×

رواية رحم للايجار الفصل الواحد والاربعون 41 والثاني والاربعون 42 بقلم ريحانة الجنة


رواية رحم للايجار
الفصل الواحد والاربعون 41 والثاني والاربعون 42
بقلم ريحانة الجنة


((الفصل الواحد والاربعون)) 
في جز المالديف
في مطعم تحت الماء. قاعد رعد وهمس وهنا وعدي. بيتغدوا
همس: متوترة. رعد انا خايفة
رعد: مسك ايديها. من ايه يا روحي
همس: بخوف وبراءة. هو ممكن الازاز ده يتكسر والسمك ياكولنا
هنا وعدي: هههههههههههههه
رعد: بصلهم بغضب. محدش يضحك علي مراتي. احسن والله ارميك للسمك انت وهي
عدي: بيكتم ضحكته. خلاص هنسكت
همس: زعلانة منهم ومكشرة
رعد: حاوطها بإيده. حبيبي ما تخفيش. وده مصنوع من مادة مضادة للكسر والمياه والرصاص كمان. متقلقيش طول ما انا معاكي يا قلبي. 
همس: بس انا حاسة اني قاقانة
رعد: بمكر. انا ممكن حالا وقصاد الناس اطمنك ايه رأيك
همس: اتكسفت وابتسمت. رعد
رعد: هههههههه. ايوة كدة. ابتسمي يا روحي وما تخفيش واستمتعي بالمنظر اللي يجنن ده
همس : اتنهدت ححاول. 
رعد: تليفونه رن.... مروان...... ايوة يا مروان خير
مروان:........ 
رعد: طيب خليك معايا. عدي تعالي معايا. عن اذنك يا حبيبتي هكلم مروان وراجع
همس: هزت راسها وابتسمت. براحتك يا حبيبي
هنا:ههههههه. يا جبانة
همس: انا مش عارفة انتي جايبة القلب الجامد.ده منين انا خايفة ده في سمك كبير اوي وقريب
هنا: ههههههه. والله انا لو عليا انزل اعوم مع السمك ده. ده مكان تحفة 
همس: طيب يا ختي ربنا يستر
رعد وعدي كانوا طبعا بلبس كاجوال تيشيرتات وشورتات شيك جدا ولا خلاف علي هيأتهم وواسمتهم . 
رعد وعدي واقفين بيتكلم رعد في الفون وماسك الفون بإيد وإيده التاتية في جيبه. وواقف وقفته الواثقة اللي بتلفت النظر. وعدي بيتابعه بإهتمام هو كمان وحاطت ايده الاتنين في جيبه. 
وعدي من جنبهم بنتين جميلات جدا ولفت نظرهم رعد وعدي. وللحظ قعدوا قريب من همس وهنا. وللحظ الاوحش ان البنات دول عرب ومصرين كمان. 
البنت الاولي: ووااا. اختي بالك مين اللي واقف هناك ده. ده رعد الحديدي. يجنن فظيع علي غرور
همس: تنحت واتعصبت. 
هنا: مسكت ايديها. اهدي يا بطة بلاش فضايخ. 
البنت التانيه: بإعجاب. بس اللي جنبه ده مين ده كيوت اوي
هنا: جزت علي سنانها. 
همس: بتريأة. اهدي يا قطة بلاش فضايح
البنت الاولي: اللي جنبه ده يبقي عدي شريكه. مش ممكن الاتنين دول وحوش بجد. ده عدي ده. كان مجنن ايلين صاحبتي عارفاها
البنت التاتية: اااه ايلين. وعملت معاه ايه
البنت الاولي: جننها وتقل عليها وهي كانت هتموت عليه. وفي الاخر بتقولي سمعت انه اتجوز واحدة بلدي مش من مستواه
هنا: وشها احمر وجزت علي سنانها
همس: اهدي يا هنا ابوس ايدك
هنا: مش قادرة. جلبي جايد نار يا موجة. عايزة اجيبها من لوازها
همس: هههههنهههه. طيب اسكتي لتسمعك. 
البنت الاولي: بإعجاب. بس رعد ده حاجة تانية. اااه لو عرفت اوقعه تبقي خبطة العمر
البنت التانية : اممم. وليه لا واضح انهم بيقضوا اجازة. نحاول نقرب منهم. انتي رعد وانا عدي
همس: لا والله دي عايزة تتجاب من شعرها. 
هنا: استني بس انا هظبطهملك لما رعد وعدي يرجعوا.
رعد: صحيح يا مروان. آمين فاق من الغيبوبة
مروان: ايوة سيادتك. واحنا متابعين حالته بإهتمام. لحد ما حضرتك ترجع. 
رعد: مروان. لو آمين اختفي هموتك
مروان: متقلقش يا باشا. انا بس صحته تتحسن. وانا هخده علي مكان محدش هيعرف يجيبه منه لحد ما حضرتك تشوف هتعمل ايه
رعد: بغيظ. تمام وتوفيق
مروان: مدام مها رجعت من فرنسا من يومين وهي معاه ومش بتسيبه. 
رعد: اهلا. هي رجعت الحيا. كويس ارجع بس وانا هقطع رقبتها. مروان ميغيبوش عن عنيك سامع
مروان: اطمن يا باشا. 
وقفل رعد مع مروان ورجع هو وعدي للترابيزة. 
رعد: مال علي همس وباسها من خدها وابتسم. اتأخرت عليكي يا قلبي
همس: باصت للبنت الاولي
البنت الولي:كانت مصدومه.
همس: وبدلع. بصراحة اه يا روحي. انت اصلك بتوحشني اوي 
رعد: رفع حاجبه. همس اصلا بتتكسف تعمل كدة في مكان عام. 
