رواية رحم للايجار الفصل الثاني والسبعون 72 ج2 الجزء الثالث بقلم ريحانة الجنه


رواية رحم للايجار
الفصل الثاني والسبعون 72 ج2 
الجزء الثالث
بقلم ريحانة الجنه

((حب الفرسان))
كان واقف منتظرها بقلق من تأخيرها وخصوصا انها ما اتصلتش بيه نهائي من وقت طلوعها عند ماريان!! انتبه ليها بتقرب عليه لكن حالتها تقلق وتحزن حقيقي ... تايهة وشاردة في حالة مريبة ويمكن اصعب من كل مرة بيوصلها لنفس الموقف !! قرب عليها بخوف شديد!!

وليد بقلق: دكتورة انتي كويسة !؟؟

بصت ليه بصمت من غير كلام وكأنها مش لاقية رد يوصف حالها او يجاوب عن سؤاله!! هي فعلا ممكن تبقي كويسة بعد اللي سمعته  وعرفته !؟؟

وليد بخوف اكتر من سكوتها: دكتورة ماليكة انتي سمعاني!! فيه ايه ! حد ضايقك فوق!! هي عملتلك حاجة !! مالك ساكتة ليه !؟

اتنهدت بوجع وهي بتخفي دموعها من اللي بتخفيها نظارتها الشمس وكأنها بتهرب بيها من عيون الناس كلها !!

ماليكة بخمول وتيه: وليد ! وديني اي مكان فاضي عايزة اقعد لوحدي!! مش عايزة اشوف قصادي غير النيل والفضا وبس!! ممكن !! وارجوك من غير اسئلة ولا كلام ..انا حقيقي ما عنديش طاقة اتنفس!! مخنوقة عايزة اتنفس مش عارفة !!

وليد اندهش من كلامها وحالتها !! اتنهد بشفقة وحرك رأسه بتفهم وتأكيد!!!
وليد: حاضر اتفضلي اركبي هوديكي مكان ما تحبي !!

ركبت معاه بصمت وسكوت وهو اخدها فعلا للمكان اللي طلبته!!

مالكية بإرهاق: ياريت تروح انت وتسيب ليا العربية !! انا عايزة اكون لوحدي ومش عارفه هقعد هنا لحد امتي!!

وليد برفض: مستحيل اسيبك لوحدك !! اقعدي لوحدك هناك براحتك زي ما تحبي وانا هنا منتظرك وبراقبك ويارب تفضلي لحد الليل انا معاكي ماتحمليش هم !! وقت ما ترتاحي وتحبي اروحك هنمشي !!

حركت رأسها بخفة وسكوت و  نزلت بهدوء وقعدت بعيد عنه لوحدها بتيه وانكسار!! بصت بعيونها للفضا وكأنها شايفة صورته قصادها واقف خجلان ساكت مش عارف يوجهها !!

ماليكة بحزن وعتاب : انت ازاي كنت كدة !! انت حقيقي ولا كل اللي عرفته عندك من يوم موتك ده مجرد خيال !! انت ازاي كنت بالبشاعة دي!!

دموعها خانتها كالعادة بوجع: ليه انت بالاخص احبك!! ليه وازاي كل السنين اللي فاتت دي وانا ما عرفتش حقيقتك !! ازاي كنت قادر تتلون وتكدب وتغش بالشكل والحرفية دي كلها !! انا ليه انخدعت فيك للدرجة دي !!
انا كل مرة اتسأل نفس السؤال من كل واحدة اقابلها !!  انا ازاي حبيتك وليه !! تفتكر انا سهل عليا اللي بعيشه بسببك كل يوم ده !! غصب عني لازم اكابر واقول اني نسيتك وان اللي بعمله مجرد وفاء لوصية وأمانة مش اكتر !! مش قادرة اقول اللي جوايا ولا اعترف بيه !!؟ لازم اقول اني خرجتك من قلبي لازم !!
انا شبه نسيتك تقريبا كدة بفتكرك علي فترات متباعدة !! انا شبه نسيتك قلبي في نسيانك مابقاش محتاج اي مساعدة !!

