قصة من نظرة عين البارت الرابع 4 الجزء الثالث بقلم نجلاء فتحي


 قصة من نظرة عين

البارت الرابع 4 الجزء الثالث 

بقلم نجلاء فتحي

[فى جزر المالديف ]

أستيقظ مصطفى  وجد أيلن داخل أحضانة وكأن هى التى  تحتضنة، ،، غلغل أناملة فى شعرها 

كانت هى مستيقظة قبل منة فقالت أحم أحم   ،،بعد عنها وقال صباح الخير ونهض من السرير بأحراج 


أيلن تمطعت فى السرير وأبتسمت وقالت تقصد مساء الخير بقينا بالليل أووى هههههه


مصطفى/ نمنا كل دة 


إيلن/ أمممم،،ومش صليت أى فرض النهاردة ومش عارفة القبلة فين  حتى أمبارح مش صليت المغرب ولا العشاء بسبب الفرح 


مصطفى/ أنتى من الصبح فى البيوتى سنتر صلتى أزاى أمبارح 


إيلن / عادى قبل المكياج والفستان  آخر فرض كان العصر ،،ثم نهضت وجلبت الحجاب لتغطى شعرها ،،،


مصطفى/ مفهاش حاجة أشوف شعرك صدقينى جوزك


أبتسمت هى على الفور وبدون جدال حررت شعرها الأسود من التوكة


 فقال  هو :- بسم الله مشاء الله  وأنتى صغيرة كان حلو ودلوقتى زاد جمال وحلاوة ،،


أنكسفت أيلن ونظرت فى الأرض بخجل ،،، فقال  هو مش عايزة تلبسي بقا هدوم من بتاعة الشنطة العيبة دى وشاور عليها 


إيلن/  No


مصطفى/ كمان No ,,الصبر حلو ،،،،تعالى نتمشى شوية 


إيلن بصدمة/ دلوقتى،،لا ،،،، بابى قالى خروج بالليل غلط 


نفخ مصطفى بضيق/ مفيش بابى فى جوزى مصطفى وبس كلامى منى أنا بابى دى مرحلة وعدت ودلوقتى ١٠ دقايق تجهزي ونخرج نتفسح Ok


إيلن بحزن/ok,,ثم دخلت الحمام تبكى بدون ماهو يحس بيها 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

______

خرج مصطفى يكلم نفس الشخص الذى كلمة عند وصولة 

؟؟؟؟؟؟/ عامل أية مع مراتك


مصطفى/ لسة صاحين من النوم


؟؟؟؟؟/ أفرح وأقول صباحية مباركة 


مصطفى/ لا طبعا بقول حضرتك بعد ما كلمتنى الصبح نمنا على طول بعد الأكل  بجد المشوار طويل أوووى 


؟؟؟؟؟/ المفروض ميعادك مع الراجل كمان ساعة ونصف تلحق 


نفخ مصطفى/ مكنتش عايز أيلن جوا الشغل أفرد معرفتش أرجع بيها 


؟؟؟؟؟/ دة كان عمك حازم يعلقك أية خايف متعرفش تحميها


مصطفى/ لا يا جاسر بية أبوها عارف الصفقة بتاعت هنا وكل أعتراضة أيلن معايا ومعرضها للخطر إللى عملة أمبارح مش علشان تبعد عنة  كام يوم لا علشان مش عايز إللى هنا يعرفوا إيلن   بنتة 


جاسر/ أستغربت أخوها وافق بسهولة 


مصطفى/ يامن ميعرفش شغلنا التانى،، هو مفكر رحلة  شهر عسل 

وبس  


جاسر/ جاسر أخوها موقفة غريب


مصطفى/ عايز الدنيا تمشى  

المهم أقفل دلوقتى وطمن ماما عليا 


جاسر/ قفلت تليفونك وكانت تتجنن عليك


مصطفى/ كنت  نايم ،،،عايز حاجة سلام 


جاسر/ سلام 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

وبعد ساعة  وصلوا لمكان سياحى ذى فندق  منظرها غريب للمكان التى توجد فية نظرات الناس موترها فهى ترتدى ملابسها المحتشمة  وهو يرتدى كالعادة البدلة كاملة معدا الكرفات  وطلب لها  مشروب برتقال وداقة الأول وبعد ١٠ دقايق قال أشربى  المشروب زعلت من جواها ولم تبين وهو تركيزة مش معاها  ،نظر فى ساعتة وقال إيلن  رايح الحمام هتأخر هنا الحمامات بالدور وهو حمام واحد ١٠ دقايق بالكتير ok