هنا: اتعلقت في دراع عدي. وحشتني يا ديدو
عدي: شامم ريحة غيرة حريمي
هنا وهمس:هههههههههه
عدي: هههههه. عيب ده انا ديدو. اعترفوا بتغيظوا مين يا قمرات
هنا:بصوت واطي. الاتنين اللي جنبك دول
عدي: بيغيظ هنا. اااه تقصدي الصواريخ اللي هناك دي
هنا: زغدته. اتلم جاتك صاروخ في قلبك
عدي: اي قلبي. وغمزها واهون عليك يا هنون
هنا: ابتسمت. تؤتؤ ما تهونش يا عيون هنون
رعد: ابتسم وباص لهمس. ومال عليها. حبيبي غيران ليه بقي
همس: اصلهم كانوا هيكلوك بعنيهم. والبنت اللي هناك دي. عايزة تشاغلك وتاخدك مني
رعد: حاوطها بإيده وحضنها. وتفتكري ده ممكن يحصل. انا مش مشغول غير بيكي انتي وبس يا همستي
همس: ابتسمت.بجد يارودي 
رعد: ههههههه. بجد يا قلب رودي
عدي: اهلا اخيرا اعترف. 
رعد: هي بس اللي مسموحلها تقولها فاهم 
عدي: الله يسهلوا يا باشا. المهم سيبكم من الصواريخ علشان انا حجزت لهنا وهمس في الصبا. تدليك وماساج ودنيا هتظبطوا علي الاخر
هنا: فرحت حبيبي يا ديدو
رعد: بجدية. انت مجنون. لا طبعا همس مش هتروح
عدي: ليه بس
رعد: انت بتسأل. انت عارف احنا فين. هنا مفيش حيا ولا ادب. افرض حد شافهم جوا. ولا كان في كاميرات. انت اكيد اتجننت. 
هنا: بس انا عايزة اروح
رعد: والله جوزك موافق مع نفسك. لكن همس مستحيل. 
همس: مكشرة
رعد: حنية. حبيبتي متزعليش انا خايف عليكي. نرجع بس وانا اجبلك الصبا لحد البيت تعملي اللي يعجبك. بس ابقي مطمن مش تحكم والله
همس: ابتسمت. ماشي لما نرجع
رعد: ابتسم بسعادة. حبيبة قلبي يا مريحاني
عدي: قرب من هنا. الاخت عادي هتروح وتتصور ولا ايه
هنا: بعصبية. جزت علي سنانها. خلاص امري لله الغيها يا فالح
عدي: تمام اوي. حبيبتي يا عاقلة
رعد: طيب عن اذنكم احنا بقا. 
عدي: علي فين يا خلبوص
رعد: ما تحترم نفسك. هو انت مش هتكبر بقي وتبطل الغلاسة دي
عدي: لا يا حبيبي انا هفضل صغير وشباب طول عمري. سيبنالك العقل يا جامد
رعد: طيب اسكت وخليك في حالك
عدي: وحياتك ما انت ماشي غير لما تقول رايح فين
رعد: استغفر الله العظيم. تنح. هاخد لانش وهطلع بيه مع همس 
همس: حرام عليك انا اصلا مرعوبة. واحنا جاين عايز تخدني في لانش. وبعدين هنروح فين
رعد: وشوشها. متقلقيش انا ناوي اخطفك
همس: ابتسمت علي فين
رعد: تؤتؤ مفاجأة
عدي: اممم. تمام معاكم
رعد: ما تخلي عندك دم. روح مع مراتك بعيد عني. ده انت لازقلي من ساعة ما جينا
عدي: طيب قولي رايح فين بالانش وانا اسيبك
رعد: ههههههه. بتحلم. يالا يا روحي
عدي: تعالي يا هنون هخودلك لانش وهما يعني احسن مننا
هنا: بفرحة. ايوة بقي يالا يا ديدو
همس: بصت لرعد. ههههههههه. مفيش مفر علي قلبك
رعد:بنفاذ صبر امري لله. يالا بينا
في الللانش البحر
رعد طاير باللانش وهمس خايفة
رعد: يا روحي اهدي مالك
همس: خايفة اوي. ما تهدي شوية
رعد: تؤتؤ. اصلي مستعجل
همس: علي ايه
رعد: علي المكان اللي ناوي اخطفك فيه
همس: بخبث. هو انت ناوي تخطفني بجد
رعد:غمزها. ده انا هخطفك لحد اخر يوم لينا هنا. هنقضي باقي الاجازة لوحدنا
همس:طيب رايحين فين. 
رعد: بصي خلاص وصلنا.
رعد اخد همس علي جزيرة في وسط المياه. مافيهاش حد غيرهم. ورعد نزل ونزل همس وشالها لحد الشط. 
همس: احنا فين
رعد: قربها ليه وشال الحجاب اللي علي شعرها. وفرده ومرر ايده في خصل شعرها. وبهيام. 
احنا في جزيرة. مفهاش حد غيرنا.انا وانتي وبس. 
همس: وهنقعد فيم
رعد: هنقعد في الكوخ اللي هناك ده
همس: بصت لقت كوخ قريب من الشط. واصلا المكان يجنن وفيه ورود و انوار. والمكان جاهز فعلا. 
همس: وعملت كل ده امتي. وكمان هو مفيش حد معانا خالص
رعد: اتنهد. يا ستي هنا بيجي الحبيبة وبس. بيجهزولهم كل حاجة ومحدش بيجي هنا الا لما يرجعوا.او احنا نتصل بيهم لو احتاجنا حاجة يعني محدش هيجي هنا لحد لما نرجع الشاليه. 
