قصة من نظرة عين البارت الثاني عشر 12 الجزء الثالث بقلم نجلاء فتحي


 قصة من نظرة عين

البارت الثاني عشر 12 الجزء الثالث 

بقلم نجلاء فتحي

فى صباح اليوم التالى فرنسا 


جهز مصطفى و  أرتدى ملابس العمليات وأتت الممرضة ومعها كرسى متحرك وقالت بالأنجليزية  ،،حان الوقت  وشاورت يجلس على الكرسى 


مصطفى بالأنجليزية/ سوف أسير على أقدامى 


الممرضة بالأنجليزية وأمر/ أتفضل أجلس هنا 


الممرضة خافت وصرخت  حين ركل مصطفى الكرسى بقدمة أرطتدم فى الحائط بقوة   ودفع الممرضة فى الحائط وقبض على رقبتها بقبضة يدة وقال بنظرة مختلة  بالأنجليزية /أدعى مصطفى بية  راجل أعمال مشهور  وبشمهندس  طول أقامتى هنا لا أريد أرى وجهك اللعين أيتها العاهرة الحقيرة تحدثى معى بنبرة منخفضة إذا تكرر ذلك الفعل معى أدمرك ،،،،تركها وسار لغرفة العمليات بغرور ،وهى أخذت تكح من قبضة هذا المعتوة 

،،،،،

فى نفس الوقت الذى أغلق باب الآسانسير على مصطفى ،خرجت إيلن من الغرفة أمامة ولم يروا بعض 


الدكتور بالفرنسية/ دكتورة إيلن حان الوقت المريض راجل أعمال مصرى من بلدك  لا وقت للخطآ  


إيلن تنفست وقالت بالفرنسية/  حسنآ ،،١٠ دقائق وسأكون معك فى غرفة العمليات 

الدكتور أبتسام ورحل 

________

(فى القاهرة)

 تحديدآ غرفة نوم قدر  تريد الأطمئنان على صديقة عمرها 


أتصلت على أمل جدتها وحزنت فهم لا يعرفون أين مكانها  هى موجودة فى فرنسا لم تخرج منها  

أبتسمت قدر بمكر بعد أنهاء المكالمة ثم ألتقطت فوطة لتنعم بشاور منعش  بعد إن أرسلت رسالة من الفون لشخص آخر  تطمنة كلة تمام

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_____

(فى البلكونة )


دارين/ أعطت لزوجها كوب شاى وجدتة شارد الذهن فوضعت الكوب على الطاولة وقالت :- حبيبى مالك خير بابا أول مرة يطلبك فى حاجة 


زين/ أدخلى جوا السجاير غلط عليكى 


ألتقطت هى السيجارة من أنمالة وألقتها فى الشارع وقالت :- كدة مش غلط  ،،،فى أية بابا قالك حاجة تزعلك


زين / قدر فين 


دارين/ فى أوضتها  قالتلى تاخد شاور وتنام عندها نبطشية الصبح بدرى 


زين / أعتدل فى وقفتة وسند مرفقية على سور البلكونة وغمض عيونة وقال /أبوكى عايزنى أشتغل معاة 


عقدت حاجبها هى وقالت:- تشتغل أية سورى يا حبيبى دى شركة هندسة  وأنت ملكش فيها


نظر ليها زين بعيونة لون ولون  وقال :- أبوكى طلع من أكبر تجار المخد رات.    فى البلد هو وأبويا وأخويا مصطفى  حتى حازم وأبنة جاسر 


جلست دارين على أقرب كرسى ليها من الصدمة وقالت  "- أية أللى بتقولة دة مش معقول أزاى يشتغلوا كدة ،،بس بابا طول عمرة عدو باباك وصاحبة أزاى يشتغلوا مع بعض  وفى الأرف دة 


