رواية أحببت مصيبه الفصل العشرون 20 بقلم دنيا احمد


رواية أحببت مصيبه

الفصل العشرون 20

بقلم دنيا احمد

عند ادهم في البيت 

ام ادهم: حمدالله على السلامه يا ولاد البيت

 من غيركم وحش اوي 

ادهم: ربنا يخليكي ليا  يا ست الكل  كان 

غصب عني عشان الشغل 

ام ادهم: ربنا يرزقك يا حبيبي يارب 

مريم :ايه الحنيه دي يا ست الكل لما جيت بوس

 و احضان ونسيتي الاكل 

ام ادهم : علي طول همك علي بطنك كده بس

 والله كنتي عامله حس للبيت مش عارفه لما تتجوزي

 هعمل ايه ودمعه نزلت منها 

مريم: يا ماما هتقلبيها دراما ولا ايه وانا كمان هعيط

 وبعدين انا قاعده علي قلبك اهو مش هتجوز ده انتي

 حته بتقولي مين اللي هيتجوزك يا مصيبه 

ادهم : حبيبتي احنا قاعدين اهو معاكي

 يلا بقا عايز اكٌل وحياه الحجه امك 

الام: وايه لازمتها الحجه يا حبيبي هي

 البت مريم ونور عملوا فيكم ايه حسكم

 قلبتو  شوارعيه زيهم 

مريم: تعرفي عني كده بردو وراحت غمزلها ??

ادهم: بسرعه بقا عشان الواد غيث وآدم واياد جايين

 شويه كده في عايز  اكل في السريع 

مريم: اومال فين الواد ميزو مش باين ليه 

وفجاه الباب بيتفتح 

الام : اهو جه يختي لسه بتقولي 

مازن: انا كنت سامع حد بيجيب في سرتي 

مريم :جريت عليه  وحضنته وحشتني 

يا واطي كده متكلمنيش 

مازن :بصراحه كده مصدقت خلصت

 منك بس اقولك وحشني  الخناق معكي 

مريم: رخم  وراحت خبطها كده بس بحبك 

مازن :حبيبت  قلبي انتي وبيبص 

مازن: ينهار ابوكي اسود 

مريم ببراءه : في ايه يا ميزو 

مازن مسكها من قفها مش ده التيشيرت

 الجديد بتاعي 

مريم: ما هو ماهو  اصل 

مازن: ها ايه انطقي 

مريم:  لا يا حبيبي انا اشتريت زيي 

مازن: بجد ????

مريم بخبث: روح دور عليه في الدولاب

 وبعدين عمال تقول  التيشيرت وبتاع 

ونسيت تسلم علي ادهم 

مازن: راح عند ادهم معلشي يا حبيبي

 حمدالله علي السلامه وحضنو 

ادهم :الله يسلمك يا حبيبي اهم حاجه 

انك بخير 

مريم جريت علي أوضتها وقفلت الباب 

مريم : مازن التيشيرت اللي انا لبسه بتاعك 

مازن: بعصبيه منك لله ده انا لسه مالبستهوش 

ادهم :ضحك عليه احسن مش انت اللي

 بتورليها اشرب بقا 

مازن :هي بقت كده طيب بص كده علي

 بنطلوني 

ادهم بيبص ???? 

ادهم: ده انت نهارك مش معادي انهارده 

ومازن طلع يجري دخل علي المطبخ عند أمه 

الام :في ايه يا ولاد 

ادهم :الاستاذ واخد البنطلون الجديد اللي

 غيث جايبه معاهه من بره 

الام :خلاص يا ادهم انت الكبير متخليش 

عقلك صغير 

ادهم بعناد: وبيبص لمازن لقيه بيضحك باستفزار 

ادهم بخبث :طيب يا كلب متزعلش بقا من اللي هيحصل ومشي

الام: لازم يعني تعصبه قابل بقا 

مازن بخوف: تفتكري هيعمل ايه 

الام: زي زيك يا حبيبي بس غيث وآدم واياد جايين شويه كده وخد بقا طلع معايا الاكل بره 

مازن???? :يا نهار اسود الله يرحمك يا مازن 

هاتي يا حجه ادعيلي بقا برحمه 

 ونقفل هنا شويه 

عند غيث في البيت 

غيث: ماما انا نازل رايح عند خالتي شويه

 عايزه حاجه 

حشمت: لا يا حبيبي بس انت رايح ليه 

غيث :ادهم عايزني في موضوع كده هشوفه واجي 

حشمت :ماشي يا حبيبي اه نسيت اقولك حدد معاد مع ابو العروسه 

يوسف: اوبا مين هيتجوز لا وكمان من غير ما اعرف 

حشمت: ما انت مش عايش معانا يا حبيبي

يوسف: بس مين هيتجوز هو اكيد مش انا ومتقوليش غيث عشان هو ماضرب علي البنات 

غيث: بالظبط كده هو انا ????

