رواية غجريه أسرت قلبي الفصل التاسع عشر 19 والعشرون 20 بقلم أسماء السيد


رواية غجريه أسرت قلبي

الفصل التاسع عشر 19 والعشرون 20

بقلم أسماء السيد

بسم الله الرحمن الرحيم

(ليله حب)


في ناس النظره منهم قادره تخليك في دنيا تانيه

نظره بتقولك انا ليك وملكك مهما طال العمر ومهما مر علينا ازمات

في ناس ضحكتهم بلسم شافي لجروحنا..الضحكه اللي طلعه من قلبهم بتخليك تقول بس انا مش عاوز من الدنيا حاجه تاني..

وفي ناس بكلمه بس من بين شفايفهم قادره تغير مودك من اسوء حالاتك..لحد تاني خالص.هادي..مبتسم وراضي

راضي بأي حاجه وبأي مصير..

وفي ناس من نبره صوتهم تريحك وتخليك بس مش عاوز حاجه من الدنيا غير انك تفضل تسمعها..

ناس مهما بعدو، وبعدو، مسافات وبلاد وسنين..بيفضل عشقهم وحبهم في قلبك مبيتزحزحش من مكانه

ولو قلت نسيت..تبقي كداب..تبقي منافق 

الحب حلو وعذابه ومراره بيبقي احلي عذاب

ـــــــــــــ

طارق..

اول ماخرجت صبا جريت ومستنتهاش تتكلم وانا حاسس اني قلبي رجع بيدق من تاني زي ايام الشباب

رجعت طارق الهمجي زي ماابويا كان دايما يقولي

طارق الغجري، كنت حاسس بحاجه كدا بتقولي ثريا بتناديك وعيزاك..

جريت وقفلت بابها ياجل مايلمحوها جوز الغربان اللي هيموتو ويدخلولها..بس تفوق وانا همشيهم كلهم بحساب..

النظره والبسمه منها ليهم بحساب..دا عشقي وهي حره..عشق الغجر الحراق

اول مادخلت لمحتها...لمحت عنيها مفتحه وبتتأمل الغرفه..

شهقت شهقه طويله كتمتها بصدري..مطلعتهاش..بس خدت روحي ونفسي معاها..

شهقه فرحه.فرحه غايبه من اخر ليله شفتها فيها 

وناديت عليها بشوق..ثريا..

بصتلي وابتسمت..

صحيح ابتسامه ضعيفه..بس كانت احلي عندي من كنوز الكون كله..

لسه نظرتها الناعسه بدوبني وبتخليني مش علي بعضي..

وقفت واتسمرت مكاني لا انا قادر امشي واحضنها واخدها في حضني ودا اللي كان نفسي فيه بس مش قادر..حاجه مسمراني ومنعاني..

طالت الوقفه..وهي استغربتني..كنت شارد..

لحد مابدأت تقوم هي وتشيل الفرشه وشدت من ايدها المحلول..

شدته بقوه..جسمها كان ضعيف مااستحملش

اول مالمحت الدم اللي نازل من ايدها 

زهلت..ولسه بتمشي خطوه..جسمها مال واستسلم..

وقتها فوقت وصرخت صرخه لمتهم كلهم عليا..ثريااا..

بدل ماتقع عالارض وقعت في حضني..

حسيت بالجنه ونعيمها وهي بتعدل نفسها في حضني..بكيت وضحكت وانا سامع همسها في ودني..انا كنت سامعاك وحاسه بيك بس كانت في حاجه منعاني..

كنت محبوسه في خيالي بس كنت بستني اسمع صوتك وحكاويك ليا..

صوت بكايا علي وهي بتسألني..بجد انا اطلقت ياطارق.؟

هزيت راسي وبقيت زي الطفل الصغير..ااه ياعيون طارق..بقيتي ليا من تاني..

وقتها جت هادمه الملذات سوزان تصرخ باسمها ـ ماما..

ساعتها حسيتها بتبعد وفي اللحظه دي كان لازم ابقي أناني..بس في ايد سبقتني وشدتها 

ايدين سامر..

سامر بهدوء..سيبيهم ياهادمه الملذات هيبقي لا انا ولا طارق..

سوزان بدموع..ماما..

زقتني بهدوء وانا صعبت عليا دموع سوزان فبعدت..

وساعدتها..

جريت سوزان لحضنها...

ـ حبيبه ماما..متبكيش..

الياس بحزن..وانا ياثريا نسيتيني...؟

ساجي بحزن زيه..وانا ولا عشان طلعت غجري يعني..

بصتلهم بتعب وبابتسامه..خلت قلبي قاد نار من جوه وانا شايفها بتفتحلهم دراعها..

جريو يترمو في حضنها..بس انا لحقتهم ومسكتهم الاتنين بإيديا..

انتو اتجننتو..تحضنو مين؟

اللي هيقرب هبهدله مش كفايه دخلتو كدا عليا وضيعتو اللحظه اللي مستنيها بقالي شهر..

وبصيت لصبا اللي مسكه روحها من الضحك بالعافيه وزقتلها الياس..

خودي جوزك دا..

واديرت لساره اللي بتبص لساجي بغيظ مش عارف ليه..وزقيته عليها ورمتهم كلهم بره..

برااا..ورجعت تاني انا وهي..حتي بنتهم خلتخا تحصلهم لبرا.ببصه مني ليها

صرخت وقالت..ياامه وخرجت تجري..

ماهو انا لسه مشبعتش منها..لسه والله ماشبعت

ــــــــــــــــــــــــــ

مهران بصدمه..دريه.؟

دريه بغيظ وبكره..متجوز عليا يامهران..والله عال..

بجي اني دريه اللي مشركاك نصايبك وجرفك تعمل فيا اني اجده..

لا وايه..متجوز واحده واطيه..

مهران بخوف من صوتها..اني هفهمك كافه شي يادريه بس استهدي بالله..دي شغل

دريه جواها، نار قايده مش قادره ومش صابره..

زقته بايدها دفعته بقوه..من ساعه ماصبا قالتلها بشماته عن مكانه وباللي مخبيه عنها وهي هتجنن استحملت ثريا وقرفها سنين معدش الا ديا..

لازم تاخد بطارها منه وتريح الدنيا..

وقتها خرجت عليا بقميص نوم وبتمضغ لبانه زي بنات الليل..

ـ مين يا مهران؟

مهران بخوف وهو بيعدل نفسه..عارف ان وقع بين اتنين والاتنين أقوي، من بعض

دي في ايدها مافيا السلاح بحاله، ودي في ايدها تمحيه من علي وش الدنيا..هيعمل ايه؟ انحط بين طريقين..والاتنين اصعب من بعض..

 وبلجلجه.. دي..دي دريه..

عليا بقرف..دي بقي الشيطانه اللي انت بتقول عليها..

وبغل عشان تحرق دريه كملت..فعلا شيطانه يامهران ومدت ايدها تحسس علي صدره تغيظ دريه..

بلع ريقه ولكنه فوجأ بموقف دريه..

مدت ايدها وخلعت طرحتها وبجرأه قعدت وقالت..خلونا نتفاهم..اني عارفه عنك وعنها كافه شئ...

يبقي نقعد ونتفاهم..

ان كنتي بتساعديه بره، فاني لو حطيتكو في دماغي هبهدلكو الدنيا،وهفضحو بين الجبايل،وهو خابر ايش عقاب الخاين وسطيهم

واظن انت خابرني يامهران وخابر دريه..

مهران بخوف منها..دريه شيطانه وهو عارفها بتضرب وتلاقي غمز لعليا اللي بلعت ريقها بخوف اكبر منه، عقاب القبايل عقاب قاسي

وساعتها هيخسرو برا وجوا، وقعدو..وبدأو يتفقوا ومش واخدين بالهم، باللي واقف يبص عليهم وهما بيخططو للشحنه الجديده وازاي هيقسمو مكسبها، عليهم..

ابتسم عادل بشماته وهو بيرفع سماعته يكلم تمام..

(عادل مخبر صغير زرعه تمام من زمان يعرفله اخبار امه..اللي كان دايما شاكك فيها..

بعد ماهدد عادل باللي بيعمله مع امه..

رغم الوجع والقرف اللي بيحسه ناحيتها..الا انها  للاسف امه..

قدر يخلي عادل يزرع كاميرات في كل مكان في البيت..)

ــــــــــــــــــــ

وبحزن الدنيا كان قاعد تمام والياس وساجي يسمعو اللي بيحصل علي الشاشه..

الياس بحزن..للاسف امي بلعت طعم صبا..وراحت لمهران برجليها كدا تبقي شريكه معاهم صح ياتمام..؟

تمام بصدمه..انت عرفت منين ان صبا اللي دلت امك عالمكان..

الياس بهدوء..صبا مبتخبيش عني حاجه ياتمام..

وبغيظ منها، صحيح لسه قيلالي من ساعه بس قالتلي..