جلس زين على ركبتة أمامها  وأمسك إيدها وقال:- وحياتى عندك مش عايز حد يعرف دة ،،،دول شاغلين ووارثين المهنة من أباهتهم ،،،أنا قولتلك علشان أنتى شريكة عمرى المفروض مكنتيش تعرفى 


دارين بتوهان/ بلاش،،، ولية بابا أختارك


زين/ أبوكى مخلفش غيرك عايز وريث يورث مهنتة ويكون خليفتة وأختارنى أنا 


دارين بخوف/ أرفض علشان خاطرى أرفض  ملناش فى الدنيا أنا وبنتك  غيرك أنت يا زين لو جرالك حاجة 


زين/ مينفعش لازم أوافق علشان خير أبوكى دة يعتبر بتاعك متخافيش عليا أنتى ناسية أنا طفل شوارع ومتمرط من صغرى فى الشارع 


دارين/ بنتنا  مستقبلها يضيع أحنا سيبنا النصب ومحدش عارف بية لحد دلوقتى بلاش بلاش السكة دى


حضنها هو وقال :- لازم خلاص قابلت  الدارع اليمين للراجل الكبير  ورحب بيا ،،،،أبتسم بمرار وقال كدة فاضل أخويا محمود ويبقا العيلة كلها  مع الراجل الكبير 


دارين/ أبوك عرف


زين/ معرفش أكيد يعرف فى يوم 


دارين/ خلى بالك وخليك حريص  

زين/ لازم نكبر بقا  دماغى حلوة وعجبت  الدارع اليمين للراجل الكبير أسمعى الفترة الجاية نسافر الإسكندرية نعيش فى شقتنا هناك الراجل الكبير عايز لية نشاط فى إسكندرية لو نجحت هكون معاة 


دارين/ وقدر نسيبها لوحدها   ،،شقة إسكندرية بقالها سنين مقفولة عايزة نظافة 


زين/ قدر مش صغيرة عادى بتبات فى المستشفى لازم تعتمد على نفسها أمال لو جالها مؤتمر برا مصر تعملى أية ،،،أنتى معايا يا بنوتى مكان ما أروح 


دارين/ سكتت  ولم ترد  وقبلها ينبض بقوة والخوف على زوجها لم تنصدم من أبوها فهى علاقتها بية على الورق وبس 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_______

         [فى فرنسا]


داخل غرفة العمليات  دخلت  إيلن بكامل ملابسها الخاصة بالعمليات  ونظرت للمريض المتخدر  على طاولة العمليات شدت الماسك مع على وجهها وقالت بالعربية/ مصطفى حبيبى مصطفى هو دة المريض 😲😲


الطبيب بالفرنسية/  ماذا بيكى هل تعرفين هذا المريض


إيلن بالفرنسية/ زوجى أنة زوجى وحضنتة 


الطبيب بصدمة قال بالفرنسية/ زوجك راجل أعمال مشهور وااااو. أنة المريض الوحيد الذى يخضع لمثل هذة العملية بمفردة 


إيلن بأعتراض تحدثت بالفرنسية/ لا ،سوف أكون بجوارة أوعدنى لا تخبر أحد بذلك  حتى هو ،،، لدينا مشاكل بينا


الطبيب بالفرنسية/ كيف، أرى العشق يبث فى عيونك، أرى الخوف على وجهك إيتها الطبيبة المصرية


إيلن بتوسل/ أرجوك  


هز لها الطبيب رأسة بإيجاب لطلبها، ،


نظر إيلن لمصطفى  ولمست وجة المشو*ة ،وقبلتة وقالت "- ستكون بخير يا حبيبى كل حاجة تتصلح بينا والله العظيم بحبك يا مصطفى ،،،الجميع لم يفهم ماذا تقول،،،،،  ثم رفعت الماسك على وشها وتنفست  وقالت بالفرنسية/ أنا من إجرى لة العملية 


الطبيب بالفرنسية/ مستحيل يبدو لى لم تملكين الشجاعة أنتى رقيقة للغاية وتحت التدريب مكانك ليس هنا فى عالم الطب أيتها الطبيبة


