رواية غجريه أسرت قلبي الفصل الحادي عشر 11 والثاني عشر 12بقلم أسماء السيد


رواية غجريه أسرت قلبي

الفصل الحادي عشر 11 والثاني عشر 12

بقلم أسماء السيد 

(طارق)

بالوادي..

ـــــــــــــــــــ

اللي حصل ده ياعقبه ماينسكتش عليه.. واجده المكان انكشف وماعدش امان لازم نعرف مين بيوحفر وراك ومش بعيد يكون اهل مرتك اللي بليتنا بيها.. جولتلك من زمان فوتها  او اخلص منيها، مفيش فايده فيك.. العشج اثر عليك..

عقبه بتبرير وخوف دب بقلبه من تهديده بيها.. 

مراتي مالهاش دخل باللي حصل وانا اعرف اامن نفسي كويس متقلقش انت استعد للشحنه اللي هتخش عن جريب

هتكون علي اعلي مستوي.. الصفقه دي مهمه ولو انضربت كلنا هنروح فيها.. 

ـ عالله يكون النوع المطلوب ياعقبه لانه ناجص وعليه الطلب.. 

عقبه بلا مبالاه.... متقلقش سلاح من نوع معتبر.. 

ـ عال عال.. خلي عينك في وسط راسك والليله هبعتلكك مدد بدل اللي انصابو بسرعه

وخليك ورا االلي انصاب لحد ما ينطق ونعرف مين اللي اتهجمو علينا... 

عقبه.. تمام.. عملتلي ايه في الموضوع اياه..

ـ بنتك جولتلك بأمان.. في الحفظ والصون.. 

عقبه.. بندم.. ايوه فينها مأنش الاوان اعرف هي فين.. بقالي سنين اسالك.. تبرد قلوبنا عليها.. 

ـ بنتك لو عرفتو مكانها شوكت مرتك هتجوي وهترجع تتمرد كيف الاول.. 

جولتلك اختار عقابك ياعقبه وانت اخترت عقابك في بنتك.. 

اتحديت الكل واتزوجت الاجنبيه الحره.. ولما عرفت شغلنا اتمردت وكانت هتودينا في داهيه.. 

شغل السلاح واعر وانت خابر وانا كرمتك ياجل خاطر بوك.. 

لو مرتك اتكلمت واتمردت هتجلب علينا الدنيا.. وهتخسرنا كتير.. 

عقبه بوجع وهو بيدور بعيونه عليها كان لسه هيحقق شوقه لقربها جاله اتصال من سبب نكبته كلها.. 

الكل مفكره الكبير بس في راس الافعي الخطير اللي كان سبب فراق بنته عن امها..  

(عقبه..)

كنت صغير لما طلعت لقيت ابويا تاجر سلاح زرع في عقلي انها تجاره حلال لانها بتروح للمجاهدين واللي بيدافعو عن نفسهم واللي بيحققوا بيها العداله.. 

كبرت علي ضلال الافكار ومعتقد ان اللي بعمله حلال.. 

مانا معرفش ايه الحرام في استيراد وتوريد السلاح.. كنت بقعد افكر ان ماللي بيدافعو عن الوطن كمان في ايديهم سلاح وفكرت اكيد السلاح اللي بنستورده بيروح ليهم كمان.. 

كنت طفل.. ساذج غبي.. 

لحد ماكبرت واشتد عودي وانا مش راضي وقتها هددني ابويا بامي اللي كانت تشبه نيسان في رقتها وضحكتها وبراءتها.. 

مكنش ليها ذنب.. 

بس انا اصريت اكمل تعليم وارجع اتولي الامر بعده وهو وافق.. 

قبلتها هناك.. كانت ليها صديقه مصريه صحبتها او عامله صحبتها وصديقتها قابلت صحبتها دي واتعرفت عليها ويوم بعد يوم في مره اكتشفت انا ايه وانا مين.. لحد ما بدات تهددني انها تفضحني وتتسبب في فصلي من الجامعه وبعدي عن حلمي وقتها خيرتني يااقرب من نيسان وابعدها عن ابن عمها ياتفضحني.. 

