قصة من نظرة عين
البارت الخامس 5 الجزء الثالث
بقلم نجلاء فتحي
وقفنا البارت السابق على سحب مصطفى لأيلن لعالمة الخاص حتى تكون زوجتة أمام الله الأمر كان يسير بشكل طبيعي ،،حدث شئ غير متوقع من أيلن خوفها الزائد عند اللحظة الحاسمة لجعلها زوجتة أمام الله ،،كانت تترجاة يتوقف،، يبتعد،، تبكى،، تريد أبوها جعلتة يشعر أنها ليست زوجتة بل واحدة يريدها غصب عنها ،،،،فى أشد حالات الضعف لدية كرجل نفرت منة وهذا سبب شرخ فى علاقتهم أتنفض من جوارها وألتقط ملابسة وأرتداها وقال بغضب أزاى أنتى كدة مفيش أحساس بعمل فيكى حاجة وحشة أنتى مراتى فاهمة يعنى أية مراتى لييييية مش قابلة أى لمسة منى ،،، لييية بتترجينى أبعد للدرجادى شكلى بالنسبالك مأثرك فيكى ،،،
وتركها ورحل
[[كنتوا تتوقعون شئ أخر صح مستحيل 🙅 إيلن مؤدبه جدا وهذا لا يعجب الباشا بتاعنا ههههه هوووش ]]
شدت أيلن طرف الشرشف تغطى مقدمة جسدها ،،تبكى منهارة هذا الأتهام الذى ألقاة فى وشها غير صحيح هى غير متقبلة مصطفى أو لمسة راجل غريب ليها ،،غير أبوها وأخواتها كلام أبوها مسيطر عليها كانت تتمنى زوجها يقدر ذلك لأسف خذلها وهو أكثر شخص فاهم تربيتها وظروفها ،،،،لم يراعى مشاعرها التى تهاجمها مشاعر جديدة غير مشاعرها وهى مع أبوها وأخواتها الصبيان ماذا تفعل هل تكلم أمها ووقتها ستكون فرصة وجات لأبوها ويبعدها عن زوجها ،تكلم أعز صديقة ليها وهى قدر ،تفضح نفسها أمامها ، فزوجها يكون عمها أخو أبوها ،،تاهت أيلن لم تجد أحد ينصحها شعرت بالضياع لم تملك تلك الفاتنة غير دموعها التى تجرى على وجنتيها
مر الليل على أيلن ومصطفى ليل صعب للغاية وهى خايفة بمفردها فى الغرفة
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_______
(أتى الصباح )
دخل مصطفى الغرفة وقال دون النظر ليها حجزت تذاكر الطيران خلاص راجعين مصر ،،ثم قال بسخرية ملوش لازمة شهر العسل يا يا أنسة أيلن ،،قومى جهزى الشنط
هزت هى رأسها بصدمة منة فقد خذلها مع أول لقاء بينهم وفى نفس الوقت متعرفش تجهز الشنط وهو كتم غضبة منها وبعصبية دون كلام جهز الشنط وهذا أحزانها
_____
[وقت الظهيرة ]
أمل رجعت تعمل فى الشركة من جديد وبكامل طاقتها وهذا مدايق جاسر لأنها تركت حفيدها محمد أمة جنة تربية فهى أرادت تربى أبنها محمود ،،وتعلم أن جنة لم تصبر على هذا الوضع ،،
وغيرت ملابسها بدل الأسود لألوان لكنها محتفظة بالأحتشام والحجاب دون تبرح،
دخلت السكرتيرة وهى تستنجد بجاسر يلحق بذلك الشاب من إيد أمل ،لم يجرى بل سار بخطوات تليق بية لكنها مسرعة،،
وجد أمل فوق شاب وتضربة بحذائها والعاملين بالشركة ينظرون لها
جاسر بغضب/ بشمهندسة أممممل تعملى أيةةةةة!!!!! كفاااااية
أمل/ سبنى علية الحرامى دة
جاسر أبعدها بقوة وجرجرها لمكتبة وقال :- ممكن أفهم شغل البلطجة دة ليييية أعملى أعتباااااار ليا و لوضعى بقيتى جدة ولسة عقلك صغير عجبك الفضايح دى
