الفصل الثالث العشرون 23
بقلم اسماء الهادى
امام وهو طالع لمح واحد قاعد حزين وباين عليه الهم ومراد كمان لاحظ الشخص دا وراح عنده
مراد ابتسم ليه : ممكن ارخم عليك واقعد
الشاب:…….
امام واحمد واقفين بعيد بس سامعنهم
مراد : على فكره مفيش حاجه مستاهله انك تزعل عشانها
الشاب بص ليه بحزن
مراد : يا بني متبصش كدا والله مافي حاجه تستاهل الزعل غير حاجه واحده معصيه الله
الشاب بدأت الدموع تظهر ف عنيه
مراد قرب منه و طبطب عليه براحه
:احكي مهموم ليه يمكن اساعد
احمد وامام وقفين بعيد امام واقف مبتسم ع زوج اخته وحنيته
احمد: انا عايز اعرف احنا مستنين ايــه
امام : جوز اختك بيفرج عن هم مسلم
احمد : ازي
إمام : الشخص الحزين دا لما تروح وتتكلم معاه وتحاول انك تساعده
يبقي بتفرج همه
أحمد بص ليه بفخر : فهمتك يا صحبي
الشاب بص لمراد : تعبت
مراد : من ايـــه
الشاب بحزن :من الخسارة والهزيمه
مراد استغرب : من مين بالظبط
الشاب بحزن : شطاني كل مقرب من ربنا ابعد كل مااقول مش هعمل كدا
تاني بعمل تعبت لدرجه اني استسلمت ومعنتش بصلي ولا بركعها
مراد بحزن شاروح ل امام واحمد : طب بص يا صحبي أنا اخوك مراد ودا إمام وأحمد أخواتي
تقدر تقول من دلوقتي ان احنا صحابك وفضفض وبص ل امام معاك واحد مجرد ما تبص لوشه تنسى همك دا إمام
الشاب بشبه ابتسامه : دا شرف ليا
وأنا عمر وبعدين اتكلم بحزن
بس أنا متستاهلش ناس زيكم
إمام : لي يا عمر بتقول كدا
عمر : عشان انا ضعيف اوي وكداب اوي ومنافقك اوي
إمام : لي عملت اي لكل دا
عمر بصوت مخنوق : عشان انا مبقدرش اكون قد كلمتي مع ربنا
وبقي ف نفس الغلط وشطاني بيهزمني ويكسب
إمام بص ليه بحب وشارو ل مراد ومراد قام وإمام قعد مكانه : بص يا عمر انت مش ملاك يعني هقولك يعني انت مش معصوم من الخطاء انت جاي عشان تغلط وتوب وتبني ليك بيت ف الجنه وانت مش ضعيف لا حاجه بس كل ما في الامر ان شطانك بيتذاكا عليك خليك انت اذكي منه
عمر : ازاي يا امام
إمام ابتسم وتكلم بحب: انت مش منافق انت أواب
عمر : يعني اي أواب
إمام : يعني اللي بخطاء ويتوب
نعم العبد انه اواب متخيل انت
عارف لما ربنا يقول على حد انه ” نعم العبد” فممكن اللي ييجي في بالك انه مثلا بيقيم الليل ب10 أجزاء او انه بيختم القران كل ليلة ..
لكن سبحان الله .. نعم العبد عند ربنا ان من صفاته انه “أواب” عارف أواب يعني ايه؟!
يعني كثير الرجوع لله يعني عبد بيخطئ لكن بيرجع لله عز وجل كتير تخيل
من الحاجات اللي الشيطان ممكن يضحك عليك فيها انه يقولك مفيش فايدة بسبب بعض الذنوب اللي بتعملها كتير
عايز اقولك ان كل ما فيك نفس في أمل توب وافتكر “نعم العبد إنه أواب..”
فمهما حصل ارجع
شوف لو عملت اي ذنب ارجع لربنا عز وجل وافتكر انك كده ممكن تكون نعم العبد
عمر : بس أنا غلط كتير
إمام : انت لسه قايل شطانك بيهزمك زي ما بيهزمك ف الطاعه اهزمه ف المعصيه متتغلبش مرتين ادخلها عناد معاه والله بجد انا سعات بعملها ببقي تعبان طول النهار واجي عشان اصحي اصلي الشطان يضحك عليا يعم ايجت ع فرض هتقوم وابقي سبح ولا استغفر اقاوم اخدها عند لا مش نايم انا م هسمع كلامك انت
كل واحد فينا يا عمر عندو عدو داخلي والذكي اللي يحارب عدوه بس قبل ما يحاربه يعترف بوجوده
قوم يا وحش وكل ما يحاول يهزمك اهزمه واستثمر ذنب
عمر بفرحه : الله انت كلامك جميل اوي عندو حق مراد لما قال عليك مجرد النظره ف وشك تنسيك الهم قول يا امام استثمر الذنب ازاي
امام ابتسم : جزيت الجنة ع كلامك يا عمر بالنسبه لأستثمار الذنب هو انك لو عملت ذنب استثمره ازاي بقي انك مثلا تقراء صفحتين ف القرآن تستغفر الف مره تسبح الف مره تصلي ع رسول الله ومن اسباب بعدك عن ربنا سبحانه وتعالي هو عدم الذكر لان الذكر سبب من ضمن اسباب اجابة الدعاء والثبات
مراد بص ليه : وعشان تثبت ع طاعه ربنا لازم الصحبه ف صحبه الصالحين تصلحك رغم انفك والله بجد صاحب ناس كويس صاحب اللي يقولك تعالي نصلي طب ما تيجي نحفظ قرآن الناس دي كنوز لو لقيت منهم حلو اوي ملقتش متقولش ع حد انو صاحبك
احمد : يقول أحد الصالحين
أخوك من ستر عيبك
وكتم سرَّك
ونشر حسنتك
وطوى سيئتك
فإن لم تجد مثل هذا
فلا تصاحب إلا نفسك .
غير كدا متصاحبش حد واكيد الموصفات دي ف الصحبه الصالحه
عمر بص ليهم بفرحه: بجد انا مش عارف اقول ليكم اي انتو افادتوني اوي شكرا يا مراد ويا إمام ويا احمد
بالمناسبه اسم إمام جميل اوي
إمام ابتسم: الشكر لله وحده
واتكلم بهزار لو عجبك خدو
عمر ابتسم : ابني باذن الله هسميه إمام
احمد: أنت متجوز يا عمر
عمر: انا لسه بكلوريوس تجاره انجلش
مراد: بجد
عمر: ايوا
مراد: وظفتك عندي يا برنس
عمر: بجد
مراد ابتسم: ايوا شد حيلك وتعالي ع شركه الدمنهوري للمعمار
عمر بصدمه: شركه ال اي
مراد : الدمنهوري للمعمار
عمر : انت شغال هناك دي شركه فوق الممتاز سمعت عنها كتير اوي بس مديرها صعب
احمد ضحك بصوته : كاااان ياضنايا كااان
مراد :.....
يــاتــــرى ايــه هــيــكــون رد مــراد