يوسف :لا متقولش انت بجد مبروك يا خويه الف مبروك يا حبيبي مين بقا تعيست الحظ قصدي سعيده الحظ 

غيث: اقولك خليها مفاجاه 

يوسف: انت عارف اني فضولي بيموتني فقولي 

غيث: انا مستعجل اوع بقا من وشي 

يوسف: لا انا كده هموت لو مقولتليش قول بقا متخلكش رخم 

غيث: عشان عارف اني مش هخلص من زانك العروسه تبقا ساره اخت البنت اللي دفعت عنها انت ومازن كده ارتحت 

يوسف بصدمه ????: قول والله كده 

غيث :مالك يلا مصدوم كده ليه بس اقولك انا مش فضيلك وراح واخد التلفون والمفاتيح وماشي 

يوسف وهو هيموت من الفرحه ????

لامه: بجد يا ماما 

يوسف: هيخطب ساره اخت دنيا 

حشمت: بشك اه مالك فرحان كده ليه 

اكنك انت اللي هتجوز مش اخوك 

يوسف بابتسامه  :ادعيلي بقا 

 حشمت :حاضر ثانيه واحد وراحت خلعه الشبشب وجايبه في وش يوسف 

يوسف: تسلمي يا كابتن احلي دعوه دي ولا ايه 

بعد ساعه في بيت ادهم 

ادهم: منورين يا شباب عاملين ايه 

ادم :لا متقولش انك جمعنا عشان تسال احنا عاملين ايه 

غيث : ما تلخص ياض وتقول عايز ايه 

اياد :قاعد ساكت 

ادم: وانتي يا بيضه ساكته ليه وبيبص لاياد 

اياد : عايز ايه يا عم الظريف ابو تقل دم امك 

ادم :شكلك عايز علقه زي زمان فاكر 

غيث :شوفوا مين بيتكلم بتاع حنان 

ادم : بس يا سوسو ناسي ولا ايه 

ادهم والنبي انا مش عارف انتو ظباط ازي 

غيث وادم : لا يلا احنا وقت الجد نهد الدنيا هد 

اياد بيبص لادم : هنشوف يا عريس وراح غمزلو 

غيث بمناسبه العريس وكده : انا هخطب قريب 

ادهم واياد وآدم مبروك يا صحبي الف مبروك

غيث: الله يبارك فيكم اعقبلكم يا نحس منك لي 

وبيبص لأدهم و اياد 

ادهم و اياد قريب إن شاء الله 

ادم  :شكل كده النحس اتفك عن الشله

 ادعولي بقا 

غيث بخبث : شكل الاتنين يا واد يا دومي  متافقين مش ملاحظ 

ادهم :ماتلمحش يا خويه هي صدفه بس 

ويلا بقا خلينا في المهم هحكي اللي حصل 

ادهم اللي حصل من واحنا في شرم في  ولدين 

لحد ما في اتنين دخلوا علينا الأوضه و حكه اللي حصل وطلع منير المهدي 

غيث و ادم بصدمه وغضب ???? منير الم…………؟

في مكان تاني 

في ڤيلا في أحد الأماكن الراقيه 

بودي دخل من باب الڤيلا 

ام بودي : يالهوي ابني حبيبي مين اللي

 عمل فيك كده 

حاتم الشرقاوي : اي ده مين اللي اتجراء وعمل فيك كده 

بودي : اياد المهدي وآدهم مهاب الدين صحاب شركه مودرن للمقاولات 

حاتم بغضب : بتقول مين ابن المهدي اللي عمل فيك كده طيب اقعد جنب امك يا روح امك وانا هتصرف مش ابن الشرقاوي اللي يتعمل في كده 

حاتم في التلفون الو اسمع اللي هقولك عليه ونفذو 

في شقه ادهم 

قاعدين بتكلمو 

ادم :ده حسابه تقل اوي معايا هو اصلا يحسابني ملخوم في الفرح بس انا مصصح صحلو اوي 

غيث بغضب : وانت ازي متقوليش عن الحاجات دي كلها 

وقاعدوا يعتبوا في اياد وادهم 

وبعد نص ساعه 

لقيو ناس عماله ترزع علي الباب 

ادهم مين اللي بيرزع كده 

ادم: غيث الخبطه دي مش جاي من وراها خير جاهز  السلاح يا غيث

ادهم يعني ايه 

غيث روح افتح واحنا هنوزع نفسنا 

الام ومريم بخضه هو في ايه يا ابني 

مازن : ادهم مين اللي بيخبطوا دول 

غيث خالتي خشي جوه انتي ومريم 

ومازن ومهما يحصل ما تطلعوش

 واقفلي الباب كويس 

مازن انا مش هدخل انا راجل مش عيل 

مريم :في ايه يا ادهم  انا خايفه 

ادهم: خشو دلوقتي مفيش وقت 

غيث: يلا أجاهزو 

 وفاجاه ……………………….

هل العريس المتقدم ده لساره ده غيث ولا حد تاني؟ 

وحازم وأسامه ايه اللي حصل معهم ؟

ايه اللي خله غيث وآدم مصدومين كده ؟

يا تري مين دول اللي جم علي بيت ادهم ؟..


        الفصل الواحد والعشرون من هنا 

    لقراءة جميع فصول الرواية من هنا

تعليقات