رواية تعالى الى جحيمى الفصل السابع عشر 17 والثامن عشر 18 بقلم اميرة الشافعي

             

رواية تعالى الى جحيمى
الفصل السابع عشر 17
والثامن عشر 18
بقلم اميرة الشافعي




الفصل السابع عشر
دخلت مي حجرتها فوجدت لولو نائمه
فصاحت. ايه يا لولو ما بتشبعيش نوم ابدا
لولو بنعاس... معلهش يا مي سبيني شويه لحسن جيت من الكليه هلكانه معاكي اكل ولا حاجه حلوه
مي بسعاده.... حاجه واحده معايا حاجات ايشي فساتين و ايشي شنط وايشي جزم
من كل لون يا بطستا
لولو بغيظ.... بطستا دي ابه بقولك حاجه تتاكل مش جزم وشنط
خلاص بدال معاكيش اكل سبيني اتخمد
ثم وضعت الوسادة علي راسها
مي بغيظ.....نامي ولااتخمدي يا حبيبتي يا اميمه
ازالت لولو الوسادة.... وقالت بغيظ.... طز فيكي وفيها
مي ضاحكه... يعني صاحيه وسامعه كمان
لولو صارخه..... لأ نايمه بس عندي قرون استشعار بحس بال بيغلط فيه
ووضعت الوساده مره اخري
جلست مي تنظر الي كل ما اشتراه لها شهاب بمحبه
حملت بعض الفساتين بسعاده وقالت
الحمد لله على نعمة السعاده ال انا فيها
فوجئت بباب الغرفه يفتح وتدخل اميمه وهي يبدو عليها الضيق والعبوس
صاحت مي.... اميمه انتي جيتي يا حبيبتي
قفزت لولو من فوق فراشها بهمه
وقالت بتعجب.... انتي روحتي اسكندريه وجيتي في نفس نفس القطر يا اميمه
لم تتمالك اميمه نفسها واجهشت بالبكاء بعد ان جلست علي فراشها تشهق من شدة البكاء
فيه ايه يا اميمه اتكلمي.... قالت مي
لولو....... مالك يا حبيبتي..... قولي فيكي ايه
اميمه بصوت متاثر..... كل لما اروح بس علشان اطمن علي اخواتي الصغيرين مرات بابا تقابلني كاني غريبه وبابا سلبي يبص لي بحزن وما يتكلمش
في بيت ابويا ومقدملني عصير زي الضيوف
وتقولي يا بخت من زار وخفف
واخذت تبكي مره اخري وقالت
واحمد كمان سايبني ومسافر هفضل طول عمري في بيت مغتربات.... الله يرحمها ماما لو كانت موجوده ما كنتش رضتلي البهدله دي
دمعت اعين صديقتيها من التاثر وقالت لولو وهي تغمز بعينيها لمي
بقولكم ايه مش ناقصه غم بعد بكره فرح مي يا اومو وعاوزين ننبسط شويه يلا اضحكي واخذت تدغدها الي ان ضحكت بالفعل وصاحت... خلاص يا لولو
ارتدت لولو جلباب رمادي واسع من لبس اميمه ولفت راسها بعمامه وربطت وسطها بايشارب لمي ليصبح شكلها مضحكا
واخذت تغني اغاني شعبية وهي تطرق علي احد المقاعد ليصدر صوتا قويا
سمعت باقي فتيات الدار تلك الضوضاء واجتمعن معهن في غرفتهن
وضحكت مي واميمه كما لم تضحكا من قبل
لولو صائحه.... يلا ردو ورايه عاوزين نعمل فرح مي البت هتتجوز سكيتي وكمان راحه عند ناس اكابر مابيعرفوش الهيصه
وعند بيت ام ميوش... والشجره طرحت بردقوش وادلع يا شهاب يا ابو لاسه نايلون
اميمه معترضه... ميوش ايه وبردقوش ايه
لولو بطريقه مضحكه
وانا هعمل ايه
هيه عند ام فاروق طرحت برقوق
هنجيب ام فاروق منين دلوقتي
ميوش.... وبردقوش.... انا اصلا عبقريه
نجحت لولو ان تنتزع الضحكات من اميمه ومي ووضعت مقعد علي الفراش وصممت ان تجلس عليه مي حتي
تشعر انها عروس 👰 وتشاركت باقي الفتيات الغناء بل والرقص معهن
لاكثر من نصف ساعة قبل ان تنصرف كلا منهن الي حجرتها
كانت مي سعيده ان اميمه ستحضر معها شراء الفستان الخاص بالزفاف
وبعض المشتروات.....
في فيلا نور الدين
جلس الجميع يتناولون طعام الغداء
نور الدين وشهاب ولوجي
شهد بسعاده.... يعني مي عاوزاني اروح اجيب معاها الفستان.... بتفهم والله
ابتسم شهاب وقال... ولولو صاحبتها كمان
نور الدين بابتسامه ماكره.. شايفك مبسوط يا شهاب مش دي ال كنت بتكرهها
شهد ضاحكه.... خلاص بقي يا عمو متكسفوش
شهاب بغيظ.... انا مش عارف هناكل ولا هنتكلم
نور الدين بجديه.... اطلبلي مي عاوزها يا شهاب خليها تيجي هيه وصاحبتها واخرجو كلكم من هنا عادي
شهاب بتساؤل.... عاوزاها ليه يا عمي
نور الدين مبتسما.... وانت مالك يا ولد خلاص هتعمل ولي امرها من دلوقتي
شهاب... لأ وانا قدر
ثم اضاف.... تصورو انا ممعيش رقمها
عمري ما طلبتها
شهد... طيب هطلبها انا
شهاب بتردد.... لأ هاتي الرقم وانا اطلبها
شهد للوجي.... قومي يا جيجي هاتي تليفوني لخالو علشان يكلم مي
لوجي مهدده..... عيب تقولي مي طنط مي يا مامي
شهد ضاحكه...
ياخلاثي علي العسل سكر يا لوجي
شهاب بغيظ... هتقعدو تحبو في بعض كتير ما تيلا تجيبو الرقم

