
رواية اعمي ولكن
الفصل الثالث عشر 13 والرابع عشر 14
بقلم اسراء محمود
الفصل الثالث عشر
دخلت ندي غرفتها وارتمت علي السرير واخذت تبكي بحرقه هي تعلم انها جرحته ولكنها ولاول مره تعترف امام نفسها انها وقعت في عشقه احبت مغرور ..احبت كداب ..ومخادع.
اخذت تاكسر كل ما تراه او تلمسه
ندي بصريخ..ليه دايما اختياري غلط ليه ..كل ما احب واحد يضحك عليا ..ليه .
دخلت والدتها علي صوتها .
والدة ندي ..ندي في ايه يا حبيبتي اهدي يا ندي اهدي يا حبيبتي .
ندي ..ليه بيحصل فيا كدا يا ماما ..حبيته ليه يا ماما ..قلبي دق ليه تاني لشخص غلط ..ليه كل واحد احبه لازم يسبني ليه ...
اخذتها والدتها في حضنها ..مشاعرك مش بايدك يا ندي الحب والكره مش بايدينا .. لو بتحبيه سامحيه يا ندي علي اي غلط عمله بس لو الغلط دا ينفع تسامحي فيه.. اسمعي قلبك يا ندي وشوفيه بيقولك ايه واعمليه كفايه تفكير في جاسم انه شبه سليم جاسم غير سليم وعمره ما يخونك.
ندي ..حاضر يا ماما هفكر تاني في الموضوع .
والدتها ..يلا قومي صلي ركعتين تهدي بيهم نفسك وان شاء الله خير.
ندي ..حاضر يا ماما .
تحركت ندي نحو المرحاض وتوضاءت واخذت تتدعي ربها.
ام جاسم فاكان يستشيط غضبا اتاه اتصال وكانت المتصله نانسي.
جاسم بعصبيه..نانسي انا مش فايق ليكي ومش ناقص قرف علي الصبح .
نانسي بدموع ..جاسم انا تعبانه من غيرك ارجوك تعالي حتي شوفني مش عايزة اكتر من كدا ارجوك يا جاسم.
جاسم..نانسي قولتلك اللي بينا انتهي .
نانسي ..ماشي بس تعالي شوفني.
جاسم ..تمام يا نانسي دقايق وهكون عندك .
نانسي..اوك مستنياك .
أغلق جاسم معاها واتجه نحو منزلها ام نانسي فاتجهت نحو الخزانه وأخرجت ملابس مثيره وارتدتها ووضعت الكثير من الميكيب والعطور .
ام ليان فاخرجت من المشفاء واتجهت نحو المنزل.
الداده بشهقه..لي لي ايه اللي جابك دلوقتي وفي الوقت دا انا كنت هجيلك بكرا يا بنتي .
ليان..ملهوش لزوم يا داده انا كويسه .
الداده .. لسه عارفه من البواب اللي حصل وبيقولي ان يامن مش اعمي وانه قبض علي باباكي بس انا مصدقتهوش.
ليان ..اه يامن مش اعمي وظابط..وانا اللي هبله ومغفله وبيضحك عليها ..انا كنت لعبه في ايده يا داده..استغل طيبتي وحبي ليه علشان يدخل بيتي ويعرف أسراره ويوصل لبابا ..انا اكبر مغفله في العالم.
الداده..انتي اديتلوا فرصه يكلم .
ليان ..مفيش فرص يا داده هو قالي انتي كنتي مجرد مهمه وخلصت هيعوز ايه تاني مني .
اخذتها الداده في حضنها ..اهدي يا بنتي وان شاء الله خير .
ليان ..ان شاء الله انا هطلع انام ورايا كذا حاجه بكرا.
الداده ..تمام يا حبيبتي.
ذهبت ليان نحو غرفتها ونظرت الي صورتها هي ويامن المعلقه علي الحائط..انت اكبر كداب شوفته في حياتي ..هخرجك من قلبي وهرميك..وهنسي اي حاجه كانت بنا يا يامن ..مش هكون ليان الضعيفه والغبيه اللي استغلتها..هكون اقوي من كدا وهدوس عليك برجلي .
شالت ليان الصوره ورمتها في احد الادراج وخلعت دبلتها ورمتها معاها في نفس الدرج .
في الصباح الباكر استيقظت ليان علي صوت الهاتف.
ليان ..الو .
ندي..انتي ازاي تسيبي المستشفي من غير ما تقوليلي .
ليان ..ملهاش لازمه يا ندي .
ندي ..يعني ايه ملهاش لازمه انتي لسه تعبانه.
ليان ..انا كويسه يا ندي وخرجت علشان اعرف اجيب حق ابويا وهوصل لدليل برائته.
ندي ..ليان اعقلي ومتعرضيش نفسك للخطر.
ليان ..قولتلك يا ندي انا هجيب حق بابا وبس وبعدين حياتي هتفرق في ايه قوليلي هتفرق في ايه يامن وطلع بيضحك عليا بابا وفي السجن ولو معرفتش اجيب دليل هيفضل طول حياته في السجن ماما وماتت اعيش لمين يا ندي فاحياتي مش مهمه .
