
رواية أحببت مصيبه
الفصل التاسع عشر 19
بقلم دنيا احمد
واخيرا اياد وادهم وصلوا بالعربيه
ادهم: اخيرا وصلنا
اياد: حمدالله على السلامه يا صاحبي
ادهم :الله يسلمك
ادهم :هنعمل ايه في المصبتين دول
تقول ما ناموش بقالهم سنه
اياد بخبث???? :مفيش غير حل واحد
ومسك المياه
ادهم :لا متقولش انت مدرك أنك هترش
عليهم مياه و هيسمو عليك وعليا
لا وايه وانا اللي كنت بعيب علي مازن
اياد: يا عم عادي انت مش فاكر المصايب
بتاعت الكليه ولا ايه
ادهم: متفكرنيش هههههه ????دي كانت
ايام فاكر الواد المتختخ صحبنا وكان عندو فوبيا
من الكلاب وانت صممت انك تجبلوا
الكلب عشان يخس ويعني حرمتوا من الاكل وبقيت
تديلوا زيتونه
ولا ساعه مكان عايز يبوظ الرچيم جريت
وراها الكلب ١٠ كيلو ????????
اياد :ههههههههههه ومش قادر ده سعيد
ده كان مشكله والله بس متنكرش انو
بقا تختخ عن الاول ????
ادهم: ما انت ما شوفهوش دلوقتي يا
حبيبي ده بقا بزنس مان كبير يا حبيبي
اياد :لا متقولش بجد
ادهم: استنا كده وطلع التلفون وجاب
صوره سعيد تختخ
اياد بصدمه :مين ده متقولش أن هو
ادهم :بالظبط كده
اياد: الواد بقا جامد وچيم وقلبه معه خالص
ادهم :متقلقش هتشوفوا بكره ما انا عامل حفله توديع العزوبيه لادم ومجمع الحبايب كلهم
اياد :احبك يا صحابي ومسك المياه
ادهم: مسك ايد اياد
ادهم: استنا بس عشان مريم مجنونه وممكن تعمل
معاك الصح استنا كده ننزل نكب ونجري
اياد بخبث :مريم ولا قصدك علي نور الاجن من مريم
ادهم :’الاتنين يا خويه ارتحت
وادهم نزل هو اياد نزل من العربيه
اياد معه زجاجه مياه وادهم نفس النظام
اياد 1,2,3
وقامو دلقو المياه عليهم
مريم : بغرق بغرق الحقوني
نور : يا ماما الحقيني المياه سخنه اوى
ادهم بصلها بصدمه : نعم ياختي مياه ايه
اللي سخنه هو انتي بتخدي شاور ولا ايه
واياد فطسان علي نفسو من الضحك
مريم ونور بقا كده ????
نور بصت لمريم
ومريم فهمت صحبتها
نور بتمثل أنها بتعيط ومريم خدتها في
حضنها وكانو مقربين ازايز المياه من
العربيه لأنهم كانو جنبهم
ادهم واياد جريوا عليهم
ادهم: مالك يا نور احنا كنا بنهزار معاكي
ومره واحد لقيو المياه في وشهم والقمصان اتغرقت
ادهم واياد بصدمه ????
مريم ونور طلعوا يجروا وبيضحكوا احسن تستهلوا ????
نور :يا ابني انت وهو العبوا ما حدش قالكم احنا اصلا في الكليه كانوا اسمائنا نور ومريم مقالب يبقوا العبوا غيرها بعد كده يا شاطرين
ادهم بغضب بقا كده طيب والله ما أنا سيبكم
اياد بص لادهم كده اختك دي ????
ادهم ولا اعرفها
اياد طيب طمنتني عليها
مريم بصت لنور : اجري يا فوزي ????
طلعت تجري علي بيتهم ونور معها
ونسبهم بقا يلعبوا شويه ????
