رواية الملاك النائم الفصل السابع عشر 17 بقلم نجلاء فتحي

رواية الملاك النائم 
الفصل السابع عشر 17
بقلم نجلاء فتحي


الملاك النائم 
البارت ال١٧
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
_____
مر وقت طويل وملك داخل غرفة العمليات خاطر سامى ومنه بمهنتم من أجل إنقاذ روح مجهولة الهوية بالنسبة ليهم   

أنزلت منه الماسك الطبى من على أنفاسها وساندت على الحائط بتعب وقالت:- وبعدين 

خلع سامى الماسك الطبى من على انفاسة  وقال بأرهاق من شدة وقفتة لساعات لإجراء العملية ،،بعدين دى لما الحالة تفوق من التخدير وتعدى ٤٨ ساعة بخير 

منه برعب/ لو جرالة حاجة 

سامة بمقاطعة وحدة/ ربنا معانا أحسن لما سبناها تتعذ*ب بالبطئ  وتمو*ت ثم أمر التمريض بنقل ملك لغرفة الافاقة 

((ملحوظة حديث سامى مع منة بصوت منخفض للغاية ))

_______
مرت أيام علشان أخلص القصة بسبب رفض البارت وضياعة وقلة التفاعل   بجد اتخنقت منها

مر شهر كامل وملك اتحسنت فية 

سامى/ ضغطك وسكرك وأجهزتك الحيوية بخير 

ملك/ الحمد لله  ممكن بقا مراية أشوف شكلى 

سامى/ كنت مانع عنك علشان وشك متبهدل خليكى جاهزة  مهما كان شكلك دلوقتى قبل كدة كان صعب ويوم عن يوم وشك وجسمك كلة يخف

ألتقطت ملك بيد مرتعشة المراية التى جلبها ليها سامى من ممرضة  بكت وأرتجفت وقالت :- وشى  وشى 😭😭😭😭 شعرى لسة مش طلع خالص 
 
صعبت علية حالها  جلس بجوارها وطبطب عليها وقال :-أعتبرى نفسك عملة عملية تجميل فترى وتعدى 

ملك ببكاء/ بوظت خلاص 

سامى بروح المرح حتى يخفف عنها/أنتى قمر خالص ،،أمال لو كنتي  شوفتى نفسك قبل العملية   ،أحمدى  ربنا   شهرين دلوقتى حالتك مستقرة بعد العملية ومفيش نوبات الألم تانى 

ملك   مسحت دموعها/ الحمد لله  ،العلامات دى تروح

سامى بأسف/ لا المهم سلامتك وأنك عايشة أعتبرى نفسك نجيتى من حادث مروع ،بلاش تفكرى يا آنسة بعد إللى عرفتة عنك   لازم تفكرى تواجهى عمك أزاى 

ملك بكت/ أقولة أية، محدش يصدقني هو   قت*ل  أبويا وهددنى لو نطقت بحرف يتهمني أنا  

سامى/ لازم يتعاقب  لازم يتسجن 

ملك/ عمى عادل ومراتة عايدة وبنتهم صبحية عقارب  محدش يقف قصادهم 

سامى/ أحنا هنا فى القاهرة مش فى  القرية الغريب معقول محدش لاحظ غيابك 

نظرت لة ملك ولم تنطق أكيد عمها مصدق غيابها ،،،،لم تعلم تلك المسكينة أنة موتها بالحيا 
________
مرت أيام أخرى  وبالفعل تم تقرب سو من آسر  وخطبها لكن سو كانت واعية وأشترطت يتزوجها ووافق هو بسهولة على أعتقاد  وريثة أبوها الوحيدة ويقدر يأخد أموالها لكن لم يعلم أحد خطة القدر 

________________
(فى القرية ) 

حضرت هنية وفردوس فرح كبير وهى بنت العمدة عادل  وأثناء سيرهم بعد مراسم الزفاف 

هنية/ شايفة يا خايبة البت صبحية  وجعت (وقعت) أبن عمة أمها أزاى  وأتجوزتة  

فردوس / ربنا يسعدها 

هنية/ شوفتى جاب دهب قد أية خسارة فيها 

فردوس/ تتهنى بية

هنية/ مش زيك مكنتيش عارفة توجعى  (توقعى) الدكتور آسر وهو هنا ،،،البت صبحية دى حنش هى وأمها عايدة ،،،الراجل نازل يزورهم من دبى هوب تجوزة بنتها  واعية مش خايبة زيك خليكى كدة لما تعنسى  وقطر الجواز يدوسك 