همس: وعدي وهنا عارفين
رعد: انا قولت لعدي لما زن عليا بس. لكن انا مكنتش ناوي اقول لحد. وبتوعد ومكر.😈😈 انا بقي هنا بجد هنتقم منك علي اللي عملتيه فيا الفترة اللي فاتت
همس: رجعت لورا وابتسمت. تؤتؤ اوعي تتجنن لحسن اولدلك هنا واسوحك
رعد: شدها لحضنه وابتسم. وهو في احلي من الولادة هنا اولدي وانا اللي هولدك بنفسي
همس: ههههههه. ماشي يا دكتور. بس احنا جينا ومعناش هدم. 
رعد: بقولك المكان جاهز من قبل ما نيجي. انا جهزت شنطتنا. وبعتها معاهم. وبعدين اناةعايز افهم انتي عايزة هدوم ليه. احنا تقريبا مش هنحتاجها
همس: ابتسمت وضربته في كتفه.بطل قلة ادب. 
رعد: ههههه. لسة مستعجلة علي ايه اتقلي 
همس: اتعلقت في رقبته وباسته من خده. بحبك يا رودي بحبك اوي. متعرفش انا كنت خايفة عليك ازي وانت في الغيبوبة
رعد: اتنهد. انا اللي كنت هتجنن عليكي وانتي بعيد. كان حالي حال. ومكنش في. في الدنيا حاجة ليها طعم منغيرك. وضمها بقوة. ااااااه يا همس انا بس نفسي اعرف انا اخرة حبي ليكي ايه. كل يوم بحبك عن اللي قبله. بعشقك اكتر. وبتمني اخبيكي في قلبي اكتر واكتر
وخرجها من حضنه وابتسم. تعرفي. انا نفسي اعيش معاكي هنا لوحدي انا وانتي وبس. انا مش عايز من الدنيا دي غيرك يا همس. والله كفاية عليا
همس: حطت راسها علي صدره. واتنهدت. كنت مفتقدة حبك وحنيتك يا رعد. علي قد اللي عملته فيا ما وجعني. علي قد ما انا كنت متأكدة. ان مفيش في الدنيا زي حنيتك ودلعك ليا. وحضنته بحب وابتسمت. انا اللي نفسي اخبي نفسي في حضنك لاخر يوم في عمري
رعد: ابتسم. وملس علي شعرها بحنية. وهو انتي ليكي مكان تاني تستخبي فيه غير حضني. ماهو ده مكانك الطبيعي. 
همس: خرجت من حضنه. وبدلع. هو احنا هنعمل ايه دلوقتي
رعد: شالها وغمزها. هفرجك علي الكوخ بس يارب يعجبك. ودخل بيها الكوخ. 
وقضي رعد مع همس علي الجزيرة دي احلي ايام. كلها حب ودلع. كانوا مشتقاين لبعض جدا. وكمان عدي وهنا كانوا بيقضوا احلي ايام هما كمان. كان فعلا شهر عسل بجد. 
وبعد ما خلصت الاجازة رجع رعد وهمس وعدي وهنا. 
رعد وصل همس للقصر. 
رعد: حبيبي انا هسيبك ترتاحي علشان عندي حاجات هخلصها وارجعلك
همس: بس انت لسة جاي من السفر ارتاح النهاردة وبكرة ابقي شوف وراك ايه
رعد: لا يا قلبي. المشوار ده لازم اخلصه النهاردة. مش هينفع يتأجل. 
همس: ابتسمت. اللي يريحك يا حبيبي ترجع بالسلامة. 
رعد: ابتسم وباسها من جبينها. الله يسلمك يا روحي. يالا ارتاحي انتي وحاولي تنامي. 
وخرج رعد وقابل مروان
رعد: هاه يا مروان عملت اللي قولتلك عليه
مروان: تمام يا باشا. زمان الحرس بتوعه متكتفين ورجالتنا هناك مش هيخولها تخرج من الڤيلا. 
رعد: تمام وامين
مروان: في المخزن. الجديد 
رعد: حلو اروح للحيا الاول وبعدين اروح لامين
عدي وهنا وهما راجعين هنا لاحظت. ان عدي ماشي في طريق مختلف عن طريق البيت. 
هنا: انت رايح فين يا حبيبي
عدي: ابتسم علي بيتنا يا قلبي
هنا: بس ده مش طريق البيت
عدي: لا هو بس انتي مش واخدة بالك
ووصل عدي للڤيلا الجديدة. ونزل وفتح الباب لهنا. اتفضلي يا عروسة 
هنا: متنحة. احنا فين وڤيلا مين دي
عدي: شدها من ايديها بحنية. ونزلها وباس ايديها الاتنين برقة. وبص في عنيها وابتسم. احنا في بيتك. بيت هنا. اللي هنعيش في مع بعض ونبتدي حياتنا فيه من اول وجديد. انا عرفت انتي ليه مكنتيش بتحبي شقتي علشان فيها ذكريات حلا وصورها وزوقها. علشان كدة انا صممت اننا نزجع علي هنا. علي بيتنا. 
هنا: دمعت وحضنته. بحبك بحبك اوي
عدي: ضمها وابتسم. وانا والله يا قلبي بحبك اوي. تعالي بقي افرجك علي بيتك. بس يا رب زوقي يعجبك
هنا: دخلت معاه وانبهرت من جمال الڤيلا وزوقها ورقتها. واتفاجأت بصورها هي اللي في كل مكان. 
هنا: فتحت عنيها بفرحة. دي صوري انا. 
عدي: ابتسم. من هنا ورايح مفيش غير هنا وصور هنا وجمال هنا وحب عدي لهنا وبس. انتي هنا حياتي
هنا: حطت ايديها علي قلبها. لا بجد كدة كتير انا كنت عايزاك تنسي حلا
وتحبني انا. وكنت فاكرة ان ده مستحيل وصعب. بس انت اثبتلي العكس. انت بجد حبيتني يا عدي. 