ماليكة غمضت عيونها بإنكسار: كل يوم اقول اني عديت مرحلة الوجع بموتك خلاص!! كل ما حد يسألني اقوله بقيت بخير والايام الاولي الصعبة عدت خلاص !! مجبرة اقول كدة يا مالك مجبرة!! مجبرة اقنع كل اللي حاوليا اني نسيت وجعي بسببك وانشغلت بالبنات والستات اللي انت كسرتهم ودمرتهم !! لازم اقول اني وقفت علي رجلي وقاومت وقدرت علي حزني منك  وصدمتي فيك !!

تلقائي وبالوقت الوجع اللي انا فيه بيروح... وبدأت الاقي في حياتي حاجات كتيرة اهم مش بشغل بالي بجزء بسيط مجروح في الروح ده مافيش جرح بيفضل مفتوح لازم بيلم !!

كان وضع يحزن والموضوع في كان في  الاول  مش سهل وصعب  عليا .. بس انا بتحسن وبيقت علي وشك ان انسي و وارجع بعدك طبيعية ...
غمضت عيونها بوجع وكسرة قلب وضياع روح!! كل شئ جواها متدمر لأشلاء متبعترة !! انسانة تايهة موجوعة القلب والروح وحتي العقل بقي ضايع ومتشتت !!
بكت بحرقة وضعف يحزن : بس انا بكدب علي نفسي وعلي الكل !! انا للاسف قلبي حبك بجد!! للاسف ده اصعب احساس جوايا اني عايزة اقتلها انها حبتك ولسة بتحبك!  ليه قلبي لسة بيحبك وموجوع عليك ومنك !! ليه لسة واقفة في مكاني مش عارفة اتخطاك ولا انسي كل شئ جمعني بيك !! ليه لسة فاكرة نظرة عيونك اخر مرة كنت معاك وكأنك بتودعني !! ليه جوايا جزء ضعيف غبي حزين عليك وبيتمني انك كنت تفضل وتكفر عن كل اللي عملته بس كنت تفضل معايا !!  انا ليه غبية كدة !! ليه لسة بحبك...ليه لسة كل يوم بكدب واقول اني نسيتك ومحيتك من قلبي ليه!! قولي ليه يا مالك ليه !!؟

ده كلام وبقوله للناس وانا حاسة بعكسه...متخيل واصلة لايه !! ماهي نظرة شفقة هتخلي الجرح بعدك جرحين طب اعمل ايه !!
بصت بعيونها علي وليد اللي عيونه كلها شفقة عليها وحزنت بإنكسار !!
ماليكة : شوف وصلتني لفين !! بقيت مكسورة بسببك ونظرة الشفقة والرئفة في عيون كل حد يقابلني بسببك!! انا بحاول اكدب واكابر واقول نسيت وبقيت كويسة علشان كدة!! علشان نظرة عيونهم ونبرة صوتهم الحزينة عليا واللي كلها شفقة دي بتقتلني بعد صدمتي منك الف مرة !!  انا مش عايزة اصعب علي حد مش عايزة !! انا تعبت من الإحساس ده والله تعبت !!
خلتني اختار بين  اني اموت بعدك في هدوء... او كل الدنيا تشوفني بموت وده مش مقبول !! لا انا قادرة انساك ولا قادرة اعيش ولا عارفة افوق .. وعلشان كدة لما في حد بيسأل لازم اقول !! انا شبه نسيتك !!

بصت للسماء بدموع ورجاء: يارب!! يارب خرجه من قلبي!! يارب هون عليا اللي جوايا واللي بمر بيه!! انا عايزة انساه !! يارب نسيني كل لحظة جمعتني بيه!! يارب انا تعبت!! تعبت من كتر الوجع والكسرة اللي جوايا تعبت !!؟
فضلت علي حالها فترة كبيرة لا حست فيها بالساعات ولا مرور الوقت !! وكأنها في دنيا تانية وعالم غير اللي حاوليها !! فاقت من شرودها علي ايده بتضم ايديها بحنان بصت ليه بدهشة من وجوده !!

فادي ابتسم بحنان: هتعدي!! وهتنسي!! هيجي يوم ما تفتكريش فيه اي حاجة وجعتك !! ولو افتكرتي هتبتسمي من غبائك اللي عيشك الوهم والحزن ده كله !! بس هي فترة ولازم تمر وتعدي بكل وجعها وحزنها!!!

