قصة من نظرة عين
البارت الثامن والعشرون 28 الجزء الثاني
بقلم نجلاء فتحي
[مر يومين ]
دخلت أمل مكتب جاسر بدون نفس وأعطت لة ملف وقالت بين أسنانها خذ أمضى دة يا عم وأنجز
ألتقطة جاسر بألية ونظر فية فعلا مهم ولا يصح فية العند ومضى ثم ألقى الملف على المكتب ولف الكرسى وأعطى ليها ظهرة فهو يعلم أن التجاهل يموتها غيظ
نفخت هى وقالت / ناس بجحة معندهاش دم من يومين جاى وش الصبح ومع بنت ودلوقتى مقموص ،
لف ليها الكرسى بهدوء وألتقط سماعة التليفون الأرضى وقال الشؤون معاك جاسر بية البشمهندسة أمل متحولة للتحقيق بتهمة التعدى عليا بالسب والقذف وخصم أسبوع ،،ثم نظر بنصف عينة ليها وفمها المفتوح الذى يكاد يصل لأرض وقال لا غيرت رأيى خليهم خصم أسبوعين
أمل بغل /وعلى أي أسبوعين خليهم شهر ثم قالت بعشوائية يا عرة الرجالة يا أبن ٠٠٠ وهنا شهقت وأرتجفت من نظرة عيونة الغاضبة وقال ميت مرة أقولك بلاش أسلوبك دة معايا من يومين نازلة زن على خيالات وأوهام فى دماغك ،،،،لو عايز كدة مش أعمل فى الخفاء لااااا هيكون على سريرك وقدام عينك أنتى متقدريش تقولى لا
أمل بصدمة/ شكلك وقتها بيقول مع بنت
جاسر/ غبية أنتى مجاش فى بالك أكون فى شدة ،وبنت أي إللى معاها هو أنتى محترمة سنى ولا سنك و مش عارف أخد نفسى منك دة ليلا نهار مش راحمين نفسنا يلا يا بشمهندسة على مكتبك وبطلى شغل المراهقات دة
أمل بغل/ والخصم
جاسر بثقة/ ذى ماهو
أمل بغل/ ورحمة أمى وأبويا إللى ما شوفتهم الحركة دى ماهى معدية وكلها ساعات ونروح البيت وهناك أعلقك يا جوزى المصون أووووف وخرجت من المكتب بعد ما رزعتة رزعة معتبرة
جاسر/ يا بنت المجنونة ،،مفيش فايدة مش عارف مخليكى على ذمتي لية معلون أبو قلبى على العشق إللى بيذل صاحبة
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
________
(فى مكتب مصطفى
فى الشركة )
مصطفى/ بتعيطى لية
إيلن/ مش عارفة
مصطفى/ فى عياط من غير سبب
إيلن/ لااا😭😭😭
مصطفى / زعلانة لية
إيلن بتوتر لاحظة مصطفى/ أ أ أنت أقصد مبقتش أشوفك كتير عايزة أشوف على طول 😭😭
أتسعت عين مصطفى من الصدمة فهو يحاول يبعد عنها حتى تكرهة والنتيجة جات العكس فقال بمراوغة :- مش فاهم
إيلن ماذا تقول فهى فى محيط الجامعة من كلام البنات والمشاعر التى تظهر لمصطفى عرفت أنة حب وليس شئ تانى ،، نظرت بعيون دامعة لة وجريت للخارج حاول يوقفها منع نفسة حتى لا تتعلق بية ،،خرج غضبة فى شرب السجائر وهو يأنب نفسة على غباءة كيف يترك حبيبتة تبكى لدية شعور أن صغيرتة كبرت ولديها مشاعر لية وأنحرجت نعم هو فهم نظرة عينها فأكثر الوقت مقيمة فى الشركة وتعتبر معاة وكبرت أدام عينة
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
يامن قابل إيلن وهى تسير فى الممر وتبكى فقال مالك
إيلن مسحت دموعها كيف تقول ما حدث لأخوها ،مسحت دموعها وقالت الشوزة ضيقة