وانا حسيت بحبك. انا اسفة علي كل لحظة دايقتك فيها ببعدي عنك
عدي: اتنهد. هنا انا كنت عايزك عايز هنا وحبها عايزك تحسي بحبي ليكي. وتعرفي ان مفيش غيرك في قلبي
هنا: انت عارف انك كل دنيتي. انا مليش غيرك. انت الوحيد اللي حسيت بحنيته عليا بعد ماما مرڤت الله يرحمها. 
عدي: قربها ليه. وانا ا عدك هغرقك حنيه وحب. مفيش ست شافتهم قبلك
هنا: ابتسمت. انت اجمل راجل في الدنيا. 
عدي: ابتسم وانتي اجمل عروسة في الدنيا. 
هنا: لسة عروسة ما خلاص بقي
عدي: طبعا عروسة مش لسة راجعة من شهر العسل. 
هنا كنت عايز اخدك ونسافر اسكندرية عايزك تتعرفي علي خالتوا ثريا. وبناتها. هتحبيهم جدا
هنا: وماله يا حبيبي. انا موافقة انا اصلا اسكندرية وحشتني
عدي: وعلي فكرة. هننزل في اوتيل لحد لما اجهز شقة تانية غير القديمة 
هنا: مسكته من خدوده. بحبك يا بن اللذين
عدي: طب ما تيجي افرجك علي اوضة النوم. وهناك حبيني براحتك
هنا: ههههههه. مفيش فايدة هتفضل مصيبة. تعالي فرجني.
في ڤيلا الحديدي. 
رعد دخل هو ومروان بعد ما كتفه الحرس بتوع توفيق. ودخل لقي توفيق قاعد علي كرسي متحرك. وجنبه مها. مها اول لما شافت رعد حاولت تجري علي فوق. بس رعد سابقها وجرها من شعرها. 
رعد: علي فين يا حيا يا عقربة. انتي ايه سمك وشرك ملوش آخر. بس والله لهعمل فيكي نفس اللي عملته في همس بسببك. 
مها: لا يارعد انا مهما كنت بنت عمك. قبل ما اكون مراتك
رعد: بغضب وصوت عالي. اخرسي مين دي اللي مراتي. امتي طلقتي ويارتني اصلا ما اتجوزتك. انا مفيش غير واحدة بس اللي تستاهل انها تكون مراتي. مراتي اللي كنتي عايزة تسقطيها. مراتي اللي عرتيها وبعتلها الكلب ابراهيم. علشان اشك فيها. بس انا هكسرك يا مها وهخليكي تحصلي جدك علي الكرسي اللي جنبه. 
توفيق: غضبان وخايف علي مها. بس مش قادر يتحرك. وداس علي زرار الكرسي وراح ناحية رعد. 
سيبها ملكش دعوة بيها حسابك معايا انا
رعد: بسخرية. ومين قال كدة. حسابي معاها زيك تمام. لازم ادوقها اللي مراتي دقته بسببها. 
وفضل رعد يضرب مها بغل وكره. وكان غيظه يزيد اكتر كل ما يفتكر. لما كان بيضرب همس. وانها مكناش تستحق كل اللي حصلها. وبعد عنها بعد فترة من الضرب الطاحن. ورماها علي الارض وهي مش قادرة توقف ولا تتكلم. 
توفيق: بغيظ. انت فاكر علشان قعدت علي الكرسي ده خلاص مش هقدر انتقم منك. تبقي غلطان. انا هوريك يا رعد
رعد: بحدة. خلاص بقي راحت عليك. مخازنك وحرقتها فلوسك واملاكك واخدتها. حتي شركتك وقعتها وخلاص اديك هتعلن افلاسك قريب. وانت قعدت علي كرسي مشلول ذليل مش قادر تتحرك. حتي مش قادر تقف قصادي وقرب منه وبصوت يرعب. علشان تدوق الذل اللي ذليتوا لامي اللي خبيت عليا انها . بس اوعدك هعرف مكان امي وهرجعها وهخليها تتمتع بفولسك. حتي الڤيلا دي. تبع املاكي اللي اختها منك. وهرميك في الشارع انت والحيا دي. وضرب مها برجله بقرف. 
توفيق: بغل. بس انا لسة توفيق الحديدي. ولسه عندي اللي يكفيني. وهرجع اقف علي رجلي . 
رعد: بسخرية قصدك الفلوس اللي بنك لندن. عادي مسيرهم يخلصوا. وانا هفضل وراك. كل لما تقوم هوقعك. 
وبصوت عالي. مروان
مروان: تحت امرك يا رعد باشا. 
رعد: ارميه هو الزبالة دي برا الڤيلا وتحط حرس عليها. ومحدش فيهم يقرب من بابها. 
مروان: تمام يا رعد باشا. 
وخرج رعد. بعد ما خرج توفيق ومها من الڤيلا ومشي.
في مخزن رعد. 
رعد دخل لامين
رعد: بحزم. حمد لله علي السلامة يا امين. 
امين: بلع ريقه بخوف. رعد بيه انا مليش في العدواة اللي بينك وبين توفيق بيه. انا كنت عبد المأمور
رعد: قعد قصاده وحط رجل علي رجل. من غير كلام كتير. هتقولي توفيق عمل ايه في امي زمان. وراحت فين من يومها
أمين: هز راسه بخوف. حاضر هقولك كل حاجة....تيع 🌺 

(((عندما يعشق الرعد))) 
(رحم للإيجار)
((الفصل الثاني والاربعون))
في الاسكندرية في شقة ثريا خالة عدي. 
ثريا: بفرحة وصدمة في نفس الوقت. بسم الله ماشاء الله. جميلة يا عدي. بس سبحان الله.الخالق الناطق. حلا
هنا: ابتسمت وبصت لعدي. 
