
رواية أحببت مصيبه
الفصل السادس والعشرون 26 جزء ثاني
بقلم دنيا احمد
نور بصراخ : مررررررررريم كل اللي في
الشركه طلع حتي مايكل و يمان وچولي
مايكل : ماذا حدث لسنيوريتا مريم
نور بعياط شكلها اغمى عليها
يمان علينا أن نذهب الي دكتور فورا
سنيوريتا نور
سعيد بحزن علي صاحبه انا اسف بس هي اغمى عليها ليه بعدين سعيد نزل لمستوي مريم و نور روحي هاتي برفان بسرعه
نور اه اه معايا جريت نور بعياط تجيب البرقان من الشنطه مايكل ماذا تفعل يا رجل وجاي عشان يشلها وبيبص بوقاحة
سعيد لاحظ وبص بحده متقربش منها وملكش دعوه بيها احسن لك
سعيد شلها وحطها علي الكنبه اللي في المكتب وقال نور اتعملي معها انتي عقبال اتعامل مع اللي بره دول واروحكم
سعيد طلع بغضب وزعيق للموظفين هو في ايه هي فرجه كل واحد علي مكتبه
سعيد بحزن باين عليه جدا ل يمان و مايكل : اولا اعرفكم بنفسي انا سعيد صاحب اياد وادهم وثانيا استاذ يمان انت وأستاذ مايكل زي
ما انتم شايفين الوضع مش مستحمل احنا صديقنا واخونا اياد بين الحياه والموت و ادهم معاه ومريم مش عارف
ايه اللي حصلها فحضرتك لازم تقدر الموقف وانا اللي هتعامل معاكم الفتره الجايه وبيبص ل مايكل يمان بتأثر لامشكله مستر سعيد اهم شىء يكون بخير وتشرفت بمعرفتك
سعيد شكرا جدا أن حضرتك متفاهم الوضع
يمان ممكن رقم الهاتف لنطمن علي سنيوريتا مريم و مستر اياد
سعيد :طبعا اتفضل وطلع الكارت
چولي ويمان فرصه سعيدة الي اللقاء
سعيد مع السلامه ودخل لمريم تاني المكتب
لقاها عامله تعيط ونور بتحاول تهديها
سعيد بزعل احم احم انا اسف اني قولتلكم
أن حسبتكم تعرفوا
مريم بعياط طيب اياد كويس دلوقتي ولا ايه
سعيد بزعل معرفش كل اللي اعرفوا أن هم في المستشفي وكان اياد في العمليات قولت اعدي علي ادهم واشوفه ونروح طلع
هو معاه وعمال ارن عليهم عشان اعرف المكان التليفونات مقفوله ويا أما مش بيردو
سعيد اه افتكرت أن نسيت أرن علي التوام
مريم اه ارجوك رن علي اي حد تعرف منه
العنوان سعيد طلع الفون وبيرن علي كارم
مش بيرد وبحاول تاني مش بيرد بردو
مش بيرد طلع رقم كريم وبيرن عليه بر
د مش بيرد بيحاول تاني رد
سعيد بلهفه الو يا كريم اياد عامل ايه
طمني عليه مريم قلبها دق أول ما سمعت
اسمه وقامت من علي الكنبه ووقفت جانبه
كريم بحزن عليه طلع من اوضه العمليات ولسه محطوط تحت الملاحظه لو عده ٢٤ساعة يبقا اتكتبلو عمر جديد لو معادش وسكت
سعيد بدمعه نزلت منه قولي في انهي مستشفى وانا جاي حالا
كريم مستشفى ....وقال بقيت العنوان
سعيد مسافة السكه واكون عندك سلام وقفل معه
سعيد ماشي
مريم بعياط والنبي خدني معاك وديني عندهم
سعيد بحزن اكتر مش هينفع نروح وحالتك
وحشه اوي والظاهر كده انك بتحبيه وادهم ممكن يزعل لان مهما كان انتي أخته
وهو صاحبه مريم خدني معاك انت بس وانا هتصرف
نور بحزن علي صاحبتها خدنا معاك وانا هحاول اهدي مريم متقلقش
سعيد بحزن وقلة حيله يال وامري لله تعالوا
___________
عند يوسف ومازن في الدرس
مازن ليوسف جبت اللي قولتلك عليه
يوسف عيب عليك يا برنس طبعا
مازن طيب بعد الدرس تروح تجبهم وانا
هقولهم انك رايح تصور الملازم اوك
يوسف كده بيس اوي
نخلص الدرس ونروح وفجاه لقيوا حد
قاعده جنبهم
بيبصوا باستغراب اسامه متستغربوش اوي كده انا عارف ان انتو شباب جدعه بس بجد انا كان عندي غشاوه علي عيني وشياطين بتوسوس من
نحيتكم
يوسف والشياطين دول حازم والشله صح
اسامه بزعل ايوااا ومنكرش اني كنت مندفع من نحيتكم بس والله انا كويس
كنت بصلي وكل حاجه كويسه كنت بعملها بس من ساعه ما اتلميت علي حازم شدني في طريق
البنات والقرف اللي انتو عارفينو بس والله انا مكنتش بكرهكم انا كان نفسي يبقي ليا صحاب اتسند عليهم وقت ما اقع صحاب اميل
عليهم وعلاقتكم انتو لاتنين قويه جدا
ببعض كان نفسي القي صحاب زيكم يشدوني معاهم للطريق الصح وأصحاب بجد مش ناس منافقه تغرقني
عايز اعتذر ليكم و للبنات لان اخر مشكله بيني وبين حازم كانت علي رهان علي البنات
ولولا بنت عمي
جت وفقتني كنت هفضل مكمل انا اسف ليكم كلكم وفعلا ندمان علي اللي عملتوا
مازن ويوسف كان عايزين يضربوا عشان
البنات بس لقوا انو فعال ندمان
مازن مع اننا عايزين نفنخك بس احنا زمايل وأصحاب واهال بيييييييك في ...........