فردوس/ ربنا يسعدها، ،،والله فرحانة ليها وبلاش الكلام دة 

هنية/ متزعليش  نظرة عينك للعروسة وجعتنى عينك واكلة العروسة 

فردوس  بصدمة معقول عينها فضحتها/ ربنا يسعد العروسة كل شئ جسمة (قسمة ) ونصيب

هنية/ عليا الكلام دة برضو عينك راشقة فى العروسة

فرت دمعة شاردة من عين فردوس وقالت بأنفعال /عايزة تسمعيها ياختى منى ها أيوة نفسى أكون مكانها  علشان أخلص من كلامك أنتى و أبوكى وأمك ليا ،،تمنيت أكون مكانها بدل نظرات بنات وستات أهل البلد ليا هناك عانس ومش لاقية راجل يلمها فى بيتة  عايزانى أقول أهى قولت ارتحتى ،،،  مسحت دموعها وقالت حتى الدكتور سامى طلبنى للجواز وأهو أربع شهور عدوا ولا حس ولا خبر  ذى ميكون رجع فى كلامة  ،والدكتور آسر أخو جوزك البشمهندس  اتجوز العقربة إللى جات هنا وسمت بدنها بكلامها  دى غلطت فينا يعنى غلطت فية وأتجوزها  يكفي أنها دكتورة ،،،دكتور أتجوز دكتورة وسامى مصيرة كدة ،،،،إللى زى أنا إللى بتراعى ربنا حظها قليل والو*** ،،،ليها بخت عن إللى زى ،،محدش حاسس بيا هو أنا إللى مانعة جوازة نفسى ها كلة بيرمى على البت مجاش فى بالكم الجواز رزق زى المال والعيال ذى الصحة والشغل ذى السلطة والنفوذ مجاش فى بالكم تأخر الجواز ربما خير لصاحبة  ولا كل حاجة على البت والراجل يعمل إللى عايزة ،ياختى ملعون أبو كدة على الجواز وإللى عايزة خلاص أريحكم منى خالص أهج ولا تعرفوا ليا طريج  (طريق) جرة  من أم البلد الفقر دى الناس فى التلفزيون اخترعوا الروبوت  وكل حاجة بالتيكنولوجيا وأحنا هنا الجهل بيموت فينا  والعين والحسد ولازم البنت تتجوز ياريت أبوكى خلانى أكمل تعليمى ودخلنى ثانوى عام بدل ما أنا معايا دبلوم صنايع  دة  ،،ملكيش دعوة بيا 

هنية بصدمة/ عايزاكى متهنية يا عبيطة

فردوس/ الهنا بالجواز يعنى

هنية/ أيوة أمال بأية 

فردوس  / حظك حلو فى جوزك جايز أخوة إللى كنتى بتحاولى تخلية يتجوزنى دة بلوة 

شهقت هنية/ الدكتور آسر ،،،طب بس بس دة زينة الشباب ،،أحنا فيها الشرع محلل أربعة أية رأيك

فردوس/ نهارك مدوحس  عايزانى أتجوز راجل متجوز وأبجا زوجة تانية عايزانى خدامة لمراتى الأولنية  

هنية/ فيها أيه 

فردوس/ فيها عجلك( عقلك) بجا( بقا) بتنجان خالص  

هنية/ بت يا فرودس أستنى يا بت الكلام أخد وعطا يخربيت دماغك ،،،طب أستنى نمشى سوا نونس بعض إلا حاجة تطلع علينا من الزراعة فردووووووس،،،،،ثم  وجريت وراها 
___________
(مر ٣ سنوات  كاملة على أبطالنا )
سو بضيق/ كنت فين كل دة 

آسر/ فى الشغل

سو بصراخ/ شغل أية دة العيادة إللى بفلوس بابى مقفولة بقالها أسبوع معرفش لية  ،،،والمستشفى إللى شغال فيها  برضو بتاعة بابى  مش بتروحها ومرتبك علشان خاطرى بابى بيبعتة ليك    يبقا بتروح فين 

آسر/ ملكيش دعوة بحياتي 

سو/ الغلطة غلطتى من الأول  دخلت واحد جربوع زيك لعائلتي  وسكنتة فى فيلا  فى أحسن منطقة فى القاهرة وسايق أفخم موديل عربية غير هدومك وأشيائك الخاصة كل دة منين من فلوس بابى يعنى فلوسى  لو مقلتش كنت فين العصمة فى أيدى وأرميك برا بيتى يا شحات أنت وأسحب منك كل حاجة  

توتر آسر وأمسك إيدها  وقبلها وقال :- أهون عليكى برضو

سو بحدة/ ما أنت متغير معايا وملوى

آسر بكذب/ كنت بحضرلك مفاجأة 

سو/ أوعا إيدك دى بتشتغلنى 

آسر بخبث/ أبدآ ،،،،

سو/ قول مفاجأة أية

زاد توتر آسر فلا يوجد مفاجأت، ،فقال:- لو قولت متبقاش مفاجأة، بكرة تعرفى بقالى أسبوع مش بروح شغلى لية 

