قصة من نظرة عين البارت الثالث والعشرون 23 الجزء الثالث بقلم نجلاء فتحي


 قصة من نظرة عين

البارت الثالث والعشرون 23 الجزء الثالث 

بقلم نجلاء فتحي

【أجتمع فى بهو المنزل 】


جاسر يجلس على كرسى ،،،وأمل على كرسى منفصل  بجوارة ،،،وزين  محاوط زوجتة على كنبة  صغيرة  ،،،،وحازم وأبنة جاسر على كنبة صغيرة ،،ورضوان على كرسى ،،،كان الوضع أو الجلوس على شكل دائرة  ،،وأمر جاسر بفض القصر من الخدم وكلهم  خارجوا للحديقة الخارجية للقصر ،،،


أمل/ ممكن أفهم فى أية !!!!!!


 مصطفى بتوتر / أى كان إللى تسمعية أرجوكى تمالكى أعصابك  الوضع الآن صعب  ،،،،أمى الأمر وصل للخطف والموت 


أمل بلهفة/ بلاش وجع قلب أتكلم على طول  وأشمعنا دول إللى فضلوا معانا والباقى مشى


مصطفى / كل إللى قاعد معدا دارين هانم مرات عمى زين  ،،،ثم سكت


أمل/ أنطق 


مصطفى/ أحنا أكبر تجار  المخد*رات فى مصر والوطن العربى ووصلنا برا مصر كمان حتى شهر العسل بتاعى فى جزر المالديف كان شغل هناك 


أمل بسخرية/ ياواد طمن قلبى بلاش هزار 


مصطفى/ مش هزار  دى حقيقة وكلنا شغالين تبع الراجل الكبير  إللى حاول يخطف مراتى وأبنى 


دقائق مرت على أمل  أرتعشت حدقة عينها من هول الصدمة ،،

جرى مصطفى  وجلس على ركبتة أمامها وقال:- غصب عنى عايز أبطل الراجل الكبير رفض وإللى حصل مع مراتى وأبنى قرصة ودن ولولا وجودك معرفش ممكن يحصل أية 


وبدأ يحكوا ليها أزاى دخلوا هذا العالم ،،(وتم ذكرة فى الجزء الأول والتانى والثالث )


أمل بثبات/ عايز تقنعنى يا جاسر قبل جوازنا كنت فى الطريق دة 


جاسر بتوتر / دة كار أبويا يا أمل 


أمل/ طبعآ أبن الدكتور دكتور وابن الضابط ضابط وأبن تاجر المخد"رات  زية،،،،،أبوك ورثك وأنت ورثت أبنك ويعالم مصطفى يورث أبنة لما يكبر ولا ،لا ،،،عارفين خطورة الطريق ترمى عيالك الاثنين فية وأنت يا حازم رميت أبنك وطبعا رضوان مخلفش ولد رمى جوز بنتة   ،يالهوووووووى الأسم مهندسين ورجال أعمال  وفى السر تجار  سمووووووووم  يبقا أنت السبب يا رضوان فى إللى حصل لبنتك زمان ومراتك أمها  ،،،ولسة مكمل فية   

،،،،،،،،،

وبعد مدة طويلة من النقاش هل تحزن أمل  لا وقت لذلك الأن أبنها فى مشكلة لازم تقف جنبة ومش أى مشكلة لا دى حياة أو موووت ،،قالت لجاسر، ،،لحد المشكلة م تحصل تنام فى أوضة ونعيش ذى الأخوات هنا، ،،مش كفاية محمد التراب خدة عايز باقى عيالك وسلسالك فى التراب ،

لازم نبلغ الحكومة


رضوان/ الموضوع أكبر منك ومننا،،،، الراجل الكبير واصل وإيدة طايلة 


أمل بغرور/ لو هو كدة ،،فأنا أمل زمان ضحكت على رضوان علشان عيالى المرادى أعتبر مصطفى عيل وغلط وأمة تقف جنبة 


