
رواية رحم للايجار
الفصل التاسع والثلاثون 39 والاربعون 40
بقلم ريحانة الجنة
(الفصل التاسع والثلاثون)
في المانيا. في منزل جميل قاعدة سيدة كبيرة في السن لكن مازلت محتفظة بجمالها وبرائتها. وماسكة صورة لشاب وبتبكي وبتبوسها.
السيدة: وحشتني اوي يا ابني وحشتني. نفسي اضمك لحضني. اااه منه لله اللي كان السبب ربنا ينتقم منه حرمني منك
دخل رجل مقارب لها في السن وايضا محتفظ بواسمته وشبابه. وهو بيبتسم وبيحضنها.
الرجل: بص للصورة. وحشك يا مشيرة
مشيرة: بدموع ووجع. قوي قوي يا يونس
يونس: اتنهد. انا ياما قولتلك روحيله وقوليله الحقيقة. بس انتي اللي كنتي خايفة من تهديد توفيق. انا مكنتش خايف
مشيرة: بألم وعصرة في قلبها. ازاي بس وهو من يوم ما طردني من الڤيلا وهو بيهددني اني مقربش منه. وتهديدوا ذاد بعد ما اتجوزنا وكمان خلفنا ريما انت نسيت هددنا يعمل فيها ايه لو رعد عرف اني لسة عايشة
يونس: بحزن. عارف بس انتي صعبانة عليا كل يوم حزنك علي رعد بيزيد.
مشيرة: اعمل ايه بس. توفيق ده شيطان ومحدش يقدر عليه ومكنش هيسيبني في حالي. انت نفسك فاكر عمل فيا ايه زمان
فلااااش باك
في ڤيلا الحديدي
مشيرة نايمة علي الارض وغايبة عن الوعي وسخنة ورعد قاعد جنبها بيبكي
رعد: ببكاء ورجاء. ارجوك يا جدوا هاتلها دكتور ارجوك ماما بتموت
توفيق: بقسوة وجبروت. قولت لا خليها تموت وتريحنا. اشمعن ولادي وولاد اخويا ماتوا. ليه هي تعيش وهما لا
رعد: جري علي التليفون علشان يتصل بالاسعاف.
توفيق: اخد منه التليفون وضربه بالقلم. وبغضب. قولتلك لا مش هتتصل
رعد: بغضب. انا بكرهك بكرهك. والله لو امي ماتت لهتندم وهنتقم منك
توفيق: بسخرية. هههههه. تعرف انا بحب اشوف ضعفك قصادي. وبحزم. انساها وخليك معايا انا جدك. انا عايزك تطلع زي قلبك جامد ومفيش حاجة تكسرك. انت رعد الحديدي. لكن دي واحدة متستهلش تكون امك. اسمع كلامي
رعد: بغضب وكره. زق ايده. ابدا انا عمري ما هحبك. واوعدك هكون اقوي منك وهاخد حق امي منك
وراح لامه وقعد جنبها لقاها مبتتحركش نهائي ولا بتتنفس.
رعد: هزها بحزن ووجع. ماما... ماما... اصحي يا ماما. اوعي تموتي لا كفاية بابا مات وسابني. بلاش انتي يا امي لا لا . انا مليش غيرك يا امي مليش غيرك
توفيق: قرب منه وزقه بعيد عنها. وشاف نفسها. وبشماته. امك ماتت
رعد: زقه وحضن امه لا انت كداب ماما عايشة ماما مماتتش. لا لا
توفيق: بصوت عالي. امين
امين: تحت امرك يا توفيق باشا
توفيق: ابعت حد يشيلها ويرميها برا
رعد: حضن امه زيادة. لا لا محدش هياخد ماما مني هي عايشة
توفيق: شده من حضنها بقوة وصرخ فيه بغضب. امك ماتت ماتت ماتت. افهم بقي
ودخل رجالة توفيق واخدوا مشيرة. وخرجوها برا الڤيلا ورموها في الشارع وهي مغمي عليها. في الوقت ده كان يونس ماشي بعربيته وشاف رجالة توفيق بيرموا مشيرة في الشارع ومشيوا. يونس نزل من عربيته بسرعة وقرب من مشيرة واول لما شافها عرفها. وبصدمة. مشيرة مشيرة. بس هي كانت غايبة عن الوعي. شالها وخدها في عربيته ووداها المستشفي.
يونس: يبقي اصلا صاحب فادي ابو رعد وكانوا بيحبه بعض جدا. وكان شاهد علي قصة حبه مع مشيرة. وفي نفس الوقت كان هو كمان معجب بمشيرة وكان نفسه يتجوزها. بس هي كانت بتحب فادي.
في المستشفي
في اوضة مشيرة
مشيرة ابتدت تفوق لقت نفسها في المستشفي ويونس قاعد قصادها علي الكرسي.