وقتها قربت غصب عني.. اول ماوقعت عيني عليها قلبي دق..  وانقلب السحر عالساحر، وبدل مااوقعها وقعت انا، وبدأت تتقرب مني وتأمنلي، حاولت ابعد.. مش عاوزها تبقي زي امي وانا عارف ان طريقي صعب.. غصب عني قربت.. وغصب عني كنت اناني، لما كنت بلمح ابن عمها كانت النار تقيد فيا، ابويا عرف وهددني بيها.. بس انا قدرت اغسل مخها واكرها في ابن عمها بعد ما خططت انا والحيه صديقتها تشوفه بعنيها معاها.. 

وحصل واتحول عشقها لابن عنها لكره وغضب وبدات تتجاوب معايا ونجح مخططي بس كنت وقتها انا كنت عاشق ليها.. 

لحد ماجت اللحظه الحاسمه وقدرت اهرب بيها.. 

ثار ابويا واعترض بس انا واجههت الدنيا بحالها بيها.. لحد ماهيا اكتشفت وعرفت ان تحذيرات ابوها كلها كانت حقيقه.. انا ابن تاجر سلاح وانا من بعده هبقي الخليفه.. 

فاكر يومها دموعها وصدمتها وقهرتها وخصوصي بعد ما استنجدت بصديقتها وبكل خبث رمت في وشها الحقيقه.. فاكر انهزامها ووشها اللي دبل وعنيها اللي مفرقتهاش دموعها طوال سنين.. 

وجات الحقيقه المره وحملت هي في بنتي.. 

فاكره اني مش بحبها متعرفش اني مش بنام الليل وانا بفكر فيها.. 

كان بايدي انضف واثور وابعد بس كنت عارف هيوصلولي مهما بعدت دي شبكه متوصله ببعضيها وسلاح بيجي من بلد لبلد.. ولما حاولت نيسان تهرب بيها حاولت كتير وكنت كل مره بلحقها ومش بخلي حد يعرف بهروبها 

لحد مااكتشف الكبير بعد ماابويا عينه بداله خوف مني لانهي اللي بداه.. تحت ضغط من نيسان.. ودا فعلا كان هيحصل بس ترضي عني.. وقتها عرف بهروبها ببنتها وخيرني بين احب اتنين لقلبي.. 

ياابعد بنتي يايقتلو نيسان ويحرقو قلبي عليها

ماقدرتش اختار موتها وانا روحي فيها نيسان رغم كرهها ليا روحي متعلقه بيها

وقتها سلمت بنتي للضياع بايديا وسبكو الدور عليها بمطارده وهميه.. ومن يومها زهدتني حتي الجواري اللي مفكره اني بقرب ليها.. 

ولا  وحده منهم خدت مكانها ولا قدرت اكمل معاها دقيقه دايما صورتها قدامي وعنيها اللي بتعاتبني اني اناني.. 

واه لو تعرف ان كل عمايلي بس عشان المح الغيره في عنيها.. 

اااه. يانيسان.  

ببص بعيني لاوضتها وانا سارح بلقانا وعشقي الملعون ليها.. ياريتني سبتها.. ياريت.. 

لقيتها واقفه تبصلي بنظره شريده.. 

نيساان.. نسمه جميله مرت علي روحي المريره زي سحابه صيف بعيده لا بتضلل ولا بتبان من قوه الشمس عليها.. 

قربت منها وخدتها من ايديها.. 

وعلي فراشنا الملعون ارتميت علي رجليها..اه لو تعشقني زي زمان..

نيسان.. 

ماذا؟ 

هل ابقيتني الليله بقربك؟ 

اهتز فكها واومأت براسها.. 

وعلي فراش ظاهره حرير وباطنه شوك ضممتها 

وبقيت طوال الليل اهمس، كم عشقتها.. 


ــــــــــــــــــــــــــــــــ

بقصر الجزيره

 

(إلياس)

فقدت صبري معاها وخليتها مرتي قول وفعل مقدرتش انفذ الوعد ببعدي عنها وهي مقدرتش تقاومني،اول مره احس اني سعيد،ومن وسط النار انولد حب..اكتر حاجه كنت خايف منها هي احساسها هي وانها ترجعنا تاني لنقطه الصفر وترجع تقول مش مرتك..

