قصة من نظرة عين
البارت الخامس والعشرون 25 الجزء الثالث
بقلم نجلاء فتحي
مر يومين كاملين وأمل فى وسط المياة طاقتها الجسدية ضعفت واليأس تملك منها ،،،ثم أتى أمامها ما تعرضت بية فى شبابها من أول أن والديها توفوا فى حادث وهى عمر شهور وتعرفها بجاسر وما تعرضت لة بسببة وحر*ق منزلها وأولادها بالداخل أمام عينها لتشو*ة جسد أبنها ، وأستشهاد أبنها الثانى قبل فرحة بأيام وزوجتة التى حصلتة فهو كان كاتب كتابة فقط ،،وغيرة وغيرة من الصدمات وعاشت فترة وهى صغيرة السن لوحدها سنوات لأسف رغم زواجها بجاسر وحياتة التى كل فترة تعرف يعمل كوارث، ،تحبة بشدة ،،مسحت عيونها من الدموع كأن طاقة جسدها رجعت تانى ليها وأخذت تفكر وتفكر لو هى فى وسط البحر وأسرتها معها ماذا تفعل ،،تشعر بتعب شديد من قلة الطعام والشرب بدأت تستند على ما يقابلها وتبحث عن طعام وبالفعل وجدت ثلاجة صغيرة مليانة معلبات بدأت تأكل غصب عنها وتشرب مياة فى أقل من نصف ساعة رجعت قوة جسدها ،،،،نزلت للغرفة السفلية ومعها زجاجة مياة وبدأت تبل شيفاة الراجل الكبير فهو تعب للغاية ،،،ثم أكلتة غصب عنة وشربتة عصير وقالت :- مش حبنآ فيك بأكلك لا علشان عايزاك تعيش مش حمل قتل النفس أدام ربنا،،، رن فى أذنها حفيدها محمد وهو ينادى عليها أخذت تفكر ماذا تفعل ،،لمعت فكرة فى رأسها لماذا لا تستعمل هاتف الراجل الكبير لطلب المساعدة لم تعلم لماذا فونة يوجد بية نقطة أتصال للنت وشبكة جوال ،، بدليل فضحتة على الملا من خلال جوالة، ، فتحت الفون وجدتة لم يفصل بطارية حمدت ربنا بشدة كتبت رقم جوزها وجدتة ظهر بسرعة قامت بالإتصال علية، ،وحين رن الجرس حى الأمل بداخلها كم هى حمقاء لأنها أستسلمت لليأس خلال يومين ،،،من أول رنة أجاب الطرف التانى
جاسر لأول مرة يتعدى على الراجل الكبير وبكل غضب / مراتى معاك بتعمل أية أخليك تندم على قربك ليها ملقتش غير حب عمرى الحاجة الوحيدة إللى بحس فى عينها أناااااا بنى أدم ،،،،
بكت أمل بشدة من لهفتة عليها، ،تأكدت الفيديو التى نشرتة هو شافة ،،قالت بصوت مبحوح من البكاء/ جاسر
دق قلب جاسر بعنف وبصوت مهزوز / أمل أنتى بخير قرب منك لمسك
أمل/ تعرف عنى كدة
جاسر/ وحشتنى
أمل بشهقة من أثر البكاء/ أنت كمان
جاسر/ تعرفى توصفى مكانك يا روح الروح
أمل بهيام/ جاى دلوقتى تدلعني وأنا بعيدة عنك يا أبن العبيط
جاسر بعشق/ معرفش بحبك كدة أزاى بتكلمنى من تليفونة
أمل أنتبهت للوضع/ بعدين،،،،، أسمع أنا فى شرم الشيخ أخر حاجة فاكرها شاطئ أسمة **** وبعدين ركبت أنا وأبن ال***** يخت ودلوقتى فى وسط البحر
جاسر بغيرة/ لوحدكم
أمل/ أمال واخد أمة وابوة معانا ،،،ولكى تحركة بسرعة صرخت وقالت ألحقنى أنا مخطوفة وأغلقت الخط وهى سعيدة وتوعدت لزوجها بقضاء ليلة ولا ألف ليلة وليلة ،،سمعت صوت الراجل الكبير نزلتلة وقالت :- صوتك عالى أكمم بؤك كمان أخرص بقا قرفتنى ،،يوةةةة لسة بتشتم ياراجل يا أبن ***** ربطاك وضربتك علقة معلمة على جسمك لم لسانك بدل السمك ياكلك
الراجل الكبير بترقب/ وشك نور لية
أمل بغمزة/ حبيبى جاى ،المز بتاعى جاى وتركتة يصرخ عليها