مشيرة: بإستغراب. يونس انت ايه اللي جابك وانا جيت هنا ازاي
يونس: ابتسم وبلهفة. حمد لله علي سلامتك يا مشيرة خضتيني عليكي
مشيرة: بخوف وقلق. رعد ابني فين انا عايزة ابني
يونس: اهدي يا مشيرة. انا معرفش فين رعد. انا كنت ماشي بعربيتي ولقيت رجالة بتخرجك من عربية وبترميكي في الشارع ولما قربت منك عرفتك وشيلتك وجبتك هنا
مشيرة: بألم وحسرة. يعني رماني في الشارع مش مكفيه اللي عمله فيا من يوم موت فادي الله يرحمه. كمان رماني في الشارع طيب رعد فين ابني انا عايزة ابني
في الوقت ده باب الاوضة اتفتح ودخل توفيق وبأرف وغل
توفيق: انتي ايه زي القطط بسبع ارواح. لسة عايشة
مشيرة: برجاء. ابوس ايدك انا عايزة ابني اديني ابني وانا والله مش هوريك وشي تاني انا بس عايزة رعد
توفيق: بجبروت وبجاحة. ابنك ده تنسيه خالص هو خلاص افتكر انك موتي ومن هنا ورايح لو فكرتي تقربي من رعد. المرة دي هقتلك بجد. ولو رعد عرف انك عايشة انا ممكن اقتله هو نفسه وانتي وراه. شوفي بقي انتي تختاري ايه. عايزة ابنك يموت قربي منه. وانتي عارفاني انا مليش عزيز ولا غالي. لو رعد مش هيكون حفيدي وتحت طوعي يبقي وجوده ملوش لازمة. وموته احسن
مشيرة: بإنهيار. انت ايه قلبك حجر. عايز تحرمني من ابني وتحرمه مني ليه حرام عليك. ربنا كبير ومش هيسيبك
توفيق: ولولي كمان واصرخي. مش هيفيد بحاجة. انا قولت اللي عندي. وبص ليونس بسخرية. وبعدين انا شايف انك مبتضيعيش وقت. لقيتي زبون جديد تضحكي عليه زي ما ضحكتي علي فادي ابني وخلتيه يتجوزك من ورايا. مش كدة يا يونس يا تري وعدتك بإيه
مشيرة: انت بتقول ايه. يونس انقذ حياتي بعد ما رجالتك رمتني في الشارع. انت اللي فاكر الناس كلها زيك
توفيق: بعصبية. انتي اتجننتي انتي ازاي تكلميني كدة. انتي فاكرة يونس هيقويكي تبقي غلطانة. انا ممكن حالا اقتلك ولا يغمضلي جفن وانتي عارفة. بس تعرفي انا مش هقتلك ليه.
وبشماته ووقاحة وافتري. علشان اوجع قلبك واحرقه علي ابنك وهو بعيد عنك تعيش وتشوفيه بيكبر بعيد عنك وانتي مش قادرة تقربي منه. لازم اوجعك زي ما انا موجوع علي موت ولادي. انتي من يوم ما دخلتي حياتنا وهي اتقلبت. وولادي وولاد اخويا راحوا مني وفضلتي انتي. علشان كدة هوريكي الوجع وحرقة القلب.
ومشي توفيق وساب مشيرة بتبكي ومنهارة وموجوعة علي فراق ابنها اللي ملهاش غيره
يونس: قرب منها وقعد جنبها ومسح دموعها وبحب. كفاية دموع يا مشيرة. انا عارف ان اللي حصل مش سهل بس انا معاكي ومش هسيبك.
مشيرة: وانت ذنبك ايه تدخل مع توفيق في مشاكل ده مفتري ومبيرحمش
يونس: مشيرة انا بحبك
مشيرة: بصدمة. انت بتقول ايه
يونس: بقول اللي حاسس بيه. انا كنت بحبك من زمان يمكن من قبل فادي ما يحبك. وانا كمان كنت بروح المطعم
علشانك علشان اشوفك. بس لما لقيتك بتحبي فادي. مقدرتش اتكلم ولا اصارحك بمشاعري. ولما اختفيتي من حياة فادي. انا كمان دورت عليكي بس معرفتش اوصلك. وبعدها فادي قالي انه لاقاكي وهيتجوزك. مشيرة. انا اتجوزت مراتي وانا بحبك انتي. ولاني مكنتش قادر احبها حصلت بينا مشاكل واتطلقنا. مشيرة ارجوكي اديني فرصة اثبلتك حبي
مشيرة: بتبكي. صدقني يا يونس انا محترمة مشاعرك جدا. بس انا دلوقتي مش عارفة اخد قرار ولا عارفة هعمل ايه. انا كل اللي بفكر فيه دلوقتي رعد ابني.
يونس: يبقي توافقي علي اللي هطلبه منك واحنا الاتنين نحاول نرجعوا مع بعض
مشيرة: طلب ايه
يونس: بشوق. نتجوز
مشيرة:😳😳 نتجوز. بس اا
يونس: مفيش بس.انا وانتي خلاص القدر جمعنا. وملناش غير بعض وانا اوعدك هفضل جنبك ومش هسيبك ابدا بس وافقي.
مشيرة: اتنهدت وسكتت.
وبعد فترة يونس كان مع مشيرة ومش بيسيبها ابدا وطول الوقت بيحاول مع توفيق انه يرجع رعد ليها وتوفيق يرفض. وفي اخر مرة قابله توفيق هدد يونس. انه لو راحلوا تاني هيقتلوا هو ومشيرة. يونس كان خايف علي مشيرة. وعرض عليها الجواز تاني والمرة دي صمم. ومشيرة مكنش قدامها حل تاني. كانت لازم توافق. لانها ملهاش حد ولا ليها اهل ويونس كان هو الوحيد اللي حنبها وبيحبها وحسسها انها مش لوحدها. واتجوزت يونس. ويونس جاله شغل مهم في المانيا. وسافر هو ومشيرة. وهناك مشيرة حملت في بنتها ريما. وبعد ما ولدت نزلت مصر وحاولت توصل لرعد بس توفيق منعها وهددها ببنتها وجوزها. خافت ورجعت المانيا. وبقت تتابع اخبار رعد من بعيد لبعيد.ولما كبركل ما ينزل صورة ليه علي النت تاخدها وتطبعها وتكبرها وتحطها في الالبوم. ومكنتش بتبطل حنين ليه. ونفسها ترجعوا لحضنها ويعرف انها عايشة.
