
الفصل السادس 6
بقلم هايدى الصعيدي
غرام كانت وقفه مصدومه وعنيها ماليانه دموع
هيا اول مره تشوف وشه ده مالك اتفزع لما شاف منظرها وعرف انه بوظ الدنيا
مالك بتوتر : غ غراام انا انا مقصدش اهدي انتي بتترعشي كده ليه انا مش عليكي انتي
غرام بخوف : اايدي وجعتني
مالك بص ع ايدها الي قابض عليها وسابها ع طول
غرام اول ما ساب ايدها طلعت تجري ومالك
حس انه بيتخنق بسبب الي حصل حط صوابعه
ف شعره وبقا يشد فيه زي المجنون عايز
يخرج صورتها من دماغه وهي خايفه منه
قام وقف بغضب وهو عايز يروح يشرب من دم مراته وخد حاجته وخرج
مالك : بعد اذنكم ي جماعه عندي مشوار مهم عزام ابقا وصلهم انت ومشي وكله مستغرب ماله
ماليكه قربت من غرام الي قعده جمب رهف ووشها اصفر
ماليكه مسكت ايدها لقتها بتترعش : مالك ي غرام ف ايه
غرام هزت دماغها بالنفي وقامت دخلت اوضتها
وقفلت الباب ع نفسها ونامت ع سريرها ..
مالك طلع يلف بالعربيه وهو بيلعن نفسه روح ع البيت ودخل اوضة الملاكمه بتاعته وقطع القميص الي لبسه ونزل ع كيس الملاكمه بالبوكسات بدون
راحه وبقا بيضرب فيه كانه بيطلع غضبه وكان
متخيله منه لحد ما الكيس اتفتح والرمله نزلت
منه وضهر ايده كل اتجرح جروح صاعبه
وقف وزمجر بعنف بقهره بووجع ونزل ع ركبه

خد الشنطه بتاعته وخرج فستان غرام منها
وحضنه وشكلها وهي مزعوره منه مش مفارق
عنيه حضن الفستان وهو بيفتكر شكلها فيه
وابتسم من جمالها وقام فتح الدولاب
الي ف الاوضه وخرج صندوق
وحط الفستان بعد ما باسه
مع الاندر بتاعها وقفل عليهم
تاني يوم رن الجرس ف بيت غرام فتحت رهف
المندوب : ده بيت الانسه غرام شعيب
رهف : ايوة
المندوب : طب اتفضلي ده اوردر بتاعها عن اذنك
رهف خدت البوكس وهيا مستغربه ده ايه دخلت
اوضة غرام الي مخرجتش من اوضتها من امبارح
وكانت قاعده بترسم ف الوشم الي شفته ع ضهر
ماالك ..
رهف : غرام الاوردر ده ليكي
غرام : بس انا مطلبتش حاجه
رهف : معرفش بقا شوفيه
غرام : فتحت البوكس وخرجت فستان قطيفه كحلي بكم ومقفل