عدي: ابتسم. ده في الشكل بس لكن هنا حاجة تانية هنا دي حبيبتي 
ثريا: ربنا يهنيكم ببعض يا حبيبي. وبتردد. عدي عايزاك جوا دقيقة
عدي: حاضر يا خالتو. عن اذنك يا هنون
هنا: ابتسمت. براحتك يا حبيبي.
في اوضة ثريا
ثريا: يعني انت بجد بتحبها ولا اتجوزتها علشان شبه حلا
عدي: ابتسم واتنهد. بصراحة في الاول كنت فاكر. ان قربي منها علشان الشبه اللي بينهم. لكن مع الوقت. اتأكدت اني فعلا بحبها. وياريت يا خالتو ماتجبيش سيرة حلا كتير قصادها. وحاولي تقربي منها هنا عيشرية وبنت حلال وهتحبيها زي ما كنتي بتحبي حلا. انا متأكد
ثريا: من غير ما تقول يا حبيبي. انت ابني وهي بنتي. وان شاء الله هعاملها زي ما كنت بعامل حلا الله يرحمها. ومتقلقش مش هجيب سيرة حلا. ربنا يا ابني يوفقك ويهنيك معاها 
عدي: ربنا يخليكي يا ريري يا ست الكل. تعالي بقي نخرجلها علشان متزعلش. 
هنا: واقفة في البلكونة وبتتفرج علي البحر وبتتنهد براحة. 
عدي: دخل وراها وحضنها. حبيبي سرحان في ايه. 
هنا: ابتسمت. هيكون في ايه. فيك طبعا.انا عمري ما كنت مرتاحة وسعيدة. زي دلوقتي. حياتي معاك ليها طعم تاني
عدي: لفها ليه. وملس علي خدها بحنية. هنا مش عايزك تزعلي ان خالتو جابت سيرة حلا
هنا: لا ابدا يا حبيبي والله مش زعلانة. ومقدرة صدمتها. بس اوعدك هخليها تحبني ونبقي اصحاب
عدي: ههههه. وانا معنديش شك في كدة. انتي تقدري تخلي اي حد يحبك ويموت فيكي. 
وبتردد. احمم هنا انا كنت عايز انزل اطمن علي عمي فريد وطنط سميحة. لو مش يضايق 
هنا: ابتسمت. لا طبعا مش هتضايق. انت اتعودت تطمن عليهم حتي بعد موت حلا. ودي حاجة انا بحترمها فيك. روح يا حبيبي. سلم عليهم
عدي: ابتسم وباسها من جبينها. كنت متأكد. انك هتفهميني. انا نازل وانتي اتعاملي مع ريري.
في شقة فريد وسميحة والد ووالدة حلا. 
فريد: بفرحة وسعادة. ازيك يا عدي يا ابني. وحشتني ليه مبتجيش. زي عاويدك. 
عدي: معلش يا عمي. انت عارف الشغل واخد كل وقتي
فريد:ابتسم. الشغل ولا العروسة
عدي: اتحرج. عمي ااااانا اقصد يعني
سميحة: يا حبيبي عمك بينكشك. انت اتلخبط ليه
عدي: لا ابدا. بس انا عايزكم تفهموا. ان حلا ليها مكانة عندي عمرها ما هتتغير مهما حصل. 
فريد: ابتسم بحزن. عارف يا حبيبي. وبعدين وهو انت كنت هتفضل عازب طول عمرك. ما انت كان مسيرك تتجوز. المهم مبسوط معاها
عدي: الحمد لله. هي بنت حلال وتتحب. بس قولي بقي ايه الالبوم اللي كنت بتتفرج عليه ده
فريد: ههههههههه. ده البوم في صور حلا وهي صغيرة. خد شوف كدة
عدي: ابتسم واخد الالبوم. وابتدا يقلب في الصور
بس انا اول مرة اشوف الالبوم ده
سميحة : اصل احنا كنا مخبينوا من حلا. علشان كان ليها صور مش عجباها وعايزة تقطعهم وعمك خاباه منها. 
عدي: اممممم. بس هي ليه في كل الصور متصورة في نفس الصورة
بس بلبس مختلف
فريد: لا دي حلا. لكن اللي جنبها هنا. 
عدي:😳😳هنا؟؟؟!!! هنا مين
فريد: اتنهد. هنا اخت حلا التوأم. 
عدي: 😮😮هي هنا ليلها. اخت توأم. انا اول مرة اعرف الموضوع ده
فريد: احنا كان معانا حلا وهنا توأم. وفي يوم واحنا علي البحر. وانا كنت معاهم الاتنين. وانشغلت مع حلا علشان كانت بتخاف من المياه. وفي لحظة ملقتش هنا جنبي. ودورنا عليها في كل مكان. عملت اعلان في الجرنان. وحلا كانت متعلقة بأختها جدا. وجاتلها حالة نفسية. والدكتور وقتها. قالنا لازم تخفي اي اثر لهنا من البيت. وهي مع الوقت هتنسي علشان كدة كنا مخبين عنها. اي حاجة تخص هنا او تفكرها بيها وترجع تسأل عنها. 
سميحة : بتعيط. الحمد لله. ربنا اخد مني هنا زمان. وبعد كدة حلا. وعيطت. قدر الله وما شاء فعل. 
عدي: مصدوم ومش مستوعب. ورجع بذاكرته يوم جوازه من هنا. والتورته اللي كان عليها رقم 26. وفهم ان ده كان عيد ميلاد هنا. لان هي اصلا مكنتش تعرف عيد ميلاد حلا. معقول تكون هي هنا توأم حلا. وافتكر كلام هنا لفوزي يوم كتب الكتاب 
فلااااااش. بالك
هنا: انت ملكش حق تحاسبني ولا تقولي اجوز مين ومتجوزش مين. ولا انت ناسي انك مش ابويا
فوزي: يمسكها من دراعها. انتي اتجننتي. انا هفضل ابوكي لحد ما اموت. انا اللي ربيتك وكبرتك. دلوقتي مش ابكي. بعد كل السنين دي. 