فرح مصطفى، ،،زقتة أمل بعنف وقالت" خسارة فيك  دروس القرآن  إللى خدتها وأنت صغير وأنا أقول المصايب بتتحدف عليا لية ،أتارى دعوة أم  أبنها ضاع منها على إللى بيبيعوا الأرف إللى شغالين فية  

منكم لله ضيعتوا شبابنا

رضوان/ أمل ٠٠


أمل/ أنت تخرص خالص جوز بنتك بعيد دخلة السكة دى لية ملعون أبو المال والسلطة والنفوذ ،أدام ربنا موقفكم أية ،،،تقولولة أية على كل شاب مات ،،،،، كل عيلة أتشردت ،،،،،  و بنات ضاعت،،،،،  و قلب أم أتشلت ولا ماتت ،،،،،،،، طلعت عايشة فى عالم نج"س،،، طول السنين دى عايشة باكل من خير جوزى وهو مال حرام  ،،مش عايزة العالم دة عايزة أرجع تانى أمل البنت الدلوعة الشقية مش عايزة العالم بتاعكم  


مصطفى/ أمى  أمى بلاش تعملى كدة فى نفسك


أمل/ عملت أية فى دنيتى يحصل فيا كدة  


جاسر/ أهدى كل حاجة تتصلح


أمل بهياج/ كنت صلحت زماااااان مش لما كبرت وليك أحفاد ،،


جاسر بغضب/ أفهمى بقااااا شغل الهندسة دة  ميأكلش عيش ،،العز والغنى من المخد"رات 


أمل بعويل / تقول أية لربنا،،    طبعا خايف أتفوة عليك طلعت *******،***** كلكم ****** وأنت يا حازم أزاى قابل على نفسك الطريق دة ومراتك ملتزمة دينيا  وعاملة البيت مسجد عبادة  وأذكار وبخور وقرأن مفيش أية هزتك من جوة كلام ربنا مش آثر فيك ،،،علشان كدة بيتك خالى من عيالك ،،اتقوا الله أتقوا الله  ربنا يخدكم  ،،،ثم نظرت لأبنها مصطفى وقلبها رفض يدعى علية ،،،،

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

مر أسبوعين والمنزل حزين، ،،

____________

أمل دخلت مكتب جاسر فى الفيلا وقالت برسميه:- عارفنى بالراجل الكبير


جاسر/ مستحيل  فاكرة لما تعيطى تسيبنا  الخروج من عندة  موت 


أمل بثبات/ عارفنى بية  بعد إللى عدى فى حياتى معاك قوانى مش بعمل كدة علشانك لا ،،علشان أبنى غلط ،،وفى الأول والأخير أبنى ،،،أبوة إللى عارفة الطريق  لازم أحمية حتى لو عندة ١٠٠ سنة الأم آللى بتضحى  


جاسر بيأس فهو عارف دماغها / حاضر ،بس أزاى 


أمل/ دى عندك  ،،هو بيجى شركتك 


جاسر/ لا ،،هو شخصية مرموقة وبعيدة عن الشبوهات  مش بيظهر 


أمل/ فكر ورد عليا المهم خلال يومين أكون قبلتة لازم اتغدى بية قبل ميتعشى بيا مش مستعدة أخسر حد من عيالى تانى وأتكوى بنارة وبذات مصطفى بعد ما بقا أب 


جاسر/ 🥺🥺

_________

أقترحت أمل  خطة  ،،،،وافق الجميع عليها ،،،الكل عايز يخلص علشان أحفادة وعيالة ،،،فقد  بدآ الجانب المظلم يأذيهم 

_______

أخذت أمل فون جوزها وأتصلت على الراجل الكبير  وبعد محاولات من الاتصال ولم يجيب يأست هى ،،،،،،تجدد الأمل لديها حين أتصل هو 


الراجل الكبير/ عايز أية رن رن 


أمل  بليونة/ أنا أمل مراتة 


الراجل الكبير/ أهلا بالبشمهندسة ولا أقول هانم 


أمل بدلع/ إللى يعجبك


الراجل الكبير/ أمممم أهلا أمل كدة أفضل أمل وبس 


أمل / سورى كلمتك الحمد لله طلعت راجل أقصد وأنا بلعب فى فون جاسر جوزى لفت نظرى الأسم ،،قولت بيلعب بديلة ويعرف واحدة عليا ومسميها الراجل الكبير 


