رواية الم الحب
الفصل السابع عشر 17
بقلم ابراهيم
انتهي اسر وميرا من رقصتهم وامسك اسر يد حبيبته وذهبو للجلوس في المكان المخصص لهم
اسر...مبروك عليا انتي يا ملاكي
ميرا بخجل.. الله يبارك فيك
علي الناحيه الاخري كانت رؤي تقف وحدها شارده
فانتبهت لصوت امجد يقول.. واقفه لوحدك ليه
رؤي.. مفيش عادي
امحد بغمزه. بس ايه القمر دا
رؤي بخجل.. شكرا
امجد بعشق.. تعالي نسلم علي اسر وميرا يلا ثم اكمل بصوت منخفض قمر يخربيتك
رؤي.. اوك
وذهب امجد ورؤي لميرا واسر واحتضن امجد اخيه
امجد.. مبروك يا اسر ثم نظر لميرا وقال مبروك يا ميرا
اسر ...الله يبارك فيك
مبرا.. الله يبارك فيك يا امجد عقبالك
امجد وهو ينظر لرؤي.. قريب اووي
نظر اسر لاخيه فوجده ينظر لرؤي فغمز لميرا فراته ايصا فابتسمت
رؤي.. مبروك يا ميرا مبروك يا اسر
ميرا وهي تحتضن اختها.. عقبالك يا قلبي
رؤي.. شكرا بعد اذنكم هروح اقعد
امجد.. تعالي يلا
رؤي بحاجب مرفوع.. نعم
امجد.. ايه الله اسيبك تتعاكسي وانتي قمر كدا يلا يا بت معندناش بنات تمشي وحدهم قدامي
رؤي بصحكه. ههههه مجنون وذهبت ولحقها امجد بسرعه
اسر.. انا مش مطمن للواد امجد دا
ميرا ...هههه ليه دا امجد عثول
اسر بغيره.. نعم يختي
ميرا.. اي يا عم
اسر.. انا وحدي بس اللي في حياتك واه لسا هحاسبك علي هزارك مع امجد
ميرا بصدمه.. دا اخوك
اسر بعشق.. حته لو ابوكي انتي بتعتي وحدي مش لحد
ميرا بخجل.. بس يا اسر
اسر وهو يقبل يديها.. روح اسر وعمره
نظرت له ميرا بخجل وابتسمت وبادلها اسر الابتسامه
تقدمت سوزي من مروان ورئها مروان فذهب اليها
مروان.. جيتي امتي
سوزي.. طب قول حمدالله علي السلامه حته
مروان.. حمدالله علي السلامه يا حبيبتي
سوزي.. الله يسلمك انا وصلت لسا مش شوبه ومش معقول هسيب اسر في يوم ذي دا دا ذي ابني
مروان.. طب تعالي اعرفك علي اهل ميرا وبعدين نروح لاسر وميرا تباركي ليهم
سوزي.. اوك
اخذها مروان للطاوله التي يجلس عليها جميع العائله وانضم اليهم جنا ومعتز وبمجرد ان رئها امجد ذهب بسؤعه واحتضنها
امجد .. حمدالله علي السلامه ياماما
سوزي... الله يسلمك يا حبيبي
مروان.. اقدملك ادم صديق عمري ووالد ميرا
سوزي بدلع.. اتشرفت بيك مروان كان دايما بيحكيلي عنك وبجد طلعت قمر وشيك ذي ما قال
سميه بغيره.. شكرا دا من زوقك
ادم بضحكه لغيره سميه.. ههه اشكرك اتشرف بمعرفتك دي زوجتي سميه ووضع يده علي كتفها وضمها اليه
سوزي.. زوقك حلو مراتك جميله اتشرفت بمعرفتك
سميه بحنق.. انا اكتر اتفضلي اقعدي
وجلست سوزي بجانب مروان ودارت احاديث بينها وبين ادم وسمبه التي تشتعل غيره علي زوجها
جنا وهي تهمس لرؤي... بت انا مش مرتاحه للوليه دي
رؤي بهمس.. بس يا زفته هتسمعنا
جنا.. ما تسمع يا ستي بس بجد مش مرتاحه ليها
رؤي.. بس بقي
معتز.. في حاجه يا جنا
جنا.. ها لا يا حبيبي
نظرت لهم سوزي وقالت.. متعرفتش علي الباقي
ادم وهو يشير لجنا.. دي جنا صديقه ميرا ودا معتز خطيبها ودي رؤي بنتي
سوزي.. اها ثم وجهت كلامها لمروان.. يلا نبارك لاسر
مروان.. يلا
واخذها مروان وذهبو لاسر وميرا وبمجرد رحيلهم قرصت سميه بد ادم بقوه
ادم بالم.. اااة في ايه
سميه بحنق.. اتلم
ادم بغمزه.. بتغيري يا بطتي
سميه بغضب.. ادم
ادم.. عيون ادم وقلب ادم وعمر ادم
سميه بخجل.. احم بس بقي
ابتسم ادم علي حوريته ثم صمها اليه بعشق وقال... عمر ماحد يملي عنيا غيرك
