رواية الاخ الاكبر
الفصل الثاني والستون 62
بقلم حبيبه
محمد: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فارس: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
محمد: فارس ممكن تقابلني في نفس الكافيه اللي قابلتك فيه قبل كده
فارس: تمام ماشي امتى
محمد: لو ينفع يبقى دلوقتي انا فيه دلوقتي
فارس: تمام نص ساعه واكون عندك
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
وصل التوربيني الى بيت ايمان...
وطلب يدها وتمت الموافقه وفجائهم بجلبه خواتم الخطبه معه واقناع خالتها بتلبيس الخواتم والزواج بعد العيد ومرت على خير...
#ذهب توربيني وذهبت ايمان لغرفتها وخلفها ابتسام
ابتسام: ايمان
ايمان: خير ياخالتي اتفضلي
ابتسام: فيكي حاجه يابنتي انتي كويسه
ايمان بقلق: اا ا اه ياحبيبتي كويسه و
ايمان: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
توربيني: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ياخطيبتي
ايمان: خير
توربيني: خير ياخطيبتي انا قولة بس اكلمك اسمع صوتك وبس
ايمان: استغفرالله العظيم يارب طيب حاجه تاني
توربيني: لاء سلام
ايمان بأستغراب: مجنون دا ولا ايه يلا اللي فيه الخير يقدمه ربنا فوضت امري اليك يارب اما اروح اشوف البنات وحشوني....
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
بينك وبين الجنة خطوة!
بخطوة واحدة بس هتخطوها بقلب صادق في طريقك لربنا ممكن تكون سبب في دخولك الجنة!
خايف ليــه وربنا قال في الحديث القدسي:
[ومن تقرَّبَ إليَّ شبرًا تقربْتُ منه ذراعًا ومن تقرَّبَ إلي ذراعًا تقربتُ منه باعًا، ومن أتاني يمشي أتيتُه هرولةً].
مستني إيــــه؟!
#خد_القرار_صح
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
ايمان: اذيك ياخالتي اومال فين البنات مش موجودين ولا ايه
ناديه: لاء ياحبيبتي موجودين كلهم جوه في اوضة روح وندى خوشيلهم
ايمان: اذيكم ياعيال مالكم كل واحده فيكم عليها بوظ اربعه متر ليه...
#.............
ايمان: مالكم ساكتين قلقتوني في ايه
روح: مافيش مبروك مش انا فسخت خطوبتي
ايمان: لا حول ولاقوة الابالله ليه كده
روح: النصيب يلا الحمدلله حمدآ كثيراً طيبآ مباركآ فيه
ايمان: معلش ياقلبي هو اكيد مش نصيبك علشان كده ربنا سبحانه وتعلى بعده عنك خير ان شاءلله
طيب عندي خبر مايفرحش
ندى: قولي قسمي وسمعي ياختي
ايمان بحزن: اتخطبت
روان بسعاده: وهو ده خبر مايفرحش يابت دا يفرح ويفرح ويفرح
مريم: ليه يابنتي بتقولي كده دا حتى خبر حلو الف مبروك ياقلبي
ايمان: اهدوا اهدوا مش لما تعرفوا لمين
ندى: مش مطمنالك يااسماعيل
ايمان: توربيني
ندى بصدمه: ننننننننعم ميييين بتهزري
ايمان:للاسف بجد
ايمان: ازاي وهو انتي مالقتيش غير ده
نظرت روح لروان ومريم: حد منكم فاهم حاجه
مريم وروان: لاء
روح: في ايه يابنتي انتي وهي احنا مش فاهمين حاجه مين توربيني ده
ندى: اللي كنت انا وايمان بنشتغل عنده وحصلت شوية مشاكل وطردنا
روان: اااااه افتكرت مش ده اللي ايمان كلمته ده علشان ترجع شغلها
ندى: ايوه ده بس اللي مش قادره افهمه ازاي فجأه كده ومن غير حتى مانعرف
روان بأبتسامه: طيب وفيها ايه ياندى اهى عرفتنا اهيه ربنا يسعدك ويفرح قلبك ياروحي
ايمان: عاوزه اتكلم معاكم بس توعدوني مافيش كلمه تخرج بره الاوضه دي انتم عارفين اني ماليش غيركم ولازم افضفص علشان ممكن يجرالي حاجه لو سكت اكتر من كده...
ندى: خير ياحبيبتي في ايه احكي
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
وصل فارس الكافيه.