تمام بهدوء..للاسف ياالياس امك شريكه من البدايه وكانت عارفه ان ابوك تاجر سلاح وبتشجعه..

وبتخكم كمل تمام..زي ماامي بالظبط ياالياس..

شريكه وخاينه..

ساجي...كان نفسي حربيه كمان تاخد جزاتها في اللي عملته في امي زي العزازي..

بس صعب عليا اخواتي البنات يتعايرو بيها..

وخصوصا بعد ماسمعان امني فيهم..

الياس بفخر..زين ماعملت ياساجي العفو عند المقدره ياصاحبي وان كنت عفيت عن حقك في الدنيا بكره ياخدهولك منها رب العباد في الاخره..

قوم بقي صالح ساره مينفعش كدا ياساجي..

ساجي بغيظ..انت عارف بتقول ايه؟

وساره عاوزه ايه؟

عاوزه تقدم في الفرقه المسرحيه..لا يمكن ياالياس..

الياس بهدوء..اتكلم بالراحه ياساجي..

ساجي بتنهيده..ماشي حاضر..هتزفت براحه..

ــــــــــــــــــــــــــــ

لمحها خارجه من فيلا طارق ورايحه الناحيه التانيه فيلا مؤيد ماهم الاتنين جار بعض..

جري يلحقها..

ساره..

بصتله بحزن وكملت طريقها..

مسك ايدها وشدها ناحيه عربيته اللي ركنها بره..

وبهدوء..اركبي ياقلب ساجي..عشان خاطري


بكل هدوء كعادتها دخلت العربيه..

ودخل هو..

مشي شويه لحد ماوصل لشط فاضي من شواطئ اسكندريه..

نزل وركن عربيته وسحبها من ايدها..

كان واقف راجل بعربيه من بتوع الشارع..فاتح اغنيه..

فيروز..

ـ شايف البحر شو كبير كبر البحر بحبك..

وشايف السما شو بعيد، بعد السما..ياحبيبي يا حبيبي بحبك..


العجوز كان بيغني وهيمان وهو واقف يبيع للبنات والشبان والشباب بيغنو وراه..

منظر ياخد العقل..

من شهر من يوم ماجت علي اسكندريه وهو كل مايجي بياخدها ليه..

بصلها بهدوء من فوق لتحت وهو بيبص بغيره من نظره الشباب ليها..

لابسه بنطلون جينز وبلوزه ديقه..

ساجي بغيره قلع الجاكت بتاعه ومد ايده له بيها..

بصتله بهدوء وخدته..كانو بيشترو هدوم من اسبوع بعد ماوالدتها خرجت من المصحه، واصرت سكرتيره مؤيد اللي بدأت تدرب معاها وصارو اصدقاء تلبس كدا..

كل البنات بتلبس كدا بس للاسف ملقتش نفسها فيهم..

لما مشيت مكنش زعل كان عشان تغيرهم لانها مش مرتاحه مش دي مهره ولا دا لبسها..

(ساجي)

اول ماخدت مني الجاكت ولبسته بهدوء..ابتسمت..كنت خايف تكون العيشه في البندر غيرتها..خايف تكون فعلا مصره تكمل طريقها بالرقص..

رغم خوفي وحزني..الا اني في شي بقلبي بيقولي مش هتعملها

لسه هناديها..ساره

لقيتها بهدوء بتقولي..مهره..ليه بطلت تقولي مهره..

ابتسمت بوجع..

ـ عشان اللي بتناقشني من اسبوعين في حاجه تقتل دي ساره مش مهره..

كنا رحنا للصخره البعيده محدش مشاركنا..

قعدت أنا، وقعدت هي...

بصتلي بهدوء..وقالت..أنا اسفه..

قبل ماتكملها..حطيت ايدي علي شفايفها..

متتأسفيش..انا عاوز اسمع حاجه واحده..

ـ انتي.

قبل ماانا اكمل قالت..

قدمت بالثانويه اللي معايا كليه تجاره..ومن أسبوع بدأت ادرب مع عمو مؤيد في الشركه..

قلبي كان بيرقص من الفرحه..وهي بتكمل..

مهانش عليا زعلك علي فكره..

بس  لحد هنا، ومخلتهاش تكمل..

قربت منها..وبكل اصرار قولتلها..يبقي نتجوز..تكملي وانتي في بيتي..

ساره..بس انا قدمت هنا في جامعه اسكندريه..

رديت بابتسامه..وانا عاوز ابعد شويه عن الغجر والنوارس،..تكملي السنه دي هنا والسنه الجايه ننقل مع بعض وشحيبر جنوب الوادي..

ضحكت ضحكتها اللي بتخليني في عالم تاني وقالت شحيبر مين؟

غمزتلها بعيوني..دا ابننا ان شاءالله ياام شحيبر..

وشها إحمر وحطت ايدها عليه تداريه وهي بتقولي.. موافقه..

كنت طاير من الفرحه شدتها..

وسحبتها ورايا..

وانا بقولها طب يلا بلبسك دا...أاكلك بوظه..

عارف عينك هتطلع عليها..

مانا مقولتلكوش..انها بتموت فيها..

سحبتها وانا بغني وهي بتغني معايا..اغنيه فيروز..

شايف البحر شو كبير..كبر البحر بحبك..

شايف السما شو بعيد..بعد السما..يا حبيبي بحبك..


ــــــــــــ

الحمدلله..الحمدلله

بفرحه وعيون بتلمع من الفرحه قالها سامر وهو واقف قصاد سوزان اللي لسه بتبكي من الفرحه وهي بتكلم الخاله ماجده تحكيلها..

سامر اصر تقعد مع الخاله ماجده لحد ماتفوق ثريا..

الغيره عمياه لدرجه انو غار عليها من طارق

طارق احترم رغبته..انما دلوقت هتفضل مع امها..

خلصت كلام ومسحت عنيها وبتبصله..

وهو رافع ايده زي المجانين وبيهمس بكلام معرفتش تميز منه غير كلمه الحمدلله..

بصتله بغيظ من تحكماته وعمايله  خسرها كل صحباتها كلهم..من جنانه وروشته..

لدرجه انه كان السبب في شيلانها مادتين بحالهم ولسه المعيد مش هيعديهالها الترم التاني واظاهر انها هتعيد السنه هتعيد السنه..

اول مافتكرت كده  ضربت الارض برجلها ورجعت الدموع لعنيها تاني..هتسقط ودي اول مره هتعملها في حياتها

المعيد مش طايقها قدامه..اول مابيلمحها في المدرج بيقولها برا..

بيطردها خوف من سامر..للاسف..

سامر بصدمه من خبطها ودموعها..بتعيطي، ليه تاني ياقلب سامر..

مالك انتي بحالات ولا ايه.؟

سوزان بغيظ منه..ابعد عنااااي..عاااا

سامر برفعه حاجب..الله مالك،هو انا جيت جنبك ياسوزان..عشان ابعد عنك..

وبخبث كمل..عارف هي زهقانه منه ليه..بس بيتخابث..

ـ هو القمر زعلانه مني في حاجه..دا حتي ثريا فاقت وهنتجوز وتبقي مليطه ياقلب سامر..

شهقت سوزان بصدمه..وشاورت بصابعها..

لاهو انت عمال تحمدربنا وفرحان عشان هنتجوز ياسامر..؟

سامر باستنكار وملامح وش متتفسرش..طبعا..ولا الحلوه عندها مانع..

سوزان بضحكه متغاظه..تصدق بالله..

سامر بابتسامه..ونعم بالله..

سوزان بسعاده..يبقي هتصدق ان شاءالله..

اني ماهتجوزك ياسامر الا لما اخلص امتحانات واشوف هعدي ام السنه دي ولا هشيلها..

سامر بملامح وش متتفسرش وشهقه كبتها بصعوبه..نعم ياختي..وان سقطي..ودا وارد..

هنا سوزان قربت منه بخبث وبنظره بتخليه في عالم تاني...

لو سقط، يبقي استني بقي لما اعيد السنه ياساموره..

وسبته وجريت دخلت استخبت في حضن ألياس اللي رجعو زي ماكانو..

اخوات بحق..

اول مالمحها جايه تجري تستخبي في حضنه..فاتحلها دراعه التاني..

صبا محتليه الناحيه الشمال دايما جنب قلبه وهي جت خدت  الجنب التاني..

صبا بغيره..قومي ياسوزان..دا جوزي ياماما.


سوزان خرجتلها لسانها..ورجعت استخبت في حضن اخوها..ودا اخويا علي فكره..

بصتلها صبا بغيره ومسكتها من ايدها..اخوكي هاا..مش دا اللي كنتي بتقوليلي صوته يشبه وحوش الصحرا..سيبيلي بقي الوحش بتاعي..

لسه سوزان هترد..

كان الياس محاوطهم الاتنين في حضنه..وبضحك..قالهم بس هتتخنقو تاني..

