
رواية نور الصعيد
الفصل الخامس والعشرون 25 والسادس والعشرون 26
بقلم رقيه طارق
يكتشف معدن الانسان ، من خلال مراعاته لمشاعر الاخرين .
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
في صباح يوم جديد حاملاً السعاده للبعض والتعاسه للبعض الاخر
>>في المطار <<
كان كل من فهد ونور ومازن وزهره متجهين الي الطائره وكل منهم يحيط به هاله من القوه والجبروت تجبر الجميع علي النظر لهم فهذا اقل شئ لدي اسود وملوك ساحه الاعمال
لتنتهي الاجراءات سريعاً فمن لا يعلم اصحاب اكبر شركات في الشرق الاوسط واكبر رجال اعمال في مصر
كانت نور ترتدي 👇
كان كل من فهد ونور ومازن وزهره متجهين الي الطائره وكل منهم يحيط به هاله من القوه والجبروت تجبر الجميع علي النظر لهم فهذا اقل شئ لدي اسود وملوك ساحه الاعماللتنتهي الاجراءات سريعاً فمن لا يعلم اصحاب اكبر شركات في الشرق الاوسط واكبر رجال اعمال في م...
وتترك لشعرها العنان وترش من عطرها الساحر مع ميكاب رقيق
وكانت زهره ترتدي 👇
وتصنع كعكه فوضاويه جعلتها جميله للغايه واكملت زينتها بميكاب رقيق ورشت القليل من عطرها الساحر وكان فهد يرتدي 👇
وتصنع كعكه فوضاويه جعلتها جميله للغايه واكملت زينتها بميكاب رقيق ورشت القليل من عطرها الساحر
وكان فهد يرتدي 👇
وتصنع كعكه فوضاويه جعلتها جميله للغايه واكملت زينتها بميكاب رقيق ورشت القليل من عطرها الساحر وكان فهد يرتدي 👇
وشعره مصفف بطريقه جميله جعلته جميل للغايه
ولم يقل مازن جمال عن فهد فقد ارتدي 👇
وصفف شعره الناعم بطريقه جذابه للغايه كان اربعتهم ملوك متربعين علي عرش الوسامه ليصل كل منهم الي الطائره الخاصه بهم لنستمع الي صوت ياتي قائلاً ( تُعلن الخطوط الجويه المصريه عن بدأ اقلاع الطائره الخاصه رقم 89227 لليوم المتجهه الي الولايات المتحده الا...
وصفف شعره الناعم بطريقه جذابه للغايه
كان اربعتهم ملوك متربعين علي عرش الوسامه
ليصل كل منهم الي الطائره الخاصه بهم لنستمع الي صوت ياتي قائلاً ( تُعلن الخطوط الجويه المصريه عن بدأ اقلاع الطائره الخاصه رقم 89227 لليوم المتجهه الي الولايات المتحده الامريكيه نتمني لكم السلامه
ليجلس كل من نور وفهد في الامام ومازن وزهره بالخلف
مازن بتزمر : هو احنا كان لازم نروح يعني الحفله دي اوي
زهره بضحكه مكتومه وهي تمثل الجديه بحاجب مرفوع قائله : دا شغلي حضرتك
مازن بغيط : اه شغلك ميتعملش غير بعد كام ساعه من كتب كتابنا دا انا ملحقتش اتلم عليكي ١٠ دقايق من بعد كتب الكتاب يا شيخه حسبي الله ونعم الوكيل في اللي كان السبب
لتفلت منها ضحكه جعلتها فاتنه لينظر لها بعشق بالغ وتخجل هي بشده
