
رواية أحببت مصيبه
الفصل الواحد والعشرون 21
بقلم دنيا احمد
عند ادهم في البيت
غيث : افتح الباب يا ادهم واحنا هنبقا وراك
ادهم فتح الباب لقي رجالة حاتم الشرقاوي وورهم
حاتم الشرقاوي
حاتم : اي ده ادهم واياد متجمعين ولا وكمان معاهم
ضيوف
غيث قاعد وحاطط رجل علي رجل : اهلا
بحاتم الشرقاوي مش عيب يا راجل القلق
اللي انت عملتو ده لان انا اصلا كنت
هجيبك انت وابنك بس انت استعجلت
ادم هو كمان قاعد نفس القاعده : اهلا بيك
في جحيم ادم المرشدي والي انت عملتو ده مش
هيعدي بالساهل
ادهم واياد ومازن قعدوا هم كمان
مازن لاياد هو في ايه فهمني
اياد : اخري خالص مش وقتك اعمل زينا
وخلاص أو متكلمش
مازن: مش بحب اكون زي الاطرش في الزفه ياعم
اياد بنفاذ صبر : امشي غور من وشي عشان ما ضربكش
مازن بزهق :خلاص يا عم اديني خرست
حاتم دخل بغضب هو ورجلتوا
حاتم بغضب : براڤو يبقا نتكلم علي
المكشوف بقا حق ابني ومش هسيبوا
عشان مش ابن حاتم الشرقاوي شويه
عيال يعملوا فيه كده
اياد بغضب : اولا احنا مش عيال وانت
عارف اننا ارجل منك ومن ابنك
و انت لو مفكر بشويه الرجاله دول أننا
هنخاف منك لا فوق كده يا حاتم
متنساش انا مين و ابن مين و ولحد
الان اقدار اعمل ايه
مازن بهمس : لا حلو عجبني الاكشن ده
وكتم ضحكتو ( تافه اوي مازن ????)
ادهم بهدوء ما قبل العاصفه : اولا انا ليا
حق عند ابنك بس انا قولت انو هو
عيل صغير ودلوعة ابوه وغلط وقولت
اشتكي للكبير بس الظاهر الكبير هو كرر
نفس غلطة ابنه يبقا هو كمان ……
شخص : عايز هو كمان يتربه ……
الكل بيبص للصوت ????……………….
ياتري مين الشخص ده ؟
(مش عايزه ضرب يا شباب براحه عليا ????)
في نفس الوقت عند بيت ساره
تحديدا في اوضة ساره و دنيا
ساره قلقانه علي غيث عماله ترن مش بيرد
ريحه جاية
دنيا : في يا بنتي خيلتيني ريحه جايه هو انتي
هتولدي ولا ايه ????
ساره بغضب :ابو شكلك وراحت خبطها بالشنطه
دنيا : ماجتنشي فيا وراحت مطلعه لسانها ????
ساره بغضب وقرف :ايه يا بت الرخامه والغلاسه
اللي بقيتي فيها دي
دنيا : رخمه بس عسل يا سوو ولا ايه وغمزتلها
ساره : عسل اسود بعيد عنك
دنيا : لا اسكوزمي عسل ابيض اهو حتي بصي
وبتشاور علي نفسها و بتعمل حركات مضحكه
ساره: ههههههههههه مجنونه
دنيا :ايوا كده اضحكي يا سو قوليلي بقا
الجميل مين وخد عقله
ساره بابتسامه : مين انا
دنيا: بعد الضحكه دي اتاكد احكي بسرعه
ساره : غيث
دنيا بغباء: غيث مين
ساره : غيث اخو يوسف اللي انقذك هو
وابن خالتو
دنيا بصدمه : بجد قولي والله كده
ساره: مالك يا بت والله
دنيا :وانتي يا خلبوصه عرفتيه منين
وقبلتيه امتي انطقي
ساره: ايه يا مٌفتش كرونبو اهدا شويه
وانا هقولك كل حاجه
دنيا قامت قعده علي السرير وبصوت عالي : احكي يا بت خلصي انطقي بكل حاجه انا بحذارك وبتعمل بصبعها كده ☝️
ساره بتمثيل الخوف :حاضر يا ماما دنيا اللي حصل ……………………………..وبس ودمعه ????عند الحته بتاعت المدير ياسر الدوسري
دنيا بزعل???? علي اختها :كل ده حصل معاكي ومتقوليش كده انا زعلانه منك و اخدتها في حضنها
ونقفل هنا كده
............