في دار المغتربات
رن هاتف مي
فاجابت..... السلام عليكم
شهاب... عليكم السلام... ازيك يا مي
مي بابتسامه..... شهاب معقول
شهاب بمرح.... سجلي رقمي عندك
مي بهدوء. . حاضر
شهاب بحنان.... اتغديتي
مي بابتسامه.. اه واميمه جت كمان
مي بتساؤل.... شهاب انت طالب عاوز حاجه
شهاب.... تصدقي نسيت عمي عاوزك ضروري تعالي ونطلع كلنا من الفيلا ولا تروحي مع شهد وصحباتك
مي بخجل.... لأ تعالي
صمت شهاب قليلا وقال لها ماشي يا مي
هستناكي مع السلامه

في فيلا جمال
جلس مع نديم يدخنون السجائر بشراهه
الي ان اتصلت ماجي علي جمال فقال
اوف ماجي
نديم... طب ما ترد
جمال بغضب..... هتقعد تحرق دمي وتقولي قلت لدادي.... ودادي قالي.. ودادي ممعوش اتنين جنيه فقر وعنطزه
نديم باقناع..... رد يا اخي عليها بدال متعملها حكايه

جمال بملل.... ايوه يا ماجي

اقسم بالله قلت لعمي بس هوا مشغول
فرح شهاب بعذ بكره
وكلمني قالي نصبر لبعد الفرح

ماجي بغضب.... انا قلت لدادي يا جمال
دا استهتار
جمال... بقولك فيه فرح يعني اجي بطولي

ماجي باستهزاء..... لأ طبعا دا انتو جايين لاكمل الخراط مش حد اي كلام
ثم اضافت..... وانا بقي معزومه علي الفرح ده ولا منشبهش

جمال..... لأ طبعا اول المعازيم يا حبيبتي وبالمره اهلي يتعرفو عليكي
ماجي بسعاده.... اه وكمان قول لسعادة السفير علشان يشغلني كده في حاجه محترمه. ولا ايه

جمال.... ان شاءالله مع السلامه يا ماجي
اغلق الهاتف وقال له نديم
ايه يا جيمي... بتكلمها من غير نفس كده ليه
جمال بحنق..... ضاغظه عليه يا نديم كاني هطير عمي مشغول بفرح شهاب وقالي اصبر لبعد الفرح
نديم.... وانت هتسيبه يتجوز البت ويكحوش علي كل حاجه
جمال بضعف.... وانا هعمل ايه يا نديم الله يخليك متقرفنيش
نديم.... بص يا جمال الموضوع لسه في ايدينا ننفذ الخطه ال قلنالك عليها
ويتفركش الموضوع
جمال... لأ لو عملتو اي حاجه انا اول واحد هيشكو فيه انا مش عاوز اخسر عمي انت فاهم عمي ممكن يشحتني لان كل الاوراق معاه يعني مينفعش اتحداه لا انا ولا شهاب ولا مي ولا حتى ابويا
عمي دا ال لم العيله وكبر الشركه وعملها فروع في كل مكان
نديم..... انت حر... عموما يا صاحبي سيبه يتجوزها ويشبع بيها يومين علشان بعد كده يرميها رامية الكلاب وساعتها مش هتلاقي غيرك تبكي على كتفه يا صاحبي
ابتسم جمال بهيام وهو يتخيل ان مي تلجأ اليه......... ويحتويها