إيلن بالفرنسية بأصرار/ لا أنا طبيبة وهذا عملى لقد درست مثل هذا التخصص لأفيد زوجى وها أنا الأن حان وقت العمل ،،،نظرت لزوجها وقالت من قلبها يارب 


🤔ثوانى عزيزى القارئ معقول دى إيلن ماذا حدث لتكون بهذة الجراءة 🤔

_______

【فى فيلا جاسر】


أمل/ أستنى عندك ملكش أبن تسأل علية عادى أنا موجودة ،،عامل بقا فى نفسك كدة لية مش بتدخل البيت غير على النوم للدرجادى بتحبها


توتر محمود وقال / مين دى


أمل/ جنة أم أبنك هى فى غيرها 


هرش محمود فى رأسة فقد ظن شهد وقال/ أنا وجنة مستحيل نرجع لبعض 


أمل/ أنت بتحبها يا أبن العبيطة 


محمود/ هى إللى باعت


أمل/ أنت طلقتها مش هى إللى طلبت


محمود/ دة ردى على كلامها بالمناسبة مسافر كمان شهر باريس جالى فرصة أعرض فى معرض هناك


أمل/ أنت ملكش علاقة بحد ولا أصحاب  الفرصة دى جاتلك أزاى 


محمود بلجلجة/ جاتلى وخلاص  الفترة الجاية مشغول معلشى يا أمى بتقل عليكى فى تربية أبنى ،،ممكن بلاش حوار جنة دة 


أمل/ سعادتك  أهم عندى ،،بلاش سفر كفاية عليا أخوك مصطفى إللى معرفش عنة حاجة 


محمود/ هو مش صغير أكيد غيابة دة وراة حاجة مصطفى متخفيش علية ولا تقلقي دة توأمى أطمنى


أمل/ حاضر،،،أبنك بيسأل على أمة ردها لعصمتك علشان خاطر الطفل 


محمود نظر لأمة بعتاب / علشان تهنى تانى وتعايرنى


أمل/ غير من طبعك شوف العيوب إللى قالتها فيك وصلحها 


محمود/ عايزانى راجل حمش أضربها أشتمها  

،،، مش قادر  الخلاف  بينا قبل فرح مصطفى  وسامحتها   ورجعت البيت بعديها عارفت مرجعتش من نفسها أنتى وعمى أحمد حكمتوا عليها وعديتها وبعديها بأربع أيام كررت الخلاف يبقا متلزمنيش أنا هادى عايز واحدة هادية تحب الحياة تحب شغلى  تهتم بيا  تحسسنى أنى ملك بطبعى ،،،ثم سكت فهو بيوصف شهد 


أمل/ صعب تلاقى واحدة كدة أرضى بنصيبك وربى أبنك


محمود/ أبنى بكرة يكبر 


أمل بسخرية/ الزمن بيعيد نفسة مع أختلاف الظروف والمعنى واحد ضياع الطفل


محمود/وضحى كلامك يا أمى من فضلك


أمل/ أخوك زين إللى لسة مثبوت فى أوراق الحكومة بأسم الملجأ   أمة زينة رمتة علشان وضعها وجسمها وووو ونتجتها زين أتربى أزاى لولا دارين وحبة ليها كان ضاع من زمان  ،،،جنة بتعاند نفسها ،،،وشغلها رقم واحد وأبنها مش بتسأل فيةة


أنقبض قلب محمود وقال/ أبنى معاكى مش ذى زين واثق من تربيتك لية  بلاش توجعى قلبى مش ناقص


أمل / مهما كان أنا مع أبنك بس أنت وأمة حسكم فى الدنيا أبنك ناصح خلية يحس بيكم 


نفخ محمود/ أفكر وأرد عليكى 


أمل/ ماشى يا ضنايا واثقة فى ردك إللى يريحني   لازم جنة ترجع البيت


حزن محمود ،،،ف شهد أتت أمامة  هز رأسة لأمة وصعد غرفتة 

 