باااااك
مشيرة: حاضنة صورة رعد وبتبكي. ااااه يا حبيبي. امتي ترجعلي امتي
يونس: اتنهد بحزن عليها وحضنها. معلش ان شاء الله انا حاسس ان قريب اووي هيرجع لحضنك.
مشيرة: ياريت ده وحشني اوي اوي
في مصر
في شركة رعد في مكتب عدي
مروان : دخل لعدي بلهفة. عدي بيه انا عرفت مكان مدام همس
عدي: بفرحة. انت بتتكلم جد طيب هي فين قول بسرعة
مروان: توفيق بيه كان مخبيها في ڤيلا مرينا.
عدي: طيب بينا بسرعة
مروان: بس المشكلة انه هيخدها دلوقتي ويطلع علي المطار علشان هيسافر فرنسا
عدي: يسفرها ازاي
مروان: عملها باسبور مضروب
عدي: احنا لازم نقابلهم علي الطريق ونخدها قبل مايسافرها
مروان: رجالتي وراهم اول لما يخرج من الڤيلا هيبلغوني. بس رعد بيه لازم يعرف
عدي: جز علي سنانه. عندك حق. الظاهر ان وقت الكلام جه خلاص. تعالي معايا
في شقة رعد
رعد قاعد وسرحان في همس ومش عارف اخرت بعدها ايه. حاسس ان حياته واقفه. لاعارف يلاقي توفيق ولا يدور علي امه ولا يلاقي همس. كان حاسس بعجز فظيع. واللي كان تعابه وشالل تفكيره. بعد حبيبته واميرته. اللي كل ما يقلب في صورها اللي كان بيصورهالها يتنهد بوجع والم. ويفتكر ضحكتها وشقاوتها ودلعها عليه. مفتقدها ومفتقد حنانها وحبها و دفي حضنها. مفتقد يصحي علي وجودها جنبه وفي حضنه وينام وهي جنبه وفي حضنه اااهات ووجع والم مش بيفارقه ليل نهار ومهما كان حاوليه ناس الا انه كان مفتقد اهم واغلي حد في حياته همس. همسه قلبه. وكان قاعد وسارح في زكرياته معها علي الحان.( سبت فراغ كبير لعمرو دياب)( سيبت فراغ كبير. عندي والله حبيبي حبيبي.
وانت هناك بعيد مش بعيد عني حبيبي. قولي ازاي اعيش
كل يوم بقول. امتي ترجع ليا امتي. صعبة قوي الحياة. صعبة من غيرنا انا وانت. قولي ازاي اعيش
ذكريات كتير. بتقابلني معاك يوماتي. بتفكرني بيك. وبسنين حلوة في حياتي
قولي ازاي اعيش... مهما غيبت سنين عن عيني. ابتسامتك ضي عيني
روحي مش ممكن هترجع الا بوجودك حبيبي. حبيبي.. حبيبي
سيبت فراغ كبير عندي والله حبيبي
وانت هناك بعيد مش بعيد عني حبيبي.
عندي كلام كتير نفسي اقولوا وانت معايا. قلبي مش لاقيه غير معاك ايه الحكاية.
كل يوم مفيش عندي سيرة غير حياتنا
واللي فرحنا بيه بعد ما فرحنا فاتنا
من غيرك بموت واسمي عايش حد تاني.
ببكي من غير صوت وسط دوامت الاماني.
قولي ازاي اعيش😔😔😔)
في الوقت ده الجرس رن. رعد فتح لقي عدي
رعد: بملامح حزينه وعابثة ومهمومة. ادخل يا عدي. ودخل وقعد بتعب وملل
عدي: دخل وراه. رعد كنت عايزك في موضوع مهم
رعد: سند راسه علي الكرسي وغمض عنيه وبلا مبالاه. لو جاي تتكلم في الشغل. احسنلك بلاش علشان انا مش فايق
عدي:بتوتر. لا انا عايز اتكلم معاك بخصوص همس.
رعد: وهو لسة مغمض عنيه اتنهد. وهي فين همس. همس خلاص هجرتني ويمكن نسبتني
عدي: رعد همس كانت عندي في بيتي من يوم اللي حصل
رعد: فتح عنيه بصدمة😡😡😡😡
عدي: بلع ريقه بصعوبة من علامات الغضب والثورة اللي احتلت ملامح رعد. اهدي وافهم. همس كانت بتموت وانا كان لازم اساعدها
رعد: بغضب. وغل قرب من عدي. مراتي كانت عندك في بيتك. بقالها اكتر من شهرين
عدي: افهم بس هقولك
رعدي: لكمه لكمة قوية. افهم ايه افهم انك. خبيت عليا قرطستني وانت مخبي مراتي عندك. مراتي كانت نايمة في بيتك
عدي: مسك فكه وهو مصدوم من كلام رعد. انت بتقول ايه انت اتجننت. همس اختي. وكمان انت ناسي اني متجوز همس كانت عايشة مع هنا في شقتها وانا في شقتي.
رعد: جز علي سنانه. وبصوت عالي . ولو هان عليك تشوفني مجروح وهموت عليها وانت مخبيها. ليه مقولتليش ليه
عدي: غصب عني. همس قعدت في المستشفي اسبوعين وفي جنين مات وفضل واحد. كانت حالتها صعبة. والكدمات والجروح اللي في جسمها كانت لسة ما طابتش. وهي اللي طلبت مترجعش الا لما تخف علشانك. علشان خايفة منك وعليك
رعد: خبط الحيطة بإيده بغضب. غبية غبية. خايفة ليه ده هموت واشوفها هتجنن واسمع صوتها.اوعي من قدامي
عدي: رايح فين
رعد: بعصبية هيكون فين. هلبس واروح اجيب مراتي من بيت صاحبي
عدي: بأسف بس همس مش عندي دلوقتي
رعد: لف بغضب. نعم يا خويا اومال فين انطق
عدي : فاكر يوم لما فوقت من الغيبوبة وقلت انك كنت حاسس ان همس معاك
رعد: بقلق. ايوة فاكر
عدي: هي فعلا كانت موجودة ومعاك وكانت هتموت من قلقها عليك. بس رجالة توفيق ظهروا.