كانت الساعة الخامسة مساء آ. يوم الاربعاء
حينما قالت مي لرفيقاتها
يلا يا بنات يادوب نلحق نروح علشان منتاخرش عقبال ما نوصل واتكلم مع عمي هنكون بقينا العشا البسو. واجهزوا علشان ننزل
جلس نور الدين مع شهاب وشهد يتحدثان فيما يخص جمال
نور الدين بجديه..... اعمل ايه يا شهاب ابوه موافق وانا لو وقفتله في الجوازه دي
هيقول بتعاملني وحش وشغل العيال ده
شهد بلا مبالاه..... هوا حر يا عمو جمال مش صغير
شهاب بهدوء.... وانا كمان شايف ان من حقه يختار ال هيرتبط بيها
نور الدين بتوتر..... منتوش فاهمني يا ولاد جمال شخصيه مزبزبه ومتردده وكل يوم بحال انا قلت له يصبر لبعد فرحك يا شهاب
لكن قال هييجي يتكلم معايا النهارده
شهاب بتفهم.... اسمع منه يا عمي وحاول تحتويه اكتر بصراحة بيصاحب ناس بستغرب لما بشوفه ماشي معاهم اقسم بالله اقل عامل في الشركه احسن منهم
نور الدين..... هحاول ربنا يهديه ثم نظر الي ساعته وقال.... مي اتاخرت كان مفروض تروح تجيبها يا شهاب
اهتم بيها شويه يا بني البنت مالهاش الا احنا
والله مي دي بتقطع قلبي
تاثر شهاب من حديث عمه
وكذلك شهد
ان نور الدين كالشمعه المضيئه التي تنير وتمهد الطريق لكل فرد من أفراد عائلته
بلا كلل او ملل
وقف التاكسي الذي يقل مي وزميلاتها امام الفيلا
صاحت لولو... يا ماشاء الله يا ماشاء الله
يا الله علي الجمال دا احسن من بيوت التلفزيون
ضحكت مي واميمه من طريقة لولو
التي اضافت.... انا هجيب هدومي واعيش معاكي
رحب البواب بمي كثيرا
دخلن ليجلسن علي الكراسي المحاطه بالمنضده الدائريه التي كثيرا ما تناولت مي الطعام عليها مع عمها
قالت مي لصديقاتها اقعدو وانا هدخل لشهد ونادت يا عم عبده
هات عصير
نادت لولو قائله تعالي يا حاج عبده تعالي يا حبيب
عبده.... افندم
لولو وهي تتخيل الطعام. ... انتو اتغديتو ايه
عبده بجديه..... اسبجتي ولحمه بارده
طلبهم شهاب بيه
لولو بتوسل.. . ادخل بقي يا عمي عبده جهزلي طبق علي ما قسم اصلي هقعد هنا وحيده لحد ما يدخلو لشهد اصبر نفسي ماشي
عبده بطاعه.. . حالا يا هانم عن اذنك
لولو وهي ترسل قبله في الهواء.. اذنك معاك يا امور
نادت اميمه... مي استني خديني معاكي دي هتفضحنا
وجرت تتبع مي
اشارت لولو بيدها لاميمه بقرف قائله. يلا روحي.في داهيه .... روحي المهم اقعد في الهواء الطلق مع اكل عم عبده
بعد قليل... احضر عبده للولو الظعام والعصير
وجلست تلتهمه بسعاده
في الداخل رحبت شهد بمي وصديقتها
وجلست اميمه مع شهد ولوجي
ودخلت مي لعمها لتساله عما يريد
امام البوابه اوقف جمال سيارته التي سمع لها صوت عالي عن الطبيعي فتفقد العجل ليكتشف ان هناك احدي العجلات الهاويه
فاخذ يبدلها. ويصلح السياره مما جعل مظهره مزريا علي غير اناقته المعتاده
انهي ماموريته ليدخل ويري لولو التي تاكل بشهيه فهي لم تتناول طعام الغداء
ابتسم جمال وقال..... خلي عنها
لولو وفمها ممتلئ بالطعام..... تعيش يا اسطي
جمال بهمس.... اسطي
ثم اضاف. احم ال ياكل لوحده يزور
لولو بغيظ.... وال يبص بعينه يعور يا خويا
ضحك جمال بصوت عالي وقال.... دا انتي حكايه... انتي مين
لفت لولو قطعة من اللحم بنصف رغيف وقالت
خد بدال ما تبرئ بعنيك دي
وحل عني
تناول منها جمال الطعام وشد كرسي ليجلس امامها ضاحكا
لولو بحزم.. . ايه انت هتصاحبني ولا ايه قوم فز
جمال بابتسامه.. لأ اصاحبك ازاي دا انتي الكل في الكل
ابتسمت لولو ابتسامه ماكره وقالت
طيب يلا توكل على الله لحسن انده لك دادي
جمال بتعجب.....دادي
لولو بكبرياء.... ايوااااا انت متعرفش دادي نور الدين بيه نور الدين
جمال ضاحكا يشير اليها..... انتي قريبته
لولو بثقه.... بنته يلا اطلع بره البوابه دي
لانده لك الخدم يرموك بره
ونادت بكبرياء... يا عبدووووو
حضر عبده مسرعا ليقول..... اهلا يا جمال بيه اتفصل
همست لولو.. جمال بيه. بيه
طيب انا داخله لمي يا عم عبده واسرعت الخطا الي الداخل
جمال لعبده.... مين دي يا عبده
عبده بهدوء.... دي صديقة مي هانم
جمال وهو يهز راسه قلت لي مي هااانم
طب ادخل قول لعمي اني عاوزه
هوا انا شكلي مبهدل قوي يا عبده
ضحك عبده وهو يقول اوي اوي يا سعادة البيه
في مكتب نور الدين
جلس علي مكتبه وفي المقابل جلست مي
نظرت اليه بمحبه وقالت.... حضرتك عاوزني يا عمو
نور الدين بمحبه.... ايوه يا حبيبتي
اولا علشان اديكي دول. واخرج مبلغا كبيرا من المال
مي بوجل.... علشان ايه يا عمو
نور الدين بحنان. . علشان لو عوزتي اي حاجه تجيبيها وجهازك هجيبه زي اي بنت في الدنيا واحسن انا عمك زي ابوكي بالظبط ومسئول عنك لحد ما اسلمك لجوزك
تلأ لئت عينا مي بالدموع ....
فقال نور الدين.... لأ معندناش عرايس يعيطو
وشهاب راجل وحنين وانا اكتر واحد اعرفه ومتاكد انك هتبقي سعيده معاه
تحشرج الكلام في حلق مي فهي في قمة التاثر من ذلك الحديث الرقيق من عمها
وصعوبة قالت..... امم من يوم ما عرفتك يا عمو وانا حاسه ان ليه اب بجد
ومهما قلت مش هوافيك حقك
نور الدين بحنان.....ثانيا بقي اوعديني تكوني زوجه مثاليه يا مي اوعديني تحبي شهاب وتحافظي عليه واشار باصبعه.... هو كمان خليتو يوعدني انه هيتقي الله فيكي
مي بهمس. . اوعدك يا عمو
طرق شهاب الباب حيث كان يرتدي بدله انيقه وقال
يلا يا مي اتاخرنا
نور الدين.. . يلا يا حبيبتي روحي معهم
وانت خارج ابعتلي جمال يا شهاب علشان عايزه هوا قاعد بره

