رواية اهدأ يا نبض قلبي الفصل الثالث 3 بقلم دانة الحمادى

       

رواية اهدأ يا نبض قلبي 
الفصل الثالث 3
بقلم دانة الحمادى



ركبت ندي واسيل تاكس ونزلت اسيل وندي امام كليتهما ودخلتا ذهبت اسيل لتبحث عن اصدقائها في فوجدتهما في مكان جلستهم المعتاد اتجهت نحوهم

اسيل :اهلا ازيكم يابنات

دينا :زي الفل ياأسو انتي عامله ايه

شيرين :لسه محرجه من امبارح ؟؟

اسيل وهي تكمش عيونها وتعوج فمها هاااا ياغلاستك يااختي

الجميع :هههههههه

دينا :صحيح ندي عامله ايه ؟

اسيل :كويسه جات من الجامعه مبسوطه امبارح بس لسه متعودتش عليها

شيرين :فكرتني بينا وفرحتنا فالاول اول مادخلنا بكره تتعود عليها وتزهق زينا

دينا :اه علي رئيك

اسيل :هاااه اليوم ايد النهارده

دينا :يوم طويل عندنا 4 محاضرات

اسيل :ياله ربنا معانا

شيرين:ياله يبنات الساعه تسعه الا خمسه ياله نطلع

قامو ا وذهبوا الي المدرج ودخلوا ليجلسوا بمكانهم المفضل

محمد ناظرا الي تامر حبيبه القلب شرفت اهيه

تآمر: ينظر اليها اه ماانا شايفها شكلها رقيق اوي النهارده وهي اصلا علطول رقيقه

محمد :ياولا مالك قاعد تحب علي نفسك كده ليه !!

تامر : انت مالك بيه يابني حاطتني فمخك ليه ؟؟

محمد :اصلك يااخويا متيم بيها وهي ولا معبراك

تامر: ايه اللي ولله معبراني ده هي تعرف اني بحبها اصلا عشان تقولي وله معبراك

محمد :يتكلم بمسكنه طب ياحنين ماتقولها

تامر:مش قادر يامحمد معنديش الجرءه وبعدين مش عارف لوقولتلها هيبقي رد فعلها ايه خايف اوي تقطع الكلام معايا وانا مش هستحمل كده
انا مابصدق استغل اي فرصه للحوار واتكلم معاها فيها

محمد:يابني ماانت بتحبها من السنه اللي فاتت

تامر :طب اعمل ايه بس قولي

تامر :صحيح وانت كل شويه تقولي حبيبتك حبيبتك وانت ايه يامودي مفيش حد فحياتك

محمد :ايه مودي ديه ياواد انت شايفني خطيبتك

تامر :هههههههه طب قول

محمد:فقلبي لا طبعا بس يعني في واحده حاسس اني ابتديت اعجب بيها

تامر :مييييييين ؟؟؟؟؟!!!!

محمد :هاءء ءءء ءؤ وانت فاكرني هقولك عشان تروح تسيحلي

تامر :اسيحلك ايه ياعم الحج وهو انا عارف اسيح لنفسي اما اسيحلك

ضحك الاثنين في نفس واحد ههههههههههههه

وهنا جاء كريم قاطع ضحكهم :بتضحكوا علي ايه ضحكوني معاكم

تامر ومحمد :كيموووو ازيك

تامر : عامل ايه ياحبي

كريم :تمام يابرنس وانت

تامر :كله فاللذيذ

كريم هااااا :بتضحكوا علي ايه

تامر بتلعثم أ ااااااا محمد تدارك الموقف اصل تامر ياسيدي بيقولي انا عايز اطلع السنه دي الاول عالدفعه فأنا بقوله ابقي قابلني ههههه

كريم وهو يهز راسه غير مقتنع بالكلام :امممممم

وهنا قاطع المدرس حديثهم ياله عشان نبتدي

هدئت القاعه من الاصوات لبعض الوقت وابتدي المدرس فالشرح وفي منتصف المحاضره

دينا :ايه الدش ده انا مش فاهمه حاجه

شيرين :ومين سمعك ولا انا ثم نظروا الي اسيل وانتي؟؟؟ نظرت لهم اسيل في صمت مع ابتسامه متعجبه فضحكوا جميعهم لانهم علموا انها ايضا لم
تفهم شيئا

اسيل : اخيرا المحاضره انتهت ايه الجمال ده انا مش فاهمه وله كلمه

دينا:فعلا الماده ده تقيله اوي هنفهمها ازاي ديه عايزه مدرس خصوصي زي ايام الثانويه ههههه

شيرين : ياله ننزل يابنات نشتري حاجه من الكانتين لحسن بطني بتصوصو

دينا :انتي علطول كده بطنك بتصوصو ههههههه

نزلوا الفتيات وذهبوا ليشتروا بعض الطعام وجلسوا ليأكلوا ثم جاء موعد المحاضره التي تاليها فصعدوا وقبل انتهاء اليوم جاءت شيرين مسرعه اليهم

شيرين :يابنات شوفتوا في ايه

دينا واسيل :في ايييييييييييه

شيرين وهي تتكلم بفرحه الجامعه هطلع رحله بعد اسبوعين للغردقه

دينا: بجد والله طب كويس تصدقوا انا نفسي اسافر جدا احنا مروحناش مصيف السنه ديه

اسيل :بس رحله واحنا لسه فأول الدراسه كده ؟

شيرين :ياستي وانتي زعلانه ليه بيقولوا عشان نبتدي بدايه حلوه كده ونكون عملنا كل اللي نفسنا فيه ونركز فالدراسه

دينا :الله عالقلوب الرحيمه حاسين بينا والله

شيرين :انا طالعه اكيد ان شاء الله وانتي يادودي

دينا :انا هقول لماما وهتوافق مش هتقولي حاجه باذن الله

شيرين ودينا :وانتي يااسيل ؟؟؟

اسيل :لا انا مظنش هينفع خالص اناعارفه ماما مش هترضي

شيرين :لا لازم تطلعي معانا احنا بقالنا كتيير متفسحناش مع بعض

اسيل :بس انا عارفه ماما هتقولي مش هينفع

دينا :لا سيبي طنط عليه انا بقي انا هكلمها

اسيل :ماشي ياستي كلميها بس انا عارفه انها هترفض

شيرين :ياستي متعقديهاش انتي بس سيبي دينا تكلمها

اسيل :بصوت فيه نسبه ياس طيب

دينا :متخافيش يااسو انا باذن هقدر اقنعها

اسيل :طب ابقي كلميها قبل معاد الرحله بكام يوم

شيرين:لا ياحلوه دينا لازم تكلمها النهارده عشان نبقي ضمنا خلاص انك معانا واخدنا منها الاوكيه

دينا :فعلا صح خلاص انا هكلمها بالليل ......

هاااااااااه تفتكروا مامت اسيل هتوافق وله هتمنعها من الذهاب ؟؟؟؟؟

يتبع ......

                 الفصل الرابع من هنا 

تعليقات