدخل يشوفها


يحيى : طب انا مش عارف اقول ايه الصراحه ايه الجمال ده انا كل يوم يا نور بحس اني مش معقول الدنيا هتفضل تضحك لي كده او ان اخيرا غيرت حياتي الى مكنتش حبيبها انا حاسس ان انا بحلم وخايفه اصحى من الحلم ده وايدك مش في ايدي


نور : انا اللي مش مصدقه ان اخيرا بقيت معايا انا كنت واثقه ان عمرنا ما هنكون لبعض وكنت خايفه قوي ان انت ما ترضاش تساعد ادهم وما نقدرش نعمل حاجه وقتها بجد كنت هموت من جوايا يا يحيى 

يحيى :  طب انا بقى ما سالتكيش سؤال نفسي اساله لك من زمان 

نورهان :  ايه هو

يحيى :  انهي اسم اللي بتحبيه اكثر بتحبي زيدان ياسر ولا ،ze جاسر ولا يحيى ومش عايز اقول لك بقيه الاسماء اللي انتي اصلا ما تعرفيهاش يعني ضحكت بقوه  هي تقول :  هي لسه في اسماء تاني غير دي


ابتسم عليها واكمل : اه الحقيقه مش هكذب يعني في كثير جدا من ضمنهم اسم كده غريب داوود


ضحكت بقوه:   داوود هي حصلت لا انا الاسم بصراحه اللي انا بحبه ياسر وبعدها يحيي والاكثر يحيى لانك شخص جاي كانك مولود من جديد بتبني حياه جديده بتاعتي انا وانت وبس يحيى انا نفسي افضل طول العمر جنبك 

قرب منها اكثر وقال بهمس:  وانا نفسي افضل العمر كله في حضنك

ابتسمت بخجل وظلت صامته بس اتخضت هي وهو على صوت عيسى بيقول :  لا كده كثير انا بقى قاعد بعمل ايه يعني واحد ودخل لمراته جوه ومروان وهو قاعد يحب فسيليا الزئرده والاستاذ بيشوي قاعد يحب لي في مريم انا قاعد بعمل ايه بقى


سيليا بغيظ : انا سيليا مش زئرده صدق انك رخم بس فجاه سمع صوت الجرس لباب الشقه فقامت مريم فتحت وقالت:  دي اكيد ميرنا بنت خالتي 


عيسى بضحك : طب ودي حلوه ولا لا 


بيشوي :  احترم نفسك

دخلت ميرنا فتاه جميله ورقيقه ومهذبه وقالت:  مساء الخير ازيكم جميعا قامت نورهان وسلمت عليها وحضنتها جامد وقالت :  كنت هزعل لو ما كنتيش جيتي احنا متعودين نقضي اول يوم العيد مع بعض وبعدين انت هتحبي الجماعه هنا يعني ما فيش كسوف ولا حاجه تعالي تعالي


عيسى بهمس ليحيى : الله دي حلوه قوي هي مرتبطه يحيى :  متهيا لا نور كانت حكيت لي عنها بس قالت انها مش مرتبطه 

ابتسم عيسى وقال : ايوه كده اهو انا كده احبك يا نور

عشقك لعنتي بقلم شروق مجدي 

.........................................


بالداخل كانت تجلس ليان وتنتظر دخوله بالطبع ان لم يراها بالخارج سوف يدخل لها بالفعل وجدت ترك على باب الغرفه وفتح الباب واتجه للداخل 

ووقف امام الباب وظل ينظر لها ثم اتجه للداخل واغلق الباب واسند ظهره عليه وقال : ما خرجتيش ليه معاهم 


ظلط كما هي تجلس على الفراش وتضع يدها على

وجنتيها بحزن وهي تربع قدميها


اكمل هو :  الله هو انتي مزعلاني وانت اللي مقموصه مش فاهم انتى زعلانه ليه دلوقتي


رفعت عينيها ونظرت لها وهي تقول :  وانا زعلانه عشان زعلتك

ابتسم واقترب وجلس امامها واكمل :  طب وما لبستيش ليه اللبس الجديد بتاعك قاعده زي ما انتي بالبيجامه يعني

