رواية حوريه في قلب الليل الفصل الثاني والاربعون 42 بقلم ميفو السلطان

رواية حوريه في قلب الليل
الفصل الثاني والاربعون 42
بقلم ميفو السلطان

كانت حوريه جالسه لتدخل عليها زوجه عم ليل انصدمت حوريه لتقترب منهاوتهتف..... ازيك يا بتي عارفه مستغربه جيتي مش اكده. بس اني جيت عشان اردلك الجميل انت خليتي ليل يخرج بتي وسامحني واني عرفت ان ليل وجاسر جابوكو اهنه غصب و انتو مش عايزين.. وعشان اكده اني جايه اطمنك يابتي انها كلها سبوع تنين والدنيا هترجع كيف ما كانت. اني كلمت ليل وهو واعي لانك بت طيبه وضعيفه وماتنفعيش تبقي مرته وفوج ده ماجبتيش عيال. ميفو السلطان. يعني سهله يهملك انما اختك اهي هتجعد في الدار اللي الحاج هيعملها وليل و َجاسر هيتجوزو فوجيه وسعديه. فا إطمني يا بتي خلاص هترجعي دارك وليل هيرجعك مش محتاجه تجعدي اهنه خلاص احنا يا بتي عوايدنا صعبه وهما رجعوكو عشان التار. بس انت صعبانه عليا انت مش زي اختك انت طيبه.
نظرت اليها حوريه بقهر.. يعني ليل وافق يتجوز فوقيه. 
هتفت زوجه عمه..... كان نفسي يتجوز بتي بس اهه الجلب ومايريد بت من عيلتنا صغيره وبتحبه ومال وجمال وجويه ورايدها ورايداه وانت اكده مالكيش عازه اهنه فبطمنك. بس ماخبراش هتجعدي مستنيه اما يمشيكي َو الا هتمشي لحالك..بس اجولك يا بتي تمشي اكرملك بس ماتجوليش لحد مكانك عشان هو هيرجع يجيبك ويحبسك مع اختك. سيبي اختك بقه تعيش لولادها واتكلي علي الله شوفي حالك. الا لو حبسك الراجل ممكن يذلك ويأذيكي. ولما تمشي هخليه يطلجك يا بتي انا هردلك الجميل وانت عارفه اني مرت عمه اللي مربياه حتي لو زعل مني هبابه اني الاخر امه اللي مربياه.. انت بت طيبه وتستاهلي الخير عشان اكده اني هجف جنبك وماهخليهوش يحبسك مع اختك وترجعي تزعلي وياه ويتعصب ويضربك. ليل واعر مالوش خلج يا بتي..وانت عارفه لو رجعك و َجال كلام وحن عليكي انت عارفه الرجاله بيبقو عايزين ست و َخلاص لحد ما يشبعو منيها ماهيجولوش لاه. اقتربت وهتفت.... انت زي بتي وما ارضاش ليكي الذل والجهر زي بتي ما جرالها ربنا يراضيك اكرملك تمشي بدل مايمشيكي انت صعبانه عليا جوي. وتركتها ومشت .
جلست حوريه تسيل دموعها.. هيتجوز وجايبني عشان التار ووافق خلاص. وضعت يدها علي قلبها بقهر ....امال كان بيقولي عايزك ليه ليه يعمل كده عايز ينبسط وخلاص لحد مايتجوز اهي ست مرميه تحت ايده. كانت مقهوره وبدات تنتحب وترتعش من الخوف. طب هروح فين انا ماليش حد هروح فين . هقعد مع لؤلؤ ولو فتحت بقي هيجي يضربني واتذل ليه مانا ماليش حد. اهي لؤلؤ هتقعد عشان ولادها َجوزها هيصرف عليها طب اروح فين هرجع للشغل والمرمطه تاني يا ربي ليه دانا حبيته. تاني عيدت حكايتك يا امي حبيتي واحد واتجوزتيه وسابك وراح لوحده تانيه كانت جالسه تسمع ضحكات بالاسفل لتخرج من الشرفه وجدت فوقيه تمسك الفرس وبجوارها ليل وعليهم علامات السعاده لتحس بكلبشه في صدرها لتتراجع وتشهق وتنتحب.