وبص لصبا وغمزلها..يعني عشقت وحش الصحرا ياصبا..؟

صبا بهيام ضاعت في عيونه..عشقت الياس النوارس.. ياقلب صبا..

ولسه هتكمل كانت ايد سامر خاطفه سوزان..

وبصوت عالي..مش شايف قدامه..

انتي بتهزري صح..يعني ايه الكلام دا..؟

الياس..وهو بيقوم يدافع عن اخته.

في ايه ياسامر..شد اخته من ايده

ووقفت وراه..

في ايه؟

سامر بجنون..إسألها.؟

سوزان بغيظ بدات تحكي لاخوها..اللي اصلا كان عارف وهو من نفسه كان مقرر عقاب سامر عن غيرته المجنونه..بكدا..

وبهدوء قعد..وقعدهم قدامه..

الياس..اسمع ياسامر..اختي ليكي كدا او كدا..في الحالتين مش هآمن حد عليها غيرك.

انما كل اللي قالته انا موافقها عليه..

انت السبب في شيلانها المادتين دول..ولو معدتش السنه دي..

مفيش جواز الا بعد سنه..

سامر باستنكار..نعم..

طارق من وراهم..في ايه بتتخانقوا ليه...؟

سامر..تعالي اسمع بيقولو ايه..؟

طارق..سمعناكم علي فكره..وانا جاي ابلغك رأي ثريا..

واظن هتحترمه ياسامر..

سامر بهدوء..طبعا..

طارق..ثريا بتقولك اللي قاله الياس صح..

وكمان عاوزه تشبع من سوزان شويه..

سامر..بغيظ..كدا..كلكو عليا..ماشي..موافق..

وشدها من ايدها..يالا..

سوزان بصدمه..علي فين.؟

جز سامر علي سنانه..

ـ تجيبي حاجتك ولا غيرتي رأيك وهتخليكي مع الخاله ماجده..

سوزان بسعاده..لا لا يالا..

الياس من وراهم..مجنون والله..

طارق بشرود وعيون بتبص علي اوضتها..

اعذره غيره الغجر حاميه ملهاش اخر..

وقتها ضربته صبا..علي صدره..سامع..لو ثناء قربتلك هكلك بسناني..

غمزلها..المهم انا شايف مين يااحلي صبا في الدنيا..

مفيش غيرك يملا قلبي وعنيا..

ـــــــــــــــــــــــــــ

مالك ياتمام....؟

تمام بحزن بيحاول يداريه عشان ميزعلهاش..

مفيش ياعمتو..

نيسان بابتسامه..تعالا ياتمام جاري. 

ابتسملها ولسه هيقوم كان سبقه مؤيد وقاعد بينه وبينها 

بقي مؤيد في النص ونيسان علي جنب وتمام علي جنب..

تمام بغيظ من ابوه.الله قالت تمام مش مؤيد..جرا ايه يابابا هتقطع عليا ولا ايه؟

مؤيد بابتسامه صفرا بصله وقاله..ترضاها لسبأ؟

تمام بهيام فيها وحشته وكان بيفكر فيها..وبيفكر يرجع حالا ليها

كل شويه يكلمها وتبكي..عاوزاه يرجع..

عارف انها ملهاش حد غيره..للاسف كل صحابها في الجامعه بعدو عنها لما عرفو انها غجريه واي مصيبه بتحصل بيقولو هي..

واخدين فكره وحشه العالم كله عن الغجريه وياريتهم يشوفها بعينه هوه..

غمض عينه وصوتها الحزين بيوجع في قلبه..وقرر مكانها معاه هو..

سبأ الغجريه..لتمام وبس..مش عاوز من الدنيا غيرها..

رن تليفونه برساله عالواتساب..فتحه بسرعه تحت عيون مؤيد ونيسان المصدومه

نيسان ومؤيد بيكلموه ومش داري بالدنيا

(تمام)

اول ما فتحت رسالتها وقريتها بقيت زي المجنون معقول كانو بيكدبو عليا وينيموني..

عشان في الاخر يجوزوها لسلام..

كانت كتبالي..في رسالتها..

(الحقني ياتمام..ابويا حبسني في الاوضه وبالليل هيكتبو كتابي علي سلام..)

أصلا محدش يعرف ان معاها تليفون من اهلها..

لان انا اللي شاريهولها عشان اعرف اكلمها ليل ونهار..

جن جناني واتنفضت لا يمكن..تكون لحد غيري وازاي الزناتي يسمح بكدا.؟

فوقت علي سؤال مؤيد ونيسان..

اتنفضت وانا بقول ابوها هيجوزها 

ولاول مره احس اني محتاج لابويا جاري..

الحقني يامؤيد..هيخدوها مني..

قبل مااضعف كان ابويا ساندي..

اجمد ياد..محدش هيتجوزها غيرك..

احجزلنا الطيران..وفرحهم المداري..هيبقي فرحك.انت..

يالا بسرعه اتصل احجزلنا..

لسه هتصل..لقيت نيسان بتقولي..احجزلي معاك انا كمان..

عاوزه احضر فرحك..ياتمام..

اتصل انت وانا في ثواني هحضرلك البدله والفستان.وغمزتلي..

ابتسمت وبوست ايدها وراسها..

اول مره احس اني ليا عيله وحاسس بالامان..

ربنا يخليكي ليا ياعمتو..

ـ ربنا يفرحك ياقلب عمتو انت..

ــــــــــــــــــــــــــــــ

بالقبيله..

كانت الحركه كتيره..وبيجهزو صوان كبير..

ابو سبأ هرش راسه وبيسأل، سلام..

واد ياسلام الزفت انت..انت اللي عملت الصوان دا يابن الفرطوس..عاوز تفضحنا..

سلام وهو بيهرش في راسه زيه وبيتكلم من مناخيره ..لا ياعمي والله ماانا..؟

ابو سبأ..اومال مين ياواد انت..اللي هيتجوز الليله..دا مش صوان عز دا..دا صوان ولا اللي بيجي في الافلام..

سلام..متهتمش ياعمي..المهم ان الليله هنكتبو الكتاب..

وتبقي سبأ ليا وخلاص..ونخلص من الفارس الهمام..

ابو سبأ..يااخي اتلهي دا لو اداك بونيه واحده مش هتقوم منها..

كفايه الزناتي واللي هيعمله فيا لما يعرف..

الزناتي من وراه بخبث..الله وانت عملت ايه ياأبو سبأ عشان احاسبك عليه..؟

ابو سبأ بلجلجه..هااا..أبداً يازعيم وانا اقدر فوتك بعافيه..

جري ووراه جري سلام..

الزناتي..ضحك ضحكه من قلبه علي الراجل الخرفان..وقال..

والله مكتوبالك الليله ياتمام..

كان جاره مأذون القبيله..

سمعت اللي قولتلك عليه ياشيخ.متروحش لابو سبأ الا معاي..

الشيخ..اوامرك يازناتي..عن اذنك اني وعلي ندهه..

ـــــــــــــــ

باوضه سبأ..

عماله تضحك وتغني وتهيص..لدرجه ان الكل مستغرب وعمال يبصلها كانها براسين..

من ساعات، كانت بتبكي وتعيط ودلوقتي بتضحك ومبسوطه..وهما عمالين يجهزوها..زي العرايس..

وبتغني..

ودوني، علي بيت حبيبي نعيش مع بعض فيه..

دا بقالنا مده طوبه..طوبه بالحب بنبنيه..

امها بتفكير وهي حاطه ايدها علي دماغها بتفكر..

اكيد البت دي اتجننت او جري لمخها حاجه..

يعيني عليكي وعلي اللي صابك يابتي..

قربت خالتها من امها..تفتكري انصدمت ومفكره الواد الحليوه سلام..

الله يسامحو جوزك بقي حد يرفض الواد المز ده ويجوز سلام اللي عامل زي عشر ثيران في بعض..

امها..بصعبنه..والنبي خايفه يبلع البت ياكبد امها..

خالتها..قادر ويعملها..يالا الله يرحمك ياسبأ.يابت اختي..

ضربتها اختها في بطنها وقالتلها اخرسي يازفته انتي..بعد الشر علي بنتي حبيبتي..

ــــــــــــــ

في اذان المغرب..

كان سلام لابس ومتشيك وماشي يغني وهو رايح للعروسه..

الليله..الليله..ياحلوه الليله..

تمام بغيظ وهو مستخبي وماشي وراه 

ـ ان شاءالله هتكون اخر ليله  في عمرك   يابن ال..

الياس بهمس..اخرس يازفت انت 

ساجي..اسكتو واسمعو، بقولكو اول مايدخل شمال هشاور لسامر يرمي عليه الشبكه وساعتها هننقض عليه كلنا..

تمام بغيظ..دا عره سيبهولي انا أفرم امه..

ادير سلام يشوف مين بيتكلم وراه

ساعتها انصدم..وشهق ورفع ايده لما لقاهم كلهم قدامه..

سلام قولا من رب رحيم..

