قصة من نظرة عين
البارت السادس 6 الجزء الثالث
بقلم نجلاء فتحي
[فى الشركة ]
أقتحم حازم مكتب مصطفى وأنقض علية وهو جالس على مكتبة وقال:- مصدقتش لما قالولى أنت موجود قطعت الأجازة لية ،،لية مبلغتنيش بوصلكم
أنت أنت قربت لبنتى خلتها مراتك بجد
أبعد حازم إيدة من علية وقال قولت لحضرتك دة شئ خاص بينى وبين مراتى
حازم/ خدتها المالديف الناس إللى هناك شافوها هى دى الأمانة حلو لما كانوا خطفوها منك يا*******
مصطفى/ كانت فى مكان لوحدها
حازم بغضب/ كماااااان،،، بنتى بتخاف من الوحدة صحيح هى دكتورة بس طفلة بنتى متعرفش تشرب نفسها كوباية ماية
مصطفى بغضب/ ومين إللى خلاها كدة ،مين إللى خلاها مش متقبلة زوج وحياة زوجية.
أبتسم حازم بمكر / معنى كدة بنتى لسة بنت!!!!
مصطفى أدرك ما نطق بية ،،فقال بهدوء وكذب بنتك مراتى أدام ربنا من أول يوم وصلنا فيه المالديف
حازم بغضب/ كداااااب لو كدة مكنتش رجعتوا من شهر العسل ثم قال بمكر:- أكيد إللى رجعك علشان رفضها ليك هههههه طول عمرى أزرع فى عقلها ممنوع الحب ممنوع حد يلمسك يأذيكى محدش بيحبك غير أبوكى وبس
مصطفى بغضب الدنيا/ ذنبها فى رقبتك ليييية كرهني أناااااا أبن أعز أصحابك لييية واقف ضدى أنت واقفت أدام الكل علشان تتجوز خالتى هنادى لية عامل كدة معايا
حازم/ مش عايز بنتى تتجوز تاجر
مخد رات
مصطفى بصدمة/ أنت وأبنك شغالين كدة ،،،،وقطع الكلام دخول هنادى فهى شافت عربية مصطفى أدام الشركة وقالت:- بنتى بخير
مصطفى/ حرام عليكم محسسنى خاطف بنتكم دى مراتى سبونا فى حالنا بقا
حازم بأصرار/ يلا على بيت جاسر وبنتى ترجع لحضنى
،،،،ضرب مصطفى محتوايات المكتب وقال بغل ،وهو ينهج،ماشى يا حازم ماشى
______
[فى فيلا جاسر ]
قدر/ ماشى يا تيتا بجد أنصدمت لما كلمتينى الصبح وقولتى أيلن رجعت
نفخت أمل/ أية يا بت تيتا دى
قدر/ 🤣🤣حضرتك مرات جدو
أمل/ مقبولة منك ،المهم عايزاكى تعرفى أيلن رجعت من شهر العسل لية وكأنى مش قولتلك حاجة وتعالى قوليلى
قدر بحماس / عنيا يا تيتا،،،فين أوضتها
بعد دقايق خبطت قدر على غرفة إيلن فتحت ليها الباب وأترمت فى حضنها لدرجة أحتواتها قدر كأنها طفلة رغم سنهم قد بعض ويعملون فى مكان واحد إلا أن قدر تعامل إيلن طفلة وأختها الصغرى ،،شوفوا أول لقاء بينهم فى الجزء التانى تفهموا قصدى،،،،
قدر/يانهار فى عروسة كدة عينك عاملة لية كدة ،شكلك متبهدل لية عمى ضربك معقول عمى يبهدلك كدة
إيلن/ خايفة حاسة لوحدى تايهة متلخبطة،،،،،، مصطفى 😭😭😭😭
قدر بخوف/ مالة عارفة طبعة كويس بس معاكى حاجة تانية بحسة مختلف
إيلن/ أول مرة أخاف منة ،،عايزة بابى 😭
تنفست قدر بهدوء وقالت بأحراج/ سورى يا أيلن أنتى بنوتة لسة
إيلن/ وضعت إديها على وجهها وبكت
قدر/ معقول عمى طلع ملوش ،أمال جسمة دة أية دة ذى الحيطة
