
عشق لاذع
الفصل الثامن عشر ج1 18
بقلم سيلا وليد
خطوطٍ متساوية إن إلتقتا گـ.سرَ أحدهما الآخر ..
لم تكن يوماً خارطة الطريق ملكنا ....تائهين بين فصول العمر ....
على مفترق الحدث .....
تارةً تهب رياح الشوق ..
وتارةً تذبل گ اوراق خريف للتو قد مرّْ
ذهبت معك دوون أن أحفظ طريق العودة
نسيت ان ارمي فتات العشق على جنبيّ الطريق ل أعود
أيّ غباء قد عشت فيه .... وأي ذنبٍ بحق نفسي
قد إقترفت .....
ربيع يختبئ خلف صقيع شتاءٍ بارد ينذر بالعاصفة....
أخذت مني ما ليس لك بحق ... قلبُ ضلّ الطريق ظناً منه أنه قد وصل ....
استعـ.مرت موطناً قد خا"نه أهله ..... ف جعلت منه حقك المكتسب .... قلبُ اراد الحرية بعنييك ...
لا عبودية لرووح بين جنبيّك....
ف خذلته بسجنك وإلى الأبد ......
اي قانون كان بين يديك حتى حللت معادلة الهوى
وفككت رموز قلبي المتشابكة التي تأبى أن تستلم يوماً للحب ......
هل سمعت يوماً عن ناجٍ من هلاك وعاد ...
أنا فعلت
❈-❈-❈
قبل أسبوع
خرج جواد واتجهت تجلس على الأريكة تضع رأسها بين راحتيها تبكي بصمت
-إنت متجوزني علشان الولاد فعلا ياجاسر، جمعت خصلاتها للخلف ثم رفعت عيناها
- اتجوزتني ليه يابن عمي!!
علشان الولاد، دلوقتي بتقولي هم أهم مني، انا بقيت هوا في حياتك
كور قبضته بعنف حتى ابيضت مفاصله يتنهد بعمق يملأ صدره بالهواء المختلط بدخان سجائره
-جنى أنا بحبك ..نهضت متجهة إليه
-إنت تعرف ايه عن الحب يابن عمي ..استدار يطالع عينيها الحزينة الممزوجة بدموع آلامها
-الحب إنتِ ياجنى، ليه دايما شاكة في حبي ..ابتسامة من بين دموعها
-اثباتك ايه ياترى، تعالى نحسب من الأول
-أول حاجة رُحت اتجوزت وعيشت حياتك عادي، تاني حاجة زوْرت وخلتني مغتصبة علشان تتجوزني زي ماقلبك قالك اني حبيبتك، تالت حاجة روحت رجعت طليقتك وشوفتك في حضنها، رابع حاجة كذبت عليا ورحت قابلت طليقتك بردو في بيتي اللي هو المفروض خاص بينا وجاي توقف قدامي وبتقولي بحبك ..دنت بخطوات هزيلة كحالها وامسكت ذراعيه الذي يضعه بجيب بنطاله
-أنا مكنتش عايزة غير قلبك بس ياجاسر وانت بخلت بيه، كنت عايزة انام في حضنك وانت بتحاوطني بحبك وحنانك وتحسسني اني مالكة الكون بيك ..رفعت رأسها تنظر لمقلتيه
-مكنتش عايزاك تشوف حد غيري، زي ماانا مش شايفة حد غيرك، بس طلعت بحلم يابن عمي
تراجعت تجذب حجابها وتضعه على رأسها
-أنا عايزة أبعد ياجاسر شوية وبعد كدا اقرر، مش عايزة اكرهك لو سمحت، ولو عايز ترجع لفيروز ارجعلها، بس بلاش تخليني اكره نفسي بعد مااشوف ضعفي قدامك..أشارت على نفسها
-بضعف اوي قدامك، قالتهاو تحركت للخارج بعدما اردفت حديثها ...تحرك خلفها يجذبها بعنف حتى اصطدمت بصدره ، جذبها إليه حتى اختلطت أنفاسهما وتحدث بنيران عيناه التي تطلق لهيبًا
-جنى بلاش تخليني اندم على حبك، اللي بتفكري فيه دا خيال مش اكتر
تراجعت بعدما دفعته
-تندم، طيب علشان ماتندمش، طلقني ومتخافش أنا هواجه الكل واقولهم انا اللي عايزة أطلق،
-ريحني وريح نفسك،احنا مابقاش ننفع لبعض، انا مش هفضل طول حياتي عايشة اسأل نفسي بيحبني ولا لا ..حياتك ملكك يابن عمي ، وانا كمان حياتي ملكي ، لا إنت لك حق عندي ولا انا ليا حق عندك، غير دول ...قالتها وهي تضع كفيها على احشائها
ثارت جيوش غضبه من جنانها، ضغط على ذراعيها يجذبها بقوة واقترب من شفتيها يهمس بأنفاسه الحارة، وعيناه تنغرز بعسلها المختلط بدموعها
-أنا لحد دلوقتي عاذر غضبك مني، بس كلام فاضي وأهبل، صدقيني هقلب وأكون وحش، جنى هتفضلي على اسمي لحد ماأموت ، لمس ثغرها بخاصته وعيناه مازالت على ملامحها كأنه يحفر ملامحها كنحات وهمس بصوته الأجش:
-لأخر عمري يابنت عمي، اسمك مرتبط بجاسر وبس ، لحد ماحد فينا يموت ..ارتجف جسدها وابتسمت عيناها من حديثه الذي اذاب قلبها وانصهر الجليد بداخله، فرفعت كفيها لوجنتيه
-اقنعني بكدا، حسسني بدا، رفعت عيناها تترجاه بنظراتها
-عايزة جاسر ليا لوحدي، كتير عليا ياجاسر..
آه.. خرجت من أعماقه
-انتِ روحي ومقدرش أعيش بعيد عنك، حاولت ومقدرتش يابنت عمي
ابتسامة من بين عبراتها ثم احتضنت وجهه تقترب من خاصته تقبله
-وانت حياتي ونبض قلبي، وعايزة دايما قلبي ينبض بيك يابن عمي، تعالى نرمي كل حاجة ورانا، ونبعد بعيد عن الكل، انا مش عايزة غير جاسر وبس
ضمها لأحضانه بقوة حتى شعرت بتكسير عظامها ورغم ذلك ابتسمت بحبور تحاوط خصره تتمسح بصدره
-جنى من يوم ماجيتي على الدنيا وأنتِ تخصيني ، عايزك تثقي في حبيبك، أخرجها من أحضانه وعيناه تبحر فوق ملامحها
-لو بتحبيني فعلا ، بلاش كلامك الأهبل دا، عايزك تثقي مفيش هنا غيرك..قالها وهو يضع يديها على نبض فؤاده
وضعت كفيه على وجنتيها
-أنا معرفش يعني ايه حب غير وأنا حضنك ياجاسر، ازاي بتقولي لو بتحبيني ..وضع جبينه فوق خاصتها
-وأنا بعشقك ياكل جاسر..لفت ذراعيها تحاوط خصره تضع رأسها على صدره تطبق على جفنيها
-جاسر، ابعد عن فيروز، لو بتحبني بجد ابعد عنها ، أنا بموت لما بسمع اسمها، رفعت رأسها من أحضانه
-بغير عليك منها، اه هتقولي مفيش ثقة في حبي ، هقولك أه مبثقش في نفسي ، قاطعهم رنين هاتفه ..رفع الهاتف ينظر إليه ثم إليها ..ابتعدت عنه تطبق على جفنيها بقوة، متراجعًا بعض الخطوات..