ابعدو..انصرفو..

ساعتها شاور ساجي لسامر

وفي ثانيه من وراه رمي الشبكه عليه..

اتلغبط ووقع..وانقضو كلهم عليه..

لسه تمام هيضربو، وقفله ساجي..

ايدك دا غجري..والغجري ماينضربش..احنا هنقوم بالواجب..

جم رجاله الزناتي وخدوه..

وهما وقفوا ينفضو هدومهم..وبصو لبعض وضحكو..

وتمام بيغني..اغنيه سلام..

الليله..الليله..ياحلوه الليله..

ياولاد بلدنا يوم الخميس..هكتب كتابي وابقي عريس

هو فرحان وسامر قهران ومتغاظ..وعمال يقوله يابختك..

ــــــــــــــــــــــ

بهدوء خبط ودخل..كانت فاقت وقعده سرحان 

سما اسكندريه صافيه..وجميله..

كلهم نزلو يحضرو فرح تمام وهو اصر يفضل معاها..

(ثريا..)

 مهما مر سنين.. هتفضل صوت دقه قدمه عالارض مميزه واعرفها من بين اقدام كتيره.. زمان لما كنت بقعد استناه يرجع  في وسط الصحرا وابقي قاعده خلاص علي اعصابي وقتها كنت بقعد استمع لخطواته.. 

خطواته اللي اول مابتقرب بسمعها بقلبي واحس انها احلي من موسيقي الغجر واغانيهم. 

يمكن وصلت معاه لمرحله صعبه في العشق.. بس  وجوده جنبي بالدنيا كلها.. 

سمعت خطوته ورايا..ابتسمت..

وانا نفسي ارمي نفسي في حضنه بس خايفه..

وقتها سمعت همسه..ثريا..

غمضت عيني..وانا صوته بنبرته بترن في قلبي  وتنزل تمحي اصوات غليظه واصوات مقرفه علي مر سنين ويايا..

سمعته بيعيدها تاني وهو بيمد ايده يدير وشي ليه..

ثرياا..حبيبتي..انتي سمعاني..

دورت وشي ليه..وانا حاسه اني عاوزه اقولهاله

وقولتها..

تعرف اني بحبك اكتر من الاول ياطارق..

نظره عينيه المصدومه من اعترافي علي بسمه صافيه من بين شفايفه بسمه ونظره عين بتقولي

انتي الدنيا بحالها ياثريا..

بس رد وقالي..

وانا بعشقك عشق كبير ياثريا..

لا غيرك ملي عيني ولا بعدك حياه ياثريا..

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

وبارض الغجر..كانت الصدمه سيد الموقف

وهما شايفين العروسه خارجه زي الهبله بفستان زي فساتين الاميرات..تحضن اميرها..

ـ تمامي..

خدها في حضنه ولف بيها..

عيون تمامي..بقيتي مراتي ياسبأ..

سبأ بفرحه..هيييه بقيت مراتك اخيرا..

ــــــــــــــ

حطت راسها علي كتفه..

اتنهد هو.. اي بنت بتتمني فرحه زي ديه..فرحه وطرحه وصوت بيردد بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير..

اول مره يحس انه قصر معاها..بس مكنش بأيده.

وكانها حست بمعاناته..حاوطت بايديها وسطه..

وهي بتقوله..

ـ مش مهم فستان وطرحه المهم اني مبحسش بالفرحه غير وانا معاك انت.

بلع حزنه وابتسملهاوهوبيبص في عنيها

ـ بجد ياصبا؟

هزت راسها ومدت ايدها تحسس علي لحيته..

انت فستاني وسعادتي وفرحتي ياالياس..

اتنهد وباس راسها وخدها في ركن بعيد هادي عن دوشه الصوان 

وبهدوء وخوف في قلبه مش حاسس بأمان..

خايف..

مد ايده وقربها منه..

ايده محاوطه وسطها جار ابنه..وكل شويه يمشي ايده علي بطنها..

كانه بيقوله متخافش طول ماأنا جارك..

انت ابني..

الكل فرحان وسعيد..

في ليله اجتمع فيها الغجر والنوارس لاول مره 

كتحالف مش اعداء..

الليله فرح ومفيش اجمل من لقا الحبايب..

بصلها..بهدوء وهي بتملل..

مالك ياصبا.؟

مالك يا حبيبتي..؟

شايفه ايه؟

حطت ايدها علي ودنها وغمضت عنيها والدوشه مش مخلياها سامعه ولا فاهمه..

جسمها اتنفض وحست بالخطر..مدت ايدها علي بطنها..وهمست همسه سمعها هو..

ابني..

اتنفض الياس..وهو بيمد ايده..يحسس علي بطنها..مالك ياصبا..في ايه؟

بس قبل ما يكمل كلامه..

كانت طلقه الغدر عارفه وضعهاااا

صبااااااا..

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ايها الليل الحزين لما لا ترحم دموعنا وتنجلي..

تأتي اول الليل بنجومك وتلهينا فنلتهي..

وبعد حين تاخذنا علي حين غره فننتهي

ارحم قلوبا بالشوق والحزن دوما تبتلي

ارحمنا بحق الرحمن وانجلي..

انجلي بحزنك وألمك وهل علينا بفجر جديد..

فجر ليلته ليله عيد..ليله حب سعيد..

ليلتنا نحن..ليله شوق طال كثير

ليله حب وفرح..ليله سعيده كليلة، عيد..

 💖💖💖💖💖💖

٢٠

غجريه أسرت قلبي❤️👈👈👈تفاعل 👍👍👍

اسما السيد

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

بسم الله الرحمن الرحيم


(زينه الصبايا)

___________


طلقه الغدر اللي انضربت في الفرح كانت قاصده اللي هتعمله..قاصده تشتت وتخوف..

تحرق وتدمر وتحصد ارواح ابريا كتير 

في ليله هتنحفر العمر كله في قلوب الجميع..

حاله من الهرج والمرج والخوف في قلوب الكل وصوت الطلقات بيزيد والنور اللي انقطع مع اول طلقه اندربت وصابت زينه الصبايا..

زينه الصبايا اللي فاكر حبيبها انها بخير بين ايديه وفي حضنه..

كل واحد بيصرخ علي اللي ليه..ان كان اطفال ولا شباب ولا كبار..

لحد مافقدو السيطره علي الكل والصراخ بيزيد وبيزيد..

حتي الزناتي كان بيصرخ بقوته فيهم..اثبتو..

وارقدو الارض..

ليله عجيبه..حتي ديزل الفرح انكتم فجاه..

ليله مدبرلها ابلسه، شياطين الانس..

كان ماسك فيها ومكلبش، خايف عليها وبيصرخ..بقوته كلها..صبااا..انتي سمعاني..اثبتي في حضني..متخافيش..

ايده اللي مكلبشه فيه..كانت بطمنه.. بس فجأه حس بحاجه غريبه..

صبا مش هتنكمش كدا ولا تخاف..

ليه مبتكلمش..

بدأ الي معاه موبايل فيه، كشاف يطلعه..بس ينور ايه بس دي عتمه الليل حتي مافيش قمر ظاهر ينورها..

بس هو ككان الشك دخل قلبه وبرعشه خايف اللي فكر فيه يكون حقيقه..

نور كشافه وفتحه يبص في وشها..ورماها من ايده..بصدمه..

صرخ  باسمها زي المجنون.. 

صبااا..فين صبااا..انتي مين.؟

لسه هيمد ايده ويشيل الملحفه من علي وشها..

شالتها هي وقالتله بكل قوه وشماته..خيبتلك ظنك ياولد العم....دي أنا..ان شاء الله تكون ماتت وارتحنا منها..؟

الياس بصدمه،رجع لورا يدور عليها زي المجنون..بكشاف موبايله..بس هيدور فين والناس المصابه والميته مرمين وبيتكعبل فيهم..

كأنهم في مذبحه..

بس رجع تاني زي المجنون ليها وهي بتضحك بشر زي الشيطان..

ـ عملتي فيها ايه انطقي؟وديتيها فين؟

وبشر وعيون زي الدم..مسكها من رقبتها وخلاص هيطلع روحها..قتلتيها يابنت الكلب..

ثناء بغل...الكلب دا يكون عمك يابن النوارس..

بقي زي المجنون ضغط علي رقابتها اكتر..

واللي علي لسانه...هقتلك زي ماقتلتيها..

روحها بتروح وهو بيصرخ فيها بكل قوته بصوت بيلجلجل في سما الصحرا

صوت يشبه صوت الوحوش زي ماصورته هي لاخته....هقتلك ياثناء..اقسم بالله هقتلك..

انطقي فين صباااا.....؟

النور اللي ولع فجأه محركوش من مطرحه..

ومخلصهاش من ايده الا ساجي وتمام..

اللي جريو عليه اول مالنور اشتغل...بخوف من حده صوته..

ساجي..سيبها ياإلياس هتموت في ايدك سيبها..

