رواية أحببت مصيبه الفصل السادس عشر 16بقلم دنيا احمد


رواية أحببت مصيبه

الفصل السادس عشر 16

بقلم دنيا احمد

شخصين في الفندق وقفين قدام الاوضتين 

شخص :يلا هي دي الأوضه اللي الهوس كيبنج اللي قالت عليها 

شخص ٢: لا يا عم التانيه 

شخص ١ : انت غبي يلا تعال نجيب البت انا اخدت المفتاح بتاع الأوضه 

شخص ٢: يعني انت معاك المفتاح وبتتعازم يلا افتح يا عم خلصنا قبل ما حد يشوفنا 

وبيفتحوا  الباب 

الشخصين بصدمه ???? 

شخص ٢: الحقي دول متغطيين تعالي شيل معايا 

شخص ١: انت غبي يلا المفروض هنخطف واحده بس 

شخص ٢: طيب ما هم مغطيين وشهم 

شخص ١: شيل الغطه من عليهم يا غبي وروش علي وشهم المخدر 

شخص ٢: طيب شوف انت هاخد انهي وتعالي يلا 

وفجاه ظهر ادهم واياد وقعدوا يضرابوا فيهم بس 

واحد فيهم زق اياد وجري واياد جري وراه بس ملحقهوش 

وادهم: ماسك واحد و هري ضرب 

ادهم :بقا عايزين تخطفهم يا ولاد الك.ل.ب يا ……

اياد: رجع لادهم

اياد: حاش الرجل من تحت ايدو بالعافيه و مسكوا اهداء كده عشان نعرف مين اللي بعتهم 

ادهم: ايواا صح 

راح اياد جايب الملايه ورابطو هو وادهم 

ادهم :جاب الكرسي وقعد قدامه 

اياد: اتكلم ياض قول انت تبع مين احسلك 

الشخص : والله يا باشا انا مليش دعوه ده انا اول مره اطلع اصلا منك لله يا حمدي 

ادهم :بطل ياض الشويتين دول قول انت مين  ومين اللي بعتك بدل ما اطلب البوليس 

الشخص :الا البوليس يا باشا انا والله ما اعرف حاجه كل اللي اعرفوا أن جاي اخطف واحده اسمها مريم وواحد باشا طلب مننا كده واحنا والله غلابه يا باشا 

ادهم بصدمه وغضب :مريم جايين تخطفوا اختي يا ولاد الك .ل.ب ونزل ضرب في الرجل 

اياد حاول يحوشوا بالعافيه 

اياد ماسك ادهم خلاص يا ادهم كفايه لمه  نشوف مين اللي باعتوا 

ادهم بغضب مين اللي باعتك ياض انطق 

الشخص : يا باشا قولت اللي اعرفوا وارحمني انا عندي عيال 

اياد بغضب مكتوم : وانت مفكرتش في عيالك ليه وانت جاي تخطف واحده 

الشخص: الحواجه وحشه يا باشا انت متعرفش ظروفي عامله ازي 

اياد :مهما كانت ظروفك مش دافع انك تخطف شخص 

الشخص : انت عندك حق بس لمه تعرف الظروف بتاعتي هتلاقي انك ممكن تموت عشان ولادك يعيشوا لمه تبقا اب وعندك تلات عيال مش قادر توكلهم ويقعدوا يومين من غير اكل اي احساسك لمه ابنك يكون عندو سخونيه ومش قادر توديه المستشفي ومفيش مستشفى عايزه تقبله لان حالتوا صعبه ايه احساسك وكل ده وهو بيعيط 

اياد صعب عليه بردو الرجل : بس ده بردو مش دافع تخطف أو تسرق 

ادهم : رفقا لحالتك قولي مين اللي بعتكم وان هسيبك ومش هبلغ البوليس 

الشخص انا معرفهوش يا باشا كل اللي اعرفوا أن اسمو الشبح بس

ادهم هنرجع تستعيط تاني اهو وقايم يضرابوا 

الشخص اه افتكرت : بص يا باشا في مره حمدي خدني في شركه عند واحد بس سبني تحت وهو اللي  طلع و لمه سالتلو بتاعت مين الشركه دي قالي بتاعت الباشا اللي هنشتغل معه 