-أيوة يافيروز ..على الجانب الآخر
-جسور اتأخرت ليه، مش قولت ساعة بالكتير وهتيجي تاخدني..ابتعد عن جنى التي اخترق الحديث أذنيها فهمس بسخط :
-كلمي راكان يافيروز، بعدين اكلمك ..توقفت تتحرك بخيلاء
-لأ ياجاسر هستناك، احنا اتفقنا على ايه
تحدث من بين أسنانه:
-فيروز ، كلامك مش معايا، عندك راكان اتصلي بيه وانتي حرة
تمددت على الشازلونج وابتسامة واسعة كاتساع مابين السموات والأرض
ثم هتفت
-مش قولت سامحتني وهنبدأ صفحة جديدة..
-فيروز بعدين، دلوقتي كلمي راكان يبعتلك حد يوصلك الشركة ..قالها وأغلق الهاتف
اتجه ينظر لصوت سيارته التي غادرت المكان ..كور قبضته غاضبا ثم أغلق الهاتف متجها سريعا لسيارة والدته الموجودة بالچراچ واستقلها بسرعة حتى وصل إليها وتوقف أمام السيارة
-انزلي ياجنى..ظلت كما هي بالسيارة عبراتها تذرف الدمع فقط ولا تريد شيئا آخر سواء أن تخرج مافي قلبها من آلام
-ليه بتكدب عليا، أشارت على نفسها تبصره بعينها الذابلة
-كنت قربت اصدقك، للمرة الكام ناوي تموتني وتوجعني يابن عمي..أشارت بيديها مستائة من نفسها
-لازم نبعد لحد ماتختار، ياأنا ياهي ..لو سمحت مش عايزة اكرهك..ومش عايزة اسمع كلام تاني، لانك مهما تقول هتفضل كذاب ياجاسر في نظري، حاولت أصدقك، لكن بطلعني سابع سما وبعد كدا تنزلني سابع أرض
احتضن وجهها:
-محصلش ياجنى أنا كنت مع راكان مكنتش معاها لوحدها، حبيبتي راكان محتاجها في شغل مهم، فكان لازم اقف معاه صدقيني ..بس ماليش دخل خالص
انزلت يديه وهتفت:
-طيب مش عايزاها في حياتنا، ودلوقتي حالا تكلمها وتطلقها بلا عودة، عايزة ورقة طلاقها للأبد تكون بإيدي
-جنى ايه اللي بتقوليه دا، لدرجة دي مش واثقة فيا، متخيلة اني ممكن اكون خاين..اسمعيني وبلاش اوهامك دي
-دا شرطي ياجاسر، ياأنا يافيروز، وفي أي قرار هتاخده هحترمه
تأفف بضيق من حديثها، رفع ذقنها بأنامله
-جنى ممكن تثقي فيا شوية، بلاش تعملي كدا ..أنا وفيروز مفيش حاجة هتربطنا
هزت كتفها للأعلى قائلة:
-اثبت .. دلوقتي ياطلقها بلا رجعة، ياطلاقي أنا
وقف مكبل الأيدي، يسحب نفسًا طويلا
-جنى ..وضعت كفيها على شفتيه مقتربة تهمس له
-مش عايزة اسمع غير حاجة واحدة، الطلاق يابن عمي
دفع يديها بقوة من فوق فمه، يحاوط خصرها بقوة، يجز على أسنانه
-لو سمعت طلاق تاني اقسم بالله هعاقبك عقاب متتخيلهوش
انسابت عبراتها هامسة من بين بكائها
-جاسر عارف يعني ايه العشق..رفعت نظرها وسبحت برماديته الساحرة كغيمات المطر التي تحجب الضوء، تلمس وجنتيه
-العشق لجنى جاسر، بس للأسف جاسر بيكسرها، فأنا بعفيك، ممكن تكون حاولت توهم نفسك بحبي ، اللي بيحب يابن عمي بيتحمل علشان سعادة حبيبه، فأنا بعدت قبل كدا ودلوقتي ممكن اكرر اللي عملته زمان في كلتا الأحوال هتفضل جاسر ابن عمي ، عندي أتوجع مليون مرة ولا أني اشوفك حزين..جز على أسنانه يضغط على ساعديها
-بتزعليني من كلامك دا، شكك في حبي بيوجعني ياجنى..تراجعت ترفع نظرها إليه:
اسفة يابني عمي مش هقدر لتنازل عن كرامتي وهفضل ساكتة على تذبذبك دا، لو فعلا بتحبني زي مابتهوهمني وتوهم نفسك،حسسني بالحب فعلا، مش مجرد كلمتين وشوية أحضان، انا دلوقتي مش شايفة منك إلا انك بتوجعني وبس ..
ازال عبراتها مبتسمًا
-لأ هخليكي تحبيني أكتر، علشان مش مسمحولك تفكري في حد غير جاسر..سحبت نفسًا وهتفت:
-كان نفسي اصدقك، قلبي مصدق وعقلي لا..
❈-❈-❈
لو مش عايز تختار روح كمل حياتك مع فيروز اللي بقيت متأكدة انك مش قادر تنساها ..استقلت سيارتها
وتحركت من الجانب الآخر متجهة لمنزل جواد ...وصلت بعد قليل صعدت لغرفتها تجمع اشيائها، وعبراتها تنساب بصمت، ولجت غنى خلفها
-جنى!!..استدارت تمسح دموعها
حاولت السيطرة على عبراتها ولكنها ذادت وأصبحت كالشلال..جلست على الفراش وجسدها ينتفض من شهقاتها
وضعت كفيها على شفتيها تمنع صوت شهقاتها
ذُهلت غنى من حالتها..جلست بجوارها تجذبها لأحضانها تربت على ظهرها
-اهدي حبيبتي واحكيلي ايه اللي حصل ..نهضت تكمل جمع أشيائها
-مفيش حاجة، يمكن تعبانة من الحمل، فهروح شوية عند بابا...ولج جاسر
-..نظر للحقائب، ثم اتجه إلى غنى
-خليهم ينزلوا الشنط العربية، هنبات في بيتنا الليلة ياغنى
دنت غنى تحتضن ذراعه
-حبيبي سيب جنى هنا يومين..زفر بغضب شديد ثم اتجه بنظره لجنى
-ياله ..توقفت أمامه تترجاه بنظراتها هامسة اسمه
-جاسر..لو سمحت..استدار وهتف بصوت دون جدال
-قولت هنرجع بيتنا، ومفيش كلام تاني
تحركت دون حديث
سحب كفيها متجها للأسفل، قابلهما أوس
-واقفين كدا ليه، انتوا خارجين ولا ايه
تحرك جاسر وهو يرتدي نظارته
-راجع بيتي عرف بابا ، قوله اسبوع وهنرجع، تعمق بعيناها واستأنف
-بنت عمك اللي هي مراتي محتاجة تبعد شوية عن الزحمة ..
-حاولت تحرير كفيها من قبضته
-ايه ياجنى مش كنا عقلنا..