رهف : واو لونه تحفه بس ليه مقفل كده من امته
ده هههههههههههههههههه
غرام بصت ف البوكس لقت معاه ورده سوده وبطاقه فتحتها ..اعذري خطأ وزلت لساني
غرام ابتسمت وحضنت الفستان وعرفت انه من مالك : لا انسه مش هعدي وقحتك ابدا
يابو عيون زرقه ..
رهف : ايووة بقا ي سيدي
غرام وقفت ومسكت ودنها : ده انا نسيت من امته ي حيوانه بترتبي لحاجه من ورايه
رهف : والله انا ماليش دعوووة ده ماليكه سييبي ودني ي بت وبعدين هو لوله اتفقنا انا وماليكه
كان زمانك عرفتي انه بيحبك اصلا
غرام بستها من خدها : فعلا عندك حق
رهف : اله قليلي ي روما هو الي كان لبسه
ف ايده ده هههههههههههههههههه
غرام اتكسفت : بس ي زفته احنا مالنا
رهف : وحيات ماما انتي ي بت مش جيتي
اتخنقتي معايه وقلتلي اني خدت حمالت
البرا الحمرا وعدتيهالي انما السوده لا
غرام ضحكت بتوتر
رهف : واصبح ايه بقا القي استاذ مالك معتز بيهم
ولففهم ع ايده ي ختيييي والله انا بطني وجعتني
لما شفتهم ف ايده ..
غرام بإحراج : معرفش نشالهم ازاي والله انا مش متخيله لحد دلوقتي انه مسك الحجات دي
المشكله بقا فييين
رهف : فييين
غرام : اني كنت لبسه السوده يوم ما ضاعت الحماله وشهقت شهقه طلعت من نفخه
وف بالها يعني مطلعش حلم عااااااااااااااااا
وطلعت تضحك وتنط ع السرير
وهيا حضنه الفستان وبتضحك
من كل قلبهااا ..ورهف بتضحك
ع ضحكتها
جيه معاد الشبكه الي كانت ف صالة افراح فخمه
والبنات راحو الكوافير والي وصلهم رائد
وطول الطريق يرخم ع رهف
رائد : لقيتي فستان يجي مقاسك ي رهف
رهف : هه دمك يلطش
رائد : بس هو حلو الاوتفيت الي انتي لبساه خليكي بيه بقاا
رهف : وانت مالك ي سم
يارا بستها من خدها : بس ي رائد مالكش دعوة باختي القمر
رائد : قمر بالستر يختي مش تلبس فستان وتبظ من كل حته فيه
رهف : ميشغلكش برضو روح شوف عارضات الازياء الي انت بتكلمهم ومتشغلش بالك
بياا بقا
غرام : خلاص بقا ي رائد مترخمش
وصلت يارا ورهف وغرام ولقو ماليكه نزله من العربيه والي بيوصلها عبدالله
ونزله سلمو ع بعض
عبدلله : عامله ايه رورو مكملناش كلمنا اخر مره
رائد ادخل: كلام ايه ي بودي
عبدلله : كنا بنتكلم ف انها تختار علمي رياضه وتدخل هندسه زي وتبقا معايه ف نفس المجال
رائد : ااها قلتلي بس رهف هتدخل اقتصاد منزلي
بتحب الاكل اكتر من الرياضه
عبدالله ابتسم : رهف جميله ف كل حلاتها
رهف : مرسي ع زوقك ي عبدلله
عبدلله : مش بجامل والله انت كيووته اوي وجميله
رهف ضحكت ورائد بيبصله بقرف

رهف : طب يلا بقا عن اذنك ي عبدلله هدخل للبنات ومرسي مره تاني يريت الناس
تتعدي منك وبصت لرائد بقرف ودخلت
رائد زق عبدلله : طب يلا ي روميو قدمنا حجات كتير انهارده
البنات خلصه وكانت يارا وماليكه عاملين مكيب تقيل اما رهف وغرام عملو شعرهم وحطه ميك اب
خفيف اوي
جيه عزام ومالك وعبدلله ورائف ورائد كلهم بعربيات ومعاهم اصحابهم ف زفه رقيه كلها عربيات ملاكي .. واهل عزام واهل ماليكه ف الصاله
عزام دخل ياخد ماليكه ودها بوكيه الورد وهو مبهور بجمالها