اياد حلو اوي اسمها ايه بقا 

الشخص مش فاكر بس كانت حاجه المهدي 

اياد وادهم بصدمه ????  ايه المهدي 

في اليوم التالي 

علي الساعه 11 صباحا 

نور: مريم اصحي يا مريم

مريم: يوووه سبيني بقا يا ماما نايمه 

نور :ماما هي البت دي مفكره نفسها في

 البيت ولا ايه 

نور جات في دماغها فكره مجنونه 

وابتسمت بخبث 

جابت قلم روچ و راحت رسمه علي وش مريم 

وجابت زجاجه مياه و راحت كبها علي مريم 

مريم بغرق بغرق الحقيني يا ماما الحقني

 يا ادهم وقامت 

نور مسكه الفون وبتصور وهتموت علي

 نفسها من الضحك 

نور :ههههههههههه مش قادره الله يخربيتك 

مريم بغضب????:بقا كده انا تغرقيني مياه وطلعت تجري وراها 

ونور بتجري وبتفتح الباب خبطت في حد 

والحد ده كان ادهم 

نور :يا نهار اسود هو انا خبطت في الحيطه 

ولا ايه 

ادهم :حيطه لما تلهفك 

نور : ينهار هو انت 

ادهم :بالظبط كده 

نور: طيب يا عم الحيطه دريني من اختك

 وراحت استخبت وراه 

ادهم : اختي هي فين دي وبيدور 

وادهم بيبص يانهار اسود ايه ده وقعد يضحك ????????

مريم :انت بتضحك علي ايه 

ادهم: ههههههههههه مش قادر 

نور: هي كمان عماله تضحك 

مريم :في ايه اوع يكون اللي في بالي 

و جريت تبص في المرايا  وراحت مصرخه نوووررررررر

ادهم : قال لنور الله يرحمك بقا وضحك 

وسبها ومشي وراح عند الباب 

نور : يا كابتن مش هي دي الرجوله علي فكره 

ادهم: مع نفسك يا قطه وراح قفل الباب شويه وفتح تاني 

ادهم :اه نسيت اقولكم بضبط ١٠ دقائق وتكونوا جاهزين عشان نروح نشتري فساتين عشان الحفله 

نور: متشكره عندي 

ادهم رجع تاني وقرب منها لا ازعل محدش

 يقول لخطيبو لا وثانيا مش بمزاجك

 وأبتسم باستفزاز..

نور بصدمه وفتحت بوقها:  قولت ايه 

ادهم ابتسم :اولا اقفلي بوقك  ده ثانيا

 قدام اللجنه هتبقي خطيبتي وبالذات

 قدام مايكل ومريم نفس الكلام مع 

اياد وياريت تقولي لها مفهوم 

نور بتستوعب 

ادهم :وعلي فكره شعرك باين من

 تحت الطرحه  وانا مسمحش لمراتي

 حد يشوفها كده فاهمه 

ونور مازالت متنحه 

ادهم ابتسم :وراح ماشي وقال لها 

قبل مايقفل الباب باي يا خطيبتي 

مريم :طلعت من الحمام 

وريحه عند نور بشر ????

وراحت ماسكه المخده وعماله تضرب

 فيها ومش لاقيه اي رد فعل من نور 

مريم اتخضت ومسكت نور بحنان 

مريم : نور مالك في ايه حد حصلوا 

حاجه انتي مش بتردي ليه 

نور مريم اقرصيني بسرعه بسرعه 

مريم حاضر وراحت قرصها جامد 

نور اه  ايه يا بت الغو شميه دي 

مريم مش انتي اللي قولتي في ايه بقا 

نور : ادهم قالي اني خطيبته وانتي خطيبة  اياد 

مريم  بصدمه :نعم وده ازي احكي قالك ايه 

نور  :ماشي هحكيلك ………………….  

 عند بيت مازن 

الام : انت يا واد يا مازن قوم يلا  عشان الدرس 

مازن يا امي سبيني انام شويه 

الام: قوم يلا يوسف مستنيك تحت عمال

 يجعر زي الحمار تحت 

مازن :يوسف ده رمه خليه مستني تحت 

الام طيب انا ريحه عند خالتك أم إياد

 وعلي فكره يوسف طالع لان حضرتك 

مش بترد علي التلفون 

مازن :اول ما سمع سيرت أم إياد قام

 اتنفض من علي السرير عشان افتكر تالين 

الام : مالك يا واد قومت اتنفضت كده ليه 

مازن :لا ده انا افتكرت أن في امتحان انهارده 

الام: وانت من أمته بتجري علي الامتحان

 ده انت بتتعمد تروح متاخر انت 

ويوسف كتكم خيبه ???? 