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
______
جاسر بلهفة أتصل على حازم ورضوان وبلغهم أين توجد أمل لقد خطفها الراجل الكبير وسمعتة عايز يسافر بيها لدولة اجنبية
رضوان بهياج/ لازم نتحرك بسرعة
جاسر بضيق/ محموق عليها لية
رضوان دارى نفسة / دى مرات أخويا
جاسر/ أتمنى ذلك ومتحنش للماضى مع مراتى،،، وتركة
حازم بعتاب/ بعد آللى عملتة فيك بتحبها عينك فضحاك خلى بالك جاسر متهور وغيور على أمل ،،،مش عارف تتحب على أية كفاية لسانها كرباج
نظر رضوان للأرض بحزن وسار وراهم
أصر مصطفى يذهب معم ،،رفض جاسر الوضع غير أمان وإذا حدث شئ محمود أخوة لم يتصرف لابد من بقاء مصطفى
أخذ جاسر طائرة خاصة من القاهرة لشرم الشيخ
أتحد جاسر وحازم ورضوان مع بعض وأتفقوا ينهوا موضوع تجارة المخد"رات كفاية لحد كدة ولم يأخذوا أولادهم معهم حتى لا يعرضوا حياتهم للخطر
_______
محمود محاوط زوجتة جنة التى تحمل الرضيع والايد الأخرى محاوطة محمد أبنها
محمود/ جنبك أهدى بقا
جنة برعب/ خايفة على خالتى
محمود/ الزعل والتوتر غلط عليكى أنتى بترضعى، شوفى أحمد حس بيكى ويصرخ أزاى، ،ألتقطة منها وأخذ يحاول يسكتة،، بحنان أب
نظرت هى لة كيف هذا الحنان لطفل ليس أبنة ودعت لة من قلبها
_________
مرحتيش شغلك لية
إيلن/ واسيبك فى ظرف ذى دة ،،،،،، تشرب قهوة !!!!!
مصطفى/ لا ثم شدها لحضنة وقال خليكى جنبى
إيلن/ انطى أمل فين لو تقولى فى أية عايزة أعرف
مصطفى بكذب / حد من أعداء بابا خطفها وهما رايحين يجبوها
إيلن/ربنا معاكى يا أنطى
مصطفى/ يارب يا إيلن يارب
_________
قدر/ فى أية الدنيا مقلوبة
يامن بحزن/ بابا بيقول عدو عمى جاسر خطف خالتى أمل ورايحين يجبوها
قدر/ تجى بالسلامة يا تيتا
يامن/ مالك
قدر/ بطنى وجعانى النهاردة
يامن / هتولدى
قدر/ أزاى لسة بدرى ممكن من التوتر
يامن/ طيب أتصل على الدكتورة ٠٠٠
قدر بمقاطعة/ مش لازم ،،
يامن/ رايحة فين
قدر بتعب/ أجهز الأكل
يامن/ لا ،نطلب أى حاجة دليفري وأصر على ذلك ،،،،مما جعلها تبتسم على حنية زوجها
______
أمل نظرت لنفسها فى أنعكاس الباب الزجاجى لليخت ،وقالت:- لا يمكن حبيبى يشوفني كدة أية العفانة دى مش كفاية ريحة الهدوم ،أمممممم جريت على حمام اليخت وغسلت وشها وأخذت شاور وأرتدت بورنس وفى أقل من نصف ساعة هدومها نشفت بعد غسلها بشاور الاستحمام وكانت فى مكان حتى لا يلمحها الراجل الكبير
(محدش يقول جابت ماية منين من خزان فوق اليخت متوصل بمواسير الحمام وغير صالحة للشرب )
ضبطت شعرها وملابسها وانتظرت حبيب القلب ،،،عارفين عملت لية كدة ، علشان مش بتحب تبان أدامة ضعيفة ولا مهملة فى نفسها عارفة أكيد يحضنها وهو بيقرف لو شم ريحة كريهة منها ،،،
تجدد الأمل حين وجدت يخت يسرع فى أتجاها أعتدلت فى وقفتها وحين أقترب وجدت رضوان تعصبت ثم حل مكانها أبتسامة ساحرة عيونها رأت زوجها يقود اليخت الصغير وشعرة يتطاير من الهواء وفاتح أول زرارين من قميصة والهواء يحركه أكثر قالت لنفسها، ،،يخربيت أمك هو دة وقتة ،،،،،، يخربيت حلاوتك إللى تخلى الشيطان يدخل فى وقت غير مناسب ،،حبت تستغل الموقف وتختبر حبة ليها قفزت للدور السفلى فى غرفة الكبير الكبير وواقفت وراء الباب الخاص بالغرفة