نظرت إليه
-لأ ..لسة مجنونة يابن عمي معلش، نصيبكوا تبقى بنت عمكم تكون مجنونة..استدارت متجهة لمنزل والدها، تحرك خلفها سريعا
-جنى..ولكنها توقفت عندما
رأت صهيب آتيا بجوار جواد وضحكاتهم مرتفعة، انتفض قلبها ألمًا ، توقف جواد يشير بكفيه على بعض المساحات الخضراء حوله وابتسامة واسعة على محياه
-شوف دي كدا ياباشمهندس، بكرة احفادي يملوها واصواتهم تجلجل المكان ..ربت صهيب على كتفه
-ربنا يخليك ياحبيبي وتشيل احفادك، انا فرحان اوي ياجواد هكون جد من الناحيتين..تعرف لو الولا جاسر مش اتجوز البنت فعلا كنت هفضل طول حياتي أنب نفسي. أومأ له جواد
توقف فجأة قائلًا :
-بس دا ميمنعش لو ابنك مااتظبطشي مع البنت هاخد حقها منك قبل الحلوف ابنك..قهقه جواد يجلس على المقعد ومازالت نظراته على المساحات الشاسعة حوله
-متخفش وقت مابني يغلط في بنتي برضو صدقني اول واحد هطرده برة حي الألفي، وكمان ابنك لو ماااتظبطش مع ربى هطرده ياصهيب، معاهم لآخر الاسبوع لازم عز يتصرف وزي مانيل الدنيا مع البنت يرجعها
اقترب برأسه واستأنف حديثه:
-صهيب مش هرتاح غير لما اشوفهم مرتاحين، خلي عز يلم الدور وياخد البنت بهدوء، أما بالنسبة لجنى، فدي بنت قلبي يا صهيب ومستحيل اشوف دمعة من عينيها واسكت ..خليها تيجي بس تقولي جاسر عمل فيا حاجة، وقتها مش هرحم ابني لو لقيته ظالمها وجاي عليها
ربت صهيب على ظهره
-جواد جاسر بيحب جنى ومستحيل يضرها، زي ماعز مغرم بربى ومستحيل يعيش بعيد عنها، سيب الزمن يداوي جروحهم
اومأ جواد متفهما ..تحركت جنى متجهة لسيارته
-يالة علشان نرجع بيتنا..قالتها وفتحت باب السيارة واستقلت بجواره..وصلوا بعد قليل إلى منزلهم
توقفت تنظر بأركانه، فلقد غير الكثير به
-ادخلي، عندي شغل وهتأخر..تحركت دون أن تعريه إهتمام..قابلتها الخادمة التي تدعى منيرة
-أهلًا مدام جنى، محضرة لحضرتك الحمام..اومأت برأسها وصعدت للأعلى حيث غرفتهما، وقفت بمنتصف الغرفة أطبقت على جفنيها وانسابت عبراتها تنظر إليها بذهول، فلقد أعادها أفضل من الأول ..جلست على الفراش الجديد تتلمسه بكفيها، تتذكر أجمل لحظاتهما ..ثم تسطحت عليه تحتضن نفسها، ظلت غافية لعدة ساعات ثم أفاقت تفتح عيناها بإرهاق على إتصال والدتها
-جنى ..ايه يابنتي رجعتوا بيتكوا ليه، مش قولتي هتقعدوا هنا، لازم البيت البعيد دا
اعتدلت تجمع خصلاتها تتثآب
-ماما هنقعد يومين هنا ويومين هناك..انا حابة بيتي أوي..استمعت لصوت خطواته، ولج يطالعها بعشقه الدفين بأعماقه، ثم اقترب منها يجلس بجوارها يجذبها لأحضانه
-عايز أنام في حضنك ياجنى ، ممكن
رفعت كفيها دون وعي تغرزها بخصلاته وهي تتحدث مع والدتها ، خلي بالك من نفسك ياجنجون متنسيش إنك حامل في توم ياقلبي، جاسر كلمني وقالي هيجبلك مرافقة على ادك، بس اتحركي بهدوء ، وبلاش شغل خالص لحد ماتقومي بالسلامة
واي حاجة نفسك فيها عرفي جاسر، أو كلميني، وأنا بكرة هعدي عليكي
-حبيبتي ياماما ربنا يخليكي ليا، مش محتاجة حاجة..ابتسمت نهى بسعادة
-ربنا يسعدك حبيبتي ، خلي بالك من جوزك، جاسر بيحبك اوي ياجنى، بشوف لهفته عليكي، وزي ماقولتلك دا جواد وهو صغير، واظن فاهمة معنى كلامي ..تمدد بجوارها يجذبها رغمًا لأحضانه، أكملت حديثها، ل والدتها
-ادعيلنا ياماما، قالتها وهي تغلق الهاتف تنظر لذاك الذي قام بنزع قميصه وتمدد يتأواه يفرك جبينه قائلاً
-عندي صداع وعايز أنام ، رفع بصره إليها
-كتير على حبيبك ينام في حضنك..تراجعت ثم استدارت تهبط من فوق الفراش راجعة ..تحركت لبعض الدقائق بيديها بعض الزيوت الطبية..طالعها بعشق يلمس وجنتيها
-لسة فاكرة..وضعت الزيوت على بعضها، ثم جذبت رأسه ليضعها فوق ركبتيها قائلة بإبتسامة عاشقة
-تفتكر فيه حاجة خاصة بيك ممكن انساها..نظر إليها من فوق رجليها
-وتفتكري حبيبك ممكن ينسى حاجة متعلقة بزهرته ..خللت أناملها الرقيقة بخصلاته وارتفعت صوت ضحكاتها
-أيوة ياحبيبي لما غرقتني بسبب الزهرة بتاعتك..اعتدل يتكأ على ذراعيه
-ومين سبب الزهرة يازهرة..جذبت رأسه ..نام ياجاسر علشان الصداع، انا هنزل تحت علشان تعرف تنام
- جذبها بقوة، حتى سقطت فوق صدره، ولف ذراعيه حول جسدها
-كنت ناوي أنام في حضنك، بس غيرت رأيي وهتنامي في حضنى..قالها وهو يعدل وضعيتها ثم دنى يضع رأسه بعنقها، هامسًا بأنفاسه الحارة التي تحرقها ناهيك عن نبضها المرتفع
-لو بعدتي عني هزعلك اوي، لو عايزاني أموت ابعدي ...
عند ربى ، خرجت من جامعتها تنظر بساعة يديها ثم رفعت هاتفها تتحدث بسائقها
-إنت فين ياعلي ..نهض من مكانه
-آسف يادكتورة كنت في مشوار خاص للباشمهندس عز
توقفت ورعش قلبها من ذكر اسمه
-ماله عز؟!
قاد السيارة متجهًا إليها وأجابها
-خمس دقايق وأكون عند حضرتك، بس هوصل الدكتورة كارمن للباشمهندس عز
قطبت مابين جبينها متسائلة :
-دكتورة كارمن مين.. استمعت لصوت كارمن تتحدث بهاتفها
-أنا وصلت قدام الشركة ياباشمهندس ، اوقف ياعلي عز مستني أهو
كانت تستمع إلى حديثها التي أصبحت كالسهم يشق صدرها، هامسة لنفسها
-ياترى مين كارمن دي، ومش كفاية فريدة ..طيب ياعز العب براحتك
دقائق واستمعت لصوت سيارتها، تحركت السيارة متجهة لمنزلها، وقلبها مازال يئن بألمًا عليه، كلما تذكرت أنه لم يعد ملكها
وصلت لحي الألفي ..ترجلت من سيارتها تضغط على آلام قلبها حتى لا تضعف وتنهار باكية، قابلها جواد حازم
-روبي مالك ؟!
