رواية حوريه في قلب الليل
الفصل الواحد والثلاثون 31
بقلم ميفو السلطان
بعد ان ترك ليل جاسر ولؤلؤ كان جاسر يحمل لؤلؤ وهيا غاضبه دخل بها لتهتف ....انت بتاخدني ليه والله سيبني اروح افلق دماغ الطور ده.
تنهد.... طب اهدي طيب
هتفت.... هو ايه اللي اهدي انت ماشفتش اللي عمله انا مش طيقاه دا قادر قوي ربنا ياخده.
هتف.... طب بطلي بتدعي علي اخوي عاد خلاص بقه هكلمه يهدي عليها.
تنهدت.... يا جاسر حوريه قلبي بيوجعني عليها.
اقترب منها ومسك يدها ....ماعاش اللي يوجع الجمر لتطرق خجلا من كلامه.
هتف.... يا لهوي الجمر احمر في ثانيه.
هتفت.... بطل بقه ايه انت مابتصدق.. وعيب بقه كل شويه مش احنا اصحاب.
اقترب منها يلتصق بها.... انت مصدجه حالك في الحته دي.
هتفت... بتقول ايه انت.
هتف... مصدجه اننا اصحاب..
هتفت بخجل.... امال ايه.
شدها اكثر..... لاه داحنا اصحاب وحبايب ومرتي وهموت عليها بالجوي.
هتفت.... ايه بطل عيب كده.
همس... لا خلاص عليا اكده. اني دايب في الجمر والله ونفسي اخده واتهني بيه.
شهقت.... بتقول ايه انت..
همس.... بحب والله دايب وعاشج كمان شدها اكثر ....عاشج عيونه الزرجه الللي لون السما. عاشج وشه اللي بينورلي حياتي. عاشج شعره الاسود لون الليل.. نظر لشفتيها.... عاشج دول ونفسي فيهم بالجوي ليقترب ويهمس ....بحبك.
نظرت اليه وقلبها يرجف بشده.
هتف... جلبك بيدج كيف الطبل حبيبي حاسس بيا اياك لتخجل لي.رفع وجهها ......لاه ماتبعديش عيونك عني رايد اتوه فيهم العمر كله واجول اني وجعت لجنيه طلعتلي عالزراعيه خدت جلبي..
تنهدت وهمست.... بجد يا جاسر بتحبني.
هتف.... احبك دانا بعشجك عشج.
لتقول.... جاسر انا خايفه..
هتف.... من ايه يا عمر حاسر..
تنهدت.... خايفه اصدقك انا تعبت اوي يا جاسر والله تعبت ومش حمل انوجع.
هتف.... ماعاش اللي يوجع القمر والله ماعاش ولا كان..
نظرت اليه بحب فهيا تحبه وادركت ذلك ولكنها كبتته خوفا لتهتف.... يعني مش هيجي يوم ومالقيش صدرك ده اركن عليه. جاسر انا طول عمري ماليش حد الا اختي وشايلاها. لو ميلت راسي نتاكل ونضيع. جاسر انا إبان جاحده وجامده بس غصب عني انا كت ام وأب لينا وفوق ده اختي ضعيفه وغلبان خوفي عليها بيرعبني. انا الأول ماكنتش واعيه لبابا ولا لعمايله حوريه اللي عاشت كل القهر اللي مابينهم. فخافت وضعفت انا كبرت لقيت اختي ضعيفه كان لازم اقوي وكل اما اقوي اخاف عليها اكتر. كنت ابص للبنات الاقيهم بنات بيتكلمو في حاجات البنات واهاليهم بيدلعوهم.. وانا كل اللي في بالي اعشي اختي ايه لتنام من غير عشا كنت ساعات ماباكلش اصلا واقعد طول الليل انغز نفسي انت قويه اياك تضعفي لحد ماحسيت ان الضعف ده عيب وماينفعش. انا لو قربت منك هضعف. اخاف انام علي صدرك يجي يوم مالقيش الصدر ده انوجع واموت.
شدها اليه.... يوميها يوم موتي اما ماتبقيش علي صدري.. انا بوعدك اني افضل جنبك وامانك وحبيبك.