____

صعدت أمل غرفة جاسر وجدتة فى الحمام ووقع نظرها على فونة المنور ويهتز من البيبريشن  

ألتقطة وأستغربت لماذا عملة صامت  وجدت رقم غريب  فتحت من أصرار المتصل على الأتصال  فتحت وقالت /ألو  أغلق الخط من الطرف التانى،،،،، 

 

هزت أمل كتفها بلامبالاة   ووضعت الفون مكانة  وفتحت الدرج قبل ألتقاط لبانة منة  رن الفون بنفس النمرة  حاولت تتجاهل النمرة لم تستطيع  ألتقطت الفون  تانى وفتحت الخط والمرة دى محدش رد ،،،فقالت/ ردى يا باردة يا بنت ***********،ردى ردت الماية فى زورك  يا بنت*****  لعلمك إللى بترنى علية دة مبيعرفش أتفوة على أشكلكم أتفووووة وأغلقت الخط 


على الجانب الأخر قهقهة الراجل الكبير تملا المكان 


أمل بعد ما أغلقت الخط أقتحمت الحمام بغضب ،،،،،أتفزع جاسر وشد الفوطة ولافها على خصرة وقال:- فى حد يدخل   على حد كدة 


أمل / متغيرش الموضوع 


جاسر/ برااااا أنا بستحمى يا هانم براااااااا


أمل/ بتخونى يا جاسر  بتخونى 


جاسر أستغرب فمنذو زواجهم من سنين لا يلمس أنثى غيرها  فقال/ أزاى وأمتى وفين أنا نسيت الموضوع دة من زمان أطلعى برا الصابون عليا عايز أكمل شاور


نظرت أمل نظرة مختلة لجاسر وعملت بلونة باللبانة وقالت :-لازم تتحاسب يا جاسورتى 


بلع جاسر ريقة من منظرها وقال :-أعقلى أحنا فى الحمام  


أقتربت أمل منة وألتقطت  عصا خشبية  عليها ليفة تستعمل للظهر معلقة فى الحمام  وشدت الفوطة من على خصر جاسر وضربتة على كتفة بيها مرة 


جاسر/ أممممل 


ضربتة تانى مرة بغل أسفل  ظهرة


حاول جاسر يهرب منها فهى  محاصراة وهو فى البانيو  ومش عارف يطلع من الأخر ضربتة حتة علقة كأنها تربى أبنها الصغير وختمت بالعض 


جاسر/ أةةةةةةة بتعضى أحنا فى الحمام أتلبس أةةةةةة 


أمل/ ومالة أهو فرصة أضربك بحجة أطلعة منك بتخونى يا أبن******** يا عجوز يخرابى دة أنت جد يا مراهق ألاقيها منك ولا من عيالك  ولا من الزمن 


جاسر/ محصلش 


نهجت أمل من شدة الأنفعال وخرجت من الحمام وأغلقت على جاسر الباب بالمفتاح وقالت :-عقاب ليك لحد الصبح تبات فى الحمام من غير هدوم قال تخونى قال راجل أبن ***** صحيح 


جاسر بالداخل يطرق الباب متألم/ أفتحى يا أمل طب هاتى أى حاجة ألبسها مينفعش كدة لعلمك لو مفتحتيش دلوقتى أخونك نااااااو أممممممل أممممل 


[فى اليوم التالى  ]

فى فرنسا 


بدأ جاسر يفوق من أثر عملية التجميل وطول الليل من أثر البنج  فضفض مصطفى بعشقة لأيلن  وكلام تانى ذى الراجل الكبير مليون دولار ثفقة العمل ٠٠٠٠



             البارت الثالث عشر من هنا 

     لقراءة جميع حلقات القصه من هنا

تعليقات