ليقول مازن بخبث : زهره تعالي اقولك حاجه
زهره ببراءه :حاجه ايه؟
ليقوم بتقبيلها بجانب شفتيها بسرعه
لتقول زهره بصوت عالي نسبياً بخجل وهي تضرب زراعه: انت... انت قليل الادب
مازن بشغب وضحكه جميله : اقولك الكبيره بقا؟ انا مشوفتش ١٠ دقايق تربيه guess what (خمني ماذا) مكنش حد فاضي يربيني
ليستمع كل منهما الي صوت فهد من الامام قائلاً : طب اتلم بقا واحترم نفسك علشان احنا في الهوا وممكن نتقلب في اي لحظه مش طالبه هي قله ادبك دلوقتي
مازن بخبث وضحك : والله اللي غيران مننا يعمل زينا
ليقول بصوت خافت : ما هي نايمه للاسف
ثم يقول بصوت عالي نسبياً ليسمعه مازن وزهره : طب اتخمدوا بقا شويه علشان ١٢ ساعه وهنكون في الاوتيل هنجهز وهنطلع علي الحفله علطول
ليقول مازن بتزمر : نامي يا زهره نامي يا حبيبتي ربنا يبعد عنا الحقوديتش (الحقوديين اللي هو فهد يعني هه 😂😂)1
فهد بعصبيه مصطنعه: نام بقا ومتصدعنيش بدل ما اجي احدفك من الطياره
مازن بخوف مصطنع : انا نمت اصلاً يا باشا
في الامام كانت نور ترتدي غطاء العينين وتمثل النوم ولكنها كانت تفكر فيما حدث بعد عودتهم من الحفل
☕🖤Flash back 🖤☕
نور لفيروز بجديه : فيروز انا هروح لجدي
فيروز بخوف واضح : اللي شيفاه صح اعمليه
لتحتضنها نور وتقول بطمئنينه : صدقيني انا عارفه انك خايفه بس انا ممكن ابصملك بالعشره ان جدي اكتر حد ممكن يوقف معاكي في موضوع زي دا جدي حنين وقلبه طيب قوي وبيحبنا اكتر من اي حاجه تاني متخافيش انا معاكي خليكي واثقه فيا
فيروز بابتسامه : انا واثقه فيكي يا نور اعملي اللي شيفاه صح
لتبتسم لها نور ابتسامه دافئه وتقبل راسها وتذهب لتخبر الجد الشافعي
وتطرق باب غرفته طرقات خفيفه لتسمع الي صوت جدها الحنون من الداخل يقول : ادخل
لتقول نور : جدي ممكن اتكلم معاك هبابه ( شويه)
الجد الشافعي بابتسامه : تعالي يا نواره قلبي
لتقبل نور يده وتقول بحب : عامل ايه يا جلبي (قلبي)
الجد الشافعي بحب :الحمدلله يا بنيتي
نور بعد ان تنهدت تنهيده تحمل الكثير من
الحديث المخفي : جدي كنت عايزه اتحدت معاك في موضوع اكده
الجد بحنان : اتحدتي (اتكلمي) يا نور فهد زعلك ولا حاجه قوليلي وانا اقطملك (اقطعلك) رقبته
نور : لا يا جدي الموضوع ملهوش علاقه بفهد انا وفهد الحمدلله كويسين مع بعض
الجد : طب تمام اومال ايه الموضوع عاد
نور بهدوء : فيروز
الجد بتعجب : فيروز!!
نور وهي تجلس بجانب جدها وتقول بهدوء : بص يا جدي انا عارفه انك اكتر حد في الدنيا بيحبنا وبيخاف علينا علشان كده جيتلك انا هحكيلك بس عيزاك تتعامل مع الموضوع بالراحه
الجد ببعض الخوف؛ : احكي يا بنيتي
نور بجديه : الموضوع هو.........