أمل بثبات فهى لا تريد أن يرى دموعها فقالت :- وأنت طول عمرك غبى مبتفهمش لو فكرت بعقلك مش تقولى كدة أعمل حسابك لحد هنا وكفاية مفيش شغل معاك
جاسر بغضب/ أحسن برضو أترزعى فى البيت
أمل بقوة/ أقعد فى البيت بمزاجى مش مجبورة من حد ،،،،كفاية بقا دوست على نفسى السنين إللى فاتت علشان خاطرك أنت وعيالك خلاااااااص كل واحد فيهم لية حياة وأنا ليا حياة حلمى من صغرى أكون البشمهندسة أمل وطول ما أنا بصحتى هفضل البشمهندسة أمل
جاسر بسخرية/ تراااتتاااااا والمرادى هتعملى أية
أمل ضربت على مكتبة بكفوفها وقالت بتحدى :-هتشوف مدام مش بعمل حاجة غلط أبقا فى السليم ورينى بقا تمنعنى أزااااى يا يا جاسر بية ،، وخرجت من مكتبة للخارج لمكان أخر
،،،،،،
اما هو شوية وينفجر من أفعالها وعنادها اللعين
____
بعد ساعتين دخلت هنادى المكتب وقالت:- جاسر بية أمل فين الشغل واقف
جاسر بضيق / أوووف معرفش تلاقيها أتقمصت و روحت ،وربى لتتربى على الحركة دى
هنادى بصدمة / حضرتك زعقت ليها
جاسر/أكيد ،،ينفع الفضايح دى
هنادى بهدوء / أمل مش غلطانة هى ممكن تكون عصبية بس هى حميتك من الضرايب
جاسر عقد حاجبة وقال:- أزاى
هنادى/ بقالها كذا يوم مش مستريحة للموظف الجديد إللى ضربتة دة ،،، والنهارده مسكتة وهو بيزود أصفار وهمية فى الحسابات ويسجلها على الكومبيوتر ودة معناة رصيدك فلوس كتييير جدا ودة مش حقيقى لأنها أرقام وهمية وبالتالي الضرايب تاخد منك كتيييير جدا ،،أمل أكتشفت دة ولاقت فى أخطاء مقصودة فى دفاتر قبض العمال والموظفين يعنى فى أسماء وهمية بتقبض لحساب الشاب دة وهى مش موجودة بالشركة و أمضت حضرتك على الشيك بتاع الفلوس
جاسر بصدمة/ الواد إللى ضربتة أمل عمل كل دة
هنادى/ أيوة
كعور هو إيدة على المكتب فكل مرة أمل تنقذة من مطب وهو يهينها وأعترف بينة وبين نفسة فعلا مثل ما قالت عنة هو غبى
،،فقال :-حازم فين ويامن
هنادى بتنهيدة/ حازم فى المنصورة معرفش لية حضرتك عارف مش بسألة بيعمل أية دة أتفاقنا من أول يوم جواز ، ويامن كالعادة يظهر يختفي مش شغلة بالى بية
جاسر/ممكن ترنى على أمل شوفيها فين أكيد مش ترد عليا
هنادى/ مش بترد وأتصلت على الفيلا مش موجودة
عقدت جاسر حاجبة وقال:- راحت فين دى كمان أوووف
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
____
(بعد صلاة العصر )
وصل جاسر البيت وجد أمل كالعادة فى المطبخ وقد أنتهت من الغداء فقال مش بتردي لية على الفون ومشيتى من غير أذن يا بشمهندسة
أمل لم تنظر لة / هنا أنا مش البشمهندسة أمل،، هنا أنا مراتك ،،أمشى من الشغل أقعد براحتى
جاسر بهدوء ومكر/ مخصوم منك ٥ أيام دة قانون
أمل/ تؤتؤ لو متابع صح أنا قدمت أستقالتى عندك ومسكت شغل فى شركة تانية
جاسر/ نععععععععععم يا روووح أمممممك،وأشتغلتى عند مين بقاااااا
أمل بهدوء لفت لة و عملت لة حركة غير لائقة بأحد أناملها ثم تخطتة وهى تحمل فى إيدها طبق كبير علية ديك رومى بالخلطة فهى أعدتة مخصوص فهذة وجبة جاسر المفضلة وما جعلة يود أخذها فى حضنة ملابسها الضيقة للغاية وعملة شعرها ديل حصان