الراجل الكبير/ أية الصوت دة
أمل/ أخرص يااااااض ودينى لو سمعت صوتك ل********
هاج الراجل الكبير من سبها لة
تعصبت أمل وشدت قطعة من الملاية التى مزقتها لتقيد حركتة وكممت فمة من حركتة الذائدة فشلت ،ثم ضربتة بالرأس"""" أغمى علية فقالت :' يارب تنخمد م تقوم
،صوت ماتور اليخت قرب للغاية
وصوت جاسر يعلو ويعلو بأسم زوجتة، ،،
رضوان وصل للغرفة السفلية لليخت وجدت الراجل الكبير فى هذا الوضع السئ دقيقة وأجتمع جاسر وحازم إيضا ،،،
جاسر يهز بجنون الراجل الكبير وقال :- مراتى فين لمستها وأخرج سلا*حة وشد أجزاءة
،،،،،خرجت أمل من وراء الباب وقالت"- بلاش تلوث إيدك بالدم، ،،،جرى هو عليها وضمها لحضة بلهفة،،،،شعرت هى أطعم حضن منة فى حياتها، ،،،أبتعدت برفق وقالت بعتاب"- شوفت وصلتنا لأية ،،،جاسر لم يركز غير فى حاجة واحدة وقال "- قرب منك طمنى قلبى ،
أمل بضيق/ البعيد أعمى مش شايف شكلة وشكلى
جاسر/ تقصدى أنتى إللى عملتى فية كدة
أمل بثقة/ أيوة
نظروا الجميع لبعض
جاسر بين أسنانة/ أنتى قولتى تسافروا برا مصر وهو خطفك
أمل ببراءة/ علشان تجى بسرعة ،،،وبدأت تحكى حوار الكافية واليخت معدا أنها رقصت لة ،،وحكت موضوع التسجيلات وهما سمعوها
حازم/قولتلكم أمل تخطف العفريت
رضوان بأنبهار / أنتى بجد أزاى أكيد مش مخلوقة زينا
أمل/ الموضوع عند الست لو وصل لعيالها تبقا خصلت بتعمل حاجات هى نفسها بتستغرب عملتها أزاى
جاسر بجدية / حازم خد أمل من هنا وأرجع بيها الشاطئ
حازم بضيق/ دة حاول يخطف بنتى وأبنها ،خلى رضوان يرجع بيها
جاسر/ لا
رضوان أستغل الموقف فهو فهم ماذا يردون فعلة ،وقال بكذب / أمل مرات أخويا ،،،، أرجع بيها أنا
أمل / فى أية لازم نرجع مع بعض
جاسر بكذب/ لازم نطمن على الراجل الكبير
حازم بنظرة مختلة/ كفاية علية كدة طول السنين دى وأحنا تحت أمرة وحاضر وطيب لكن يأذى نعرفه غلطة
نظرت أمل ليهم بترقب / أوعوا تخلصوا علية
جاسر/ حد قالك علينا نعمل كدة تصفية حساب بس
أنخدعت أمل وتركت اليخت وأنطلقت مع رضوان للشاطئ،،،،،، ولم تعلم أن زوجها قتل قبل كدة أول مرة الحارسين الذين تبع زوجتة الأولى زينة ودى موجودة بالتفاصيل فى الجزء الأول وقتل زوجتة الأولى هو رضوان وايضا مذكورة بالتفصيل فى الجزء التانى ف يد جاسر بالفعل ملوثة ،،وكلة من أجل سلامتها ،،أما حازم إيدة نظيفة لم يقدر على هذا الفعل إبدآ،،،تخيلوا لو أمل عارفت سواد السواد عليكى يا أمل وعلى حظك مع جوزك، ،،،،،
__________
فك جاسر قيود الراجل الكبير وجلس أمامة بغرور وتركة يفوق من أغماءة مع نفسة ،،،،وحازم ساق اليخت لداخل البحر أكثر
__________
فى اليخت الذى يسوقة رضوان ومن الحين لأخر ينظر لأمل فى الخفاء وهو يتمنها زوجتة كان حافظ عليها كان ضحى بكل شئ فى سبيل وجودها معة ،،، حقيقى جاسر لا يستحقها
_______
جاسر/ طول عمرى ولائى ليك من أيام أبويا وبقول حاضر،،،، عايز تخلص على زين أبنى أول فرحة ليا ومصطفى وكمان مراتى ت***** وبعديها تخلص منها