بس ملحقتش افكر وانا واخده وهي معايا لبحر تاني من العشق..اتصلت بساجي وحكيتله ان انا وصبا صرنا متزوجين بالفعل.

ثار عليا وغضب  ومكنش في حل الا انو يجي ويوثق زواجنا رسمي علي يد الماذون وحصل وبقت مرتي..بعد ماساجي فرغ ثورته فيا وفيها، وتمام هيطق  ومش علي لسانه الا اشمعنا انا..

ودلوقت المجنونه اللي في حضني دي مراتي..ورغم خوفي من القبيله  وغيرتها المجنونه وجنانها الا اني اسعد راجل في الدنيا بيها..

المجنونه اللي في حضني دي مراتي..عاوز اقول لكل الدنيا اني انا اللي فزت بالغجريه الجميله..

سمعتها بتتأفف..

ضحكت وقولتلها...مالك ياجميله..

عدلت نفسها وبصتلي..الياس..؟

الياس بابتسامه..نعم يا جميله..

صبا بعبوس..انا جعانه ياالياس..

وسعت عيوني وانا بقر  واعترف اني نسيت معاها الدنيا بحالها واننا من الصبح مكلناش

حملتها بين ايديا وانا بقولهااحلي اكل لاحلي صبا..

بعد شويه..كنت طلبت فنجان قهوه وقاعد اشربه وهي جاري بتبصلي بعين ونص زي اللي عامل جريمه..


الياس.. 

الياس بهدوء وهو بيشرب فنجان قهوته.. 

نعم.. 

صبا بتوتر.. انا عاوزه ارجع ياالياس.. 

الياس بغيظ.. لا.. انتي سمعتي قلت ايه؟،وباللي هببتيه كان هيحصل ايه،؟ وبعدين انسي انتي دلوقت مراتي..وانا اللي اقول اه او لا..

صبا بحده.. ليه.. قولتلك مش هروح في مكان تاني وبعدين مش انت قولت هنروح لسوزان..؟ 

إلياس.. وهو بيحط فنجانه عالترابيزه.. مش هينفع دلوقت ياصبا 

رجع بضهره لورا وهي مدت ايدها تاخد فنجانه ولسه هتقلبه. 

كان سحبه منها بغيظ ورميه جاره.. 

الياس بحده.. مش قولتي هتبطلي ياصبا مفيش فايده ابدا فيكي.. 

صبا بشهقه.. رميته ليه ياالياس.. 

الياس وهو بيسحبها ليه بقوه.. انا قولت ايه؟ 

مفيش فايده فيكي يعني

صبا بهمس.. اف مش عارفه.. مش عارفه.. 

ألياس بحنان..دا حرام ياصبا انتي مش قولتيلي لو عاوزاهم يبعدو هيبعدو.. 

صبا بحزن.. اه سوريه قالتلي كدا.. 

ألياس بحب وهو بيرجع شعرها اللي علي عنيها لورا.. خلاص يبقي قوليلهم ابعدو.. 

صبا بهمس.. إلياس

الياس بنفس الهمس.. عيون إلياس.. 

صبا.. ايه حكايه نيسان.. وصحيح مهره بنتها..

اتنفضت وقومت مفزوع..انتي جبتي الكلام دا منين ياصبا..؟

وتعرفي نيسان منين..؟

صبا بهدوء..انا سمعتك وانت بتكلمها

الياس بجنون..صبا انا كنت في قلب الصحرا وانا بكلمها.ومتاكد انك مكنتيش معايا..

صبا بخوف منه..اصل..انا..

جزيت علي سناني وسحبتها من ايديها وقفت قدامي..اعمل فيكي ايه؟

ها اعمل ايه تاني..صباااا.

رجعتي للخيالات تاني..

صبا بخوف..والله هي اللي رنت في وداني ياالياس..

وسمعت اللي دار بينك وبينها..

