قصة من نظرة عين البارت الثاني والعشرون 22 الجزء الثالث بقلم نجلاء فتحي


 قصة من نظرة عين

البارت الثاني والعشرون 22 الجزء الثالث 

بقلم نجلاء فتحي

بعد نقل أمل العناية المركزة ضغطها عالى وسكرها أيضا رغم هى لم تعانى منهم فى حياتها 

 جاسر ترك عملة وبجوارها  وحالتة صعبة خايف يفقدها 

وهنادى تقربت منها ورجعت علاقتها بيها زى زمان أخوات رغم أنهم أصدقاء ،خايفة تخسرها أيضا فهنادى تعتبر وحيدة بسبب مقاطعة أهلها لها بسبب جوازها من حازم  

أما الأولاد غياب أمل آثر فيهم فكانت شايلة حمل كبير لوحدها 

______

[فى قصر جاسر]

محمود تحسنت علاقتة بزوجتة جنة 


محمود/ حاجة محمد جاهزة أتاخرت على المدرسة


جنة تجرى / خد اللانش بوكس بتاعة أهو حطة فى الشنطة  وهاتلة علبة عصير 


محمود/ ماشى ،،


جنة/ ياربى أحمد صحى بيعيط وجريت لأعلى 


محمود/ ربنا يرجعك بالسلامة يا ماما كل دة كنتى بتعملية لوحدك حتى مشوار مدرسة محمد رايح  جاى تخصصك 


محمد/ مفطرتش


محمود/ مفيش وقت يا حبيبى 


محمد/ تيتا أمل بتقول الفطار مهم 


محمود بتأثر/ غياب تيتا ضيع حجات حلوة وقواعد فى البيت دة بكرة تيتا ترجع ونفطر كلنا سوا

________

( وقت الظهر )

فى غرفة أيلن ومصطفى 


إيلن / مصطفى قوم بسرعة بقينا الظهر أتاخرنا على شغلنا 


اتفزع مصطفى/ ربنا يشفيكى يا ماما  كنتى أقوى من المنبة  وكنت أتخانق معاكى، ،بسرعة جهزى بدلتى


إيلن/ لا جهز انت يدوب أخذ شاور متأخرة على شغلى قولتلك بلاش قلة أدب بالليل أهو تأخرنا 


مصطفى بضيق/ لا أنا أدخل الحمام دلوقتى 

نتركهم بقا فى مشكلتهم 

________

حزنت فيونا جدا على مرض أمل رغم لا تقرب ليها شئ  ودايما تزورها بالليل حتى لا يراها أهل جوزها  (عائلة حازم)

_____

حازم رغم دايما فى خلاف بينة وبين أمل لكن غيابها أثر فية 

_____

زين ودارين  وبنتهم قدر وزوجها يامن الذى يبكى كأنها أمة  ،،أشتاقون لأمل

______

رضوان قلبة يشتاق لأمل لكنة لم يبين فهو حبها فى الماضى رغم ضحكت علية ،،

【شوفوا الجزء الأول 】

_______

مر شهرين  والوضع فى عائلة جاسر يسوء  وهنا كل واحد من الأبناء أعتمد على نفسة شوية لكن يشتاقون للقواعد التى تفرضها أمهم عليهم وكانت تدايقهم ،،،،،

_____

مصطفى بخوف دخل غرفة العناية المركزة وأقترب بجوار أمة وقال فوقى بقا إيلن بتولد خايف عليها بقالها ساعتين ونصف جوا  أسف يا أمى غصب عنى خبيت عليكى فوقى بقا محتاج حضنك 🥺😔

،،،،،،،،،،،،،،، 

شدة محمود أخوة للخارج وقال:- مينفعشى كدة حالتك دى طبيعى علشان أول مرة ربنا معاها ،،قدر جوة متقلقش


مصطفى بتوهان/ مطلعتش  يبقى حالتها خطر ،،،مش مهم الجنين فى داهية عايز عصفورتى دى مهمة عندى 