الياس بجنون مش واعي غير انها السبب في اللي حصل، ياما استحمل قرفها وحقدها عالكل..بس لحد هي ومش قادر اللي في دماغه هينفذه..هيقتلها..خلاص انتهت..

 في الوقت دا، ثناء خلاص كانت روحها بتروح..والكل ماكنش عارف يحوشه عنها ويوقفه..

فجاأه ضربه تمام بكل قوه في وشه بالبونيه

عشان يفوقه من نوبه جنانه وصدمته....

فقد السيطره علي نفسه...

وفلتها ووقعت هي عالارض في دنيا تانيه..

انقلبت الليله من فرح وبهجه لغم ونكد..

الكل بيدور في كل حته علي صبا..والياس زي المجنون بيصرخ بإسم صبا.. ومستني ثناء تفوق..عشان يعرف ودتها فين..

واول مافاقت هجم عليها تاني..

انطقي  ياثناء، صبا فين..انطق ياغبيه..وديتيها فين..؟

ثناء بكل حقد رغم جسمها اللي بيتنفض، كان نفسي اجتلها بيدي دي..

بس ملحجتش مخبيش عليك كنت جايه عشان احرج جلبك عليها...فجأة ضرب النار اشتغل..وعشان اني كنت جاركم..معرفش ايش جابني ليك..ولما عرفت انك انت كلبشت فيك..

الياس مصدقهاش نزل فوقها ضرب عشان تعترف ومفيش فايده..

جوابها كله..هو.هو..مبيتغيرش..

مخلاش مكان الا اما ادور عليها فيه..

برا الوادي وجواه..

مر اسبوع عالمجزره اللي حصلت.. والحال هو الحال..

والاسبوع جر اسبوع..ومفيش حد يعرف عنها حاجه..

لحد ماخلص الشهر ومعاه خلص هو 

بقي روح بس ماشيه عالارض..

شهر ثناء محبوسه فيه مشفتش النور ولا هتشوفه الا برجوع صبا

ومفيش فايده..اللي قالته في الاول لسه بتقوله.. بس سلجي وتمام قدرو يخلصوها منه ويسلموها للقسم وهناك اعترفت انها كانت جايه تقتل صبا..

ومع اعترافها انصدم ابوها في بنته هي كمان وطب ساكت للمره التانيه..بس المره دي فارق الدنيا..

وللاسف باسبوع ماتت امها حزن علي جوزها وبنتها..

ماتت بسكته دماغيه..ورحلو عن الدنيا بحالها..

ماتو ندم علي ذريتهم اللي عاشو هما غرقانين في عشقهم وسابوهم لدريه تبخ سمها وحقدها فيهم..

ـــــــــــــــــــ

بعد شهر..

قاعد الياس ساند راسه علي عالمكتب.. حزين..

روحه بتروح..ومش عارفله طريق..


دخل ساجي ووراه تمام 

تمام اللي حزن الدنيا فيه..رغم عيشتو هو وسبأ في خيمه واحده كاي زوج وزوجه..الا انها علي طول بعيده وكل مايقربلها تنتفض وذكري الليله التعيسه تعود ليها مره تانيه..

فراق صبا ماثر عليها وحاسه ان هي السبب..

اتنهد وقعد..


ساجي بحزن علي اخته ..وبعدين  ياالياس.

مفيش مكان..الا ودورنا فيه..وحط ايده علي وشه يمنع دموعه لفراق اخته..

دايما كان مطمن عليها لانها قويه..يمكن اقوي منه هو..كانت دايما تقوله خليك في نفسك ياساجي..

انا اقوي منك يابن نواعم..كان يبتسملها ويفتخر فعلا انها اخته..

لما كان الياس بيحكيله علي جنانها كان بيرجع بظهره لورا ويقولو بنتنا تعمل مابدالها..

دلوقت في نار في قلبه..نار لفراقها، هي حته من قلبه..

سمعان ابوه اللي رباه دايما يقوله..  الابن بيتعوض ياساجي بس الاخ عمره مابيتعوض..

اول ماضوفرك يتعور بتجول اخ..

والضوفر عمره مابيطلع من لحم ياساجي..

نزلت دموعه وهو بيفتكر وصيه امه ليه..انه يحافظ علي اخته..

بس هي فين ياامي اختي وفين انتي.؟

معرفش يتحكم في دموعه..خرج يجري كفايه تمثيل للقوه..

كانو في  مقر الفرسان...

واول ماخرج..لمحته هي..

من امبارح مبيردش، قلبها  حس بيه وخافت تكون خسرته هو كمان..

دخل اسطبل الاحصنه ودخلت وراه..

واول ماندت عليه..

رفع راسه يردد اسمها..

ـ مهره

ـ عيون مهره

كان اللقا المره دي لقا حزين..حزين اوي..

وخصوصا مع بكاه هو..

مش لاقيها يا مهره قلبت عليها الدنيا..

اختي راحت مني..ومش لاقيها..

مهره بصبر ودموع بتحاول تخبيها عشان تهديه

مهو مفيش اصعب من دموع راجل بتعتبره انت سندك وقوتك وينهار بين ايديك..

ـ هنلاقيها..

انا واثقه..انها هترجع..هترجع ياساجي..

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

مهران بحده..لدريه..

ازاي..راحت فين بت الفرطوس دي..؟

دريه بغل..معرفاش كان نفسي اشفي غليلي وحجدي منيها..بس اظاهر ان مش احنا لوحدنا اللي متربسين ليها..

مهران وهو بيفكر..كان مخططلها في الفرح الطلقه تصيبها واللي نشن جال صابتها اومال وين راحت.؟

مهران بشرود.. تفتكري الطلجه صابتها..؟

دريه..بغيظ منه..ووين راحت.؟وبتهكم كملت..دي حتي عند الراوي وأختك اللي متتسماش مهياش اهنيك..

البت دي مهياش سهله واصل..

المهم فوتنا احنا منيها اللي حصل في مصلحتنا..

الشحنه توخلص ونتجاسم..

مهران بخوف..اخرسي جبر يلمك العيون ليها ودان..

جولتلك ماتكلميش عن الشحنه دي في الجصر واصل..ايه مهتفهميش اياك..

كفايه اللي حوصل مع بت الفرطوس التانيه...

دريه بغل..عليا وعلي اعدائي يامهران..الشحنه دي توخلص وتخلص منيها والا..

مهران بخوف منها..مفيش والا..يا ام الياس..

توخلص واخلص عليها كيف ماخلصت علي  عشيجها 

دريه..بنصر..عفارم اجده..

وبهمس مسموع سألته. الشحنه ميتا؟

مهران ببسمه نصر..الليله..

كانت بكره وياجلي مايشتتو الانتباه جالو الليله..

هنطلعو عالوكر الجديد..ونستلموها..ونوزعها عالتجار..

ـــــــــــــــــــــــــ

اتنفض تمام..من جار الياس اللي مش مدي اهتمام لاي حاجه..

تمام بايده شد الياس يقومه..يفوقه من اللي هو فيه.

مش بعد مامشيو الطريق دا كله..سوا..هيضعف دلوقت..

لازم يفوق..

(الياس..)

بحق الله قولولي ازاي اعيش ثانيه ويبقي فيا دماغ اخطط وامسك تجار سلاح وحراميه وانا مش عارفه هي فين..ايه حصلها؟

عايشه بتتنفس؟

ولا فارقتني ورحلت؟

سمعت ابويا بيقول كان مخططلها..

معقول انصابت وراحت فيها..

ماتت وفارقتني.. طب فين جثتها

فين هي؟ 

ـ طب ليه انا قلبي لسه بيبض، ماهي لو نبضها وقف اكيد قلبي هيقف زيها..

ـ صبا اه ياصبا..ياوجعي من يوم لقاكي اللي بيزيد.. وعمره ماانتهي..

شدني تمام بيصرخ فيا افوق..

نزلت ايده.. وقولتله..

افوق..مانا فايق اهو ياتمام..

دموعي خانتني للمره اللي من يوم مابعدت عني مبقتش اعدها..

انا فايق اهو..بس ميت..

في بعدها ميت ياتمام..ساعدني الاقيها 

مش قادر..خلاص..ارحموني..تعبت امثل القوه..

كفاااايه..

حضني تمام وبكي علي بكايا..

يمكن احنا مكملناش سنتين معرفه..بس دايما في الخير والشر معايا..

انا عارف انه حزين زي..ماهو برده فرحه اتقلب لمحزنه والطلق الناري اللي حصل، حصد كتير مأسي معداش كدا..

عشرات ماتت وعشرات انصابو من النوارس والغجر..

كانت ليله تنحكي في حواديت من اللي شوفناه كلنا..ريحه الموت ودموع الضحايا..

مبتفرقناش كلنا..

لحد هنا وروح القتال هبت فيا وأنا سامع ساجي من ورايا بيقول..