يامن حاوط كتفها وقهقة ضحك وقال الصغير مش يكبر أبدآ
حازم بغضب/ ياااااااامن أبعددددد عنهاااااا
يامن اتنفض/ فى أي يا بابا دى أختى والله العظيم أختى
حازم/ لسعة على قفاة،،أبوك فى البيت هنا حازم بية يا روح أمك ،،أياك تمد إيدك على حاجة بتاعتى ثم شد إيلن وحاوطها بتملك وقبل 😘 جبينها وقال محدش يلمس قلب بابا غيرى وغمز ليها انتبة لدموعها وقال بخضة ،،أنت يا زفت السبب فى دموعها
يامن بخوف/ أهدأ يا ريس بنتك جزمتها ضيقة بس وفر هاربآ من أمام أبوة
حاوط حازم وشها بين كفوفة وقال ولا تزعلى على أقرب محل نطير وأجدع وأشيك جزمة لأحلى بنوتة فى الدنيا كلها
إيلن / لا مش عايزة شوية وتوسع
حازم بأصرار/ أبدآ إللى يزعل إيلن يترمى يجى أحسن منه
سارت هى بجوارة لخارج الشركة وكانت تتمنى أنها تغير مصطفى بواحد تانى فهى تعتقد يعاملها أختة وبس
_______
[فى المدرسة ]
【 جنة تكلم محمود فى الفون】
محمود/ قلبى مقبوض مش عارف لية
جنة/ يا ساتر يارب خير أستعذ بالله
محمود/ القبضة ذايدة حاسس روحى بتروح منى
جنة/ بعد الشر عنك أتوضى وصلى
محمود/ محمد أخويا شايفة بيضحك وبيبعد عنى
جنة/ تلاقى عقلك مشغول على تؤأمك بس معلش أقفل جرس الحصة ضرب هكلمك تانى
محمود بتفهم / تمام ،،،ثم نظر للسماء وقال ربنا يحميك يا محمد من المهمة دى غيبت أوووى يا تؤأمى
_____
【أتى المساء 】
أمل متجاهلة جاسر كأنة مش موجود وكالعادة قايمة بواجبتها كلها و جهزت وجبة الغداء والان وجبة العشاء
على طاولة الطعام مصطفى بالة مشغول بأيلن التى خرجت تبكى من مكتبة، ،،،محمود بحلمة الذى يراودة عن محمد ،وأمل وجاسر بمشكلتهم ،،الجميع يتناولون الطعام فى صمت والبال مشغول
جاسر/ الأكل ناقص ملح
أمل وهى تأكل بهدوء دون النظر لية قالت بثقة ،،،أكلى مفهوش غلطة عيالك بهايم مش حاسوا يعنى ،،ولا عايز تفتح كلام
جاسر بغيظ منها/ محمد ومحمود عيالك مكتوب كتابهم وكلها أيام ويتجوزا لما محمد يرجع من المهمة وأنتى عقلك صغير بطلى تفاهات
أمل رمت المعلقة بغل وعشوائية / جرا أية يا عنيا سكتنالوا دخل بحمارة من ساعتها حطة جزمة فى بوقى وساكتة وأنت جاى تنكش على أخر اليوم جااااااسر لم تعبينك بدل مأطلع القديم والجديد عليك مش أنا إللى خبت أنت يا ضنايا يا عجوز يا متصابى يا بتاع البنات
جاسر بغضب/ أنتى غبية مبتفهميش بنات أي أى واحدة تبصلى يبقا علشان فلوسى أناااا كبرت يا أمل عيالنا يخلفوا دلوقتى لو أتجوزا وأنتى بتفكري فى أي ولا فى أى لية مش ذى صاحبتك هنادى بجد بقيتى فظيعة وتركها ودخل مكتبة
بكت أمل بحرقة😭😭😭
مصطفى/ مش كل شوية تمسكي لبابا على الواحدة
أمل ببكاء/ أنت تخرص خالص طبعا دراعة اليمين لازم تدارى علية تلقيك مدارى علية بلاوي غووور يالااااا من وشى 😭😭😭
،،تركها مصطفى حتى تهدأ فهى أمة التى تحملت الكثير من أجلهم وهى صغيرة،
محمود/ معلشى يا أمى حقك عليا أنااااا