محمود/ قول يارب 


مصطفى بقوة/ يارب


خرجت قدر تحمل الصغير وقالت :- مبروك يا عمى واد ذى القمر يتربى فى عزك


مصطفى بلهفة/ مش مهم الطفل ،إيلن بخير


قدر/ بخير ،الولادة صعبة ،لكن هى بخير فى الأفاقة دلوقتى 


عمل هو مشكلة ودخل ليها غرفة الأفاقة  وتجاهل وجود الطفل ولا يهتم برؤيتة 


يامن أخذ الرضيع وسمى علية وأعطاة لعمة محمود الذى أذن فى أذنة ،،ثم ساند يامن زوجتة قدر الحامل وسحبها بعيد عن المكان بعد ما أزالت ملابس العمليات وأنطلق بيها لبيتهم غصب عنها لكى ترتاح  فهى بقالها ٣ أيام مجهدة فى العمل وتجهيز ولادة إيلن  صاحبتها ومرات أخوها  


قدر/ ينفع تسيب أختك كدة


يامن/ جوزها وأمها وأبوها معاها  وأمك وأبوكى كمان ،،محدش ينفعنى لو تعبتي منى يلا خدى شاور لحد مأطلب شئ نأكلها 


قدر بتعب/ لا ،أجهز الأكل 


يامن/ أسمعى الكلام ،الراحة مهمة ليكى 

أبتسمت قدر على حنية زوجها ليها

_______

👏تحية خاصة لكل زوج يراعى زوجتة ويقدر تعبها وطبيعة شغلها👏

______


[أتى المساء ]


 إيلن بتعب/ عيب أبعد الكل باصص علينا


مصطفى/ إللى يبص يبص مراتى قربها مطمنى


إيلن ابتسمت/ طيب أبعد بجد مكسوفة من بابا وأخواتى 


يامن/ خد راحتك يا جوز أختى أنتم السابقون ونحن اللاحقون هههههه


جاسر أخوها  بثبات/ مبروك أيلن


أيلن / الله يبارك فيك يا أبية 

،،،،البيبى فين ،،،حلو يا مصطفى 


يامن/ كل العيال نسخة واحدة مش يبان دلوقتى ،أبنك شبة العرسة


إيلن/ بليز يا أبية بلاش تتريق على أبنى ،،مصطفى أبننا عرسة


مصطفى/ معرفش مش شوفتة ملخوم فيكى من ساعتها


اتسعت عين إيلن من الصدمة ،،،،


أقترب مصطفى بجوار أذنها وقال ليها بعض الكلمات أخجلتها،،،، نظرت لة بمعنى عيب أهلها وأهلة موجودين 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_________

جاسر بجوار أمل لم يتركها ولم يحضر ولادة حفيدة  رغم فى نفس المستشفى، ،،،،

__________

مرت أيام وبدأت أمل تتحسن وفصلوا عنها الأجهزة  ،،الجميع فرحان 


جاسر/ أسمعى الكلام بقا كولى


أمل بتعب/ قالولى على إللى عملتة علشانى ،


جاسر بحب/ عندك شك فى حبى ليكى 


أمل/ ينفع إللى أبنك عملة 


جاسر/ بلاش نفتح إللى فات الواد ذى القمر طلع لأمة 


أمل بغل/ ميطلعش لأبوة لية 


جاسر/ أعترضتى على خلقة ربنا


أمل/ أستغفر الله العظيم ،،،،عملوا السبوع 


جاسر/من غيرك ملوش طعم ،،هو المرض بيحلى 


أمل/ يا بكاش


جاسر/ أنقض على شيفاها  


فتح يامن الباب وقال :- أمسك تنفس صناعي ههههههه حلو أجربة مع قدر هههههههه


أمل حدفتة بالمخدة فى وشة وقالت:- أطلع برا يا أبن ********


يامن/ حمدالله على السلامه يا خالتى أيوة كدة حياتنا رجعت ليها حلاوتها، ،أعمل تنفس صناعى براحتك يا عمى ،،،غمز لة ،،،وأغلق الباب وهو يضحك 


