
رواية غجريه أسرت قلبي
الفصل الثالث عشر 13 والرابع عشر 14
بقلم أسماء السيد
(من وسط العتمه)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بالوكر..
(نيسان..)
الخندق كان طويل وصوت الرصاص بيقرب والخطوات بتزيد..بس مش ورايا..ماعرفش فين
كل اللي عرفاه ان لازم اجري.. صوت ضرب النار وصوت الرجال وعراكهم بيزيد وكأن في ساحه حرب بره..
وقفت وهنا خلاص مبقتش قادره اجري..
وقعت عالارض وحطيت ايدي علي ركبي واملي في شوفه بنتي بيقل.. حاسه اني روحي بتروح وان الاتجاه اللي مشيت فيه مش بيودي غير للموت..
بقيت في اخر الممر ومفيش مكان للخروج
واتاكددت اني خلاص مفيش مفر
بس كان نفسي اشوف بنتي واملي عيني منها
الاكسجين بيخلص ودوامتي بتزيد
وصوت بيرن في وداني كل ما قوتي بتروح.
يقولي متخافيش
صوت بنت اتمنيته يكون بنتي..
استسلمت لدوامتي اللي مش عاوزه تسيبني..
دوامه ملهاش آخر كل ماقرب من حبايبي مصره عنهم تبعدني..
خلاص..مفيش امل.
وقبل ما اروح في ملكوت تاني حسيت بايدي بتسحبني.. بتقولي..متخافيش انا جنبك..
وطاقه نور انفتحت وكانها بتقولي
خلاص من جوه المرار والضياع في امل
ـــــــــــــــــــــــ
(صبا..)
مشي إلياس وسابني.. انادي وراه، عارفه انه خايف عليا.. بس انا كمان الهاتف اللي في وداني مش سايبني.. بيروح بيا لخيالات واماكن عارفه انها حقيقه ولا مره كدب عليا..
عارفه انه طريق خير مش شر..
وان الست اللي بشوفها دي ام اقرب حد ليا في الدنيا
فعشان كدا لازم الحقها..مهره تستحق بعد العذاب اللي شفته في الدنيا
لمحت الحرس محاوطني من كل مكان.. جزيت علي سناني وانا بقول ماشي ياالياس آن الاوان
تعرف اني مش صبا اللي تنحبس..
هتشوف يابن النوارس
ابتسمت وانا عارفه انه هيقوم الدنيا كلها عليا
ويمكن يعاقبني ببعده وهجره ليا
ويمكن يعند معايا ويروح لمراته الدنيا
كل ماافتكر ان في غيري مشاركاه حتي اسمه الغيره بتملاني وببقي عاوزه اقتله بايديا
انت ليا لوحدي ياالياس..
اوف..همست لنفسي..
دا وقته يامجنونه..لازم الحق الحوريه الحزينه..
غمضت عيوني وابتسمت وانا شايفه طريقي كويس وعرفت فين هياخدني..
مش قلتلكو انا مبخفش..
تليفوني معايا..ومساعديني العزاز..هيقومو بالواجب
رفعت تليفوني واتصلت عليه يقابلني هناك..
وهو هيكمل ويجيب البقيه..
كدا تمام اوي..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
بالوكر..
تمام بذهول
وهو بيبص حواليه.. يدور عليها..
بعد ماانتهي العراك قدامه المسلحين اللي مربط واللي مرمي..
وعلي يمينه إلياس. وشماله ساجي اللي انصاب برجله..
حتي عقبه قدامه مرمي.. بس فين هي.. راحت فين..
ملهاش أثر..
تمام بصدمه..
راحت فين ياألياس..؟ انا هتجنن..
إلياس.. وهو بيدور بعنيه في المكان.. مش عارف هتكون راحت فين يعني.. مش ممكن..
حتي التليفون اللي كان الوصل بينا مرمي اهو...
ساجي بتعب وهو بيشير بصابعه للممر
بصو في ممر هنا يمكن مشيت فيه..
تمام للقوه اللي معاه.. خدوهم كلهم.. وخدو ساجي عالمستشفي
ساجي بتعب.. لا هاجي معاك..
ألياس بحده.. تيجي فين.. انت مش شايف حالتك.. يالا روح وانا وتمام واتنين ثلاثه بس هنسكتشف الممر وان شاءالله نلاقيها
انت نزفت كتير..ارجع انت..
ساجي بخوف.. انتو اتجننتو انتو عارفين بيوصل لفين.. وايه مستنيكو هناك..؟
تمام.. متقلقش لو حصل حاجه هنطلب الدعم.. روح بس انت.. طمنهم وطمنا عليك..
بقله حيله ارتمي ساجي عالسرير النقال اللي جبوه ليه..
هو فعلا تعبان ونزف كتير..
اللي حصل الليله بوظ خطط كتير وفتح العين بدري والامل بقي ضعيف في القبض عالكبير..
يعني لسه الدايره زي ماهي.. وقوه الشر واضح انها لسه موجوده..مش هتنتهي ابدا..
ــــــــــــــــ
بعد ماوصلو لاخر الممر انصدمو
الممر مقفول ومفيش حد.. يعني مشيو دا كله والاخر الممر مقفول..
تمام.. وهو بياخد نفسه بالعافيه... مفيش حاجه راحت فين بس..؟
ابويا مش هيعديها عليا..
يالله.. هنعمل ايه دلوقت..
إلياس بتعب.. يالا بسرعه نخرج ليكون فخ.. يالا...واحنا لوحدنا والاكسجين بيخلص..
تمام.. عندك حق.. اظاهر ان الموضوع اكبر من عقبه نفسه..
ربنا يستر..
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
بالمستشفي.
ـــــــــــــــ
مهره بدموع..ألياس ارجوك قولي ملقتوهاش
ازاي.
آلياس بحزن عليها..للاسف لما وصلنا مكنتش هناك بس متقلقيش ان شاءالله هنلاقيها..
مد ساجي اللي راقد مربوطه رجله ايده ليها..
فلبت الند ودفنت راسها في حضنه..
خرج الكل وسابوهم..الموقف يحزن..وكل مالامل ينولد يرجع ينواد في ثانيه
(مهره)
طول الليل وانا بمني نفسي اني اشوفها حكايات مؤيد عنها وعن جمالها واني اشبهها فتحت قلبي ليها واتمنيت بس المحها واشوفها واترمي في حضنها..
بس رجعولي باغلي حد علي قلبي منصاب..جريت وانا بقول اكيد لقوها وهناك هترمي في حضنها..وتهون عليا اصابته
بس ملقتش حد غيره برده هو..رموها في وشي وقالولي ملقوهاش
غصب عني لقيت نفسي بسال اشمعنا انا؟
واشمعنا هي؟
ااه ياامي..
فتحلي دراعه فاترميت في حضنه..
خرج الكل ومبقاش غيري انا وهو..
همسلي..مهره.حبيبتي..
بكيت اكتر..وانا بقوله..كان نفسي اشوفها..
اشمعنا انا؟
رفعلي وشي..ومد ايده مسح دموعي بحنيه بتنسيني الدنيا..
ـ وحياتك لترجع بس انتي متبكيش،وبعدين مش قلتي حضنك كفايه عليا..
اترميت في حضنه وبكيت اكتر وانا بقوله..
ااه ياساجي..كفايه عليا..
بس دي أمي..غصب عني..