ويوسف كمل
يوسف في شله المجنانيين
اسامه بفرحه بجد يعني مش شيالين مني
مازن ماشاء الله ربنا وعدني باتنين هبل أصحابهم
يوسف ما خلاص بقا يا برو انا لا احب الحزن احنا الفرافيش
اسامه ماشي يا زمكس
والبنات اتصحابوا علي بعض منه وسما ودنيا وتالين والصداقه بتاعتهم كويسه...
عند اياد في المستشفي
ادهم للمرضه ممكن ندخله خمس دقائق ارجوكي
الممرضه صعب عليهم حالتهم جدا
الممرضه طيب يا استاذ هشوف الدكتور وممكن ادخلكم واجبلكم ادوات التعقيم
ادهم شكرا لكي جدا
الممرضه العفو وراحة ماشيه
ادهم لغيث يا ابني روح ريح شويه انت منمتش بقالك تالت ايام بسبب العمليه دي واحنا موجودين اهو مع اياد اي حاجه
هتحصل هنبلغك وانت كمان يا آدم روح ريح شويه زمان مراتك قلقانه عليك وانت اصلا تلفونك فاصل
غيث بزعيق مش متحرك من هنا الا لما يفوق ويكلمني ومحدش يقولي امشي فاهمين
ادم اهدا يا غيث ادهم مش قصدوا حاجه
غيث ادم عملتوا ايه في القضيه دي
ادم للاسف انا ضربته طلقه مات وياسر
بيحقق معاه كارم ومتوصي بيه اوي
غيث في داهيه والله ربنا رحمه من تحت ايدي الن لو كان عايش كان عاش اسود ايام حياته
الممرضه جات عندهم
الممرضه لو سمحت استاذ قصدها علي ادهم
ادهم ها وافق
الممرضه ايواا بس انتو اربعه فهدخل اتنين اتنين وهم خمس دقائق بس عشان ميحصليش مشكله
ادهم بفرحه لا متقلقيش هنشوفه بس نطمن عليه شكرا ليكي جدا
الممرضه يلا عشان اعقمكم
ادهم للشباب يلا يا شباب هندخل نشوف اياد خمس دقائق ونطلع
كلهم قامو اتنفضوا من علي الكراسي
ادم وغيث وماهر بفرحه بجد هو فاق ادهم لا طبعا لسه مافقش بس يمكن لمه يحس بينا يقوم منها انا عندي امل في ربنا كبير ولا ايه يا شباب
هم طبعا ونعمه بالله
والممرضه جاهزتهم
ادهم وغيث دخلوا
ادهم وغيث أول ما دخلوا وشوفوا منظروا غيث دمعه منه نزلت هو وادهم وقربوا منه
غيث مسك أيده ليه يا صاحبي يارتني كنت مكانك ليه تضحي بنفسك ليه انا اه ماكنتش بكلمك كتير بس الفتره اللي قعدتها
هناخلتني اشوف حاجات كتير واد ايه انت اتحملت كتير وكنت صابر ومستحمل وبتحاول تخفف عنا الفتره
دي حسستني يعني ايه أصحاب بجد يعني ايه صاحب تميل عليه وقت ما تميل قوم يا صاحبي انت قوي لازم تقوم عشان حبك وعشان اختك وامك وعشان اصحابك قوم عشان خاطري بقا ادهم كل ده سامع بس ومقدرش يحبس دموعه
ادهم نزل لمستواه ومسك ايديه التانيه قوم يا اخويه انت عارف انك بس مش صاحبي انت اخويا عشانا على طول مع بعض
بقيت عايز تسبني لوحدي دلوقتي اكمل من غيرك ازي قوم لو بتعبرني صحبك انا مش عايز ظهري يتكسر تاني زي ما سبق واتكسر ساعه أبويه انا عارف انك شوفت كتير بس انا قولتك مع بعض هنواجهه ليه دلوقتي عايز تسبني يارب يقوم
منها علي خير يارب وبيعيط
الممرضه يلا يا استاذ عشان الحق ادخل اللي بعديكم عشان الدكتور ميعمليش مشكله ارجوك
ادهم قام يلا يا غيث وغيث مش عايز يقوم
ادهم مينفعش كده يلا ومسكه وطلع
وادم وماهر دخلوا
هم كمان صعب عليهم منظر اياد جدا
ادم مسك أيديه ونزلت دموع منه اول مره تنزل عايزك تقوم منها يا وحش مش رصاصه اللي تعمل فيك كده عايزك تقوم منها
يا اياد عشان خاطري يا صاحبي فوق ماهر لما لقاه منهار كده متكلمش والممرضه دخلت
ماهر يلا يا آدم كفايه هو هيقوم منها
إن شاء الله خير
ومهما اتكلم مش هقدر اوصفلكم احساس األصحاب بيبقا عامل ازي انك تخسر شخص عشت معاه زي عيلتك علي الحلو والمره
ومع بعض ده صعب اد ايه بجد
في الجانب التاني
سعيد ومريم و نور وصلوا المستشفي
سعيد جري علي موظف الاستقبال لوسمحت عايزه اطلع لصاحبي اياد المهدي
اللي جاي امبارح بالليل
موظف الاستقبال الشاب اللي واخد رصاصه
سعيد اه هو فين
الموظف في الدور الاول اوضه رقم ..