أمل شدت جاسر لحضنها وقبلتة هى قبلة 😘 تشكرة فيها على وقفتة جنبها ،،ثم حضنتة أووى وقالت:- ملناش غير بعضينا يا أبو عيون القطط،،،،

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_________

مرت أيام أخرى خرجت أمل من المستشفى ورجعت الحياة تانى لطبيعتها مع تعديل بسيط الحمل الذى على عاتق أمل خف بسيط  ورجعت قواعد البيت تانى ،  رضى مصطفى أمة حين وضع الصغير فى حضنها  ،سامحتة  بقلب أم 

______

فى مقر الراجل الكبير ،،،

يعنى أية الصفقة ضاعت ،مصطفى مش نفذ 


الزارع اليمين/ مرحش  وقال مش شغال بطلت


تعصب الراجل الكبير وقال :- 

 (١٥ ) مليون راحوا فى الهوا أبوة وصاحبة حازم ولا أى حد فى مرة كسر كلمتى ولا خسرنى كدة  ،،دى فلوس ناس  


الزراع اليمين/ الحل يا كبير


الراجل الكبير/ إللى يجرى على غيرة يجرى علية بس المرادى قرصة ودن  مصطفى مكسب هو  وأخوة زين أنما جاسر وحازم كبروا  راحت عليهم 


الزراع اليمين/ نخلص على حد عزيز علية ،،،،أمة مثلا


الراجل الكبير بلهفة/ أمل أمة لا ،،،أقصد أبنة 


الزراع اليمين/ بلاش دة عيل رضيع لو كبير ماشى 


الراجل الكبير/ تؤتؤ  ،،،هنخطف أثنين مراتة وأبنة  ،،الواد يرضع وأحنا ننبسط لو رفض يرجع شغلة معانا 


الزراع اليمين بطمع / دى بنت حازم


الراجل الكبير/ عارف ومتفرقش المهم شغلنا يمشى 

________

[فى حفلة جاسر]

مصطفى جهز حفلة لسبوع أبنة صحيح أبنة عندة شهور مش أهتم لذلك  الحفلة كأنها حفل زفاف  والكل سعيد وفرحان ولا يوجد أحد غريب كلها عائلية فقط 


وهنا  أتى منظم الحفل ودعى مصطفى أبو المولود يرقص وأنطلق الشباب معة جاسر ويامن أولاد حازم،،وأخوة محمود  وأبنة محمد 


الخادمة بخوف/ دكتورة إيلن فى واحدة فى المطبخ مننا تعبانة ممكن تشوفيها ينوبك ثواب 


إيلن بعاطفة/ يا حرام ،،حاضر 


الخادمة/ هاتى البية الصغير لو صحى جايز جعان رضاعية، ،وأهو يريح شوية من دوشة الحفلة وودانة


إيلن/ عندك حق 


لمحت أمل الخادمة وهى تدخل البيت وتلتف خلفها فقالت:- يا بنت ال***** عايزة تسرقينا  فى الدوشة  وربى لحفل عليكى الليلة  ،،،تسللت هى للداخل وأتسعت عينها حين وجدتها تسير للمطبخ مع إيلن ،،أستغربت إيلن ملهاش فى المطبخ ،،دخلت وراهم  وشهقت حين وجدت المطبخ فيهم  ٢ من الملثمين  ذو أجساد ضخمة، ،صرخت أمل بقوة   بأسم زوجها وأولادها ،،لم يسمعها أحد من دوشة الفرح ،،،بالصدفة جرى محمد الصغير  وراها فهى إللى ربتة ودايما معاها وجد جدتة تصرخ شافتة أمل زقتة خارج المطبخ وقالت/ نادى جدك بسرعة  وأغلقت الباب عليهم وتحملت صفع الملثم لها فهو يريد الخروج ومنع الطفل ،،،