ليان بحزن :  عشان انت زعلان مني وانا ما كنتش اقصد ازعلك 

بعدت يدها عن وجنتيها وهي تتمسك بيده وتقول:  انا اسفه بس انت كمان المفروض تفهمني احنا كانت العلاقه ما بينا معقده جدا وخصوصا كمان لما كانت نيار دي لسه فيها وانا مش عارفه انت كنت بتحبها ولا لاء ،  هي كانت موجوده ما بيننا وانا كنت شاكه بصراحه ان انت بتحبها فكانت كرامتي مش سامحه لي ان انا اخذ منك اي حاجه ولا اني حتى اعتبرك زوج ليا لاني كنت عارفه ان انت هطلق.......


ابعد يده عن يدها ووضعها على شفتيها وهو يمنعها من تكمله ما تقوله واكمل :   انا ما حبتش غيرك حتى لو كان متهيالي ان انا كنت معجب بواحده ثانيه وفاكر اني بحبها بس اكتشفت بعد كده ان انا ما حبتش غيرك ليان تعالي نبدا مع بعض من جديد تعالي انا وانتي من غير اي حواجز ولا اي قيود ولا اي حد بينا نبدا انا وانتي وبس تعالي ننسى اي حاجه وحشه حصلت ونفتكر ان انا وانتي متجوزين وبس تعالي نبدا من جديد انا بحبك وبحبك قوي كمان


فاجئته هي وهي تقترب منه وتحتضنه بقوه وفجاه وجدها تبكي وتقول :  انا بحبك بحبك قوي وعمري ما شفتك وحش ولا عمري هشوفك وحش حتى لما حصل بينا ده ما كنتش قادره اشوفك وحش بس كنت بخاف اظهر ضعيفه قدامك واني حتى مش قادره انساك ولا اقاوم حبك وانا عارفه انك بتحب غيري


حضنها جامد  وهو يقول :  انا بعشقك وبعشق جنانك وبعشق كل حاجه فيكي وما ليش حد في الدنيا غيرك ممكن بقى ترجعي معايا زي الاول


ضحكت بمرح وتحاوط وعنقه بيدها وتقول :  اعتبرك اخويا يعني

ضحك بقوه على شقواتها تلك وقال:  لا طبعا اقصد ترجعي معايا زي الاول تحت بند اني جوزك مش اخوكي ويلا بقى قومي البسي وريني الفستان الجديد مع اني كان نفسي ان هو يكون من فلوسي انا وتعملي زي ما كنت بتعملي وتيجي توريه ليا اول واحد


ليان بخجل :  خلاص بقى ما قلنا هنبدا من جديد وعلى العموم خليك قاعد انا هقيسه واوريه لك انت اول واحد

اقترب منها بخبث وهو يغمز لها بعينيه ويقول : يعني انتي هتغيري هدومك هنا قدامي 


ضحكت بمرح وهي تجذب الوساده وتضربه بها وقالت :  لا انت هتغمض عينك واحترم نفسك بقى يا قليل الادب انت 

ضحك بقوه واكمل :  انا برده اللي قليل الادب مش انت اللي بتقولي هتغيري الفستان قدامي 

وقفت وجذبت الفستان وهي تقول :  طب يلا اديني ظهرك وغمض عينك واعمل حسابك انك لو لفيت هخرجك بره ومش هتكون اول واحد تشوف الفستان يلا 

يضحك بقوه وهو يعطي ظهره لها وقال :  طب بصي اشوف one بس

وضعت يدها في خصرها بغيظ منه وقالت : لو بصيت هطلعك بره والله انت حر بقى

تنهد بضيق وظل ينتظر وبالفعل غيرت ثيابها وارتدت الفستان وبدات تضع ميك اب خفيف وهي تقول تقدر : تبص بقى 