إيلن بشهقات / العيب فيا وهو مقدرش دة أتهمنى نافرة منه علشان شكلة ومحدش يعرف كدة كلة فاكر قرب منى فهمتى
قدر بعقل/ حصل سوء تفاهم بينكم،، أنتى بسبب تربيتك وهو وضعة حساس علشان شكلة
بدأت إيلن تحكى ليها كل حاجة بالتفصيل حدثت بينهم من أول وصولهم الجزيرة حتى الآن دموعها فرحتها التى لم تكتمل
،،،،أدايقت قدر من أفعال عمها ولم تبوح بذلك وهنا سمعوا دوشة بالأسفل
إيلن بخوف/ دة صوت بابى لو عارف إللى حصل يبعدنى عن مصطفى 😭😭
قدر/ أنتى كنتى عايزة أبوكى وخايفة من عمى بجد مش فهماكى
إيلن/ لا لا خايفة مش عارفة أتصرف أزاى وبحب جوزى قوى
قدر / أهدى بسرعة أغسلى وشك وحاولى تضحكي خلى أبوكى يحس أنك فعلا عروسة وأنا معاكى وربنا يستر
________
((فى الأسفل))
دارت أمل توترها فهذا ما تخشاة والأن تحقق وغابت من شغلها الجديد من أول يوم من أجل مرات أبنها ،،،،وقالت فى أية يا حازم جاى بشياطينك لية أحترم بينا نسب يا جدع
حازم بأنفعال/ عايز بنتى
أمل/ حد قالك علينا خطفينها دى فى رقبة راجل عايز تسلم عليها أهلا وسهلا يامرحب وبشكلك دة ناوى على الشر أنت عارف ممكن أعمل أية
حازم/ مش ماشى من هنا غير وبنتى معاياااااااا
أمل بحدة/ أنت أهبل ولا عببيط بأى قانون بأى شرع يقول كدة والفرح والمأذون والعقد المتوثق فى الحكومة دة
أييييييية
حازم/ عايز بنتى يا أمل
أمل/ حكمها فى إيد جوزها غير كدة على جثتى تسيب بيتها
هنادى/ عايزين بنتنا يا أمل
لازم أطمن عليها
أمل/ تطمنى معنديش مانع البيت بيتك ،تمشى وراء كلام جوزك أبن ****** على موتى تخرج من هنا
مالك شدة السلخة على أبنى لية يا صاحبة عمرى وبعتبرك أختى
نزلت إيلن وهى راسمة الأبتسامة وقدر وضعها ليها مكياج خفيف قريب للطبيعى يدارى حزنها وقالت :- أهلا بابى أهلا مامى
أمل أمسكتها قبل ذهبها لحازم، ،أبتسمت ليها إيلن وقالت أسلم عليهم بليييز أنطى
أستقبلها أبوها فى حضنة لدرجة رفعها من على الأرض وأخذ يقبل كل أنش فى وجهها ويقول :-قوللى أنتى لسة بنت ومصطفى مش قرب منك قوللى بنتى سليمة
طمنى قلبى
إيلن بكسوف / أزاى دى جوزى والحاجة دى أتكررت كتير بينا
أنزلها برفق لأرض وقال سمحتى يقرب منك خلتية يلمسك دة راجل يأذيكى محدش بيحب إيلن غير راجل واحد وهو أبوكى حازم
وهنا مصطفى حضر وواقف على الباب وسمع أعترافها لأبوها وأنها تثبت ملكية مصطفى ليها
إيلن / مصطفى جوزى يا بابى من أول يوم
حازم/ أمسكها بقوة من زراعها ،كدابة مصطفى ملمسكيش ويلا على بيتى
إيلن ببكاء/ مش ماشية
أمل/ سيب البت مش من حقك تهين أبنى أبنى راجل والبت قالت أهو هى مراتة
هنادى بفرحة / بجد يا أيلن مصطفى قرب منك
نظرت أيلن بحزن لمصطفى وقالت:- أيوة دة جوزى وحبيبى مقدرش أبعد عنة
صفعها حازم بكل ما أتى له من قوة على وجهها ،، سقطت إيلن فى الأرض فاقدة وعيها ،،،
لطمت أمل وقالت بنتى ،،،
جرى مصطفى وزق الجميع وحمل زوجتة بين إيدة ورأسها ينزف فهى سقطت على حرف الكرسى بقوة ،،