ويارا ورهف حضنوه وغرام
سلمت من بعيد ..
ف عربية مالك : انتي مفكره نفسك رايحه فين
منه : هنزل اشوف ماليكه
مالك : اترزعي بس وقولتلك فكك من جو الملاك ابو جنحات ده انا لوله امي قلتلي اخدك معايه انا
كنت سبتك ف البيت اصلا..
منه بصتله بغل وسكتت مالك نزل من العربيه وولع سجاره وهو مستني عزام يخرج بماليكه وشاف
غرام طالعه من البيوتي سنتر بالفستان الي بتاعه
وااه من جملها والفستان الي مفصل جسمها
وشعرها الطاير من الهوي وشفايفها
الي بتلمع بلون هادي وجريت
حضنت رائف ..وفضلت تتلفت يمين وشمال لحد ما عنها وقعت ع مالك الي لابس بدله نفس لون الفستان الي بعته ليها وتاهت ف جماله
وهو كان نفسه انها تكون ف حضنه
مش حضن رائف وبص ع العيون
الي كانت عليها وتعصب
وبصوت عالي : يلا ي شبااب اتحركو قدمناا اااايه ي رااائف عزام دخل يتمكيج جواه ولا ايه متشوووفه.. ومسك الفون وبعت مسدچ لغرام
مالك : اطلعي العربيه يلا..
غرام بصتله وبصت ع منه الي ركبه جمبه ولفت وشها الناحيه التانيه وطنشته
لسه هيبعت لها مسدچ تاني يهزقها
نور : بابي بابي مش دي روما عايز اسلم عليها بليز
مالك ابتسم : تعاله ي حبيب بابي

وخد نور ونزل بيه غرام لقته بيقرب منها وعنيه بطق شرار خافت لكان ابتسمت لنور الي جري
عليها ونزلت ع الارض حضنته
غرام : عامل ايه ي نوري وحشني
نور : وانتي اكتر ي روما
مالك وهو بيجز ع اسنانه: قومي اقفي متوطيش كده تاني ف شباب وقفه
غرام اتعدلت وهي برضو مش بترد عليه
مالك بعصبيه : انا مش قولتك اركبي العربيه
غرام : عايزه اقف ف الهوي
مالك اومأ : ماشي ي غرام مااشي
نور : تعالي ي غرام اركبي معايه بليز بليز
غرام بتوتر : لا ي نور مش هينفع هركب مع اخوية
نور بعبره : خصميني انا زعلت منك
غرام بحزن : لا ي قلبي متزعلش خلاص موافقه
نور بضحكه : يسسس
طلعت ماليكه مع عزام وراهم يارا ورهف الي شافها
رائد وعنيه طلعت من براا من الصدمه بسبب الفستان الي لبسااه

..مالك قرب باس دماغها وحضنها هو وعبدلله
مالك : رائف غرام هتركب مع نور يلا هطلع قدامك
ومن غير ما يبص ع غرام ..يلا قدامي
غرام مسكت ايد نور وركبو ف الكنبه الي وراه
منه : ازيك ي حلوه
غرام من غير نفس : اهلا ي طنط
مالك طلع بالعربيه وهو مضيق من غرام ومش منزل عينه من ع المرايه ومتبعها وهيا عنيها شرده وفيها لمعة حزن وبتبص من الشباك ..وفهم انها لسه زعلانه منه

ولع سجاره ودخنها بعصبيه منه مسكت ايده بتستغل وجود غرام الي مش هيعرف
يقول قدمها حاجه : كفايه تدخين ي حبيبي
وبصت لغرام من المرايه بعد ما لحظة
نظرات مالك ليها
مالك ابتسم لها بغضب بعد ما بص ع غرام : حاضر
وسحب ايده براحه ومسحها بحركه خفيه منه بس
الي شفتها وبكل برود : حبيبي الي بيقول حاضر
وباست خده
مالك فرمل مره واحده وغرام نزلت عنيها عنهم بعد ما شافت قربها منه ولعنة الساعه الي ركبت
فيها معاهم
مالك بص لمنه بغضب ودور العربيه تاني وهو ف باله ده انا هطلع ميتين امك ومسك منديل وفضل يمسح خده بقرف منه ضحكت بمياعه : سوري
ي لوكي الروچ بهدلك ي قلبي
مالك عض ع شفته وهو بيهز دماغه بمعني ماشي
وبيستحلف لها
غرام قلبها وجعها اوي ومسكت دموعها بالعافيه
لحد ما وصله عند الصاله وفتحت الباب
ومسكت ايد نور ونزله مع بعض
مالك لف ع منه ورزعها قلم معتبر : انت بني ادمه زباله ومعندكيش دم انا كام مره قولتلك متجيش
جمبي طب متكسفتيش وانتي عماله تتمحني
قدام ابنك والبنت الي قعده
منه بسخريه : قول لي نفسك لوله انها عيله معدتش ال18 سنه كنت قولت انك مرفقها ده انت عنيك
منزلتش من عليها ي استاذ ي محترم
مالك بغضب : انتي بني ادمه مررريضه غوري انزلي مش عايز اشوف وشك ولا تتحركي من الكرسي
الي هتقعدي عليه لحد ما نمشي وانا حذرتك
وانتي حره ..ونزل بعصبيه
وصلت ماليكه وعزام وستقبلوها بزفه والشباب كانت بترقص وشدو مالك معاهم الي
مكنش ليه نفس بس عشان خاطر
اخته الوحيده ووقف يضحك
ويصقف معاهم