وقفت بأقدام متراخية تهز رأسها إليه
-لأ الحمل بس، عمتو مليكة فوق
اتجه لسيارته يلوح لها
-عند باباكي، أنا رايح لجاسر، سلام عايزة حاجة
توقفت بعدما تحركت بعض الخطوات
-جواد استنى..توقف ينتظر حديثها، ولكنها اتجهت إليه
-خدني معاك ، عايزة اشوفه، معرفش ليه مشي فجأة ..
رفع يديه بمزاح
-تؤمري سيدتي ..التفتت إليه
-جواد متبقاش مجنون، مش نقصني جنان من عز، بلاش كلامك الاهبل دا
تعثرت الكلمات على شفتيه ولم يستطع الحديث لبعض اللحظات، نظر من نافذة السيارة وشعر بألمًا يفتك بضلوعه..استدار عندما تحدثت بخفوت
-آسفة ياجواد، بس حقيقي عز مجنون وممكن ناخد على هزارنا زي زمان، ودا يعمل مشكلة ويستنتج حاجات من عنده، يرضيك بنت خالك تكون محل شك عند جوزها
لا يعلم لماذا انزعج من حديثها ولكنه ابتسم
-روبي انتي اختي مش معقول عز يفكر حاجة تانية
اشاحت بعينيها بعيدا عنه مردفة
-بس زمان مكناش كدا يابن عمتي، ياريت نراعي حدود بعضنا، اللي للأسف معرفنهاش غير متأخر
أومأ برأسه دون حديث..وصل بعد قليل لمنزل جاسر
قابلتهما جنى سعيدة
-دا ايه النور اللي هل بيتنا دا ، معقول روبي وجواد الاتنين مع بعض، قالتها بابتسامتها الجميلة..كان يطالعها بنظراته العاشقة، فاقترب منها
-عاملة ايه، كنت هروح ازورك في المستشفى ، قالولي خرجتي..حمحمت بعدما وجدت نظراته متراجعة تشير بيديها الى غرفة الاستقبال
-تشربوا إيه؟!..تسائلت بها جنى
-هو جاسر مش هنا؟!تسائلت بها ربى
-لأ ..خرج من نص ساعة، بس مش هيتأخر
نهض متحركا للخارج
-هستناه برة، توقفت متجهة إليه
-زمانه جاي، هو قالي مشوار قريب، راكان البنداري لو تعرفه كلمه وقاله هو في مكان قريب
تحرك جواد للخارج
-خلاص هستناه في الجنينة، قاطعهم وصول جاسر، يوزع نظراته عليهما
-واقفين كدا ليه...فرك جواد جبينه قائلا
-كنت طالع استناك برة، فجنى قالت انك في مشوار قريب
التفت إليها بنظرات تحمل بين طياتها الكثير والكثير..ولكن عتابه الأقوى غيرته المجنونة ..رمقها بنظرة نارية قائلا
-خلي منيرة تعملنا قهوة وهي اللي تحبها..ظهرت ربى قائلة
-وأنا ايه هوى..تبدلت ملامحه مستفسرا
-ربى..إنت كمان هنا!!تحركت جنى وهي تجيبه بمغذى
-جت مع جواد، ولسة داخلين مكملوش دقايق..بعد قليل جلست ربى بجوارها
-أخبارك مع جاسر ايه، وفيروز ..قالتها بتقطع
دققت جنى النظر إليها
-مالها فيروز ياروبي ؟!
فركت ربى كفيها ببعضهما قائلة
-من فترة يعتتلك رسالة، قصت لها ماصار
نهضت جنى تنظر من النافذة عليهما بالخارج
-تفتكري ممكن فيروز تكون صادقة ياروبي ..نهضت ربى من مكانها وتوقفت بجوارها
-جنى، كل اللي متأكدة منه ان حياتكم مش سهلة، شايفة تعقيد بينك وبين جاسر الايام دي
تنهدت جنى تعقد ذراعيها، ثم التفت إليها
-الموضوع بسيط بس اخوكي للأسف مش عارف أو مش قادر ينهيه
ضيقت عيناها متسائلة:
-قصدك ايه ياجنى..اتجهت بأنظاره عليه وهو يجلس مع جواد تنظر إليه ثم سحبت نفسا ودفعته على مراحل ..ربتت ربى على كتفها
-جنى عارفة ان الموضوع صعب ومؤلم اوي، بس لازم تحافظي على حياتك
ابتسمت جنى متهكمة
-زي ماانتِ حافظتي على حياتك كدا ياروبي ..استندت على الجدار خلفها
-فين حبك لعز ياروبي، ليه الوجع دا، انا بتوجع اوي كل مااشوفه، معقول دا عز اللي كان مابيطلش ضحك
استدارت متجهة تجلس على المقعد وانسابت عبراتها
-وأنا فين ياجنى، فين لما كسرني وهو واقف قدام بابا وبيخيره بيني وبينك، انا فين لما راح اتجوز عليا ..كثرت دموعها بغزارة تشير على قلبها
-أنا فين لما سحب مراته ودخل بيها اوضته وكأنه بيقولي هدبحك بسكينة باردة. ياروبي علشان تتعذبي كويس..أنا فين ياجنى لما ربط اسمه بواحدة غير ربى حتى لو تمثيل ، انا فين وهي جاية تاني يوم بقميص توقف قدامي وتقوله اتأخرت عليا ليه
أنا فين وهو كل اللي بيعمله أنه يهجم عليا ويقول عايز حقي ..دنت بجسدها منها ..اخوكي كان عايز يغتصبني للمرة الكام ياجنى، عارفة كام مرة
❈-❈-❈
مسحت على وجهها الغارق بالدموع ثم توقفت تربت على كتف جنى
-عارفة ليه دا كله ياجنى..لكزتها بخفة بصدرها قائلة
-علشانك، شوفتي باع حبي وحياتنا علشانك، بجد بحسدك ياجنى، عندك اخ أتنازل عن حب حياته ، وراجل شوية كان هيتحول لمجرم بعد مااتحول لنصاب ومستعد يحرق الكون كله علشانك
ابتسمت جنى بإستخفاف
-اه ومستعد كمان يموتني بسكتة قلبية، سمعتك للأخر يادكتورة ممكن تسمعيني زي مااسمعتك
تراجعت ربى بجسدها تشير بيديها
-قولي ..نهضت من مكانها وجلست بجوارها
-عز بيحبك كفاية عند ياروبي، بلاش تخسري كل حاجة ، فكري في ابنك، على الأقل معندوش ست تانية كل شوية تلاقيها منغصة عليكي حياتك
-عز طلقني ياجنى..جحظت عيناها تنظر اليها بصدمة، اومأت برأسها وانهارت باكية
-عارفة اني غلطت، وهو كمان غلط، بس دلوقتي ابني هيجي من غير ابوه، ضمتها جنى مذهولة من حديثها
-ازاي طلقك يعني مش فاهمة
أزالت عبراتها، عندما وجدت دلوف جاسر
-يالة حبيبتي اوصلك، بلاش ترجعي مع جواد، نظر لجنى وأكمل
-لازم يكون فيه شوية احترام للشخص اللي بيحبك ياروبي، قالها وتحرك
وقفت تنظر لاثره بحزن،
-همشي ياجنى ومش عايزة تتكلمي مع عز في حاجة، احنا خلاص مبقاش يجمعنا غير اللي في بطني، انا مش هفضل ابكي على حب هو باعه، اللي يبعني مرة يبعني ألف مرة، فكدا الحياة ماينفعش تجمعنا تاني، خلي فيه بينا شوية احترام علشان ولادنا