أمل/ أنت فين يامحمد كنت زمانك جايب حقى ربنا يرجعك ليا بالسلامة ،،واد أنت هتعمل مع مراتك كدة لو زعلتك
محمود بثقة/ أكيد ،،،،،،أنا أزعل أو هى تزعلني، أصالحها
مسحت أمل دموعها / يا أبن العبيطة شوف أبوك بيعمل فيا أي صحيح قلبك دبدوب أسمع يا عم الرسام أنت خليك حمش ثم صعدت وراء جاسر لغرفة نومهم لتصالحة هى فلا تقدر على بعادة ( قليلة الأدب يا أمل 🔞🤭🤣)
محمود بصدمة/ أنا غلطان كل مرة أطيب خاطرك وفى الاخر أنتى تعملى كدة أوووف
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_______
فى بيت ماسة ،، يارب بقالى كتير مش سمعت صوتك يا محمد يارب يتصل هو يارب خليك معاة وعدى المهمة دى على خير
_______
[فى غرفة نوم جاسر ]
【يتحدث فى
الشرفة فى الفون 】
جاسر/غريبة أنا وأنت بس لية
حازم/ هو قال كدة
جاسر/ الراجل دة مش بيظهر إلا قليل جدآ ويطلبنا بالأسم أكيد فى نصيبة
حازم/ رضوان كمان معانا
جاسر بضيق/ مش أخلص من أبن***** دة مش كفاية ابنى متجوز بنتة
حازم/ بس حفيدتة حاملة أسمك
،،صحيح مش آن الأوان تغير أسم زين وقدر بقا
جاسر/ التغير جاهز فى أى وقت ومش هياخد ساعة واحدة وأسم زين على ،،،،،دة ملوش وجود فى الأوراق الرسمية مفيش مشكلة
حازم/ لا فى مشكلة،،،، بنتة إللى متسجلة من أولى ابتدائي لحد الجامعة بأسم أبوها هتغير كل دى أزاى ومراتة كمان إللى متجوزة ومتسجل جوزها فى الأوراق زين على ،،،مش زين جاسر ،،بجد لفة كبيرة وخطر
جاسر بتأفأف/سدتها فى وشى
يا عر*
حازم/ ههههههههه المهم ميعاد الراجل الكبير بالليل أوعا تنسى ،،سلام
جاسر/ سلام، بعد ما أغلق الفون وجد أمل تضع ودنها على زجاج شباك البلكونة لكى تسمع ونسيت أنة مضاد للصوت ومع الاضاءة مكشوفة للخارج بوضوح، ،أبتسم بمكر ووضع الفون على ودنة كأنة بيتحدث وسار لزاوية فى الشرفة بعيد عن شباك البلكونة ووضع الفون فى جيبة وقفز للشرفة المجاورة وكانت ملك لأبنة الرسام محمود ومنها خرج للخارج وبعديها فتح باب غرفتهم ودخل وجد أمل هكذا وعلى وضعها فرزع الباب بقوة أتنفضت هى وقالت بصراخ أحييييييية أزاااى 😲😲😲😲 أنت جوا ثم فتحت البلكونة لم تجد أحد نظرت ل لجاسر الذى جلس بهدوء وكأنة لم يفعل شئ
ومتجاهل خوفها وهى تقول/ بسم الله الرحمن الرحيم أنت مش كنت جوا
جاسر/ هبلة أنت ،،لسة داخل دلوقتى
جريت أمل للخارج وهى تقول مش بايتة فى الأوضة فيها عفريت عااااا
منظرها وهى تجرى وتتهز أمامة جعلها شهية لة وجسدها الثمين وملابسها البيتية الخفيفة جعلة يشتعل وقال اوووف الجو نار ولا التكيف باظ لا كدة كتير بجد منك لله أطفى نارى أزاى دلوقتى دة أنا ماسح بكرامتها الأرض فى الشركة الصبح ومن شوية أدام عيالها ثم أتى فى بالة فكرة
و٠٠٠٠٠٠٠
_____
مصطفى/ ألو
إيلن/ لا رد
غمض عيونة وقال مش عايزة تكلمينى طب لية فتحتى عليا
إيلن/ لا رد
مصطفى /٠٠٠٠
إيلن/ 🥺🥺😲😲