ودخلو القاعه وكان يوم لذيذ بين رقص وضحك
وماليكه كانت فرحانه وعزام اكتر منها
وكتبو الكتاب ومالك كان وكيلها
وبعد كده قامت ترقص سلو مع عزام بعد ما بقت حلاله
عبدلله قرب من رهف : ممكن نرقص مع بعض ي رهوفه رهف بصت ع رائد الي بيرقص
مع واحده متعرفهاش اصلا وقامت
مع عبدلله ..
ابن خالت غرام قرب منها : تعالي نرقص مع بعض
ي روما غرام بصت ع مالك الي هز دماغه
بمعني لا وشكله كان عصبي اوي كان
نفسها تقوم معاه لكن مكنش ليها
نفس : اسفه ي احمد مش قدره رجلي متعورة
وبعد شويه خدت الفون بتاعه وخرجت بره القاعه
وراحت الجنينه الهاديه وقعدت بشرود شمت ريحة
الورد وقربت منه ومسكت ورده وصباعها اتجرح
غرام : ااه
مالك قرب منها : سلمتك من الاه ي صغنن
غرام لفت ومالك طلع منديل من جيبه ومسك ايدها
وحط المنديل ع صباعها غرام شافت جروح ايده
الي لسه مخفتش ومسكت ايده
غرام بحزن : مال ايدك ايه الي عورك
مالك : انا الي عورت نفسي ي بسكوته عشان زعلتك
غرام عنيها اتملت دموع : الف سلامه
مالك : غرام صدقيني يوم ما كنت نايم مكنتش اقصدك انت انا ..وبعدين انتي كنتي بتعملي
ايه ي شقيه
غرام اتصدمت : هاا انا ده ده انا كنت بصحيك
مالك : متاكده ورفع ايده وحط خصله من شعرها
وراه ودنها
غرام جسمها اترعش ومسكت ايده وحطت ايدها ع الحملات وبصت له : مستر مالك دول بتوعي
انا انا عارفه ان هو انت صاحب الورده وعارفه
انك مكنتش حلم وانك قولتلي عشقتك وعنيها
دمعت ..عشقتك ي غرامي مستر مالك انا قلبي
وجعني وشهقت ودموعها نزلت
مالك حضنها بعنف وعنيه دمعت حضنه جواه صدره بشتيااق حضنها وهو عايز يدخلها