لتحكي نور كل شئ لجدها
الجد بحزن علي حفيدته الصغيره : يا بتي حسبي الله ونعم الوكيل فيهم ولاد الكلب الانجاس طب وايه العمل دلوك
نور بحزن علي فيروز : دلوقتي هي لازم تتحجز في المستشفي ١٠ ايام علشان يخرج السم دا من جسمها نهائي ولان اعراضه الانساحبيه خطيره ممكن لقدر الله توصل لدرجه ان المريض يأذي نفسه او حد تاني علشان ياخد الجرعه هما هيقدروا يتحكموا فيها هناك و في حدود جلستين او تلاته لتحسين النفسيه علشان حالتها النفسيه هتكون مدهوره الفتره دي بشكل كبير انا عايزه منك حاجه يا جدي
الجد بحزن : قولي يا بتي
نور بجديه : عيزاك تتكلم معاها تهديها وتحسسها بالامان لان المريض في الفتره دي بيكون مفتقد الأمان والثقه في نفسه وفي كل اللي حواليه
شاهد أيضًا
ثم تكمل بحزن : كل اللي حصل ل فيروز دا يا جدي كان بسببنا احنا فيروز طول عمرها من وهي صغيره كانت شخصيتها ضعيفه وهشه كانت محتاجه الحنان والاهتمام بس للاسف كل واحد فينا كان واخده تفكيره ملقيتش الاهتمام من حد فينا محدش اهتم انها اصغر واحده في البيت ويتيمه طول ما هي بتاكل احسن اكل وبتشرب احسن شُرب وبتلبس احسن هدوم تبقي هي كده تمام بس دا مش صح فيروز نقيه بس ملقيتش حد يحافظ علي نقائها دا امها استغلت دا ف انها تبخ سمها في عقل فيروز وخلتها تكرهنا وتحب الفلوس بس رغم كل دا فيروز مكنتش محتاجه حاجه غير انها تشوف الحنان مننا وحبنا واهتمامنا بيها حتي ملاحظناش احنا بقيت زي الورده الدبلانه احنا لازم نعوضها عن كل حاجه لازم تتعالج من غير ما حد يعرف باللي حصلها وانا فعلاً خدتها معايا مصر علشان اعمللها التحاليل اللازمه واعرف الحاله وصلت لحد فين والمشرف علي حالتها دي الدكتور اسلام علي الحسيني وهو طمني علي الاوضاع حضرتك عارف اني مسافره بكرا الفجر امريكا علشان الحفله واول ما ارجع باذن الله هنبدأ جلسات العلاج
الجد الشافعي بحزن : لا يا نور انا مش هخلي حفيدتي تتعذب كل ده انا هاخدها ونطلعوا علي مصر وهخليها تبدأ العلاج اهناك ومش هخلي مخلوق علي وش الارض يعرف باللي حصل
ثم يكمل بغضب : بس وعهد الله لخلي الكلاب دول يبكوا بدل الدموع دم واوديهم ورا الشمس
نور وهي تهدأ جدها : هما فعلاً بقيوا ورا الشمس
ثم سردت له الخطه واتفاقها مع المقدم كارما وشجاعه فيروز
الجد بهدوء : ناديلي فيروز يا نور
لتذهب نور وتاتي فيروز في الحال الي جدها
فيروز بخوف ودموع : نعم يا جدي طلبتي
الجد بهدوء : نور قالتلي علي كل حاجه يا فيروز
فيروز ببكاء وخوف مما هو اتي : والله يا جدي انا ما ليا ذنب انا اتاخدت غدر
لياخذها الجد في احضانه ويربت علي ظهرها بحنان ويقول : انا اللي اسف يا بتي علي اللي حصل كل واحد اتلاها ( انشغل) في اموره واهملناكي احنا اللي مفروض نكون ليكي السند والضهر احنا اللي قسمنا ضهرك بس من النهارده انا هبقي في ضهرك واخواتك وكلنا معاكي وهتتعالجي وتبقي احسن عالمه اثار في الدنيا كلها