ابتسمت له بحب.. بجد يا جاسر والنبي اوعي تقول وتخلف اموت انقطم ساعتها ضهري هينقطم ولا هعرف تقوملي قومه. جاسر ماتحطنيش في حضنك انام واطلع منه علي وهم كبير انا بجد شفت من الدنيا كتير.
شدها يدخلها احضانه.... ده مكانك وده جلبك اللي هيموت عليكي والله لتحتضنه بحب تنهد من مشاعره التي تطحن بداخله رفع وجهها يتلمسها بحب ليهمس... بحب الجمر ورايد الجمر لتحني راسها حملها وهتف ....يبقي خلاص اكده السكوت علامه الرضا لتشهق وتهتف نزلني عيب كده.
ضحك.... اهدي علي روحك انزل ايه دانا هطيح دلوك بس الجمر يهدي بدل مايتعب والله هيتعب تعب دانا هبهدله.
همست..... جاسر بطل عيب والنبي.
قبلها بهيام وهمس. طب سيبي العيب يجي براحه. جلبي يا ناس هيفط من جمري واندمج معها في عالمهم لتصبح له لؤلؤة تلهب القلب والعين تركن اخيرا تلك الجميله علي احد بعد ان تعبتها أيامها وسنينه. لتنام في احضانه بين القلب والضلع هيا السكن وهو السند.
في الصباح استيقظت حوريه وجدت ليل ينظر اليها بحب خجلت منه وانكمشت ضحك وشدها اليه ليهتف.... احلي صباحيه علي احلي عيون. صباحك جمر يا مز انت كانت مشتعله ضحك .....لاه عالصبح اكده هنحمر ماهخرجش انا من المجعد اكده يا بت الناس.
لتنكمش وتغطي راسها خجلا من أفعاله. ضحك ومد يده يداعبها من تحت الغطا لتصرخ... بطل بقه عيب.
هتف... عيب ايه دانت هلكتي جلبي بجمالك ده جلبي هام في الجمر وخلص عليه.
ليقول ....وحشتيني. ماتخرج يا جمر من تحت الغطا اشوف جلبي واتهني.
انكمشت.... بطل انت قليل الادب يا ليو. ومش هكلمك عمري.
ضحك... وداعبها لتصرخ وتلف الملاءه حولها وتقوم مبتعده ضحك.. راحه فين يا هبله اكده.
اندفعت الي الحمام لتجده يقوم مسرعا صرخت تبتعد للمنضده وتلف حولها وتهتف.. بطل انت قليل الادب.
ضحك ولف حول للمنضده لتصرخ .. يا جمري هو اني لسه عملت حاجه تعالي بس ليمد يده.
لتصرخ وتبتعد..... اوعي والله اموتك ايه ده قليل الادب قوي.
ضحك.. يا بت مش عريس يا مري دا ايه الحزن ده.
هتفت بخجل.. عريس تقوم تعمل قله ادب وحاجات وحشه وانا ماحسيت بطل والله هقول لؤلؤ انك قليل الادب تموتك.
ضحك... مرتي مهبوله.. تنهد ...يا جلبي ماهم العرسان بيعملو اكده يا بت انت هبله باينك.
هتفت..... لا انت وحش لؤلؤ ماقلتش كده. لو قربت عيب هيقولوا علينا ايه عيب الله.
ضحك.. هيجولو هما مين يا جلبي اللي هيجولو.
لف لتصرخ وتلف هتف.. اني هفضل الف لحد ميته هطولك اني ميته تعالي بس افهمك صرخت تبتعد واندفعت للحمام تقفل علي روحها وتجلس.. ايه قله أدبه دي كده يا ليو بتعمل حاجات عيب.
لتتنهد ايه قلبي بيدق جامد.. وحشني المضروب. سمعته يخبط...
افتحي يا جلبي حد يعمل في عريسه اكده.
هتفت.. عريس مش مؤدبةعيب علي فكره عملت حاجات انت.
ضحك.. اجول ايه والله كل العرسان بيعملو اكده يا جلب ليل واكتر اني لحجت. رجف قلبها ليتنهد.. اجبلك لؤلؤ تجولك بيعملو ايه.
صرخت.. بطل عيب الله.
هتف.. طب اجبلك مين يعلمك اطلعي وانا اعلمك الحلو كله وحشتيني.
همست.. لا خايفه اطلع تعمل عيب.
