×

رواية تسنيم امامى الفصل الثاني العشرون 22 بقلم اسماء الهادى

      

رواية تسنيم امامى 
الفصل الثاني العشرون 22
بقلم اسماء الهادى
 

احمد : بالمناسبه السعيده دي يحضرني شئ من الخواطر
امام ومراد ضحكو
مراد: اشجيني يعم احمد
احمد: اللي ميمسحش دمعتك ميستاهلش انك تقاسمو ضحكتك
امام؛: الله عليك يا ابو حميد
مراد: ابدعت يابني
احمد: اي خدعه
مراد: طب نسبنا من المجاملات ونشوف ورانا اي
امام: بالظبط كدا هو دا مراد اللي اعرفه راجل وعاقل مش الاخ اللي كان قاعد جوا
احمد ضحك وقلده: انا هتجوزها يعني هتجوزها النهارده
امام بص لمراد بغيظ وضربه بخفه:
دا انتا هريت رجلي من كتر الضرب فيها
احمد: اه وانا كمان
مراد: قلبك ابيض منك ليه
احمد: لا يعم انا قلبي لبني مخطط
مراد: ابو استزرافك
امام: بس يلا بينا
        «««صلي علي رسول الله»»»
احمد : لولولي اخير خلصنا
مراد : الحمدلله خصلت ع خير
إمام : نتعب ليكم ف الافراح ياشباب
احمد : انا بعد العلقه دي مش عايز اعرفك تاني
مراد بهزار : ولا انا مستعرفش عليك لمده سنه قدام
إمام : يخفه منك ليه مراد متهزرش وانت كائيب كنت احلي
مراد : لا يعم تبقى عيبه ف حقكم لو اكتائبت تاني انا دلوقتي بقا عندي اب واخ وصديق وزوجه بإذن الله قريب
احمد : طيب انا مش عايز اعرفكم
انا ماشي
إمام مسكه من قفاه : رايح فين يا احمد
احمد : رايح لمراتي يعم
إمام : عم ف عينك طالع فوق وبالنسبه لمراتي واختي ال فوق اي هوا
احمد : طب م انا عايز انام انا جيت من الشغل مهدود لسه بقول يهادي
مراد رن عليا وانت طلعت الفرش كله بره ما عدا اوضه بابا محمد انام فين بقا
إمام : هنتصرف
مراد : ايه يعم منك ليه شاغلين نفسكم ليه بيت اخوكم مفتوح يلا بينا ع الشقه بتاعتي
إمام : هنتقل عليك
مراد بزعل : كنت بحسبك هتقول بيت اخويا مفتوح وتفرح قلبي لسه بتعمل فرق يا امام
إمام : والله ابدا بس م عايز اتقل عليك
مراد : يعم بس انت تقل ملكش دعوه
احمد : اخلص يا حلو منك ليه هنام ع نفسي
إمام ضحك : يلا يا فاضحنا
احمد : المهم عندك اكل ولا هنام خفيف
مراد ضحك : اللي تؤمر بيه يا احمد باشا عايز تاكل اي
امام : طفس
احمد : ملكش دعو اعم
مراد بص ليهم بحب : ها عايزين تاكلو اي طب اقولكم اي رايكم نروح نتعشي ف اي مطعم
احمد : موافق
امام بص ليهم ومحبش يكسر بخاطر احمد : موافق
مراد : هو دا الكلام يلا بينا
    ????سبحان الله وبحمده ????
عند تسنيم
منال:ها يسيمو اتعرفتي ع امام ازاي
تسنيم ابتسمت بحب:إمام انا وهو ولاد عم واتجوزنا
منال:بس كدا
اميرة:حكايتهم  غريبه اوي بس ف نفس الوقت جميله
منال:احكيلي يا تسنيم عايزه اسمعها
تسنيم:كل ما في الامر ان اتنين اتخلقو لبعض وبنهم معاد للقاء وربك
اذن باللقاء فلتقو بس
منال:بس نظرة الحب اللي بنكم دي تقول انكم بتحبو بعض من سنين
تسنيم اتكلمت بحب وثقه وضحين ونسيت انها وسط العيله  : لازم احبه لانه إمامي وقدوتي بعد رسول الله ومعلمي
وسندي  واتكأئي  ومسندي امام ملخص لكل حاجه حلوا امام راجل بجد وانا اتعلمت علي ايده ازاي اكون ست بجد ، الرجوله كلها اتلخصت ف شخص واحد وهو امام
ومفيش راجل ع وجه الارض يلفت نظري ولا يملي عيني غير إمامي
مريم : ايوا بقا يا سيمو يا عسل فينك يا ابيه عشان تسمع الكلام دا
تسنيم انتبهت وبصت ليهم وحطت وشها ف الارض
منال اتكلمت بحب: ارفعي راسك يا حبيبتي انتي معملتيش حاجه حرام او غلط انتي ذكرتي زوجك باحسن الجمل ربنا يحفظكم ويحميكم
مريم: كنت مفكره ان قصة اميرة واحمد هيا اجمل قصة حب شوفتها بس طلع في اجمل واجمل بجد ربنا يحفظكم ويحميكم
اميرة : امام من يومو وهو محترم ومؤدب ويستاهل كل خير وتسنيم جدعه وحنينه وطيبه ومتستاهلش غير امام تعرفي يا ماما وقت ما كنت تعبانه ومريم مكسوره كانت تسنيم هيا اللي شايله بيتي وبيتها ومريم ع كتافها وعمرها مكشرت ف وشنها دايما بشوشه ومبتسم كنت حاسه انها امي مش مرات اخوايا
مريم قامت وحضنت تسنيم هيا واميرة
منال: طب انا مليش حضن يا وحشين
كلهم جريو عليها  حضنهوها
منال: ربنا ما يحرمني منكم ولا من لمتكم حوليا يا نور عيني منك ليها
مريم: انا هقوم اجيب ليكم الكريم كرميل وتقولو رايكم
اميرة: مفجوعه
منال: بنتي وانا عارفها همها ع بطنها وبس
تسنيم: فرحت اوي لما وافقت علي مراد ون هيا حبته
اميرة: من اول يوم وانا حسيت بيها
تسنيم: ازاي قولي ليا
منال: وأنا كمان قولي
اميرة: مريم مش من عوايدها انها تتخطي حدودها مع حد غريب هيا اه بتجيب حقها بس بالادب انما مع مراد من اول يوم وهيا دبش معاه ولسانه طول ودا بالنسبه لاختي انو خطر عليها وهيا ضعفت لما ضعفت حاولت انها تقنع نفسها انها لسه زي ما هيا قويه بس علي مين وقعت وعلي جدور رقبتها
تسنيم: لدرجه دي بصراحه هيا تعبتنا اوي عشان تعترف انها بتحبه
منال: هيا مريم كدا تحب تبين انها قويه ومش ضعيفه وانها تقدر تتحكم ف اي حاجه بس اللي متعرفوش ان هيا ملهاش علي قلبها سلطان
تسنيم: ربنا يبارك ليهم ويحفظهم
اميرة: يارب يا حبيبتي
منال: امين
           «««الله اكبر ولله الحمد»»» 

امام وهو طالع لمح واحد قاعد حزين وباين عليه الهم ومراد كمان لاحظ الشخص دا وراح عنده

مراد ابتسم ليه : ممكن ارخم عليك واقعد

الشاب:…….


للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة
تعليقات