هنا: انت وماما مرڤت اخدتوني و صغيرة. لاكن هي كانت بتحبني وحنينة عليا. لكن انت لا طول عمرك. مش مهتم بيا ولا بفرق معاك اصلا. 
عدي: مسك فوزي من هدومه. الكلام اللي هنا قالتوا ده صح
فوزي: نزل ايد عدي وزقه بعيد. ايوة صح. واللي عندك اعمله. وانا ابوها بالقانون. وبشهادة الميلاد اللي معاها. وهقول تتجوز مين ومتتجوزش مين. 
بااااااك. 
فريد: هاي. مالك يا عدي سرحت في ايه.
عدي: يعني هي مش بنت فوزي. وعيد ميلادها في نفس عيد ميلاد حلا. ونفس الشبه معقول 
سميحة: بصت لفريد. ايه يا ابني ساكت ليه ايه اللي حصل
عدي: فاق بعدم تركيز. ايه لا ابدا. طيب عن اذنكم انا عندي مشوار مهم لازم اعمله. وادعولي يطلع زي ما انا عايز. ساعتها هجبلكم معايا هدية هتفرحكم. 
سميحة: ابتسمت. يا حبيبي ربنا يوفقك. احنا مش عايزين حاجة. كفاية علينا سؤالك علينا من يوم موت حلا.حتي الفترة اللي فاتت كنت مشغول. ومبتجبش بس كنت دايما بتكلمنا في التليفون. وبتطمن علينا
عدي: ده واجب عليا. هو انا مش ابنكم زي حلا الله يرحمها. يبقي ملوش لازمة الكلام ده دلوقتي. يالا انا مش هتأخر. سلام
فريد: مع السلامة يا ابني ربنا معاك.
في منزل فوزي. الجرس بيرن
ماجدة: فتحت الباب. نعم انت مين
عدي: بجدية. انتي مدام ماجدة
ماجدة: ايوة يا خويا خير في حاجة
عدي: ادخلي اندهي لفوزي
ماجدة: وانت مين بقي ان شاء الله. 
عدي: قوليله عدي. بس بسرعة
ماجدة: استني عندك لما اشوف اخرة البلاوي اللي بتتحدف علينا دي ايه
عدي: جز علي سنانه. والله مافي بلاوي غيرك. دي ليها حق هنا تطفش من وشك. كتك الارف
فوزي: خرج من جوا واول لما شاف عدي.
اتخض وقلق وخاف علي هنا
فوزي: خير يا عدي بيه هنا حصلها حاجة
ماجدة: بسخرية. هو انت بقي جوز المحروسة. 
عدي: بحزم بص لفوزي. عايزك لوحدنا
فوزي: بص لماجدة. خير طيب طمني 
عدي: ممكن يا مدام تسيبينا لوحدنا. 
ماجدة: ليه هتقولوا اسرار. 
فوزي: ادخلي جوا دلوقتي يا ماجدة. 
ماجدة: داخلة يا خويا. تلاقي المحروسة مطلعة عينوا.ماهي مبيجيش من وراها غير التعب
فوزي: طمني يا ابني ايه اللي حصل
عدي: انا عايز اعرف انت ومدام مرڤت الله يرحمها لاقيتوا هنا فين. وازاي 
فوزي: وانت بتسأل ليه
عدي: بغضب. انطق واتكلم انا روحي في منخيري. بلاش تطلع زرابيني اتكلم. 
فوزي: اتنهد هقولك. 
فلاااااش باااااك
فوزي ومرڤت قاعدين علي البحر
مرڤت : بتبص علي الاطفال وبتعيط بحسرة
فوزي: بحزن. وبعدين يا مرڤت ما خلاص. الحمد لله احنا راضين بقضاء ربنا. لزوموا ايه بقي العياط. استهدي بالله. ومفيش حاجة بعيدة علي ربنا
مرڤت: بحزن ووجع. ونعم بالله بس انا نفسي في طفل افرح بيه زي باقي الستات. الاعبه واكله وانيمه واخده في حضني. ليه بس اتحرم من اني اكون ام ليه 
فوزي: استعيذي من الشيطان. ايه الكلام ده. وبصراحة انا مرتاح كدة. انتي عايزة عيل وتعب ووجع قلب. خلينا كدة زي العصافير ولا مسؤلية ولا بتاع. سيبك من كل ده وتعالي ننزل المياه
مرڤت: لا انزل انت انا مليش مزاج
فوزي: براحتك. لما تحبي تنزلي حصليني. 
مرڤت : وهي قاعدة شافت بنت جميلة بيضاء وشعرها بني وعنيها خضراء. وبتعيط لوحدها. قامت مرڤت وراحتلها وقعدت قصادها علي ركبتها. وبحزن. مالك يا حبيبتي بتعيطي ليه
هنا: ببرائة الاطفال. انا مش لاقية ماما وبابا. 
مرڤت: انتي اسمك ايه
هنا: اسمي هنا
مرڤت: الله اسم حلو اوي. عندك كان سنة يا هنا
هنا: ماما بتقول. هيبقي عندي 4 سنين بكرة علشان عيد ميلادي انا وحلا
مرڤت: انتي ليكي اخت اسمها حلا
هنا: ايوة
مرڤت: اخدتها وقعدتها معاها. خدي يا حبيبتي الشيكولاتة دي. 
هنا: هزت راسها. لا ماما قالت منخدش حاجة من حد
مرڤت: معلش اعتبريني ماما. خدي يا جميلة. 