نرجع عند ادهم
مراد الدين : يبقا لازم يتربى يا حاتم
كلهم قامو وقفوا
ادهم ومازن بتفاجىء : عمي مراد
مراد دخل وقعد وحط رجل علي رجل
وقالهم اقعدو
حاتم بخوف لان مكنش يتصور أن مراد لسه بيود ولاد اخوه لحد دلوقتي وهو اصلا حاجه كبيره في المخابرات
ملاحظه ( مراد الدين يبقا عم ادهم ومازن ومريم بس بسبب شغله مش بيزورهم كتير لان لواء في المخابرات ويبقا ابو كارما وهقولكم مع الاحداث )
حاتم : هو يصح اللي ابن اخوك عملوا ده في ابني يا مراد باشا
مراد : هتفضل طول عمرك متخلف ومتسرع والعيال هي اللي بتمشيك قبل ما تفهم يا حاتم يا شرقاوي
حاتم : لو ابنك جايلك مضروب ومتجبس ومحدش يسجراء يعمل في كده كنت هتقول نفس الكلام
مراد: ابنك انت عارف انو صايع وبتاع بنات وانت بتبوظه زياده بدلعك و أنا ده مليش دخل في ده
بس هعرف ايه اللي حصل لو ليك حق انا اللي هجبهولك وان ملكش واحنا اللي لينا مش هقولك انا هعمل ايه ودخولك البيت ده بالطريقه دي هحسبك عليها
حاتم بخوف : تمام
مراد :احكي يا ادهم انت واياد ايه اللي حصل
اياد وادهم حكوا اللي حصل كله من ساعه ما عكسوا مريم ونور لحد الحفله
مراد سمعت اللي حصل ولا ايه يا حاتم
حاتم في نفسه فعلا اتسعجلت لمه جه وفتح أبواب جهنم عليه
حاتم بخوف شديد: واللي تاومر بيه يا مراد بيه
مراد: حظك حلو أن ابنك مش معاك لان لو كان هنا كان ممكن ادفنهولك هنا واحزنك عليه العمر كله
حاتم بخوف علي ابنه :عيل وغلط
مراد :يبقا العيل يتربه يا حاتم وهتربيه قدامي كمان ويعتذر لمريم بنت اخويا وادهم واياد قدام الناس كلها وشركه من بتوعك هتتنازل عنها لمريم كاعتذار من ابنك لمريم واظن كده
خلصت وبحذرك أن ابنك يقرب من ولاد اخويا تاني مفهوم
حاتم: بس يعني
مراد: مفيش بس ويلا الكلام انتهى
حاتم : تمام وقام
مراد: واللي قولتلو يتنفذ في اقرب وقت
اظن أن كلامي مفهوم
حاتم: تمام ومشي
بعد ما حاتم مشي
مراد : في ايه يلا منك ليه مش هتيجوا
تسلموا عليا وبيبص لادهم ومازن
مازن سلم عليه وقالوا وحشتني يا عمي
مراد : وانت اكتر يا حبيبي انا عارف اني
مقصر معاكم بس انتو عارفين ظروف شغلي اومال فين المصيبه( قصدوا علي مريم )
وادهم وسلم عليه هو كمان وقالوا اهلا
بوحش المخابرات
وطبعا مراد سلم علي غيث لان بردو يعتبر زي ابنه واشتغل معاه في مهمات خاصه كتير هو وآدم
مازن :راح قال لاياد صدق انا اتفاجات
منكم كلكم انهارده وكونت هموت واضحك وخصوصا من منك ومن ادم اول مره اشوفهم بيتكلموا جد
ادم: بس يلا ده احنا وقت الجد نهد الدنيا هد
مراد بغمزه : يا جامد بس بكره كارما تتطلعوا
علي عنيك متقلقش ههههههههههه
مراد لمازن روح نادي لأختك وامك اسلم عليهم
مازن حاضر
مراد لادهم وانت هتجيب امك واختك الڤيلا
بكره يقعدوا مع مرات عمك وكارما عشان الفرح
ادهم بس يا عمي
مراد مفيش بس انت عارف ان كارما معندهاش اخوات
بنات فأنا عايز مريم جنبها وامك تستقبل الضيوف
مع مرات عمك تمام
ادهم : خلاص اللي تشوفه
مراد :وانت يا غيث انت وادهم واياد مش
عايزكم تسيبوا ادم وغمز
اياد متقلقش ده العريس بردو وغمز
مريم طلعت : اي ده مين عندنا بقا مارمر
حبيبي هنا وبتجري عليه
غيث و اياد وآدم وادهم هيموتوا علي
نفسهم من الضحك???
مراد بصدمه : ينهارك اسود كده هيبتي
تضيعيها وسط التلاميذ
مريم في ايه يا مارميرو بدلعك يا مرودتي
بذمتك في حد بيدلعك غيري ومسكتو من خدو
مراد بيكتم الضحكه : بصراحه لا تعرفي لو حد دلعني غيرك كان زمانه في حدثت الاموات
مريم بفخر :شوفت بقا يا مردوتي عشان تعرف بس
ومامتها طلعت: شكرا يا مراد مش عارفه اقولك ايه
مراد: عيب كده علي فكره وانتي بتكلميني انا كنت عرفت اصلا وكنت في الطريق ليا عين في كل حته لان دي وصية اخويا الله يرحمو
مراد: وبعدين بص لمريم وانتي يا لمضه تعالي عشان عايزك تقفي جمب كارما بكره عشان الفرح
مريم :من عينيا يا مردوتي
مراد قرب من مريم: ما بلاش تدلعيني قدامهم خليها ما بنا
مريم: حاضر يا مردوتي يا عسل انت وغمزتلوا
مراد بزهق :لا انا ماشي ربنا يهديني يا بنتي
كلهم قاعدوا يضحكوا عليهم
غيث وادم واياد قاموا يلا تستأذن احنا بقا ونشوفكم بكره
ادهم: تمام بكره بقا نتقابل في الحفله يا شباب وبص لادم انا عملك حتةحفله لتوديع العزوبيه انما ايه وغمزلوا
ادم: بجد اوعو تقول
ادهم بضحك: مش هقول خليها مفاجاه
ولا ايه يا شباب
غيث واياد :اكيد بقا يا دومي .......
لقراءة جميع فصول الرواية من هنا