
الفصل الثامن 8
بقلم هايدى الصعيدي
اهل مالك عرفه وامه وماليكه كانه منهارين عليه
وفضلو اهل رحيل وقفين معاهم ويحاول يصبروهم لحد ما وقت الزياره انتهي
عزام اقترح عليهم يسبو رحيل يوم تاني تحت الملاحظه وكلهم روحو قاعد رائد وعزام
ف الكافتيريا زي امبارح وكانو بيشربو قهوه
وقف عزام : خمسه وجاي هدخل الحمام
رائد : خلصانه وهو بيبص ع ممرضه بتلغيه
عزام : مش بتووب وربنا بس هيجي يوم
وهتقع وقعه ولكنا هنفرح فيك
رائد بضحكه : لاا انسا انا مش بقع انا بوقع بس
عزام مشي وطلع ع غرفة غرام الي قاعده مستنياه
خبط ودخل غرام اتعدلت بلهفه
عزام : يلا تعالي هتقدري تمشي ولا اجبلك كرسي
غرام اومأ بالرفض ووقفت عزام مشي جمبها : انا بعمل كده معاكي عشان عارف انه بيحبك ومن
زماان لكن انا زعلان منك بسبب الي حصل ف
الجنينه بس خلاص عاد وفاات وياريت ميتكررش
غرام اومأت ليه بكسوف وكبر اوي ف عنيها بعد وقفته معاهم وصلو للعنايه المركزه
وعزام حاول مع الممرض لحد ما رضي يدخل غرام وعزام بقشش عليه بمبلغ كويس
دخلت غرام العنايه وعنيها وقعت ع مالك الي كان كلو حياويه وكلام وهزار وعنيها دمعت بعد ما شافت شكله وهو نايم وقد ايه هو متبهدل
ودموعها نزلت قربت منه بهدوء ومسكت ايده
السليمه وقعدت تعيط ..كان نفسها تقوله قوم
انا مسمحاك انا جمبك ومعاك وعمري ما هبعد عنك
وصوت شهقتها بقا عالي عزام دخل خدها وخرج
عشان صحتها متددهورش
تاني يوم خرجت مع رائد وعزام استني مع اهل مالك عشان يطمنه عليه
غرام روحت لقت اهلها عاملين لها مفجأة عيد ميلادها ال17 لكن مكنتش ليها نفس تحتفل
معاهم وحبيبها نايم ف المستشفي
دخلت اوضتها ومر اسبوع ومالك مافقش والدكتور قال انه دخل ف غيبوبه ومش عافين هيقوم منها امته غرام حالتها الصحيه من سيئ لاسوء وفقدت
وزنها وهلات سوده بقت تحت عنيها وجمالها
اطفي ولما وصلها خبر غيبوبة مالك اتنكست
ونامت ف سريرها واخر اليل لقت مالك
واقف عند شرفتها وايده ع القزاز وبيضحك لها غرام جريت عليه وفتحت الشرفه ومش مصدقة
نفسها انه قدامها وبيضحك حضنته ودخلت جواه
صدره ومالك حسس ع خدها : وحشني صوتك
ي بسكوته تعاليلي انا مستنيكي وفجأة اختفي
غرام قامت من النوم بتتلفت حاوليها مش لقيااه

وعنيها اتملت دموع وقفت وراحت للشرفه وبصت للقمر وهي بتهز دماغها بحاضر وف بالها..هجيلك
ي حبيبي هجيلك وهتسمع صوتي ..
وعده اسبوع واتنين وخلص الشتا والربيع والصيف والخريف ومالك ف غيبوبه بقالو سنه جروحه خفت
وعضمه التقم ولسه مافقش من الغيبوبه والدكاتره
قالو ان السبب نفسي وهو حابب يهرب
ماليكه ورهف بقالهم سنه بيحاولو مع غرام انها تتكلم عشان مالك يسمع صوتها يمكن يفرق
معاه ويفوق وكانت كل كام يوم عزام يخدها
لمالك تمسك ايده وتعيط ف صمت وهيا
حسه اني حياتها وقفت وهو نايم كده
بلا حول ولا قوة ..وغرام تمت ال18 سنه
ومالك لسه نفس الحاله هربان من الواقع
وعايش مع غرام ف هدوء ...