بكت بضياع واستنجاد بيه: بس الفترة دي مش بتعدي ولا انا بتحسن!! انا لسة جوايا نار ووجع مالوش حدود !! قولي ليه يا بابي انا بالاخص حصلي كدة !! هو انا حقيقي وحشة علشان ربنا يعاقبني بالشكل الصعب ده !  هو انا استاهل كل اللي حصلي ده ولسة بيحصلي !!!؟

فادي مد ايده يمحي دموعها بحنان وشفقة : مين قال كدة بس!! فيه ابتلاء واختبار بيكون شديد لحكمة من ربنا يا ماليكة!! السبب منه يمكن يكون مش معروف او ظاهر لينا لكن هو اكيد خير صدقيني !!  يمكن ربنا حطك في الوضع الصعب ده علشان يفوقك وتشوفي الدنيا والناس بشكل حقيقي مش ضيق زي زمان !!
ماليكة حبيبتي انتي طول عمرك بريئة ونيتك دايما صافية وصعب تظني في حد اي شئ خلاف اللي ظاهر منه ليكي!! مافيش جواكي الخبرة والحكمة اللي تخليكي تحطي الف احتمال سيئ  لحد ماهو او المواقف تثبت عكسه!! وده كان سبب انطوائك وبعدك عن الناس وده كمان كان سبب مهم انك تربة خصبة للخداع والضعف !! كتير كنت انبهك واقولك اخرجي من قوقعتك دي وشوفي الدنيا والناس علي حقيقتها كنتي دايما تضايقي وتتهميني اني متأثر بنظرية المؤامرة زي جدك رعد  !! وده كان ظلم منك لينا لانك ما فكرتيش ولو للحظة واحدة ايه وصلنا لكدة وليه دايما عندنا حذر وشك !! من اللي شوفناه ولسة بنشوفه !! انتي طيبة وبريئة اوي يا بنتي مش متخيلة الدنيا دي فيها ايه ومليانة ناس جواها ايه !! فيه ناس عايشة معانا وكأنهم في غابة !! كأنهم شياطين في هيئة بشر!! وايديكي اهو اخدتي درس صعب ومؤلم انا عارف!! بس يمكن ده يفوقك ويخرجك من دايرة النقاء والصفاء اللي كنتي عايشة فيها !! وتقدري تفرقي بعد كدة بين الكذب والخداع وبين الحقيقة !! وتعرفي مين يستاهل حبك وقلبك الجميل ده !!

رمت نفسها في حضنه بدموع ووجع: بس الدرس صعب اوي عليا !! الوجع جوايا مش قادرة عليه !! انا قلبي بيوجعني!! قلبي بيوجعني يا بابي!! انا محتجالك اوي!! اكتر وقت محتجالك جنبي فيه بجد!! ماتسبنيش لنفسي تاني حتي لو غصب عني!! علشان خاطري بلاش تسبني لوحدي تاني!!

ضمها بحنان وحزن يطمنها : مش هسيبك يا قلبي مش هسيبك اوعدك...ان كنت سبتك زمان ده كان بطلب منك !! كنتي مش شايفة حد ولا سامعة نصيحة !! حتي الكلام كنتي بترفضي تتكلمي او تحكي وتشكي!! دايما كاتمة جواكي وبتفكري وتقرري لوحدك !! كنت خايف اجبرك او افرض عليكي شئ غصب عنك !! انتي بنفسك شوفتي رفضي لفارس كان واصل لفين !! لكن خضعت ووافقت للحب والتمسك اللي شوفته من ماسة ليه وعلشانه!! وكنت خايف عليها وقلقان وشاكك لحد ما الوقت اثبت ليا انه حقيقي بيحبها وانه عمره ما كان هيأذيها ولا هيسمح لحد يأذيها!! انا يابنتي كل اللي بتمناه اشوفكم مرتاحين وبإختياركم انتم !! بس غصب عني بخاف عليكم يا ماليكة !!
ماليكة اتمسكت بحضنه بقوة وخوف: انا خلاص مش هسكت تاني ولا اخبي عنك !! انا محتجالك جنبي ومحتاجة تفكر معايا وتكون جنبي في كل خطوة!!

ابتسم وضمها اكتر برفق: وانا جنبك يا حبيبتي ومش هسيبك لمخلوق يوجعك تاني او يجرح قلبك !! قلبك ده يستاهل واحد زيك !! يستاهل يتحب بجد ويفرح ويعيش اللي اتحرم منه !! وانا عندي حسن ظن ان ربنا هيعوضك ويقرب منك اللي يستاهلك !!