مر الوقت لتدبل عيونها هتفت بقهر.... اهدي بقه انت مفيش حد عايزك هتفضلي كده هبله اتعدلي وخلاص اخرجي من دنيته بدل ما يرميكي هتقعديله يعمل بيكي ايه.. واحد شايف وَاحده حلوه تحت ايده بيستفاد عادي.. اجمدي بقه لحد ماتشوفي هتمشي ازاي. لتقوم وتغسل وجهها وتنزل وتذهب الي النهر تجلس وتدندن وتنعي حظها َدموعها تنزل..
كده يا قلبي يا حته مني يا كل حاجة حلوة فيا 
كده هتمشي وتسبني وحدي في الحياة والدنيا ديا
يعني ايه يعني خلاص انا مش هشوفك تاني
مش هلمسك مش هحكي ليك عن حاجة تاعباني
كنت روحي لما كان جوايا روح
عمري ما اتخيلت انك يوم تروح
مش فاضلي مني غير حبة جروح
مع السلامة يا حبيبي وفي أمان
عمري ما هقول يوم عليك ماضي وكان
عمري ما انسى مهما طال بيا الزمان. 

اتي ليل فقد لمحها وهيا تتسلل بعيدا ليسرع ورائها فقد اشتاق لها فالايام تمر وهو يظن انه باثاره غيرتها ستعود اليه محبه وتشعر بفقدانه .اقترب وسمعها وسمع وجعها خفق قلبه..
ليه اكده كلامك ده يوجع يا جلب ليل اقترب بهدوء وجلس بجوارها راها تسيل دموعها وجدها تسهم وتنظر للامام لتعاود وتهمس ...خلاص كده خلصت ويصدح صوتها مره اخري..
مبقيتش عارفه اعمل ايه
حالي مش صعبان عليه
يعني دا اللي وصلنا ليه
سايبه و عارف ، روحي فيه
كل شئ الا الفراق فمتسيبنيش و انا مشتاق مش هزود ف الكلام مش هيفرق ف الخصام
دا لو عينيك صادفت عينيا امشي .. و ما ترميلي السلام و اتنسيت ، كإني ماجيت و لو حسيت .. هتخسرني... واتنسيت كاني ما جيت... لتشهق بالبكاء وتنتحب .
شدها اليه متاثر بوجعها.. ولا عمري هنسي ولا عمرك هتبقي لوحدك. احتضنها ليهمس..... مالك يا جلبي..
لتنتفض وتقوم َتمسح دموعها تهتف... مفيش وهمت ان تبتعد.
وقف امامها ويقول.... لا فيه ماحدش بيعيط من غير سبب و يجول الكلام اللي يوجع ده ومابهوش حاجه يا جلب ليل. 
نظرت اليه بقهر وغضب.. اظن انا حره والا دي كمان فيها أوامر. 
قطب جبينه فنبره صوتها فيها حده غريبه. اقترب يحتضنها.
شعرت بالرخص فهو كان مع الفتاه سعيدا واتي معها يحتضنها لتدفعه بعنف.. من فضلك بقه عيب كده وهمت ان تمشي.
مسكها من يدها وشدها.... لا مانت ماتسبينيش اكده جلجان فيكي ايه انطجي.
هتفت.. يهمك في ايه فيا والا مفيش من فضلك بقه سيبني في حالي وخليك في اللي يخصك لحد ما كل واحد يشوف مصلحته يابن الناس واستدارت تعدو وتصعد حجرتها لتغلق عليها وتنتحب بقهر.
سمعته يخبط عالباب.. حوريه افتحي.. حوريه ماتسيبنيش اكده ماتعصبنيش. 
خبط بعنف.. بجولك افتحي مش هيحصل طيب رزع الباب لتنكمش وترتعب خوفا يا رب يمشي.. ايه هيضربني زي ما طنط قالت مايسيبني في حالي انا عملتله ايه عايز يجي ينبسط بيا بعد ما كان معاها تحت. هموت والله هموت.. لا لازم امشي انا همشي استحاله اقعدله يذل ويضرب فيا.كانت جالسه تنتحب لتحس به يحتضنها لتشهق بقوه.
هتف بحنان.... هو انت مفكره لما تجفلي علي حالك وتوجعيلي جلبي اكده هسيبك شدها اليه يلا جولي بيكي ايه طيب جلبي بيوجعني من شوفتك اكده.
صمتت ولم تنطق تنهد... طب هتفضلي ساكته اكده ودموعك بتحرج جلبي طب اعمل ايه طيب مالك يا بت الناس. 