ضحك وقالي..هترجع..وحياتك هترجع ان شاءالله.
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
برا في المستشفي..
كان واقف ألياس اللي قلبه متوغوش عليها وفي ايده تليفونه بيرن ومش بترد..
قرب منه تمام..في ايه؟
الياس..بتوتر..صبا مبتردش..خايف تكون جرالها حاجه..انا هنروح اشوفها..
تمام بخوف من ابوه اللي حايشه عنه طارق بالعافيه..
انت هتسبني وتمشي طارق حايش ابويا بالعافيه..هيموتني
الياس بابتسامه..تستاهل..
تمام.باستنكار.بتبعني يألياس..؟
ألياس بحزن..سيبه يفك عن نفسه ياتمام..كلنا في الهوا سوا..
تمام بحزن..عندك حق..شكرا ياألياس لولا مساعدتكو ليا مكناش وصلنا ليها..يكفي ان عرفنا مكانها
الياس بابتسامه..شكرا ليكو انتو ياتمام..انكو هتخلصونا من تجار السلاح وترحمونا منهم ومن تهديدهم للعزل والمواطنين..احنا معاكو لحد مانخلص منهم كلهم..دا واجبنا..
تمام..عاش ياصاحبي..يالا روح وانا ربنا يتولاني من الوحوش دول...
ـــــــــــــــــــــــــــــ
طارق..
نعم يامؤيد..
مؤيد بحزن..عليها..تفتكر هترجع..راحت فين؟
طارق بوجع بقلبه زي وجع صاحبه واكتر..اظاهر ان نصيبنا الفراق يامؤيد
استودعها عند ربنا ياصاحبي..ولو لنا نصيب هنتجمع كلنا من تاني..
مؤيد بحزن..حط ايده علي وشه يخبي دموعه وهو بيهمس بقلبه..
سامحيني يانيسان..ياريت يرجع بيا الزمان وانا كنت خبستك بايدي ولا سمحت لشويه كلاب يعملو فينا كدا..
ااه يارب..
(طارق)
من ساعه ماخرجت من عندها وانا حاسس بوجع في قلبي..وان في حاجه مني سبتها عندها
حاسس بان في حاجه هتحصل..
قلبي مامشي واخرج ارتمت في حضني ووصتني علي بنتها..
بنتها اللي من وسط جراحي وشوقي نسيت اسألها عليها وعلي شكوكي فيها..
فراقنا كان زي لقانا صعب..حاسس اني في دوامه
ملهاش اول من اخر..
عمال اقاوم اني اروح اخطفها تاني واللي يحصل يحصل
بس فجاه اتحركت رجلي..لمكانه..
رغم حزني منه وانه طول السنين دي كلها اتصل بيه وميردش عليه..
لقيت رجلي مفارقهم كلهم وريحاله..
وقفت قدام خيمته..وقبل ماادخل نادي عليا
زي ما كان دايما..
حافظ خطواتي..
دا ابويا مهما بعدت..ومهما غبت عارف معاناتي.
خش ياطارق..
دموعي نزلت وانا بجري ارتمي في حضنه
وبقوله..
وحشتني ياأبويه..
طبطب عليا وقالي..
طالت غيبتك يابن الزناتي..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
بعد يومين..
ازاي يابهايم راحت فين..؟
أنا هدفنكم كلكو..
الحارس.. والله ياسي ألياس انا جلتلك مره ماحد خرج من اهنه ولا دخل الست صبا بعد مامشيت انت داخله جدامنا من اهنه..
ألياس بجنون..صبااااا مفيش فايده فيكي..
ساجي بتعب بيتسند بالعافيه.. علي رجله المصابه..
اختي فين ياألياس انا امنتك فيها..
الياس بحزن من امبارح وهو قالب الدنيا عليها
مش عارف، مش عارف..
مفيش مكان مدورتش فيه..أختك هتجنني
ساجي..لو اختي جرالها حاجه مش هسامحك يالياس..مش مسامحك ابدا..
الياس بوجع..مش لما اسامح نفسي الاول...
ااه ياصباا..بس اما الاقيكي..
يارب..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
بمكانهم السري
مكان الخطط والمؤامرات زي ماهما مسمينه..
ميعرفش بيه غيرهم..
صبا بغيظ من سبأ..
سبأ انجزي خلصي..هي هتبقي كويسه ولا لا..
دي لسه بتخطرف ومش معانا خالص..
سبأ وهي بتاكل الجزره وبتغني اغنيتهم المفضله
انا الغجريه بنت الوادي والصحرا
انا المولوده تحت السما الحره..
سكتت وقالت..
اه يعني ساعه ولا حاجه وتفوق..دي بس اكمن حرارتها عاليه..اول ماتتظبط هتبقي فل..
صبا بغيظ..انتي يابت هتشليني..اقسم بالله..
بقالك يوم كامل تقولي كدا..
سبأ بغيظ..وهي بتاكل اخر حته في الجزره..
ماهو انتي لو واثقه في قدراتي مكنتيش كل شويه سألتي..
وبعدين لولايا مكنتيش عرفتي تتحركي..
صبا..اوف منك نفس النغمه اهو..وبعدين متنسيش زهري شريك النصايب هو اللي بيلحقنا
بس يكش ميقرش مع اول قلم من الزناتي..
سبا بانتباه..محكتيليش يعني حكايه نيسان دي..من بدري وانتي بتقولي اتقلي هقولك..
ـ غجريه اسرت قلبي✍️أسما السيد✍️
صبا بغمزه..نيسان دي تبقي عمه حبيب القلب..
سبأ بلهفه..يلهوي قولي بجد وانا اقول الواد.دا جايب الحلاوه دي منين اتاريه من عمته..
سبأ بعد ماافتكرت ألياس..صبا انا مقولتلكيش الياس قالب عليكي الدنيا برا..وسمعته بيقول لتمام..تلاقيها عملت نصيبه تاني وهربيها يعني هربيها..
صبا. بصدمه..وهي بتجز علي سنانها،ماشي ياألياسان موريتك..
وبغمزه كملت ..سيبيه، خليه يدور عليا...
سبأ بذهول..جباره..طب ومهره..؟
صبا بتنهيده..خلينا بس نطمن علي الغلبانه دي وتفوق وتبقي قد المواجهه..لازم تقوي وتقف علي رجلها..صعبانه عليا قوي وانتي عارفاني مبحبش الست الضعيفه
لازم قبل ماتخرج من هنا تكون قويه..
سبأ بفخر..كل يوم بيزيد فخري بيكي ياصبا..
انا همشي انا بقي خلي بالك لو حصل حاجه كلميني..انا جبتلك شريحه جديده وشحنتها..
هتعسس عالاخبار واجيلك بس ادعيلي ابني عمي يحل عن سمايا..احسن هترتكب فيه جريمه..
صبا..مهره عامله ايه.؟
سبأ..حزينه..وساجي حزين عشانك وعشانها..فكري تاني ياصبا ابن النوارس المره دي مش هيعدهالك...
صبا بابتسامه ماكره..تفتكري هيعرف مكاني..؟
سبأ..بقله حيله..مجنونه..اما اروح الحق تمامي..
صبا..بضحك..روحي ياختي روحي..
ومتنسيش تخليه يمسكلك الفار..
سبأ..بضحك..فكرتيني..جيالك ياتمام..