نظر لها باعجاب شديد وهو يقف ويقترب منها 

ويضع يده حول خسرها ويقول بهمس :  طب ما قفلتيش ليه سوسته  الفستان ده بقى ولا انتي ناويه تجننيني معاكي


ضحكت بمرح وهي تلاعب حاجبيها له وتقول :  ما عرفتش اقفلها قلت انت اقفلها 


بالفعل وضعت يدها خلف ظهرها وهي تقول يلا اقفل السوسته 

اغلق سحاب الفستان وهو يتعمد ان يلمس ظهرها بيده وهي تنظر للاسفل بخجل 


الى ان انتهى ووقف امامها وهو ياخذ من يدها قلم الروج وبدا يضع لها الروج على شفتيها برفق وهي تشعر انها تنصهر بين يديها فقط تنظر العينيه لتستمتع بنظرات عشقه بها وبعد ان انتهى 


وقف خلفها وبدا يمشط شعرها ورفعه للاعلى وهو يقول بهمس :  ديل الحصان هيبقى احلى اعمليه كده  ابتسمت بخجل وهي تاخذ الرابط من امامها وبالفعل بدا ترفعه الى الاعلى مثل ما قالها هو 


وقف امامها مره اخرى وبدا بتنزيل خصلات من شعرها على وجهها وهو يقول : كده احلى كتير


عضت على شفتيها بخجل شديد وهي تقول :  يعني كده الفستان حلو عجبك

رفع حاجبه وهو ينظر لها بغيظ وابتعد ووقف بعيد عنها وهو يضع يده في خصره وينظر لها 


ضحكت بمرح وفهمت ما يقصده فاقتربت سريعا منه وهي تدور حوله بالفستان وتقول :  ايه رايك يا مرو في الفستان ده 

ضحك بقوه عليها وهو يجذبها من خصرها له ويقول :  يجنن زي صاحبته بس فاضل حاجه صغنونه قوي 


ليان باستغراب :  ايه هي

اقترب منها وقبل شفتيها برفق وهو يتعمد ازاله اللون الاحمر من عليا ثم ابتعد برفق وهو يضع جبينه على جبينها ويقول  : كده بقيتي احلى 


ظلت تتنفس بالقوه وتنظر له وهي ترمش بعيونها ولا تصدق ما فعله هو الان ج

ذب منديل من جيب سرواله وهو يمسح ما حول شفتيها برفق ويقول :  عشان ما حدش ياخد باله ان انا بوستك وابتسم بخبث واكمل :  في روج في شفايفي صح 


تنهدت بخجل وهي تعض شفتها وتقول : اه في 

وضع المنديل في يدها وهو يقول : طب يلا امسحي ولا عايزاهم يشوفوا الروج على شفايفي كده


رفعت يدها تمسح بقايا الروج من على شفتيه وهي تشعر ان جسدها ينصهر بين يديها وهو ينظر لكل تفاصيل وجهها بعشق شديد وبعد ان انتهت قال هو :  الفستان الاحمر يجنن عليكي شكله فيكي حلو قوي عجبني جدا وعجبني اكتر عشان مقفول كده ولطيف 


قالت هي وهي تبتعد عنه : طب استنى بقى هحط روج ونخرج 

تمسك بيدها وهو يقول :  لا مش هتحطي روج احمر يا ليان يلا حبيبي عشان نخرج 

استغربت منه وقالت : هو مش انت كنت لسه حاطط لي وقلت لي شكلك حلو 

ضحك بقوه وهو يقول ويقترب منها :  اه ما هو انا حطيت عشان امسحه ليكي بس لو انت عايزاني امسحه تاني انا مستعد جدا حطي 


ضحكت بمرح وهي تضع يدها حول عنقه وتقول : على فكره ما عنديش مشكله خالص انك تمسحه تاني


غمز لها بشقاوه وهو يقول :  ممكن نشوف الموضوع ده في الشقه تحت لما نخلص انما دلوقتي يلا نخرج عشان شكلنا بقى وحش قوي 