الراجل الكبير بتعب/ نسيت نفسك أنا إللى عملتك
جاسر/ كلة بحسابة ،،
حازم جرى على جاسر ورفع المسدس لأعلى فخرجت الرصاصة فى الهواء وقال :- كفاية دم يا صاحبى، نسلمة للحكومة الدنيا مقلوبة علية
جاسر/ لاااااااا،لازم أخلص منة واقفل الماضى لأبد فرصة حراستة مش معانا
حازم/ مستحيل أسيبك تعمل كدة
وأثناء الجدال بين جاسر وحازم ،،،تحمل الراجل الكبير على نفسة وشد مسدس جاسر من إيدة ،،،،ظن جاسر وحازم أنة يفرغ المسدس فيهم ،لكنة قال بهستريا،،،حتة مرا توقعنى وتضحك عليا كدة كدة مليش إللى أخاف علية مستحيل الحكومة تمسكنى مستحيل مستحيل ثم رجع للخلف،،ووضع مقدمة السلاح فى فمة وأطلق الرصا*صة ،،،فسقط من اليخت فى المياة، ،جرى جاسر وحازم لم يلحقوة و شاهدوا الدماء تطفو على وش المياة ،،،،نظر الاثنين لبعض بسهولة كدة فهم لا يعرفون حد غيرة فى تجارة المخد"رات، معنى ذلك إذا أبتعدوا عن المجال لم يكتشف أحد ذلك فقد انتهى الراجل الكبير بفعل بيدة
حازم/ عاش نج*س ،،،،ومات كافر
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
رجع اليخت للشاطى ونزل منة جاسر وحازم، ،،جريت أمل لجاسر فهى عند وصولها للشاطئ لم تتركة وعيونها معلقة على البحر فقالت :- فين الراجل
جاسر/ حكى ليها هى و رضوان ما حدث
أمل بترقب/ أوعا تكون زقتة
حازم/ جات من عند ربنا
و أنتح*ر ،،،،مستحملش الحكومة بدور علية وفضحتية كدة كدة ميت
هزت هى رأسها بتفهم ،ثم رحلوا جميعآ وهى تنظر للبحر وخافت منة وسؤال فى رأسها هل هى سبب موت الراجل الكبير ،،،كانت تريد حماية نفسها، لم تقل لة موت نفسك ،،
مر أسبوعين حتى خفت صدمة الأحداث الماضية على أمل وبدأت تندمج فى الحياة والمشاكل العائلية، ،،وأكد جاسر أنة خلاص الان بعيد كل البعد عن تجارة المخد"رات، ،،،،،
ملحوظة
تجارة المخد"رات سر محدش يعرفة غير أمل وجاسر ومصطفى وحازم وأبنة ورضوان وزين ودارين وباقى الابطال كما هم لا يعرفون شئ عنة ،،،وأصرت أمل ممنوع فتح هذة الصفحة لأبد حتى لا تؤثر على أحفادها ولا أبنائها
قرر جاسر يقيم حفلة بمناسبة هذة المناسبة السعيدة ،،رفضت أمل فهناك جزء لم يعلم عن الراجل الكبير شئ
وقالت :- عندى فكرة أعمل حفلة بمناسبة رجوعى من الخطف بالسلامة وغمزت لة
رضوان بسخرية/ طب حمدالله على السلامه
أمل بقرف/ عقبالك م تقع تحت إيدى وتكون نهايتك ذى الراجل الكبير، ،مش مكسوفين من نفسكم طول السنين دى مش عارفين تخلصوا منة وأنا فى أيام خلصت منة صحيح مقلتلهوش موت نفسك ،،،المهم غار فى داهية ،،،ثم قالت بغل :' مخطط يرمى أبنى مصطفى وزين وانا للسمك ،،،أهو بقا للسمك بالسم الهارى
بلع رضوان ريقة وخاف منها🥺
زين أبتسم/ تعرفى نفسى تكونى أمى
أمل بصدق / أنا خلفت ٣ تؤام ،،،واحد أستشهد بس برضو بعتبر معايا ٣ ،،،،أنت الثالث يا زين ،،تعرف يا واد سنك دة دلوقتى كل ما أشوفك أفتكر جاسر أظاهر خدت من أبوك شكلة فى كل عمرة عينك مشيتك كل حاجة
جاسر بغيرة/ خفى بقا
أمل بأبتسامة/ أنت الأصل يا أبو عيون القطط ،،،، أبنك التقليد ،،دة أنت حب من أول نظرة يا أبو عيون القطط أنت