#الفصل_١٨

الفصل الثامن عشر
خرج شهاب ومي من مكتب نور الدين واصحبا شهد واميمه ولو لو ليذهبا لشراء فستان العرس
صاحت لوجي..... انا عاوزه اشوف طنط مي لابسه عروسه آجي معاكم يا مامي
شهد بحنان.. لأ يا جوجو انتي هخليكي مع جدو علشان ميبقاش لوحده وعلشان تنامي في ميعا د نومك وانا هجيب لك حاجات جميله
لوجي ببراءه.... وشوكلا كمان
اثناء مرورهم من الحديقه كان جمال لا زال جالسا يحتسي فنجان من القهوه
نظر لهم بتعجب وقال
علي فين العزم
شهاب بجديه..... خارجين وانت ادخل لعمي يا جمال قالي اندهلك
جمال.... ماشي ونظر الي لولو التي كانت تحاول ان تختفي خلف اميمه وقال ضاحكا
شايفك يا شهاب
شهاب بتعجب.... عاوز حاجه
جمال مبتسم. بقول مع السلامه يا شهاب
امام السياره سالهم... عربيه تكفينا ولا ممكن شهد تسوق العربيه التانيه
شهد مازحه.... لو قصدك تزحلقنا اجيب عربيتي لو بتسأل بضمير.... العربيه تكفينا كويس
شهاب بجديه.... بقصد واحنا راجعيين هيكون معانا الفستان وحاجات فهنحتاج مكان
اميمه بتفهم....علي فكره الباشمهندس معاه حق يا شهد
شهد بمرح..... خلاص اطلع يا شهاب وانا والبنات هنيجي وراك بعربيتي
تعالي يا مي وجذبتها من يدها
شهاب مازحا .... سيبيها يا شهد بلاش
رخامه هتركب معايا وحصلونا
شهد توجه حديثها لمي وهي تعاند شهاب
مي تركبي مع البنات الظراف ولا مع شهاب
ابتسمت مي بخجل وقالت..... لأ مع شهاب
لولو بسخريه..... خاينه بعتينا بسهوله
فتح شهاب باب السيارة لمي ونظر ضاحكا الي شهد وهو يكوم راسها بيده ويقول
روحي يلا علي عربيتك شكلك بقي وحش قوي علي فكره
ثم استقل سيارته وانطلق بها
لتتبعه شهد..... وصديقات مي
في سيارة شهاب ..... تظل مي صامته
شهاب بهدوء..... ساكته ليه
مي مبتسمه..... اقول ايه.... لا اله الا الله
شهاب بحنان.... محمد رسول الله
شهاب... بس شاكللك مش عاجبني فيه حاجه مصايقاكي كنتي كويسه في الفيلا
مي بتامل..... الموضوع بتاعنا زي الحلم يا شهاب.... بفكر يوم ماجيت اطلب وظيفه وانت اول حد شوفته واتعاملت معايا ازاي
ودلوقتي راحه معاك تجيبلي فستان الفرح
فجأه اوقف شهاب السياره..... واستدار لينظر اليها قائلا..... مي انا مكرهتكيش في البدايه انا كنت بعمل سد منيع بالطريقة ال بتعامل بيها معاكي وانا فعلا ما ادتكيش ثقتي الا لما اخدت بالي من تصرفاتك
متزعليش من ال فات..... وفكري في ال جاي
ابتسمت مي ابتسامتها الهادئه الخجوله...
وقالت... اعتبر دا وعد ان ال جاي كله جميل
شهاب بجديه.... انا وعدت عمي نور الدين
وبوعدك واحسن من الوعود دي كلها اني اتقي الله فيكي.... لانه هوا ال بيحاسب العباد
مي بهدوء.... ونعم بالله يا شهاب يكفيني انك تتقي الله فيه
استئانف سيره الي ان وصل الي محل معروف للطبقه الاستقراطيه
حيث الملابس ذات الماركات الشهيره
وقف قليلا ينتظر شهد التي كانت تصف سيارتها وترجلت هي والفتيات
ودخلو جميعا
اميمه بهدوء... ما شا الله محل اسطوري
لولو.... واو
اميمه تنكزها في ذراعها..... واو ايه قولي ماشاء الله
قال شهاب انا هستني هنا
وانتم خلصوا الماموريه دي
اخذت الفتيات تبحث في قسم فساتين العرائس
وكلا منهن تمسك ما يلفت نظرها

اشارت لولو وشهد في وقت واحد الي فستان موضوع بعنايه شديده وقالت شهد
تحفففففه... جربيه يا مي
همست مي لاميمه.... شوفي معايا
اميمه بحنان..... لأ يا مي دا عريان جدا وحرام اليوم ال ربنا من عليكي فيه بالزاوج تبدئيه بمعصيه كبيره
مافيش حاجة اسمها ليلة العمر يا ما عرايس بعيد الشر عنك راحو في الليله دي
قالت مي بحديه لشهد........ لأ يا شهد انا عاوزه فستان محترم البس حجاب ازاي وهوا عريان كده
شهد بتفهم... طيب علي كيفك يا مي
جاء ت.... المسئوله عن المحل لترشدهم
فقالت مي.... عاوزه فستان جميل ورقيق يناسب الحجاب
قالت المسئوله بسعاده..... طلبك عندي هتتذهلو من جماله
وكانت محقه
فحينما دخلت مي لقياس الفستان بمساعدة اميمه وخرجت لتراها شهد ولولو
وضعت كلا منهن يدها علي فمها مذهولات من جمال الفستان علي مي
اميمه ضاحكه.. . عرفتو اهي زي الملاك مش لازم تتعري علشان تبقي حلوه بضاعتنا غاليه
وربتت علي كتف مي بحنان
سمعو صياح شهد التي لاخظت ان شهاب يقترب يريد رؤية ما اختارته مي