سو بعدم تصديق لكلامة/ تمام بكرة مش بعيد ثم تركتة  وأنشغلت بوضع روج  أستعدادآ للخروج  ،،،أبتسم آسر بمكر ونزل  من غرفة نومة للمطبخ وقال للخادمة  تجمع جميع الخدم ولازم ينظفوا الدور الأرضي للفيلا أما هو صعد لغرفة نومة تانى وأغلق الباب بالمفتاح ووضع منديل داخل العين السحرية للباب حتى لا يتصنت علية أحد  من الخدم ويبلغ سو  زوجتة  ثم ترجل بخطوات واثقة من نفسه أمام التسريحة   وقال:- عندك هوس بالمكياج يا روحى عنيا  بتحبى البرفان ومالة  أخرج زجاجة صغيرة من جيبة وأمسك قلم الروج التى تحب تستعملة ووضع بعض من القطرات التى بالزجاجة التى معة على مقدمة الروج ،،وأغلق القلم تانى ووضعة فى مكانة ثم ألتقط زجاجة البرفان ووضع قطرة واحدة من الزجاجة التى معة على مكان خروج رزاز البرفان  من الزجاجة ثم أغلقها  ثم وضع بعض القطرات من الزجاجة التى معة إيضآ فى زجاجة مزيل الميكب ورجع كل حاجة مكانها وهو يدندن  بتلذذ ثم نظر لنفسة فى المراية بأنتصار ورحل من الغرفة بهدوء 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
_______
فى شقة فى منطقة شعبية أقامت ملك وارتدت النقاب حتى لا تؤذى أحد بشكلها ،،

سامى/ مفيش شغل يا ملك مش معاكى شهادة ولا حتى ثم سكت

ملك بحسرة / قول يا دكتور محدش بيشغل واحدة مشو*هة ولا جهلة ذى 

سامى/ أرجوكى بلاش عياط  الجمال من جواكى مش شكلك  لولا متجوز الدكتورة منه كنت أتجوزتك 

أبتسمت ملك لة بمجاملة  فهى تعلم  دعابة منه لها فقالت_ الدكتورة منه ونعمة التربية 

سامى بصدق/ زوجة بمعنى الكلمة وطيبة وحنينة 

ملك/ مجتش معاك لية

سامى/  لسة ولادة بقا 

ملك بفرحة/ مبروك يا دكتور ألف مبروك ولد ولا بت

سامى بفخر/ محمد  ،،،،،،خلفت ولد أسمة محمد أقصد الدكتور محمد سامى  بأذن الله 

ملك/ مبروك حد يصدق تتجوز انت وهى 

سامى/ مكناش بنطيق بعض ثم تذكر كانت خطيبة أعز صاحبة وأعترفت لة بحبها لية لكن الأن  زال هذا الحب وتحول قلبها ملك لأبو ابنها 
وهو الدكتور سامى ،،
___________
((فى القرية ))
فردوس وهى تحمل  أبن أختها هنية 
أمها/ لو كنتى وافجتى [وافقتى ] على العريس إللى جالك  كنا حضرنا سبوع أبنك بدل سبوع أبن أختك 

فردوس/ مش عايزة أتجوز كفاية الدكتور سامى طلبنى  ولحد الأن معرفش مش رد واهتم لية 

هنية جات على الحوار وهى تمسك أسفل بطنها متألمة من آثر الولادة / تانى قولنا الغايب حجتة معاة  

فردوس/ ٣ سنين 

هنية/ كنتى متعشمة يتجوزك 

فردوس / مش عشم ،،،أعرف السبب ،صحيح مشفتهوش غير مرة واحدة بس علق قلبى فيها 

هنية/ هوش أكتمى من أمتى البنات تتكلم كدة عايزة التراب يتاويكى

فردوس بتمنى/ ياريت  ،،،،،،،ثم تذكرت كلمة سامى ليها 【 فى بنوتة حلوة كدة تجرى أرجعى البيت مينفعشى تجرى ،،،نظرة عينة ،،،،،ضحكتة  لمست قلبها 】  تنهدت  ونظرت للسماء تدعو الله آن يكون من دق لة القلب بخير 
________
أتت سو من مشوارها ودخلت غرفة نومها  ألتقطت زجاجة مزيل المكياج ووضعت منه  كمية على قطنة وبدأت تزيل المكياج بهدوء ثم  غيرت ملابسها لملابس البيت ثم وضعت برفان خاص للمنزل ووضعت روج أيضا  ثم ألتفت وجد آسر مركز معها فقالت بضيق/ متنحلى لية حاجة تقرف أووووف 

آسر / بلاش غلط يا سو

مطت هى شيفاها بسخرية/ هتعمل أية لما تصرف على البيت من جيبك أبقا ليك كلمة 

آسر  بضيق مخفى / العصمة فى إيدك حررينى

سو بتحدى/ سو متسبش حاجة بتاعتها لحد ،،،سو لما ترمى فضلتها  وحد يلاقيها يرميها علشان مش نافعة وانت  لسة نافع يا دكتور ثم تركتة وذهبت للسرير لكى تنام
نظر ليها آسر ثم نظر للتسريحة وابتسم بمكر وخرج برا الغرفة  وهو يتمنى ما خطط لة يتحقق
مر أسبوع آخر 
سو واقفة أمام المراية تبكى 
يتبع 
الملاك النائم 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات




تعليقات