جاسر/ وكمان لابسة دة هو أنا ناقص لازم أصلحها بسرعة وأتمتع بالسمن البلدى دة لوحدى
،،،وهنا خرج وجدها ترص الأكل فقال:" محمود هنا ومراتة
أمل/ أكيد ،يروحوا فين يعنى
جاسر بضيق/ والهانم لابسة العباية الضيقة دى كمان
أمل من جواها فرحت مخطتها يسير كما خطتت وقالت:- مالها عباية بيتى بنصف كوم وطويلة
جاسر/ ضيقة جدا وشفافة أقولك إللى تحت لونة أي
أمل رفعت حاجبها/ مركز أنت واي يعنى براحتى محدش غريب دة ابنى وأنا فى بيتى وذى بعضة معايا جوزى أبو عيون القطط
جاسر حاول يتجاهل مشاعرة أتجاها أحم أحم يعنى 🤭وقال:- ملاحظ بعد فرح مصطفى لونتى هدومك جوا البيت وبرا
أمل وضعت إديها فى خصرها وأبتسمت وهى شايفة تأثيرها علية أفعالة رضت غرورها كأنثى وقالت:- الحزن فى القلب ولسة التقيل جاى ،،وقطع كلامها نزول جنة ومحمود من غرفتهم والصغير يجرى ويقول:- تيتا جعان الأكل ريحتة حلوة
أستقبلتة أمل فى حضنها وأخذت دبوس من الديك الرومى وأعطتة للصغير وقالت:- كُل يا قلب تيتا حتة من الفرخة الكبيرة
،،نظرت لجاسر وقالت مقموص ولا هتاكل
جاسر لأسف غسل إيدة الأول ثم جلس بكل هدوء وغرور مكانة لو أى صنف آخر غير الديك الرومى كان قلب الطاولة 😉
جلست أمل بتكبر فهى تعلم أن زوجها ضعيف أمام هذة الأكلة وأعطت لة طبق صغير فية الكبدة والقنصة بتاعة الديك الرومى متشوحة بالسمن البلدى وعليها شوية توابل[ أوعا يا واد وشك طعمهم يخدك لحتة تانية]🤣، ،،، أخذها هو بغرور وتناولها بشهية مفتوحة وعجبة طعمة فهو محظوظ تزوج طباخة درجة أولى
محمد/ تيتا
أمل/ قلب تيتا
محمد/ جدو بياكل أية فى الطبق
جاسر بضيق/ ملكش دعوة دة دوا يا حبيبى
محمد بأعتراض/ لا مش دوا دى كبدة وقنصة عايز منها
أمل/ المرة الجاية
محمد واقف على الكرسى/ مليش دعوة بتوع الفراخ برضو بتوع جدو حتى الفرخة الكبيرة دى جدو أكل بتوعها أنا بروح عند تيتا زينب وهى بتدهوملى علشان صغير،،، هو جدو صغير
أمل/ أيوة أقصد يوةةة، بكرة أشترى ليك كليو منهم وتتغدى بيهم لوحدك
محمد/ لا عايز دى
جاسر/ أخذ أخر قطعة بسرعة وبلعها وقال:- أحترم نفسك كمان بتبص فى أكلى أبوك وعمامك عمرهم م حد أتجرأ وعملها يا أبن 🐕 أنت
جنة/ عيب يا محمد ألف هنا لجدو
محمد/ مليش فيييية😭😭😭
محمود/ عيب يا ابنى كدة ،،سورى يا بابا عيل صغير
أمل/ يادى اليوم خلاص يا حمادة أتصل على عمو بتاع الفراخ أجبلك بتوع الفرخة
محمد بسعادة/ ماشى يلا أتصلى عايز بتوع ذى بتوع الفرخة الكبيرة دول (يقصد الديك الرومى)
جاسر بعصبية / بلاش دلع غلط
أمل/ ما أنت بتدلع حد أعترض دة عيل صغير أوعدك تتعشى الأكل إللى أنت عايزهم يا محمد
جنة/ غلط يا خالتى إللى بتعملية
أمل/ ملكوش دعوة
محمود/ التربية الحديثة بتقول٠٠