وكانوا عايزنها ولما ماشيتها من المستشفي ورجعت البيت. بعت رجالته وخطفوها
رعد: بغضب هجم علي عدي ومسكه من هدومه. ولما انت عملت فيها دكر وخبيتها مني. ليه ماحمتهاش منه ليه سيبته يخودها ليه .
عدي: كنت هعمل ايه. انا كنت معاك في المستشفي. ومكنتش قادر اسيبك
رعد: زقه بعيد. ومسح وشه وشعره بغضب. وايه العمل هنعرف هو اخدها فين ازاي
عدي: مروان بيقول ان توفيق عمل لهمس باسبور مضروب. وطالع بيها علي المطار علشان يسافر فرنسا. واحنا لازم نلحقها
رعد: بخوف وقلق. انت بتقول ايه يسفرها ازاي. وبغضب توفيق بيتكب نهايتة. انا هلبس بسرعة. لازم الحقها
عدي: وانا هستنتاك متتأخرش بسرعة... تيع 🌺
(((عندما يعشق الرعد)
(رحم للإيجار)
(الفصل الاربعون)
وعدي يومين بعد رجوع همس لرعد. ورعد وهمس كانوا في دنيا تانية. كانوا مش عارفين يشبعوا من بعض ولا يروا عطش البعد والفراق. ورعد كان تقريبا حابس همس. مش بس في القصر لا ده داخل اوضتهم كمان. همس من وقت ما دخلت معاه وهي مخرجتش من الاوضة.
وفي صباح يوم جديد رعد صحي وفتح عنيه وبص علي همس اللي نايمة جنبه. وابتسم بحب وشوق.وكأن همس لما رجعت نورت حياته من تاني. اخيرا رجعت لحضنه اخيرا. هيصحي علي وجودها وينام علي وجودها في حضنه.
رعد. قرب منها وابتسم اكتر لما لقي شعرها الاسود مغطي وشها كله. والمفرش كمان اللي مغطيها لونه اسود. والجزء البسيط اللي ظاهر منها كأنه بينور.
رعد: اتنهد. اااااه يا همس اهو انا حياتي ودنيتي كانت مظلمة زي المفرش ده تمام. ومنورتش الا بوجودك جنبي. زي ما لونك منور وسط سواد المفرش ده.
همس: ابتسمت
رعد: هههههه. مكارة صاحية وعاملة نفسك نايمة
همس: فتحت عنيها. اصل انا اصلا كنت صاحية قبلك. وقاعدة ابص عليك. ولما لقيتك بتتقلب عملت نفسي نايمة.
رعد: ضغط علي شفايفة. وقربها لحضنه. وكنتي قاعدة تبصي عليا ليه
همس: اممم. انت كنت قاعد تبص عليا ليه
رعد: علشان وحشاني ووحشتني ملامحك ونفسي اشبع منك. بعد فراقك اللي وجعني وتعبني
همس: حطت ايديها علي وشه ومرارتها علي ملامحه. واتنهدت. انا كمان كنت بعمل كدة. كنت بتمتع بملامحك. انت كنت واحشني قوي صدقني. اوي
رعد: بعتاب. علشان كدة سيبتيني اتعذب واتوجع. وانتي بتتفرجي عليا مش كدة
همس: هتصدقني لو قولتلك. اني مكنتش عايزة ارجع وانا فيا اثر لاي جرح ولا حتي خدش صغير. علشانك انا كنت متأكدة. انك لو كنت شوفتني وقتها كنت هتتعب وتأنب نفسك بعنف
رعد: يعني مع كل اللي عملته فيكي. كنتي بتفكري فيا.
همس: هزت راسها ايوة. وكمان قبل ما انت تعرف الحقيقة. انا كنت عايزة ربنا يبرأني علشانك علشان ماتتوجعش. وتنجرح وانت فاكر اني خنتك زي مها. مع واحد ميسواش ظفرك
رعد: بمرار. يااااااااه يا همس معقول. مكنش همك جرحك وتعبك وشرفك اللي اتطعن فيه. وكان همك الوحيد انا. بعد ما كنت هموتك بإيدي.
همس: ابتسمت. بحبك اعمل ايه مش بإيدي. وكمان انا كنت زعلانة علي البيبي اللي راح
رعد: حط ايده علي بطنها. وبحزن اسف. عمري ما كنت اتخيل اني اموت ابني بإيدي. بس للاسف الشيطان توفيق هو السبب. انا مش عارف مامتش ليه زي القطط بسبع ارواح
همس: ربنا اللي هيخلص منه. كفاية انه بسبب الحادثة جاله شلل. ومبقاش بيتحرك
رعد: اتنهد بغيظ. رجله هي اللي اتشلت. لكن مخه الشيطاني لسة شغال. وهو ده اللي انا لازم اعمل حسابه.
همس: هو ممكن يعمل حاجة تاني بعد اللي حصل
رعد: بسخرية. ممكن ده اكيد. بس انا اصلا لسة حسابي معاه مخلصش. خصوصا بعد ما وهمني بموت امي سنين. وطلعت عايشة. واللي عمله معاكي وابني اللي مات بسببه. حسابه تقيل قوي يا همس. بس كفاية انه قريب قوي هيفلس. اسهم شركاته بعد الحادثة كلها في الارض
همس: حبيبي قولي انت هتبدي تدور علي ماما مشيرة امتي
رعد: سند ظهره علي السرير واتنهد. مش عارف لازم الاقي خيط ابدأ منه. والخيط ده مش هلاقيه غير مع أمين وهو لسة في غيبوبة من يوم الحادثة
همس: ربنا ينجيه علشان تعرف منه اللي يريحك.