ماليكة بخمول ونعاس وكأنها همدت من الحزن والدموع والوجع والخوف كمان ودلوقتي مطمنة في حضنه وحست بالأمان!!

ماليكة بنعاس : انا خلاص مش عايزة حد!! مش عايزة احب ولا اتحب!! انا عايزة ارتاح وبس!! عايزة ارتاح !!

اتنهد بحزن عليها وضمها اكتر لحضنه لوقت طويل لحد ما حقيقي نامت بهدوء وسكنت وانفاسها انتظمت !! شالها بحنان وهي غايبة في حضنه في النوم وقرب من العربية ووليد شافهم فتح ليه الباب وساعده ينيمها بهدوء وخفة !!

فادي بشكر: متشكر يا وليد انك كلمتني وقولتلي علي اللي حصل!! هي ماكنش ينفع تكون لوحدها في الحالة دي !!؟

وليد بشفقة عليها وعيونه عليها بحزن: الدكتورة ماليكة ما تستاهلش كل اللي حصلها ده!! انا كلمت حضرتك لان حالتها كانت تخوف. تحزن !! وانا مش قادر اعملها حاجة! 

فادي ركب جنبه العربية بهدوء: الحمد لله!! لعله خير يا وليد ما حدش عارف!! المهم وصلنا البيت هي تعبانة ومحتاجة ترتاح خلينا نروح!!

وليد بتأكيد: حاضر وان شاء الله كل شي هيعدي وهي كل يوم هتبقي احسن!! بس هي محتاجالكم جنبها الفترة دي !! الفترة دي فعلا صعبة عليها كل يوم بتعرف حاجات تهد جبال ...

فادي بص عليها بحنان: ماتقلقش مش هسيبها لوحدها!! كلنا هنكون معاها !!
*****🌹 بقلمي ريحانة الجنة 🌹*****
كان واقف قصاد حزانة ملابسه هو وهي وبيجهز كل شئ هيحتاج ليه هو وهي القترة اللي جاية لما ينتقله للقصر وكل دقيقة يتابعها بعيونه من الشباك وهي قاعدة علي كرسيها في الجنينه !! لكن انتبه ليها بتقرب من حوض السباحة  الكبير بشكل مريب !! وقتها حس بقبضة في قلبه وخوف منها !! ساب كل شئ في ايده ونزل بسرعة ليها !!

قرب منها بقلق وهو بيسحب كرسيها بعيد عن اطراف حوض السباحة  بهدوء ..انتبهت ليه وبصت في عيونه بحزن وعتاب !!

وقتها اتأكد من ظنه وقلقه منها ومن حالة يأسها !! لكن فضل السكوت وانه ما يعرفهاش اللي جواه واتأكد منه ...

ياسو قعد قصادها علي ركبته وابتسم بحب: حبيبي مش احنا قولنا تاخدي بالك وماتقربيش اوي كدة من البول بالشكل ده !!؟ خصوصا لو كنتي لوحدك وانا بعيد عنك !؟
لوت شفايفها بسخرية ويأس: خايف اقع واغرق مش كدة !! ما انت عارف اني مشلولة لو وقعت عمري ما هقدر اعوم !!

ياسو ابتلع غصة وجع عليها: ايه اللي بتقوليه ده!! كل الحكاية انك الفترة دي مش هتقدري تساعدي نفسك !! ياستي لما تخفي ابقي نامي في المياه زي ما تحبي !؟

التفتت ليه بدموع وتأكيد لظنونه : قولي الحقيقة وانك خوفت اني ابقي متعمدة اقع في المياه واموت نفسي!!

ياسو بنفي كاذب لكلامها اللي في الحقيقة هو صحيح وده الظن اللي كان جواه فعلا!؟

ياسو: ايه الجنان ده !! لا طبعا مش كدة !! انتي مستحيل تفكري كدة !! مش انتي يا نغم انتي اعقل من كدة انا متأكد!!

بكت بوجع كبير وحركت رأسها بنفي: لا مش جنان !! دي حقيقة !! انت حسيت بكدة وده فعلا اللي كان جوايا !! ياريتك اتأخرت شوية!! كنت موت وارتحت من اللي انا فيه !!