ــــــــــــ
(صبا)
اول مره ابقي مبسوطه ومرتاحه من خيالاتي واللي معايا كمان....انك تنقذ انسان برئ كل ذنبه في الحياه انه سلم نفسه للحب والصحبه بكل امان وطيبه، اجمل ماعملت في حياتي
بعد ما سابني الياس..اتمنيت بقلبي اساعدها
وفعلا جالي الهاتف وشوفت كل حاجه بعنيا..
وزي العاده لما بحب اعمل حاجه بعملها
انا مبخفش وفي الحق عيني قويه..
المكان اللي شوفته مكنش بعيد عن قصر الجزيره كان باقي، بس ازاي اخرج من قصر ابن النوارس..
مفكرتش هيزعل مني ولا هيعاقبني كل اللي فكرت فيه ان الست دي ضحت بعمرها كله وانغدر بيها من كل الدنيا..
هنا بس صوت المرأه طلع من جواتي وقررت اساعدها بكل قوتي.
من ورا قصر الجزيره قدرت اخرج معرفش ازاي لقيت كل حاجه سهله قدامي
بس اللي انا متاكده منه ان مدام نويت الخير ربك بيسهل كل حاجه قدامك
في الاخر دي نفس بريئة عانت من الظلم والوحده ليالي.
الياس حكالي حكايتها وحكايه مؤيد والصديقه الخاينه اللي مكرهش حد في حياتي قد الصحبه الخاينه.بقرف منهم..والحمدلله لحد الان مقبلتش الصنف دا في حياتي..
جريت بسرعه، لحد ماوصلت قدام المكان اللي شوفته في الخيال
الهاتف جاني وقالي هو دا..
كان صوت الرصاص واصلي في وداني
كنت خايفه تكون النهايه واموت ومامليش عيني من شوفه ابن النوارس..
بس مهتمتش قربت من باب الخندق اللي تحت الارض وفحرت بايدي في الرمل لحد ماظهر باب من الحديد قدامي وبكل قوتي شديته فظهرت هي بتعاني عشان تاخد نفسها..
بتقاوم دوارها..وخلاص هتروح في عالم تاني..
لمحتني..مديت مسكتها ومدت ايدها..
ومسكتها بايديا..
وقولتلها متخافيش انا جنبك..
نزلت بعد ما وقعت عالارض بتفتح عنيها وتقفلها..
بالعافيه..
قولتلها متخافيش انا صبا مرات ابن النوارس
همستلي بتوهان، الياس..
ابتسمت وانا بحاول اعدلها من عالارض..اه هو..ولو عرف اني انا اللي ورا انقاذك هيولع فيا..
بس مايهمش انا عاوزه ادوخه شويه..
كانت بتروح في دنيا تانيه خلاص.
قولتلها اجمدي بس نطلع من هنا..
هزت راسها وهي مش قادره تتحرك..
لمحت زهري اللي اتصلت بيه وانا جايه وعرفته المكان..
بيبص في الخندق ويقولي..
ـ صبا ياملكه الاذيه انا عارف نهايتي علي ايديكي ياوليه..
جزيت علي سناني وقولتله شيلها يازفت انت..دي اغمي عليها مش داريه بحاجه..
زهري بولوله..هاتي يختي..انا عارف مبيجيش وراكي غير النصايب..ربنا يستر..
خرجناها برا وركبناها عربيه زهري..وروحنا المكان اللي محدش يعرفه غيره هو وسامر ومهره لو فكرت شويه وطبعا شريكتي في الاذيه طبعا عارفينها سبأ..
واول ماوصلنا كانت سبأ وصلت واسعفتها وعلقتلها محلول مغذي وشويه تفتح وشويه تروح في دنيا تانيه..
اتنهدت وانا سمعاها بتنادي باسم عقبه شويه..وساره شويه..ومرات كتير باسم مؤيد..
اكيد دا ابو الغبي عاشق الغجريه..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سبأ..
انا الغجريه بنت الوادي والصحرا..
انا المولوده تحت السما الحره...
(تمام)
من امبارح وانا مش عارف اتلم عليها.. ابويا غضب مني بعد ما مقدرتش انقذ نيسان..
للاسف هو عنده حق.. الكل علي اعصابه بعد اصابه ساجي والكل بدا يشك..
الجو مكهرب حتي التعليمات اللي جتلي ان الموضوع بقي اخطر من الاول بس انا مستمر يااجل ماتنكشع الغمه وينفك الكرب..
اتنهدت بحزن وانا مش لاقيها مخفيه من امبارح..
وانهارده اجازه..مفيش جامعه..
حتي جار الينبوع مش موجوده..
بدور وشي ياجل ماارجع اتعسس عليها في حته تانيه
لمحتها جايه بتبتسم بتغني اغنيه..
غصب عني ابتسمت بتحرق دمي في ثانيه وتنسيني همومي في الثانيه التانيه...
قربت مني بهدوء..وهي بتغني..
تمام بغيظ...كنتي فين يادكتوره سبأ؟
ابتسمت وقالتلي بهمس..وحشتني ياعيون سبأ..
لسه هتقرب عليا..
سمعنا صوت حاد قوي..
بينده عليها..
وبيشدها من ايدها بقوه..
سبأ..
ـــــــــــــــــــــــــــــــ،
الاسكندريه..
الجامعه..
سوزان..
ايوا..يامازن...
مازن..مش هتيجي تقعدي معانا في الكافتيريا شويه..
سوزان بتوتر..لا مش هينفع مستنيه خطيبي...مره تانيه
مازن بصدمه..انتي مخطوبه.؟
جاله صوت زي الرعد من ورا..اه مخطوبه..وياريت تهوينا شويه.
مازن بغيظ..مين حضرتك؟
وازاي تدخل كدا.مين سمحلك..
(سامر)
من يومين مارحتش الجامعه خصوصا بعد قلقها علي والدتها وقله اتصالها..
وانهاردا بس قررت تروح..
غصب عني كنت مبسوط من بعدها..انا مش اناني بس الغيره بتنهش فيا..
بيقولو دايما..ابعد عن بنات الغجر بيسرقو الفراشات من عالشجر
بس مقالوش، عن غيره رجال الغجر اللي زي نار الحجر..
غيرتي نابعه من جوا قلبي..لما بشوفها بتبتسم لغيري بحس بنار طالعه من جوايا حتي لو كان طفل صغير..
مش ذنبي اعمل ايه....؟
دي طبيعه نفس وغيره متوارثه اتربيت عليها.
قلبي مش طري وعشقي حامي..وهي عارفه وانا قلتلها الكلام دا
وصلتها الصبح للجامعه بعد تعليمات مني لا بتنتهي ولا هتنتهي..
وطول اليوم مش شايف قدامي..غصب عني بفكر
ياتري قبلته..كلمته..ولا اتعرفت علي مين تاني...؟
ماهو مش هقدر امنعها عن كل الدنيا للاسف
الشغل كله عليا بعد ماوكلني بيه طارق
طارق اللي من ساعه، رجوعه من ارض الغجر وهو واحد تاني..
لا بقي مركز ولا شايف..وولثقته فيا اداني مكانه..وهو يدوب بيمضي وسارح وعلطول ماسك تليفونه..ومتوتر وقرفان..
كله في مواله بيبكي علي حاله..
وفي نص يومي مقدرتش اكمل..
