الفصل الثاني 2
بقلم ابراهيم
كان اسر مشغول في العمل وانتبه لدق الباب فاذن للشخص بالدخول
اسر.. ادخل. ورفع نظره وجد فتاه خطفت انفاسه بدايه من شعرها الكرستالي وعينيها الرماديه ووجها الجميل كانت تبدو مثل الحوريات
سما بخجل.. حضرتك انا السكرتيره الجديده اللي مقدمه للطلب
ولكن اسر لم يرد عليها وظل يحدق فيها بشده فخجلت سما كثيرا وانزلت راسها لاسفل
سما.. يا فندم حضرتك مش معايا
اسر.... ها معلش اتفضلي يا انسه سما
سما.. شكرا وتقدمت وجلست امام اسر الذي ظل ينظر لها باعجاب
اسر. تمام السي دي بتاعك كويس تقدري تبداي شغل من دلوقتي ومدام اميره هتفهمك شغلك
سما.. شكرا لحضرتك بعد اذنك
ورحلت سما وظل اسر ينظر لها بشده
اسر لنفسه.. في ايه ليه البنت دي شدتني كده جمالها وخجلها خلوني مش قادر اجمع كلمتين قدامها لا فوق يا اسر وطرد اسر تلك الافكار وحاول التركيز ولكن كانت يتذكرها دائما
بااااااك
اسر بالم... اتخدعت فيكي وكنتي سبب بوجعي ثم اكمل بغضب عمري مهضعف كده تاني ولا هدخل الحب جايا الحب دا ضعف كبير وانا مش ضعيف
وفي هذا الوقت كان احمد واقف يتطلع لصديقه بحزن فهو يعلم ما به ويتمني ان يساعده ولكن كيف فتنهد بحزن وتقدم منه وقال
احمد.. اسر سرحان في ايه
اسر ببرود.. مفيش
احمد.. طب خد النسكافيه اهو
اخذ اسر النسكافيه من احمد وشرب البعض ووضعه امامه وارجع راسه للوراء ووضع يده علي عينه
احمد.. مالك با اسر
اسر.. مش عارف اعمل ايه ووالدي مصمم وانا مش عاوز اخسره او ازعله انت عارف اني بحبه جدا هو اللي ليا هو وامجد بعد ما امي ماتت وميرا دي خايف اني اجرحها بالطريقه دي بس فعلا مش هقدر
احمد... طب ماتدي لنفسك فرصه يا اسر وانسي اللي فات
اسر بحزن.. انسي انسي ايه ان الانسانه اللي قلبي دق ليها طلعت خاينه وبتلعب بيا انسي ايه يا احمد انها طلعت بتخدعني
احمد.. بس دا ماضي وانتهي هتفضل لحد امتي كده كفايا
اسر بغضب.. احمد انا مش ناقص اقولك انا ماشي
واخذ مفاتيحه وذهب
احمد.. اسر طب استني اسمعني
ولكن لم يستمع له اسر وخرج مسرعا
احمد... ربنا يسعدك يا صحبي
$$#########$$
انت لغيري وانا مش ليك ولا عمرنا هنكون مع بعض مهما بنحلم نبقي سوا هنفضل ذي السما والارض
رؤي.. ايه يا ست المغنيه ليه الاغنيه الحزينه دي
ميرا بضحكه.. بس يا رخمه بس تعرفي بحب الاغنيه دي بحسها بتعبر عن كل قصص الحب سعات الحب بينتهي او انهم بيتفرقو او بيكمل بس بمشاكل وصعاب مفيش قصه كامله وسعيده
رؤي.. ومين قال كده في قصص سعيده عندك بابا وماما مثلا اه واجهو صعلب بس فضلو جنب بعض ووجهو سوا الحب نصيب بس القرار في ايدنا
ميرا.. ايوه بقي يا كبير كبرتي يا يت وعارغه الحب وانا اللي بقول عليكي حماره
رؤي بصدمه.. انا حماره
ميرا ببراءه.. ايوه يا بيبي
امسكت رؤي المخده وظلت تضرب في اختها
ميرا.. اه يا جزمه هههههه هفطس يا بت
رؤي... انا هعرفك مين الجزمه
وظلت تضرب فيها وامسكت ميرا مخده وظل الاثنان يضربان بعضهما بمرح وضحك حتي ارتميا بجانب بعضهم
ميرا.. يالهوي حرام عليكي قطعت النفس
رؤي.. ههههههه احسن
قاطع حديثهم رنين هاتف ميرا
ميرا.. اوبا دي البت جنا نسيت اكلمها خالص هتعلقني
رؤي.. اوك ردي وانا هطلع بره اقعد مع ماما شويه
ميرا.. ماشي وفتحت الهاتف وقبل ان تجيب وجدت باب من الشتائم ينفتح عليها