ليان بهمس : حلو ان احنا نعمل ذكريات في الاوضه بتاعتي اللي فيها كل طفولتي يبقى فيها برده حاجات بينا واحنا مع بعض

تنهد بحبه وهو يقول بهمس :  يعني انتي موافقه قالت هي باستغراب : على ايه 

اكمل هو :  ان احنا نبقى زوجين مش مجرد اخوات بس

ابتسمت بحرج شديد وهي تكمل بمرح : هو مش انا قلت لك اعمل لك عروسه ليه تاكلها وانا موجوده


ضحك بقوه واكمل : انتي بتتكلمي جد طب يلا بقى عشان نمشي 

وجاء يتجه للخارج فقالت هي :  رايح فين استنى بس نمشي نروح فين 

عمران : نروح بيتنا بقى احنا خلاص عيدنا اهو معاهم اول يوم وبعدين ما يحيى معاهم هو لازم يعني انا ويحيى يلا بس يلا 

ضحكت بقوه : ايه هو ده لا اصبر بالليل انما دلوقتي احنا قاعدين معاهم وانا بقى عايزه اقعد معاهم قلت ايه

قال بتحذير : وعد ليا انا بالليل النهارده 

عضت على شفتيها بمرح وهي تقول وتغمز له بعينيها  : وعد وضحكت بقوه واتجهت للخارج 


وضع يده في خصلات شعر وهو يقول : لا انا كده مش هقدر البنت دي شقيه وهتغلبني معاها يا ليان يعني مش لازم نقعد ما تيجي نروح

ورفع صوته وهو يقول :  طب خدي اقول لك طيب يا ليان واتجه للخارج خلفها


عشقك لعنتي بقلم شروق مجدي 

كان الجميع يجلس ويضحك بالخارج وياكلون كحك العيد والملبس والشوكولاتات

فقال عيسى : وانتي بقى يا انسه ميرنا بتدرسي ولا خلصت دراسه

ميرنا : لا انا خلصت وبشتغل في الشركه مع عمران عيسى :  هو في ايه يا عم عمران هم كلهم بقى يشتغلوا في الشركه معاك بسم الله ما شاء الله يعني فتحت واخذت مريم وبيشوي والعيال طب ما تاخذني معاك 

ضحك عمران بمرح وهو يقول :  وهاخد نور كمان نورهان : لا ما تهزرش احنا اتكلمنا في الموضوع ده وانا قلت لك ان انا قلقانه الصراحه اني ابدا في شغل جديد انا بحب الشغل ما يبقاش في واسطه او يعني ما يقولوش انها اترقت وكده عشان خاطر قريبه المدير فعندك هيكون الموضوع فيه حساسيه جدا وانا مش بحب ده 

عمران :  على فكره انا خدت قرار وانتي هتيجي معايا انتي مهندسه شاطره جدا وانا لسه فاتح الشركه جديد ومحتاجك معايا وبعدين انتي اللي هتثبتي بشغلك ان انتي مهندسه شاطره مش مستنيه مدير يرقيكي فهمتي يا نور


يحيى :  لا معلش يعني هو احنا مش متفقين انك هتشتغلي معايا في المطعم 

نور : اهو احنا اتفقنا ان هشتغل معاك في المطعم بس ده مش معناه اني هسيب شغلي في الهندسه انا مهندسه ديكور هخلص شغلي وهاجي لك اخر النهار هبقى انا الشيفت بتاع بالليل 

ضحك عيسى بقوه وهو يصفق بيده ويقول:  انا كده اطمنت على المطعم انا ويحيي حبيب قلبي الصبح ومروان ونور وسليا بعد ما ترجع من الكليه بتاعتها بعد الظهر او يعني شفت بالليل اهو انا كده اطمن انما نورهان تبقى معانا الصبح الموضوع مقلق بالنسبه لي ان انا هاجي الاقي المطعم مقفول والاثنين بيحبولي في بعض 