دلوقتي عندها بريك..الغيره نهشت قلبي وانا متاكد انها هتحتك بيهم..العالم مش انا وهي لوحدنا
سوقت بسرعه ولقرب الشركه من الجامعه وصلت في دقايق..
وزي مااتوقعت لقيت..واقف البارد يكلمها
بس قبل ماكمل سمعتها بتقر وتعترف اني خطيبها الجمله ريحت قلبي..بس رده فعل الغبي دا استفزتني مدرتش بنفسي الا وانا مديله لكمه في وشه وبقوله..
ـ انا خطيبها ياروح امك..
شهقت بقوه والكل في ثانيه اتلم عليا..سحبتها من ايدها..انا كنت عارف اني هطين الدنيا
بقيت اهدي نفسي..
اهدي..اهدي وهي بتبصلي بصدمه..
اديرتلها بعد مامشيت شويه بالعربيه..هتفضلي بصالي كدا..؟
بصتلي بذهول اكبر وقالت..انت مجنون..ايه اللي عملته دا..معملش حاجه..انت فضحتني
قبل ماتكمل كنت موقف العربيه..وشددها ليا..
بتقولي ايه..سمعيني تاني..
اسمعي اما اقولك..انا هتجوزك اخر الاسبوع
وافقتي موفقتيش هتجوزك..وهتلبسي النقاب لو عاوزه تكملي ياسوزان..
بصتلي بصدمه..اكبر..وقالت وماما..
بصتلها وابتسمت..يعني انتي موافقه..
غمضت عين وفتحت عين زي القطط وقالت..
لو ماما محضرتش مش هتجوز..
اتنهدت..وقولتلها..
والنقاب...؟
ابتسمتلي ابتسامه صفرا انا عارفها.. بتضحك عليا بيها..وقالتلي...سيبها بقي بظروفها..
وجزت علي سنانها وقالت..وبعدين هعوز النقاب في ايه ماانت ماشي ورايا اهو..متقلقش بعد عملتك محدش هيقرب مني..
ابتسمت وغمزتلها..انتي ممتلكاتي الخاصه ياسوزان..وياجل عيونك اهد الدنيا..
وأنا حذرتك..وانتي حره..
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
بقصر النوارس..
ثناء.. بذيداكي اجده يا مرت عمي.؟
دريه بحقد..اسمعي اللي بجولك عليه.وملكيش صالح..
ثناء بدهشه..ازاي..دي ماعدتش داريه بالدنيا من يومين وهي نايمه..حرام اجده
هي عملت ايه.؟ ماهي فيتاهولك اشبعي بيه..
دريه بحجد..هي اللي جبته لروحها..
التوليفه دي هتخليها تغيب عن الدنيا..وميعرفولهاش علاج لحد ماتموت وتغور في داهيه.
ثناء بصدمه..جبتيها منين دي يامرت عمي.
دريه بانتصار..ملكيش صالح انتي ياثناء نفذي اللي جولتلك عليه..واهو كله بتمنه..
حطيها في العصير زي كل يوم..
ثناء..بخوف..لع يامرت عمي..ماليش صالح بيكي..
انتي حوره..بكفيانا اذيه..
دريه..بصدمه..بتعصيني ياثناء..خلاص..
ثناء..انا كنت طاوعتك ياجل مايرجعلي الياس.بس للاسف انا كنت غبيه..اسفه انتي ميهمكيش غير مصلحتك يامرت عمي
ولو حصل ووقعت مش هسمي علي حد..
دريه بغيظ..متتحدنيش ياثناء..واسمعي الكلام..
ثناء..بحده..وان ماسمعتش يامرت عمي..
دريه بابتسامه صفرا..يبقي اتحملي اللي هيجرالك ياثناء انا مهتهددش وانتي خابره
وزي ماعملت في خوكي..
هعمل فيكي..
ثناء بحده..عملتي ايه في مهران؟
دريه بشماته..بكره يجيكي خبره..
هااا..جدامك خيارين..ياتنفذي ياتحصلي خوكي
وفي الحالتين..كله بتمنه..
سابتها ومشيت..وبصت هي ليها بخوف..
ومدت ايدها تنفذ اللي عوزاه..وهي بتقول
ياترا عملت فيك ايه يااخوي المفتريه..
ومخدوش بالهم من الاتنين اللي سمعهوهم..
خديجه الخادمه..
يلهوي..يامراجل، ابلتي ثريا كده هاتروح فيها لازم نلحقها دول كلهم شر...
مراجل الغجريه.. مفيش غير حل واحد..
خديجه بلهفه.. ايه هو..؟
مراجل (غجريه بتشتغل في قصر النوارس من زمان وبتحب ثريا وبنتها جدا)
وقبل ما تكمل كلامها..
كان صوته الملهوف قاالب الدنيا..
ثرياااا..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تشتد وتشتد ومن وسط دموعنا نقول يارب
تنزاح الغمه وينفك الكرب..
ومن قلوبنا ندعي يمهد لينا الدرب
من وسط العتمه يظهر نور الشمس
ومن وسط دموعنا نلاقي الفرح
دنيا وماشيه برضا الرب..
بس نقول ياهم عندنا رب..
قادر يمحي دموعنا ومن وسط العتمه يظهر نور الشمس
تنزاح الغمه وينفك الكرب..
للمتابعه علي صفحتي الشخصيه
نبض ❤️للقصص والروايات
💖💖💖
بقصر النوارس..
مهران.
من يومين وهي قافله علي نفسها..بقيت بخاف من قربي منها لتأذي نفسها..انا بحبها..يمكن مش حب يشبه حبها لطارق بس للاسف من يوم ماكبرت قدامي، وانفرد عودها وانا واقع في عشقها
يمكن حب تملك زي مابتقولي، يمكن عشق مجنون زي مابيقولولي، او غيره وحقد زي مادريه بتقول، معرفش
من امتا والعشج عندينا بنختارله اسامي
كل اللي اعرفه ان هي نفسي ودوايا
ومن امتا البنات عندنا مبتتجوزش غير ابن عمها.
حبها بيوجع وحياتي كلها زي الدوامه بعيد عنها..بتكرهني قد حبها لابن الغجر..
اخر مره نطقت اسمه وانا في حضنها جننتني،بعد السنين دي كلها منسيتوش مهما عملت مبتنساش.. هو مش حرام عشجها وهي علي ذمتي
ولا فعلا زي مابتجولي جوازنا هو اللي حرام..
انا عشان اتجوزها عملت المستحيل واللي محدش يتصوره
معجول زي مابتجول..
ظلمت نفسي بعشقها وظلمتها ويايا..انا شيطان رجيم من زمان ربنا مش قابلي هدايه..
ياما حاولت اتقربلها..وترجع بوز الاخس الحربايه
تسمم وداني منها..
وفي الاخر بعاقبها ومع كل ضربه مني ليها،بتنزل في قلبي قبلها
ثريا..عمري ضعف عمرها ويمكن دا عقده حياتي معاها..
اللي يشوفها يقول صبيه كيف بنتها..لو اجتمعنا مع شيوخ القبايل الكل بيستغرب انها مرتي مش بنتي..ساعتها بتقيد فيا النار
وياما اتجدملها عرسان اشكال والوان..لحد ماقررت حبسها
ثريا جميله..ومش ذنبها..بس ذنبها الوحيد عشجها لابن الغجر..
