رواية الاخ الاكبر
الفصل الواحد والستون 61
بقلم حبيبه
نسيتوني 🙈🙈🙈🙈🙈🙈🙈 معلش علي التاخير ده بس انا بنتي ربنا يحفظها بتعاقبني على كل حاجه عملتها مع امي سواء حلوه او وحشه🙂
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡♡♡♡♡♕♕♡
فرحوا قلبي بتعليقاتكم
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
ايمان: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
توربيني: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته عامله ايه ياايمان
ايمان: اظن مايخصكش
توربيني: لا طبعاً يخصني ويخصني اوي كمان ازاي مااطمنش على مراتي المستقبليه
ايمان: كتك مو لما يحنشك
توربيني: ايمان اتلمي
ايمان: والله دي طريقتي اخلص بتكلمني ليه
توربيني: استغفرالله العظيم يارب ماشي ياايمان مسيرك تقعي تحت ايدي وهاعرف اعلمك الادب كويس المهم انا جاي النهارده بعد الفطار اطلب ايدك من خالتك تمام
ايمان: نعم النهارده
توربيني: ايوه النهارده وياستي هاسمحلك بأجازه النهارده تمام يلا سلام بقى
ايمان: ب........ ايه قلة الذوق دي دا قفل في وشي من غير كلمة سلام حتى. اوف وبعدين بقى في البلوه اللي انا لبست فيها دي بس فوضت امري اليك يارب
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
صدمت روح من سمعها ذلك وكأن جسدها شل
بالكامل
كيف وهو يحبني قالها لي قال احبك شعرت بصدق كلماته اكان حبه خدعه اكان يكذب ليخدعني الهذه الدرجه كنت قليله في عينيه لعبه كان يراني لعبه لم يكن حب كان فقط مجرد لعبه..
ندى: روح ياروح انتي يابت
التفتت ندى لترى وجهه وجدتها مازالت تنظر امامها ودموعها تنهمر بقوه
ندى بصدمه من هيئتها: فى ايه بتعيطي ليه ياروح
روح:...............
ندى: يابنتي ردي عليا مالك
روح:..............
#جاء فارس اليهم
فارس: صباح الخير مالك ياروح بتعيطي ليه
#رفعت روح نظرها اليه بصمت تاام
فارس بقلق: ردي ياروح هي مالها ياندى
ندى: مش عارفه والله انا سيبتها كام دقيقه ورجعت لقيتها بالمنظر ده مش راضيه ترد عليا..
#نزعت روح الدبله من اصبعها وقذفتها في وجه فارس
فارس بأستغراب وصدمه من فعلتها: ايه اللي عملتيه ده ياروح
روح: اظن الدبله دي ملهاش لازمه في ايدي تاني والخطوبه دي خلاص بح انتهت...
ندى بصدمه: روح ايه اللي بتقوليه ده انتي اتجننتي
روح بهدوء تاام: لاء ياندى مااتجننتش بس خلاص الخطوبه دي دلوقتي مابقاش ليها لازمه هو انتي ماتعرفيش ههههه مش انا كنت مجرد رهان والاستاذ المحترم كسبه
ندى: رهان رهان ايه انا مش فاهمه حاجه
روح وهي تنظر لذلك الذي تكسوه الصدمه بالكامل: لاء بس تفتكر يافارس ال 5000ج مقامي يعني هو انا مقامي عندك 5000ج هههههه يالهوي هو انا رخيصه عندك اوي كده طب كنت ارفع الرهان حبه ياجدع دا قلبي اللي اتراهن عليه حتى
ندى: ايه اللي بتقوليه ده فهميني في ايه ياروح ارجوكي
فارس: روح ابوس ايدك اسمعيني والله العظيم والله العظيم دا كان الاول بس قبل مااعرفك والله والله من اول مااتعرفت عليكي وانا نسيت الموضوع ده صدقيني والله والله بحبك وحبي ليكي حقيقي...