ارجع حالا
ادخلي بسرعه يا مي جوا ودفعتها لتغلق عليها غرفة البروفا
دي هتبقي مفاجاه
شهاب بغيظ.... انتي اخت انتي دا انتي بلوه
ضحك الجميع علي شهد وشهاب الذي تراجع بضيق
شهد ضاحكه.... ايه الكلام الفارغ ده مش كفايه هيدفع... لأ عاوز يتفرج كمان
خرجت مي من الغرفه ترتدي ملابسها العاديه
واستقر الجميع علي ذلك الفستان الذي يشبه الاميرات
بتطريزه الدقيق ...... وذيله الطويل واكمامه المرتفعه
بدت مي فيه كانها خرجت من كتاب الحكايات

قالت شهد... لسه بقي فستان كمان تلبسيه بكره ان شاءالله في الحنه
مي بخجل.... لأ كفايه عندي فساتين جديده هلبس واحد فيهم
وكزتها لولو وهمست.... اسكتي ماتبقيش وش فقر رزق وجايلك
ضحكت مي للولو وقالت. .... غلطان ال ياخدك معاه في مكان

وللمره الثانيه ترتدي مي فستان اخر من اللون الذهبي بسيط لكنه انيق
خرجت الفتيات فمديرة المحل ستتولي توصيل الفساتين الي السياره بواسطة احدي العاملات لديها

شهاب حينما راهم قادمين نحوه.... خلصتم
شهد بدلال..... اه يا شوبا روح ادفع حبيبي

شهاب بسخريه..... بس ادفع لكن اجي اتفرج تطرديني
شهد بمر ح..... حبيبي اخويا

ذهبو لمحلات اخري لشراء ملابس خاصه لمي
حيث جلس شهاب ينتظرهم بالسياره الي ان شعر بالملل

فاتصل علي مي....
مي خلصتو
خطفت شهد الهاتف من يدها واجابت
ما اتصلتش عليه ليه يا شهاب ولا حركات علشان تكلمها وخلاص
لسه واعمل حسابك البنات جاعو علشان هتعشيهم يلا سلام واغلقت الهاتف
فقال بغيظ.... ممله وحشريه...
بعد اكثر من ساعه خرجن وكلا منهن تحمل الكثير من الاكياس

قالت شهد.... هلكنا من الف والدوران وقاعد في العربيه والتكييف وزهقان كمان

انتهت مي من جلب كل ما احتاجته
وجلست منهكه بجوار شهاب
وتبعتهم سيارة شهد الي احد المطاعم الراقيه

في فيلا نور الدين جلس جمال مع عمه نور الدين في مكتيه يتناقشان بخصوص احد الصفقات التي اسندها نور الدين الي جمال
نور الدين بغضب..... لأ يا جمال انت كده هتخسرنا كتير

طريقة شغلك اتغيرت جدا وبعدين لازم تستعد للسفر لسويسرا
شهاب عريس وماينفعش اسفره في شغل اليومين دول
جمال بغيظ.. يا ريتني شهاب يا عمي ال واخد اهتمامك كله وانا طلبت منك تيجي معايا اخطب بتماطلني
نور الدين بجديه.. العيب فيك يا جمال مش بعلاقتي بشهاب انت اين اخويا وهو ابن اخويا التاني الله يرحمه
بس انت مبتستعملش عقلك ابدا
سافر اسبوعين خلص الشغل ولو لقيتك لسه ثابت علي موقفك هاجي معاك
وانت حر ال بيشيل اربه مخرومه بتيجي فوق راسه يا جمال
جمال باستنكار. ماجي اربه مخرومه
نور الدين بسخريه..... كفايه انها بنت اكمل الخراط
جمال بغضب..... علشان اعلن افلاسه ما مي كمان كانت فقيره ومحيلتهاش وانت بتجوزها لشهاب
نورالدين بحده.... غبي. انت غبي يا جمال. مي من العيله ولو كانت عاشت فقيره فدا لانها اتظلمت وبعدين محمود الله يرحمه كان اطيب خلق الله
وامها ست كويسه برده
جمال بسخريه.. . اه ال مخلفه عيل وكتباه علي اسم محمود نور الدين محترمه اوي يا عمي. صح
نور الدين.... غلطه والناس كلها بتغلط وبعدين كانت متجوزه بس الجهل والحوجه خلوها اتصرفت غلط وقبلت تتجوز عرفي
انت مافيش فايده فيك.ابدا
جمال يحاول تهدئة عمه.. انا اسف يا عمي ما كانش قصدي
وهسافر بعد الفرح واوعدك افكر متزعلش مني انا مكنتش اقصد ازعلك.....