ثم يكمل بمرح : وليكي عليا يا ستي ان بعد ما تخفي اجيبلك الهديه اللي انتي عيزاها
لتقول نور بمرح وشقاوه : ايوه بقا يا ست فيروز خلاص انتي دلوقتي اللي بقيتي علي الحجر وانا اللي اترمي
ثم تكمل بتمثيل : خدتوني لحم ورمتوني عضم
لتبتسم فيروز من بين دموعها وتقول بسعاده
غامره وهي تحتضنهم : ربنا يخليكم ليا وميحرمنيش منكم ابداً انا بحبكم قوي بجد
الجد / نور بحنان : ولا يحرمنا منك ابداً
🎥🎞️End flash back🎞️🎥
استيقظت علي يد تهزها ولم يكن الا فهد فيبدو انها نامت من التفكير
فهد بحنان : نور قومي وفوقي يلا احنا وصلنا
لتستيقظ نور وتقول بابتسامه : ماشي يا حبيبي اديني فوقت
لينزل كل منهم مع زوجته بطالتهم الخاطفه للانفاس وتنتهي اجراءات المطار سريعاً بسبب مكانتهم الكبيره تحت انظار جميع من في المطار وهم يطالعونهم باعجاب
ويستقبلهم اسطول من السيارات المُعد لحمايتهم لياخذهم الي فيلا عائله الشافعي الموجود هناك وكانت الفيلا عباره عن لوحه فنيه من الجمال
حديقه كبيره بها اجمل واجود انواع الزهور والاشجار
حمام سباحه كبير مزين بالاضاءه الملونه مما اضاف سحراً خاص لها ومنضده تتوسط مكان من الحديقه وحولها عدد من الكراسي المريحه ومرجيحه في مكان قريب منها والفيلا تتكون من طابقين من اللون الرمادي والابيض علي الطراز الموديرن
الشكل من الخارج 👇
ويستقبلهم اسطول من السيارات المُعد لحمايتهم لياخذهم الي فيلا عائله الشافعي الموجود هناك وكانت الفيلا عباره عن لوحه فنيه من الجمالحديقه كبيره بها اجمل واجود انواع الزهور والاشجارحمام سباحه كبير مزين بالاضاءه الملونه مما اضاف سحراً خاص لها ومنضده ت...
لتقول نور : دلوقتي كل واحد هيروح يجهز لان الحفله بعد ساعه زهره انتي عارفه اوضتك ومازن انت اوضتك جمب اوضه زهره
مازن بهمس : حسبي الله ونعم الوكيل فيكي رخمه زي جوزك
نور بحده وهي تنظر له بمكر : بتقول حاجه يا مازن
مازن بابسامه سمجه : بقول اذكار ايه مخدش حسنات
نور بابتسامه بارده : لا خد يا خويا حسنات علشان ممكن تحتاجهم الفتره اللي جايه
ليذهب كل من زهره ومازن لغرفته تحت ضحك زهره ونور وفهد الذي كان يتابع كل شئ دون تعليق وضيق مازن من ابعاده عن زهره لقبل اعلان حفل الزفاف
(ايوه كل الهيصه اللي حصلت دي كانت كتب كتاب بس 😂😂😂)
ليدخل كل من نور وفهد جناحهم والذي كان يتكون من غرفتين ومطبخ امريكي مفتوح وحمام داخلي في كل حجره وحمام رئيسي وصاله كبيره بها جهاز تلفاز بعرض الحائط والحائط الخلفي من الزجاج المقاوم للكسر والعاكس للرؤيه
(يعني اللي برا ميقدرش يشوف ايه اللي بيحصل جوه والعكس)
وكان الجناح والفيلا بالكامل من اللونين الاسود والرمادي والابيض والاثاث موديرن جميل للغايه
فهد وهو يحتضن نور من ظهرها : وحشتيني
نور بخجل : وحشتك ازاي بقا هو انا سبتك ياسي فهد
فهد بحب ومرح : لا يا ست نور مسبتنيش ولا حاجه بس انتي بتوحشيني حتي لو انتي
معايا قوليلي بقا زوق مين الفيلا الجامده دي اكيد زوقك صح