سعيد مشي ومعاه مريم ونور
سعيد مريم حاولي تتمسكي عشان ادهم ما يزعلش
مريم حاضر هحاول دقيقتان ووصلوا في الطرقه
سعيد شايفهم كلهم قاعدين سعيد جري عليهم
سعيد بخوف وزعل طمنوني اياد كويس
أدهم بتفاجىء بأخته وحبيبته
ماهر رد لا لسه إن شاء الله خير ربنا معاه ادعيلوا
ادهم اي ده انتو ايه اللي جابكم هنا وعرفتوا ازي غيث عشان عارف ان ابن خالتو عصبي
غيث مش وقته يا ادهم بعدين
مريم ونور راحوا ناحيه طمنا يا ادهم علي اياد ممكن
ادهم وهموم الدنيا باينا عليه ادعولوا ورجع سند علي الحيطه تاني
مريم دموعها نزلت وغيث كان مركز معها
وفهم أن مريم بتبادل اياد نفس الشعور
غيث قام جه نحيتها وقالها عايزك يا مريم
واخدها علي جانب
غيث خلي نور تنزل ادهم يجيب اكل ولا حاجه وانا هدخلك تشوفي ايادمريم بجد يا غيث
غيث ابتسم بجد بس متبينش يا غبيه عشان اخوكي مينفخناش
في اللحظه دي غيث مفكرش في ان ابن خالتو ممكن يزعل منه أو حتي منظره قدام أصحابه كل اللي شايفو تضحيه اياد لي
مريم رجعت لنور وقالتلها علي اللي حصل
نور بس كده خليها عليا
نور بصوا شكلكم مكلتوش انا هنزل اجبلكم اكل
ادهم تنزلي فين يا حجه هو انتي ريحه تجيبي من تلاجة بيتكم انتي في مكان متعرفهوش
نور بردح وانت بدل ما تقعد تتريق عليا كده يا خويا المفروض تنزل معايا
سعيد بخبث عندها حق تعالي هروح معاكي
انا يا نور
كلهم ابتسموا عليهم رغم حزنهم
ادهم بغيره لا خليك انت يا خويا انا هروح معها
ادهم بص لنور قدمي يا مصيبه حياتي
نور ماشي يا عم متزقش يال
غيث استاذنكم يا جماعه هروح اشوف برشامه صداع في المستشفي دي تعالي يا مريم معايا
مريم ماشي يلا
غيث خد مريم معه وراح عند الممرضه غيث بصي عايزكي تدخليها خمس دقائق وطلع
فلوس وادهلها
الممرضه حاضر بس هما خمس دقائق بس
مريم حاضر
غيث انا هستناكي قدام الاوضه خلصي بسرعه
الممرضه عقمت مريم ودخلتها
مريم اول ما دخلت وشافت منظر اياد حطت أيدها علي وشها وعيطت من كتر الاجهزةمريم قربت منه : عايز تمسك ايديه بس شايفه انو ده مش من حقها فتراجعت
مريم بدموع : انا مش عارفه انت بتحبني ولا لاء بس انا بحبك يا اياد انت لازم تقوم عشاني سمعني حتي لو مكنتش بتحبني كفايه
عليا اني احبك من بعيد واشوفك قدامي لازم تقوم عشان حبي ليك انا اترهنت مع نفسي
أن لو حبي ليك قوي هتقوم ارجوك
قوم يا اياد انا مش هستحمل
انك تموت وتسبني وطنط وتالين مش هيستحملوا هما كمان لازم تقوم عشان في
ناس كتير بتحبك مستنيك قوم يا ايادوفجاه مريم تصرخ غيث يا غيث
غيث يدخل بتفاجاه في ايه ........
لقراءة جميع فصول الرواية من هنا