سميه.. انا واثقه منك بس بغير وبالذات الحربايه دي مش بطيقها كفايا هي السبب في موت خديجه
ادم.. اقفلي الصفحه دي بقي يا حبيبتي عشان اسر ميعرفش
سميه بحزن.. مش قادره كل ما اشوفها افتكر صحبه عمري اللي ماتت بسببها
ادم.. ربنا يرحمها
سميه... يا رب
كان اسر يهمس في اذن ميرا بكلامات اشعلت وجنتيها خحلا فتقدمت منهم سوزي ومروان ونظرت لهم بخبث وحقد وقال لنفسها.. افرحو افرحو عشان الجاي تقيل
مروان وهو يحتضن اسر.. مبروك يا حبيبي
اسر.. الله يبارك فيك يا بابا
سوزي بحب مصطنع وهي تحضن اسر.. مبروك يا حبيبي
اسر بغير نفس.. الله يسلمك حمدالله علي سلامه حضرتك
نظرت لهم ميرا باستغراب من هذه فنظرت لها سوزي وقال بخبث.. عروستك قمر اظن متعرفنيش انا سوزي ام امجد واسر
لا تعليم ميرا لما لم ترتح لها وانقبض قلبها فقالت.. حمدالله علي سلامه حضرتك
سوزي.. الله يسلمك مبروك
ميرا... الله يبارك فيكي
سوزي... نسبكم بقي يلا يا مروان
مروان.. يلا
ورحل سوزي ومروان ونظرت ميرا لاسر وجدته شارد فقالت...مالك يا اسر
اسر.. مفيش يا حبيبتي
ميرا وهي تمسك يده.. متاكد
اسر بحب.. ايوه
فابتسمت له ميرا بحب وبادلها اسر الابتسامه بعشق
وبعد فتره انتهت الخطوبه واتجه الجميع الي منازلهم
في منزل ادم صعد الجميع للنوم ماعدا ميرا واسر كانو يجلسون في الشرفه
ميرا.. اسر
اسر.. ايوه
ميرا.. هي طنط سوزي بتعتبرك ابنها
اسر بسخريه.. اووي
لمحت ميرا السخريه في كلامها ولكنها لم ترد ان تعلق فقالت..بس باين انها صغيره في السن
اسر ... سوزي هانم كل وقتها نوادي وكوافيرات وحفلات وبس
ميرا باستغراب.. ومين بيعتني بيكم
اسر.. الخدم وبعدين سيبك منها تحنا هنتكلم عنها وغمز لها وقال.. خلينا فيكي يا جميل
ميرا بخجل.. ايه
اسر.. عاوز اسمعها
ميرا.. تسمع ايه
اسر.. انتي عارفه
ميرا بخجل.. اسر
اسر.. عشان خاطري
ميرا بخجل.. ب بحبك
اسر وهو يقبل يدها.. وانا بعشقك ثم نام علي قدمها ورفعت ميرا يديها وظلت تلعب في شعره
اسر.. تعرفي ماما كانت بتعملي كده
ميرا.. ربنا يرحمها يا حبيبي
اسر بالم .. يا رب ثم اغمض عينيه وغض في النوم
ظلت تنظر له ميرا ولملامحه بعشق وحب لم تتخيل ان حب طفولتها سيصبح لها ثم نظرت لخاتمها الذي ذين اصلعها وقالت لنفسها معقول بقيت ملكه خلاص عشت قصه حب وهتنتهي بالسعاده واعادت النظر لاسر وظلت تلعب في شعره وغنت له
$#نم يا صغيري نام بهناء نم يا حبيبي نم بهناء نم وانا اجبلك جوز حمام متزعلش يا حمام دا بس عشان حبيبي اسر ينام#
بمجرد ان استمع اسر لغنائها حلم ذلك الحلم نفس الغرفه التي يملئها ذيلك الصوت
كان الصوت عذب وجميل ظل اسر ينظر لتلك المراؤه بحب وهي تجلس بجانبه وتلعب في شعره لينام وحين اغلق عينيه وجدها فجاه تبتعد عنه وتخرج من الغرفه وتغلقها من الخارج وترحل
اسر .. ماما افتحي قافله ليه ماما روحتي فين ماااما
ولكنه لم يجد رد فحاول فتح الباب كثيرا واخيرا استطاع ان يفتحه فخرج وظل يبحث عن والدته واخيرا وجدها تمشي
اسر.. ماما ماااا ماااا
ولكنها لم تلتفت له فظل يمشي خلفها وينادي عليها حتي وجدها تقف امام بحيره فذهب اليها ولكنه صدم حينما وجدها تدخل للداخل
اسر بفزع.. ماما ماااامااااا
وذهب بسرعه وظلت تلك المراه تدخل وتدخل حتي غطي الماء وجهها وذهب ذلك الطفل امام البحيره يقف ويصرخ باسمها..