أمل/ سيب البت


المثلم الذى ماسك إيلن وهى تحضن طفلها تبكى منهارة  / سبينا نخرج يا مرا يا خرفانة 


أمل بعشوائية/ ليييية شايفنى بشد فى شعرى  ولا عجوزة  وربى م تخرجوا ،،،،على جثتى ،،،سيب البت حرام عليك الواد على دراعها رضيع يقع منهااااااا


أقترب الحارس الذى صفعها ولسة بيشدها من على الباب ،،،كانت أمل الأسرع وشدت كاتل الماية السخنة لدرجة قطعت السلك وهو فى الكهرباء ولحسن حظها غليت المياة  وسكبتها فى وجة الملثم وقالت بعشوائية/ فاكرنى هانم يا ولاد***** ضربتني بالقلم مرتين  وساكتة   عايز تأذى أول حفيد ليا  وعديتها علشان منعتك ،،لكن تخرج بمرات أبنى ورضيعها لاااااااا


أخذ يولول المثلم وهو ساجد فى الأرض من أثر المياة المغلية على وشة  ،،،،،،،ألتقطت أمل معلقة معدن كبيرة  تستعملها فى نقل الأرز لأطباق ،،،،وضربت الملثم على ظهرة ورجلة بغل بسرعة ،،،،دة أنا أملللل يا ولاد *******، يا صايع أنت يا ******* وانهالت علية بالعض  حتى نجحت فى مهمتها وهى شلت حركتة عن طريق الألم ،،تقدمت للثاني المرعوب منها  


الملثم/ أبعدى يا ولية أفرغ المسدس فى رأس مرات أبنك


أبعدى ولا أضربك رصاصة 


أمل وهى تتقدم لة وهو يرجع للخلف / ياماااااا خوفت ،،،خوفت يلااااااا،كبرتى يا بيضا  وماسكة سلا،ح ،،،،،أسم الله، ،سيب الدكتورة بدل م تحصل صاحبك 


الملثم/ شد أجزاء المسدس ،،زقت أمل إيلن فى كتفها فرجع الحارس بقوة للخلف من شدة الأصتدام فهو واقف وراء إيلن مكتفها  ،،،صرخ هو فقد سقط فوق البوتجاز الذى علية إناء الموغات الساخن   شدت أمل إيلن التى لم تتأذى وقالت أخرجى 


إيلن/ لا مش سيباكى


أمل/ تجاهلت كلامها ونفس المعلقة الكبيرة ضربت الحارس على جميع جسدة  ذى ما تجى تجى وقالت"- دخلتوا مطبخى مملكتى دة مسلح يااااااض  ثم ألتقطت طاسة ثقلية مسطحة  وتضرب بيها إيضا 

من الأخر بهدلت الملثمين 

______

فتحت إيلن برعب باب المطبخ من طرق الشباب علية ،،،جذبها مصطفى لحضنة يهديها  وجاسر أبن حازم وأبوة وجاسر أخرجوا المسدسات حتى زين ورضوان  


جاسر/ أنتى كويسة يا حبيبتى 


أمل/ متقلقش يا حبيبى فارين 🐭 دخلوا المطبخ وقضيت عليهم 


إيلن/ كانوا يخطفوني أنا وأبننا لولا  أنطى أمل 😭😭😭😭


مصطفى/  أهدى،،،،،ثم نظر لأبوة 


جاسر/ كفاية ضرب فيهم ،،،،أمسك واحد منهم  وقال"- مين إللى بعتك


الملثم بألم وتعب/ الراجل الكبير 

حالة من الفزع سارت فى قلوب حازم وأبنة جاسر ،،،،،،،ومصطفى  وأبوة جاسر ،،،،،،وزين ،،حتى رضوان ،،والسؤال الذى أتى فى ذهنهم  ممكن الموقف دة يتكرر معهم ماذا فعلوا من خطآ ليحدث ذلك،،،، معنى خطف عند الراجل الكبير يعنى موووووت 