جواه صدره بقا مش عارف يقول ايه
ولا بيعمل ايه مش قادر يتحكم ف
اعصابه عشقها بقا صعب يتحمله
او يخبيه اكتر من كده ...
مالك : اااه ي غرامي مش قاادر
غرام رفعت عنيها النعسانه : قولها تاني
مالك وقلبه بيدق بعنف : بحبك ي غرامي بعشقك
غرام بنفس سريع وقلبها هيطلع من ضلوعها : وانا بحبك اووي بمووت فيك ي م.مالك
مالك صارع نفسه انه ميخدش شفيفها بين شفيفه
يقطعهم بعد ما سمع اسمه منها وحضنها وهو بيضحك ورفعها وفضل يلف بيهاا وهيا
متشعلقه ف رقبته وضحكتها طالعه من قلبها ..
مالك نسي نفسه معاها نسي حياته نسي
اسمه ف حضنها وعااش معاها
نزلها وبص ف عيونها بحب : يعني انت ي قرده كنتي عارفه وعمله نفسك عبيطه
غرام اومأت بضحكه مالك : ده انا كنت بتعذب بسببك ي صغنن ثانيه يعني الحرف ع السلسه
ده بتاعي اما انا مغفل صحيح
غرام : ايه ده انت عرفت من فين
مالك : انتي بس الي بتشغلي دماغك ي شبر ونص
غرام حطت ايدها ف وسطها : انا شبر ونص ي بو طويله مالك بص ع ايدها وع وسطها وتقاسيم جسمها الملفوف وعنيها اسودت برغبه لكن
هز دماغه وبصلها وهي بتمد
ايدها ليه : تسمحلي بالرقصه دي ولا اروح ارقص مع ابن خالتي
مالك بصلها بغضب : عشان ارقصك عليه
غرام : هو ايه
مالك : المسرح ي قلبي تعالي
ومسك ايدها وضمها ف حضنه بعد ما وقفت ع جزمته وبقا يتحرك بيها وهو دافن وشه ف رقبتها
وبيشم ريحتها بعمق عض ودنها براحه : رحتك
تجنن ي صغنن جيبه الجمال والطعامه دي كلها من فين
غرام ابتسمت بفرحه : منك ي بابي
مالك حضنها اكتر وغرام حست ان ضلوعها هتتكسر ومفرقش معاها المهم انها جواه حضنه ومش بتحلم
جسمها كان بيترعش مع كل نفس مالك بيتنفسه
ع رقبتها ايدها الي ع قلبو الي بيدق بعنف
دوب جسمها حرارته الي خلت الدم
ف عروقها يسخن جننتها مالك
ايده بتحسي ع وسطها براحه
رعشة جسمها وقلبها الي بيدق
ع قلبه سخونت انفسها الي
بتضرب ف صدره خلته
زي المغيب ..
غرام رفعت راسها وشفايفها مفتوحه وبتتنفس بسرعه وعنيها نعسانه خلو سيطرة مالك
اتبخرت قرب منها وخد شفيفها ف بوسه كلها اشتياق وحنين امتص شفيفها كانه حياته وقفه ع البوسه دي غرام دابت بين ايديه وتمنت انها تدخل
بين ضلوعه اتمنت البوسه متنتهيش

لكن مالك فصل البوسه ع رنة الفون الي فوقتهم
مالك بعد عنها ومسح ع خدها بهدوء ورجع شعرها لوراه : انتي كويسه
غرام هزت دماغها : امم ايوة كويسه
مالك : انا اسف انا اسف
غرام مسكت ايده : متعتذرش ارجوك
مالك لسه هيتكلم سمع صوت مسدچ بعد ما الرنه فصلت فتح الفون وعنيها كنت هتخرج من محاجرهم ..
مالك : اقعدي هنا ي بسكوته وانا خمسه وجاي
غرام : هتيجي
مالك : ايوة ي بابا
وسبها ومشي بسرعه وراح وراه القاعه ووقف يتكلم مع منه بعصبيه وغضب
غرام راحت وراه مكنتش مطمنه انه مشي بالطريقه
دي لقت منه متشعلقه ف رقبته وبتبوسه بوسه
قذره وضوفرها ف رقبته
غرام نزلت دموعها وجت تمشي سمعت منه بتقوله : والعيله الي عينك مش بتنزل من عليها
مالك : اهو قولتي عيله ..اعتبريني بعطف عليها