مازن: يعني انتي مش عجبك كده ولا كده 

الام: لا يارب تفلح يا حبيبي وربنا معاك ويوفقك 

مازن: ايوا كده يا نبع الحنان صباح فل

 يا قشطه انتي ودخل الحمام 

الام : ربنا يهديك يا حبيبي ويسترها 

عليك وعلي اخواتك  يا رب ومشيت 

راحت تفتح الباب 

يوسف بنت حلال كنت لسه هخبط بس 

عامله ايه يا نونا وحشتيني 

الام اختشي يا واد بدل ما اقول لحشمت تربيك 

يوسف كده يا نونا ده انا حته بحبك تعرفي لو انتي مكنتيش خالتي كنت طلبتك من عيالك دول 

الام :ههههههههههه جتاك ايه يا واد يا يوسف وراحت مسكاه من ودانه بقا كده  بقا عمال

 تجعر زي الحمار وفي الاخر بتطلع اطلع 

بقا من سوكات بعد كده 

يوسف اه ما خلاص يا نونا بقا ده انا

 بصحي الناس ده جازاتي وغمز 

مازن :ماهو ده اللي انت فالح فيه بتثبتها بس 

يوسف بصدمه: يانهارك اسود انت لسه 

مخلصتش لبس 

مازن :اي ده هو انت مصدوم اكنها اول

 مره يعني وقال بصوت انوثي مش 

عجبك طلقني هههههه 

يوسف :سافله وغمز 

مازن :ما تسترجل يلا بتبص كده ليه 

يوسف لا اطمني يا سوسن  واخلصي 

البسي بقا عقبال ما اشوف المطبخ في

 ايه يتاكل 

مازن خش يا خويا ده اللي فالح فيه 

 ...... ............

عند ادم 

في التلفون 

ادم : يا صباح الهنا علي حبيبتي انا 

كارما : ده ايه الحنيه دي كلها يا حبيبي 

ادم : ليه مفيش حد يدلع مراتو حبيبتو بردو 

كارما : لسه خطيبتك يا دومي 

ادم : خلاص يا قلبي كلها يومين واخدك

 للابد وتبقي حرم ادم المرشدي 

كارما : لدرجادي بتحبني يا دومي 

ادم : ده انا بعشقك يا قلب دومي بس ياريت متقوليش يا دومي تاني بقا زي ما قولتلك

 في الكافيه 

كارما :ههههههههههه متفكرنيش بال حصل 

ادم : اه يا حبيبتي يا غيوره انتي بقا 

بتغيري من يوسف و مازن دول مشكله 

كارما : المشكله اني مشوفتهمش ولقيت 

مره واحد صوت زي الست وبيقولك

 وحشتني يا دومي عايزني اعمل ايه

 بس دمهم خفيف اوي وقمرات 

ادم: بغيره لا والله دمهم خفيف اوي 

و قمرات وبيقلد صوتها 

كارما :حبيبي الغيور بس عايز اقولك انك وحشتني 

ادم  بجد 

كارما :اه وعايزه اشوفك ناو 

ادم :بسيطه بصي كده من البلكونه 

كارما : ابص ليه 

ادم :مش انتي عايزه تشوفيني 

كارما: اه اوع تقول انك تحت 

ادم :بالظبط كده بصي 

كارما: بصت في المرايا قبل ما تطلع  

بعدين طلعت لقيت ادم ساند علي 

العربيه ومسك ورد ولبس النظاره لبس

 كچول وشكلو واو روعه جدا 

ادم :علي فكره زي القمر وبعتلها بوسه 

في الهواء 

كارما :بحبك يا مجنون 

ادم :يلا مستنيكي البسي بسرعه قبل

 ما الورد يدبل 

كارما :خمس دقائق وابقا عندك 

ادم :عارف انا الخمس دقائق دول وضحك...



            الفصل السابع عشر من هنا 

    لقراءة جميع فصول الرواية من هنا

تعليقات