فارس: السلام عليكم
محمد: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اقعد يافارس روح فسخت الخطوبه
فارس بحزن: انا اسف بجد
محمد: على ايه
فارس: على اني انسان مق ر ف بجد علشان جرحت اختك وكسرت قلبها وماحافظتش على كلامي معاك اني مازعلهاش...
محمد بأستغراب: قصدك ايه هو انت عملت ايه
فارس: هاحكيلك بس ارجوك تفهمني
محمد: احكي
#حكى فارس لها كل شيء...
محمد بعصبيه: رهان بترهان على اختي ليه حد قالك ان اختي لعبه تلعب بيها على كيفك عارف هي هبله علشان كان المفروض تضربك قلم يعرفك انك ماشميتش ريحة الاخلاق ولا الت ر بيه بس هي عبيطه أصلاً بس يلا الحمدلله لحد كده بعد اذنك
فارس: محمد ارجوك اسمعني ماتظلمنيش
محمد: انت مجنون هو انت بعد اللي قولته ده عاوزني اسمعك انت بجد بنأدم تافه اوي ومستهتر حاول تخليني ماشوفش وشك علشان ان شوفته هاتزعل من اللي هاعمله معاك....
فارس بدموع: ارجوك اسمعني لو سمحت اسمعني يامحمد انا والله العظيم والله العظيم دا كان قبل مااتغير انا عارف اني غلطت وغلطت اوي كمان مستني ايه من واحد ابوه وامه سايبينه من صغره للداده تربيه بشوفهم كل فين وفين كنت مستهتر وطايش......
بس والله والله كان قبل مااقرب من ربنا انا أصلاً مش عارف ازاي كان ده تفكيري انا قبل ماانت تزعل مني انا زعلان من نفسي واني عملت الذنب ده وبستغفر ربنا ليل ونهار يسامحني ويغفرلي والله مابلعب بأاختك انا بحبها والله بحبها ارجوك سامحني انا بعتبرك اخ ليا ارجوك سامحني
#شعر محمد بصدق ذلك الشاب: انت غلطت يافارس وغلطك كبير اوي روح مش هاتسامح عملتك دي كسرت قلبها ووجعتها وروح على قد ماهي طيبه وقلبها ابيض علي قد ماهي عنديه ورضاها صعب صعب اوي هي وندى تؤام بس بس عكس بعض
فارس: مش مهم انا راضي انا مش هازهق ولا ها مل هافضل اطلب تسامحني كل ماتصدني مش هابعد هارجعلها تاني وهاطلب تسامحني وان شاءلله قلبها هايحن انا بحبها وان شاءلله ربنا هايحنن قلبها عليا
ابتسم محمد علي هذا العاشق لاخته: تمام يافارس وانا هاساعدك
فارس: شكراً يامحمد انك فهمتني بجد شكرا
محمد: مافيش شكر بين الاخوات يلا هاسيبك انا دلوقتي والحق اروح
فارس: تمام ماشي
محمد: السلام عليكم
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
«مبارك ✅️ وليس ( مبروك) ❌️
«إن شاء الله ✅️ وليس (إنشاء الله )❌️
ماشاء الله ✅وليس (مشاء الله) ❌
.«الحمد لله ✅️ وليس (الحمدولله) ❌️
«مخلوقات ✅️ وليس (كائنات) ❌️
«جزاك الله خير - بارك الله فيك - رحم الله والديك ✅️
«وليس : مرسي ❌
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ✅️
وليس : (صباح الخير) ️ (مساء الخير) (باي) ️ (اوكي) ❌️
«يا ستير او ياستار ✅️ وليس يا (ساتر) ❌️
«لا حول ولا قوة إلا بالله ✅️ وليس :(لاحول الله) ❌️
«شاء الله ✅️ قدر الله ✅️
وليس : (شاء القدر) (شاءت الاقدار )❌️
«توفاه الله ✅️ وليس انتقل إلى مثواه الاخير ️❌️
«بارك الله لك وبارك عليك وجمع بينكم في خير ✅️
«وليس : (بالرفاء والبنين) ❌️
«اللهم أصلح أحوالنا يا رب
اللهم علمنا ما ينفعنا و ٱنفعنا
بما علمتنا و زدنا علماً يا رب العالمين» 🤲🏻❤
بلاش تتنازل عن أصولك ودينك عشان يبان إنك روش ، مفيش حد ملفت قد البني آدم المحترم.