نور بضحك ودلع : عجبتك
فهد بصدق : تحفه بجد واللون الابيض مع الاسود والرمادي خرافه
ثم يكمل باستغراب : بس ليه الالوان دي بالذات
نور وهي تنظر في عينيه وتقول بابتسامه : علشان ٣ اسباب الاول ان الالوان دي اكتر الوان ممكن لو اتعمل كل منها لوحده مش هتدي معني ولا شكل ولما بيتجمعوا مع بعض بيدوا لوحه فنيه جميله ودا بيدي معني الكمال
وتاني سبب اني بحب الالوان دي
فهد بابتسامه : وتالت سبب بقا
نور بابتسامه مشرقه : علشان الالوان دي بتفكرنا بالاشخاص الموجودين حولينا
فهد باستغراب : مش فاهم
نور بتوضيح : زي ما في الانسان الكويس واللي بيتمثل باللون الابيض في الانسان الوحش اللي بيتمثل باللون الاسود بين دول ودول في ناس تانيه تتمثل باللون الرمادي ودول الناس اللي محتاجين حد يوجهم سواء في طريق الخير او طريق الشر
فهد بابتسامه : مكنتش اتخيل دماغك كده ابداً
نور وهي تضع يدها علي صدر فهد : ودلوقتي شوفت دماغي ازاي انا كان نفسي من اول ما اتجوزنا نقعد مع بعض ونشوف دماغ وتفكير وشخصيه بعض بس اللي فات خلاص صفحه واتقفلت واحنا بنتعرف علي بعض من اول وجديد دلوقتي
ثم تقول وهي تتحرر من بين يدين فهد : يلا بقا علشان نجهز للحفله مش باقي كتير وعلشان اعرفك علي شريكي التاني هناك
#الفصل_٢٦
إذا أخبرتك عن ظُلمتي , هل ستظل تنظرُ إليَّ وكأني شمس؟.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
انتهي كل منهم من التجهز للحفل فكان كل منهم ايه من ايات الجمال
فكانت نور ترتدي 👇
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃انتهي كل منهم من التجهز للحفل فكان كل منهم ايه من ايات الجمال فكانت نور ترتدي 👇3
تسريحه الشعر 👇
تسريحه الشعر 👇
الميكاب 👇
ورشت من عطرها المميز وبعض الاكسسوارات الرقيقه فكانت فاتنه
ورشت من عطرها المميز وبعض الاكسسوارات الرقيقه فكانت فاتنه
وكان فهد يرتدي 👇
وكان فهد يرتدي 👇
ورش من عطره الساحر وصفف شعره بطريقه جذابه فكان جذاب للغايه وكأن كل منهم يحقق مقوله
الاسود يليق بي
اما زهره فكانت ترتدي 👇
اما زهره فكانت ترتدي 👇
الشعر 👇
الميكاب 👇
الميكاب 👇
ورشت من عطرها الرقيق مع بعض الاكسسوارات الرقيقهفكانت زهره بالفعل ينتشر رحيقها في الافق
ورشت من عطرها الرقيق مع بعض الاكسسوارات الرقيقه
فكانت زهره بالفعل ينتشر رحيقها في الافق
اما مازن فكان يرتدي 👇
اما مازن فكان يرتدي 👇
مع تسريحه شعر جذابه واكمل تالقه بعطره الساحر
فهد باستعجال : يلا يا نور اتاخرنا
نور وهي تخرج من غرفه الملابس : انا خلصت اهو
لينظر فهد لنور بصدمه وهيام فكانت ساحر
لتقول نور وهي تحمل حقيبتها : يلا يا فهد
لكنها لم تجد استجابه فقد كان فهد سارحاً في هذا
الجمال لتهزه نور وهي تقول باستغراب : فهد.. فهد مالك
ليفيق فهد من صدمته ويقول بمشاغبه
فهد بمشاغبه وهيام : صلاه النبي احسن ايه
الصاروخ دا صروخ ايه دا انتي قاعده صواريخ2
نور باحراج وقد تلون وجهها باللون الاحمر : بجد طالعه حلوه