اسر.. ماااااااماااااااا
استيقظ اسر بفزع فنظرت له ميرا بخوف وقالت.. مالك يا اسر في اي
اسر وهو يتعرق..... كابوس
ميرا.. احكيلي حلمت بايه دا مش اول مره تقريبا انا شفتك مره بتحلم وبتنادي وتقولي ماما
ميرا تعرف ماذا يحلم فهي استمعت لكلامه مع والدتها ولكنها ارادت ان يحكي لها لعلها تستطيع ان تحمل حزنه
نظر لها اسر بالم كيف يقول لها بان والدته انتحرت امامه تركته وذهبت وبعد ذهابها رحل حنانها عنه لم يجد اي حنان ولا حتي من زوجه والده كيف يخبرها بانه كان يعشق والدته وهي تخلت عنه ورحلت
نظرت له ميرا بحزن علي ملامحه المتالمه فوضعت يديها علي وجه وقالت بحنان.. احكي
نظر لها اسر بحزن ونام علي قدمها مره اخري وحركت ميرا يديها علي شعره
اسر بالم.. ماتت قدامي
ميرا.. مين
اسر.. امي شفتها وهي بتموت قدامي ومقدرتش اساعدها فضلت تدخل جوه المبه وانا بنادي عليها وهي مش بترد عليا هي لم مشت يا حور وموتت نفسها هو انا وحش هي كرهتني هو انا السبب في موتها لي مشت مشت وسبتني وحدي من غير ام بعد موتها ملقتش حنان كنت اتمني ترجع وبعيط بالليالي تخيلي طفل خمس سنين بيشوف امه قدامه بتموت ومش عارف ينقذها تخيلي طول حياتي لسا الذكري دي مش بتروح من بالي ورفع نظره لميرا وقال بالم وعيون مليئه بالدموع.. هي وحشتني اووي يا ميرا
كانت ميرا تبكي مع كل حرف يقوله اسر كيف تحمل كل هذا وحده وعندما لمحت تلك الدموع في عينه احتضنته بقوه فتمسك بيها اسر كانها والدته ولاول مره يبكي فبكت ميرا لبكاءه وظلت تربط علي ظهره ليهدئ
كانت سوزي تقف تستمع اليهم من بعيد فابتسمت بخبث وقال.. كده انت سهلت عليا المهمه با اسر بالطريقه دي هتكره والدك ثم القت نظره اخيره عليهم وذهبت لغرفتها مع مروان
حل الصباح فاستيقظت سميه لتحضر الافطر وعندما جاءت لتذهب لمحت ميرا واسر كما تركوهم بالامس فنظرت لهم بحب فاسر ينام علي قدمها وميىا يدها علي شعره ونائمه
سميه.. اتمني با ميرا تكوني عوض لاسر عن والدته هو اتعذب اووي
وذهبت ببطئ وايقظت ميرا واسر
سميه.. ميرا يلا قومي
فتحت ميرا عينيها ووجدت والدتها فجاءت لتقوم فشعرت بثقل علي قدمها فنظرت لاسر فوجدته ينام علي قدمها فنظرت لامها بخجل
ميرا بتوتر.. احم انا
سميه. هههههه كفايا هتكوني ذي الطمطمايه يلا صحي اسر واطلعو نامو شويه لحد ما اجهز الفطار
ميرا.. ح حاضر
ابتسمت سميه لها وذهبت اما ميرا فنظرت لاسر بحنان وتذكرت عندما بكا في حضنها فحركت يدها في شعره وقالت بصوت هادئ... اسر
اسر.. اممم
ميرا.. ياا قوم
فتح اسر عينيه وجلس بجانب ميرا وقال.. احنا نمنا مكانا
ميرا بخجل.. ايوه
اسر بغمزه.. اوعي تكوني عملتي فيا حاجه شرف الواد ذي عود الكبريت بيتقاد مره وحده