هحسب اختي ماتت وهاجي معاك ياتمام واقسم بالله لاخد بتارها منهم كلهم..

و بكل قوه بصلي.. الياس كمان جاي...

بصتله بصه هو عارفها..

معناها هو عارفه..انا معاك ياصاحبي..

انت سندي وظهري..

لمحت مهره اللي بتضحك وبتبكي..وهي حطه ايدها علي ودنها..

انتفضت وافتكرت صبا...

ـ اكيد دي صباا..

بس قبل مااجري عليها كانت بترقص من الفرحه هي..

ـ صبا كويسه.سمعت همسها في ودني..

مسكها ساجي.. وقالها اهدي وقولي يا مهره..قالتلك ايه؟

مهره بفرحه...قالتلي، متخافيش انا كويسه

هرجع متقلقوش عليا....

رغم فرحه قلبي..الا ان كان نفسي تخصني انا بهمسها..

ناس كتير هتقول مجانين..بس اللي يعرف صبا لازم يلقط الجنان منها

غمضت عيوني وخرجنا كلنا نستعد لاهم مرحله..

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

مر شهر كامل هنا..

في بيت طارق..

(ثريا..)

رغم الحزن اللي عم علينا كلنا بفراق صبا..الا ان بعد مااتواصلت بساره اطمنا كلنا..

في الشهر دا..طارق اصر يسيب الڤيلا ليا..انا وسوزان..

لان مينفعش نعيش مع بعض ومفيش بينا لسه  رابط رسمي..

خاف يغضب ربنا فيا تاني..

_ هو ممكن حد يفضل يحب حد سنين طويله ولا يقلش حبه ابدا بل بالعكس يزيد ويزيد..

اهو دا احساسي بطارق..

 تقريبا فضالي نفسه خالص ورمي الحمل علي سامر 

حاسه اني رجعت ثريا الصغيره المراهقه وبقيت استني منه رساله او مكالمه..

بقيت اعشق تفاصيل يومي..اللي بيبدأ وبينتهي بيه..

اتنهدت وانا واقفه مستنياه بالبلكونه وانا شايفه جوز التيران علي رأي سوزان اللي موقفهم حرس لينا..

مش عارفه خايف من ايه؟

بس هو عنده حق مادام مهران لسه حر محدش عارف بيخطط لايه لينا..

ارتعش قلبي وانا شايفه عربيته بتركن وبيشاورلي بابتسامه، انزل..

ابتسمت ولسه هدخل عشان انزل....اتصدمت بسوزان..

ثريا بشهقه..ياماما..في ايه ياسوزان؟

مش تحاسبي..

سوزان بغيظ وهي بتقطم الجزره..خارجه ياماما..يابختك..

ضحكت وقولتلها..البسي وتعالي يالا..

بصتلي بحزن

مش هينفع..سامر بيغير من دبان وشه..روحي ياماما يابختك..يابختك..

ضربتها علي راسها وقولتلها..وايه مانعك ماتخرجو..ماهو بقي جوزك واصر يكتب الكتاب..عشان تبقو براحتكم..

سوزان بغيظ..قصدك عشان يعرف يتحكم فيا براحته..وبعدين اخرج فين..دا كل خروجه بفضيحه..

روحي ياامه الله لا يسيئك..سي طارق زهقنا كلاكسات..

سبتها ونزلت..هي وسامر يستاهلو بعض ال يعني هي اللي مبتغيرش..

اول ما دخلت العربيه..

طارق بلهفه..دا كله ياثريا..

ابتسمت وقلتله..حقك عليا..

اتنهد..انا استناكي العمر كله ياقلب طارق..ها مستعده للمغامره انهارده..

ابتسمت وقولتله..مفيش مكان مرحناهوش ياطارق..مغامره ايه دي..؟

غمزلي وقالي لا فيه..انهارده عاملك مفاجأه..

وعلي شط بعيد أجروه، مخصوص كنا قاعدين قاسم ومؤيد وطارق وانا ونيسان وامل مرات قاسم..

اتعرفت عليهم من شهر وبدأو، يزروني وازورهم لاني اكتشفت ان كلنا جيران وان التلات رجاله اصحاب..

خدنا جنب وقعدنا نحكي وأمل بتحكيلنا ازاي اتعرفت علي قاسم.

كنا مصدومين..بس في نفس الوقت مبسوطين بقصتهم..

وخصوصا انها بتصورلنا جانب تاني من شخصيه الشيخ قاسم

كنت مفكراه متزمت وملتزم اوي ومفيش عنده

تسامح..

بس دا ضرب بكلام الكل عرض الحيط وخالف التوقعات..سبحان الله..

نيسان بصدمه..بجد ياامل فاجأتيني بحكايتك وانا اللي مفكره اني عشت مأساه انا وثريا..وان مؤيد  وطارق دول يتعملهم تمثال..طلعتي انتي اصعب حكايه فينا..

امل بابتسامه..صدقوني ربنا عوضني بقاسم اجمل عوض ان ربنا يرزقك بزوج حنين..فاهم وعارف..كنتي ايه،وفاهمك من قبل ماتتكلمي

متحتجيش معاه تذوقي الكلام ولا تخجلي من نفسك..

شخص بضحكه منه تنسي نفسك..بكلمه وببسمه

يخليكي في دنيا تانيه..الله يباركلي فيه..

عارفين بقعد ساعات أسأل نفسي، انا عملت ايه في الدنيا حلو عشان ربنا يرزقني بيه..

بس هو دايما يقولي انتي نصي الحلو اللي كنت بدعي ربنا بيه..

انا بقوم بالليل اصلي واشكر ربنا انو نشلني من القرف اللي كنت عايشه فيه..

كنت خايفه اموت علي معاصي..

ثريا بابتسامه..يمكن دي دعوه صادقه دعتيها باخلاص وبنيه صافيه ياامل..

امل بابتسامه..والله في وسط قرفي وفي وسط ماكنت بغضبه، كنت بدعي بقلبي المحروق من ذلي، واقول..يارب انجدني من القرف ده..انا ايه اللي عملته في نفسي دا..

ووطت راسها بخجل وبعدين رفعتنا..

 وكأنه حس  بيها بتحكي 

 التفت لقيته بيبصلها بعشق وبيبتسملها..

ابتسامته كأنها بتقول..ارفعي راسك ياقلب قاسم انا فخور بيكي..

ابتسمت واتنهدت..

وعرفت ان جوا الكون دا حكايات..وحكايات مداريه..حكايات للعشاق ومفيش اجمل من حكاوي العشق المستخبيه..

كانو بيشووا سمك..وريحته مفحفحفه..فتحت نفسي..

سمعت نيسان بتقولي..

ثريا..احنا بقينا ناكل زي الحمير ياثريا..

ضحكت وانا بقولها..أنا زدت اتنين كيلو وطارق بيزن عليا البس النقاب..

شفت صدمتها وهي بتقولي هما مسلطين بعض..

وكمان مؤيد جبلي نقاب وكان مصمم انزل بيه..

ولولا غضبت مكنش عتقني انهارده..

ضحكنا وجه طارق جاري بعد مافصصلي بايده السمك لانه عارف اني مبعرفش افصصه..

وبقرف منه ومكلوش لو فصصته بايديا..

ولان الطبيب وصفهولي عشان الكالسيوم ونقصه عندي..كل يومين ياكلني سمك..

ـ بتضحكي علي ايه ياقلب طارق..

مديت ايدي كلت السمك...

اممم..ريحته قالبه الدنيا..تسلم ايدك ياحبيبي

شوفت لمعه عينه، وقرب مني وقالي قولتي ايه؟

ـ قربت من شفايفه حته سمك وانا بقوله بصوت هادي..بحبك..

بلع ريقه.. وسمعت همسه..وانا بعشقك ياقلب طارق..يارب قرب البعيد بقي..

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

في ارض الوادي..

في خيمه تمام وسبأ

سبأ بهمس من وراه..خلاص نويت الليله ياتمام..

بعيون ملهوفه..عليها..ضمها لصدره..اتأخرتي ليه ياسبأ.عملتي ايه في الامتحان..؟

سبأ بخوف ضمته ليها قوي..انا خايفه ياتمام

خايفه عليك اوي..كفايه اللي جري..

بهدوء وبعشق خالص ليها رفع وشها وباسها بوسه طويله، خدتهم لدنيا تانيه وقبل ماتبعده هي زي كل مره..بعد هو..

بس المره دي فجأته هي..وهي بتهمسله في ودنه..

عاوزه ابقي مراتك ياتمام..أنا..

لسه هتكمل..كان مقاطعها بصدمه..انتي واعيه لكلامك ياسبأ..

هزت راسها بكسوف..وهو قرر ينتهز فرصته معاها..جسمه المشتاق ليها..بيطالب بيها..

وبجنون زي جنون حبيبته كان لقاهم..وكل شويه بجنون يسألها..انتي مراتي؟

ترد تقوله..مراتك ياتمامي..