يوم عيد ميلاد غرام ال18 لسانه اتحرك بسبب كابوس كانت بتحلم بيه وقامت مفزوعه
وهي بتصرخ باسم مالك سمعت نفسها
ومكنتش مصدقه انها اتكلمت وبقا
لسانها يردد ..اسمه ودموعها نزله
وكان بيخدها عزام لمدة 6 شهور من بعد ما اتكلمت
تروح تقعد معاه بالساعات بعد ما خرج من اوضة
العنايه لكن لسه الاجهزة متركبه ف جسمه
كانت بتفضل تتكلم مع عن يومها وتحكيلو حصل ايه معاها لمدة ست شهور وانها امتحانت وشهدتها
طلعت وقدمت ع كلية هندسة وانها رفعة راسه
وبقت شطره ف الرياضيات عشان خطره
وف يوم راحت تشوف مالك وكان معاها رهف وقربة من اوضة مالك وسمعت دوشه
وصوت عالي خبطت ودخلت وهي مستغربه
لقت ماليكه وعزام وسلوي ام مالك وقفين قدام السرير قربت وشافت مالك قاعد فاتح بحور عنيه ومبتسم لاهلو

وشافها وجت عنيه ف عينها
الي تملت دموع وشهقت وحطت ايدها ع بوقها
رهف جريت عليه : ياااه اخيرا ي مستر ماالك حمدلله ع السلامه والله كنا قلقانين عليك
ماليكه قربت من غرام وحضنتها ومسكت ايدها وراحت نحية مالك
مالك ابتسم : الله يسلمك ي كتكوته
مالك ببسمه : مين الحلوه دي ي ماليكه وبيبص ع غرام
غرام رفعت عنيها بستغراب وماليكه ضحكت : اايه ي مالك دي غراام
مالك بستغراب : غراام ميين
عزام اتصدم : ركز ي ماالك شوية ايه الي غرام مين
مالك بصله : ايه ده انت تعرفهاا
غرام عنيها اتملت دمووع وكانت مصدوووومه
عزام : مالك دي غرام بنت عميي
مالك : ايوة انا عارف غرام البنوته الصغيره اما القمر الي كبر ده انا معرفوش وضحك وحشتيني ي بسكوووته

غرام عرفت انه كان بيعمل فيها مقلب ونفجرت ف العياط وبقت بتشهق وهيا لسه مخضوضه
سلوى حضنتها : اخص عليك ي مالك ده هزاار ده انت فوقت من الغيبوبه وانت بتنده عليها حته
عزام ضربه ف كتفه : الله يحرقك ي شيخ ده هزار
مالك بصلها : خلاص ي صغنن حقكك عليا انا اسف
غرام مسحت دموعها وهزت دماغها مالك
ابتسم : خلاص بقا وانتي قمر كده
عزام : احم طبعا انت مفصلك عايزه تزيت برضو ف حد ينام سنه ونص ي بعيد ده انت شيبتنا
مالك ضحك : حقكم عليا انا لوله العصفور الي كانت بتيجي ع شباكي وتقعد تغنيلي كل يوم انا كان
زماني لسه ناايم وبص ع غرام
الي اتكسفت وراحت قعدت ع كرسي وهي لحد دلوقتي رجليها مش شيلاها بعد الخضه
سلوي بستها : ربنا يخليك ليا ي حبيبي وميمتحنش صبري فيك تاني ابدا ي نور بيتي
وع ذكر نور دخل عبدلله وهو ماسك ايده وشاف مالك قاعد وصوت وهو بيجري عليه
نور : اااااااااااااا بابي اخيراا ونط ف حضن مالك الي حضنه بشتياااق وشم رحته
مالك : اااه ي نوررري وحشني وحشني وحشنااااي
قد السماا وبص ع غرام الي ابتسمت وحشني اوي
غرام اتكسفت اوي وبصت ف الارض ومن ساعت ما دخلت وهي ساكته
مالك كمل ..ووحشني صوتك اوي ي حبيب بابي
الي كان مش بيفرقني ..
نور فضل يبوس فيه وهو متشعلق ف رقبته ومالك بيضحك بفرحه ..
عبدلله قرب وسلم عليه وحضنه : حمدلله ع سلامتك ي وحش البيت من غيرك
كان مضلم ...
مالك : الله يسلمك ي بوده عامل ايه ف الدراسه
عبدلله : انا اتخرجت ي غالي بقالي كام يوم اهو
مالك : معلشي ي حبيبي اقف معاك يوم فرحك انشالله
عبدلله : حبيبي ربنا يديك الصحه
سلوي : طب يلا بقا ي عبدلله تعاله روحني عشان ع ما اخوك ياخد تصريح خروج الحق اعملو الاكل الي بيحبه هتيجي معايه ي ماليكه
عزام : لا ي حماتي بعد اذنك انا نازل انا وماليكه نجيب شوية حجات للشقه خلاص الفرح قرب
مالك : ااه بقا مانا كنت نايم ع وداني وانت واخد رحتك يابو الاعزام
عزام حط ايده ع كتف ماليكه وباس دماغها : مرااتي وضحك ومالك ضحك معاه
سلوي طلعت ومعاها نور وعبدلله ومالك عنيه ع غرام مش قادر يبعدهم
عزام وقف : احم طب يلا ي ماليكه هخرج العربيه من الجراچ وانتو تعالو ورايه عشان نوصل
رهف وغرام قبل ما نروح مشورنا
وقرب من مالك سلم عليه ..هروح مشواري وهاجي اخدك عشان اروحك بعد ما الدكتور يخلص فحصات ويعملك تصريح خروج
مالك : ماشي ي صحبي ومتتاخرش عليا شكرا ع وقفتك معايه عزام ربت ع كتفه وخرج
ماليكه وقفت : تعالي ي رهوفه نجيب كوفي من تحت ..