ضحك.. لا طب اطلعي وتشوفي.
همست..... هتقعد مؤدب يا ليو.
ابتسم.. جلب ليو هيعمل اللي حبيبي عايزه وماهيزعله.
فتحت الباب ووجهها احمر ليندفع ويحملها لتصرخ همس.. جلبي هوريه الفرح اللي ماحدش شافه جلبي اللي خد عجلي واتربع جوات جلبي والله ليقبلها ويهمس انت حلوه جوي
هتفت.... بطل بقه ايه ده..
ضحك... لاه مانا ماعتش هبطل اني ما صدجت نطجت وعيشت الجمال ماهبطلش تاني ورايد وحابب اكون للجمر كل حاجه.
نظرت اليه َتدمع ليهتف.... طب ليه الدموع دي طيب
همست... عشان انا عمري ماكان ليا حد الا لؤلؤ انا طول عمري لوحدي.
شدها بحنان.... لاه دلوك فيه جوزك اللي ماهيهملك واصل..
هتفت.... بابا قال لماما كده ورماها وسابها تموت.
هتف.... وانا لو علي طلوع رَوحي عمري ماهسيبك.
نظرت اليه بحب ليقول... ماتبصليش اكده ما مصدجه اياك.. انت بتاعتي ليا دنيتي رايدك جَواها انسعد بيها. ارميكي كيف حد يرمي النعمه دي واي نعمه.
همست.... يعني مش هتعمل زي بابا يوم وتبعد عني. انا يا ليل بخاف اوي.
همس... لاه الخوف راح خلاص لتبتسم بحب هتف ...عايزك تبطلي خوف انت مرت ليل الرفاعي اياك حد يدوسلك علي طرف انت اهنه ست الدار بحالها.
ابتسمت... صحيح يا ليلي..
هتف... جلب ليلك صحيح يا جمري ابتسمت ليقبلها ويقول.... انا حاسس اني طاير وخايف اكون بحلم الا انا ماليش في الدنيا دي بس دخلتها وحاببها.
همست.... وانا عمري ماهزعلك.
احتضنها.... وانا عمري ماهزعل لو زعلتيني شدها وهتف تعالي اكده ذهب الي دولابه يفتحه ويخرج علب كثيره لتظل تنظر اليه وضعها علي الفراش لتنظر هيا ايه دول.
احتضنها وهمس... افتحي وشوفي.
اقتربت تفتح لتتفاجا باشياء كثيره لتصرخ ....ليل انت جايبلي حاجات بنات.
ابتسم.... اجبلك الحلو كله.
لتظل تتفحص الاشياء كانت سعيده لتهمس... حاجات حلوه اوي يا ليو ربنا يخليك كتير يا قلبي.
شدها.. كتير ايه بطلي دانا اجبلك واصرف واحمل لاجل اشوف فرحه عيونك دي لتحتضنه ليرفعها.
همست... بحبك وهفضل احبك لحد اخر يوم في عمري.. وضعت يدها علي عيونه تغلقها لتقترب وتقبل عيونه ...شدد عليها بقوه وقلبه يخفق بعنف.
همس... طب اهملك ازاي دلوك ليدور بها سعيدا رايدك الف مره.
همست... وانا كلي ليك يا قلب حوريه ..ظل معها يغرقها حبا ليذيبها ويذيل مخاوفها ويتروي في اغراقها بالحب فهيا كطفله صغيره براءه غير عاديه ليتمهل ويتروي حتي لا يؤذيها لتذوب من حنانه وفرط عطائه لتستكين وتستجيب له وبين يديه ليشعر اخيرا انه وصل لبدايه طريق العشق مع تلك الحوريه.
مر الوقت وهو يحتضنها وكل منهم يتنهد ومشاعر متاججه من قربهم. قبلها وهمس.... نامي بقه وانا هروح شغلي ليقوم ويتركها.
حاولت ان تنام فلم تعرف لتقوم وتلبس وتنزل تبحث عن ساره وجدت صابحه جالسه الا انها لم تكلمها.
هتفت صابحه بغضب... ايه يا بت انت داخله علي يهود مفيش سلام..
هتفت حوريه.... السلام عليكم.
هتفت صابحه.... نعم جايه ليه تورينا خلجتك العفشه.
هتفت حوريه... من فضلك اتكلمي معايا كويس.