بلعت ريقها وقالت بخوف/ بليز بلاش تتأخر المكان دة مش بتاعى 


شوية كمان ويضرب بالصفقة عرض الحائط لكن الشغل ليس فية عواطف  عواطفة إذا تدخلت روحة وروح عائلتة الثمن هذا هو قانون  تجارة   المخد رات 


أبتسم وقال ١٠ دقايق بس ورحل وقبل خروجة من المكان أعطى فلوس كتير للحارسة الخاصة بالمكان  وقال بالانجليزية ،البنوتة دى ممنوع حد يتعرض ليها أو يجلس على الطاولة الخاصة بيها 

 ____

 بعد مرور ٣٠ دقيقة أنهى مقابلتة مع راجل وفتح مجال جديد فى جزر المالديف  لتجارة  

المخد رات،،  رجع لأيلن وجدها كالعادة منهارة من البكاء حين رأتة جريت لحضنة وتتنفض وتقول بشهقات مثل الأطفال، ،لية غبت عنى المكان دة مش بتاعى شوفت شوفت وسكت من البكاء 

أخرجها من حضنة وقال بلهفة وخوف ،،شوفتى أية خوفك كدة 

إيلن مسكت فى مقدمة ملابسة  وقالت بنات وشباب وهما مش قادرة أقول لية تخليني أشوف كدة غير الشرب والأرف دة عايزة أمشى مش عارفة أروح فين الناس هنا بتبصلى على لابسى الغريب بجد زعلانة منك اتأخرت اوووى علياااا  وضعت إديها على مقدمة جبينها وترنحت وقالت بضعف من شدة الخوف والأنفعال   و التعب وسقطت فى الأرض  بعد ما قالت أخر جملة ليها ،عايزة بابى. 


جثى لها بخوف وحملها ونظر للمكان فعلا أين عقلة حين تركها هنا لوحدها فى هذا المكان لقرب المسافة رجع للفندق السياحى الذى يقيم فية وسطحها على السرير وفك حجابها وخلع الحذاء حتى ترتاح جلس بجوارها ورفع كف إيدها لفمة يقبلها ويعتذر لها أول يوم معة وحالتها هكذا ماذا تفعل باقى العمر معة كيف يسعدها الأمر غصب عنة تذكر حالتها وأستغاثتها بأبوها هل فشل معها من أول يوم زواج يريد أن يكلم أمة الأن ترشدة لكن هو تعود يحل مشاكلة بنفسة  

______

(فى فيلا جاسر)


خرج من الحمام  بعد ما غسل أسنانه اكثر من ١٠ مرات وقال بغضب:- ريحة البصل مش عايزة تروح أنام أزاى دلوقتى 


رفعت أمل لية حاجبة وقالت  خايف  من أية أنا إللى جنبك بطل هبل ونام 


جاسر/ بطنى منفوخة من الأكل 


أمل/ الأكل ملوش دعوة انا ويامن وحفيدك أكلنا منه أنت إللى فافى 


جاسر/ بجد يا أمل بطنى فيها حجات غريبة ،،،بفكر أنام فى الحمام فى أصوات  و٠٠٠


أمل/ هههههههه متخافش النايم فى حكم الميت على أساس الايام العادية وانت نايم مفيش أصوات  من اول يوم جواز مزيكا الحى الشعبى جنبى صوت وريحة وساكتة هههههههه


توتر جاسر/ مستحيل جاسر بية لا يمكن يعمل كدة انا جااااااسر بية يا مدام 


أمل/ لية آن شاء الله مش بنى أدم ولا مش بنى أدم وأية جاسر بية دى ،، أنت ياباااااا  مش بتدخل الحمام زينا ولا البية روبوت 


جاسر نفخ / بجد الكلام معاكى مفيش فايدة فية ،،،أخذ مخدة من على السرير ورماها على الأرض وقال أنا أنام هنا وأياكى تنامى جنبى 


أمل/ معقول جاسر بية ينام على الأرض احسن برضو دة حتى أنت بقيت بكرش ومضيق السرير وتسطحت على السرير على ظهرها ووضعت رجل على رجل 


جاسر بصدمة وضع إيدة على بطنة الفلات رغم سنة محافظ على لياقتة البدنية حين تراة تعطى لة سن أصغر من سنة وسيم من الأخر ،،،وقال إللى فيهم يجبوة فينا ،،،،،ضيقت أمل عنيها بغل ووضعت إيدها على بطنها فعلا لديها كرش كبير وهوب حدفت مخدة فى وشة جاسر وقالت بدلع سورى وقعت من غلط ،[نتركهم بقا يشاكسوا بعض ]