روح: ليه وهي الناس عندك لعبه طب كنت عرفني ياجدع حتى كنت ابقى على علم ان الاستاذ فارس بنفسه مراهن عليا
فارس: ياروح والله نسيت الموضوع ده من اول مااتعرفت عليكي كانت غلطه والله واستغفرت ربنا عليها ارجوكي سامحيني ارجوكي...
روح:اسامحك على ايه ظز انت بجد طلعت بنأدم تافه ومقرف بص انت من دلوقتي تبعد عن طريقي خالص واللى كان بينا انساه خالص انا من النهارده مش عاوزه اشوف وشك تاني انا علشان متربيه بكلمك بكل ادب ولو فكرت تقرب مني تاني هانسى الادب ده خالص تمام بعد اذنك...
#ذهبت روح من امامه بكل هدوء
ندى: رهان انت بتراهن على اختي ليه هي بنات الناس لعبه عندك ولا ايه كنت مفكراك محترم وبتحبها بجد وهاتسعدها وتسعد قلبها فكرتك.انسان بجد بس للاسف طلعت تافه لتاني مره لتاني مره قلب اختي يتكسر لتاني مره انا عمري ماهاسامحك ..
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
أغلبنا في السجود بنقول "سبحان ربي الأعلى ، سبحان ربي الأعلى ، سبحان ربي الأعلى"
فيه حاجه مهمة جداً نقدر نضيفها وهي سنة مهجورة عن النبي صلى الله عليه وسلم
ويا بخت الي يحيي سنة عن النبي
وهو دعاء جميل جداً
"اللهم لك سجدت ، وبك آمنت ، ولك أسلمت ، سجد وجهي ، للذي خلقه وصوره ، وشق سمعه وبصره ، تبارك الله أحسن الخالقين"
فـ ياريت تحفظه وتدعي بيه في سجودك
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
مر الوقت وحان ميعاد الافطار..
محمد: اومال روح فين مش هاتفطر معانا ولا ايه دي دايمآ اول واحده علي السفره...
ندى: هي هي عندها امتحان وبتذاكر ومش هاتقدر تفطر معانا ا اا انا دخلتلها اكل...
محمد: روح قصدك روح اختي انا بتذاكر
ندى: ايوه
محمد: الحمدلله عيشت وشوفت اختي روح بتذاكر
روح: مين بيجيب في سيرتي
محمد: اهو جيبنا في سيرت القط ياريتنا جبنا في سيرت ربع جنيه ورق...
روح: اخص عليك يامحاميحوا بقى انا اساوي عندك ربع جنيه اجدع اخص
محمد: لاء ياحب عمري ماتظلمنيش الربع جنيه عمره ماكان مقامك يامنجتي
روح: ايوه كده اخويا حبيبي اللي بيحبني
محمد: اخرك بريزه
روح بصدمه: بريزه يابرعي بريزه
محمد: اي نعم صح ياواد ياعمده
عماد: يجوز
روح: نعم يادلعدي
عماد: اهو ياعم قلعت الخمار وهاتخرج روح السرسجيه من جواها
روح: دا انا كيوته ياواد
عماد: ايوه ايوه انتي هاتقوليلي ياختي
روح: صحيح يامحمد انا فسخت الخطوبه
محمد بهدوء وهو يتناول طعامه: هو انتي عدمتي اخوكي ياروح
روح: بعيد الشر عنك ياحبيبي انا اسفه انا والله ماعملت حاجه انا بس قولتله اني مش عاوزاه وعرفتك علشان تبقى تكلمه وياخد حاجته كلها
اسفه بجد يامحاميحوا متزعلش منى ياحب بقى
محمد: ايه رايك ياماما
ناديه: بعد الفطار نبقى نشوف الموضوع ده دلوقتي الاكل ليه احترامه..
#انتهى_الافطار وادوا صلاتهم...
ناديه: فسختي الخطوبه ليه ياروح
روح: مش مرتاحه ياماما
ناديه: هو انتي مر على خطوبتك يومين حتى يابنتي علشان تقولي مارتحتش..