مسك رأسه بغيظ ووجع وعجز من نفسه !! هو حقيقي متكتف مش قادر ولا عارف ازاي بساعدها ويهون عليها !!؟ 
قرب منها من تاني بحنان ودموع بيجاهد علشان يمنعها تنزل !!
ياسو بعتاب: معقول يا نغم !! للدرجة دي تهون عليكي نفسك !!! للدرجة دي هونت انا عليكي تحرقي قلبي عليكي بالشكل ده !! طيب قوليلي انا اعيش من غيرك ازاي !!

غمضت عيونها بإنكسار ودموع: هتعيش احسن بكتير من دلوقتي!! يمكن نزعل علشاني وتتوجع فترة بس هتتعود وترجع تعيش حياتك مرتاح !؛ ويمكن تحب وتعيش مع واحدة تانية تقدر تفرحك وتشاركك كل شئ!! لكن انا لا!! انا مش قادرة ولا عارفة اكون معاك في اي حاجة.. انا مجرد حمل تقيل وعبئ بايخ علي كتافك!! انا تعبت يا ياسو تعبت!! انا مش قادرة أكمل حياتي كدة مش قادرة !!

شدها بقوة لحضنه : بس يا غبية بس!! ايه اللي بتقوليه ده!! مين دي اللي انساها واحب غيرها !!

خرجها من حضنه بحنان وهو بيضم ملامحها: هو انتي تتنسي برضوا !! هو قلب ياسين ده يقدر يحب غير نغم حياته!!
سحب كفها وضمه لقلبه :  تبقي عبيطة يا روحي لو تخيلتي ان القلب ده يقدر يكون لغيرك او يدق دقة واحدة لست غيرك!! ده يموت احسن ولا يتسمع ليه دقة واحدة من بعدك!! انتي روحي يا نغم روحي !!

بصت في عيونه بحزن: اوعي تقول كدة!! انت تستحق تعيش وقلبك يدق ويحب ويعيش مرتاح!! لكن انا خلاص حياتي وقفت لحد كدة... انا مابقتش انفع ليك يا ياسو!! علشان خاطري طلقني وعيش حياتك انت ...انا موجوعة عليك زي وجعي علي حالي صدقني !!

ياسو ابتسم : عارفة!! دي  احلي نكتة سمعتها .. أطلقك !! انتي كأنك بتتخيلي شئ من الخيال العلمي..مستحيل يا نغم !! انا روحي تطلع ولا انها تخرج من كلمة طالق دي ولا اني اعيش من غيرك يوم واحد!! هتعدي يا نغم والله هتعدي كل الغمة دي هتعدي وتعملي العملية وانا والله قلبي بيقولي العملية دي هتكون سبب فرحتنا!! هترجعي بعدها تقفي علي رجلك ان شاء الله !!
نغم بيأس: مابقتش قادرة احلم ولا اتمني!! جوايا لخبطة ويأس مالوش حدود!! كل ما بفتكر حياتي زمان قبل الحادثة كنت بعيشها ازاي ودلوقتي بعيشها ازاي بتمني الموت يا ياسين بتمني الموت !!

ياسو  بيحاول يداري حزنه ووجعه عليها !! ابتسم وهو بيقرب منها ويشيلها من كرسيها بحماس !!
اندهشت هي وعقدت حاجبها وهي بتمحي دموعها!!
نغم : انت بتعمل ايه !؟

ياسو وهو بيطلع بيها اوضتهم بفكرة مجنونة !!
ياسو: بصي بقي اصل انا حاسس كدة والله اعلم ان الدراما الهندي اللي انتي عملتيها دي علشان وحشتك المياه وعايزة تبلبطي فيها !! بس بتدخليلي من سكة النحنحة!! فا انا بقي قولت هخدك والبسك المايوه وانط في المايوه بتاعي وننزل نبلبط سوا في البول للصبح بقي ونهيص!!

فتحت عيونها بصدمة: انا بعمل درامي هندي يا معدوم الإحساس!! طيب نزلني يا غبي انت !!

ياسو بيضحك بقوة وتصميم: وغلاوتك ما يحصل !! هتقلعي وتلبسي المايوه يعني هنلبسيه واقولك بقي أنا اللي هغرقك بنفسي من غير ما تتعبي روحك ياروحي!!