رعد: سرح اااااه يا همس وحشتني. نفسي الاقيها وارمي نفسي في حضنها. يا تري حصلها ايه. وراحت فين. وليه محاولتش تسأل عني. ليه مفكرتش تجيلي وتقولي الحقيقة
همس: متهيألي سؤالك مش محتاج ذكاء
رعد: جز علي سنانه. عندك حق اكيد توفيق هو السبب. زي ما بعدها عن ابويا من قبلي بعدها عني
همس: طيب حبيبي انا عايزة ننزل نفطر في الجنينة زهقت من قاعدة الاوضة
رعد: تؤتؤتؤ. مفيش خروج انتي ناسية انك متعاقبة ومحبوسة
همس: هههههههه. طيب حرام عليك كفاية عقاب بقي تعبتني
رعد: ابتسم. بعينك ده انا لسة يادوب بخلص منك عقاب بعدك لمدة يوم واحد. احسبي بقي عليكي قد ايه
همس: 😱😱 كل ده وبتخلص يوم. حرام عليك انا كدة هولد وانا لسة في فترة العقوبة
رعد: ههههههه. وحضنها بقوة واتنهد. وحشتيني يا بنت اللذين ووحشني الكلام معاكي.
في الوقت ده تليفون رعد رن... عدي
رعد: طيب بذمتك مش غيتت
همس: ههههههه. معلش رد عليه
رعد: بنفاذ صبر. امري لله.... الو ايوة يا غلس. انت بتتصل ليه مش انا قايلك. متتصلش بيا لمدة اسبوع
عدي: يا عم الخلبوص انت اتهد بقي. ده انت حتي تعبان وخاج من مصيبة ومع ذالك خاربها
رعد: اتلم بدل ما المك. فاهم. وانطق عايز ايه
عدي: ماشي هتلم. وبعدين انا اصلا بتصل عايز همس
رعد: بعصبية. نعم يا خفيف عايز مين
عدي: ايه عايز همس. عايز اسألها علي حاجة
رعد: جز علي سنانه. انت بتستهبل بقي متصل بيا علشان تقولي عايز همس. وانا ايه قرطاس قاعد
عدي: يا اخي افهم بقي هسألها علي حاجة بخصوص هنا. بطل بقي غيرتك دي. انت مفيش فايدة فيك مش هتتغير ابدا
رعد: انت اللي دمك بارد يعني انا اتصل بيك واقولك هات مراتك اكلمها
همس: يا حبيبي ممكن تهدي بطل عصبيتك دي. خلينا نشوف عايز ايه.
رعد: لا بجد. حضرتك عايزة تكلميه
عدي: يا الله يا ولي الصابرين. ارحم خلي ربنا يرحمك. بص هقولك افتح الاسبيكر وخلينا اكلمها ممكن
رعد: مسح وشه بنرفزة. وداس علي الاسبيكر. اهو شغلت الزفت اتهبب انطق
عدي: بصوت مازح. ازيك يا ست الكل عاملة ايه
رعد: فتح عنيه وجز علي سنانه
همس: بتكتم ضحكتها. الحمد لله يا عدي انت عامل ايه وهنا
عدي: عامل ايه. جالي تلبك معوي. الهانم كانت عايزة تعمل بيزا زي اللي انتي عملتيها. ومش قادر اقولك كانت عاملة ازي. وطبعا كان لازم اكل مفيش مفر
همس: ههههههه. معلش بكرة تتعلم
عدي: والله رعد ده بيضالوا في القفص. معاه طباخة 7 ستار
همس: شكرا يا عدي ده من زوقك
رعد: بغضب. لا وربنا ما اجبلكم اتنين ليمون بالمرة
عدي: احمم. اسف يا رودي. بصي يا همس
رعد: قبل ما تنطق ورب الكعبة يا عدي لو قولت رودي دي تاني ابلعك لسانك انت سامع
عدي: ههههههه. حاضر خلاص ممكن تسكت بقي خليني اتكلم
رعد: اتنيل
عدي: همس هي هنا مالها من وقت ما انتي مشيتي وهي مش عايزة ترجع شقتنا ومصممة تقعد في شقتها القديمة.
همس : بصراحة يا عدي انت المفروض تفهم. انت لحد النهاردة. صور حلا مالية الشقة. ده غير ان كل حاجة في البيت كانت حلا اللي مختاراها. العفش والالوان. ده غير انها كانت بتشاركك فيها. فهمت
عدي: بحزن. علشان كدة مكنتش بتحب تنام في أوضتي علشان حلا كانت بتنام فيها. بس والله انا مكنتش متعمد. حتي موضوع الصور ده. يمكن الشبه اللي بينهم كان منسيني اني اشيلهم.