محمد: ماما عندها حق ياروح وبعدين ازاي مش مرتحاله يابنتي وانتي موافقه عليه ومقتنعه بيه كمان ازاي النهارده كده جايه تقولي مش مرتحاله فهميني
حصل ايه خلاكي فجأه مش عاوزاه
روح: مافيش حاجه يامحمد بس كنت مفكره نفسي هارتاح معاه بس مش مرتاحه يامحمد مش لازم اعاشره ايام وسنين علشان اعرف حبيته ولا لاء
محمد: بس......
روح: محمد ارجوك
ناديه: خلاص يامحمد مادام اختك مش حباه يبقى كل شيئ قسمه ونصيب
محمد: بس فارس شاب كويس ومحترم ياماما
ناديه: مش احنا اللي هانعيش معاه ياحبيبي مش احنا اللي هانقعد معاه في بيت واحد
محمد: حاضر ياماما هاكلمه واخليه يجي ياخد حاجته
بس متأكده ياروح من قرارك ده
#ظلت روح صامته وكلمات ذلك الشاب عن الرهان تتردد في اذانها...
محمد: روح يابنتي
روح: اه يامحمد دا قراري
محمد: تمام ياحبيبتي
روح: تمام بعد اذنكم انا بقى
ناديه: ماشي ياحبيبتي روحي
محمد: ماما اكيد في حاجه حصلت روح كانت موافقه على فارس من قلبها واكيد شوفتي فرحتها وقت الخطوبه...
ناديه بهدوء: مادام مش راضيه تتكلم عن حاجه براحتها وانا واثقه ان بنتي مش هاتعمل حاجه غلط
كلمه يابني كلمه وقولة كل شيء قسمه ونصيب.
محمد: حاضر ياامي حاضر
#دخلت روح اوضتها والا ان اغلقت الباب حتى علمت الدموع طريق الخروج دقايق ودخلت ندى اليها وبدون كلام جلست بجانبها واحتضنتها بقوه تمسكت روح بثياب ندى واخذت تبكي بقوه..
ندى: عيطي ياحبيبتي عيطي يمكن ترتاحي شويه خرجي كل اللي جواكي
روح: تعبانه ياندى تعبانه اوي حاسه ان قلبي هايقف من وجعه ليه ياندى بيحصل فيا كده انا عملت ايه غلط في حياتي علشان اتعاقب العقاب ده ليه انا ليه
ندى وهي تبكي على حال تؤمها: يابت ياهبله في حد يقول على حب ربنا سبحانه وتعالى ليه المفروض تحمدي ربنا
روح: يعني انتي شايفه اللي بيحصل فيا ده علشان ربنا بيحبني
ندى: طبعاً ربك اذا احب عبدآ ابتلاه علشان يشوف عباده هايصبروا على الابتلاء ده ويحمده ولا لاء وبعدين احمدي ربنا ان كشفه دلوقتي قبل مايحصل اي حاجه افرضي كنتي اتجوزتي وبعدين عرفتي كانت الثقه بينكم اتدمرت..
روح: حبيته ياندى حبيته للاسف وجه هو وكسرني وكسر قلبي
ندى: معلش ياقلب اختك لازم تتخطي الوجع ده مش هاقولك وقت وهاتنسي لان وجع كسر القلب ده عمره مايتنسي بس اقدر اقولك عيشي ياروح الدنيا مش هاتقف على وقت مااتجرحتي لاء كل حاجه هاتمشي عادي فاانتي لازم تعيشي مع وجعك ده ياقلبي وبعدين يابت انا كنت مفكراكي اقوى من كده دا انا كنت بقول علي طول روح هي الجامده اللي فينا روح هي اللي هنا واللي هناك اتراكي طريه كتك نيله.....