الراجل الكبير بأبتسامة/ مطلعش بيلعب 


أمل/ طيب الحمد لله، أقفل أنا بقا سلام يا كبير 


الراجل الكبير/ أستنى ،صوتك معجب بية أدينى نمرتك نتكلم 


أمل أصتنعت الحدة/ عيب يا أستاذ ،،أستنا خليك معايا ،،،،ثم تحدثت كأنها تكلم شئ وهمى فى الغرفة وقالت:- كمان ساعة نتقابل فى كافية***** ،،،ثم رجعت الفون على ودنها وقالت:- سلام يا أستاذ ورايا مشوار لو سمحت بلاش جوزى يعرف أصلة غيور أوووى 


الراجل الكبير/رايحة فين 


أمل بدلع/ ملكش دعوة بااااى ،،وأغلقت الخط وهى سعيدة 


الراجل الكبير/ سمعت رايحة فين ،مش عاتقك أنتى الوحيدة إللى تمنتها صوتك جننى، جبتية لنفسك يا أمل 


خرجت أمل من غرفتها للجميع وهى متشيكة وجاهزة للخروج  ،،


جاسر/ كلمتية


أمل/ أيوة


جاسر بغيرة/ قولتوا أية


أمل/ ملكش فية 


جاسر/ جاى معاكى 


أمل/ لا


حازم/ لازم حد معاكى 


أمل/ صغيرة ولا نونو خلى الخطة ماشية ذى ما أنا مخططة ليها


مصطفى/ خلى بالك من نفسك ، دة راجل صعب عينة ن*جسة،،،،


أمل/ دة تافهة وأنا إللى أوقعة فى شر أعمالة أخلية يندم أنة عرفنى وقرب من حاجة تخص أمل  ،،وأنطلقت للخارج 


مصطفى خاف على أمة وسار وراها دون علمها ليحمها 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_______

نزلت أمل من سيارتها الخاصة بمفردها فقد علمها مصطفى أبنها السواقة من قبل،،،،،نظرت للمكان الجو هادى  ،،دخلت الكافية وجلست على طاولة تكشف أركان المكان    وخايفة مخططها يفشل ،،،،،،الزبائن لا يوجد فيهم ما أتت لأجلة  فجاسر  وصف الراجل الكبير ليها ،،دقائق معدودة دخل من باب الكافية راجل يبدو فى أول الخمسين لكنة شيك للغاية ورياضى كأنة عريس فى هيئتة   ومحاوط بحراستة   نظر للمكان وتقدم لطاولة أمل  وجلس 


أمل تعرفت علية وأصتنعت جهلها و قالت بهدوء"- حد قالك فتحها 

أتوبيس نقل عام قوم من هنا يا عسلية 


أعجب الراجل الكبير بيها أكثر فهو تحدث معها وهى لا تعلم حين أتصل على جاسر وهى ردت وشتمتة على أساس فتاة سمعت صوتها لم ترد  ونتجتها ضربت جاسر فى الحمام وحبستة للصبح 【 ذكرتة بالتفصيل فى بارت سابق 】،،،،


أمل/ كمان أطرش


شاور الراجل الكبير بأشارة منة لحراستة  ومنعهم من التقرب منها فهى أهانة كبيرهم ،،


وقال:- شرسة ههههههههه


أمل بغل/ غلس وعدتها ،،،كمان بجح ،،،قوم من هنا بدل  مأعمل ليك زفة فى المكان على الملا 


الراجل الكبير شاور لأحد من حراستة بأنمالة وكأن هذة لغة وفجأة الكافية كلة أصبح خالى من البشر حتى العاملين فية 


نظرت أمل حوالين منها بث الرعب بداخلها، لكن لم تظهر ذلك  جلست ووضعت قدم فوق قدم  وألتقطت كوب الشاى ترتشف منة بكل غرور وهى تنظر لة بتحدى 