هتفت... ولو ماتكلمتش يا حزينه هتعملي ايه. دا ايه الجرف ده.
تشجعت حوريه... عيب كده انا مرات الكبير هنا و ست البيت..
هبت صابحه... يا مري ست ايه ياختي انت اتخبلتي يا بت انت.
اقتربت منها وشدتها من شعرها لتصرخ حوريه.... اكتمي لاطلع روحك مين دي اللي ست الدار
هتفت حوريه... اوعي انت واحده متوحشه والله ماهسكتلك وهقول لليل يطين عيشتك.
هتفت صابحه... نعم نعم مين اللي هيطين عيشتي... ليل... ليه واجع هو يسمع كلامك. صرخت صابحه.... إلحجي يامه إلحجي.
اتت امها واتت ساره لتصرخ.... ايه يا صابحه مالك بيها سيبي شعرها انت اتجننتي.
هتفت.... الحجي يامه بتقول انها ست الدار وليل هتجيبه يسخمط عيشتي ..
نظرت اليها امها بغل.... هيا مين يا محروجه اللي ست الدار. هيا مين يا فاجده ناسك. لتذهب وتشدها من شعرها.... سيبيها يا بت اربيها.
صرخت ساره.. انتو هتتلمو عليها ابعدي عنها سيبي شعرها..
هتفت العمه بغل... اسيب شعرها طب الله في سماه لاكون حارجه جلبها عليه هاتي يا بت المجص..
صرخت حوريه وارتعبت ساره وصرخت.... انتو اتجننتو سيبي البت.
وجدت صابكه تذهب لتحضر المقص لترتعب وتفتح تليفونها وتهتف.... ليل انت فين إلحجنا.
هتف.... مالك يا بت..
هتفت.... إلحج بسرعه تعالي مرت عمك هتجص شعر حوريه وبيتخانجو.
احس ان انفاسه ستزهق... بتجولي هتعمل ايه يا مري.
كان لم يبتعد من اساسه لياكل الطريق بفرسه ....يا رب هو انا مخلوج اعيش في النصايب.. كانت صابحه قد اتت بالمقص لتذهب ساره وتندفع ترمي بجسدها علي حوريه وزوجه عمها تصرخ وتحاول ان تدفعها هيا وصابحه وعم الصراخ الدار.
هتفت صابحه.... بغل هاتي يا اماي اني هجصه مسكت شعرها وهمت ان تقصه لتحس بنفسها تطير بعيدا فكان ليل قد دخل ليجد المقص بيد صابحه غخبطها باعلي قوه وصرخ بعدو عنيها.
ابتعدت زوجه عمه وساره وجد حوريه محنيه ليندفع اليها ملهوفا ويحملها ويصعد بها للاعلي ودخل بها وظل يتحسسها ملهوفا ويتحسس شعرها بجنون فهو يعشقه.
هتف... انت كويسه عملو فيكي حاجه لتهز راسها احتضنها بقوه وشدد عليها.
لتهمس... انا خفت اوي.
هتف..... حجك عليا بس ماهتتكررش تاني مش جولتلك نامي. ايه اللي نزلك بس كتي هتحرجي جلبي لو حد جه جارك.. اجول ايه جلبي كان هيجف.. قبلها وذهب بها الي الفراش نامي يلا.
هتفت... لا مش عايزه ماتروحش في حته..
تنهد ....عندي اجتماع مهم يا جلبي معلهش.
تنهدت وابتعدت.... طب روح.
ظل واقفا ينظر اليها وقلبه ياكله ليخلع عباءته ويندس بجوارها.
هتفت.... ايه ماهتروحش الاجتماع.
هتف... يولع الاجتماع عاللي فيه بس جلبي مايخافش ولا يزعل تاني.
تنهدت وابتسمت واندست في احضانه.. خفت عليا يا ليو.
هتف... خفت بس وربنا جلبي كان بيصرخ لما وعيتلهم هيجربو منيكي.
تنهدت ومسكت شعرها كانو هيقصوه انا مش بحبه قوي. بس كت هزعل عشان انت بتحبه.
مسكه يتلمسه بهيام..... داني كت الجهره تكلبش في جلبي العمر كله. دا لوحده َاخد عجلي.
ابتسمت لتهتف... يا سلام وانا فين.