..في بيت اكمل الخراط
جلست ماجي علي فراشها تخاطب شخصا ما

ماجي...... وبعدين كده العصفور هيطير من القفص ولا ايه

لازم نخلص من الموضوع ده بسرعه انا محتاجه ادخل العيله دي وانت بقي هنغنغك معايا..... شوف بقي لما ابقي في عيلة نور الدين هعمل معاك ايه..... همتك معايا

انت مش فاهم انا بقيت عامله ازاي معدش معايا تمن السجاير بعد ما بابي اعلن افلاسه

اعمل ايه ضيع فلوسه ع الستات والجواز والطلاق

امي.... امي ولا يهمها هيه عايشه معاه من زمان كانهم متطلقين اصلا
تصور معدش حيلتنا ال الشقه دي... ولو كان باعها زي شقق العماره كلها ال باعها كان زماننا في الشارع

بقولك هسيبك دلوقتي لان ماما جايه وبتقعد تديني خطب ثم ضحكت بمجون

في المطعم جلست الفتيات علي منضده
وشهاب ومي علي اخري رغم انهم طلبو نفس الطعام

ولكنهم تعمدو ذلك حتي تستطيع اميمه ان تاكل وتتصرف بحريه اكثر لانها تكون اكثر تحفظا عندما يكون شهاب جالسا معهم
طلبو مشويات من الدجاج واللحوم