داب الراجل الكبير من تصرفها وقع فى غرامها ،،فهو أعجب بيها من إللى بيسمعة عنها وعقلها الكبير ،،وفكر فيها تفكير شيطانى يريدها بأى ثمن حتى لو خسر أملاكة  ،،،،أما الأن حين رأها يريدها بشدة  ،، فى  أستطاعتة خطفها وأخذ ما يريد منها ،،،،لكن هو يريدها بمزاجها أكيد هذا النوع لة مزاق خاص ،،،،،هذا ما دار فى ذهنة 


الراجل الكبير بمكر/  أنا خليت خطتك ماشي ذى ما أنتى عايزة 


نظرت هى لة بترقب/ مش فاهمة 


الراجل الكبير أخذ نفس من سيجارة ونفخ دخانها فى  الهواء /  بعت ٢ من رجالتى يخطفوا مرات أبنك وحفيدك وأنتى وجبتى معاهم  وجوزك مسكهم  ودة مكنش فى الحسبان ،،،بوظتى خطتى  وأنا زعلان  وزعلى دمااااار على إللى يزعلني، ،المهم  وواحد منهم هرب وجالى ،،غبى ياريتة ما جة  خلصت علية بعد م أخذت إللى عايزة منة ،،،،وأنتى عارفة أنا مين  وجوزك وأبنك معايا وعملتى الفيلم دة علشان توقعينى وتنتقمى منى وأنا ليا مزاج  أشوف عقل النسو*ان أخرة أيه ،،هههههههه مفاجأة صح بووووم  ههههههههه 


أتسعت عين أمل من صدمتها/ مش معقول الواد إللى هرب بلغك كدة ،مكنش موجود وقتها ،،،،سكتت شوية وقالت"- عارفت منين كل دة 


الراجل الكبير بغرور/    أنا أعرف كل كبيرة وصغيرة فى بيت إللى شغالين عندى أقولك حتى إللى فى أوضة نومكم أعرفهولك ،،وغمز ليها 


أمل بصدمة / فى خاين فى بيتى،،،،أعتدلت فى جلوسها بثقة وقالت:- ماشى يا عم الخطير والجامد ،ودلوقتى سهلت عليا مشوارى واللعب بقا  على المكشوف 


الراجل الكبير/ أنسى إللى فى دماغك يحصل


أمل بهدوء ممذوج بغل/ أبنى 

 مصطفى وجوزى مفيش شغل ليهم معاك ،،عارفة جاسر معاك وهو صغير جدا لما كان فى الثانوى بسبب أبوة   دلوقتى مفيش شغل معاك 


الراجل الكبير/ هههههههههه،مش بالسهولة دى يا أمولة  سهل الدخول عالمنا ،،صعب الخروج منة بموتة  وأنتى عندك أبنك وجوزك معانا


أمل/ لا مش أتنين دول ٤ ،،جوزى وأبنى ،،،،،،وأبن جوزى زين ،،،،وجاسر أبن صحبتي، ،،الباقى إللى معاك هما حرين يعملوا إللى عايزينة


الراجل الكبير بهدوء/ بعد ما كبرتوا وشبعتوا فلوس جوزك  عايز يبطل شغل معانا أسم جوزك فى الهندسة أنا السبب فية  وأسم أبنك برضو،،،  هو مجال الهندسة بيأكل عيش يا أمولة ههههههههه


أمل بضيق/ مخلاص يا بابا أمولا أمولا ،،جوزى عمرة م قالها أوووف ،،كل الهرى دة مليش فية وجودى هنا مش علشان جوزى لا ،،،علشان أبنى تعب وشقى السنين علية مش معقولة أسيبة ليك 