ولازم تتأدب عشانه..
من يومين واللي صار بالوكر واللي حصل برجلني وخلاني مش علي بعضي بس زي العاده الف الف وارجع ادور عليها..
يمكن تحن..عليا..بروح وأترمي علي رجلها..
رغم قوتي وجبروتي..مبرتحش ولا عيني بتغمض غير جارها هي..ببقي عارف اني زي الشوك جمبها..بس يكفي راحتي اللي مبحسهاش غير جارها..
ثريا البصه في عنيها حتي لو كره عندي بالدنيا..حاسس اني تعبان..نفسي اترمي في حضنها.
زمان مكنش في قوه بتمنعني عنها..مهما اعترضت..اه كانت جسم من غير روح بس يكفي اني قربها..
انما دلوقت الولاد كبرو واللي زرعته فيهم
حب واحترام
جنته بقو كيف الحيطه السد بيدافعو عنها
لو صرخت فيها ولا زعجت بيعترضو وبيجفوولي كأني سجانها وجلادها ميعرفوش اني في العشق واقع لشوشتي..
لدرجه اني بجيت اخاف اقربلها..
اخر مره حطيت ايدي عليها الليله اياها..
خسرت الياس اللي من يومها وهو تارك مجلس الشيوخ وجالي لا انت ابويا ولا اعرفك..حتي عارف خد صفها وبقو عاملين عليا حصار ياجل مااقربلها..الغيره بتنهش في جلبي من جربهم منها..
بس لو اعترضت..انا خابر هخسرهم كلهم وكفايه الخساير اللي نازله علي راسي..
دلوجت ماصدجت بعدو وهدخلها..
اااه ياثريا..
جربت من الباب..وفتحته لمحتها..
نايمه كيف الطفل الصغير ومتكوره علي نفسها..
جربت منها..
فراج بنتها ضعفها وهدها..اد ايه انا غبي..
سمعت لكلام الحربايه وشككت في بنتي وبنتها..هفضل لحد امتا بس اذيها وأذي الناس كلها..
انا تعبان..وحاسس اني انهزمت..ياما فرجت اطفال واتجبرت..معجول دي النهايه..
مخلتش حاجه حرام الا اما عملتها..
جعدت قصادها..علي رجلي ومديت ايدي املس علي شعرها..
يمكن تفتح عنيها وتحس بحبي ليها..
همستلها..
ثريا..ياحبه القلب..
مردتش..
ـ ثريا..فوجي...
بلعت ريجي وانا شايفها جدامي مبتردش..في حاجه مش مظبوطه..
لمحت الرغاوي اللي نزله من بجها..
بجيت زي المجنون بصرخ باسمها
ثرياااا..متردش..عليا..
وجتها جلب ارتعش لاول مره وحسيت اني انهزمت..وانا شايفه جسد من غير روح
صرخت..
متفوتنيش ياثريا..فوجي..فوجي..
ثرياااا..هعملك اللي عاوزاه بس يفضل حسك في الدنيا..
ــــــــــــــــــــــــ
بمكانهم السري
مكان المؤامرات..
أنا فين؟
ااه.
ـ سمعت همسها جريت جمبها..
حمدالله علي سلامتك..مش فاكراني..أنا صبا..
نيسان بخوف..صبا مين؟انا..
انا معرفكيش....
صبا بابتسامه متباهيه بنفسها..اهدي اهدي متخافيش انا هقولك كل حاجه..
بس الاول خدي اشربي واهدي كدا..واعرفي انك هنا بأمااان..
وانك معاك صبا اللي هتوصلك ان شاءالله لبر الامان
نيسان بتعب مدت ايدها شربت المايه كلها
ورجعت بظهرها لاخر الفرشه اللي كانت نايمه عليها وبصت لصبا اللي واقفه وقفه ثقه فكرتها بنفسها زمان..
لما كان الكل بيخاف منها
زمان لما كانت بنت العشرين ولا حد في الدنيا يهمها..متعرفش ليه ارتاحت وغمضت عينها لما افتكرت اللي حصلها وافتكرتها هي وهي بتسحبها من الممر..وعرفت انها انقذتها من الوكر..
ابتسمت ابتسامه باهته..وسألتها..انتي مرات إلياس مش كدا؟
صبا بلويه فم..بس متفكرنيش بيه زمانه قالب الدنيا عليا...وبيستحلفلي كمان
بس سيبك انتي.. ولا يهمني..
المهم انتي حلوه اوي ياحوريه؟
ابتسمت نيسان بوجع وقالت بوجع... حوريه؟
صبا..ااه الحوريه الحزينه..تعرفي اني بشوفك من زمان في خيالاتي..
نيسان بانتباه..خيالاتك..ازاي؟
أنا مش فاهمه حاجه..
صبا بابتسامه وبلهفه..هحكيلك.
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند الزناتي..
ألياس بجنون.. يعني ايه؟
انا قلبت الدنيا عليها..هتكون راحت فين بس؟
الزناتي بهدوء لمهره اللي قاعده حزينه جار ساجي ناقصلها شويه وتستخبي في حضنه..مهره فكري كدا في مكان صبا ممكن تروحه؟
مهره بشرود مش مركزه معاهم خالص دماغها وعقلها فين راحت امها..شكلها..ماتت ولا لسه عايشه..
مش مركزه..قالت معرفش..بس متقلقوش صبا هترجع..هي علطول كدا..
الياس بجنون...علطول كده ازاي؟
مهره بنفس الشرود وكانها بتكلم نفسها..اه بتختفي وتظهر متقلقوش انتو..
لما كانت بتعمل نصيبه وتحب تستخبي من العزازي كانت بتختفي وترجع..
ساجي..متعرفيش كانت بتختفي فين؟
مهره..وكانها فاقت للي بتقوله..اخيرا.. وفي نفسها..
صبا وبتختفي..معقول تكون راحت مكانهم للمؤامرت..
شهقت شهقه خلتهم كلهم يسألوها..افتكرتي ايه.؟
قولي يامهره؟
وعيت علي نفسها...انهم انتبهولها..صبا لو عرفت هتقتلها..لازم تتصرف..
بلعت ريقها وقالت..لالا انا بس خايفه يكون جرالها حاجه..
ألياس برفعه حاجب مش مرتاح واتاكد ان مهره افتكرت حاجه ومش عاوزه تقولها وقرر يجاريها وسألها.كدا بس؟ متاكده؟
مهره بخوف معرفتش تخبيه..ااه بس..هيكون في ايه يعني؟
الزناتي بابتسامه لانه فاهم وعارف ان صبا مبتختفيش الا لما يكون حابه تنفذ حاجه في دماغها.واثق فيها وفي قدراتها وبالعكس دايما بيفتخر بيها..
خلاص ياولاد الغايب حجته معاه.
ألياس باستنكار..انت شايف كدا يعني؟
يعني عمايلها دي لاده عليك؟
الزناتي...لسه هيتكلم..دخلت عليه...مراجل الغجريه..
الحق يازناتي؟ ضربت عينها وفتحتها بصدمه لما لقت الياس وعارف عند الزناتي..
مهتمتش كملت..
كويس اني لقيتكو ياسي الياس انت وسي عارف..
الياس بخوف..في ايه يامراجل..صبا جرالها حاجه؟
مراجل..مراجل بصدمه من كلامه..هو ماله ومال صبا..بردو مهتمتش
كل اللي يهمها انقاذ ثريا..