همس: وهتعمل ايه دلوقتي
رعد: بعصبية. مش محتاجة ذكاء. البيه لازم يغير كل حاجة ويجبها جديدة. ويشيل صور حلا كلها ويفضل ينقل من الشقة اصلا
عدي: عندك حق. رعد قولي هي الڤيلا اللي جنبك. مش كانت هتتباع
رعد: اهاه. ايه هتخودها وتيجي تكتم علي نفسي
همس: بفرحة يا ريت.علشان هنا تكون جنبي يا ريت يا عدي
عدي: هههههه. ماشي خلاص انا هكلم مروان ونشوف هنعمل ايه. بس انا كنت محتاجك يا همس تنزلي تنقي معايا شوية حاجات لهنا
همس: بصت لرعد وابتسمت
رعد: لا والله العظيم بتحلمي. وانت يا زفت احمد ربنا اني مجتش دلوقتي وقطمت رقبتك. عايز تخرج مع مراتي كمان. امشي يا عدي حرقت دمي علي الصبح
عدي: بزهق. يا رعد افهم بقي. انا عايز اشتيريلها حاجات خاصة ومش هعرف لواحدي
همس: ضحكت
رعد: بغضب بضحكي.ده انت يومك اسود. كمان عايزها تروح معاك تشتري حاجات خاصة. والله يا عدي لو ما قفلت ونسيت التخريف ده. لا انا اللي هدخلك اوضة خاصة في المستشفي. اقفل. وبعدين ما انا بجيب لهمس كل حاجة كنت خدت مراتك معايا. انزل يا صغنن انت وهات اللي يعجبك. ومسمعش صوتك . وقفل التليفون. وبص لهمس بغيظ. عجبك كدة
همس: بتغيظه. امممم والله عدي طيب وانت اللي علي طول بتتعصب عليه. فيها ايه لما اروح معاه واجيب حاجات لهنا
رعد: لا بجد. ااه ما انتي خلاص اختي عليه من قعدك عندهم ماشي انا بقي هفقدلك الذاكرة تعالي هنا
همس: هههههههه. لا خلاص وحياتي. انا هموت من الجوع
رعد: هكلمهم يبعتوا الفطار هنا لحد ما انا اعقبك
همس: ابتسمت. اعمل ايه بقيت بحب عقباك ده
رعد: ابتسم. وقربها منه وبص في عنيها. انت بجد مسحورة. بتخليني انسي اي حاجة لما ببص في عنيكي.
همس: طيب ما تيجي ننزل تحت
رعد: تؤتؤتؤ. مش هتخرجي من الاوضة دي غير يوم الخميس
همس: ليه كدة واشمعن الخميس ده لسة بعد بكرة
رعد: وهو بيلعب في شعرها. علشان الحفلة اللي عمالها لحبيبة قلبي. بمناسبة انها رجعت لحضني
همس: بفرحة. حفلة وليا انا
رعد: ابتسم وهز راسه. اه ليكي انتي عدي ومروان بيجهزوا ليها من يوم مارجعتي ليا. انا عايز اعرف الناس كلها انك مراتي وحبيبتي.
همس: حضنته. اااااه يا رعد بحبك قوي قوي. انا كنت خايفة لما ارجع الاقيك اتغيرت. لكن لقيتك حبتني اكتر
رعد: غمض عنيه وضمها بقوة. انا بحبك حب متحبش قبل كدة. ولا عاشق عشق زي ولا داب زي ما انا دايب فيكي. اوعي تفكري تسيبي حضني تاني يا همس اوعي
همس: خلاص يا حبيبي والله مش هبعد تاني. انا كمان كنت بتعذب في بعدك
رعد: بمكر. طب ايه فاكرة اني كدة هنسي اعقبك بعينك. تعالي يا قمر..
وعدة اليومين دول ورعد فعلا جهز هو وعدي لحفلة همس وجه يوم الحفلة.
وهمس كالعادة رعد اختارلها فستان من اجمل ما يكون كان اسود وشيك جدا. وهو كمان كان جذاب وشكله يجنن ببدلته السوداء وقميصة الابيض. كانوا فعلا لايقين علي بعض. وعدي هو كمان اشتري الڤيلا اللي جنب رعد وسلمها لمهندس ديكور علشان يجهزها لهنا بس كان عاملها مفاجأة. وفي يوم الحفلة عدي كان في شقته بيلبس. وخلص لبس. وراح لهنا شقتها. وقعد يستناها لحد ما تخلص. وكان مشغل اغنيه (اجمل يوم لحماقي)وبيسمعها. وزي ما تكون كانت وقتها. هنا كانت بتلبس وبقالها فترة مش عارفة تقفل السوستة بتاعةفستانها. وخرجت من الاوضة تدور علي حاجة تحاول تقفلها بيها ولما خرجت اتفاجأت بعدي قاعد برا وكانت الاغنية لسة في بدايتها. ولما شافته لفت بسرعة ترجع. عدي شاف فستانها مفتوح. ونده عليها
عدي: هنا استني
(عندك استني دقيقة هتجنن منك شوفلي طريقة. اعمل معرف بطل تقلق بطل خوف بتقولي عيونك مكسوف طب من مين )
عدي: قرب منها وحاوطها من ظهرها. وهو في قمة شوقه ليها. عايزة تفقليها
هنا: بخجل. اااه
عدي: وهوبيحضنها اكتر وبيدفن راسه في شعرها. ومكسوفة مني
هنا: بكسوف. بصراحة اه.
عدي: لفها ليه وحضنها وبص في عنيها
( مقدرش اوصفلك ايه اللي جرالي. احساس وجديد قوي بالنسبالي. خلينا وضحين فرق دايما بين حاجتين بين وانا عادي وهادي وبين وانا ملهوف.)
عدي: مال عليها وباسها بحب ورقة
هنا: مكنتش دي اول مرة يعمل كدة بس اللي كان موترها الموقف اللي هي فيه
(مكسوف من مين ده انا نفسي مخدتش يوم يومين. قدامي ملاك مش شايف بني ادمين. يا نهار يا نهار
يوم . يوم قربك اجمل يوم ده اللي استنيته سنين. )
هنا: بتحاول تبعد وتمشي من قدامه.