نغم غضته من كتفه بغيظ: كدة!! طيب نزلني بقي!! انا مش هنزل معاك المياه !! نزلني يا غلس,...

ياسو غمز ليها بإستفزاز: قولي بقي انك خايفة من شقاوتي في المياه !!

بعدت وشها عنه بتداري ابتسامتها : لا مش خايفة!! بس انت سافل وما تضمنش!؟

ياسو قعدها بهدوء في السرير وهو بيبعد عنها كل لبسها علشان يلبسها المايوه !! وابتسم بوقاحة!!

ياسو : والله انا بقول مالوش لازمة المايوه اصلا!! تيجي ننزل المياه كدة وخلاص!! عليا الطلاق فكرة جنان وزي الفل!
وقرب منها اكتر وهو بيلمس شغايفها برغبة: و اهو كمان نبقي علي أهبة الاستعداد القصوى للضرب النووي!!

نغم ضحكت غصب عنها : ههههههههههه!! اااااه منك انت يا مجنون!! انتي بتجيلك الافكار الوقحة الغريبة دي ازاي!! انت ايه مولود في كباريه !؟

ياسو غمز ليها بغرور: يابنتي ده احنا عيلة مأصلة في الدلع والشخلعة اشعرفك انتي!! ثم يعني هو ابوكي اللي مؤدب!! ماطول عمره هو والست الوالدة مقضينها شقلبة!! ولا نسيتي لما قفشناهم مرة في شالية الجونة!!؟ هههههههه.

نغم ضحكت بقوة: ههههههههه .. ووالله انت قليل الادب!! انت لسة فاكر !! ده كان يوم اتفضحنا فيه فضيحة ما لهاش وصف!!؟

ياسو بيضحك بقوة: مش قادر انسي شكل ابوكي يومها وهو لقينا داخلين عليه الشاليه هو وامك في السرير !! جاله حالة ازبهلال رهيبة !! يعني هو متفاجأ من اللي داخل عليه الاوضة وهو في الوضع المحرج ده!! وكمان بنته داخلة الشاليه معايا اللي هو عيلة سافلة مالهاش ظابط الصراحة!!؟
نغم بتضحك غصب عنها: وطبعا مهما كنا عايزين نفهمه اننا كنا رايحين الشاليه علشان اخد مفاتيح العربية اللي في الجراچ هناك عمره ما هيصدق!! هو كان مصمم اننا رايحين نعمل زيهم!! منك لله فضحتني فضيحة بجلاجل ..

ياسو بياخد انفاسه من الضحك: ااااه ده كان يوم !! ومش قادر انسي شكله وهو قايم من السرير يجبني من قفايا لكن رجع علشان كان بلبوص!! وانا هات يا فكيك علي برا !!؟ وامك كانت مش عارف هي بتضحك ولا بتصوت ولا بتقول ايه !! انا كنت هموت علي نفسي يومها من الضحك والصدمة في نفس الوقت!!

نغم بتلتقط انفاسها بصعوبة: اااااه ده قعد بعدها شهر حابسني في البيت وفييين بقي لما قعد وهدي واقتنع بكلامي !! بس من يومه فاقسك ويقولي بلاش ياسو!! ده عيل دماغه جزمة وهيتعبك!! ابعدي عن زفت مش هترتاحي !!  انا تقول غبية ماسكة فيك بايدي وسناني لحد ما اتشليت علي ايدك يا فقري!!؟

ياسو قرب منها وابتسم: بحبك!!
ابتسمت بحب وراحة: وانا بموت فيك !! ياسو  انا اسفة !!

ياسو: بتتأسفي ليه !؟
نغم بحزن: علشان الفكرة المجنونة اللي فكرت فيها من شوية !؟

ابتسم بحنان وهو بيمرر اصرافه في خصل شعرها بحب!!
ياسو: ما تتأسفيش!! كل اللي بطلبه منك انك تنسي الافكار دي علشان خاطري... قولتلك اتفائلي وقولي يارب.. والله حتتحل بس اصبري شوية يا نغم !! روحك دي غالية اوي اياكي تهدريها كدة بالشكل الفظيع ده!؟

نغم حركت رأسها بتأكيد واسف: حاضر اوعدك هصبر!! بس انا بيبقي غصب عني والله يا ياسو!! انا بوصل لحالة غريبة مش قادرة اوصفهالك !!