نظرت اليه بحرقه شدها اكثر.... بتبصيلي ليه اكده جلبي والع من بصتك طب اني ماخابرش بس اهه بجولك حجك عليا دانت اللي ليا في الدنيا اعمل ايه طيب كان يوم اغبر.
انكمشت وابتعدت ظل ينظر اليها لتهمس ....سبني في حالي والنبي عايزه ارتاح.
تنهد واقترب وقبل راسها... هترتاحي بمنظرك ده. 
نظرتاليه بغضب.. مالو منظري ماعادش عاجب دلوقتي روح من هنا بقه انت حر. 
تنهد ومسك يدها يقبلها.... انا جولت حاجه غلط اياك ماله منظرك عسليه. جلبي هيموت عليها. 
همست..... بطل بقه اسكت.
قبل راسها..... لاه ماهبطلش بس هسيبك ترتاحي وارجعلك بس لما ارجع اعرفي اني خلاص اكده وكل حاجه هتخلص عيونك دي ماهتشفش بكي تاني ليقبلها ويرحل.
ظلت جالسه حزينه... كل حاجه هتخلص هو خلاص هيمشيني لتنهار من البكاء. 

عند لؤلؤ نزلت وقد تزينت علي اكمل وجه لتقرر ان تذهب لجدتها لتستأذن والد جاسر فجاسر ليس موجودا..كلمت محمود ابن عمها اتي ياخذها لتذهب وتقضي بعض الوقت مع جدتها فحوريه رفضت ان تذهب معها لتظل هناك فتره.
ذهبت زوجه عمهم تبحث عن جاسر لتجده عند اسطبل الخيل هتفت ...جاعد اهنه وسايب مرتك تروح مع واد عمها لحالهم. 
بهت وهب من مكانه.. بتجولي ايه يا مرت عمي اتجننت اياك. ميفو السلطان 
هتفت.... اني جولت انهم ماينفعوش لتجاليدنا وعوايدنا بس انتو اللي اتخبلتو وبتجرو وراهم. 
هب جاسر..... مرة عمي مالكيش صالح نجري نولع خليكي في حالك... ذهب الي البيت ليجد والده. 
ساله والده عن سبب غضبه ليقول له ليخبره انها استاذنت منه.
هدا قليلا ولكنه ظل مشتعلا ليقرر ان يذهب ويحضرها ذهب اليهم وجدها جالسه في حديقه البيت َو معها محمود يضحكان وشعرها منسدل وفستانها ضيق اشتعل ودخل والغضب يحرقه.
لتراه لؤلؤ ....جاسر ايه اللي جابك محمود كان هيوصلني. 
نظر اليها بغضب.. لاه كتر خيره جوزك مانشلش لسه. 
هتف محمود.... مالك يا ولد ابوي كت هجيبها معززه مكرمه اشيلها علي راسي لحد دارها زعلان ليه. 
كان يعلم ان محمود وزكريا كانو يريدون لؤلؤ وحوريه اشتعل وهتف... لاه مرتي ماحدش يشيلها غيري يا محمود كتر خيرك ليقوم ويشدها وينصرف بها غاضبا ويركبها عنوه .
صرخت.... انت ايه بتشد بهيمه فيه ايه.
صرخ.... تكتمي الله في سماه اخنجك بيدي فاهمه. 
نظرت اليه وخافت وسكتت نفسها لتصل الي البيت شدها وصعد بها الي حجرتهم ليدخل ويدفعها.
استدارت غاضبه.... لا بقه تقولي فيه ايه مالك وبتعمل كده ليه.
اقترب وشدنا من شعرها.. ده ايه انطجي خارجه بيه مكشوف ليه اتجنيتي اياك وايه ده لابسه محزج وملزج. 
هتفت بغضب.... وانت مالك الله يهمك ايه البس والا اولع. 
هتف.... ليه مش مرتي اياك اجي اكسرلك دماغك دي. 
هتفت.... لا والله هيا خلاص بقي تنطحني وتقف تسبل للعرسه بتاعتك. 
هتف بغضب.... وليكي عين تتكلمي. علي الأجل البت بتاعتي متغطيه وسيادتك مكشوفه للي رايح. 
بهتت من كلامه وهمست لنفسها . هيا خلاص بقت بتاعتك لتغمض عينها بوجع وتضع يدها علي قلبها..