ندي..عيشي علشاني .
ليان ..انتي بكره تحبي وتجوزي سبيني يا ندي الحق بابا دا الحاجه اللي هتخليني اعيش ومقوياني .
ندي ..تمام هاجي معاكي .
ليان..لا مش هتيجي انا هروح لوحدي انا هسافر النهاردة البلد .
ندي ..انتي كدا بترمي نفسك في جهنم .
ليان ..مفيش جهنم اكتر من اللي عايشه فيها.
ندي..تمام يا ليان انتي حره .
أغلقت ندي مع ليان واخذت تفكر في حل لكي توقف به ليان.
ام عند جاسم فاستيقظ في الصباح ونظر بجانبه وجد نانسي تتوسد صدره العاري..اخذ يسب نفسه .
جاسم ..ايه اللي عملتوا دا انا كنت توبت.
استيقظت نانسي من حركه جاسم ..اممم حبيبي انت صحيت .
جاسم ..نانسي قومي اللي حصل امبارح دا مكانش ينفع يحصل .
نانسي ..ليه مينفعش يحصل ما هو كل مره بيحصل وعادي بتكون مبسوط .
جاسم ..علشان حبيت يا نانسي حبيت واحده تانيه ومينفعش أخونها.
نانسي..وطالما حبيت واحده تانيه ايه اللي جابك عندي.
جاسم ..حصلت بنا مشكله ولقيتك بتتصلي وجتلك والكاسين اللي شربتهم هنا خلوني مش في وعي .
نانسي بكسره.. بس انا بحبك.
جاسم..وانا مش بحبك يا نانسي .
نانسي..طيب ادينا فرصه نقرب.
جاسم..نانسي مش هينفع انتي لو احتاجتيني في حاجه اتصلي بيا وهتلاقيني جمبك .
نانسي بدموع..ماشي يا جاسم .
قام جاسم وارتدي ثيابه وخرج في عجله .
ام نانسي فاخذت تبكي بشده علي كسرت قلبها فاهي احبته وبشده.
اخذت ليان تجمع القليل من ملابسها وارتدت بنطال اسود وبلوزه زيتي وجمعت شعرها علي هيئه ذيل حصان ونزلت دراجات السلم برشاقه
الداده..انتي لسه مصممه تسافري .
ليان ..ومش هرجع غير لما يكون معايا اثبات ان بابا برئ .
الداده .. ليان عاصم بيه لو عرف هيزعل جامد وممكن يحصله حاجه.
ليان ..مش لازم اي حد يعرف يا داده ...وبذات يامن وبابا .
الداده .. حاضر يا بنتي بس خودي بالك من نفسك .
ليان ..حاضر يا داده .
اتجهت ليان نحو باب الفيلا وفتحت الباب وكانت الصدمه عندما رأت يامن يقف أمام الباب .
ليان ..لو سمحت حاسب عايزة اعدي .
يامن ..مش قبل ما نكلم .
ليان ..نعم هو في بنا كلام اصلا .
يامن ..ليان انتي لازم تسمعيني .
ليان..مش لازم علي فكره وانا مش فاضيه .
يامن ..من امتي وانتي بالبرود دا .
ليان ..من امتي بجد بتسال ...ههههه ...من اول ما شوفتك واقف قدامي بالبدله الميري وبتشوف ...من امتي من اول ما عرفت اني هبله وبيضحك عليا ..من امتي من اول ما دست علي قلبي بكل قوتك بس علشان شغلك .. شغلك اللي استغليت فيه مشاعري ..شغلك اللي خدعت بيه الناس ودخلت بيتهم علي اساس انك جاي تجوز بنتهم وانت جاي اصلا علشان تراقبهم وتجمع منهم معلومات ...
يامن..ليان انا مدخلتش البيت علشان الشغل انا جيت اتقدمتلك علشان بحبك .
ليان بسخريه ..العب غيرها ..مبقتش بتاكل معايا ...بتحبني بأمره ايه يا حضره الظابط ..بأمره انك خدعتني وكدبت عليا ..بأمره انك جيت خدت بابا وانت عارف ومتأكد انه مظلوم .. انا اللي حبيته مات يا يامن وادفن وعيط عليه شويه وخلاص خلص ..إنما اللي واقف قدامي دا ظابط معندهوش ولا مشاعر ولا قلب شخص بارد من جوا ومن برا معرفش عنه حاجه ومش عايزة اعرف كداب و ممكن يعمل اي حاجه علشان شغله فالشخص دا معرفهوش ومعنديش طاقه اني اعرفه .
واخذت ليان شنطتها وحاولت الذهاب لكن قاطعها صوت يامن .
يامن ..انتي لسه بتحبيني .. واكيد هتسامحيني في يوم من الأيام .
ليان بسخريه ..مين ضحك عليك وقالك كدا حتي بص علي ايدي دبلتك مش في ايدي دبلتك رمتها زي ما رميت كل حاجه تفكرني بيك .