ظل ينظر اليها ولا ينطق.
همست... ايه اخص عليك شعري َبس.
تنهد.. لاه مش لاجي كلام اجولك بيه اللي جوايا.. حوريه انت اتملكتي جلب ليل. شعر ايه بس دا جلب الجمر خد عجلي ولوعني بطيبته وحنانه.
احتضنته وهمست... بجد يا ليو يعني مش هتسيبني عشان هبله.
ضحك... دا احلي حاجه فيكي.
تنهدت وهمست... ليو انت حنين قوي حاسه بلمستك انا عمري ماحسيت بحنيه من حد غير لؤلؤ .. حاسه ان اخيرا هركن علي حد َمش هخاف انا خلاص مش خايفه ياليو انت انت.. لتقوم و تقبل خده.... انت حلو اوي.
ابتسم واحتضنها.... وانت مفيش منك.
هتفت... يعني مبسوط بيا خالص.
داعبها...... مبسوط بس دا ليله امبارح هرت جلبي ..مد يده لتتشنج ....ايه بطل اوعي
ضحك ....لاه داني سايب اجتماع ودنيا وليله وحبيبي باسني وجالي اني حلو ايه شيفاني طور مابيحسش.
تنهدت.... ليو بطل خليني احس بحنيتك شويه.
هتف.... طب اني مين يحس بحرجتي.
نظرت اليه لتقول.. عارف يا ليو انا هتعبرك بابا وهقلك يا بابا خلاص انا عمري ماحسيت يعني ايه سند وعارف كمان عمري ماهزعلك واسمع كلامك عشان تحبني بزياده انا نفسي حد يحبني قوي.
احس بكلامها.. ليهمس.... واني هصونك العمر كله.
همست... ليو اوعي تسيبني للناس انا بخاف انا هنام في حضنك واقوم احلم بامانك اوعي يا قلب حوريه دانا غلبانه توجعني تاني.
قبل راسها.. اجدر اوجعك ازاي دانت روحي.
تنهدت وقبلت صدره.. نفسي نبقي عيله كبيره قوي ويبقي عندنا عيال كتير ويبقو جامدين كده وياخدو منك القوه واكبر وسطهم فرحانه بيهم ان لهم عزوه ونسب.. عارف كت ااقعد اكل اللقمه لوحدي زي الغلابه ولؤلؤ في الشغل ماكنتش بتتبلع والله ابص حواليا دنيا فاضيه.. كت اخاف اعمل مشكله عشان ماليش حد يقفلي خالص. حتي لو ليا حق بسكت واسامح عشان اعدي لاني مين هياخد باله مني. عشان كده طلعت ضعيفه ومابعرفش انطق واي حد يعمل حاجه بسامحه.. ماكتر المسامحه مابتعملش شخصيه.
احتضنها وقبل راسها ....هتعملي احلي عيله واحلي عزوه وهتجعدي في وسطيهم ست الدار وست الناس كلاتها دنيتك لا فاضيه ولا لوحدك دنيتك فيها عالم يجفلك عهد عليا اللي يجربلك انهش جلبه.
نظرت اليه بحب واقتربت تقبل خده لتهمس. ....وعدتني يا ليو تخلي بالك. والنبي ماتوعدش الا لو هتنفذ مش كده مش هتسيبني ابدا.. انا بحبك قوي..
تنهد وهمس.... واني جلبي هينفجر والله انت حلوه ورجيجه َ وجلبك كله حنينه.
تنهدت .. انا لحبيبي اي حاجه يعوزها..
هتف..... طب سيبي حبيبك بقه ياخد اللي يعوزه الا خلاص طار وكتمته َوحشه لينهال عليها ويتوه معها لتستكين تلك الرقيقه لقلب الليل علي وعد بالامان والحب .تستجيب له وتنام ليظل معها حتي نامت ليقوم وينزل ويتجه لصابحه وينهال عليها ضربا.
صرخت عمته... اتجنيت اياك.
هب غاضبا.... اسمعو بقه حوريه مرتي ست الدار دي اللي هيجعد يجعد علي اكده. اللي مش عايز له داره يتفضل عليها واللي هيمس مرتي ماهسكتلوش واخرتها تروحو داركو تجعدو فيها لحالكو... ودا اخر تحذير انا عامل حساب العشره فاهمه يا عمتي.