احتضنت وجهها
-عارفة انك بتحبي جاسر، بس لو فيروز هتفضل في حياتك من غير ما جاسر يوقفها عند حدها فحبيبتي اعملي زي ، ونخلي عمك ياخدلنا شقة ونسميها شقة المطلقين..قهقهت جنى عليها بطريقتها المزاحية
بعد فترة عاد إلى منزله ، ولج وجدها تجلس بغرفة الرسم، توقف خلفها
-اللي حصل النهاردة لو اتكرر هأذيكي ياجنى، انا مبعدش كلامي، ياريت تفكري مليون مرة قبل ماتحاولي تزعليني، انحنى بجسده بعدما وقف أمامها ينظر لمقلتيها
-متلعبيش على غيرتي عليكي، وقتها ممكن ادوس على قلبي وعليكي شخصيا..ابتلعت ريقها الذي جُف بصعوبة تحاول الرد عليه ولكنها لم تستطع، همست بحروف متقطعة
-إنت مجنون، ايه اللي بتقوله دا
اعتدل واقفًا وأشار بسبباته
-لو على الجنان فأنتِ أولى بيه، بس عادي ارجع اوديكي لدكتورك تاني يعقلك، بس تدوسي على كرامتي وقلبي مش مسمحولك ..دفع اللوحة بقدمه، ثم سحبها متجهًا لغرفته
-تعالي عايزك دلوقتي
مساء اليوم التالي
خرجت من مرحاضها، تنظر للغرفة التي تقلب رأسًا على عقب على ما فعله ليلة امس، حتى غفت ولم تشعر بنفسها بنومها المتواصل، وقفت أمام المرآة تنظر لملامح وجهها الذي بهت بالمرآة ..استمعت
إشعار رسالة على هاتفها
أمسكت الهاتف ثم فتحته، اعتدلت تنظر بالفيديو مرة وأثنين ثم رفعت الهاتف وتحدثت:
-مابلاش شغل الراقصين دا، بقولك هاتي من الاخر يافيروز، عايزة مني إيه
نهضت متحركة تنظر من الشرفة
-اتصلت أباركلك على الحمل، أصل جاسر قالي انك حامل
مازالت متوقفة تنظر لنفسها بالمرآة، ومافعله بها وجنونه حزنت من ضعفها أمامه وأمام تلك الرقطاء..ورغم ما تشعر به أجابتها
-ميرسي يافيروز، كنت اتمنى أقول عقبالك بس للأسف طبعا أنتِ اتحرمتي من النعمة دي، لكن متزعليش أكيد إنت فرحانة لحبيبك مش كدا ولا إيه، ماهو هيكون عنده ولاد من حبيبته، ومش ولد واحد بس دول اتنين، شوفتي عشق اكتر من كدا
شعرت فيروز بنيران تكوي احشائها، فهمست من بين أنفاسها
-ماتضحكيش على نفسك ياجنى، جاسر ماحبكيش، وانت عارفة سبب جوازه ايه
جلست أمام طاولة الزينة تستمع إليها بقلب ينبض بعنف كاد أن يتوقف فاستأنفت فيروز
-الليلة هأكدلك ياجنى إن جاسر محبش غير فيروز..ووعد مني لو مااثبتش دا هخرج من حياتكوا من غير ماابص، وأنتِ كمان لو بتحبيه فعلا سبيه يعيش مع اللي بحبها بجد، مش مجرد إجبار له
استمعت لطرقات على باب الغرفة، ولجت الخادمة
-مدام جنى ..الدكتورة غزل تحت
اومأت برأسها ، وانهت اتصالها مع فيروز، متجهة للأسفل..قابلتها غزل بإبتسامة حنونة
-كدا تمشوا فجأة من غير ما تقولوا..ألقت نفسها بأحضان غزل تبكي
-أنا تعبانة اوي ياطنط غزل، تعبانة لدرجة بدعي من ربنا اموت وأرتاح
احتضنت غزل وجهها قائلة :
-كنت حاسة مشيكم وراه حاجة، ايه اللي حصل حبيبتي..سحبتها من كفيها متجهة للأريكة ..جلست ترفع ذقنها تنظر إليها بحزن بعدما شعرت بوجود خطب ما وخاصة بعدما وجدت أثار بعنقها
-احكي لي ياحبيبتي ، مش احنا اتفقنا نكون صحاب، وقولت هتحكيلي كل حاجة...انسابت عبراتها
-هتقولي لماما..هزت غزل رأسها بالنفي ق
-مش هقولها صدقيني ..، أطبقت على جفنيها تسحب نفس
-محدش قادر يفهمني، كلكم شايفني مجنونة، حتى امي لما رحت اشكلها كل اللي قالته جوزك بيحبك وحافظي على جوزك، بس دا وجعني اوي ..قالتها وهي تشير إلى قلبها
مسدت غزل على خصلاتها تجذب رأسها بأحضانها
-طيب ياقلبي احكي وانا هقولك ايه، ومش علشان هو ابني هدافع عنه
قصت لها ماصار منذ حرقها المنزل..انتهت تسحب نفسًا
-دا كل اللي حصل بينا..أزالت عبراتها ترفع ذقنها
-انتِ مشكلتك انك شاكة في جاسر ياجنى، ممكن يكون مابيحبكيش وبيحب فيروز واتجوزك علشان الولاد بس
تمددت على الأريكة تحتضن نفسها
-أنا بحبه أوي ياطنط غزل ، ومش هقدر اتصدم تاني، هيكون صعب عليا اوي ياطنط، قوليلي اعمل ايه
اعدلتها غزل تنظر بمقلتيها
-هقولك زي مامتك ياجنى ابني بيحبك، وفيروز بتحاول تبعدك عنه علشان عارفة أنه بيحبك
نهضت تهتف بغضب
-طب لو طلع حبه وهم هعمل ايه ، لو ابنك فعلا طلع مخادع قوليلي لسة فيا ايه يتحمل وجع تاني ، صدقيني وقتها هيكون موتني ودفني بجد
❈-❈-❈
ربتت غزل على ظهرها
-،ايوة شايفة حبه الوهم ظاهر على جسمك أهو..صمتت للحظات ثم استأنفت
-حبيبتي متخليش الشيطان يلعب بيكي، جوزك بيحبك بقول جوزك دي حطي تحتها مليون خط، شوفي فيروز هتموت وترجع له ...متخلهاش تهدم بيتك يابنتي، ولو مضايق من جواد بلاش تكلميه ياستي وانتي لوحدك الدنيا سهلة اهو، وبلاش كل شوية تجيبي سيرة فيروز
أزالت عبراتها متراجعة تجلس تضع رأسها بين راحتيها ..
-هحاول ياطنط، علشان بجد انا بحبه، بس يارب مايكسرلي قلبي
جلست بجوارها
-متخلنيش اندم ياجنى، انتي كدا بتتهمي جوزك بالخيانة يابنتي، مش أي واحد ..دا جاسر ياجنى
ارتجفت شفتيها
-ماهو محدش تعبني اد جاسر ياطنط
جلست غزل على عقبيها، ترفع ذقنها وتنظر لمقلتيها
❈-❈-❈
-جاسر بيحبك ياجنى ودي أنا واثقة فيها زي ماأنا واثق بجلوسك قدامي دلوقتي..ظلت تطالعها وهتفت بغموض
-الست اكتر واحدة بتبقى حاسة جوزها بيفكر في حد تاني ولا لأ، واكيد إنت هتحسي بكدا
هزت رأسها بالنفي
-مش عارفة، صدقيني مش عارفة..قالتها بصوت باكي ..تنهدت غزل بقلبًا متألم ثم جلست بجوارها تضمها لأحضانها تربت على ظهرها
-ازاي بس ياجنى، فيه ست ماتحسش بجوزها يابنتي..