#فاجئهم دخول عماد المفاجأ:. في ايه
ندى: اهو التافه حضر
عماد: روح قلبي من جوه تسلميلي ها في ايه بقى
ندى:مافيش روح دماغها مصدعه شويه
عماد: لاء الف سلامه ياختي في ايه اجدعان انتم مسهفين بيا كده ليه منا عارف انها اتنيلت على دماغها سابت الواد فارس مش حاجه ضخمه يعني ولا الكون هايتهد كبري دماغك يابت ياروح وعلى رائي الشاعر العظيم الكبير اوي اللي فات كان سخن واللي جاي بيرطب
ندى: هههههه دا مين الشاعر ده يااخ نجيب محفوظ
اخذ عماد يعدل قميصه بفخر: ويجز
ندى برفعة حاجب: مين لامؤخذه
عماد: ويجز بتاع انا محسود اجيب خرذه
ندى وهي تنزع حذاء قدمها: ويجز ياابن ناديه طب خد
#قذفت ندى الحذاء في اتجاه عماد ولكن تفاداها ببراعه
عماد بجدية: بترمي عليا الشبشب تصدقي بالله...
ندي: لا إله إلا الله سيدنا محمد رسول الله
عماد:........
ندى: ايه يابني
عماد: لاء انا كده خلصت
ندى وهي تنزع حذائها الاخر: تصدق ان حلال فيك الضرب ياض...
عماد وهو يركض: وشك والشبشب يلاااااا
#ويشاء_القدر_ان الشبشب (الحذاء) يكون من حظ مريم
مريم: ااااه
ندى: احيه اسفه يامريم كنت قاصده السكر اللي وراكي ده
عماد: ايوه ياحج اسماعيل انا جاي اهو
ندى: اه ياواطي
مريم: هههههه يلا مش مهم حصل خير المهم ان طبق البسبوسه العسل ده ماحصلش ليه حاجه
ندى: ايه ده بسبوسه طب هاتي هاتي
مريم: ايدك ابت انا جيباه لروح مخصوص
روح: تسلمي يامريم بس انا ماليش نفس
مريم: هو ايه ده اللي مالكيش نفس لاء طبعاً انا مايطلعش عين امي وانا بعملها وفي الاخر تقولي ماليش نفس هاتكلي يعني هاتكلي
ندى: ياستي انا هاكل
مريم: بس ياماما العبي بعيد اجري
روح: معلش يامريم بجد ماليش نفس
مريم: روح انا عارفه انك اتجرحتي حتى لو ماقولتيش وانا مش عاوزه اعرف حصل ايه بس اللي اقدر اقوله ليكي انه ماكنش خير ليكي علشان كده ربنا سبحانه وتعالى بعده عنك ايآ كان السبب حتى لو السبب ده جرحك بس اكيد خير ليكي فالمفروض تحمدي ربنا سبحانه وتعالى وقومي يلا كلي معانا بسبوسه علشان مش هاخرج من هنا غير لما تقومي تاكلي معانا وتضحكي كمان...
ابتسمت روح: ماشي حاضر
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
عبدالله: سيده اعمليلي القهوه بتاعتي
#مرت دقائق واتت اليه روان وهي تحمل القهوه
عبدالله: انا قولة سيده مش انتي
روان: وفيها ايه يابابا لما اعملهالك
وقف عبدالله بغضب واوقع القهوه من يدها ارضآ: فيها اني ماطلبتش منك تعملي حاجه فيها اني لا بطيقك ولا بطيق اي حد من اهلك فيها انكم السبب فى موت بنتي وبعد ابني عني فيها كتييير انتم عالم زبا**#
روان: انا هاحترم انك ابو جوزي وهاحترم انك اكبر وياريت يابابا ماتجبش سيرتي او سيرت اهلي بالغلط
عبدالله: طول ماانا عايش هاجيب في سيرت اهلك وماتقوليش بابا انا مش ابوكي ولا يشرفني اني اكون ابوكي حتى فاهمه
#اانهى عبدالله كلامه وصعد السلالم صعدت خلفه روان لتحاول اقنعه على المسامحه
روان: يابابا حاول تنسى وتسامح حاول علشان تقدر تكمل حياتك مع حفيدك اللي جاي في الطريق
عبدالله: عمري ماهانسى ولا هاسامح ولا تفكري ان يجي يوم واحبك انت واللى في بطنك ده انسي
#انهى عبدالله كلامه واستدار ليذهب امسكت روان يده لتوقفه ولكن عبدالله نزع يده منها بقوه اخلت توازنها جعلتها تقع خلال ثواني كانت روان تركض ارضآ فاقده للوعي غارقه وسط دمائها...