قطب جبينه وجدها تحولت من الغضب تتألم خفق قلبه ليهتف.. بيكي ايه..
نظرت اليه بوجع.. لا مفيش لتتنهد..... عموما انا اسفه انا غلطت وماعادتش هتتكرر تاني لتستدير وتبتعد والوجع ينهشها. 
اقترب وشدها اليه وهتف.... انت جرالك ايه ايه الي جرا عيونك موجوعه ليه انطجي.
دفعت يديه بقهر وهتفت.... من فضلك انا تعبانه واعتذرتلك اعمل ايه تاني. 
صرخ.... تجوليلي مالك ايه اللي جلبك.
نظرت اليه بحسره..  من فضلك انا عايزه انام وتركته وصعدت للسرير وانكمشت علي روحها تشعر بقهر انه اصبح له انثي غيرها ..
ظل واقفا لا يفهم ما بها فكانت غاضبه لتتحول الي السكون مره واحده تنهد وخرج مبتعدا لا يفهم ما بها.
دخلت حوريه علي اختها لتجدها حزينه اقتربت منها لتهتف..... مالك يا لؤلؤ. 
لتقول..... هيكون مالي البيه طلع الهانم معلقه معاه وبيقلي البت بتاعتي عيني عينك. 
هوي قلب حوريه.. هو كمان طب وبعدين هنعمل ايه. 
هتفت.... هعمل ايه يعني هجري وراه اهو هقعد في البيت اللي عمي بدران هيبنيه اربي ولادي.
هتفت حوريه.. طب وانا هقعد ليه. 
قطبت اختها.. ايه هتقعدي معايا. 
هتفت حوريه.... بصفتي ايه.. ليل خلاص هيتجوز يا لؤلؤ مش عايزني انا ماخلفتش زيك وهو عايز فوقيه بنت حلوه وقريبته وانا خلاص سايبني عشان التار بس انا موجوعه اوي. 
احتضنتها اختها لتهتف.... طب اهدي انت اختي وهتبقي معايا. 
صرخت حوريه.... لحد امتي قوليلي لحد امتي هتفضلي شيلاني انا ماحدش عايزني ارحمي نفسك من العبئ ده. 
هتفت لؤلؤ.. عبئ ايه انت هبله..
تنهدت حوريه.... خلاص يا لؤلؤ سيبيها لله انا هتصرف.. وتركتها وذهبت حجرتها.
احست لؤلؤ بالاختناق لتجلس وحيده.. خلاص كده بقيتي لوحدك.. لتتنهد وتبتسم بسخريه.. هو ايه الجديد مانت طول عمرك لوحدك يا لؤلؤ تجري وتدوري وتبقي لوحدك برضه.. اخرتها لوحدك بس قلبك موجوع. وضعت يدها علي قلبها.. حاسه بعصره هتموتني.. طب ايه اعمل ايه.. لتتنهد هو جابك عشان عيالك وهيدور يتجوز ويحب من ساعه ماجيتي وهو لازق ليها وضحك و كركره. لا يا لؤلؤ خلاص كملي بقه عشان عيالك وتقعدي بعيد عنه.. لتنزوي هيا لتنزل ..وجدت جاسر وسعديه يقفان لتقترب زوجه عمه.. معلهش يا بتي نجول ايه رجاله الرفاعي بيحبو يعددو. انت هتجعدي لولادك ماحدش هيمشيكي بس بالله ماتعملي مشاكل عشان ست الدار لما تدخل ماتنجلبش حرايج عشان انت واعرة جوي.
نظرت اليها لؤلؤ بحسره ست الدار.. لتبتسم بسخريه.... اطمنى يا طنط ماليش دعوه بحد لتركن علي الكنبه وتجلس زوجه عمها تكلمها علي عوايد الصعايده في الجواز ..رفعت عيونها لتجد جاسر يقف بعيدا لتتلاقي عيونهم ...ظلت فتره والألم ينهشها لتخفض راسها لتهتف زوجه عمه.. اجمدي يا بتي ايه هتنذلي ليه خلاص بقه عيشي وربي عيالك واكتمي. وضعت يدها علي قلبها .
لاحظ جاسر حالتها ولا يعلم لماذا ايضا تحولت هكذا واستعجب وجود زوجه عمه جنبها تحدثها ترك سعديه وذهب ليهتف.. مالكو اكده فيه ايه يا مرت عمي.