هزت راسها وقالت..لا مش صبا دي الست ثريا..الست والدتك والست ثناء قتلوها والبيه الكبير قالب الدنيا وخدوها عالمستوصف..
الحقوها بسرعه..
قبل ماتكمل كان ألياس وساجي بيجرو علي برا وفضل الزناتي ومراجل بتحكيلوه اللي حصل واللي سمعته..
كانت قاعده مهره وسمعت كلامهم...
قامت مفلوعه من مكانها وقالت..لازم اروح لصبا لازم.وجريت..
الزناني بصدمه..وهو بيكلم نفسه..لحد هنا وبزياده وجع قلب..
كفايه..لحد كدا..ومسك تليفونه..وهو مصمم..
ان تنكشف الحقايق..
ــــــــــــــــــــــــ
سبأ..
صوت قوي زي الرعد رن في ودني وخطفني من جنبه..
صوت كريه..دا سلام ابن عمي..اللي المفروض يكون جوزي..
ااه مانا موهوبه ليه..
بتعملي ايه ياسبأ هنا..
بعدت ايده بحده عني..
انت اتجننت حوش ايدك الوسخه دي عني.
لسه هكمل لمحت وش تمام اللي ميتفسرش وخفت اول مره اشوفه كدا..
ولسه ابن عمي كالعاده هيضربني..
كانت ايده بتطقطق في ايد تمام..
بصيتله بصدمه..انت عملت ايه؟
رد بغيظ وهو بيزقه بقوه وقعه عالارض وسلام بيصرخ زي النسوان..اااه ايدي..يااا
لسه هيكمل..كان تمام نازل فوقه ضرب..
سلام مش ضعيف ابدا..دا زي الهضبه طول بعرض القبيله كلها بتخاف منه..
وسعت عيوني وسقفت زي الهبله، وقولتله..اديله ياتمام..
اضربه اوي.. دا ياما ضربني،،ال يعني بحمسه
ضحكت زي الاطفال
وبقيت اتنطط من الفرحه..
ماهو ياما الوحش دا ضربني..وال ايه كل مااشتكي يقولولي جوزك المستقبلي..
لمحت سلام بيمد ايده يمسك طوبه عالارض يضرب بيها تمام..وهو مش واخد باله..
جمعت كل اسلحتي وقربت منه ومسكت دراعه وقرمته ببوقي..
عضيته ومسبتوش الا لما حسيت بطعم الدم في بوقي..
وهو بيصرخ زي العيال..
وحسيت بحركته وقفت... بعد ما تمام ضربه ضربه في وشه..راح الهضبه فيها..
فشيت غلي فيه وسبته وانا برقص من الفرحه
هيييه..
بدور عليه..لقيته واقف بينفض ايده ويقولي خلصتي..فشيتي غلك.. وارتحتي..
ابتسمت وقولتله..ااه تمام.يااحلي تمام..
شدني من ايدي وقالي..
تعالي بقي يادكتوره اعرف كنتي فين من امبارح؟
بصيت علي سلام..وشاورتله هنسيبه..
زغرلي زغره..خوفتني لقيتني بجري وراه..
وبقوله..ماينحرق سلام وانا مالي..
ضربني علي راسي وقالي..شاطره ياقلب تمام..كده فهمتيني وبتتعلمي بسرعه..
ضحكت علي ظنه ال فاكرني ضعيفه..
وقولتله
لا دانا اعجبك قووي..
لمحت زهري من بعيد بيشاورلي..
شاورتله بايدي وزغرتله..يخربيتك هتفضحني..
لمحني تمام..وقالي بحده وغيره..بتشاوري لمين ياسبأ؟
اتلجلجت وقلتله..لا مفيش. دا انا بفرد دراعي
حتي بص اهوو..وفردته قدامي
بصيلي بنظره..عارفاها..دا بيجي بعدها قعده ملهاش اخر غير اني اقر وأعترف..
ملقتش حل غير الهروب..وانا في بالي هموتك يازهري الكلب..
ـ انا لازم أمشي دلوقت..هجيلك تاني..
وقبل مايتكلم..كنت سايباه وجريت..
انا عارفه..اللي بعمله هيجي علي دماغي..
سمعت شهقته..وهو بيجري ورايا..سبأ..
انتي يابت..ولما ملحقنيش..سمعته بيقول..
هوريكي ياسبأ..اصبري عليا..انا عارفه هتلاقيكي عامله نصيبه..وهترجعيلي تاني..
ــــــــــــــــــــــــــــ
الاسكندريه..
مالك يابني..فيك ايه؟
من ساعه مارجعت وانت في دنيا تانيه..
طارق بخوف في قلبه..مش عارف ياقاسم..في حاجه حصلت..متأكد..انا بايدي مديها التليفون ومأكد عليها تكلمني كل شويه..
قلبي بيغلي نار..وبيوجعني اوي ياقاسم..
قاسم بهدوء..ومستني ايه.مدام قلقان..
طارق باندهاش..تقصد...
قاسم بتنهيده....الاول كنت خايف عليك ياطارق..خايف ترجع ومقابلتك بيها تصدمك..خفت تكون تعايشت..او اقتنعت بحياتها..انما بعد اللي حكيته وعرفته..انت غلطان؟
طارق بصدمه..غلطان..ازاي.؟فهمني ياقاسم..
قاسم بابتسامه..هبسطهالك..
ببتين شعر، قالهم امير الشعراء
أحمد شوقي
اسمع قال ايه؟
وما نـيل الـمـطـالب بالتمنـي***ولـكـن تــؤخـذ الـدنـيا غلابـا
وما استعـصى على قومِ منالٌ***إذا الإقـدام كـــان لــهـم ركابا
طارق بعين بتلمع..فهمتك...عندك حق..ياقاسم..
كفايه كدا..ثريا مكانها في قلبي..وجار مني ولو هموت..يبقي كفايه ابقي جنبها..
قاسم بسعاده.. هو دا، مد ايده يسلم عليه..ربنا معاك ياصاحبي..
لو احتجت حاجه انا جمبك متقلقشي..
و
علي فكره..شكوكك في محلها..
طارق..تقصد أيه؟
قاسم بابتسامه..هتعرف لما تروحلها..يالا طير انت..وطمني عليك.
طارق..
مهتمتش لكلام قاسم..انا كل اللي كان هممني هي وازاي أوصلها..
طول الطريق وانا ندمان..ندمان ندم عمري اني سبتها..بس خلاص انا قررت..مكنش لازم اسيبها..
كان لازم اقف واطالب بحقي فيها..جوازها اساسا لو جينا للشرع باطل..موافقتش..ارغموها وجبروها..مين اداهم الحق يحكموا علي قلبي وقلبها
رغم فرحتي اني راجع في حاجه جوه قلبي مخلياني مش عارف افرح..حاسس بوجع بينخر في قلبي..والخوف من الفرحه نفسها بقي ملازمني.
حاجه بتقولي متفرحش..متتعشمش..اوي..
في حاجه هتطلع وتنغص عليك فرحتك..زي العاده..
وفي نفسي بقول..يااارب تكمل واوصلها..
خايف اقرب من هدفي زي مؤيد وارجع امسك السراب بايدي..دا حظي للاسف..