أمل بهستريا / مَوتت بنتك يا غبى أفرح يا حاااااازم أفرح
قدر كانت الأسرع ولحقت مصطفى فى الحديقة وهو يجرى وقالت :-خلينى أشوفها يا عمى أنا دكتورة
مصطفى ضمها لصدرة وقال بتوهان:- محدش ياخدها منى دى عصفورتى
صعبت حالتة على قدر وقالت :-لو بتحبها خلينى أشوفها
وتفحصتها وهى على زراعة وقالت:- دماغها أتفتحت لازم مستشفى ،
وذهبوا هما الثلاثة للمستشفى التى يعملوا فيها
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
______
فى المعرض الذى يعرض فية محمود لوحاتة للبيع
تسير بجوارة فتاة محجبة جميلة مبهورة بأعمالة الفنية
وقالت:- حقيقى أحساسك عالى فى الرسم فى حد كدة بجد حلوة أوووى
محمود بأحراج أبتسم / شكرا
البنت/ ينفع أحضر وحضرتك بترسم لوحة عايزة أشوف أحساسك العالى دة
محمود سرح وأفتكر زوجتة جنة حين طلب منها تكون معاة وتشوفة وهو بيرسم وردها دايما تتنمر وتسخر من لوحاتة ،،،
البنت/ يا فنان ممكن
أنتبة لها محمود وقال :-أفكر
البنت بأبتسامة/ أعتبرة وعد وسلمت علية ورحلت وهى سعيدة
اما هو نظر فى أثرها وأخرج الفون يكلم زوجتة وكالعادة مشغولة وكلمتة بطريقة غير لائقة وأنهت المكالمة معاة بسرعة
نظر فى إيدة وجد رقم تليفون الفتاة ألقاة فى الباسكت وجلس يفكر فهذة الفتاة مهتمية بعملة وشاغلة تفكيرة الأيام الماضية وبتتردد على المعرض كتير من الأخر يشعر أنها متيمة بية وهذا خطأ لا يريد أستغلالها يبدو صغيرة فى السن وساذجة وهو راجل بالغ متجوز ولدية أبن ويحب زوجتة للغاية
قرر الذهاب لجنة مفاجأة أمام عملها
يريد أن يبلغها لكنة تجاهل ذلك و أنطلق لها بسيارتة وأنتظرها أمام باب المدرسة وبجوارة على المقعد الأمامي بوكية ورد شيك وغالى للغاية وفى نفس الوقت صورة هذة الفتاة التى تتردد على المعرض أمامة ،،
وهنا ظهرت جنة ،ألتقط زوجها بوكية الورد ونزل من سيارتة يستقبلها بكل أبتسامة ،،تسمرت أقدامة حين وجدها تخرج مع شاب وسيم للغاية بجسد رياضى أفضل منه وضحكتها التى يعشقها يراها راجل غيرة ،كعور إيدة على البوكية حاول يقنع نفسة مجرد زميل لكن بأى حق يرى ثغرها هكذا بأى حق تدلع علية وتضربة بخفة فى كتفة هى لم تفعل معة هكذا وهو زوجها تراجع لسيارتة وألقى البوكية من سيارتة ومن شدة سرعتة داس علية فهو لأول مرة يشعر بهذا الغضب خاف عليها من بطشة من تهورة لا يريد أن يخسرها رجع مرسمة أو معرضة تانى لعل يهدأ وجد تلك الفتاة تجلس على بابة
فقال / فى حاجة يا أنسة
شهد/ نسيت فونى جوا حضرتك أتاخرت
محمود/ أفرد مكنتش جيت
شهد/ عادى أجى بكرة
فتح المعرض ودخلوا سوا وهى جلبت فونها وقبل خروجها وجدتة ذهب لمكتبة وذهنة شارد ،،ترجلت لة بحذر وقالت:- حضرتك بخير
نظر ليها وهز رأسة بالإيجاب