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بالوكر الجديد..

عربيات مصفحه داخله في نص الليل ومفكرين انهم في الامان..

واقفه دريه متلحفه مش ظاهر منها غير عنيها وجارها عليا اللي لابسه ومش لابسه..

ومعاهم شيخ النوارس مهران..

نزل البوس اللي هيسلمهم وقربو وسلمو علي بعض وبدأو

ـ سلم واستلم..وفي عز اندماجهم كانو وحوش الليل محاصرينهم من كل جانب..

دارت معركه وصوت صريخ..

بس في النهايه الحق..غالب..

الياس بصرخه وهو شايف عليا بتصوب بمهاره علي تمام المتلثم، الغبيه متعرفش انه ابنها..

الياس بصراخ..،

ـ ابعد ياتمام..وزقه يايده.. وقع عالارض بس الطلقه كانت من نصيبها هي..

طلقت غدر من بوس المافيا..اللى بيسلم البضاعه،اللي اول مره بيكشف عن وجهه الحقيقي....

واللي اظاهر كان مصمم يخلص عليهم قبل مايخلص هو ويروح فيها..اللي زيه لو وقع منظمه بحالها هتروح فيها..

وبصدمه وقفوا يتفرجو..علي حكم القدر..

الراجل قتل عليا وادور قتل مهران وبعديها دريه..

وهو بيصرخ بالانجليزي..أيها الاغبياء..ساقتلكم جميعا....لن اموت وحدي..

بس قبل مايكمل..كان وحوش الصاعقه محاوطينه..ولما لقي مفيش مفر..

رفع مسدسه وضرب نفسه بالرصاص..ونهي سجنه بإيده..

وانتهت بؤره الشر من الاساس..بس منتهاش فراق الياس..

وبجنازه محضرهاش حد من النوارس خالص خجل وقرف من مهران وعمايله..

حتي مصلوش عليهم..

 وومشيش في دفنتهم الا الغجر اللي ياما كرهوهم ونبذوهم..

واسكتفي النوارس عالدفنه وانقفلت صفحه مهران من الاساس..

وابتدي عهد جديد..لشيخ عايش علي امل يلاقي زينه الصبايا..

طالت لحيته وازداد وسامه...بيعد الايام عشان يلقاها..

بس اللي مصبره..نداها في ودن ساره..انها بخير..وهترجع..

عارف انها مدام وعدت هترجع..

بحزن علي فراشهم..حط راسه علي مخدتهم سارح في لقاهم..

وعلي لسانه..وحشتينى ياصبا..وحشتيني ياقلب ابن النوارس..

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بعد اربع شهور..

شوفتي بطني كبرت ازاي؟

ايد ضربتها علي راسها اللي ازدادت زينه بحجاب..

يابت انهدي..بطلي بصه علي روحك في المرايه..هتنهبلي ياصبا..

صبا بتأفف..ماشي ياخاله..روحي شوفي جوزك رجع كدا..عشان انا جعانه والنونو جعان..

ضحكت عليها الخاله..علطول جعانه..علي ماتولدي هتكوني كيف البجره..

بصتلها صبا بصه حزن مصطنع..كدا ياخاله...

الخاله بحب..هفوتك واشوف شيخ قلبي اجا ولا لا...وغمزتلها وخرجت..

 وقفت تاني صبا تفتكر ازاي فاقت وجت هنا..

flash back

من ثلاث شهور..


اااه..

سلامتك من الاه ياقلبي..

ـ انا فين..؟

ابتسمت العجوزه المكحكحه ليها ومشت ايدها تملس علي شعرها ووشها..انتي بأمان..ياصبا

ياعلمي الجميل..

بأمان معايا أنا.....

فتحت عنيها اللي حاسه ان عليها غشاوه كبيره..

ووبدأت تفتحها شويه بشويه..

كانت في خيمه بس مش شكل خيام الغجر

الخيام الحلوه دي انا عارفاها بس فين؟

مش فاكره....

ـ لمحت العجوزه..وبصتلها يمكن تعرفها..

انتي مين؟

ومين جابني هنا..

ضحكت العجوزه ضحكه صغرتها سنين لورا..

أنا سميحه..انتي متعرفنيش بس اني عارفاكي..

وبشويش في ودنها..انا سميحه اللي امنتك عليهل  سوريه..

ان قابلتيها تسمعي كلامها..

شهقت صبا  بتعب تفتكر..انتي؟

وسوريه..همست بيها صبا بتعب..ااه قالتلي كدا..

انتي اللي نقلتيلي من عليها اللي بيهمسولي في ودني..

طبطبت عليها العجوز ونيمتها تاني بعد ماكانت بتحاول تقوم..

ارتاحي يابنتي..وانا احكيلك ايه صارلك...؟

وبتعب استجابت ليها صبا..ونامت..بس فجأه افتكرت اللي حصل وحطت ايدها علي بطنها..

ابني....

رجعت طبطبت عليها سميحه وقالتلها بخير وأمان..بس لحد الان..؟

صبا بخوف وهي بتحاول تعدل نفسها..جسمها تعبان..ازاي؟

سلميه.بخوف عليها..

طب اهدي بس يابنتي وانا هنادي الطبيب  يجي ينزعلك المحلول ده.. ياجل مانعرف نكلم..

نامت تاني وبعد شويه دخل راجل عجوز..بس باين علي وشه الطيبه...

اول مادخل وقعد جاري..ابتسملي وقالي احمدي ربنا انتي كنتي ميته يابنتي..

اتنهدت وأنا بطلع الكلام بالعافيه..انا مش فاهمه اي حاجه.. وليه حاسه بالوجع دا كله في رجلي..

فكلي الخراطيم اللي كانت متوصله بايدي ومد ايده حاول يعدلني..

قمت بس رجلي كانت مربوطه وافتكرت..

اااه.

كنت جار الياس...

لما انفتح وابل الرصاص..

محستش بنفسي ولا مين بيسحبني بس فجأه حسيت بحاجه زي النار اخترقت رجلي..ودا طبعا كان غير قلم  فوق قلبي او جواها مكنتش عارفه أميز....

قلبي اللي للاسف طالته طلقه الغدر 

صوتي راح بس حسيت بايد بتسحبني..وبعدها مدرتش بالدنيا..

بصيت لرجلي تاني..ورجعت بصيت للعجوزه وللطبيب المبتسم..

بس فأجأني وقالي..كنت ميته يابنتي بس لولا الست سميحه، بايديها اللي زي البلسم كنتي رحتي فيها..

مديت ايدي علي بطني وانا عاوزه ابكي..وحلم الياس اتحقق بس خايفه اكون فقدته..

بجد ياطبيب...ابني بخير..مماتش

الطبيب..بابتسامه.. بخير..بخير متقلقيش..ورجلك مع الوقت هترجعي تمشي عليها..بس متحاوليش تمشي كتير..

احمدي ربنا يابنتي..انتي كنتي فين وبقيتي فين..وسابنا ومشي بعد ماقالنا، لو احتجتوني نادولي..ورجع لعيادته..

خرج..وجت بنت صغيره بشعر احمر زي النار

 بتاع ١٥سنه  الوشوش دي مش غريبه عليا بس مخي مش ساعفني.. وبصتلي بفرحه..فوقتي..اخيرا...بقالك شهر نايمه..

وحشتينا ياصبا..

شهقت بصدمه..شهر..شهر بحالها..

طب والياس...

لحقتني سميحه وقالت..اهدي..هاتي الاكل يانواره..

جابت نواره الاكل وقعدت جاري وسميحه اصرت نواره تاكلني بايدها..

وهي بتقولي..كلي يابنتي..عشان تأكلي الغلبان اللي في بطنك ده بقاله شهر عايش عالمحلول..

كلي واعرفي انك هنا مفيش جنس مخلوق يعرف يوصلك..

بصتلها ورجعت سألتها، انتي مين؟ وجيت هنا ازاي؟

ارجوكي فهميني..وطمنيني علي ألياس..

بصت لنواره..اللي شالت الاكل من جاري وقعدت هيا..

مدت ايدها وخدت يدي علي ايدها..

وقالتلي شوفي بعينك..

بصيت علي يدي وشوفته قدامي..زي شاشه التليفون....قلبي انخلع..وانا بصرخ الياس

كان قاعد حزين..وبيبكي..

ولقيت لساني بيقول لوحده..حبيبي متبكيش انا هنا..انا كويسه وابننا بخير..

بس صوتي مكنش وصله..

بس مر المشهد علي صوره ساره..قالتلي سميحه 

استعملي قوتك وطمنيها..

وقتها اتاكدت ان الست دي فعلا خبيره وعليمه..

وغمضت عيني وطمنتها..

فتحت، علي نظره عين الياس الحزينه..عارفه بيفكر في ايه؟

لسه ههمسله اطمنه..

رفعتلي ايدها  تحذرني، وقالت اوعي..لو عاوزه ترجعيله بابنه...اتحملي الفراق ياصبا..