ومش كل حاجه بنتمناها بنطولها..والخوف من المكتوب..بقي هاجس بالنسبالي.
حطيت ايدي علي قلبي، وأنا بقول ااه يارب...يارب..
اتنهدت ورغم اني راكب الطياره.والفرق مش كتير اني اوصلها
بس حاسس ان الطريق طويل..واللحظه مبتعديش
اوحش حاجه في الدنيا الانتظار..
وأنا انتظرت كتيررر قووي...قوي ياثريا
حاسس بخنقه وضيقه مديت ايدي فكيت زراير قميصي..
وانا بهمس باسمها ثريا..
غجريه اسرت قلبي✍️أسما السيد✍️
ثريا ياوجعي وعذابي..
يامن بلقياها اتمني ليل ونهار..
اسال نفسي يوميا..متي سنجتمع ياعشقي ومراري
ان كان بعدي عنك ذنبا ادعو الله ان لايؤخذك بذنوبي..
وان كان قدرنا الفراق..ادعوالله ان ياخذ عمري وفي الجنه هناك القاكي..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بالوادي
أرض الغجر
( خيمه الزناتي)
ايوا يازعيم تحت امرك؟
الزناتي بهدوء..اقعد ياعزازي..
اظن سبتك كتير نايم واكل شارب... وحايش عنك ساجي.
العزازي بخوف من الزناتي..
اللي انت تؤمر بيه يازعيم..هنفذه بس قتل لا..الله لا يسيئك..
الزناتي بهدوء..في عرف قبيلتنا النفس بالنفس والبادي اظلم ياعزازي..عموما مش حديتنا ده..
انا جايبك انهارده ودلوقت عشان تعترف بالحقايق يازناتي...
وعاوزك تعرف اني كل كلمه هتقولها..هتتحاسب عليها..ان كان كدب هعرف، وان كان صدق هعرف..
كل اللي هتقوله هعرف ان كان كدب ولا صدق..
الزناتي..بلع ريقه..وقال..والله هقول الحق..
اسالني وانا تحت امرك يازعيم..
الزناتي..عال..احكيلي بقي..
تعرف ايه عن وكر التعابين ياعزازي...؟
بلع العزازي ريقه..وقاله..هقولك كل حاجه..
وسكت شويه وكمل..
من سنين...
كنت زي العاده بجري ورا النساوين، ليل نهار..
وفي ليله وانا سكران وصلت لمكان..لو كنت واعي وفايق
مكنتش عمري هروح لعنده المكان دا اسمه وكرالتعابين. الكل عارفه وبيخاف منه..
المهم مطولش عليك.. هناك ارتميت مقدرتش اكمل.. ورحت في دنيا تانيه..
صحيت الصبح لقيت نفسي في اوضه وعينك ماتشوف الا النور خراطيم ميه وجلد علي جسمي.. والسبب معرفش..
وقتها ظهرلي هو...
الزناتي.. بانتباه هو مين؟
العزازي.. كان اسمه امير.. وبيقولوه ياعقبه..
من هيبئته. كدا.. مخوفتش منه كان مهزوز وصوته مش من دماغه وفي حد بيحركه..
فضلت عندهم يومين ويضربوني اني اقر اقولهم معرفش حاجه.. مانا فعلا معرفش جيت ازاي؟
المهم صعبت علي عقبه ده.. وقبل مايجي الكبير كان دخل وقالي اني اقول اني تبعه وكنت في مهمه وفشلت فيها وكمان ادي تعليمات للي معاه يقول كدا لان الكبير خد خبر وخلاص هيجي يقتلني اتوسلتله وبوست رجله يعتقني
وقتها ابتسم وقالي بس من انهارده هتبقي عيني..
ونفذت اللي قاله واول مادخل الكبير انصدمت.. انه هو..
الزناتي.. هو مين؟
العزازي.. بحوف.. اللي اداني فلوس وعطاني مهره.. وقالي ان نطقت بحاجه هتروح فيها.. الزناتي.. مين ياعزازي؟
عزازي.. بخوف.. مهران..
الزناتي.. ابن النوارس..
العزازي.. لا مش الصغير لا الكبير الشيخ مهران النوارس.. تاجر سلاح كبير وهو اللي عطاني مهره.. وهددني انو يقتلني لو حد عرف ان هو اللي ادهاني..
مصدقنيش ودوقت علي ايده الهوان.. لحد مااتوسلي عنده عقبه وقاله اني جيت سكران..
ومن يومها صرت واحد منهم وبساعد مهران..
بتعسس له عن ولدك طارق وبعرفله الاخبار..
ومن يوم قتل نواعم وانا معرفش حاجه غير كدا.. اقسملك يازعيم..
انا بس كنت بنقله اخبارك واخبار ولدك طارق..
وانا اللي قلتله ان بنته هربت مع غجري..
بس وحياتك مرضيت اقوله انه مع سامر..خوفت عليه..ماهو برضو بنتي مشاركه معاه..ومتهونش عليا..
الزناتي..بغل..منك لله ياعزازي..دا كله وماذتناش..
الزناتي بغيظمنه وهو بيضربه بعكازه..والطبيب ياواكل ناسك..الطبيب اللي زور شهاده الميلاد بتاع ساجي..
العزازي..بخوف..هددني وقتلته بامر من حربيه يازعيم..
الزناتي..يعني بتعترف ياعزازي ان ساجي ولدك..
العزازي بخوف..اه يازعيم..
وقتها دخلت قوه من المركز..ومعاهم هو..
جوز حربيه..سمعان..
سمعان راجل طيب قلبه ابيض ومبيحبش في حياته اكتر من عارف..
سمعان بوجع في قلبه..ااه ياولاد الحرام..منكو لله..عملت ايه فيكو لكل ده.مراتي واخويا مره وحده..
وكمان عشيتنا كلياتها حرام..ااه..
الزناتي بحزن..اتأكدت بنفسك ياسمعان..ايه قولك بقي..
الظابط..وهو بيشد العزازي..كدا تمام يازناتي..الموضوع دا زي ماوعدتك محدش هيعرف بيه..لحد مانقبض عالكبير متلبس..
وموضوع ساجي..طبعا محلول..وانت عارف..
لسه الزناتي هيتكلم كان سمعان طب ساكت بيصرخ باسم ابنه..ماهو ابنه وميعرفلوش ابن غيره..
عاااارف..ولدي..
ــــــــــــــــــــــــــ
علي باب العمليات كان واقف زي المجنون رايح جاي بيصرخ باسمها..
ثرياا.
امرهم يحبسوا دريه وثناء وحلف يقتلهم زيها..
لو جرالها حاجه..هيقتلهم بايديه..
وكله واقف مصدوم زيه..
خدوها في حاله خطر واحتمال كبير متعشش،رموها في وشه..وخدوها منه..
واقف ألياس وساجي تايهين..ووسط دا كله
جه لالياس مكالمه..سمعها من هنا وحس ان الدنيا بدور بيه..
لمحه ساجي اللي واقف قلبه هيطلع علي ثريا..
مالك ياألياس..؟
ألياس بوجع في قلبه..مهران؟
انتبه له ابوه اللي رغم قوته واقف علشان ثريا ينتفض زي العيل الصغير..مالو مهران ياألياس...؟
ألياس بصدمه..ممزوجه بسخريه من اللي بيجرالهم..واللي متاكد ان ابوه السبب في مصايبهم..زي ماقالتله صبا هو الكبير..هو واثق من كلامها.