ثم غمض عيونة ورجع رأسة للخلف حتى يهدأ ،،،جريت شهد خارج المرسم وهو تنفس وقال لنفسة فى داهية ،وما هى إلا دقائق معدودة أتت شهد ومعها علبة عصير وفتحتها وغصبت علية يشرب وقالت :-الجو حر يمكن حضرتك جالك هبوط أنا دايما كدة
حاول يبعدها فقربها منة خطر ولا يجوز لأنة كبير ،أمل أمة علمتة من صغرة الخطآ والصح لكنها أصرت بأنهاء العصير من إيدها لحد أخر قطرة وقالت:- بأبتسامة جذابة بالله عليك يا فنان بلاش تهمل فى صحتك ليك جمهور عايزك
محمود غمض عيونة بعتاب لنفسة فزوجتة حب حياتة تقول لة نفس اللقب التى تنادية بية شهد وهو يا فنان لكن هناك فرق بين السخرية والفخر
فقال:- لو سمحتى يا آنسة أتفصلى روحى بقيت بخير
شهد بزعل/ زهقت منى
محمود بتوتر/ لا أبدا أصل أصل عندى مشوار المكان مكانك ثم تركها ورحل فأكثر من كدة يخشى أن يخطآ معها فهو لا ينكر تعلقة بيها وحب أهتمامها معة خصوصا ظهورها فى فترة غياب جنة قبل فرح مصطفى وبعد ما رجعت زوجتة لية حاول يشيل شهد ويقرب لزوجتة أكثر وجنة مش مهتمة بية ،شغلها رقم واحد بس
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات _______
بعد وقت وصل محمود البيت وجدة هادى لم يعلق صعد غرفتة لم يجد زوجتة كيف لم تأتى المفروض تكون هنا هو رأها وسكت،،،، عقلة رافض رميها بالباطل جلس ينتظرها
بعد وقت أتى الصغير وبلغة أن العروسة الجديدة أتعورت ،ترجل هو لغرفة أمة وجدها وشها كفيل أن ما حدث صعب وعلى عجالة حكت لة ما حدث،،،فقال هو طب هما فين
أمل بعويل / معرفش تليفون أخوك مقفول وأبوك معرفش عنة حاجة وأنت غير متاح أنا كالعادة لوحدى شوف أخوك ومراتة فييين وطمنى
محمود ربت على كتفها وقال:- خير بأذن الله
وبعد محاولات تليفون مصطفى فتح وبلغهم أن إيلن بخير ومحتاج يقيم فى شقة لفترة
لم تعلق أمل المهم أيلن بخير وأعتبرت ما حدث خير لأبنها ومازالت تتوعد لجاسر الذى تركها
_______
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
فى شقة مفروشة فتحت عنيها وخافت من المكان الغريب تشعر بألم فى خلف رأسها تذكرت ما حدث ،من أبيها وحزنت ،،وقع عينها على زوجها يجلس بغرور وقال أنتى كويسة
إيلن/ الحمد لله، أنا فين
مصطفى/ شقتنا دى شقتنا مجرد سكن مؤقت لحد فيلاتى تجهز
إيلن/ المفروض نسكن فى أوضتك
مصطفى/ أكيد مش أقبل بوضع ذى دة ،،خليكى مرتاحة وخرج لخارج الغرفة ثم أتى وخلفة فتاة (خادمة) تحمل صنية وأشار أن تضعها وترحل ،،جلس هو بجوارها،، خافت إيلن وأتنفضت حاول هو كتم غضبة منها ،،أمسك معلقة أرز وقربها لفمها رفضت وبكت ،تعصب ولم يتحمل خوفها منة و دموعها ألقى صنية الطعام عرض الحائط وصوتة بركان بتعملى ليييية كدة مدام نافرة وجودى قابلتى جوازنا لية واقفتى أدام أبوكى ليا خلاص يا أيلن عايزة أبوكى الصبح تكونى عندة وتركها وخرج برا الغرفة
من صدمتها غطى خوفها ماذا يقصد بذلك لماذا يتخلى عنها ،لماذا لم يقدر إنها واقفت أمام أبوها من أجلة ،،،بكت على غبائها