شهقت تضع كفيها على فمها
-اوقات بحسه مش شايف غيري، وساعات بحس زي أي واحدة عادية
رفعت غزل رأسها تتعمق بمقلتيه
-لأ طبعا، الست بتحس ياجنى، طبعا فاهمة قصدي
تراجعت تضع رأسها على ظهر المقعد
-فيروز خلتني اشك في كل حاجة للأسف ..احتضنت كف غزل
-أنا مش هتكسف منك وأقولك ابنك بالنسبالي حياتي ياطنط، منكرش قبل جوازنا مكنتش عايشة، معرفتش معنى الحياة إلا وأنا في حضنه..إبتسامة لاحت على وجه غزل هاتفا
-والله وهو ياقلبي، هو انا اللي هقولك عيونه بتكون فضحاه ازاي
استمعت غزل لرنين هاتفها
-عمك أكيد بيسأل عليا، انا همشي، وانتي شغلي عقلك قبل قلبك حبيبتي ، فكري ازاي تخلي جوزك مبيشفش غيرك، مع أنه والله ماشايف غيرك، خلي عندك ثقة بحبه يابنتي، وبلاش تخلي واحدة زي فيروز دي تتحكم فيه
نهضت تقف أمامها
-متشكرة اوي ياطنط غزل، ارتحت اوي لما اتكلمت معاكي، ربنا يخليكي ليا ياطنط يارب..لكزتها بخفة
-عايزة ضحكتك تنور في وش ابني يابت، وإياكي تنكدي عليه
أشارت على نفسها وتحدثت
-أنا انكد عليه، دا مبفرحش غير لما بشوف ضحكته اللي بتنور حياتي، تلألأت أعين غزل تضمها لأحضانها
-ج علشان زي ما قولتلك مش هقدر اعيش من غيره
طبعت قبلة على جبينها
-ربنا يسعدكوا حبيبتي ، والله جاسر مابيحب غير جنى وبس، وخليها توريني ازاي تثبتلك أنه بيحبها هي
-عايزة اشوفك قوية وتعرفي تدافعي عن جوزك، مش تبعديها، انا مش هعرف عمك بحاجة وهسيبه فاهم انكوا متصالحين، لانك شاطرة وهتعرفي تتحكمي في جوزك ياجنى مش كدا ولا إيه
تركتها غزل وغادرت، ظلت لدقائق
بعد فترة ونيران الغيرة تأكل أحشائها، هبطت للأسفل حتى تلهي نفسها بأي شيئا ل تبعد حديث تلك الخبيثة، تدعي الله بسريرتها، دلفت المطبخ وطلبت من منيرة الخادمة
-عايزة اعمل ورق عنب وحمام وفراخ يامنيرة، الحاجة موجودة
توقفت تطالعها بذهول
-محشي يامدام دلوقتي، نظرت بساعة يديها ثم هزت كتفها
-ليه لأ يامنيرة، الساعة لسة خمسة وجاسر هيتأخر، ممكن يرجع على عشرة أو بعدها كمان، جهزي الحاجة بس..ثم رفعت هاتفها ، لحظات وأجابها
-ايه فيه حاجة..وضعت كفيها على صدرها لتحد من ذاك النبض المتهور فتحدثت بتقطع
-ماتكلش برة أنا بعمل أكل، أجابها بابتسامة قلبه قبل عينيه
-لو هتعملي أكل عايز اكل ورق عنب ياجنجون ..ابتسمت واجابته
-من غير ماتطلب ياجاسر..تنهد وهو يخلل أنامله بخصلاته
-بلاش جاسر دي بحسها باردة ورخمة ..بترت حديثهم الخادمة
-مدام جنى، جهزت حشو الحمام..أشارت لها جنى بيديها لتصمت ولكنه التقطها ..أطلق صفيرا
-وحمام كمان، لا كدا الموضوع عايزة استعجال ودراسة ياروحي، هحاول اخلص بدري واجيلك بطيارة عباس بن فرناس ياحبيبة جاسر ..أغلقت معه وهي تتنهد بهدوء، تحاول السيطرة على نفسهابعد فترة أنهت تجهيز المائدة ، أتمت كل شيئا بقلبًا سعيد تنتظر عودته بفارغ الصبر، نظرت بساعتها ثم صعدت لتجهيز نفسها، أنهت زينتها بعد دقائق..ارتدت فستان من الستان باللون الفيروزي، بقصة مثلث، يصل مافوق الركبة، رفعت خصلاتها للأعلى ليظهر عنقها المرمري، ثم وضعت لمسات تجميلية بسيطة أظهرت جمالها بإستفاضة، أخرجت عقدا من الألماس، هدية جلبها لها بليلتهم الأولى ،ارتدته وتمنت أن تكون ليلتهم مثل تلك الليلة
استمعت لصوت سيارته بالأسفل ..ابتسمت بحبور، وقلبها ينبض بعشقه ، تدعو الله بسريرتها أن يتم سعادتهم..استمعت لخطواته بالخارج، توقفت بمنتصف الغرفة تنتظر النظر لرماديته التي تسبح بها لترى مدى عشقه لها، توترت تبعد حديث تلك الشيطانة عن عقلها، فتح الباب ، توقف متسمرا ينظر لتلك النجمة الساقطة من السماء..اقترب بخطوات سلحفية ونظراته ترسمها كفنان ..حتى وصل إليها يجذبها من خصرها لتختلط أنفاسهما الحارة بموجة العشق ، ابحر برماديته بعسلها الصافي متسائلا
-جنجون أكيد مش بحلم صح..خللت أناملها بخصلاته بعدما رفعها من خصرها لتصبح بمستواه قائلة
-عايزة أكدلك إن جنى مش هتعرف تعيش من غير ملهمها
انحنى يقطف كرزيتها هامسا
-مهلكتي والله العظيم إنت مهلكتي ياجنجونة قلبي.. ثم همس أمام ثغرها
-بحبك ياجنجون، بحبك أوي قالها وهو يعقد علاقة منفردة لثغرها الندي، استمع لرنين هاتفه ، ورغم ذلك لم يقطع وصلة عشقه، ابتعد عنها عندما سحب الهواء من رئتيها
تحركت للخلف تضع كفها على صدرها تتنفس بصعوبة
-عايز تموتني..دنى منها بخطواته
-مين اللي هيموت مين ياجنجون بس ..تحركت للأسفل
-هروح اجهز السفرة، وانت غير وانزل ياحبيبي ..قالتها وتحركت سريعا
خرج للشرفة ، يرجع خصلاته للخلف يسحب نفسًا عميقا، مغمض العينين وابتسامة عاشقة على شفتيه ..استمع مرة أخرى لهاتفه
-أيوة ياراكان ...استمع إليه بإهتمام ثم جذب جاكتيه وخرج سريعا
-لأ خلاص عشر دقايق وهكلمك، ومين ممكن يكون عمل كدا
-معرفش ياجاسر، انا نقلتها المستشفى دلوقتي ، مش شرط تيجي، بس حبيت انك تعرف ، معنى أنهم يحاولوا يقتلوها يبقى شكوا فيها
وصل الى الاسفل وانهى مكالمته
-لأ انا عشر دقايق واكون عندك..توقفت أمام طاولة الطعام تنظر إليه متسائلة
-إنت هتخرج تاني..اقترب يطبع قبلة على جبينها
-آسف ياجنى، راكان كلمني ولازم انزل حالا..قالها متجهًا لسيارته سريعا..ظلت واقفة متصنمة تنظر لأثر خروجها، بقلبًا يئن ألما بعدما كان يتراقص منذ قليل