الراجل الكبير بخبث/ ومالة  مش عايزه من رجالتى  خلاص 


أترسمت أبتسامة على وشها ،،،،، وغابت حين قال هو :-

رصاصة يحصل أخوة محمد وأعملى قبر تانى لية فى الجنينة جنب أخوة هههههههههه


ألتقطت هى كوب الشاى الدافى وألقطة فى وشة ،ثم رمت الكوب فى الأرض وأنتشر الزجاج فى المكان  وأنقضت علية ومسكتة من لياقة القميص ،،كل هذا حدث فى أقل من الثانية  وقالت بعشوائية:" أوعا تفتكر أنى غلبانة  ويامامى ويابابى ،،لاااااااا فوق الصدمات إللى خدتها فى حياتى،خلتنى قوية  عيلتى شيلها من دماغك  يا حيلتها 


تدخل الحرس ،،ورجعوا لمكانهم كأن الراجل الكبير مستمتع بأنفعال أمل وقال:- فوقتى توقعاتى يا شرسة ههههههههه


أبتسمت لة أبتسامة ماكرة وحاوطت وجة ،، جعلتة مسحور بيها ،،ثم قالت بدلع أنثى خادع حين رأت  فى عينة شئ غير لائق لها،،،،نتفق إللى عايزة أعملهولك أتفاق بينا المهم تبعد عن حياتنا ،،،ثم بعدت وجلست على كرسيها  تلتقط أنفاسها من شدة الأنفعال 


ألتقطت الراجل الكبير منديل من علبة على الطاولة  وجفف وشة من آثر الشاى الذى ألقطة أمل فى وشة وقال بمكر:- أى حاجة أطلبها تنفذيها


أمل بضيق شديد / أى حاجة خلينا نخلص منك


الراجل الكبير/٠٠٠٠٠٠٠٠٠


أمل/ 😲😲🤬🤬🤬🤬

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

__________

(فى بيت دارين وزين )


 دارين برعب/ قولتلك بلاش سكة بابى ، شوفت دى أخرتها  


زين/ خايفة لية مشتغلتش معاة غير شهور بس 


دراين/   تفتكر  طنط أمل تقدر تحل دة،  ،،،،،،،،الموضوع ملوش حل، ،،،العقل عجز عن التفكير الموضوع منتهى  ضعنا كلنا خلاص 


زين/ أزاى


تنهدت دارين/ الشغل معاهم أمان ليك ولينا ،،،تخرج موتنا كلنا إللى أعرفة كدة خايفة أوووى  حتى بابى لما ظهر وقعنى فى مشكله صعب حلها ياريتة م ظهر ليا تانى 😭😭😭😭😭


زين ضمها لصدرة ،فهو لم يتوقع خطورة هذا المجال  ودعى بقلبة  أمل مرات أبوة تحلها  ودة مستحيل 

_________

أتصل مصطفى على والدة جاسر يبلغة هو مراقب والدتة أمل حتى دخلت الكافية والراجل الكبير وصل مقدرش يدخل المكان  ،،وبعد وقت خرجت والدتة أمل  وأنطلقت بسيارتها  وهو وراها لكن تاهت منة سيارة أمة فى أشارة  ،،هل رجعت البيت 


بث الرعب داخل قلب جاسر لم يأتى للمنزل وفونها أتقفل ندم لماذا تركها تذهب بمفردها  

_______

أجتمع رضوان وحازم فى بيت جاسر  أمل مختفية من الصبح والأن الساعة ال١٠ مساءآ  أين ذهبت 

 

【【【ملحوظة 】】】


(ملحوظة الخلاف القائم بين جاسر وحازم مع رضوان الجميع يعرف بسبب صراع فى مجال الهندسة، ،،والحقيقة  الصراع فى مجال المخد"رات، ،،فأكيد غير كدة علاقتهم ببعض حلوة فهم مثل أضلاع المثلث، ورضوان كان أبن صاحب باباهم  ودخل كلية الهندسة معاهم وكانوا أصحاب جدا  والمخد"رات  جعلت رضوان ينشق عنهم وبقا عدوهم  )

___

مر ٣ أيام وأمل مختفية 



        البارت الرابع والعشرون من هنا 

     لقراءة جميع حلقات القصه من هنا

تعليقات