فهد بمشاغبه وهو يحيط خصرها : انتي حلوه وقمر طول الوقت مش دلوقتي بس
ثم يكمل بوقاحه وضحك وهو يغمز لها : انا بقول ان الحفله دي مش مهمه اوي يعني تيجي احكيلك حدوته
نور وهي تدفعه باحراج شديد قائله : فهد اتلم بقا الله ما انت كنت محترم ايه حصلك
فهد بضحك : انا يا بنتي شكراً علي ثقتك الغاليه
ثم يقول لها بهيام : نور غمضي عينيك
نور بابتسامه : ماشي ثم اكملت بحده مصطنه : بس اقسم بالله لو عملت حركه كده او كده لهزعلك
فهد بضحك واشمئزاز مصطنع : قنبله رومانسيه يا قلبي
لتغمض نور عينيها ويخرج فهد علبه من القطيفه ذات لون اسود ويقول
فهد بحب : فتحي عينك يا نوري
لتفتح نور عينيها ببطى لتنصدم من جمال الهديه فكان عباره عن طقم من الالماس بغايه الجمال 👇
لتفتح نور عينيها ببطى لتنصدم من جمال الهديه فكان عباره عن طقم من الالماس بغايه الجمال 👇6
لتصدم نور من جمال الطقم وتقول : هو الطقم دا علشاني!؟
فهد برومانسيه وهو يلبسه لها : هو انا عندي اغلي منك يا اجمل واحلي نور في الدنيا
لتحتضنه نور بفرحه وتقول : انا بحبك اوووي يا فهد ربنا يخليك ليا
ليحيط فهد بخصرها ويقول بهيام : وانا بموت فيكي يا روح الفهد
(الكاتبه بهيام : حييييح سوري اندمجت شويه 😂😂)2
عند مازن
كان ينتظر زهرته امام باب حجرتها وهو يقول بصوت خافت : منك لله يا نور يا بت محمد علي المرمطه اللي بتمرمطيهالي دي فيها ايه يعني لو قعدنا انا وهي في جناح زيهم ما هي مراتي ثم يكمل بتقليد مضحك : لا يا مازن لما تعملوا الفرح دا مجرد كتب كتاب وزهره امانه في رقبتي دلوقتي لو قربتلها هعلقك ننننيييي بارده زي جوزك1
كانت زهره تقف امام باب الحجره منذ مده لكنه لم يكن منتبه لها بسبب غيظه من نور
لتقول زهره بجديه مصطنعه وهي تحاول جاهده التماسك : ايه دا يا مازن بتكلم نفسك انت اتجننت ولا ايه
لينظر لها مازن بهيام فقد كانت مثل الزهره بالفعل في جمالها ثم يقول بغيره : انا هاخدك معايا الحفله ازاي بجمالك دا يخربيت جمالك وطعامتك يا شيخه ثم يقول بهمس : يحرقك يا نور يا بت الشافعي
ثم يقترب منها جاذباً اياها الي صدره المعضل قائلاً برومانسيه وهو يخرج من خلف ظهره باقه من الورود الجوري فهي تعشقه ليمد يده لها بالورود ويقول:
احترت ان اجلب لكي القمر ام النجوم فشعرت ان كلاهما لا يناسباكي وان جلبت لكي اللؤلؤ والالماس
سيصبح ذلك عليكي قليل فجلبت لكي زهوراً انتي ملكتها فانتي اجمل زهره مهما كثر وتعدد جمال الزهور
(بقلمي ♥️)1
لتنظر له زهره بتاثر ودموع تُهدد بالنزول وتقول بسعاده غامره وهي تحتضنه انت احسن واجمل شخص في الدنيا انا بحبك اوي يا مازن
ليحتضنها مازن بدوره ويقول : وانتي احلي زهره شوفتها في حياتي وبعشقك يا قلب مازن انتي
ليخرج كل منهم الي الفندق الذي سيقام به الحفل وخلفهم اسطول من السيارات
-----------------------------------
في مصر وبالاخص في شركه النور