جنا... اه يا زباله يا كلب البحر يا معفنه يا جزمه يا واطيه بقي منوالصبح معبرتنيش اه يا خاينه
ميرا بضحكه.. هههههه يخربيتك اهدي في ايه
جنا... اه ليكي حق تضحكي ما انتي بعتيني خلاص اعاااا
ميرا.. اهدي يا بت معلش في موضوع شاغل دماغي
جنا... اوبا موضوع ايه احكي يا بت
ميرا.. اوك بصي يا ستي وقصت ميرا حوارها هي ووالدها لجنا
جنا بتفكير... طب ناويه تعملي ابه
ميرا.. مش عارفه محتاره اووي
جنا.. امم طب بقولك وفيها ايه تقعدي معاه وتتكلمو ارتحتي اوك مرتحتيش خلاص وبعدين خدي هنا مش دا حب الطفوله يا بت
ميرا.. هههههههه اخ يا جزمه لا يختي انا قلتلك كنت معجبه وكنت طفله يا هبله ماحقتش تحب يعني
جنا... ماشي يختي ولووووووووي هبقي صحبه العروسه يا ناس هلخق احضر الفستان بقي
ميرا بضحكه.. ههههههه يلا يا مجنونه غوري بقي مش فضيالك
جنا.. اوك باي باي يا عروسه اموووه
ميرا.. هههه باي
واغلقت ميرا الهاتف وتنهدت بحيره فهي لا تعلم ماذا تقرر فنظرت للسماء بابتسامه وظلت تفكر
كان اسر.يجلس في سيارته وهو في مكان هادي تنهد بحزن ورجع بذاكرته للوراء
فلاش ياااااك
مر شهر علي عمل سما في الشركه احبها اسر بجنون وقرر ان يعترف لها فطلبها في يوم في مكتبه
دخلت سما المكتب فلم تجد اسر فظلت تبحث بعينيها عنه حته انتبهت علي ورد يتساقط عليها من اعلي فابتسمت بسعاده ونظرت للخلف فوجدت اسر ومعه خاتم يجلس امامها
اسر... سما مش هقولك امتي حبيتك وازاي بس من اول مره خطفتيني وخطفتي قلبي انا حبيتك اووي حبيت خجلك وضحكتك حبيت كل حاجه فيكي تقبلي تجوزيني
سما بفرحه... ايوه
فالبس اسر سما الخاتم وقبل يديها ونظر لها بسعاده ومىت الايام وكانت علاقته اسر وسما جيده وصارح والده بحبه ولم يعترض ولكن جاءت فتره كانت شركات اسر تخسر كل المناقصات حتي قاربت علي الافلاس حقا
كان اسر يجلس بغضب علي مكتبه يفكر من هذا الذي يسرب معلومات الشركه فكيف يخسرون كل هذه المناقصات قطع تفكيره دخول صديقه احمد
احمد... ايه يا اسر هنعمل ايه
اسر .. مش عارف بس لازم نمسك الي بيسرب المعلومات دا لازم
احمد.. طب تمام بص يا سيدي احنا نسرب معلومات وهميه اننا هندخل في مناقصه ونحط كاميرات في اوضه المكتب
اسر... تمام فكره كويسه
وبالفعل وضع اسر كميرات في المكتب ونشرو ات بامر دخولهم المناقصه وكان اسر واحمد يجلسان امام الهاتف يراقبان المكتب فوجدو شخص يدخل فشعر اسر بان خنجر وضع في قليه فكانت سما واخذت الملف وقامت بتصويره ووضعه مكانه
احمد... اسر دي
اسر بصدمه... مش معقول وخرج بسرعه وقاد سيرته بسرعه جنونيه ولحقه احمد وذهب اسر بسرعه للشركه وقبل ان يدخل المكتب سمع مكالمه سما
سما.. كله تمام الاوراق معايا
المجهول... تمام كده بس اهم حاجه محدش يشك فيكي
سما... لا متقلقش اسر دا مغفل وقع في حبي وعمره ميشك فيا ابدا دا ذي الخاتم في صباعي
المجهول...... تمام بس خدي حظرك
سما.... تمام والفلوس تكون متحوله لحسابي حق الورق سلام
اغلقت سما الهاتف وهي تبتسم بخبث والتفتت فوجدت اسر ينظر لها وعيناه تشع شرار
سما بتوتر... اسر حبيبي انت هنا من امتي
اقترب منها اسر بغضب وامسك شعرها وصرخت سما بالم
اسر بغضب... بقي انتي يا زباله بتلعبي عليا
سما... اه اسر شعري سيبه