عند مازن ويوسف
منه : ايه ده يا اسامه ميصحش اللي انت
بتعملوا ده هي دي رجولتك يا ابن عمي انك تراهن
علي بنت انت وصحبك ده وبتشاور
علي حازم بقرف
حازم وانتي مالك يا بت انتي بتكلمي كده ليه
اسامه بغضب : ملكش دعوه بيها انت
ومتكلمش معها انت فاهم
حازم مش فاهم يا حنيين بس بنت عمك
مش هسكتلها انت فاهم
منه بت لما تبتك يا حيوان بس انا بتكلم
مع مين مع واحد صايع واخدت ابن عمي
معاك في طريقك الو….س ….خ
اسامه اسكتي يا منه ملكيش دعوه واتفضلي روحي
حازم ابن عمك مين يختي انا لحد دلوقتي
عامل حساب انك بنت والا كنت عرفتك مقامك
أسامه مستحملش كلمه تانيه علي منه وراح
ضرب حازم بالبونيه موقعه في الأرض وقالو مقامها
فوق راسك يا ابن …………. و قعد
يشتم وحازم قام وراحوا مسكين في بعض
حازم بقا بتضربتي انا وبتشتمني يا ابن. ……..
راحت دنيا وتالين مصوتين لأنهم كانوا قريبين منهم ويوسف ومازن جريوا يحوشوا ما بنهم
مازن خلاص يا اسامه ده انتو أصحاب يا اخي
يوسف بيحوش حازم والناس اتجمعت بتحوش ما بنهم ومنه عماله تعيط علي ابن عمها راحت دنيا وتالين وخدنها عندهم
دنيا اهدي يا حبيبتي هم خلاص الناس حشوهم
منه لا كله ده بسببي ???? انا كونت المفروض اعمل كده بس مكنتش اعرف انها هتوصل لكده
تالين خلاص يا حبيبتي متعيطيش المستر جه اهو وهيحل الموضوع
المستر ايه شغل العيال ده وايه اللي حصل تعالوا ورايا وانت يا مازن انت ويوسف لسه مروحتوش ليه
يوسف كونا بنصور الملازم يا مستر
المستر طيب تعالوا معايا جوه السنتر خمس دقائق
حاضر والكل راح مع المستر
في قاعه فاضيه في السنتر
المستر عايز افهم ايه اللي حصل
اسامه وحازم مش بيردو
مستر بغضب : ساكتين ليه مش بتردو ليه انا كده هجيب ولي الأمر
الباب خبطت
المستر ادخل
منه انا عايزه اتكلم مع حضرتك يا مستر ممكن
المستر تعالي يا منه
منه ممكن يا مستر يوسف و مازن يمشوا عشان ميتاخروش
المستر فهم انها مش عايزه تكلم قدمهم : خلاص يا يوسف انت ومازن روحوا بقا
يوسف ومازن حاضر يا مستر
ومشيوا خرجوا عند تالين ودنيا
مازن يلا يا جماعه نروح
في الطريق
يوسف عمال يبص لمازن ومازن نفس النظام
يوسف احم احم
مازن ما تكلم يا ابني
البنات لاحظوا
دنيا مالكم انتو الاتنين هو في حاجه
يوسف لا ابدا ما تكلم يا مازن
تالين طيب قولنا انت يا مازن
مازن انا انا مش انا
دنيا وتالين ههههه انت هتغني ولا ايه
مازن والله فكره تعالوا اغنيلكم
يوسف يا نهار ابوس ايدك ما انت ماغني
مازن ده انا صوتي قمر تنكر يا چو
يوسف ده قمر اوي عشان كده بقولك بلاش يا فوزي
البت دنيا دي عينيها وحشه هتحسدك
دنيا بغضب طفولي لا يا رجل ????
تالين ببراه لدرجادي صوتك حلو طيب غني كده وسمعني
مازن احم مين انا
يوسف ????البس يا معلم
مازن ابو غتتك طيب أتصدق بقا هغني
يوسف سمعني يا برنس
مازن ابتدأ يغني فعلا وبيبص لتالين
الاغنيه ….