وخرجو وسابو غرام الي بصه ف الارض وبتفرك ف صوابعها بتوتر
مالك فتح ايده الاتنين : غراامي
غرام بصت عليه ومقدرتش تمنع نفسها وجريت ع حضنه مالك حضنها بكل قوته حضانها بشتياق
حضنها اووي جواه صدره
مالك بغصه : ااه ي غراامي كنت هموووت عليكي وحشتني ريحتك وحشني صوتك اممم وحشاااني
ااوي ي بابا
غرام عيونها دمعت ونسيت نفسها ف حضنه وتاهت جواه : وانت وحشني اكتر بكتيرر كنت هتجنن
عليك اخيراا قومت انا كنت عايشه من غير
روح بسببك اااااه حسه اني روحي رجعتلي
لما شوفتك بخير ..
مالك بعدها عنه وبص ف عنيها قرب باس دماغها وخدودها : حقك عليا سمحيني سمحيني
ي صغنن وبعد عنها ولا صغنن ايه بقا
ده بسكوتي كبرت وعايزه تتاكل
غرام اتكسفت وفتكرت المقلب
وضربته ع صدره : اوع اصلا انا مش بكلمك ده مقلب تعملو فيا انا كنت هخرس تاني من الصدمه ..
مالك ضحك ومسح ع خدها بحب : بعد الشر عنك ي بسكووته انشالله ان..
غرام حطت ايدها ع بقه : لا بالله كفاايه انا مصدقت انك فوقت مالك باس ايدها
ومسكها بايده وبسها بعمق وهو مغمض عنيه مش مصدق ان غرام قدامه وف حضنه فتح عنيه
وشاف الحظاظات
ضحك : يلا عن اذنك بقا هاتي حاجتي
غرام بصت عليهم : ااه حاجتك اووي وبعدين انت مش شلتهم من ايدك وقولتلي الوادع ساعتها
انسا مش هديهملك تاني ..
مالك ابتسم : عندي غيرهم
غرام حطت ايدها ع صدرها : ي مصبتي ..عندك ايه
مالك تعالي هقولك ف ودنك غرام قربت ومالك حط ايده ف خصل شعرها وهو بيشم رقبتها
وبخفوت : عندي اندر احمر دونتيل همووت
وشوفك لبسااه وباس رقبتها ولعقها بلسانه
غرام جسمها اتنفض واعصبها سابت : ااه ي وقح
وخبت عنيها بايدها وجريت خدت شنطتها
مالك وهو عينه عليها : بس اظن دلوقتي مش هيجي ع مقااسك ي بطتييي
غرام شهقت بكسوف وطلعت تجري ومالك صوت ضحكته وصل لبره الاوضه غرام ضحكت وهيا
حطه ايدها ع قلبها ووشها احمر من الي عملو
فيها وتصلت ع رهف تسالها هي فين وراحت لهم وركبو كلهم مع عزام وروحت بيتهم وهي طايره
من الفرحه ..
عزام وماليكه خدو الحاجه الي اشتروها وطلعو بيها ع الشقه عزام حط ع الحاجه كلها ف الاصانصير
ودخلها الشقه
ماليكه بقت تلف ف الشقه : وااو ي زومي مفضلش كتير والشقه هتبقا جاااهزة
عزام خد ايدها وفضل يلفها وهما بيضحكه وخدها ف حضنه وفضل يلف بيها وقرب بيها ع الحيطه
عزام بخفوت : ااه ي قلب عزاام وحشتيني ي كوكو
وخد شفيفها بين شفيفه وبسها بشتياق وهو بيقرب
عليها اكتر وهو بيخدها ف حضنه وبيمص شفيفها
بشهوة ماليكه حست بنتصابه ع انوثتها وجسمها اترعش جواه حضنه عزام نزل ع رقبتها وبقا
يمتصها برغبه ماليكه حطت ايدها ع شعره

ماليكه برعشه: ااه عزام كفاايه
عزام بعد عنها : امممم امته ي لوكه هخدك ف حضني وانتي بتصرخي باسمي وبعد عنها
باس دماغها ومسح ع خدها ومسك ايدها
ونزلو مع بعض عشان ياخد مالك من المستشفي
روح بيه وسلوي كانت هتمسك السما بايديها
من الفرحه ..
عزام روح وشاف رائد لسه داخل لقاه عندهم ضيوف قربو من رهف وغرام ويارا الي وقفين وراه الباب بيتجثثو ع الي قعدين جواه
عزام غمز لرائد الي قرب كل واحد فيهم براحه
عزام مسك ودن رهف ويارا ورائد مسك ودن غرام
البنات كانت هتصوت بس رائد شاور : هووووش بتعملو ايه هنا ي كلاااب
غرام : استني ي رائد الله يخليك عايزين نسمع
عزام : تسمعو ايه ي بت
يارا بصت لرائد بخبث : ده نااس جايه تتقدم لرهووفه حبيبت قلبي
رائد بصووت عالي : نعممممم يختي