هوت على المقعد تنظر لطاولة الطعام وتلك الشموع التي أعدتها، ظلت لفترة حتى استمعت لشعار لرسالة، هنا هوى قلبها بين أقدامها، تفتح الرسالة وتتمنى ألا يكون هو، أعلن قلبها عصيانه وهي تراه يجلس بجوار فراشها بالمشفى يحتضن كفيها، وتلك الكلمات التي تكتب باسفل الصورة
-جوزك عندي ، شوفي الساعة كام، اظن كدا الرسالة وصلت
تراجعت بجسدها تضع رأسها على ركبتيها تنظر بشرود، مرت عدة ساعات لم تشعر بالوقت، حتى استمعت لرسالة أخرى ..هنا فاق الألم حدود الوصف وهو يغفو على تلك الأريكة وهي تجلس تمسد على خصلاته
أطبقت على جفنيها وانسابت عبراتها ثم جذبت مفرش الطاولة ليتساقط الطعام بأكمله على الأرضية ، ثم صعدت للأعلى، وتمددت على الفراش تحتضن أحشائها لتغفو بسرعة دون أي مجهود
❈-❈-❈
مرت ساعات أخرى على نومها من يراها يظن إنها بعالم الأموات..وصل بالصباح الباكر، دلف للداخل وهو يسب نفسه على ماصار، كيف له أن يغفو بسهولة ، كل ما تذكره حديثه مع الطبيب وتناول قهوته، وبعدها لم يشعر بشيئا سوى بعد ساعات..ولج للداخل ، ذهب ببصره لذاك الطعام الملقي على الأرض..صعد سريعا للأعلى ، ولج بهدوء وجدها تغفو كالطفل الوديع..ظل لدقائق بجوارها، ثم تمدد بجوارها يجذبها لأحضانه، والأغرب أنها وضعت رأسها بصدره تتمت بخفوت
-ضمني اوي..حاوط جسدها بالكامل، طابعًا قبلة متأسفًا
-آسف ياروحي، مهما اتأسف ليكي حق تزعلي..ظل لفترة يمسد على خصلاتها فتحت عيناها بعد فترة تشعر بألمًا يفتك جسدها..شعرت بثقل على جسدها، حاولت الفكاك من قبضته ، فخرجت من أحضانه مبتعدة، تجلس على الفراش، اعتدل صامتًا، يطالعها بأسفًا ..حمحم مقتربا
-جنى أنا آسف..ابتعدت بنظرها بعيدا قائلة:
-طلقني..بعيونا باردة
جذب كفيها يطبع قبلة عليهما
-حبيبي عارف مهما اقولك..سحبت كفيها منه مرددة
-قدامك خيارين لتطلقني ..ياإما سبني ابعد عنك دلوقتي لانك في نظري مش راجل ياحضرة الظابط
جز على أسنانه وتحدث بغضب:
-جنى ..نزلت من فوق الفراش
الاول قوم اخلع هدومك المقرفة اللي فيها ريحة المدام وبعدين تعالى واقف قدامي كراجل ونتحاسب
قالتها ثم اتجهت لمرحاضها
ظل لدقائق يستوعب ماصار، قرب قميصه من أنفه قائلا:
-هي تقصد إيه !!
استمع لهاتفه: أيوة ياراكان، لا روحت
بس مين اللي ممكن يعمل كظا ياراكان..تحدث راكان على الجانب الآخر
-جاسر الموضوع دا وراه حاجة تانية، لازم نصبر لحد مانحقق مع البت الشغالة، قاطعه جاسر
-البت الشغالة دي معرفة ابويا، مستحيل تكون خاينة، هشوف الكاميرات واعرفك
-بلاش إنت ياجاسر، مش عايز حساسية ..كفاية اوي اللي عملته لحد كدا، يعتبر قطعنا شوط كبير مش عايز اللي اسمها فيروز دي تستغل قربك وتبوظ حياتك
تنهد عندما تذكر ماصار فهتف
-تمام ياراكان، المهم تطلع من ورا فيروز بحاجة
قهقه راكان قائلا:
-دي حاجات يابني، الصراحة البنت شاطرة وعرفت توصل لمعلومات كتير، هبعتهملك على ايميلك، بس الموضوع دا يخوف أد مع هي بتفدنا، فعلشان كدا بقولك بلاش إنت تقرب منها خالص، أنا هتصرف، ومكنتش حابب انك تبات عندها في المستشفى
توقف يشعل سيجاره ينظر من النافذة ثم تحدث بخفوت:
-متنساش ياراكان أنها كانت في وقت على اسمي، مكنش ينفع اسبها لوحدها في المستشفى بعد حبس امها، مش عايز حد يأذيها ومش عايز ناجي يقربلها ويستضعفها، لازم يحس اني جنبها، علشان يفكر مليون مرة قبل مايحاول يقربلها، ولسة هقولك
فيروز مش وحشة ولا مجرمة علشان اعاملها بالطريقة دي
-طيب ياحنين.. والله انت اهبل، حرص منها انا مش مرتاح رغم المعلومات اللي جبتهالي بس بقولك شكلها بتخطط لحاجة اكبر ياحضرة الظابط
-تمام..أغلق الهاتف بعدما شعر بوجود جنى بالغرفة ..استدار يطالعها للحظات ثم تحدث :
-فيروز حد هجم عليها في الشقة، وفتح الغاز عليها، لولا السكان شموا ريحة الغاز كانت زمانها ميتة، هي بتساعد راكان علشان يوصل لشركاء جدو بعد ماسمموه وحاولوا يقتلوه، وكل اعمالهم المشبوه باسم والده دلوقتي، يعني ممكن أبوه يتحبس غير جده كمان، فهو طلب مني يقابلها بعد ماعرف أن عم فيروز منهم، فهي دلوقتي في بتشتغل في شركة عمها
وضعت المنشفة، وقامت بتجفيف خصلاتها دون النظر إليه ، اقترب منها يجذب منها المجفف، تراجعت بهدوء
-إياك تقرب مني ولا تلمسني ، روح للي كنت عندها..
جذب رسغها يسحبها لأحضانه
-جنى بلاش جنانك دا، بقولك كانت بتموت..اتجهت لغرفة ملابسها وخرجت بعد دقائق معدودة بخروجه من المرحاض، يحاوط جسد من الأسفل بمنشفة..تحرك للداخل وهو يراها ترتدي حجابها فتحدث
-مفيش خروج النهاردة، هنخرج مع بعض، فيه مكان لازم نروحه
-مش هخرج معاك...انا نازلة شغلي، واستدارت وتحدثت بثبات
-أنا هسافر مع عز الأسبوع الجاي، وياريت ارجع من السفر نكون انفصلنا بشكل مايوجعش حد من العيلة، ومتخافش محدش هيزعل، ماهو عز وروبي أطلقوا ، عقبالنا احنا كمان
وقف لثواني يتأملها بصمت، رفعت خصلاتها تعبث فيهم تحاول السيطرة على ضعفها أمامه..دنى بخطى سلحفية ثم وقف خلفها وجذبها فجأة ليصطدم ظهرها بصدرها يهمس لها بفحيح
-إن شاءالله في قبرك ياأم كنان، تقابلت نظراتهما بالمرآة، وارتجف جسدها بين ذراعيه
اردفت دون النظر إليه
-من اللحظة دي هعتبرك مش موجود، وانت كمان اعتبرني مش موجودة، انا هنزل شغلي عادي، لا تتدخل في حياتي ولا ادخل في حياتك..ولو عايز تجيب فيروز هنا هاتها ماهو مبقاش غير انك تعلنها صريحة يابن عمي
دفعها بقوة على الأريكة حتى سقطت ثم حاوطها بجسده
-ليه متجوزة سوسن ..