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

______

فى صباح اليوم التالى 

[فى بيت قدر ]


صباح الخير يا دكتورة 


قدر/ صباح الخير يا بابا 


زين/بنوتى فين 


قدر / ماما فى المطبخ 


ترجل ليها هو وأغلق باب المطبخ، مما جعل قدر تبتسم  وكملت فطارها بهدوء وتتمنى تجد شخص مثل أبيها يعاملها بنتة الصغيرة قبل زوجتة وأتى فى بالها يامن  ،،


شهقت دارين وقالت البنت برا أعقل 


زين وهو حضنها من الخلف قال :- تعبتك أمبارح أسف من شوقى ليكى أنتى غلطانة قولتلك أول متحسى بتعب أطلبى اوقف سكوتك معناة موافقة  ومش تعبانة 


لفت هى وتعلقت فى رقبتة وقالت بعشق حبيبى كان مبسوط محبتش أنكد علية  ،أى حاجة منك حلوة والكلام دة أمبارح بالليل دلوقتى  أنا بخير يلا برا بقا خلينى اجهز الفطار للعريس وغمزت لة 


زين/ بحبك أوووى يا بنوتى ،بعشقك يا بنت الأكابر 


رغرغت دموعها من صدق مشاعر زوجها وحضنتة قوووى  وقالت نفسى فى حاجة يا زين 


زين شدد على أحتضانها وقال أطلبى يا عمرى كلة 


دارين/ نفسى أعيش أنا وأنت طول العمر بصحة ومفيش حاجة تبعدنا عن بعض ،،كان نفسى أخلف تانى ليك ولد 


نظر هو لعيونها الباكية وقال أنا عندى بنتين الكبيرة وأول فرحتى بين أيدى واقفة أهى   وأنهى جملتة بقبلة رقيقة تناسب رقة وجمال دارين  ولولا الوقت كان سحبها لعالمة الخاص 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

______

[[فى جزر المالديف ]]


أستيقظت أيلن وجدت نفسها بملابس الخروج معدا حجابها وحذائها  ومصطفى يجلس على الكرسى بأهمال بكامل ملابسة الخروج بتاعة أمس  مع تعديل بسيط عيونة حين نظر لها حمراء مجهدة وبجوارة طفاية مليئة بطفى السجائر الكثير   غمضت عيونها يبدو أن حبيبها قد عاقب نفسة ولم ينام هى اعتقدت أنها اهانتة حين تحدثت معة بصوت عالى لم تعلم أن ضميرة يعذ*بة،،،لما بدر منة أمس ،لم يقدر كل منها يتحدث لأخر ،،نهضت هى بهدوء ودخلت الحمام   وبالداخل بكت من قلبها هل هذا  الزواج لا يخلو وقت من غير بكاء تشعر هذا ليس مصطفى التى تعرفة منذو الصغر. 


خرجت على صوت فونها الذى رن 

فقالت ألو 

الأم بمعاتبة/ تليفونك مقفول لية حرام عليكى  أنا وأبوكى هنتجنن عليكى 


إيلن/ كنت نايمة 


الام/ طمنيني عاملة أية مع مصطفى  مزعلك 


إيلن أعطت ظهرها لمصطفى/ عمرة،،حنية الدنيا فية  


هنادى/ قرب ليكى 


إيلن/ لا مش بيضربنى 

نفخت هنادى من غباء بنتها وقالت أدينى مصطفى 


مصطفى / ألو 


هنادى/ أزيك يا حبيبى عامل أية


مصطفى/ كويس


هنادى/ بنتى أقصد أقصد خد عمك حازم أهو 


حازم بضيق/ أنت يا زفت دخلت على بنتى 


مصطفى/ دى حاجة خاصة بمراتى وانا،،،، مش من حق أى حد يدخل فيها سلام يا حازم بية 


حازم/ يا أبن ******** يبقا دخل على البت يا أبن ******* 


هنادى/ أهدأ بجد قالك كدة بنوتى كبرت الحمد لله فرحانة أوووى 


حازم/ هتشل منك أنتى وأمل أوعى من وشى 

______

أيلن/ ماما قالت ليك أية عصبك


مصطفى بكذب/ بتسأل نازلين أمتى


أيلن/ أممم


مصطفى/ أسف على إللى حصل أمبارح 


أيلن/ محصلش حاجة عادى ولا يهمك 

أبتسم لها بصدق وقال تعالى ننزل الماية 


أيلن/ مش،معايا ملابس للبحر 


مصطفى/ فى هنا مايوهات 


شهقت أيلن / عيب


نظر ليها مصطفى/ أكيد مش إللى فى دماغك عامل حسابى وجايب من مصر واحد للمحجبات 


أيلن/ مش ناسى حاجة ابدا 


مصطفى/ مستحيل  ،، أشرب سيجارة فى البلكونة تكونى جهزتى براحتك  ممكن بلاش دموع تانى محضرلك مفاجأة 