صرخت عمته....بتطرددنا يا ليل. اكتم يا ولد اتجنيت اياك.
سمعت بدران... لمي بتك يا حاجه مش هنجلبها حريجه. حوريه مرت ولدي من مجام َولدي.
هتفت العمه... انت موافج عالمسخره دي..
اقترب بدران ونظر لصابحه.. لو مابطلتي تخربي هجوزك واغورك من اهنه فاهمه مانجصينش جرف. عجلي بتك يا حاجه مراتت ولادي خلاص رجالهم عايزينه فتلمي الدنيا بقه الا اخرتها وحشه ليكو وانت عارفه بدران. وتركهم و َمشي مع ليل ودفع صابحه بعيدا.
لتنوح عمته.... يا نصيبتي يا نصيبتي خلاص الواد راح الواد راح عليه العوض. يا حرجه جلبي والراجل الكبير مشي علي عومه.
هبت صابحه بغل.. بطلي نواح بطلي والله لاحرج جلوبهَم كلهَم واخد حج الضرب ده من جلبك يا ليل يا واد عمي.
لتقوم وتتصل بزكريا وتهتف.. اسمع يا زكريا عايزه حد من اللي بيكروه.
هتف زكريا.... ليه عايزاه ليه.
صرخت.... مالكش صالح تجيبه َتجابلني عن مخزن الغله هستناك هناك... لتقوم مسرعه وتهتف .... جالك حرجه الجلب يابن بدران ان ماكت اعرفك كيف تمد يدك عليا.
فتحت تليفونها وفتحت اكونت ليل التي كانت سرقته منذ مده تراقبه لتنزل الصوره الخاصه بحوريه عند الزريبه وترسل منه احد الصور الي لؤلؤ فهيا تعرف انها ذات عنفوان..
ذهبت مسرعه واخذت دهبها واتجت الي مكان المخزن تخبي وجهها لتقوم وتفتح تليفونها وتذهب الي المخزن.
دخلت لتجد زكريا معه احد الرجال هتفت.... اخرج بره يا زكريا..
استغرب زكريا وخرج... لتهتف وتحاول ان تتكلم لهجه عاديه .. اسمع يابن الناس الدهب ده حقك عايزاك تعور حد كانك هتقتله..
هتف.... تحت امرك يا ست الناس.
لتقول.... انت عارفني اني مين..
هز راسه لتهتف.... اني لؤلؤ مرات جاسر الرفاعي.
هتف... البندريه وعايزه تجتلي مين..
اقتربت منه واخرجت تليفونها بص كده دي اختي حوريه احنا ولاد العتامنه يتعمل فينا كده.
بهت الرجل من منظر الصوره فحوريه تغوص في الروث هتف... .. لاه يا ست الناس.
هتفت.... اختي مقهوره وطلبت مني اتفق نحرق قلب الرفاعيه.
هتف الرجل.... واني تحت امرك.
قالت.... اسمع بقه انا خيتي محروقه من الدار دي واتجوزت غصب وجوزها عم يضربها في الراحه والجايه وعايزه تاخد حقها.
هتف... ايه عايزاني اجتل ليل الرفاعي.
هتفت... لاه اني ماعوزاش قتل. عايزاه يبان انه قتل ومش ليل اللي هتعوره..
هتف... مين اياك.
لتقول... الحاج بدران كبيرهم.
بهت الرجل...ايه الحاج الكبير.
هتفت..... ايه خايف بقولك ايه انت لو مش قدها قول.
هتف... لاه جدها يا بت الناس.
لتقول... ومالكش صالح بحد غيري وتنسي اي حد. اني لؤلؤ العتمانيه اللي بخطط لكل حاجه احنا مايتعملش فينا كده ..و زكريا ود عمي مايعرفش حاجه واصل فاهم واياك تخبره اعتبره مالوش صالح اني اللي اهنه ليا الكلمه كلمتك من لؤلؤ باتفاق مع اختها حوريه ..هتفت... ها اتفقنا..
ليقول اتفجنا..
ليقوم ويذهب يخطط لضرب بدران وينفذ طلبها. وهيا تنوي ان تشي به .
وقفت صابحه... ولسه يا ليل ان ماحرجت جلبك لتعاود البيت وتنتظر الفاجعه..