ياسو اتنهد بحزن: عارف يا روحى والله وحاسس بيكي!! بس لازم نتحمل علشان خاطري!! اتفقنا !!
نغم ابتسمت: اتفقنا !
ياسو بإستفزاز: يعني هننسي ام الدراما الهندي اللي لحست دماغك دي !!؟ هنعقل كدة ونبقي حلوين !؟
نغم ضربته في صدره بقوة وغيظ: انت تاني!! مين دي اللي بتعمل  دراما هندي!! ده انا بكره الهندي عما!!
وابتسمت بإستفزاز: انا بحب التركي!! كله رومانسية وحنية كدة !! اااخ من الابطال دي يا ياسو حكاية كلهم مجانين!!
ياسو بغيظ وغيرة من وصفها للابطال  شالها علي حالها من غير ما يلبسها المايوه!!
ياسو : كدة !! طيب انا هوريكي الجنان علي اصوله يا بنت مهاب!!

نغم بصدمة: انت هتعمل ايه نزلني !؟

ياسو رفع حاجبه بغرور وتصميم: وحياة امك الغالية لهنزلك المياه كدة ملط !! ابقي قوليلي بقي هتشوفي ده في انهي مسلسل تركي يا بتاعة التركي انتي!!
نغم برجاء: لا يا ياسو وحياتي علشان خاطري لبسني المايوه!؟

ياسو كان نزل بيها للدور الاول فعلا ورايح بيها لحوض السباحة!!
ياسو: خلصت خلاص بصي ححميكي هنا زي ما امك ولدتك يا نغم وبصي هغرقك علشان اموتك ولما اجي اكفنك وادفنك ما اتعبش واقلعك هو كدة تبقي جاهزة علي الدفنة علي طول!!

اتعلقت في رقبته بنعومة: واهون عليك !؟
نزل بيها المياه فعلا بهدوء وحذر وهو ضاممها بقوة واحكام !!
ياسو بهمس ورغبة: ولا تهوني عمرك !! ده انا اموت ولا اشوف اليوم ده !! ده انتي روحي يا مطلعة روحي!؟
اتعلقت في رقبته بقوة وهي مستمتعة من احساس العوم والمياه اللي اشتاقت ليه من فترة كبيرة !!

نغم بقلق : انا كدة هتعبك وهتفضل شايلني طول الوقت!؟

ياسو بحب: مين قالك هتعب !! دي اسعد وامتع لحظة وانتي في المياه في حضني كمان المياه شايلاكي معايا المهم انتي تكوني مبسوطة !!

نغم بصت في عيونه بحب : تفتكر اللي تتحب بالشكل ده ومعاها ياسو الحديدي ما تبقاش مبسوطة!!؟

ياسو بغرور: طيب ماتقولي لنفسك يا ناكرة النعمة انتي!! بقي عايزة تموتي نفسك وتتحرمي من الدلع ده !! عايزة واحدة غيرك تبقي في حضني كدة وتعوم ملط !!

عضته من رقبته بغيظ وغيرة : يارب كنت تتشل انت وهي وتموت في الف داهية تاخدك !!

ياسو ضحك بقوة : هههههه!! يالهههوي علي ام دي هرمونات نسوان يا جدعان !!
وهتا كان بيقلدها بحرفية شديدة :  دي من دقايق كانت بتقولي طلقني يا ياسو واتجوز وعيش مرتاح !! دلوقتي هتشلني وتموتني!! طيب اقول ايه!! يارب خفف رجلها ومعاها تقل عقلها علشان انا استويت خلاص!! فاضلي تكة وهي هتمشي وتخف وانا هتشل واتجلط !!

باسته من خده بطفولية : ههههه!! بعد الشر عنك ياروحي !!