يامن بغضب ..ليان انتي المفروض تقدري اني كنت مجبور اقوم بشغلي .
ليان .. وانا مش مجبوره اني اسامحك ومتفكرش اني ممكن اسامح .
يامن ..طيب انتي رايحه فين .
ليان..وانت مالك .
يامن ..ليان انتي رايحه فين في خطر علي حياتك والشنطة ديه واخدها ورايحه فين .
ليان ..سلام يا يامن قولتلك مش هرد .
وذهبت نحو سيارتها ووضعت حقيبتها وركبت السياره وانطلقت بها بسرعه .
ام يامن فاوقف يستوعب ما حصل ثم ركب سيارته وتحرك وراها .
عند سما كانت تتحدث مع ندي وهي مندهشة من قم الحاجات التي حصلت .
سما .. كل دا حصل في يومين بس .
ندي ..ما انتي اللي اختفيتي لوحدك .
سما ..كنت محتاجه اقعد مع نفسي شويه .
ندي ..مازن مش كدا.
سما ..مازن ايه .
ندي ..متحوريش بتحبيه صح .
سما بحزن ..بحبه بس مش هينفع .
ندي ..ليه مش هينفع يا سما .
سما ..مازن لسه في بداية حياته يعني احسنله يجوز ويحب واحده معهاش عيل وكانت مجوزه قبل كدا وعندها عقده من الرجاله ومن الجواز الاحسن يحب ويجوز واحده تانيه .
ندي ..بس هو بيحبك انتي .
سما ..ندي هو لسه ملحقش يحبني .
ندي ..الحب مش بيجي بوقت ولا بتفكير بيجي مره واحده من غير تحذير فجأه بتلاقي نفسك وقعتي في حب شخص ممكن يكون غلط ومش مناسب بس قلبك اختاره .
سما ..وطالما انتي عارفه كدا معذبه جاسم معاكي ليه .
ندي ..جاسم كدب زيه زي يامن الاتنين واحد .
سما ..ندي دا شغله وهو مضحكش عليكي وقالك انا بشتغل دكتور وهو بيشتغل ظابط جاسم ملهوش ذنب في كل اللي بيحصل دا .
ندي ..مش عارفه يا سما وبعدين قولتله كلام وحش اووي في آخر مره .
سما ..بتهيالي لو كلمتيه ممكن يحن ويسامح علي كام كلمه اللي مكانش ليهم لازمه دول .
ندي ..مليش وش اني اكلمه .
سما ..يعني ليكي وش انك تهزقيه وتقوليلوا الكلام دا وملكيش وش تعتذري .
ندي ..ما هو صعب اقول انا اسفه .
سما ..لا انتي عايزه اقعده مينفعش كدا .
ندي ..خلاص هحاول اشوف حجه اكلموا بيها .
سما ..تمام .
ندي ..مش هتكلمي مازن .
سما ..انا هسيبه فتره انا محتاجه اروح لدكتور نفسي اتعالج الاول من تجربتي الأولي وبعدين اشوف مازن.
ندي ..تمام يا سما بس حاولي علي الاقل تفهميه وهو قبل او رفض الاختيار هيكون بايده هو .
سما ..مينفعش اقولوا مش عايزاه يشفق عليا .
ندي .. مفيهاش شفقه يا سما .
سما ..لا يا ندي خليه شايفني اني لسه بحب جوزي وخلاص وهو مع الوقت هينساني .
ندي ..انتي حره بس هتندمي.
سما ..إن شاء الله مندمش .
ندي ..طيب يلا سلام .
سما ..سلام .
أغلقت سما وندي اتصلت ندي علي جاسم بعد تردد .
جاسم ..ايه في كلام نسيتي تهينيني بيه .
ندي ..لا .
جاسم ..اومال متصله ليه لاحسن تكوني حسيتي بغلطك وهتعتذري .
ندي ..بردو لا .
جاسم ..نعم يا اختي اومال متصله ليه .
ندي ..كنت هسال علي عمو عاصم .
جاسم ..متصله علشان كدا .
ندي ..اه .
جاسم ..عموما هو كويس واقاعد في مكتبي .
ندي ..كويس .
جاسم ..في حاجه عايزة تقوليها .
ندي ..اه ..قصدي ..لا ..ولا اقولك ..اه .
جاسم ..اه ولا لا .
ندي ..انا اسفه .
جاسم ..هي صعبه اووي كدا .
ندي ..لا بس متعودتش اغلط واعتذر .
جاسم ..يعني ديه أول مره .
ندي ..اه من زمان اووي معتذرتش لحد .
جاسم ..يعني امي دعايلي بقا .
ندي ..ايوة طبعا مش كفايه اني بكلمك .
جاسم ..مغروره .
ندي ..دا الطبيعي .
جاسم ..طيب اقفلي ورايا شغل .
ندي ..تمام سلام .
جاسم ..سلام يا ..يا .
ندي ..يا ايه .
جاسم ..بودي جارد .
ندي بغضب..تاني.