نفضت ايدي منها..وانا بقولها بصدمه..ازاي؟

مقدرش ابعد عنه..حرام..

وهنا بدأت تفهمني..

الاول لازم تعرفي اني قصدي خير يابنتي..

اسمعي حكايتي..

اتنهدت وقالت بحزن في صوتها..

انا سميحه..ست بسيطه غجريه..غجريه منشقه..

عاشقه جريت ورا عشقها وانشقت عن الغجر ولعنوها..

خدت نفسها وكملت..مكدبش عليكي يابنتي كنت زيك كده مجنونه بعشقي..وكان الكل بيخاف مني لانهم كان بيقولو عليا مخاويه.. وابتسمت وبصتلي زي ماعنك بيقولو..

لاني وقتها كان عندي هوايه العب بالفنجان واقراها..زيك كده.. ودا لان امي كانت درابه ودع وبتلف في البلدان..

بس الحقيقه مش كدا..الحقيقه ان بعد كدا..

اللي معايا ومعاكي دول.. اتنقلولي من ست طيبه بتاعت ربنا بتحب الخير وبتعالج الغني والفقير ساعدتني كتير لما اللي عشقته غدر بيا واتسبب في لعنتي الابديه..

وبعدي عن الدنيا بحالها

وقتها خدتني الست دي وعلمتني الصلاه وعلمتني ازاي اتقرب من ربنا.. وابعد عن الفنجان والودع.. وبدأت تعلمني ازاي اعالج الناس بقرءان ربنا..مخبيش عليكي 

كنت بحس بمتعه وراحه كبيره اوي، وانا حاسه اني كنت سبب بسيط في ضحكه حد او في حد يقولي ربنا يبارك فيكي ويحسن مابين ايديكي..

كنت دايما ادعي ربنا..يارب نورلي بصيرتي..

بس الست دي..كانت معاها خدام بيخدموها بيساعدوها في الخير بس

كانو مسلمين زيها ولما اوشكت عالرحيل..جندتهم ليا انا..

بعدها بسنين كبرت سوريه..

همست سوريه....

ابتسمت وقالتلي سوريه بنتي من اللي كان السبب بلعنتي ودماري..

بس هي كانت مصره ترجع لعيشه الغجر..والرحاله..

مقدرتش عليها وهي كان قلبها ضعيف..مريضه زي ماانتي خابره..

رجعت للزناتي وعشان قلبه طيب قبل بيها..

ساعتها خفت عليها..وهي كانت ضليعه بعلم الكف والفنجان للاسف وراثه لعينه...بس كنت دايما بحذرهاا انو حرام..

لحد ماجتني بمره وحكتلي عنك..وبعيوني وبصيرتي شوفت انك اقوي من بنتي تحملي الرايه بعدي..

وعن طريقها قسمت علمي بالنص معاكي..وطول السنين دي..مفارقتنيش لحظه..يابنتي..

ولله الحمد انك مستخدمتيش قواكي الا للخير بس..زي ماتوقعت..كانت نظرتي فيكي في محلها..

صبا بصدمه..انتي بجد ام سوريه..انا كنت بحبها اوي..

سميحه..بحزن..وهي من حبها فيكي نقلتلك كل علمها..اكتر حاجه كانت مزعلاني هي قرايه الفنجان..لانها شرك ياصبا..

صبا..طب وجبتيني هنا ازاي.؟واحنا فين؟

سلميه..قلتلك بحس بيكي وعارفه..لما حاولو ينبهوكي في الفرح، مسمعتيش كان لازم ادخل ونحميكي..

واللي حماكي منهم بتحبيه ومش غريب عليكي..

وقبل ما يطلق الغدار ورجالته النار عليكي  كنا محاوطينك..

بس للاسف طالتك يد الغدر يابنتي..

خوفنا نوديكي المستوصف هيدخلونا في سين وجيم.. وهينعرف مكانك.. وانا كنت عاوزه اخفيكي لان لسه مهران بيدور في كل حته عليكي..

اسمعي ياصبا..لو خرجتي من هنا..احتمال تخسري ابنك...

لان لسه الخطر عليكي..

صبا بخوف..والعمل؟

سميحه بتنهيده..مش هخرجك الا وابنك علي ايديكي..وساعتها قلبي يطمن عليكي..

صبا بتنهيده..كله بامر الله ياخاله....

سميحه..ونعم بالله..بس ناخد بالاسباب ومعلش اتحملي شويه فراق..وممنوع ياصبا تطمنيه ولا تستخدمي قوتك طول الشهور الجايه..

دا خطر عليكي..وعلي اللي في بطنك..

انتي هتعيشي هنا ست طبيعيه...

اقتنعت بكلامها مع ان قلبي بيغلي عليه..

وسالتها..

بس انا فين..؟

اتفاجأت لما لقيت الراوي وساليمه..داخلين عليا..

الراوي من اجمل الناس اللي قبلتها في حياتي 

قبلته وعرفته،.لما خيالاتي سحبتني لمزرعه العشاق

واتاريها كانت وخداني لاصل الحكايه سميحه

يومها مسكوني حراس المزرعه وخدوني للراوي وبكل ثقه وهدوء..حكتله وحكيت لمراته حكايتي..

وهو بكل هدوء علي هدوءي ابتسم وغمز لمراته وصدقني قعدت معاهم ليلتين في سمر..وفرح..

وكانو اجمل ليلتين في عمري..

لا كدبني الراوي ولا سليمه بس احسنو ضيافتي ومن يومها كل مايهفني الشوق اهرب للمزرعه البعيده..

ساليمه..فتحتلي دراعها..حمدالله علي سلامتك ياغاليه يامرت الغالي..

بكيت في حضنها..الياس وحشني اوي ياخاله ساليمه..

ساليمه بحب..هتتجابلو ياحبه الجلب..

متبكيش ياصبا..بس مكنتش قادره مبكيش..

بعد شويه وبعد مابطلت بكا..بصيت للراوي اللي قاعد يضحكلي ضحكه انا عارفاها..

ضحكه بتقولي عارف بتفكري في ايه؟

بصتله بغيظ ماهو دايما، كان يقولي مفيش بت في الدنيا اتمنتها تكون بتي غيرك ياصبا  

عشان كدا واخده عليه وواخد عليا..

انا كمان بحبه اكتر منه والله..

بس رفعت حاجبي وقلتله..لما جيت اول نوبه..كنت عارف اني جايه صح..؟

ضحكو كلهم..وشاورلي هو بايده علي هدومي..

مش جولتلك ياعديمه الحيا انتي متلبسيش ضيق ولا عريان يابت في مزرعتي..

بصتله بغيظ..ورجعت بصيت للخاله ساليمه..عجبك كدا. ياخاله.؟

ضحكت وحضنتني وبصتله بصه

خلته قال..سكتت اها..دلعي انتي بيها..

وخرجتلي عبايه من شنطه في ايدها بتوع اهل الجنوب هي عارفه اني بموت فيهم..كل مااجي عندهم اقلع هدومي لان الشيخ الراوي حيااه الله، بيزعقلي زي ماانتو شايفين..

بس المرا دي كان معاها حجاب بلونها..

ابتسمت وقالت..آن الاوان بقي نبقي مسلمين بالفعل والاسم يازينه الصبايا..

لو قتلكو اد ايه مبسوطه..؟

لدرجه اني نسيت تعبي ووجعي بعد ماخدت حمام واتستحميت وساعدتني فيه الخاله ساليمه..

لبست هدومي ولفيت حجابي..اللي حسيت بعد مالبسته اني كنت عريانه وانسترت..

الياس ياما قالي..البسه واغير طريقه لبسي..بس كنت خايفه يقولو اختارت النوارس عن الغجر

بس اد ايه كنت غبيه..انا اميره وفخوره بعلمي الجميل وديني..

ومن هنا ابتدت رحله تانيه..

رحله سعيده..رحله استكشاف رباني ديني..

وقام بالمهمه دي سميحه..الراوي يحفظني القرآن وسميحه تشرحلي معناه وتفسرهولي.. وحده وحده..

والخاله ساليمه وصحبتي الجميله ساجده يسمعولي..

بس فضل في القلب غصه كبيره..

غصه فراقي عن ابن النوارس..

back..

مديت ايدي احسس علي بطني اللي بدأت تكبر 

وحشتني اوي يابن النوارس..

هرجعلك..تاني..

ــــــــــــــــــــــــــ

مهما طال فراقنا هرجعلك

مهما بعدت هيفضل قلبي يسمعلك..

هفضل انا علي وعدك..

امتا تفوت الشهور..ياضي عيني وارجعلك

والله لو فاتت سنين هرجعلك..

هيفضل عشقي انا نار جوا القلب يندهلك..

عشق صبا الغجريه..لشيخها ابن النوارس....


       الفصل الواحد والعشرون من هنا 

   لقراءة جميع فصول الرواية من هنا


تعليقات