ياسو بهمس قرب شفايفها من شفايفه بحنان: تؤتؤتؤ!! انا مش عايزها في خدي!! انا عايزها هنا !!؟

نغم بنعومة: هنا فين !؟
ياسو باسها بخفة: من هنا في شفايفي مش خدي!! هو انا ابوكي!! دلعيني كدة وانا شايلك علشان ادلعك !؟

نغم قربت من شفايفه بهدوء لكنه كان مجنون وقربها بقوة وكأنه بينتقم منها علي جنونها وتفكيرها في الانتحار !!!
قضت في حضنه وقت كبير في ذكريات وضحك ورومانسية وكمان شقاوته المعهودة !!  وقت ممتع بيضيع كل التعب والوجع اللي ممكن اي انسان يحس بيه لكن يهون ويخف لما يشاركه فيه اقرب حد ليه ويكون هو حضن ألامان والراحة اللي بيهون عليه كل وجع !!
بعد وقت كبير ليهم في المياه !!
نغم بتعب: ياسو انا تعبت !! ظهري وجعني طلعني كفاية !!
ياسو ابتسم وخرج بيها من المياه فعلا علشان يطلعها اوضتها ترتاح!!
ياسو بحنان وهو ضاممها : هنطلع بقي دلوقتي تاخدي شاور واعملك الجلسة بتاعتك وتاخدي دواكي وتنامي وترتاحي !!

نغم بإمتنان: ربنا يخليك ليا يا ياسو!! انا من غيرك مش عارفة كنت هعيش ازاي في اللي انا فيه ده !!

ياسو دخل بيها الحمام وقعدها في البانيو وبدأ يساعدها تاخد حمامها !!

ياسو : انا اللي من غيرك مش عارف كنت هعيش ازاي!! مش عارف لو كنتي رفضتي تسامحيني وترضي اكون جنبك انا اللي كنت هعمل ايه يا نغم! كنت هموت صدقيني من غيرك !؟؟

نغم تفكتر احنا قربنا من بعض اكتر لما حصلت الحادثة دي يا ياسو !؟

ياسو اتنهد وهو بيغسل شعرها برفق : مش عارف يا نغم هو فعلا انا كنت محتاج القلم ده يفوقني !! كنت فعلا محتاج العقاب ده علشان اعرف قيمتك واحافظ عليكي!! لكن مهما كان اللي حصل المهم النهاردة!! المهم بكرة نكمله واحنا سوا ومافيش حاجة تفرقنا !؟

نغم  بتفكير واتنهدت بحيرة : عندك حق!! المهم النهاردة وبكرة هيكون شايل لينا ايه!؟

ياسو انهي حمامها واخدها لحضنه وخرجها علشان يعمل ليها جلستها فعلا!! اخدت ادويتها وكان بيحرك الجهاز علي ظهرها برفق وحذر تحت تألمها ووجعها المعتاد وقت الجلسة !!

ياسو برفق: حبيبتي ظهرك بيوجعك انا اسف!! هو ممكن يكون ضغطي علي ظهرك في المياه تعبك !!

نغم ابتسمت: لا يا روحي مش كدة خالص!! انا كدة كدة وقت الجلسة بتألم طبيعي!! الجهاز وهو بيتحرك علي فقرات ظهري كأنه بيطحنها !!

ياسو بشفقة: انا اسف طيب اخفف ايدي شوية !!

نغم بحب: لا مش انت المشكلة !! والله لو كان حف النملة هتوجع برضوا !!

ياسو بحنان قرب من كتفها وباسها بخفة: سلامتك من الوجع يا قلبي!!

نغم بتعب وارهاق: ياسو كفاية كدة انا تعبت شيل الجهاز بقي !!

ياسو : حاضر هقفله خلاص اهو!!

قفل الجهاز وحركها بخفة وحذر علشان تنام على ظهرها بهدوء!! كانت بتتألم لحد ما ساعدها تاخد وضع مريح ليها الي حد ما !!

ياسو: مرتاحة كدة !؟

ابتسمت بوهن: كتير اوي!! متشكرة حبيبي !!

ابتسم وقرب منها وضمها لحضنه بحب: انا اللي متشكر ليكي يا حبيبة حبيبك انك رجعتيني لجنتك وما حرمتنيش منك !!؟

نغم غمضت عيونها براحة واسترخاء: حط ايدك علي شعري لحد ما انام !! كدة بنام اسرع!؟

ابتسم وباسها من خصلات شعرها بحب وهو بيدفن اطرافه بين خصلات شعرها بنعومة !!
ياسو: بس كدة!  عيوني نامي انتي وانا هلعب في الشعر الحرير ده لحد ما تروحي في النوم !!

نغم بنعاس : بحبك!

ياسو اتنهد بخوف عليها : وانا يا روحي بحبك !! بحبك اوي اكتر من روحي والله!...





تعليقات