جاسم ضحك .. خلاص سلام يا حبيبتي .
واغلق دون أن ينتظر ردها ام ندي فاظلت واقفه مكانها لا تعي شئ هل قال لها حبيبتي ..هل يبادلها نفس المشاعر اخذت تفكر دون أي اجابه .
عند ليان بعد وقت طويل وصلت الي البلد ويامن وراها يتابعها دون انا تلاحظ نزلت ليان من السياره واتجهت نحو فيله عمها وطرقت الباب فتح ياسر .
ياسر بصدمه ..ليان .
ليان ..مفاجأه مش كدا .
ياسر ..ايه اللي جابك .
ليان ..مش هدخلني الاول ولا ايه يا عمو .
ياسر ..اتفضلي يا بنت اخويا .
ضحكت ليان بسخريه ودخلت .
ياسر ..ايه اللي جابك يا بنت اخويا.
ليان ..اممم ..ايه اللي جابك يا بت يا ليان ..ايه اللي جابك ..اللي جابني يا عمي اني لقيتك خايف عليا وحاطط ناس تراقبني فاقولت اجيلك تحميني وانا في بيتك احسن فاقومت الصبح لميت هدومي وقولت اجي اقعد عندكم .
ياسر بتوتر ..انا مين قالك اني خليت حد يراقبك .
ليان .. سلامه عقلك يا عمي ..انت مش معين ابن البواب ..سالم مش كدا .
ياسر ..اه صح نسيت اني عينته اصلي كنت خايف عليكي .
ليان ..ما انا قولت كدا بردو .
ياسر وهو بينده علي زوجته ..يا ام عمران تعالي .
جات ام عمران وهي أمرأه حقوده مثل زوجها تكره ليان كثيرا لانها كانت السبب الأساسي في عقده ابنها ودخوله الي مصحه نفسيه وهي في منتصف الخمسينات ولكن مهتمه بنفسها ...نعم يا ياسر ..ايه اللي جاب البت ديه هنا .
ليان ..ايه دا مرات عمي وحشتيني ..بس ايه السؤال اللي كلكم بتسالوه دا هو عيب اجي اقعد معاكم شويه بعد اللي حصل في بابا .
ام عمران ..و ايه اللي حصل .
ليان ..مش ولاد الحرام استغلوا بابا ودخلوه في شغلانه مشبوها لا وأيه اتقبض عليه امبارح واترمي في السجن.
ام عمران .. انا قولت انك انتي وابوكي مش ساهلين تلاقيه هو اصلا بيشتغل من زمان في الشغل المشبوه دا .
ليان ..مستحيل بابا يعمل كدا .
ام عمران ..وليه لا انتوا أغنياء اووي اكيد جبتوا الفلوس بطريقه ديه .
ليان ..ما انتوا بردو اغنياء اووي ايه بتجيبوا الفلوس من الشغل المشبوه دا ولا انت ايه رايك يا عمي .
ياسر بتوتر ..انا رأي انك تتطلعي تريحي من السفر لحد ما نحضر الغداء.
ليان ..انا بردو بقول كدا .
ام عمران ..انتي هتفضلي اقعده معانا هنا كتير .
ليان ..هو في حاجه يا مرات عمي مش عجباكي لو هكون بتقل عليكم امشي .
ام عمران بسخريه ..لا طبعا يا حبيبتي ازاي انتي تنورينا .
ليان ببتسامه سمجه ..بنورك .
وتحركت ليان نحو غرفتها ام ياسر فاخذ يدور حول نفسه ويفكر كيف يتخلص من ليان .
ام ليان فاضحكت بشده عندما دخلت غرفتها فاهي نجحت في اول خطه ليها وهي دخولها للمنزل دون شك بها .
ام يامن فاكان في الخارج ينتظر خروج ليان ولكن رأي البواب وهو ياخذ حقيبتها من السياره ويدلف الي الداخل اتصل يامن بجاسم .
يامن..اعرفلي كل حاجه عن العنوان دا .
جاسم ..تمام .
بعد قليل من الوقت آتاه اتصال .
يامن ..هااا عرفت .
جاسم ..اه ديه فيله ياسر بيه اخو عاصم .
يامن ..وايه اللي ممكن يجيب ليان هنا .
جاسم..شكل ليان بدأت تلعب بنار وكدا خطر عليها .
يامن ..ديه اجننت رسمي .
جاسم ..خليك وراها وراقبها .
يامن ..تمام يا جاسم وانت امسك مكاني .
جاسم ..ماشي يا صاحبي .
اتصل يامن باحد العساكر واخبره بأن يأتي له بملابس من البيت وبعض النقود ثم اتصل باحد السمسارات لكي ياجر الشقه التي امام الفيلا .
#الفصل_١٤
الفصل الرابع عشر
عم الليل علي أرجاء المدينه نزلت ليان دراجات السلم برشاقه وذهبت نحو مائده الطعام لكي تأكل.
ام عمران ..وه وه وه ما تتحشمي شويه في لبسك .