دخل احمد بسرعه وخلص سما من بين يدي اسر وعندها خرجت سما بسرعه وحاول اسر اللحاق بها ولكن منعه احمد
اسرر... ابعد يا احمد لازم اموتها
احمد.. اهدي يا اسر مينفعش اللي بتعمله دا خلاص كل حاجه بانت وهتدفع التمن
اسر بصرخه... تمن تمن اييييه حبي ولا قلبي اللي اتكسر ولا تمن خيانتها بنت### وجلس علي الكرسي ووضع يده علي راسه بحزن
بااااااك
تنهد اسر وقام بتشغيل سيارته وانطلق بها
في شركه الشافعي كان مروان يجلس علي مكتبه حين دخل ابنه امجد
امجد... بابا محتاج توقيعك علي الورق دا
مروان...طيب تمام هاته
امجد... اتفضل
مروان... متعرفش اسر فين برن تلفونه مغلق
امجد... لا وااله انا مشوفتوش من الصبح هكلم احمد واساله
مروان.. تمام
واعطي مروان له الاوراق وخرج امجد ولحظات ودق الباب فاذن مروان للطارق فكان اسر
مروان... شرفت يا استاذ كنت فين وتليفونك مغلق ليه
اسر... فصل شحن وكنت عند احمد
مروان.. تمام قررت ايه
اسر بحنق... معنديش مشكله بس عاوز اكلمها الاول
مروان بسعاده.. بجد
اسر .. ايوه
مروان.. تمام هديك رقم ادم وتقدر تاخد رقمها منه
اسر.. تمام انا هروح علي مكتبي وابعت رقم انكل ادم في ماسج
مروان.. تمام
وخرج اسر وقابل امجد امامه
امجد.. كنت فين يا اسر بابا كان بيسال عليك
اسر... انا كنت عنده من شويه
امجد... طب كويس المهم قولي انت كويس
نظر اسر لاخيه الصغير بحب فهو كابنه عوض له عن الكثير يحبه كثرا رغم انهم اشقاء من الاب الا ان اسر يعشقه ويعتبره طفله
اسر.. متقلقش يا امجد انا تمام هروح لمكتبي سلام
امجد.. سلام
ذهب اسر لمكتبه وجلس علي الكرسي بارهاق ولحظات واعلن الهاتف عن رساله فوجده رقم والد مايا فتنهد وقام بطلب الرقم
عند الطرف الاخر كان ادم يجلس وهو يحتضن همسته ويشاهدون التلفاز فشاهدتهم ميرا فذهبت علي اصابعها لاخافتهم
ميرا بصوت عالي.. بخ بتعملو ايه
همسه بخضه... اخص عليكي يا ميرا ينفع كده وقعتي قلبي
ميرا بغمزه... سلامه قلبك يا جميل ولا ايه يا كبير
ادم بضحكه... يا بنت اعقلي
جلست ميرا بينهم واحتضنت والديها
ميرا... ابدا مش هعقل
قطع كلامهم رنين هاتف ادم فوجده رقم غريب فقام بالرد
ادم... الو مين معايا ثم اكنل بفرحه اسر حبيبي ازيك عامل ايه
كانت ميرا تنظر لوالدها باستغراب من سعادته ولحظات وتبدل حالها بالاندهاش فهذا اسر
ادم... ازيك يا اسر عامل ايه
اسر.. الله يسلمك يا انكل حضرتك عامل ايه
ادم.. الحمد لله بخير والله
اسر.. يا رب دايما احم هو بصراحه كنت عاوز اطلب من خضرتك حاجه
ادم.. اتفضل
اسر.. هو يعني اصل كنت عاوز اكلم الانسه ميرا اظن والدي كلم حضرتك علي موضوعنا فحابب اتكلم معاها في حاجه
ادم.. ميرا ونظر لها فنظرت ميرا لوالدتها باستغراب ثم اكمل مفيش مشكله يا حبيبي هديها الفون اهو
ادم... خدي يا ميرا اسر حابب يكلمك نظرت ميرا لوالدها بخجل واخذت الهاتف ودخلت لغرفتها
ميرا بخجل.. احم الو
اسر ببرود... ازيك يا ميرا اخبارك
ميرا بخجل.. الحمد لله وانت
اسر بزهق.. تمام بصي يا ميرا كنت حابب اتكلم معاكي في حاجه
ميرا بخجل.. اتفضل ظننا منها انه سيتحدث في امر زواجهم
اسر ... من الاخر انا مش عاوز اتجوزك انا معنديش مشكله خاصه فيكي بس انا مش عاوز اتجوز نهائي تمام ووالدي عاوز يجبرني وحاولت ارفض منفعش فيا ريت انتي ترفضي وكل حاجه تنتهي وخلاص فهمتيني
مير........