حازم/ بنتى بنتى 


جاسر/ لهى عقل الحاضرين من البنات والحريم وسلم الملثمين  لكبير الحرس 


أمل بهياج/ بلغ البوليس


مصطفى/ لا


نظر الجميع بصدمة لة معدآ إللى فاهم


أمل بهياج/ مين الراجل الكبير دة ،لية خايف تبلغ عنة  عايز يخطف مراتك وأبنك لييييية  ،،،،،، وأزاى دخلوا هنا والحراسة برااااااااا ,,,,,,

أبنى وجوزى خرفوا ،،،،،،حاااازم بنتك كانت تضيع منك أعمل حاجة أنا المرادى عايزاك تجيب حقها 


حازم بهدوء عكس غضبة الداخلى/ حقها يرجع بأيدنا  من أمتى بندخل الحكومة فى حياتنا ،،علشان واحد قال الراجل الكبير  تقلبى الدنيا ,,,حرامى ودخل وأنتى فرمتيه خلصت


أمل / مش فهماكوا الصراحة،أييييية السلبية دى ،،أنا أبلغ البوليس مدام مفيش راجل هنا ,,,,,,

وضع مصطفى إيدة على إيدها يمنعها من رفع سماعة التليفون الأرضى ،،وقال:- بلاش تهور حركة ذى دى كلنا تحت التراب 


جاسر وحازم بتسرع / أخرس خااالص 


مصطفى  بيأس/ تعبت   يا بابا خلااااص ودى النتيجة لأزم ماما تعرف  


حازم/ أبنك أتجنن خلية يسكت 


جاسر/ أخرص أهبل فى دماغك صغير مش   عارف نتيجة إللى بتقولة 

وجذبة لمكتبة، ،،،منعتة أمل وأصرت تعرف ماهو الموضوع الذى عرض إيلن وأبنها للخطر 


مصطفى بهياج  / لازم ماما تعرف هى كل مشكلة بتحلها 


زين بخوف/ بلاش يا مصطفى 


مصطفى/ خايف قدر تعرف


قدر/ أعرف أية 


جاسر/ أسكت يا أبن***** أسكت 


مصطفى/ تعبت ،،، المرادى ربنا ستر  المرة الجاية يموتوا


شهقة أصدرها الجميع الذى لم يعرفوا الحكاية 


جاسر تحت ضغط أمل قرر يبلغها  لكن مش أمام الجميع 


جاسر/ الحفلة خلصت قبل ما تبدأ، ،،يامن خد مراتك  وأمك هنادى وأمشى  ،،محمود خد مراتك وعيالك وبات فى أى فندق ،،

رضوان ،،زين  ،،،جاسر أبن حازم ،،،حازم أستنوا هنا 


مصطفى/ خد أيلن و أبنى  معاك يا يامن 


ملحوظة / إللى خرجوا دول ميعرفوش حاجة عن الموضوع ،،،،وإللى أستنوا  لهم صلة بالموضوع 


جاسر/ دارين شوفى تروحى مع مين 


زين/ مراتى عارفة كل حاجة خليها معايا 


أحمد/ طيب يا أمل يا أختى أنا ماشى انا وأختك وأية بنتى وعيالها ،شكلة موضوع عائلى 


أمل/ أستنا يا أبية 


جاسر/ متعطليش جوز أختك  ،،موضوع عائلى بسيط


أنحرج أحمد ورحل وأخذ بنتة جنة وعيالها ومحمود جوزها لبيتة بدل الفندق 

_____

تفتكروا الموضوع يمر مرور الكرام مع أمل 



         البارت الثالث والعشرون من هنا 

     لقراءة جميع حلقات القصه من هنا

تعليقات