ليان وهي تنظر إلي ملابسها فاكانت ترتدي تيشرت بنص كم وبنطلون برامودا .
ليان..مالوا لبسي ما هو محترم اهو .
ام عمران ..البسي عبايه وحطي علي شعرك الحلو دا حته قماشه .
ليان بتريقه ..قماشه ..اسمها طرحه او اسكرف .. واكملت في سرها ..تعليم مجاني بصحيح.
ام عمران ..مفرقش الاسم بس اتحشمي في لبسك .
دخل ياسر علي الصوت ..في ايه يا وليه بتتخانقي معاها ليه.
ام عمران ..مش شايف لبسها .
ياسر ..سيبيها هي حره .
ليان وهي تجلس علي السفره ..انا قولت كدة بردو يا عمي .
وشرعت في الاكل بشراسه تحت نظراتهم المندهشه فاكيف لها ان تاكل وتضحك ووالدها في السجن.
ليان ..ايه مش هتاكلوا ولا هتفضلوا تبصولي كدا كتير.
ياسر بتوتر ..لا هناكل اهو .
وجلس الجميع ياكل اتي هاتف لياسر فتضح علي وجهه التوتر واستاذن وذهب نحو غرفه المكتب كل هذا تحت أنظار ليان .
ليان ..الحمد لله شبعت.
ام عمران ..انتي كدا كلتي.
ليان ..اه الحمد لله..هروح اشرب واطلع انام .
إم عمران بصوت منخفض ..احسن بردو اهو نخلص منك .
ليان ..سمعاكي يا مرات عمي بس بردو مش هتعرفي تخلصي مني.
وذهبت نحو غرفه المكتب واخذت تتصنت .
ياسر ..مش عارف بنته جت هنا ليه خايف تكون شكه فيا .
ثم اكمل..لا انا مش محسساها بحاجه بس هي واضح من مجيئها المفاجاه .
ياسر ..ايوه متخافش مش سايب دليل ورايا ....والورق كله في الحفظ والصون.....تمام انا لازم اقفل علشان ما تحسش بحاجه ..سلام .
ركضت في الوقت دا ليان نحو غرفتها ودخلت واغلقت علي نفسها .
ليان في سرها ..قربت اووي اوصل لبرائة بابا .
عند يامن كان يتابع اغلب الأحداث من شرفته ومعه بعض الأدوات التي يستخدمها لكي يعلم بتفاصيل ليان.
يامن..مش هسيبك ترمي بنفسك في جهنم وهقف اتفرج يا ليان هفضل في ضهرك حتي لو انتي رفضتي.
بعد قليل من الوقت عم الصمت المكان نزلت ليان دراجات السلم ببطئ وذهبت نحو مكتب عمها وفتحته ببطئ ودخلت اخذت تفتش المكتب بخفه وجدت بعض الادراج مغلقه ولها مفتحهها الخاص اخذت تسب وتلعن ياسر في سرها ثم استدارة وخرجت من غرفه المكتب وذهبت نحو غرفتها واخذت تفكر في حل لكي تصل الي هذه المفاتيح .
في الصباح الباكر كانت تتجه سما الي عياده الدكتوره النفسيه .
الدكتوره ..اهلا وسهلا مدام سما .
سما .. اهلا بيكي .
الدكتوره ..شكلك مجهده شويه .
سما ..يعني بقالي فتره مش بنام كويس .
الدكتوره ..اممم طيب نبدا من اول فين .
سما ..انا هحكيلك قصتي من الاول ......
وبدأت سما في سرد قصه زوجها التعيس بأكمله ثم حكت قصه مازن .
الدكتوره..غلط يا سما مازن غير جوزك اللي مات مش كل الرجاله زي بعضها في رجاله رحيمه بجوزتهم وفي رجاله لما بتحب بتكون مستعده انك تطلبي منها طلب وهي هتنفذه في ساعتها ومازن شكله حبك بس هو صريح شويه ومتسرع محاولش انه يجبها ليكي براحه وزي ما بيقولوا حب يدخل من الباب علي طول محبش انه يستغلك او يلعب بيكي .
سما ..بس اشمعنا انا ..انا ارمله و معايا عيل هيحبني علي ايه ..في مليون بنت تانيه احلي مني ومجوزوش .
الدكتوره ..مش بالجمال ولا بتفكير دا بالقلب يا سما القلب لو حب متقدريش تخليه يختار مين اللي مناسب ليه ومين لا متقدريش تتحكمي فيه وتقوليلوا يحب كذا ويكره كذا المشاعر مش بايدينا اللي بيحركنا هي مشاعرنا وقلوبنا والمفروض اننا نسيب نفسنا ليها .
سما بانهيار ..صعب ..صعب اعيشه معايا كل دا ..صعب يستحمل واحده خايفه من كل حاجه ..عندها شك كبير فيه ..الجواز ثقه وانا مش هقدر اثق فيه مش هقدر اقرر غلطتي تاني .
الدكتوره وهي تحاول تهداتها ..اهدي يا سما كل حاجه وليها حل بس بالهدوء .