هنا: اخدتها واكلتها. 
فوزي: طلع من البحر. مين دي يا مرڤت. 
مرڤت: دي بنت تايهة ومش لاقية اهلها. 
فوزي: لا حول ولا قوة الا بالله. طب ندور عليهم فين
مرڤت: عنيها لمعت. وحضنت هنا. فوزي انا هخودها
فوزي: انتي بتقولي ايه. انتي اتجننتي يا مرڤت. البنت لازم ترجع لاهلها
مرڤت: حضنت هنا اكتر. لا انا ربنا بعتهالي. واكمان اهلها عندهم بنت تانية غيرها. لكن انا معنيش. ابوس ايدك يا فوزي سيبهالي. انا حبيتها اوي. وهموت لو اخدتها مني
فوزي: طيب وامها مش هتموت وهي بيعيد عنها. يا مرڤت بلاش تعالي ندور علي اهلها. وارمي حمولك علي الله. بكرة ربنا يعوضك
مرڤت: بغضب. اسمع انا هخودها يعني هخودها. ولو انت مش عايز براحتك. طلقني وانا هخدها واروح عن اخواتي في السويس. 
فوزي: يا بنت الناس اطلقك ايه بس. انا بتكلم علي البت دي تحرميها من امها وابوها ليه. 
مرڤت: انا هبقي امها. وانت ابوها. يالا بسرعة. انا عايزة امشي قبل ما حد ياخد باله مننا. 
ومشي فوزي ومرڤت. وروحوا البيت. ومر اسبوع. وهنا كانت ابتدت تبطل عياط. وتحب مرڤت علشان كانت حنينة. عليها وجابتلها هدوم ولعب وكل حاجة ممكن تحتاجها. بس نسيت انها جرحت ام. وقهرت عيلة بسبب انها اخدت بنتهم. وان الابتلاء اللي هي فيه. مش مبرر ابدا علشان تعمل كدة. وخصوصا ان فريد والد هنا وحلا. عمل اعلان في الجرنان. ونزل صورة هنا وعنوانه وتليفونه. وكمان حط مكافأة للي يدله علي مكانها. بس مرڤت. اخدت هنا وسافرت السويس عند اخواتها. سنة بحالها علشان الموضوع يكون هدي. ولما رجعت نقلت من شقتها القديمه. وراحت شقة جديدة. علشان محدش يعرفها ولا يعرف هنا. وكل الناس كانوا فاكرينها بنتها. وعملتلها شهادة ميلاد بإسمها وطبعا دفعت رشوة. علشان ده يحصل. وهنا مع الوقت نسيت اصلا. ان ليها اهل تانين لانها كانت صغيرة 4 سنين. وحنية مرڤت وطيبتها حسستها انها امها. 
بااااك
فوزي: هو ده اللي حصل
عدي: انت فاكر اسم ابوها الحقيقي
فوزي: ايوة طبعا. اسمه فريد المهدي
عدي: مسك راسه بإيده. مش ممكن معقول. يعني هنا فعلا اخت حلا التوأم. 
فوزي: انا مش فاهم حاجة 
عدي: مش مهم عن اذنك. 
وخرج عدي ورجع لهنا عند ثريا خالته
عدي: هنا تعالي يا قلبي عايزك
هنا: ابتسمت نعم يا حبيبي خير انت روحت فين وايه اللي اخرك كدة. طنط ثريا اتصلت بيك تحت قالولها انك نزلت من بدري. وتليفونك مقغول
عدي: ابتسم. كنت في مشوار مهم. يخصك يا حبيبتي
هنا: مش فاهمة مشوار ايه
عدي: مش انتي قولتيلي انك يوم ما هربتي من البيت سمعتي ماجدة وفوزي بيقولوا. انهم لاقوكي وانتي صغيرة وربوكي. وانتي كان نفسك تعرفي اهلك الحقيقين
هنا: عنيها لمعت بالدموع. ايوة بس بردوا مش فاهمة حاجة
عدي: انا هقولك......... 
هنا: بعياط وفرحة وصدمة. يعني انا ابقي اخت حلا. ازاي طيب ماما وبابا عارفين اني موجودة
عدي: ابتسم. لا يا قلبي انا قولتلك انتي الاول وهننزل ليهم مع بعض. تعالي.
في شقة فريد وسميحة. الجرس بيضرب
فريد: فتح وانصدم اول لما شاف هنا. ابتسم بدموع حلا
هنا: بدموع. رمت نفسها في حضنه لا يا بابا انا هنا
فريد: حضنها. هنا هنا بنتي 
عدي: ايوة يا عمي دي هنا. بنتك اللي ضاعت منك من زمان وكمان مراتي
خرجت : سميحة. اول لما شافت هنا. اغمي عليها. 
وبعدين فواقوها وحكي ليهم عدي كل اللي حصل من اول يوم اقابل في هنا لحد لما عرف انها بنته. 
سميحة: حضنة هنا وبتبوسها بحب وشوق ام اتحرمت من بنتها سنين طويلة. حبيبتي الحمد لله ربنا اخدك مني زمان لكن عوضتي بحلا. ولما اخدها مني رجعك ليا علشان يعوضني حزني ووجعي عليكي زمان وعلي موت اختك من بعدك. 
هنا: وحشتيني يا ماما. انا من اول ما عرفت اني مش بنتهم. وانا بتنمي اقبلك. واشوفك.وخضنتها بقوة انا كنت محتجالك اي يا ماما اوي اوي
فريد: ياااااه. يا هنا اخيرا رجعتي لينا. وكمان اتجوزتي عدي. الحمد لله انك وقعتي مع عدي مش حد تاني. وبمزاح. مع اني مش عارف. داقت بيم الدنيا علشان تتجوز بناتي الاتنين
عدي: هههههههه. اعمل ايه بناتك هما اللي حلوين ويخطفوا القلب والعين
هنا: اتكسفت
سميحة: هههههههه. انتي لسة بتتكسفي. بس الحمد لله عدي ده راجل بجد ويستاهلك. 