يتبع...
لو الروايه عجباكم اشوف تعليقاتكم جو اقراء واجري ده بلاش منه😑😑😑
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
❌ *مفيش حاجة اسمها اني أصلي الساعة 11.50*🕦
عشان أدخل السنة الجديدة و أنا بصلي!
⚠❗دا اسمه جهل مش دين
❌⭕مفيش حاجة إسمها أصلي أخر ١٠ دقايق في السنة عشان ادخل علي السنة الجديدة وأنا بصلي في أخد حسنات
👈🏻دا اسمه بالبند العريض⚠ *" بدعة "*
⭕يعني أي بدعه:بإختصار إنك تعمل حاجة أو تخترع عبادة النبي معملهاش
👌 لأن العبادات توقيفية يعني موقوفة على ما ورد به دليل شرعي في الكتاب أو السُنة
❌⭕.يعني مافيش اجتهاد منك:
*((قال الرسول-صل الله عليه وسلم-من عمل عملاً ليس عليه امرنا فهو رد))*
👈🏻و طبعاً عارفين اللي بيبتدع جزاءه إيه
❌⭕مفيش حاجة إسمها أعتقد إن دا حرام .. أو أعتقد إن دا حلال .. أو أعتقد ان دا يجوز
⚠❗الدين مكنش و لا هيكون بإعتقادك أو بإعتقادي
⭕❌يعني مينفعش أزود ف أركان الوضوء بحجة إني عاوزة حسنات أكتر
⭕❌و لا ينفع أزود ف عدد صلوات الفروض بحجة أزود حسنات بردو
فاحنا مين عشان نزود و ننقص و نشيل و نحط؟!
✋ياريت نفهم ديننا و منخترعش فيه:
*((قال الرسول-صل الله عليه وسلم-من رغب عن سنتي فليس مني))*
📌اما اللي منعرفوش بقى إن دا عيد عند النصارى اللى هما المسيحيين
👌ومش اي مسيحيين دول المسيحيين الكاثوليك .
🎄يعنى أي كريسماس⁉️ 🎄كريسماس من جزئين ..
⭕Christ : ودا لقب للمسيح
⭕Mas : مشتق من كلمة فرعونية معناها الميلاد
⚠يعنى christmas: *ميلاد المسيح*
ومين المسيح في الديانة المسيحية! يعني ابن الرب
يعنى حضرتك وانتي بتقولي كدا بكل فخر وجنتلة
Happychristmas" بتقولي ليهم *مبروك عليكم ميلاد ابن الرب 💔* وطبعا ربنا ملهوش ولاد ولا بنات
انتي متخيلة انتي بتعملي إيه ‼️
انتي بتدمري عقيدتك..
انتب بتدمري أول حاجة حفظتيها من القرآن *"" قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ""*
إنتي بتقولي ربنا مش واحد وأعوذ بالله من كدا💔.
🗣احذروا يا جماعة ، مسيحيين ووحدة وطنية بس مش نشاركهم فى العقيدة ولا أي نوع من أنواع الإحتفال!"
🎄واللي يقولك كريسماس عرّفه الكلمتين دول"
🤝يعني مثلا اهنيه ابنه نجح...اباركله بنته اتجوزت..اواسيه عنده مصيبة. .كدا.مثلا...
بس✋🏻مش اروح احتفل معاهم فى اعيادهم اللي ورد في شرعنا انها حرام
⚠❗ *العقيدة خط أحمــــــــر*...
الفصل الثاني والستون من هنا