،،
________
(فى فيلا جاسر)
أتت جنة أخيرا وقالت :-بسم الله الرحمن الرحيم قاعد لية كدة
محمود/ الساعة ١٠ بالليل والمدرسة ميعادها ٣ العصر كنتى فين كل دة
جنة وهى تفك حجابها/ عادى بزور واحدة صاحبتى
محمود/ لية مبلغتنيش
جنة بتوتر/ عادى من أمتى بتسأل وتهتم أنت جاى بدرى لية المفروض بتجي بعد ال١١ بالليل
محمود بعتاب/ أنا مش بهتم يا جنة أنا وبعدين أجى براحتى
جنة/ خلاص بقا طول اليوم تعبانة مش ناقصة كلام أووف
محمود بهدوء/ وأية إللى تعبك ،كنتى فين يا جنة
جنة بعصبية/ مش من حقك تسأل مدام معملتش حاجة غلط
محمود بهدوء/ ليكى أب يترد علية ،،،ووطى صوتك من أمتى صوتك عالى كدة
جنة بصوت عالى تجاهلت كلامة / أنت سلبى أوووى كل لما تتزنق تقولى كدة أعمل ذى أخوك مصطفى محدش يمشى علية كلمة أنت سلبى أووى وساكتة ملكش كلمة هنا مش حساك راجل بجد هدوئك دة يشل
محمود بهدوء فهى حبيبتة وأهانتة/ مين الشاب إللى كنتى واقفة معاة أدام المدرسة
صرخت جنة وقالت بتراقبنى موقفتش مع حد
محمود أمسك إيدها بأنفعال/ لا واقفة وكنتى منسجمة معاة وبتضحكى لية وتدلعى علية
جنة دارت توترها وبصوت عالى / كدب فى حد يقول لمراتة كدة أنت أكيد مجنون ،،أةةةةة سيب دراعى سيب يا محمود بتوجعنى أةةةة
محمود بعصبية/ ميين يا جنة الشاب دة أضحكي عليا وقوليلى زميل بردى نارى غيران عليكى أفهمى
جنة بقوة/ أنا حرة الشاب دة مش زميل دة شريكى فى السنتر ومهم فى حياتى كفاية راجل بجد مش سلبى ذى نااااس
محمود بلع كلامها غصة بقلبة وقال بعدم فهم/ سنتر أية
جنة بأنفعال/ الدروس الخصوصية فاكرنى خاينة هاااا أنا واحدة متربية.
محمود/ دروس تاااااانى مش كنا خلصنا من القصة دى
جنة/ لا مش خلصنا بعد ما بقيت ميس جنة وعملت أسم أضيع كل دة علشان زوج وياريتة عدل ،، وبيت وتحكمات
محمود/ كدة بتغلطى فيا وساكت،، وأبنك مين يهتم بية ماما بقت بتشتغل خلاص
جنة بهستريا/ وأنااااااا مااااالى مش خدامة أهلك ،،،، ذى الشخبطة إللى قارفنى بيها ليل نهار وريحة البويا كتمت نفسى وأنت جنبى بالليل ومتمسك بيها وبتقول عليها فن وهو هابط أنا كمان التدريس دة روحى
خبطت أمل الباب وقالت أفتحوا الباب فى أية صوتكم عالى لية أنتم لحقتوا مكملتوش أربع أيام راجعين لبعض
محمود/ ماما بنت أختك طالق متلزمنيش ،، ورحل
أمل بصدمة/ فى أية يابختك فى عيالك يا أمل عملتى أية يا شينة فى أبنى
جنة من الصدمة لم تنطق شعرت بالضياع وحزنت وألقت على زوجها اللوم ،،أخذت شنطة إيدها وحجابها وجريت لبيت أبوها متجاهلة نداء أمل ليها ولا حتى فكرت ليها أبن
وضعت أمل إيدها على صدرها تشعر بوخزة تجاهلتها وجريت لغرفتها وألتقطت الفون ترن على جاسر الذى تركها طول اليوم المليان مفاجأت
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
أتى الصباح تحديدآ الثامنة صباحآ
أتى جاسر وجد أمل ٠٠٠٠٠