قاله مهران مات ياوالدي..ومستنينا في المركز
نمضي عشان، نستلم جثته من المشرحه..
رجع مهران بصدمه لورا..بتجول ايه؟
مهران مين..انت جنيت..؟
صرخت والدته ورجع ابوه اللي مرافقين ثريا لورا..
ابوه وامه الوحيدين اللي زي ثريا ملوثهمش المال..ولسه العشق بينبض في قلبهم
صدمتهم في عيالهم كانت قويه..
واحده متهمينها بقتل احب انسانه علي قلبهم..وواحد مات وياعالم ايه السبب..
ولادهم الاتنين..مره واحده..
وهنا أبوهم صرخ صرخه شقت الحجر..
ولااادي..ولدي..
ومن وراهم جالهم خبر..
سمعان كمان...في حاله خطر..
صابهم الهرج والمرج..واللي بناه مهران في سنين من حرام..انهدم..
واتشتت العيله..اللي كان بيحكمها من حديد..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
بالصحرا..
علي باب خيمه المؤامرات
ـ كانت واقفه مهره بتنهج وهي بتصرخ علي صبا..
صبا ياصبا..افتحي ياصبا انا عارفه انك هنا..
بصت صبا لنيسان في المرايه
بعد ماصممت تلبسها لبس اشترتهولها جديد وتظبطلها نفسها..
رجعتها حوريه من حوريات زمان بعد ماحكتلها الحكايه..طمنتها وعرفتها ان اللي برا بتصرخ دي بنتها..
جسم نيسان ارتعش وهي بتسالها..
دي ساره مش كدا..؟أخيرا هشوفها ياصبا
دي بنتي صح..
ابتسمت لها صبا وقالتلها..اه هي انتي كدا بقيتي قمر...ماشاءالله
متقلقيش..اجمدي كدا..واضحكي زمن الخنادق انتهي..
(صبا)
عارفه هيقولو مجنونه..مخبوله..بس انا كدا..
محبش الست الضعيفه..الحزينه..
الوحيده اللي فشلت في تقويتها هي امي..كانت مريضه..ومن فراق ساجي كانت زاهده الدنيا كلها..
لو حطت ايدها في ايدي..كنا انتصرنا وساجي في حضنها من زمان..بس هنعمل ايه..قدرها ومكتوبلها..يوم لقاهم اغسلها واكفنها بايدي اللي مبرد قلبي انه دفنها بايده زي ماكان نفسها..
ودلوقت لما عرفت قصه نيسان ومهره..
محبتش اشوف نيسان زي نواعم..
نيسان ست زي النسمه..رغم دا كله قويه..
مين يستحمل يعيش سنين في وكر وخنادق..دي ست بميت راجل..
مفيش اصعب عالست من انها تطعن في ظهرها واللي تفتكره سندها يطلع عدوها..
ابتسمت وانا شيفاها دموعها بتهدد تنزل وقولتلها..
اياك..خلاص زمن الضعف انتهي..برا في دنيا حلوه، وفي بنت جميله بتبكي ليل نهار نفسها تشوف امها..
حضنتي وقالتلي..أنا خايفه اوي ياصبا..تفتكري هتقبلني..مش هتلومني..خايفه وقلبي بيبكي ونفسي اصرخ..
سمعنا صوت مهره بيصرخ..افتحي ياصبا احسن والمصحف اكسر الخيمه علي دماغك..واروح اقول لساجي..
جزيت علي سناني وانا بشاورلها..شايفه بنتك وعمايلها..بتسلمني تسليم اهالي..
ضحكت ولسه هحضنها..
باب الخيمه انفتح بقوه..وصرخت مهره..
انتي ياغبيه..انتي..مش قلتلك افتحي..بتتأمري من ورايا ياصبا..
لسه هتكمل بلعت كلامها وجسمها اتصنم..وهي بتبص للست اللي واقفه، ونيسان للاسف مقدرتش تتحكم في نفسها..
عيطت ودموعها نزلت. ومدت ايدها لبنتها
ساره بنتي..
مقدرش اقولك ايه حصل ولا ازاي انتهي اللقاء بيهم عالارض الاتنين سوا..
مهره تبكي ونيسان بتبوس فيها من كل حته في وشها..
الضنا غالي..غالي قوي..واتمنيت في اللحظه دي
يكون في حته منه جواايا..نفسي اوي أكون ام لطفل من ابن النوارس..
وراحت دماغي لليله لقانا..
وشردت فيها
flash back..
بقصر الجزيره..
بجسم بيتنفض من قربه..بعدته..لو فضل شويه كمان يهمسلي كدا وشفايفه بتلمسني كدا هسلم..اف منك يابن النوارس
دراعي المضروب دا مش مساعدني..ابعده..
ال يعني لو مش مضروب كنت هقدر..ولقيت نفسي بقول..ياغبيه..دا كلها انهارده وتخفي دي طلقه سطحيه..زقيه ابعديه..
بس همسه وكلامه خدرني..
ألياس..مينفعش..ولسه هكمل كانت ايده بتمشي علي جسمي تخدرني، وبلع كلامي بشفايفه...
وما بين لقانا المحموم..كان بيقولي..نفسي في بنت منك..تكون شبهك..مجنونه وتغلبني
ويجي فارس يخطفها..واقوله منها ارحمني
ابتسمت وانا بقوله....
فلقيتني بقوله.. بس ميكونشي اسمه ألياس
من وسط جنونه معايا..ابتسملي وقال..
وميكونشي اسمها صبا..
صبا الغجريه مفيش منها اتنين..دي صبايا انا..
خلعت الحامل اللي لبسوهلي ومديت ايدي
قربته لحضني..
استسلمت..وأنا بقوله..ولا في غيرك في الدنيا..
ابن النوارس..عاشق صبا..
بعشقك يابن النوارس.
هنا تاه مني وهو بيكملها بشفايفه..
اخيرا ياقلب ابن النوارس
انتي مراتي ياصبا..قوليها..
ولقيتني بردد زي الهبله..مراتك يابن النوارس
وكانت اشاره مني..ليه..وهو بياخدني لنجمه بعيده في السما...
back
اتنهدت وحاساه وحشني اوي..
مش عارفه ليه حاسه بيه مهموم..تعبان..
وفجأه..
سمعت صوته في وداني بيقولي..
وحشتيني ياقلب ابن النوارس..عارف انك سمعاني..
تعالي محتاجلك اوي ياصبا.. هونت عليكي تعملي فيا كدا....!
وكالعاده..لبيت الندا..
مهو مقدرش اسمع صوته مهموم كدا
دا إلياس..
عشقي ابن النوارس
ـــــــــــــــــــــــــــــ
من وسط ميت مليون وجع صوتك الحلو ويايا
من وسط كل الدنيا مش عايز غيرك معايا
ناديني بشوق هسمعلك..هسمع نداء قلبك
لو كل الدنيا بعدت..انا وحدي هكون جمبك..
يقولوا مايقولو..ميهمنيش.. قولهم، انا ملكك..
تهمسلي،تناديني..اسمع نداء قلبك..
تناديني بشوق.. اسمعلك..
اقولك شبيك لبيك..ومن بين كل الدنيا..
وحدي انا ملكك....
الفصل الخامس عشر والسادس عشر من هنا