نظرت له مبرا بصدمه ولكزته في كتفه وذهبت بسرعه من امامه
اما اسر فانفجر بالضحك علي صغيرته وذهب لغرفته وابدل ملابسه وخلد للنوم فمازال الوقت مبكر
وكذلك ميرا ابدلت ملابسها وذهبت للسرير وعندما تذكرت اسر ابتسمت بحب زاغمضت عينيها ونامت
بعد عده ساعات استيقظ الجميع واجتمو علي الافطار
مروان.. اسر وميرا فين
سميه.. لسا نايمين هطلع اصحيهم اهو
سوزي بخبث.. شكلهم سهرو كتير
نظرت لها سميه بحنق ولم تجب وصعدت لايقاظ ميرا اما سوزي ابتسمت بخبث ونظرت امامها فوجدت رؤي شارده فنظرت لها بشك فهي لاحظت نظراتها امس لاسر وميرا ولكن يجب ان تتاكد
في الاعلي دقت سميه الباب علي ميرا ودخلت
سميه وهي تبعد الغطاء عنها.. ميرا يلا الفطار الكل مستنيكي انتي واسر
ميرا.. اممم حاضر يا ماما
سميه.. يلا هروح لاسر اصخي
ميرا وهي تنهض .....حاضر
وذهبت سميه لاسر وقامت بايقاظه
انتهت ميرا من ارتداء ملابسها وخرجت وفي طريقها وجدت اسر يقف امام غرفتها
ميرا.. اسر صباح الخير واقف كده لي
اسر.. مستنيكي ننزل سوا
ابتسمت له ميرا وقالت.. طب يلا
امسك اسر يديها وذهبو لاسفل ودخلو لغرفه الطعام
اسر وميرا.. صباح الخير
الجميع.. صباح النور
نظرت رؤي لايديهم المتشابكه بغموض وبدات باكل طعامها كانت ذلك تحت نظرات سوزي التي تاكدت بوجود شي فابتسمت بخبث ونظرت لابنها امجد فوجدته ينظر لرؤي بحب فلكزته في كتفه
امحد.. ايه ياماما
سوزي بشر.. كل
امجد.. حاضر
وبدات سوزي في الاكل وهي تنظر للجميع نظرات غامضه متفحصه
وبعد انتهاء الافطار ذهبت رؤي للجامعه وصعدت سوزي للنوم وادم ومروان كلا منهم اتجه لعمله وكذلك امجد اما اسر فذهب لشركته بصحبه ميرا
كان اسر يقود وميرا تنظر له بحب فانتبه اسر لها فقال.. هو انا قمر كده
ميرا بسرحان.. اووي
اسر بضحكه... ههههه والله
ميرا وقد انتبهت لكلامها... ها لا طبعا
اسر بغمزه.. بذمتك
ميرا وهي تخرج لسانها... بس يا رخم
اسر.. ههههه بحب طفله والله
ميرا بغرور.. اذا كان عاجب
اسر.. عاجب وعاجب ياباشا وغمز لها
وبعد قليل وصل للشركه ودخلو متشابكين الايدي وانهالت عليهم المباركات وباقات الورد من الموظفين
ميرا وهي تجلس علي مكتبها.. شوفت يا اسر الورد دا حلو اووي
اسر بحب.. انتي احلي
ميرا.. احم طب يلا علي شغلك
اسر بمشاغبه... طب ما تيجي تسليني جوه
ميرا ببجديه.. يلا يا اسر علي الشغل ورانا شغل
اسر.. تمام يا فندم وغمز لها ودخل لمكتبه فضحكت عليه ميرا وبدات في العمل
كانت سميه في المطبخ تحضر الغداء فوجدت سوزي تدخل وتجلي علي كرسي وتقول.. انتي اللي بتطبخي
سميه بهدوء.. ايوه
سوزي.. يع وليه ما تجيبي خدم
سميه.. معلش بحب اعمل لعيلتي الحاجه من ايدي واهتم فيهم مش ذي ناس
سوزي.. قصدك ايه
سميه.. ولا حاجه