جلست الفتيات تاكلن مع قفشات شهد ولولو وهدوء اميمه
وعلي منضدة شهاب ومي القريبه منهم
قال شهاب لمي الذي يبدو عليها الارهاق
شهاب بحنان..... تعبتي
مي بارهاق. شويه بس تعب لذيذ
ضحك شهاب علي تعبيرها
وقال طيب انتي عرفتي ان عمي حجز في قاعة في اشهر الفنادق
صمتت مي قليلا ثم قالت
لو عاوز رايي انا مش عاوزه فرح في اشهر الاماكن
ممكن حفله لطيفه في الجنينه في الفيلا بصراحة انا مبحبش الاسراف في امور الافراح.دي والله ما بحسش فيها بركه
ايه رايك نعمل فرح بسيط في الفيلا دي جنينة الفيلا اجمل من مليون قاعة افراح مقفوله
نظر اليها شهاب باعجاب وقال لها. .. انا مقتنع علي فكره بكلامك جدا
ثم ضحك
مي بتساؤل..... بتضحك علي ايه
شهاب... اصل كانو عاملين فقره اغنيه دويتو وطلبوني علشان ندرب وطبعا رفضت
مي بتعجب..... الحاجات دي مستحيل نعملها
المشاعر الخاصه اسمها خاصه ليه
شهاب....
ليه
مي ضاحكه..... علشان خاصة ياشهاب بين اتنين بس اجمل واحلي
شهاب بتفهم..... خلاص ال تشوفيه انا هقنع عمي ونجهز الجنينه بكره
مي.... تمام ثم اضافت
اديني وفرت لك شوية تلاف كتيره
شهاب ضاحكا..... الاف ولا تلاف
مي المهم ايه رايك بقي مش استاهل شهر ولا اسبوعين عسل
شهاب..من غير ماتقولي اكيد. هنروح اوربا والففك العالم
مي بهدوء.... لأ انا عاوزه اروح حته صغيره من العالم (وهي تقبض بين اصبعيها)
نفسي نبدأ حياتنا بعمره قوي دا حلم حياتي
اماكن مقدسه... الحرم.... الكعبه..... المسجد النبوي الشريف بالمدينه المنوره
فيه عسل اكتر من كده
شهاب باعجاب..... خلاص هحجز وهنبقي في اقرب فندق للحرم كمان
مي بسعاده...... الله.... بجد فرحانه شكرا يا شهاب
شهاب وهو ينظر اليها بشوق......انتي احسن حاجه حصلتلي يامي
ابتلعت ريقها وقالت متاثره... مش اوي يعني دا انا حتت مي قد كده واشارت باصبعها
شهاب وهو يشير الي قلبه..... بس كبيره قوي هنا
ثم اشار الي قلبها وقال مازحا. . وانا هنا
مي بهدوء ورقه...... انت كل حاجه هنا
احم احم نحن هنا قالتها لولو التي استمعت لهم عن غير قصد
فصمتو في الحال
قالت مي تخاطب الجميع بما ان ماما واسامه جايين بكره وماما مصممه تروح علي المنصوره طبعا
فانا كمان هروح معاهم معلهش دا اكيد هيتعبكم شويه بس لازم اطلع من البيت ال اتولدت فيه... انا هطلب عمي اقنعه ناجل الفرح اسبوع علشان ماما واسامه يكونو ارتاحو من السفر وقضيت وقت معاهم
شهد ايوه لكن
مي بتوسل.... يا شهاب مش هينفع اسلم علي ماما وتاني يوم اسيبها يا جماعه احنا مجهزين كل حاجه اسبوع كمان مفيهاش حاجه
علشان برده ق اقعد مع ماما واسامه ارجوك يا شهاب انا عارفه انك تقدر تقنع عمي
مي بتصميم....و يوم الفرح يا شهاب هتيجي تاخدنا
شهد... كده بهدله وبعدين
اشار لها شهاب وقال.... خلاص يا شهد انا هعمل ال يريحها المشكله انها ممكن تتعب من المشوار بس انا هكلم عمي ونعمل ال هيه عاوزاه