سما ..انا مش عارفه اعمل حاجه انا حبيته بس بالمنطق مينفعش نكون لبعض .
الدكتوره.. مفيش حاجه اسمها منطق في الحب انتي المفروض تشاوري قلبك وبس مش عقلك .
سما ..بس هو مستحيل يسامحني .
الدكتوره ..لو بيحبك هيسامحك .
سما ..هفكر الاول .
الدكتوره ..هتندمي بعد كدا .
سما ..لا ان شاء الله هفكر الاول في الموضوع وازاي هقوله .
الدكتوره..تمام وهتيجيلي كل اسبوع علشان نتخلص من الخوف اللي عندك دا .
سما ..تمام انا مش عارفه اشكرك ازاي .
الدكتوره ..دا واجبي .
سما ..سلاموا عليكم .
الدكتوره ..وعليكم السلام .
خرجت سما واتجهت نحو بيتها وهي تفكر كيف ستقول لمازن الحقيقيه .
استيقظ مازن علي صوت والدته .
مازن ..في ايه يا ماما .
هدي .. قوم يلا معندناش وقت .
مازن ..وقت لايه .
هدي .. انهاردة رايحين لخالتك .
مازن..اشمعنا .
هدي.. هو لازم يكون في سبب علشان نروح.
مازن..بذات معاكي انتي لازم يكون في سبب خشي في الموضوع علي طول .
هدي ..رايحين نطلب ايد بنتها نوال .
مازن ..نعم .
هدي .. ايوة وانا خلاص قولتلها وهنروح مش هتصغرني معاها .
مازن ..ماما انتي نسيتي اني راجل يعني ليا حريه الاختيار انا مش بنت يا امي .
هدي .. ما سبتك تختار وشكلك حبيت بنت منيله واديك من ساعتها مدمر وانا مش هسيبك كدا .
مازن ..انا كويس يا ماما ومش محتاج اظلم واحده تانيه معايا علشان بس انساها .
هدي ..انا قولت هنروح بليل لخالتك نطلب نوال وخلاص ومفيش كلام تاني في الموضوع دا .
مازن ..يا ماما مينفعش .
هدي .. مازن متتناقش كتير مش هغير رأي .
وخرجت دون أن تنتظر رده أخذ يدور فى أرجاء الغرفه بعصبيه .
استيقظت ندي علي صوت هاتفها وكانت ليان .
ندي بعصبيه ..ليان الندله انتي صاحبه انتي ...مكلمتنيش من ساعة ما روحتي هناك وقلقاني عليكي وانتي قاعده مع تاجر المخدرات دا ومراته الحربايه .
ليان ..طيب اهدي بس وهفهمك كل حاجه .
ندي ..اهو هديت قوليلي عملتي ايه .
ليان بهمس.. لسه مفيش اي حاجه بس اللي وصلتله ان في حد وراه و هيكون صعب اووي اننا نمسك عليه حاجه وهو محرص اووي من ساعة لما جيت هنا.
ندي ..طيب بتاكلي ولا حرمينك من الاكل وهما بيعملولك ايه .
ضحكت ليان بصوت عالي ..ايه جو الافلام الاكشن القديمه ديه مفيش حد بيعملي حاجه يا بنتي هي بس ام اربعه واربعين ديه مش طايقاني كالعاده يعني .
ندي ..وعمران دا عرفتي عنه حاجه .
ليان ..معرفش غير انه تعبان نفسيا وكان دخل مستشفي من فتره بعيده وبعدين متجبيش السيره ديه بجد انسان مريض نفسي .
ندي ..يلا خلصتي منه .
ليان ..فعلا ..احم يامن عمل ايه مع بابا .
ندي ..معملش حاجه يامن اصلا مش ظاهر.
ليان ..اومال فين .
ندي ..معرفش بس هو غالبا سافر او واخد اجازه ...انتي قلقانه عليه ولا ايه .
ليان ..لا طبعا انا مش طايقاه .
ندي ..عليا بردو دا انا نودي صاحبتك .
ليان بتوتر ..بطلي رخامه انا عمري ما ارجعله بعد اللي حصل .
ندي .. حاولي تفتكري ليه حاجه حلوة تخليكي تسامحيه .
ليان ..مفيش يا ندي كله كان كدب افتكر ايه افتكر الكدب اللي كان بيكدبه عليا وانا زي الساذجه كنت بصدقه .
ندي ..بس مشاعره اكيد مش كدب .
ليان ..انا مش عارفه اصدق ايه اللي مكانش كدب في العلاقه ديه .
ندي ..سبيها علي ربنا يا ليان وهو هيحلها من عنده .
ليان ..سيبها عليه والله ..يلا انا لازم اقفل ام اربعه واربعين بتنادي .
ندي ..تمام يا حبيبتي خودي بالك من نفسك .
ليان..حاضر ..سلام .
ندي ..سلام .