سوزي.. اظن يا سميه انتي مش بتحبيني ولا انا بحبك
سميه .. ولا عمري هحبك هحبك علي اي علي انك السبب في موت صحبه عمري
سوزي بغرور.. مروان اللي جالي
سميه.. انا معرفش اي حصل بس اللي متاكده منه ان مروان بيحب خديجه ولسا بيحبها واتجوزك عشان ابنه وبس
نظرت لها سوزي بغضب وتوعدت لها بالكثير وانصرفت من امامها فتنهدت سميه بحزن وقالت.. ليه يا خديجه عملتي كده واكملت تحضير الغداء
في الشركه كانت ميرا تدرس ملف مناقصه بعنايه فوجدت هاتف المكتب يرن فوجدته اسر
ميرا.. ايوه يا اسر
اسر.. تعالي عاوزك
ميرا.. هخلص اللي في ايدي بس
اسر... لا تكوني عندي حالا
ميرا باستغراب.. ماشي واغلقت الهاتف وذهبت ودقت الباب ودخلت فوجدت اسر يجلس علي مكتبه
ميرا.. في حاجه يا اسر
اسر.. ايوه تعالي
تقدمت ميرا منه وفجاه سحبها اسر واجلسها في خضنه
ميرا بصدمه.. اسر ابعد حد يدخل
اسر وهو يستنشق عبير شعرها.. وحشتيني بفكر انقل مكتبك هنا والله من كتر ما بتوحشيني
ميرا بتوتر من انفاسه التي علي بشرتها.. ا اسر
اسر.. عيونه
ميرا.. احم سبني اقوم
اسر.. لا
ميرا.. لو سمحت
نظر لها اسر طويلا ثم ابعد يده فقامت ميرا ووقفت امامه بتوتر وفالت.. احم قول كنت عاوز اي
اسر بعشق.. ما قلتلك وحشتيني وكاد يقترب منها فذهبت بسرعه وقبل ان تخرج قالت.. وانت وحشتني علي فكره وذهب بسرعه لمكتبها وابتسم اسر بعشق علي طفلته
ومر اسبوعين بدون احداث جديده اسر وميرا يزدادان عشق لبعض ونظرات رؤي الغامضه لهم ومراقبه سوزي لها ومحاولات امجد للتقربت من رؤي ولكن بدون فائده
وفي يوم كانت رؤي تجلس علي سريرها وتمسك صوره لاسر وميرا فنظرت لاسر كثيرا ثم امسكت مقص وقصت اسر بعيدا عن ميرا ولكنها انتبهت لدق الباب فخبات كل شي تحت المخده وقالت.. ادخل
فدخلت سوزي واغلقت الباب ونظرت لرؤي بخبث ولتوترها
سوزي. امم زعجتك
رؤي.. ها لا ابدا اتفضلي
سوزي وهي تجلس وتضع قدم علي اخري.. امم كنت زهقانه قلت اجلي اقعد معاكي شويه
رؤي.. تنوريني
نظرت سوزي لها ثم نظرت بجانبها فوجدت طرف صوره يظهر من تحت الخده فلاحظت رؤي ذلك فادخلتها بسرعه وبتوتر
سوزي بضحكه.. ههههههه شكلك متوتره اووي بتحبيه صح
رؤي بتوتر.. قصدك مين
سوزي بخبث... اسر
رؤي بتوتر.. لا لاا طبعا ايه اللي بتقوليه دا اسر خطيب اختي وبيحبو بعض
نظرت لها سوزي بخبث وتقدمت منها واخرجت الصوره المقصوصه من تحت الخده وقال.. واصح انك بتحبيهم اووي
نظرت لها رؤي بتوتر وصدمه فابتست سوزي بخبث وقال.. واللي يخليه يكون ليكي اي رايك نظرت لها رؤي بحيره فاكملت سوزي وقالت.. ايوه عندي استعداد نخلي اسر ليكي مجرد خطه بسيطه تخدريه وتقولي انه اتحرش بيكي وبكده يخسر ابوه ومبرا ويطر يتجوزك ها اي رايك
رؤي......