لتتنهد وتهتف.. فيه ايه مافيش اهو عيشه والسلام لتقوم وتربت علي لؤلؤ وتنصرف بخبث. وقف جاسر يتفرسها.. جلس بجوارها ليهتف.. مالك مكموشه اكده فيه ايه حوصل وجالتلك ايه دي.
ابتسمت لؤلؤ ونظرت اليه والألم يصرخ من عينيها.. مافيش كانت بتعرفني عوايدكو وازاي بتعيشو وتنبسطو وتتجوزو.
هتف.. وده يخليكي حزنانه اكده مسك يدها.. لؤلؤ بيكي ايه جولي.
تنهدت.. مفيش يا جاسر انا كويسه لتقوم هب ومسكها.. لاه انت حالا تجوليلي بيكي ايه انت مش لؤلؤ انت كتي وابور حرج من شويه ايه اللي كسر عيونك اكده.
تنهدت وهتفت.... صدقني مفيش.. لؤلؤ خلاص لا عاد حرق ولا غلي.. نظرت اليه بقهر ليهتف انت بتبصيلي ليه اكده ماتجننيش.
نظرت اليه.. وعايزين ابصلك ازاي يا جاسر ماعتقدش تفرق.
صرخ.. ازاي عيونك دي جرالها ايه من ساعه ماكتي عند جدك انت ايه حصل لؤلؤ لو في دماغك خربطه انسي انت مرتي وأم ولادي تروحي مكان اجتلك فيها تجعدي تربي عيالك ماهيحصلش غيرها.
احست انها ستموت لتترنح وتبتلع ريقها بصعوبه مسكها ليصرخ.... فيه ايه انت انجلبتي ليه ماتنطجي.
نظرت اليه.. لتهمس مفيش بس من فضلك تعبانه وعايزه اطلع لتستدير تركن عالحائط كان محياها يمزق القلب كانت تشعر بالدوار. لتترنح اندفع وحملها وصعد بها ليريحها ويهتف ملهوفا ...بيكي ايه فيه ايه جولي.
انكمشت بعيدا.. مفيش عايزه انام بس.
مسكها ونظر لوجهها لتغمض عيونها حتي لا تنظر اليه هتف.. فتحي لي عيونك دي لؤلؤ انا خلاص ماعتش جادر اعيش اكده اني خلاص يا بت الناس اني اه لين وبصبر بس كفايه عليا لحد اكده.
فتحت عيونها ونظرت اليه وتبتسم.. كفايه فعلا. ربنا يسعدك يا جاسر ويريح قلبك. 
صرخ ...انت مخبوله هو فيه ايه.
هتفت.. هعوز ايه.. عايزه اربي عيالي يا جاسر مش عايزه حاجه سيبني اربيهم. 
هتف.. هتربيهم بمنظرك ده وحالتك دي.... ماهيحصلش. 
بهتت تتراجع خوفا تنظر اليه برعب.. ايه هيبعدني عن ولادي كمان. نظرت اليه غير مصدقه ان هذا حبيبها. 
صرخ.. انت بتبصيلي اكده ليه انت انخبلتي. شدها اليه يحتضنها بقوه لتجهش بالبكاء تنهد.. لؤلؤ ماتجهرنيش بيكي ايه اني تعبت من دي عيشه. 
دفعته ونظرت اليه بغضب.. سيبني بقه انت ايه اوعي لتقوم وتبتعد .
ذهب وشدها لتبتعد وتهرب للحمام تنتحب بقهر علي ضياع حبيبها.. 
وقف هو..... هو فيه ايه هيا انخبلت بتبصيلي ليه اكده جلبي محروج. مالها اتحولت بقت كيف الميته طب تخرج طيب اراضيها والا ايه في سنتي الغبره.. هحب فيكي امتي يا جلبي. ليتنهد ويتركها ترتاح. 
كان ليل يجلس بجوار النهر يتنهد يتذكر حبيبته كانت حوريه تنزل بهدوء لتجده جالسا مغمضا يضع يده علي قلبه وقفت تنظر اليه بحسره لتقترب فظنت انه نائما جلست بهدوء تتامله كانت تعشقه لتبتسم.. متعي عينك بيه قبل ماتمشي حبيبك اللي هتعيشي عمرك كله علي ذكراه.. متعي عينك وانسي ان قلبك يرتاح عمره.. تنهدت.. انسعد يا ليل باللي تحبها خلاص لا عت هبقي عبئ عليك ولا هبقي في طريقك. نفسي انام في حضنك ولو دقيقه بس يا ربي عالوجع. كانت تتامله وعيونها تسيل منها الدمع لتقوم بهدوء وهيا تنظر اليه .