اغلقت ندي مع ليان الهاتف واتجهت نحو الخارج وشعرها مبعثر وبنطلون الترينج واحده مرفوعه والتانيه لا وقفت مصدومه عندما رأيت جاسم يضحك بشده ...ركضت نحو الداخل وهي تسب نفسها بأبشع الالفاظ بدلت ثيابها ومشتت شعرها وخرجت .
ندي بتحذير ..اوعي تضحك بدل ما هاجي ابوظلك وشك اللي فرحان بيه دا .
جاسم وهو يحاول التحكم في ابتسامته ولكن انفجر مره اخري .
ندي ..جاسم بطل ضحك قولت .
جاسم ..شكلك كان مسخره .
ندي ..اكدب بقا انا علي طول قمر في كل حالاتي .
جاسم ..الا الحاله اللي شوفتك بيها ديه انتي كنتي بتحاربي جوا .
ندي بإحراج ..جاسم اتلم .
جاسم ..طلعتي بتكسفي اهو زي البنات الطبيعيه .
ندي ..وحد قالك اني مش بنت .
جاسم ..محدش قالي انا شوفت بنفسي .
ندي ..ثقيل .
جاسم ..زيك .
ندي ..انت كنت جاي ليه .
جاسم ..كنت جاي اخطفك يا ستي .
ندي..فين .
جاسم ..السخنه .
ندي ..نعم .
جاسم..ايوة السخنه اجهزي انتي والبسي فستان شيك وهاتي معاكي لبس زياده علشان هنبات .
ندي ..ليه طيب .
جاسم ..هتشوفي لما تيجي يلا انا لازم امشي .
ندي ..طيب اقعد شويه .
جاسم ..لا هروح اشوف عاصم بيه وبعدين هطلع أجهز .
ندي ..تمام هستناك بليل .
جاسم ..تمام .
مشي جاسم وهو مبتسم ومتحمس .
نزلت ليان الدرج وهي تكتسب البرود .
ليان ..نعم ..كنتي بتنادي.
ام عمران ..تعالي يا اختي اشتغليلك شويه مش قعده تاكلي وتشربي اعملي شويه .
ليان ..باكل وبشرب من بيت عمي مش مالك هو علشان تكلمي .
ام عمران ..من امتي وانتي بالبجاحه ديه غريبه اووي .
ليان ..بنتعلم بقا يا مرات عمي .
وخرجت ليان من المطبخ وذهبت نحو غرفتها ولكن سمعت صوت عمها وهو يقول في الهاتف انه سوف يخرج في منتصف الليل لكي يتقابلوا ويعطيه الأوراق .
فرحت ليان فاها هي تقترب من نقطه النهايه قطعها صوت طرقات الباب .
في مكان آخر عند مازن كان يجلس هو ووالدته ووالد نوال وخالته ومن ثم دخلت نوال وهي تحمل في يدها قهوه .
هدي ..طبعا يا اختي انتي عارفه احنا جايين هنا ليه .
ناديه ..اه طبعا عارفه بس مازن مالوا شكله كانه جاي غصب عنه .
هدي وهي تخبط مازن في رجله .. لا طبعا ازاي ديه عجباه نوال اووي وهو اللي فتحني في الموضوع اصلا.
ناديه ..ونوال عجبها مازن اووي .
ام مازن فاكان في عالم تاني يتذكر رده فعل سما عندما اعترف بحبه لها و حبها لزوجها المتوفي تنفس بعمق ثم نظر الي والد نوال .
مازن ..عمي انا طالب ايد نوال لو حضرتك معندكش اي اعتراض عليا .
مصطفي وهو والد نوال ..طبعا لا يا مازن انا فرحت اووي انك انت طلبت ايد نوال ديه اغلي حاجه عندي ومش هلاقي احسن منك اديلوا بنتي .
مازن ..يبقا نقرا الفاتحه .
مصطفي ..نقرا الفاتحه .
اخذت هدي وناديه يزغرطون ام نوال فاكانت تنظر إلي مازن بفرح لانه تحقق حلم حياته .
عند ندي وجاسم
اتي الليل وكانت ندي ترتدي فستان بينك قصير ورفعه شعرها كحكه لفوق ولبسه جزمه كعب سوداء وجهزت شنطه صغيره حطت فيها الحاجات المهمه اللي ممكن تحتاجها رن عليها جاسم فانزلت له .
وقف جاسم مندهشا عندما رفعه وجهه وراه هذه الكتلة المتفجره الانوثه والجمال .
جاسم بصفير ..ايه الجمال دا انتي مين .
ندي ..ايه انا مين ديه فوق يا بابا .
جاسم ..الصوت غير الشكل .
ندي ..قصدك ايه ..هااا قولي قصدك ايه .
جاسم ..قصدي انك مزه اووي انهاردة ومش عارف هسوق ازاي وانتي قاعده جمبي .
ندي ..زي بقيت البني ادمين .
جاسم ..فصيله خلي عندك رومانسيه شويه .
ندي ..لا مش بحبها الصراحه اووي بحسها محن .
جاسم ..محن امشي يا ندي هتشيليني اركبي يا ماما العربيه .
ركبت ندي السياره هي وجاسم وبدا جاسم في التحرك .