تدخل ندي وهي شارده الذهن فيما حدث وفيما سيحدث لتصطدم بشخص كان يحمل عده ملفات
لتقول بأسف بعدما رجعت لصوابها وانحنت لتلتقط معه الملفات : انا اسفه بجد كنت سرحانه ومخدتش بالي
ليقول لها بابتسامه وهو يمد يده معرفاً : انا جاسم مرتضي مهندس هنا وانتي؟
لتصافحه قائله بابتسامه : وانا ندي محاسبه هنا
جاسم بابتسامه جميله اظهرت غمازته الموجوده في خده الايمن : اتشرفت بمعرفتك
ندي بابتسامه هي الاخري : ليا الشرف معلش انا لازم امشي دلوقتي وبكرر اسفي مره تانيه
لتذهب ندي الي شذي سكرتيره نور
ندي بابتسامه : صباح الخير
شذي بابتسامه مماثله : صباح الفل يا ندي اخبارك ايه
ندي بابتسامه : الحمدلله معلش كنت عايزه اسال استاذه نور هتيجي امتي من السفر علشان كنت عيزاها في موضوع مهم
شذي : هي هتيجي كمان يومين باذن الله لما توصل هقولك
لتشكرها ندي وتتجه الي مكتبها لتجلس علي المكتب وتشرد قليلاً فيما حدث من انهيار والدتها وكل ما حدث لها كيف تحملت ولازالت تتحمل كل هذا كم تالمت وماذا عن هذا الذي يسمي والدها اين هو الان وماذا يفعل هل سيتقبلها وهل يمكن ان يعود والدها لوالدتها ويصبحون اسره من جديد ام ماذا ستفعل الحياه بهم اكثر من ذلك
وكيف ستواجه نور هل ستقول لها بكل سهوله مرحباً انا اختك الحقيقيه ووالدتك علي قيد الحياه هي حتي فكرت ف ماذا يمكن ان يكونوا اخبروها عن والدتها سيكونون اخبروها مثلاً ان والدتك هربت مع عشيقها ام ماذا الكثير والكثير من الاسئله حتي اصبح دماغها علي وشك الانفجار
.............
ولم يكن الامر مختلفاً كتيراً عند محمد
فكان جالساً في غرفته حاملاً بين يديه بروازاً داخله صوره لمعذبه قلبه وهو يقول بألم : ليه يا روقيه ليه تخونيني وتسيبيني انا ونور دا انا كنت بعشقك كنتي انتي الهوا اللي بتنفسه ليه غدرتي وسبتيني ياما نفسي يكون دا كله وهم او حلم واصحي منه تكوني انتي ونور جمبي ونكون مستنيين طفلنا الجديد ليه تقتلي بتك او ولدك وتهربي مع حد تاني ليه.. ليييه
لتنهمر دموعه بضعف وكسره فقد كسر رحيلها قلبه
............2
عند روقيه كانت تمسك في يدها صورته وتقول بألم ودموع تغطي وجنتاها بغزاره : عمري ما سبتك يا ضي عيوني انا عمري ما فكرت في غيرك ولا خُنتك يا محمد انت كنت النفس اللي بتنفسه كنت عشقي.. عشق صبايا وشيبي انا عملت كده علشانك وعلشان نور علشان متتأذوش مكنتش هتسيبكم يا محمد مكنتش هترحمك
بيقولوا الحب دا اطهر شئ في الوجود الحب يعني تضحيه علشان اكده ان ضحيت.. ضحيت بكل حاجه علشان انتوا تعيشوا ثم تتنهد بمراره وتقول يارب كون معايا وصبرني يارب
كم هو مؤلم ان تضحي والذي تضحي لاجله لا يعلم شئ عن تلك التضحيه قلوب تتحطم ولوعه الشوق والفراق تكويها وكل هذا بسبب اشخاص حجب الشر والطمع الرؤيه عنهم ليدهسوا كل من يقف في طريقهم بلا رحمه وبدون الاحساس بالذنب ولكن كان يقال قديماً ان لكل شر نهايه ولابد ان ينتصر الخير اخيراً فهل سينتصر الخير بالفعل ام قصتنا مختلفه
............