فتح عيونه وجدها لتنكمش وتستدير مسرعه هب من مكانه وذهب اليها يمسكها.. راحه فين. 
لتهتف.. مفيش ماحبتش اضايقك. 
تنهد... ومين جال انك هتضايجيني بس.. اجعدي يا حوريه. 
هتفت. لا بس عشان ساره كانت عايزاني. 
اقترب.. واخو ساره مالوش نصيب .
تنهدت ونظرت اليه بحسره.. نصيب.. النصيب لصاحب النصيب يا ليل. 
نظر اليها.. انت مالك طيب عيونك موجوعه اني عملت حاجه. 
تنهدت.. لا يا ليل انت ماعملتش. 
احتضنها.. طب مالك طيب. 
نظرت اليه بحب ليهتف.. جلبي ماتحمل اكده. 
ابتعدت ...سيبني معلش اروح لتتركه وتذهب مقهوره.
ظلت واقفه تنظر الي الافق كانت تتنهد وتشعر بالوحده.. يا رب بحبه اوي اعمل ايه طيب.... لتتنهد احفظي كرامتك بقه انت ايه ده. 
سمعت خبط علي الباب لتجدها ساره تهتف ...حبيبتي انت هتنامي
قالت ...لا انا صاحيه..
لتقول ساره... طب تعالو نسهر شويه ايه رايك انت ولؤلؤ لتتنهد حوريه وتستجيب لتاخذهم ساره وينزلو بالاسفل وتهتف تعالو شوفي الجنينه الجديده ليل عاملها ليكو كان مستني لما تيجو ويواريهالكو.
خفق قلب حوريه عامل لينا جنينه طب ليه وفوقيه.. تنهدت انا متلخبطه هو بيحبني والا ايه بس.. لتقوم ساره وتاخذهم وجدو حديقه رائعه معده بالورود وبها اراجيح من الورد لتجلس لؤلؤ ايه الجمال ده وتظل تلعب مع ساره وقلبها قد دخله السعاده.
وقفت حوريه تنظر اليه وبدات تدندن والبنات يضحكون ويمرحون لتشغل ساره الموسيقي ليبدا في الرقص والصياح.
 هتفت ساره ....تعالو نلعب ولتقوم وتغمي عيون حوريه وهيا تضحك سعيده والجو اشاع به البهجه والفتاتان تشاكسانها.
لمحت ساره جاسر وليل يقفان يراقبانهما ليشير جاسر الي عيون لؤلؤ اقتربت منها ساره وتغمي عينها وتهتف يلا عشان هلعب معاكو انتو التنين ظلا يضحان.
هتفت ساره ...تعالي اهنه يا حوريه بعيد.
شدت يدا لؤلؤ بعيدا عن حوريه لتنساق ورائها ولا تعلم اين تقودها.. صرخت فجاه عندما احست باحد يحملها ويبتعد بها..فجاسر قد اقترب وحملها بعيدا لتشهق بقوه ليهمس اهدي.. حملها وذهب بها الي الاعلي ليندفع ويحتضنها. 

اما حوريه فكانت تقف اقترب منها ليل بهدوء لتهمس ...انتو رحتو فين لمسها ليل لتصرخ وتضحك وهو يراقبها بحب لتستدير وتبحث عنه وهو يدور حولها بمرح يتلمسها وهيا تحاول ان تلتقطه اقترب منها ولمسها لتهجم عليه َتحتضنه وتصرخ لفرحها انها مسكت احدا لتجد نفسها محموله وتطير في الهواء .
شهقت تضع يدها تتشبث به ليزيل العصابه خفق قلبها من قربه همس.... كنت هزعل لو ما مسكتنيش.. جلبي هيوجعني والله..
انزلها برويه ومسك يدها يقبلها ليهمس.... عجبتك الجنينه. 
خجلت وقال.... ايوه حلوه اوي. 
شدها ورفع وجهها... عاملها عشانك عشان لما تيجي تبقي بتاعتك انت..