ندي ..مش هتقولي ليه خلتني البس كدا ورايحين ليه السخنه .
جاسم ..اسكتي ومتبوظيش المفاجاه عيشي اللحظه بالحظتها بطلي حشريه شويه .
ندي ..ما انا فضولي هيموتني كدا .
جاسم ..معلش استحملي شويه .
ندي ..هحاول بس موعدكش .
جاسم ..لما نشوف .
عند ليان سمعت صوت طرقات علي الباب فاذهبت لتفتح وكانت الصدمه .
ليان بصدمه ..يامن .
يامن وهو ينظر لها بتحذير بان تصمت .
خرج ياسر وام عمران .
ياسر ..مين حضرتك .
يامن ..انا جاركم الجديد ساكن في البيت اللي قدامكم .
ياسر .. اهلا بيك يا استاذ ....
يامن ..اسمي يوسف .
ياسر ..عاشت الاسامي اتفضل .
يامن وهو يدخل الي الداخل ..يزيد فضلك .
ياسر ..بس انا فاكر اني شوفتك قبل كدا.
يامن..مفتكرش انا كنت مسافر برا ولسه راجع من يومين ولقيت البيت اللي قدامكم فاستجارته .
ياسر ..وانت هتفضل مقيم هنا علي طول .
يامن ..لسه مش عارف .
ياسر ..طيب اعرفك ديه ليان بنت اخويا ..وديه ام عمران مراتي.
يامن ..أهلا بيكم اتشرفت بمعرفتكم .
ام عمران ..الشرف لينا .
ام ليان فاظلت صامته فاهي مازلت مندهشه من قدوم يامن .
يامن ..طيب استاذن انا علشان مزعجوش .
ياسر ..لا طبعا احنا لسه معملناش معاك الواجب لازم تقعد تتغداء معانا.
يامن ..لا كدا كتير اووي .
ياسر ..لا والله انت في بلدي لازم تتغداء معانا .
يامن ..تمام مفيش مشكله .
ام عمران ..يلا يا ليان تعالي حضري معايا الاكل .
ليان بتوتر ..اه حاضر .
ذهبت معاها ليان وبدأت في تحضير الاكل ام يامن وياسر اخذوا يتكلمون عن احاول البلد .
بعد الغداء
ياسر ..ليان وصلي يوسف للحمام .
ليان ..حاضر .
ذهبت ليان مع يامن .
ليان ..ايه اللي جابك هنا .
يامن ..بحرسك .
ليان ..مش محتاجه حراسه .
يامن ..وانا شايف انك محتاجه حراسه طالما مبتفكريش بعقل .
ليان ..يعني انت اللي بتفكر اووي .
يامن ..ما انتي بتخليني مغصوب اني اعمل حاجات مكانتش من ضمن خطتي .
ليان..طيب اخلص وامشي مش عايزاهم يحسوا بحاجه .
يامن .. ليان متعمليش حاجه من غير ما اكون انا معاكي فيها .
ليان ..ملكش دعوه انت ملكش صله بيا .
يامن ..ليان انا حذرتك وخلاص .
ليان..طيب .
خرج يامن واستاذن منهم للذهاب وانصرف .
ام ليان فاركضت نحو غرفتها سريعا واخذت تبكي .
ام ياسر فاحاول تذكر متي رأي يامن واين ولكن دون جدوى .
عند جاسم وندي وصلوا الي السخنه امام البحر فتح جاسم الباب لندي مسك يدها وأخذ يجذبها وهي مندهشه من الورود المتناثره علي الارض وبعض الشموع والاسهم حتي وصلت امام طوله مزينه بالشموع والورد وعليها جميع الأصناف التي تحبها .
ندي بدهشه وفرحه ..جاسم ..ايه الجمال دا ..دا كتير عليا اووي .
جاسم ..مفيش حاجه تكتر عليكي يا نور عيوني .
ندي بصدمه ..ايه ..نور عيونك .
جاسم ..ايوة نور عيوني ..وحبيبتي ..وروحي ..والنفس اللي بتنفسه ..بقيت مش بعرف اعدي يومي غير معاكي ..لو هتقبلي بيا يا ندي هكون اكتر راجل محظوظ في العالم .
ندي بدموع ..انت اللي هتقبل بيا يا جاسم وهتثق اني معملتش حاجه حرام وانه حاول ياخد جسمي غصب عني .
جاسم ..هشششششش ..انا واثق فيكي اكتر من نفسي والكلب ده هجيبه وهحاسبه علي اللي عملوا فيكي .
ندي ..خلاص يا جاسم انسي مش عايزاك تعرض نفسك للخطر .
جاسم ..مفيش خطر عليا يا ندي ومتخافيش .
ندي ..تمام .
جاسم وهو يركع علي رجله وفي نفس اللحظه تضئ انوار في السماء بجملة "Will you marry me "
جاسم ..تقبلي تجوزيني .
ندي ..........
الفصل الخامس عشر والسادس عشر من هنا
لقراءة جميع فصول الرواية من هنا