أيلن/ عيونها السعيدة كفيلة تسعد قلب مصطفى 


بعد وقت لا يوجد على الشاطئ غير مصطفى  وأيلن فالوقت متأخر والمكان بعيد عن أعين الناس  كانت أيلن ترتدى ملابس خاصة للبحر للمحجبات  وهو يرتدى قميص مشجر وعلية شورت أسود    وجلسوا على كرسى على شاطئ البحر 


أيلن/ ينفع اقعد على الرملة 


هز لة رأسة وجلسوا على الشاطئ مباشرة والماية توصل ليهم بفعل المد والجزر   نظرت أيلن لضوء القمر المسلط للمياة  وتنهدت وقالت المكان حلو بالليل عارف لو لوحدى كنت خفت ،الحمد لله انت معايا   


مصطفى بترقب/ بجد سعيدة معايا 


أيلن/ أيوة أمال أتجوزتك لية 


مصطفى/ تعرفى أنى بحبك قوى


أيلن بكسوف / عارفة 


مصطفى/ تنزلي الماية 


أيلن/ لا بخاف ومش بعرف أعوم


مصطفى/ مش عايز أسمع كلمة خوف دى تانى 


أيلن/ بلاش ثم كتبت على الرملة أسمها هى ومصطفى بالانجليزي    وصورتها ووضعها خلفية للفون وهى سعيدة ،،،

حملها مصطفى وهى تعلقت فى رقبتة بخجل معنى ذلك إذا تجاوز معها لم ترفض لكنة تمهل فى هذة الخطوة المصيرية، ،ونزل الماية بهدوء ،،حين تلمسها الماية تكتم خوفها وتدفن وجهها فى رقبة مصطفى   رغم نصف يحتلة المياة ألا انة سعيد بقربها وأشعلتة داخليآ  فقال متخافيش حولى تسيبى نفسك للماية


أيلن/ خ خ خايفة 

أبعدها عنة برفق وهى تصرخ حين هدأت وجدت الأمر طبيعى حين قال ثقى فيا  وكان الوضع كالاتى  يقف مصطفى فى الماية التى تصل لنصف بطنة وأيلن على وش الماية تعوم مثل الورقة تطفو على سطح الماية وإيدة من تحت الماية تحملها  وضوء القمر مسلط عليهم  صقفت مثل الأطفال من فرحتها أخذ يلف بيها حركة دائرية بسعادة  ومع الوقت تركها تعوم بمفردها وهو بجوارها يساعدها انتبهت هى أن نصفة العلوى عارى ،اتكسفت كم هو مثير للغاية    من توترها غطست لأسفل فى المياة غطس هو وأمسكها وطفو بيها لسطح المياة وهى تعلقت فى رقبتة  غمضت عيونها بكسوف هى داخل حضنة بهذا الشكل ،،لم يتحمل مصطفى تأخر هذا الموضوع حملها وخرج برا المياة ودخل غرفتهم ووضعها على السرير برفق وقال أيلن مش قادر عايزك مراتى أدام ربنا ،

أيلن تدارى عيونها من منظرة ليس من تشو*ة جسدة  ،،، فالحبيب لا يرى فى حبيبة عيوب  بل كسوف وأحراج من الموقف 

مصطفى جلس على ركبتة أمامها وأبعد عن شعرها الشئ الذى يحجبة الخاص بالسباحة  لمس خدها برفق وإيدة تنزل سحاب ملابس البحر لأسفل ولمس  جزء من ظهرها أتنفضت وقالت بخوف بابى ،تمهل وبدأ بلطف ومداعبة خفيفة حتى أطمنت  لة عدل وضعها فى  منتصف السرير واقترب منها وهى تائهة فى أحلامها وسحبها لعالمة الخاص لا وقت للتراجع والأستسلام  لا وقت للعقل هنا العاطفة الحب  اللين  عصفورة بين إيد أسد جائع أشتهى هذة الأكلة بالذات ،، بعد دقائق معدودة حدث شئ لا يخطر على البال  أتفزع مصطفى من جوارها وقال بغضب أنتى أزاااااى كدة 🤔



               البارت الخامس من هنا 

     لقراءة جميع حلقات القصه من هنا

تعليقات