في الدنيا دي انا بتمناك ومفيش كلام يوصف هواك ولو قولتلك اني بموت فيك ابقا كده مقصر معاك حبك خلاص أصبح في دمي ومعاك حبيبي بنسي همي وبفضل أحسد نفسي عليك واول ما بشوفك بسمي ……………وكمل الاغنيه
وتالين كانت مبسوطه اوي
ودنيا كمان حسه أن الاغنيه دي ليوسف
تالين الله صوتك حلو اوي يا مازن اومال عامل فيها انك مش بتعرف تغني ليه
يوسف طيب اشكروني بقا لانو اتحديتوا لان بيتكسف يغني اصلا
تالين ودنيا بجد يا مازن
مازن بصراحه اه
مازن طيب بنسبه لتحدي اريكم ندخل تحدي طلمه كلنا في سنه واحده
دنيا وتالين ازي
يوسف اقولكم انا ازي بصوا انا ومازن كونا عاملين تحدي أننا بنذاكر تمام و بنحل امتحان واللي يقفل والتاني لو وقع منه حاجه اللي قفل يشرحها لتاني وهكذا وكنا بنذاكر وفي نفس الوقت تحدي اخر كل شهر نشوف مين اللي بيذاكر احسن من التاني من خلال الامتحانات واللي مقفل امتحانات اعلي من التاني اللي ناقص يعزموا علي غدا بره اليوم ده
مازن انتو ايه رايكم تدخلوا معانا ونعمل جروب يبقا شجعنا بعض واللي مش فاهم حاجه التاني يشرحها وكده استفادنا
تالين ودنيا والله فكره حلوه
دنيا :/بس احنا بقا يا بابا منك ليه هنخد حقنا بوكس شيكولاته
مازن و يوسف موافقين
دنيا يلا بقا يا يوسف غني انت كمان زي مازن
مازن: ههههههههههه البس يا چو
يوسف بغضب بقا كده ماشي .
دنيا اوعو تقول انك صوتك حلو ???? زي مازن اصل بيطلع عكس
ونسبهم بقا يكملوا هزار
في بيت ساره
ابو ساره : ساره يا ساره
ساره: نعم يا بابا
ابو ساره :تعالي عايزك
ساره: حاضر يا بابا جايه اهو
دقيقتان وساره جات
ساره نعم يا احلي اب في الدنيا
ابو ساره : في عريس متقدملك وهو كويس كا مادينا وشكليا حلو وانتي اقعدي معه وشوفي
ساره فرحت : ماشي ( غيث بقا وكده اوع تقول انو مش غيث ازعل ????)
ابو ساره: انا اديتو معاد يوم الاحد الجاي
ساره :خلاص ماشي يا بابا اللي تشوفه
ابو ساره :هي دنيا لسه مجتش
ساره: لسه يا بابا بس زمانها جايه انا هقوم احضر العشاء تكون جات
ابو ساره: ماشي يا بنتي ربنا يباركلي فيكم ويحفظكم يارب
عند المجهول
الباشا : ها عملت ايه يا زفت
حمدي : خلاص يا باشا شحنة السلاح
هنسلمها كمان تلات ايام وبعدين نفوق لاياد
الباشا : اهم حاجه تبقي الشحنه في السليم مش عايز غلطه مفهوم الغلطه فيها رقبتك يا حمدي
حمدي: يا باشا خلاص كل حاجه تمام بس بلاش كل شويه رقبتك رقبتك يا باشا لان لو حصل حاجه كلنا هنروح في داهيه مش انا لوحدي
الباشا :قصدك ايه يا ابن ……… انت بتهددني
حمدي :العفو يا باشا أن بقولك بس
الباشا :طيب امشي غور من وشي غور
حمدي: اللي انت شايفو يا باشا سلام
وحمدي :مشي
الباشا : ماشي يا ابن …… تخلص بس الصفقه
دي وهربيك ازي تتعامل مع اسيادك......
لقراءة جميع فصول الرواية من هنا