انحنى ينظر بعسلها يردف بصوته الأجش
-كلمة ومش هعيدها تاني وياجنى
-بلاش تخليني اقهرك بجد، وبلاش تختبري صبري ، وجنانك دا عند دكتورك مش عندي ..قالها وهو يمرر شفتيه على ثغرها ..ثم نظر لمقلتيها أنا اللي كنت من ساعات مش قادرة تبعدي عني، فين حبك
وضع رأسه بحنايا عنقها بعدما ازال حجابها يستنشق رائحتها ويملأ رئتيه مستمتعا يهمس :
-مفيش الهبل اللي بتقوليه دا ، انت مراتي واياكي تستهوني بالكلمة ياجنجون..قالها وهو ينقض عليها كالأسد الجائع
انسابت عبراتها
-ابعد عني ياجاسر انا مش عايزاك تقربلي من اللحظة دي احنا في حكم المطلقين
ارتفعت وتيرة أنفاسه من حديثها المحرق لروحه، فحملها متجهًا لفراشهما
-عايز اعرف هتمنعيني ازاي يابنت عمي، انزلها محاوط خصرها يجذبها بقوة ينظر لمقلتيها الزائغة من تحوله يقبلها بعنف
-امنعيني ياله يابنت عمي، عايزك تمنعي جوزك وحبيبك..رفعت رأسه تبكي بشهقات
-ابعد عني ياجاسر متخلنيش اقرف من نفسي..
أحس بقبضة تعتصر صدره سرعان ماشحب وجهه وهو يضغط على ذراعها يقبض على كنزتها بقوة عندما وجد النفور بعينيها، أصابته بالجنون، ماذا بك صغيرتي، اتظننين أنني اتهاون معكي ..دنى يحاوطها بجسده يطالعها بصمت
- وظهر جسدها أمامه..فدنى يهمس بجوار أذنها
-اسمع منك كلمة طلاق تاني صدقيني هكرهك في نفسك ياروحي، انت مراتي ..وضع كفيه على أحشائها
-وأم ولادي ماشي ياجنجونة قلبي..قالها وهو يحجز ثغرها بين خاصته..
-ذنبك ياحبيبة جاسر اني بحبك اوي، وللأسف مش عايزة تفهمي دا
أبعدته ثم
نظرت إليه بكره تهمس من بين بكائها
-كرهتني فيك يابن عمي.، واعرف اللي مصبرني على إني اتحمل كذاب مخادع زيك عمي وابويا بس، غير كدا مش عايز اشوف وشك قدامي
ران صمتا بنيران الأنفاس الملتهبة من كلاهما، هي بشهقاتها ونظراتها المشمئزة وهو صدمة جعلت جسده يتجمد ..ابتلع غصة مؤلمة تشق جوفه متأثرا بماقالته ..آلمه كلامها وكأنها غرست خنجرًا في روحه التي نزفت ببطئ تكوي جسده قائلا
-بتكرهي جاسر ياجنى، قدرتي تقوليها
كعصفور كسرت أجنحته وحبس بقفصًا من ذهب لا حول له ولا قوة
-وماكرهتش ادك ياجاسر، بكرهك ..بكرهك قالتها بشهقات مرتفعة متجهة للمرحاض تزيل ثيابها من فوق جسدها، تنظر لانعكاس صورتها بالمرآة، حركت أناملها على جروح شفتيها من قبلاته ..هوت تصرخ تمزق ثيابها وخصلاتها كالمجنونة
-بكرهك ياجاسر،، سمعتني بكرهك
هبط للأسفل بخطوات متعثرة كالذي مسه جنا..استمع الى صرخاتها وكلماتها التي مزقت قلبه لأشلاء ..
مرت الأيام بينهما باردة ، يعود من عمله إلى غرفته دون حديث بينهما
استمع إلى طرقات على باب غرفته، إذن بالدخول..ولجت الخادمة
-جاسر بيه ..مدام جنى بقالها يومين ماكلتش والنهاردة اغمى عليها وجبتلها الدكتور، وكمان طلب منها تحاليل ، قال حالتها عايزة رعاية
صعد للأعلى سريعا ، اقتحم الغرفة، وجدها تجلس بالشرفة تنظر للخارج، ماتت ضحكتها البريئة، وبهتت ملامح وجهها مع عيناها الخاوية للحياة، ورغم ذلك اقترب منها
-مبتكليش ليه، اوعي تفكري انك بتلوين دراعي علشان اطلقك، حاوطها بذراعه يضع رأسه على كتفها
-ولادي ياجنجون ..حافظي عليهم، علشان مزعلكيش، انتي ناسية انك هنا علشانهم
ظلت كما هي تنظر للخارج، صاح على العاملة
-هاتي اكل المدام ..لازم تاكل علشان ولادها قصدي ولادنا ..جذب مقعد يطالعها بنيران تكوي ضلوعه على صمتها فعل ذلك حتى تهاجمه ولكنها خلفت ظنه ..وضعت الطعام على الطاولة قائلة
-عاملت الأكل اللي بتحبه ياجاسر بيه، أشارت على جلوسها تهز رأسها بحزن عليها ...وهتفت
-خليها تشرب العصير علشان لازم تاخد علاجها
-كلي علشان علاجك ..امسك الملعقة وبدأ بإطعامها ، فتحت فمها دون حديث وبدأت تلوك الطعام ونظراتها للخارج وكأنه ليس موجودا..ظل لدقائق بجوارها بعد إطعامها..رفع كفيه يضعها على خصلاتها
-جنى أنا آسف..أزداد ألمها عندما شعرت برغبتها من الاقتراب منه ودت لو ألقت نفسها بأحضانه ليزيل آلام قلبها، همست لقلبها
-كيف لك العفو له وهو المذنب، آه على قلبُ هواه محكمُ
استدارت أخيرًا له وهمست بتقطع
-طلقني..هب من مكانه متجها للأسفل حتى لا يفقد أعصابه عليها
ظلت كما هي إلى أن قررت الأبتعاد عنه، حتى لا تؤذي أحد من عائلتها..قامت بمهاتفة غنى
-غنى عايزة منك طلب لو فعلا بتحبي اخوكي قبلي ..استمعت غنى بإهتمام
-عايزة ابعد عن جاسر فترة ، احنا بنأذي بعض أوي ياغنى، مش عايزة عمو وبابا يعرفوا حاجة دلوقتي ،
-مش فاهمة ياجنى قالتها غنى متسائلة
-عايزة ابعد ياغنى، ايه اللي مش فاهمة، عايزة اهرب من اخوكي بدل ما اموت نفسي ولا اهرب ومحدش يعرف مكاني ..وحياة ربنا هبعد ومش هخلي حد يعرف مكاني
-طيب اهدي واحكيلي علشان اعرف، هعمل ايه