<عوده الي الولايات المتحدة الأمريكية >
يصل اسطول سيارات ابطالنا لينزلوا من السياره بطالتهم الخاطفه للانفاس تحت فلاش كاميرات الصحافه المتلهفه لاي اخبار وبالاخص في هذا الحفل ف اليوم الحفل الثانوي لشركه magic العالميه وظهر اول شريك في هذه الشركه وهي سيده الاعمال الصغيره والبارعه نور محمد الشافعي الملقبه بالكوبرا وزوجها رجل الاعمال الشاب والفاتن فهد منصور الشافعي الملقب ب فهد الاقتصاد و ايضاً سيده الاعمال الشابه زهره شريكه نور في شركه النور و شريكه في بعض صفقات شركه magic والملقبه ب الاعصار واخيراً وليس اخراً رجل الاعمال الشاب مازن الاحمدي الملقب بسوق العمل ب اسم القيصر وشريك فهد في الشركه كان جميع الصحفين ينتظرون ان يحصلوا علي اي معلومه يمكن ان تكون سبق صحفي ليمنع الحراس الشخصيين الصحفيين من الاقتراب ويدخل كل واحد من ابطالنا بطالته الجذابه الخاطفه للانفاس
ليبارك لهم الموجودين وتصعد نور الي الاستيدج وتقول بلغه انجليزيه متقنه
(الحوار مترجم)
نور بثقه : اشكركم كثيراً لحضوركم اليوم وتشريفكم لنا كنا نهدف منذ البدأ الي تقديم شئ يخدم المجتمع وبكل امانه وصدق وقد كان فضل الله كبير للغايه علينا ليمنحنا كل هذا النجاح ونصبح ما نحن عليه اليوم لقد سبق وعرفتم الشريك الاول في شركه magic واليوم ستتعرفون علي الشريك الثاني وهو السيد ادم محمد الجيار الملقب بوحش الاقتصاد (ادم محمد الجيار بطل روايه بت ذوات اسكريبت مستقبلي) ارجوا من السيد ادم القدوم والقاء كلمه
ليجذب انتباه الجميع شاب وسيم للغايه ببدلته السوداء وهو يتقدم نحو نور ويقول بثقه :
اشكر السيد نور كثيراً علي تقديمها لي واشكركم لحضور حفلنا الثانوي اليوم ومشاركتنا تلك الفرحه وهذا الفخر بذلك الصرح العظيم اتمني ان تستمتعوا بالحفل
ليصفق لهم الجميع بحراره ويلتقط الصحفيين الكثير من الصور ويسألوهم الكثير من الاسأله التي كان يجاوب عليها ابطالنا بثقه وغرور لا يناسب سواهم ورقص كل عاشق مع معشوقته
............
في قصر الشافعي كان الجميع يشاهدون الحفل علي التلفاز فانه يزاع علي معظم قنوات الاخبار العالميه فمن سيفوت تلك الفرصه الذهبيه ليشعر جميع من بالعائله بالفخر الا تلك الحيه المسماه بسعاد تتوعد لهم بالهلاك ولا تعلم تلك الحيه المثل الذي يقول ( كل ساق سيُسقي بما سقي ولا يظلم ربك احداً وكما تدين تدان)
لياتي لها اتصال من شخص
لتترك المكان سريعاً وتذهب الي غرفته للتحدث معه
سعاد بصرامه : ها طمني في اخبار جديده
المجهول بتوتر : اللي قدرت اوصله انها لسه عايشه وساكنه في القاهره ومعاها بت سنها ٢١ سنه بس العنوان بتاعها لسه موصلنهوش
سعاد بغضب : هو انا بديلك الفلوس دي كلها علشان في الاخر تقولي لسه اسمعني كويس تدور عليها وتلاقيها في اقرب وقت وتقتلها هي وبتها وتتصل بيا المره اللي جايه تقول خبر موت روقيه وبتها مش تقولي اخبار زي وشك كده انت سامع والا قسماً عظماً انت عارف انا اقدر اعمل فيك ايه وعارف ان مع سعاد الشافعي الغلطه بفوره
المجهول بتوتر : حاضر يا هانم حاضر
كان باب الغرفه مفتوحاً قليلاً واستمع لهذا الحديث شخص مجهول لتشعر سعاد بظل شخص امام الحجر وعندما اقتربت من الباب وجدت ان الممر فارغ
سعاد بلا مبالاه : يظهر اني كنت بتخيل لتنزل الي اسفل مره اخري
لتخرج فتاه من الحجره المجاوره لحجره سعاد
وهي تقول بحقد وقرف : هتفضلي زي ما انتي يا سعاد غلاويه وشطانه عمرك ما هتتغيري ولا تنضفي بس يا انا يا انتي يا بت الشافعي نهايتك هتبقي علي ايدي..
الفصل السابع والعشرون والثامن والعشرون من هنا
لقراءة جميع فصول الرواية من هنا