أمل بهجوم / بتقول نحرم عيالنا من الأكل دة طفل من حقة يعمل إللى عايزة وبعديها يكبر شوية وتفرض قيودك علية. التربية الحديثة دى عايزة أطفالكم مثل الروبوت أداة تنفيذ أوامر ماشية على الأرض بتقضوا على البراءة والنقاء تخلوة عرضة للكبت والأمراض النفسية مهو بيكتم فى نفسة عيب يتكلم غلط يغلط ، لو كسر حاجة يتعاقب لو قال حاجة غلط تعلقوا لية المشانق لازم الطفل يغلط علشان يتعلم لازم لية رأى عايز ياكل حاضر يمكن الطريقة إللى طلب بيها غلط عارفة،،،،،
هو مش بيبص فى إيد غيرة لسة مش يدرك كدة ،،،هو عارف أنا بحب جدة أزاى وفاكر بميزة عنكم،،،،، براحة توصلة المعلومة دة خمس سنين لازم تسيبوا حرية لأبنك لازم يجرى يبهدل نفسة عادى دة سن الأكتشاف أمال أنا ربيتكم أزاى وأنتم تؤأم ولوحدى ،،،،،وطلعتوا صلات النبى حاجة تفرح أخوك محمد الله يرحمة كان مبهدل ومكسر البيت وعايش دور الضابط وأحنا الحرامية ومتقمص الدور وطلع ضابظ ،،تنهدت وقالت وحشتنى يا قلب أمك، ، وأنت مبهدل حيطان البيت شخبطة وطلعت رسام وأخوك مصطفى أبو قلب كوتشى دة طول اليوم يدق خشب على السطح ويعمل مجسمات وطلع مهندس وعادي بلا تربية حديثة بلا زفت كل مرحلة فى حياة الطفل ليها مميزات وعيوب وأحنا بنروضها ،،،
نظر ليها جاسر بأنبهار فأمل كانت متولية تربية الأولاد تربية كاملة وهو معتمد على كدة لحد الأن
قطع الكلام رن الجرس
فتحت الخادمة وخرجوا جميعا من غرفة الطعام فى بهو المنزل حين سمعوا صوت مصطفى وأستغربوا وجودة
أتسعت عين أمل وهى ترى أبنها وشة أسود وبجوارة زوجتة ملامحها حزينة وتنظر لأرض ومعهم الشنط فقالت أستر يارب أهلا بالمفاجأت ،،،جيتوا لية المفروض تكونوا هنا بعد ٣٠ يوم مش من تالت يوم شهر العسل يعتبر قضيتوا يوم بس هناك ويوم رايح ويوم جاى أي إللى حصل
مصطفى ببرود/ زهقنا
أمل بعصبية/ زهقت من أي يا أبن العبيطة هو أنت فى شغل دة شهر عسل يا أبن الغبى أنت
مصطفى بملل/ مش عايزانا ،،نأجر شقة برا عادى
جاسر بعصبية / أتعدل فى كلامك مع أمك جيت لية
أمل بهدوء/ بس خلاص يا جاسر أتفضل على أوضتك أنت ومراتك أكيد ملكوش نفس تكلوا ،،
ونظرت فى أثرهم وفهمت أكيد حدث شئ من سير إيلن خلفة حزينة
،،ثم نظرت لجاسر/ أبنك مش بتاع شدة بيعاند ،،، وأنت يا محمود خد مراتك وكملوا أكلكم غير كدة على أوضتكم،،
وهنا صدمة جديدة ألقت على عاتق أمل ماذا حدث لأبنها
وقالت أستر يارب حازم لو عارف يخرب الدنيا
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
______
دخلت أيلن غرفة مصطفى التى أصبحت غرفتها وأول مرة تدخلها وأرتجفت حين أغلق الباب بقوة وفتح الدولاب وأخذ ملابس ودخل الحمام ، جلست على أقرب كرسى فهى أتت معة من جزر المالديف لحد هنا دون تلامس ولا حتى مسك إيدها ومتجاهل وجودها حتى الكلام إللى بدر منة مجرد أوامر ليها فقط نظرت لغرفتة شعرت كأنها فى السجن خافت منة ومن طريقتة الجافة مع أمة تريد الهروب عايزة تجرى لأبوها تحتمى فية بأى عين تفعل ذلك وهى متجوزة غصب عن أبوها بكت كالعادة، ،وحين خرج من الحمام، من خوفها منة سقطت فى الأرض وتوجعت يريد هو الذهاب لها لكنة تراجع وقسو عليها وترك ليها الغرفة ونزل للحديقة