تنهدت مرتبكه فكلامه مغاير لتصرفاته حملها وضعها علي احد الاراجيح وظل يدفعها كانت سعيده حالمه وهو كل حين يقبل وجهها سعيدا بما هو فيه مر الوقت.. حملها وهمس تعالي.. واخذها الي احد المقاعد كانت كمقعد محاط بالورود من كل الاماكن وامامه النهر ومن بعيد الاضواء تسطع علي الصخور مسك يدها وشدها اليه يحتضنها لتتململ.
همس.... بالله عليكي نجعد شويه عشان خاطري.. لتستكين بين احضانه همس ...حوريه ممكن طلب تغنيلي حاجه بحبها .
تنهدت همس في اذنها لتغمض عينها وتسترجع الكلمات شدد عليها وضع راسه في عنقها لتهمس الحبيب انت .. الهوى انت .. ولو تغيب عن عيوني .. قلبي ليك انت يا تقرب يا نبعد سوا .. يا حبيبي معانا الهوى ولا حيره ولا نار .. وعذاب ومرار ولا نبعد ثانيه .. تعال اللي حاسس بيك انا .. واللي شاري هواك انا واللي دايب فيك ياعمري هو انا... هو في حبيبين كدا .. ولا في قلبين كدا كل ثانيه انت الحبيب والهوي ليديرها ويمسك وجهها بين يديه وعيونه تشع حبا لتكمل هيا وتنساب مشاعرها.. أنا بيـك عرفت روحي‎ ‎لقيتهـا فيـك ‏ كل اللي جـاي هعيشـو ليـك ‏ أنا بنسـى روحـي قصـاد‎ ‎عنيـك ما بقـولش ‏ليـه‎ ‎ ‎لو يـوم تغيـب عليـا ما بحسبوش كأني لسه ما عشتهـوش‏‎ ‎ واليـوم معـاك ما‎ ‎بنساهـوش لـو حتـى إيــه ‎ ‎ ‎طمنـي عليـا من نظـرة عينـك ‏ لو‎ ‎تفرح بفـرح وده‎ ‎كل منـايا ‏ لو كل الدنيـا جنبي وحواليـا ما بشوفش الدنيـا ‏غير‎ ‎وانت معايـا‎ معقـول تسأل بحبك قد ايه دنا لاحكيلك يا حبيبي ايه ولا احكي ايه .حسيت معاك طعم الحيـاة ولقيت معـاك حلمـي اللي ياما حلمت بيـه طمنـي عليـا من نظـرة عينـك ‏لو‎ ‎ منـايا ‏لو كل الدنيـا جنبي وحواليـا ما بشوفش الدنيـا ‏غير ‎وانت معايا..

كانت عيونهم متعلقه لبعض لتنزل دمعه من عيونها فهيا تعشقه اقترب منها يتلمسها بحب وهيا سارحه بهيام.. همس ...وحشتيني لتظل ساهمه سارحه في دنيا الملائكيه التي دخلتها تنهدت مسك يدها يضعها علي قلبه ليهمس.. جلبي هيخرج من مكانه والجمر كلامه دوبني وهو دايب بين ايديا والله اخيرا بين ايديا شدها اليه لتنام في احضانه كان يتلمسها بحنان ويقبل راسها وهيا تنام بهدوء وديعه حانيه.
ليصدح تليفونه فجاه يفسد ذلك الجو الملائكي لتسمعه يقول وينظر الي تليفونه.. ويهتف.. فوجيه باستغراب..
لتنتفض من بين يديه وتهب مبتعده.. لعن تلك الفتاه لتنظر اليه حوريه موجوعه... رد ماتسيبهاش عشان حاجات مالهاش قيمه ورحلت مسرعه.
وقف هو محصورا.... الله يحرجك يا بعيده كت في ايه وجلبي كان رايج بين يدي.. اروح اجتلها دلوك.. لا يا ليل حبيبك موجوع بطل لعب مشاعر حبيبك مايتلعبش بيها.. جوم َروح شوفها زمانتها اتبدلت يا ربي انا مش مكتبولي افرح لا يا جلب ليل اني جايلك يا عمري وخلاص اكده.. اتوحشتك وهموت عليكي يمين بالله.ليقابله والده ويطلبه يتشاور معه في بعض الاعمال ..
اما تلك المقهوره فقد قررت ان .....



تعليقات