ضحك الجميع بقوه عليهم فقال يحيى:  طب ايه رايك بقى ان انا نقلت نفسي شفت بالليل معاهم خليك انت ماسك شفت الصبح اصلا ما بيبقاش فيه ناس كثير الصبح كل اللي بيجي بيجي اخر النهار البس بقى

عيسى بمرح : والبس ليه ما انا لابس اهو فيك 


ضحك كلهم ووقفت نور وقالت :  هدخل اعمل لكم عصير 

وفعلا اتجهت للداخل

وقف يحيى  وهو يقول :  وانا هروح معاها 

عيسى بهمس:  استغلوا ان امها وابوها في الاوضه جوه وادخل يلا 

يحيى وهو يدخل : صبرني يا رب عليه


فكانه محمود ووجدي ومارينا وناهد بغرفه الانتريه يجلسون سوا يتحدثون في امور كثيره من ضمنهم فرح بيشوي ومريم 


.........................................


كانت بالداخل تجهز العصير وتضع معه قطع من الكيك فوجدته يقترب منها ويقول :  يعني ينفع كيكه بالشوكولاته تقطع كيكه بالشوكولاته ضحكت بقوه وقالت : ايه المعاكسه الرخمه دي يعني

حرك عينيه يمين ويسار وهو يحاصرها بين يديه ويقول :  رخمه صح ماشي عندك انتي بقى حاجه حلوه ولا اقول انا 

رفعت يدها بتحذير وهي تبعده عنها وتقول:  ماما وبابا بره لم نفسك واخرج بره لو بابا خرج ولاقيك مش قاعد هتبقى مشكله اتفضل يلا 


حرك كتفه بلا مبالاه وهو يكمل :  انا جوزك عادي جدا ما عنديش مشكله في الكلام ده ايه رايك


نظرت له باستغراب وهي تقول :  رايي في ايه  ابتسم وهو يقترب منها ويقول : في انك مراتي ومن حقي ان اديكي مثلا عيديه العيد


نورهان :  انت هتديني انا عاديه وابتسمت وسكتت رفح هجيبه باستغراب وهو يقول :  وما اديكيش عيديه ليه يعني كبرتي عليها ولا ايه

حركت عيونها يمين ويسار وهي تقول : مش عارفه بس يعني لما كان بابا بيديني عديه كنت بحس ان انا كبرت عليها خلاص بس هو كان بيصمم وعمران كمان بس مش عارفه يعني كنت بحس ان انا مش صغيره عشان اخذ عيديه فانت كمان هتديني عيديه


اقترب هو وقبل وجنتها وهو يقول بهمس:  انتي بالنسبه لي اول فرحتي واول بنوته ليا بنتي ومراتي وحبيبتي 

ووضع في يدها نقود وهو يقول : كل سنه وانتي طيبه والعمر كله واحنا مع بعض ولحد ما تكبري وتعجزي هفضل احبك وهفضل كمان اديك عديه 


ابتسمت بخجل شديد وقالت : تعرف اول مره افرح بالعيديه قوي كده  فشكرا يعني 


رفع عيونه بغيظه وهو يقول : ماشي انا مبسوط انك فرحتي بالعيديه بس انا عيدت عليك انت لا


اكملت بتفكير : انت عايز فلوس يعني يعني انت بتديني العيديه عشان تاخدها ثاني ضحك بقوه فقالت بخوف : وطي صوتك حد يسمعك واخرج بقى حرك حاجبيه بشقاوه وهو يقول : مش قبل ما اخد العديه بتاعتي معلش يعني


فقالت هي:  عايز عديه ايه طيب طيب هدخل اجيب لك من جوه عديه 

قاطعها هو وهو يحوط خسرها بيده واقترب من شفتي،ها ويقبلها بقوه وهي ايضا بادلته تلك القبله وبعد وقت ابتعد بهمس وهو يقول :  انا كده اخذت العديه بتاعتي ولكن ابتعد بتوتر على صوت 