عدي: قربها اكتر ومد ايده لظهرها
هنا: افتكرت انه هيقفل السوسته.
عدي: فتح باقي السوسته ونزل الفستان بحركة سريعة جدا. وقبل ما هنا تفوق من صدمتها كان شالها ودخل بيها الاوضة
(اسأل قلبك اسأل عينك. من غير ما تقول ما هو بيني وبينك. في حاجات تتقال وحاجات احلي وهي خيال واكتر من اللي بتتمناه ومش علي البال.
طب امتي وفين وازاي انا ناسي. بس انا عمري ما اكدب احساسي. مكتوبلي القاك. مكتوبلي اكمل وياك. من غير ما تقولي خلاص بان ايه جواك.
مكسوف من مين ده انا نفسي ماخدتش يوم يومين. قدامي ملاك مش شايف بني ادمين يا نهار يا نهار. يوم يوم قربك اجمل يوم. ده اللي استنيته سنين)
وبعد شوية في اوضة هنا. تليفون عدي بيرن... رعد
عدي: قام من جنب هنا واتعدل في السرير. وهو بيبتسم وبيبص علي هنا اللي مخبيا وشها في المخدة من كتر كسوفها.
عدي: ايوة يا رعد
رعد: ايوة ايه يا بارد. انت فين الحفلة ابتدت من بدري والناس كلها هنا وانا مش عارف اخلي بالي من همس ولا اشوف الناس انت فين سيادتك
عدي: وهو لسة مبتسم. وبيشيل شعر هنا علشان يشوف وشها. بصراحة كان عندي اهم حاجة في حياتي. وشكلي كدة مش هاجي الحفلة
رعد: لا انت بستهبل. حاجة ايه دي يا اخويا بقي
عدي: احممم. ايه المفروض اقولك ايه تاني ما تفهم
رعد: ههههههه. لا والله. وحبك تتفك عقدتك النهاردة
عدي: هههههههه اعمل ايه بس هي الحاجات دي فيها ازاي وليه. حلاوتها في حموتها يا باشا
رعد: هههههههه. طيب يا عريس مبروك. اسيبك انا واروح اشوف الناس. سلام يا ندل
عدي: هههههه سلام وقفل مع رعد. وبص علي هنا وابتسم علي شكلها وهي لسة مكسوفة ومخبية وشها منه. ودافنا راسها في المخدة
قرب منها وشال شعرها وهو بيضحك. وبعدين ايه الكسوف ده كله.ارفعي وشك في ايه
هنا:بتهز راسها ومش عايزة ترد
عدي:هههههههه. اللي يشوف طولة لسانك ميشوفكيش دلوقتي وانتي زي القطط كدة
هنا: ما هو من اللي انت عملته. انت قليل الادب
عدي: ههههههه. يا هبلة انتي مراتي هو انا مصاحبك. انتي تحمدي ربنا اصلا اني كنت ماسك نفسي عنك الفترة اللي فاتت دي كلها. ارفعي وشك بقي
هنا: رفعت وشها وخدودها كانت حمرا من الخجل. اهو عايز ايه
عدي: ابتسم وقرب منها. عايز اكلك. يخرب عقلك ايه الجمال ده بس
هنا: ابتسمت. بس بقي مش كفاية اللي حصل
عدي: بمكر. وهو لسة حصل حاجة. دي يا دوب البداية. لسة التقيل جاي
هنا: لا ولا تقيل ولا خفيف. احنا لازم نقوم علشان نروح لرعد وهمس
عدي: وهو ده وقت رعد وهمس. خلينا مع بعض. ده كنت مستني اليوم ده من اول ما شوفتك.
هنا:ابتسمت. بجد يا عدي
عدي: يالهههوي. انتي لسة بتسألي. ده امه لا اله الا الله. عرفت اني هموت عليكي
هنا: بكسوف. وانا كمان
عدي: ابتسم. طيب لما هو كدة. تعالي بقي نكمل وسيبك من همس ورعد
هنا: لا خلينا نروح. وبعدين وهو انا هروح منك فين ما انا خلاص دخلت القفص
عدي: اتنهد امري لله. قومي معايا ناخد حمام ونجهز
هنا: شدت الغطا عليها بكسوف. لا روح انت الحمام اللي برا وانا هدخل هنا
عدي: لا بقولك ايه. ده انتي مررتي اللي خلفوني. قومي بدل ما اشيلك
هنا: قولت لا هاه. وطلعت لسانها تغيظه
عدي: كدة ماشي. شد الغطا وشدها بسرعة وشالها.
هنا: بتفرك. انت بجد غلس
عدي: باسها من خدها. هو انتي لسة شوفتي غلاسة. ده انا هفرمك.
وبعد شوية جهز عدي وهنا كمان. ونزلوا العربية. وعدي كان سعيد سعادة ماتتوصفش. وكان كل شوية يبص لهنا نظرات بتكسفها بعد اللي حصل. وشغل عدي أغنية لهنا وهو ماسك ايديها وحضنها وكل شوية يغمزها بعنيه مع كلمات الاغنية
وكانت (الليلة لعمرو دياب)
(والله وهتجمعنا الحياه. كان حلم غالي.
افرح يا قلبي وعيش معاه احلي الليالي.
والليلة حبيبي الليلة ليلة عمرنا.
الليلة دي اجمل ليلة في حياتي انا
عايز تحس بفرحتي. خليك مكاني هعيش مع اللي حلمت بيه مش حد تاني
الليلة حبيبي الليلة ليلة عمرنا. الليلة دي تجمل ليلة في حياتي انا.)