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
ندى: يانهارك فسكوز ايه اللي بتقوليه ده يابنتي
مريم: طب هو ليه بيعمل كده انتي اذتيه في حاجه
ايمان بدموع: والله ماعملتله حاجه انا والله كنت بحترمه اوي وذات احترامي ليه لما قبل يساعدني ويرجعني الشغل بس ماكنتش اعرف ان ده تفكيره ياريتني مارجعت باريتني مارجعت
:#احتضنتها ندى بحزن: انا اسفه بجد ياايمي انا السبب انا اللي فضلت اقولك ارجعي سامحيني ياحبيبتي.
ايمان: بطلي هبل يابت انتي مالكيش دعوه دا قدر ربنا انا سيباها لله سبحانه وتعالى...
مريم: اكيد ربنا سبحانه وتعالى كاتبلك كل خير وهايراضيكي والله..
ندى: بقولك ايه اروح اتكلم معاه يمكن اقنعه هو اكيد في سبب خلاه يعمل كده
ايمان: مافيش اي سبب ولا حاجه هو أصلاً انسان مش كويس انا بس اللي فهمته غلط
#صمت الجميع على صوت ارتضام شيئ بالخارج فركضوا ليروا.وكانت ناديه تقف في منتصف المنزل وهي تبكي
مريم: في ايه ياماما مالك
ندى: بتعيطي ليه ياماما حصل ايه
روح: ياماما ردي علينا ساكته ليه
ناديه: ر رر ر روان بنتي
مريم بخوف: مالها روان ياماما حصل ايه
ناديه: في المستشفى
روح بصدمة: مستشفى ايه خير تعبت ولا حاجه
ناديه: ماعرفش انا يادوب عز قالي كده وقفل وقالي تعالي انا قلبي مش مطمن انا لازم اروح لبنتي لازم اروح
مريم: طب ثواني ياماما نيجي معاكي
ناديه: انا لازم امشي دلوقتي كلموا محمد يلحقني انا رايحه مستشفى (####)
ندى ببكاء: استر يارب استر يارب ل لل ل لازم نروح احنا كمان مش هاقدر اقعد كده
روح: ندى كملي اسلام يجي يوصلنا لحد مانلبس وانتي يامريم كلمي محمد عرفيه يطلع علي المستشفى
ندى: ماشي
#ذهبت مريم للاتصال بمحمد:
محمد: السلام عليكم
مريم: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته محمد تعالي علي مستشفى (####)
محمد:مستشفى ليه خير في حاجه ولا ايه
مريم: لاء ماتقلقش خير ان شاءلله تعالي بس ارجوك ماتطولش
محمد: طب فهميني الاول في ايه هو حد تعب ولا ايه
مريم: يامحمد لو سمحت اسمع الكلام بقولك تعالي وخلاص
محمد: ماشي سلام
مريم: بسرعه لو سمحت
محمد: حاضر سلام
فارس: خير يامحمد سمعتك بتقول مستشفى حد جراله حاجه
محمد: مش عارف والله مريم ماقالتش حاجه انا هاروح واشوف في ايه
فارس: طيب انا هاجي معاك اذا سمحت
محمد: تمام يلا بينا
#مرت دقائق ووصلت ناديه للمشفى وخلفها مباشرتآ البنات..
وجدوا عز يجلس على المقعد ويمسك راءسه بيده
ناديه: عز عز في ايه يابني
عز: روان ياماما روان
ناديه بخوف: مالها روان في ايه
عز: وقعت من على السلم ونذفت كتير اوي
ناديه ببكاء وصدمه: لا حول ولاقوة الابالله هي فين فين بنتي عاوزه اشوفها اللي في بطنها جراله حاجه دي في الخامس
عز: مش عارف ياماما هي جوه في اوضة العمليات لسه الدكتور ماخرجش
#دقائق وخرج الطبيب
عز: خير يادكتور مراتي بخير
الطبيب: مراتك كويسه دلوقتي الحمدلله بس للاسف سقطت انا اسف
#هبطت الصدمه فوق الجميع ثم انفجروا في البكاء
عز بحزن: الحمدلله حمدآ كثيراً طيبآ مباركآ فيه قدر الله وماشاء فعل الحمدلله راضي يارب والله راضي الحمد لله
ناديه ببكاء: ممكن ادخل لبنتي يادكتور
الطبيب: تطلع من اوضة العمليات وبعدين تقدري تشوفيها بعد اذنكم
ناديه ببكاء: ياحبيبتي يابنتي ربنا يصبرك ياقلب امك الحمدلله يارب الحمدلله
وصل محمد وفارس وجدوا الجميع يبكون
محمد: ماما في ايه مالكم
ناديه: اختك سقطت يامحمد
محمد بصدمه: لا حول ولاقوة الابالله لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم طب روان عامله ايه
روان: شويه وهاتخرج ونشوفها....