كانت لؤلؤ نائمه في احضان جاسر لتتململ باريحيه احس بها جاسر ليحتضنها ويظل يداعب وجهها بحنان.
هتف... صباحيه مباركه يا جلب جاسر لتحمر خجلا هتف... ايه الجمر صاحي منور واحمر اكده لاه جلبي ما هجدرش اكده يا بت الناس .
همست بخجل ...... ماتقدرش علي ايه بس.
همس... علي جمال امك انا جلبي بيرجف من اللي انا فيه حاسس اني دخلت الجنه..
لتلف يدها حوله بسعاده.... بجد با جاسر فرحان بيا..
هتف.... فرحان بيكي بتجولي ايه انت دانا مجنون بيكي يا عمري وحاسس اني ماستحجش السعاده دي.
هتفت... جاسر انا بحبك اوي .
نظر اليها بعدم تصديق شدها اليه يعتصرها ثم يبعدها ليهتف... اني مش مصدج الجمر بيحبني صوح بتحبني يا جلبي.
لتهز راسها بحنان ودموعها تتجمع لينهال عليها يقبلها وقلبه سيخترق اضلعه ..هتف .....انا حاسس اني هتجنن بتحبيني اخيرا دانا جلبي هينفلج والله.
ابتسمت بحب...... ايوه بحبك لاني حسيت معاك بالامان وحسيت انك بقيت ضهري وسندي وبديلك قلبي وحبي بس اوعي يا جاسر ماتقدرش الحب ده لؤلؤ مش سهل عليها توهب قلبها وتعطيه. لؤلؤ طول عمرها شايله اجبال يوم ماتحط كل حاجه و َتنام علي صدرك وتديك قلبها اوعي ماتقدرش ده.
هتف... ماجدرش ازاي داني هاخد جلب حبيبي اغطيه بجلبي انا بعشجك عشج مالوش وصف. تلمس شفتيها بحب... اني طاير والله اخيرا رضيتي عليا كت خايف ماتلينيش ليا. جولت دي واعرة وجلبها جامد.
تنهدت.. من اللي شفته يا جاسر انا تعبت قوي.
هتف...بس اني كان جلبي دايما دليلي يجولي حبيبي جواه حنيه الدنيا. ماللي يحارب اكده عشان يصون خيته يبقي مليان حنيه حسيتها ورايدها.
تنهدت... عندي حنيه نفسي اغرقك بيها بس تديني الأمان ولا حد يمسني. اي حد يقربلي اقف ورا ضهرك كده ومغمضه اني هبقي بخير. لؤلؤ جاسر الرفاعي. لؤلؤ اللي اخيرا لقت في صدرك عدم الخوف. اول مره انام وانا مش خايفه عمري مانمت الا ما خايفه من الاذيه. بس انا وثقه انك اد حبي وواثقه انك ما هتخلي حد يمسني.
نظر اليها بحب.. دا بروحي مابقاش راجلك ساعتها لو سبت حد يجرب منيكي يا جلب جاسر... ياااه اخيرا.. ماكتش مصدج ان حبيبي هيلين يا ناااس بحبه يا ناااس.
ضحكت وتهتف.. بطل بطل هتفضحنا...
وقف .....ايه ايه افضحك ليه هو الحب فضيحه ليقف ويهتف عاليا... جاسر بيحب لؤلؤ يا عاااالم جاسر بيعشج لؤلؤ يا بشررررر.
قامت تضع يدها علي فمه.. بطل هنتفضح.
حاوطها يحملها ليهتف... نتفضح اني اصلا مفضوح وماعتش هبطل اخذها يداعبها لتضحك وينزل عليها لتستكين تلك اللؤلؤه في قلب ذلك الجاسر الذي وعد بالامان ولكن هل سينفذ ذلك الوعد.
كانت صابحه تقف تاكل حالها وهيا تسمع جاسر وصوته عاليا وليل وضربه لها لتقف والغل يمزق احشائها... بكره اعرفك مين هيا صابحه . صابحه ست الناس وتبقي ست الناس.طب يا ليل انت وجاسر والحدايتين..
حدايتين يا حربايه بديلين... مسا مسا عليكي يا صفرا.. بخت كلك قطر سواقه اعمي.....