هنا: كانت هي كمان سعيدة ومبسوطة. واكتر حاجة كانت مخلياها فرحانة السعادة اللي فيها عدي. وهي شيفاه مبسوط من قربهم من بعض
ووصلو الفندق اللي رعد عامل في الحفلة. ودخل عدي وهنا لرعد وهمس
رعد: ايه ده انت مش قولت مش جاي
عدي: اعمل ايه بس حكم القوي مش بإيدي. هنا اللي مصممة تيجي لهمس
همس: حبيبتي يا هنون. ربنا بخليكي ليا
هنا: ويخليكي يا قمر. ايه بس الجمال ده الفستان تحفة
همس: يا شيخة حرام عليكي. قمر ايه بس ببطني المكعبرة دي
رعد: حاوطها بإيده. احلي كعبورة يا روحي
همس: هههههه. كدة ماشي لما نروح هوريك
رعد: لا خلاص حقك عليا انا مقدرش علي زعلك
عدي وهنا : بصه لبعض.
عدي: امممم. واضح ان عقاب همس بقي بيجيب نتيجة معاك
رعد: بعصبية. ما تتلم انت احسنليك.ومتفكرنيش علشان انا اصلا لسة ما نسيتش اللي انت عملته
هنا: قلبك ابيض بقي يا رعد بيه
رعد: ما بلاش بيه دي خلاص بقي انتي اختي زي عدي بالظبط
هنا: ابتسمت. تمام ماشي يا رعد
عدي: انتي ما صدقتي
رعد: بقولك ايه تعالي عايزك. وانتي يا هنا خليكي مع همس وخلي بالك منها
هنا: في عنيا
وهمس: وشوشت هنا. مبروك يا عروسة
هنا: اتكسفت. وانتي عرفتي منين
همس: ما هو رعد قالي انكم مش جاين علشان كدة
هنا: هههههه. اسكتي يا همس. ده عدي طلع قليل الادب بشكل
همس:هههههههه. انتي مصيبة
هنا: لا بجد ده فظيع انا مش عايزة اروح معاه. ده طلع مجنون
همس: ضحكت لما عنيها دمعت. هههههه. يا بنتي ده جوزك عادي. بكرة تتعودي
هنا: ده لو طلع عليا صبح
همس: يا بنتي اسكتي انا لو ضحكت بصوت عالي رعد هيولدني دلوقتي اتلمي
رعد: كنت هنفخك لما اشوفك لو ماجتش
عدي: والله ما كنت جاي. هي اللي صممت.
رعد: هههههه. شكلها طفشت منك. اتقل شوية
عدي: لا والله. ده علي اساس ان انت تقيل علي همس
رعد: لا انا حاجة تانية. انا بعرف اتعامل مع همس.
عدي: ماشي يا عم الفتك. بقولك ايه عايزين نعملهم مفاجأة حلوة تفتكر ايه
رعد: انا اصلا كنت مجهز مفاجأة لهمس. بس شكلك كدة هتيجي وتكتم علي نفسي وتقضي شهر العسل معايا
عدي: ليه هنروح فين
رعد: كنت هخدها ونسافر اسبوعين المالديف
عدي: هو ده الكلام. مفيش احلي من كدة. هناك دنيا تانية. انا معاك سامع
رعد: ماشي يا خويا. انا كنت هسافر بكرة.
عدي: معاك. مفيش مشكلة
رعد: طيب انا اصلا حاجز جناح هنا هنبات في انا وهمس الليلة ما تحجز حناح وقضي الليلة هنا
عدي: اوك. مفيش مشكلة. بقولك ايه. انا عايز ارقص مع هنا. الاغنية اللي جاية دي هنا بتحبها
رعد: ابتسم. وهمس كمان بتحبها تعالي.
وراح رعد لهمس. وعدي لهنا وكل واحد اخد حبيبته ترقص معاه وكانت اغنية شيرين اللي فعلا جميلة وبتوصف احساس همس برعد وهنا بعدي. وهي (انا كلي ملكك)(اناااا انا كلي ملكك. انا كل حاجة حبيبي فيا بتناديك. اناااا انا مش بحبك. الحب كلمة قليلة بالنسبة ليك.
انت فرحة جات لعندي بعد عمر من التعب.
في السعادة اللي بعيشها يا حبيبي انت السبب
ضحكتك عقلك جنونك والحنان اللي في عيونك.
هوصف ايه واحكليلك ايه.
همس: بحب وعشق. هوصف ايه واحكي ايه. بحبك وبحب جنونك قبل عقلك
رعد: بنظرة عاشق وولهان. انا اللي كلي ملكك. وكل حاجة فيا بتحبك ودايبة فيكي. بعشقك
وضمها ليه بحب وحنان
انااااا انا كلي ملكك انا كل حاجة حبيبي فيا بتناديك اناااا انا مش بحبك. الحب كلمة قليلة بالنسبة ليك
معااااا بضحك وبفرح. مبقتش خايفة
وازاي هخاف وانا بين ايديك.
سااااعات بخيالي بسرح. قبل ما ابحلم كل حاجة بلقيها فيك.
هنا: بنظرة سعادة. مبقتش خايفة من اي حاجة وانا في حضنك
عدي: بنظرة حب ورضا. اوعي تخافي انا معاكي. انا بحبك يا هنا بحبك اوي
انا مستعد اعمل علي شانك اي حاجة بس تفضلي في حضني
والسنين هتفوت وتمشي. منك انت انا مش همل.
بوعدك يا حبيبي عمري شوقي ليك ما في يوم يقل.
هبقي فرحك وقت حزنك. في التعب تلاقيني جنبك.
كل يوم من عمري ليييك.
انااااا انا كلي ملكك)
وخلصت الحفلة. وكل واحد اخد حبيبته وطلع جناحه وقضي ليلة من اجمل لياليهم مع بعض.....
.