هنا: بصت لعدي وابتسمت. هو فعلا راجل بجد يا ماما. من يوم ما شافني وهو عينوا عليا ومبيسبنيش ابدا. ربنا يه
خليه ليا. 
عدي: مال عليها ووشوشها. طب بس علشان انا ممكن اخدك جوا افرجك علي اوضة حلا 
هنا: هههههههه. طيب اتكتم بقي
فريد: طيب ايه يا ولاد رأيكم انا عازمكم علي العشاء برا بمناسبة رجوع هنا. بس اعمل حسابك يا عدي هنا هتقعد معانا يومين احنا نلحقناش نشبع منها. 
عدي: زعل. بس انا يا عمي مبقتش اعرف اعيش من غيرها. 
سميحة: معلش يا عدي. ما انت شايف. هي كانت وحشانا ازاي. 
عدي: بص لهنا بخزن. ماشي اللي يريحك
هنا: وشوشته. اعمل حسابك هتبات معايا هنا. انا مش هعرف انام من غيرك. 
عدي: غمزها ولا انا كمان يا روحي. تعالي بقي قبل ما ابوكي يرجع في حكاية العشاء دي. 
في شقة توفيق الحديدي الجديدة. اللي قعد فيها مع مها بعد لما رعد طردوا من الڤيلا. 
توفيق: بيتحرك بالكرسي المتحرك. بغضب. انت اتجننت يا امين انت ازاي تقوله علي مكان مشيرة
امين: بتعب. اعمل ايه بس يا توفيق باشا. ماهو كان مهددني وانت عارف رعد بيه مبيهزرش. انا كنت خايف
مها: وهي متجبسة. ووشها كله جروح. جدو. انت هتسيبه يفرح وينبسط. همس رجعتله وهتخلف. وكمان عرف مكان امه. ايه هنسيبه يفرح بالسهولة دي بعد اللي عمله معانا
توفيق: بمكر👿👿👿👿 مستحيل. طبعا. خليه يروح لامه. بس اوعدك. ابنه مش هيشوف النور.
في قصر رعد
همس: يا حبيبي انت مأزمها ليه. بس
رعد: علشان انا عرفت مكان امي. وانتي لسة راجعة من السفر مبقالكيش اسبوع. هتسافري معايا تاني. ازاي وانتي تعبانة. وانا مش هسافر من غيرك. مش هبقي مطمن عليكي بعيد عني
همس: يا حبيبي انا كويسة وهسافر معاك. وكمان نستني لما نروح للدكتورة. ونشوف هتقول ايه. انا كمان يا روحي مش هقدر اقعد من غيرك
رعد: اخدها في حضنه واتنهد. تعرفي يا همس. انا لو كان حد قالي من كام شهر بس. اني هعرف ان امي عايشة وكمان اعرف مكانها. وقاعد لسة ومسافرتش ليها بسرعة. عمري ما كنت هصدق. لكن انا بجد مش هقدر ابعد عنك.ولو الدكتورة لقت حالتك متسمحش بالسفر تاني بالسرعة دي. انا هستني لحد لما تولدي
همس: خرجت من حضنه وبصت في عنيه وحضنت وشه بإيديها وابتسمت. حبيبي للدرجة دي . دي امك اللي كنت هتتجنن عليها. تتأخر عليها علشاني
رعد: ابتسم وباس ايديها. انا علشانك اتأخر علي الدنيا بحالها. انتي روحي يا همس. 
همس: وانت كمان روحي اللي بعيش بيها. بس انا متأكدة اني هسافر معاك متقلقش. 
رعد: مرر ايده في شعرها. تعالي ننام والصبح نروح لليليان. ونعرف هنعمل ايه. 
همس: ابتسمت. تعالي يا روحي. ونامت في حضنه 
رعد: ضمها لحضنه وابتسم. هو فعلا مش هيقدر يسافر ويبعد عنها. خصوصا بعد ما داق مرارة بعدها وفراقها. 
في مستشفي الدكتورة ليليان
رعد: ابتسم. حقا تستطيع همس السفر معي لالمانيا
ليليان: نعم. هي برغم حالتها الصحية الغير مستقرة. الا ان حالتها النفسية في احسن حال. وهذا هو الاهم وستكون بخير. وللامان انا سوف اعطيك اسم طبيب في مشفي في المانيا. هو صديقي وعربي الجنسية هو سوري. ومقيم هناك. اسمه دكتور
نائل. هو ماهر للغاية. ويستطيع ان يتابع حالة السيدة همس. هناك ان حدث اي مكروه. 
رعد: اشكرك جدا دكتور ليليان. استأذن منك. 
ليليان: مبتسمة. تفضل والي اللقاء بعد عودتكم بخير.
وحجز رعد وسافر هو وهمس المانيا. ووصل عند عنوان مشيرة. 
وهمس سابقته وضربت الجرس. وفتحت مشيرة. وابتسمت لهمس لما شافت حجابها وملامحها عرفت انها عربية. 
همس: السلام عليكم. حضرتك ماما مشيرة
مشيرة: وعليكم السلام.ايوة انا اهلا بيكي انتي مين
همس: ابتسمت بسعادة. انا مرات ابنك وام حفيدك ان شاء الله
مشيرة: انصدمت. ااااببني 
رعد: ظهر من ورا همس. وعنيه اتعلقت بمشيرة. أمي
مشيرة: بفرحة ولهفة ووجع والم. رررعد 💖💖💖💖.....





للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة
تعليقات