______
بعد وقت طرقت أمل الباب ودخلت وجلست على حرف السرير وقالت بأبتسامة تعالى فى حضنى يا بت أخيرا حبيبة أبنى إللى مطيرة النوم من عينة جات نورت بيتة
حضنتها أيلن وهى تبلع دموعها وقالت بجد يا أنطى
أمل/ بجد،،،،مغيرتيش هدومك لييية ،،قوليلى الجواز حلو
إيلن/ حلو علشان مصطفى فية
تنفست أمل براحة شوية/ عايزة أفهمك حاجة أنسى أنى صاحبة أمك وحماتك ،أنا هنا أمك ودايما أنتى صح غلط أنا معاكى
هو زعلاك تعالى فضفضي فى حضنى وحقك أخدة من حباب عينة
إيلن برقة/ مصطفى طيب لية بتقولى كدة
أستغفرت أمل وقالت:- شكلك عبيطة أقصد طيبة ،يا بنتى عارفة أبنى صعب بس والله العظيم طيب هو زعلك علشان كدة جيتوا من شهر العسل
أيلن دعكت فى إيدها وقالت No
أبتسمت أمل وقالت ربنا يسعدكم وخرجت وهى متأكدة حدث شئ بينهما قوى وتأكدت أن أيلن سوف تأتى على نفسها من أجل زوجها وهى لم تسمح بذلك وإذا ذاد الأمر سوف تلقى أبنها درسآ تعلمة بقيمة بالنعمة إللى معاة تقصد إيلن
أتى وقت العشاء وجهزت أمل لمحمد حفيدها ما طلبة وهو الكبدة والقنصة بتوع الفراخ وأقنعتة دول ذى بتوع جدة الذى تناولهم على الغداء،، وجهزت السفرة وحكمت على أيلن ومصطفى يتناولوا الطعام والجميع ملاحظ أيلن ومصطفى فى خلاف بينهم وفى نفس الوقت مصطفى متابع طبقها هل أنهتة أم لا فقد جهز لها هذا الطبق وأمرها تأكلة كلة
محمود/ نورتى البيت يا مرات أخويا
إيلن بأحراج/ ميرسى يا أبية
جنة بضيق فهى شعرت بالغيرة منها (أوباااااا هى لحقت يا جنة 🤣) ،،،، فقالت منورة يا عروسة
إيلن/ ميرسى يا أنطى
جنة بلوية بوز/ أسمها منورة بيكى دة الرد الصح وأية أنطى دى كمان أووووف
أمل بعصبية/ جنننننننة أتلمى
جنة بتوتر/ مقلتش حاجة غلط يا خالتى يوة بتقولى أنطى
محمود بهدوء/ معلشى يا جنة ماما مش تقصد
أمل بهجوم/ لا يا أقصد يا نحنوح جنة وأيلن هنا مش سلايف هنا أخوات وأنا لما بتكلم بكلم بناتى مش حريم عيالى ،،،أبتسمت لأيلن وقالت جنة بتهزر هتحبيها لما تعرفيها
،،،أبتسمت لهم أيلن برقة
مصطفى أدايق من طريقة جنة لزوجتة ولم يتكلم فهى مرات أخوة ولسة راجعها البيت بعد خلاف بينها وبين زوجها ،وبنت خالتة وكانت أخت زوجتة الأولى ماسة
______
وفى المساء نام مصطفى على كنبة وكالعادة متجاهل أيلن بدموعها وصوت بكائها
____
(وفى غرفة أمل)
جاسر نايم ولا على بالة بلوة أبنة مصطفى المبهمة ولا أنة زعل أمل الصبح فى الشركة ،،،وأمل بالها مشغول بأبنها مصطفى وبالتالي مفيش نوم ولسة حازم حين يعلم بوصول بنتة ويشوف حزنها التى تنكرة نظرت للسماء وقالت يارب مفيش راحة جاسر شايل إيدة من مشاكل العيال كل حاجة على كتفى حلها من عندك مش عارفة حصل أية أبنى غبى ومراتة شكلها بتحبة وكتومة،،،، دى بنت دلوعة أزاى أبنى يبهدلها كدة الصبر حلو يا مصطفى ثم أتت فى بالها فكرة تسعد مرات أبنها بيها وهل تنجح
يا ترى ماهى