#مر الوقت وخرجت روان لغرفه عاديه
ناديه: بنتي حبيبتي انتي كويسه ياقلبي
روان بتعب: انا فين هو ايه اللي حصل
محمد: انتي في المستشفى ياحبيبتي
روان: مستشفى ليه وبن... بنتي فين انا مش حاسه بأي حاجه هو ايه اللي حصل ياماما
ناديه:..........
روان: ساكتين ليه حد يرد عليا
عز: انتي سقطي ياقلبي
صدمت روان من هذا. كيف ابهذه السهوله تركتني هدمت تلك الاحلام كنت انتظهرها والله كنت انتظهر لتنير ايامي ذهبت وتركتني لما لما ذهبت هكذا بتلك السرعه لما لم تحارب لتظل لما لم تتمسك بوجودها لما تركتني ياالله الهمني الصبر..
روان ببكاء اوجع قلوبهم عليها: الحمدلله يارب الحمدلله الحمدلله الحمدلله الحمدلله سلام يابنتي
احتضنتها ناديه وتركتها تبكي حتى هدءات
عز: روان هو اللي وقعتي من على السلم ولا حد وقعك
تذكرت روان ماحدث ولكن لم تشاء تحدث فجوه اخرى بين الاب وابنه
روان: انا اللي اتزحلقت ووقعت ياعز وبعدين دا قداء وقدر
عز بشك: متأكده انك انتي اللي اتزحلقتي ياروان
روان: اه ياعز
عز: تمام
محمد: هو في حاجه ياعز انت شاكك في حاجه
عز: لا يامحمد مافيش حاجه
#مر الوقت وذهبوا لمنزلهم قررت ناديه اخذ روان معها للاعتناء بها ووافق عز...
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
هتبقي انت الي كسبان في الحياة لما تبقى مرتاح مع فكره ان: مش كل الناس..
- هيحبوك
- هايوافقوك
- هيتمنولك الخير
- هيشوفوا ان الي انت بتعمله صح
لما توصل للمرحلة دي، محدش هيقدر يهزك.
♡♕♕♕♕♕♕♕♡♡♡♡♡♕♕♕♕♕♡
ذهب عز لبيته وجد عبدالله يجلس يحتسي القهوه ويقراء كتاب. ذهب اليه
عز: استاذ عبدالله
رفع عبدالله احد حاحبيه: خير عاوز ايه ياجوز الست
عز: لما دخلت البيت لقيت روان مرميه على الارض غرقانه في دمها وحضرتك كنت واقف في اول السلم فوق
عبدالله: فأانا اللي وقعتها صح
عز: مافيش غير كده ولا انت شايف ايه
عبدالله: اه انا
عز بصدمه جرحته: انت
عبدالله: اه
عز: وبتقولها كده بكل صراحه من غير حتى ماتقولي سامحني يابني ماقصدش
عبدالله بلا مبلاه: انا فعلاً ماكنتش اقصد بس اهو نصيبها كده ايه هاتعمل ايه هاتبلغ عن ابوك بس عارف كنت اتمنى ت م وت وقتها كنت فرحت بس شكلها كده عاشت
عز: الحمدلله لسه منوره حياتي بس حفيدتك لاء خلاص راحت عارف كنت شاكك فيك علشان كده سألتها هههه بس نكرت وقالت اتزحلقت هههههه بتداري على واحد مايستاهلش منك لله ربنا يسامحك على كسرت قلبي اللي كسرتها للمره التانيه م وت روح بريئه بسبب حقدك حسبي الله حسبي الله انا بكرهك
#لم يعلم عبدالله لما حزن على فراق تلك الروح البريئه بسببه ولكن تجاهل هذا الشعور وغلفه بالحقد والغل...
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
#دخل محمد غرفته وجد مريم تجلس تنظر اليه
محمد: ايه مالك يابنتي بتبصيلي ليه كده
مريم: محمد مش احنا اتفقنا نتعامل ذي الاصحاب والاخوات
محمد: اه
مريم: طيب لو طلبت منك طلب ممكن تنفذهولي
محمد: من عنيا اطلبي ياحب
مريم: محمد انا عاوزه اطلق...
الفصل الثالث والستون من هنا