ليان بمرح :  انتو بتعملوا اي ها 


نورهان بتوتر وهي تضع العصير : لا خلص ده كان بيسالني على حاجه وخارج 

ضحكت ليان بمرح وهي تقول؛  طب سك على العصير علشان احنا كلنا هنخرج نشرب عصير بره وماما قالت هي هتشوي الفراخ واللحمه هي وبابا وعمي وطنط يلا بقى نخرج ونيجي نتعشى معاهم بالليل 

نور : خلاص تمام يلا


عشقك لعنتي بقلم شروق مجدي 

فعلا اتجهوا جميع للخارج

وقال عمران :  انا شايف ان احنا بدل ما ناخد عربيتي وعربيه بيشوي وعربيه نور كفايه عربيتين بس سيبي يا نور عربيتك ويلا بينا عشان ما نبقاش كثير ونعرف نمشي ورا بعض

فقال يحيى : طب ما تيجو المطعم عندي ونبقى هناك ونروح نتعشى مع مامتك وباباكي


قالت ليان : لا معلش احنا عايزين ناكل ايس كريم من وسط البلد

بيشوي بغيظ :  في العيد في العيد يا ظلمه الدنيا هتبقى زحمه جدا

ليان : والله بقى انا ومريم عايزين كده وانتم قلتم ماشي ما تنزلش تحت تغير رايك

عمران : يلا يا بيشوي عشان مش هتخلص من جنانهم احنا كده كده مش هنخرج من العربيه هناكله في العربيه


ليان بغيظ:  نعم 

بس قاطعها عمران وهو يقول :  ناعمين يا حبيبتي ما فيش خروج من العربيه في وسط البلد انتي عبيطه ولا ايه عايزين بقى تخرجوا من العربيه يبقى خلينا نروح مثلا زايد او التجمع كده هيبقى افضل قلتوا ايه


مريم : خلاص نروح زايد او التجمع ما فيش مشكله لكن من بيت لعربيه يعني كده يا قلبي لا تحزن


فعلا ركب عمران ونور ويحيى وسيليا  مع بعض وركب مريم وبشوي وميرنا وعيسى ومروان  مع بعض 

ومشيوا وطالعوا على الطريق في اتجاههم  للتجمع الخامس بس بعد وقت وجد عمران ان يوجد شيء غير طبيعي في عربيه تراقبهم منذ قليل


ووجد هاتفه يرن بإسم بيشوي فقال بشوي : عمران انت واخد بالك من العربيه اللي وراك دي


عمران :  واخد بالي مش عارف في ايه بس خلينا ماشيين لما نشوف

قال يحيى :  عمران هو في حاجه في حركه مش طبيعيه حوالينا وهي ليه في مكان مقطوع كده

عمران : ما انت تقريبا على الصحراوي عشان طالع على التجمع 


يحيى :  مش عارف حاسس بحركه مش حبيبها

اتوتر الجميع وقال يحيى  وهو يتحدث مع بيشوي في الهاتف:  بيشوي سرع شويه انا هزود السرعه بس فجاه لقي عربيه وقفت قدامه قطعت الطريق عليه والبنات بصوا لبعض بخوف

جاء يرجع لورا وهو بيقول لي بشوي يرجع لقي عربيه اللي كانت مراقباهم قفلت الطريق عليهم


يحيى بصدمه : هو ايه اللي بيحصل

فجاه وجد رجال ومعهم عصيان خشب ويتجهون لهم من العربيتين  


فقال عمران بتوتر وهو يجذب قطعه الحديد من تبلوه عربيه ويقول :  اياك اشوف بنت تحت ليان اقفلي العربيه لما نشوف مين دول


وبالفعل نزل بشوي ويحيى وعمران وعيسى ومروان  من سيارتهم ويقول عمران :  هو في ايه شباب في حد يقطع الطريق كده 


فقال احد الرجال وهو يقترب منهم :  اه يا حيلتها احنا

ولكن ما زاد من توترهم بعض الرجال يكسرون السيارات على البنات وهم يصرخون بقوه


         البارت الثالث والثلاثون من هنا 

لقراءة جميع حلقات القصه من هنا 

تعليقات