قالت اميمه بجديه.... معلهش بقي لازم نرجع علشان هنتاخر علي السكن ومدام عايده تعمل مشكلة
قال شهاب..... طب اتفضلو اركبو هنوصلكم حالا
في سيارة شهاب
قالت مي.... متعرفش ميعاد وصول ماما واسامه امتي
شهاب بتردد....مش بالظبط بس مفروض يوصلو علي الساعه 12 بتوقيت مصر
مي برجاء. .. طيب انا هروح لهم المطار علشان كمان يحسو حد مهتم بيهم
شهاب..... طبعا يا مي انا هاجي لك عند الدار الساعه ١٠ اخدك نفطر وبعدين نروح سوا
مي بابتسامه.... ربنا يخليك ليه ما
بعد حوالي الساعة في الفيلا
اخبر شهاب نورالدين برغبة مي... فاعترض بشده ولكن شهاب اقنعه ان مي من حقها ان تجلس مع اهلها لمده كافية قبل الزواج
نور شخص الدين.... يعني موافق على رايها
شهاب بجديه.... والله يا عمي لوطلبت حاجه مش معقوله كنت عارضتها بس كل طلب بتطلبه بيبقي منطقي
ابتسم نورالدين وقال.... طيب يا شهاب واضاف بمكر
باين عليك بقيت بتحبها قوي
صمت شهاب فاضاف نور الدين بمرح
ما هي مي تتحب برده اطلبها وقول لها كلنا هنروح نقابل والدتها واسامه
وبعد اسبوع نعمل الفرح
دخلت شهد بعدان طرقت الباب وقالت
انا كمان ليه طلب
نظر لها شقيقها بتساؤل
قالت بأعين دامعه
انا اسفه يا عمو بس عاوزه...... وشهقت بالبكاء. . . عاوزه نفتح الفيلا بتاعتنا ونعمل فيها الفرح وشهاب يدخل فيها لو اسبوع
روح ماما وبابا هتحس ان بيتنا الحزين فرح من تاني..... ارجوكم تحققولي طلبي
في الصباح اصطفت سيارة نور الدين يقودها السائق
وسيارة شهاب ترافقه مي ليشاهدون الركاب العائدون الي ارض الوطن
كانت مي تشعر بفرحه وتوتر وما ان رات
امها واسامه ينزلون من سلم الطائره
حيث سمح المسئولين بالمطار لعائلة نورالدين بالدخول الي المطار من الداخل وحيث لايسمح للاخرين بذلك
صرخت مي.... اسامه حبيبي..... ماما
تاثر شهاب ونور الدين حينما راءو بكاء مي كالاطفال من الفرحه حينما لمحت شقيقها
واخيرا احتضنت مي صغيرها من جديد
كان مرحا كعادته ويرتدي قبعه مضحكه
وقال... انا بقيت كويس يا مي الحمد لله وهبدأ في التحدي علشان الموبايل
ونظر الي شهاب وقال.. ابيه شهاب حبيبي
وارتمي في احضانه بحنان وود
كذلك احتصنت نادره ابنتها بشوق وحنان
وضحك الجميع حينما اقترب اسامه من نورالدين والقي نفسه بين احضانه صائحا
وحشتني والله يا جدو نور الدين بيه
وجاي بذات نفسك كمان
مرح اسامه دائما يضيف البسمه علي وجوه الجميع بتلقائيته وتصرفاته البريئه
وعاد الجميع مسرورين بعودة الغائب
صمم نور الدين ان يقضوا بعض الوقت بالفيلا حيث احسن استقبالهم
ثم امر السائق ان يقل مي مع اهلها الي مدينة المنصورة حيث بيتهم الصغير الملئ بالرحمه والحب........ علي عهد باللقاء بعد اسبوع في حفل زفاف العروسين.....



تعليقات