واتأكدت انها الست اللي في الوكر الحوريه الحزينه..

الياس بغيظ..ابقي قابليني لو خرجتي من هنا تاني..انتي خطر علي كل اللي حواليكي..

صبا بحده..لو عاوزه اخرج مفيش قوه هتمنعني واللي متعرفهوش هي انا بودني بسمعه..

الياس باستفسار..يعني ايه؟

صبا انتي تعرفي ايه؟

صبا بعيون شارده..عقبه مش هو الكبير..

الياس بصدمه..ازاي؟

صبا بهدوء..هقولك.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ


الزناتي بهدوء..راضي عن اللي عملته ياساجي..؟

ساجي بهدوء..راضي جدا..وكان لازم يحصل..

الزناتي..انت كده خالفت قواعد الغجر ياساجي..مفيش حد عندينا بيجوز من برا القبيله..

ولو انعرف هتقوم الحرب علينا..

ساجي..في قوانين لازم تتغير يازعيم العشق مش حرام ولا عيب

وبدل مانخلي الكل يهرب من القبيله ليه منغيرش القوانين واللي يعشق ينول يا زناتي..

الزناتي بشرود..فكرتني بحالي ياولدي..زمان لما قلب ابني وقع في عشق الشيخه..

قلبي اتوجع عليه وقولت بيني وبين حالي هلغي القواعد ياجل ما يجتمع كل عاشق بحبيبه..بس جت عاصفه وهزت كياني لما اطاولو عليه وضربوه..مهران طول عمره حويط تعبان..

ورجعت اتراجعت وطردته من القبيله..خوف برده عليه

ساجي..ياريتك سبته يهرب بيها..الشيخه عايشه زي الميته يازناتي..

الزناتي بندم..ياريت ياودلدي يرجع الزمان وانا بايدي هربتهم ولا اتعقبت ببعده وهجره..

ساجي..ربنا يقرب البعيد يازناتي..

ــــــــــــــــــــــــــــ

بالاسكندريه..

علي الهاتف

مجنونه ياسوزان..كنتي هضيعي الدنيا..

سوزان بخوف..والله مااعرف ان دا طارق.؟

سامر بهدوء..انا اللي غلطان ياريتني مخدتك معايا الشركه..اكيد شك دلوقت ودا مخه سم ربنا يستر..وهو اساسا قالب الدنيا علي والدتك..

سوزان بجديه..ياريتني دخلت وقولتله الحقها..ابعدها..انا كانت علي طرف لساني..

سامر بهدوء..احنا قولنا ايه.؟

خلاص بقي وبعدين ياستي هانت..

سوزان..بحزن..ربنا يقرب البعيد..وحشتني اوي ياسامر..

سامر بحنان..مش هي طمنتك عليها..

سوزان..ااه..كويسه بس مش باين من صوتها..كلمتين وقفلت..

سامر..ساجي بيطمني اول باول متقلقيش ياسوزان..المهم

سوزان بانتباه..ايه المهم؟

سامر..مش عاوز انبهك تخلي بالك من الواد اللي شفته معاكي انهارده..

سوزان بابتسامه..حاضر ياسامر..حاضر

سامر براحه..بحبك..

سوزان..تصبح على خير..

سامر بقهقه. وهو عارف انها بتغير الكلام...وانتي من اهله

ــــــــــــــــــــ

طارق..

اول ماشوفت سوزان افتكرتها..ضحكتها وبراءتها كلها شبهها..وافتكرت وقتها ان ليها بنت..

قاسم بهدوء..ياسيدي يخلق من الشبه اربعين

متقوله يامؤيد..

مؤيد بانتباه..ااه عندك حق..

(مؤيد صديق لطارق من ايام الغربه اتعرف عليه وبدأ معاه اول شركه ليه وهو اللي عرفه علي قاسم وصارو الثلاثه اصحاب جدا ومؤيد اكبر منهم ب ٤سنين)

طارق بغيظ لمؤيد..اتصل بتمام..اساله عليها ابنك دا انا هولع فيه..مطمرشي فيه تربيتي وكل مااكلمه اقوله تعرف ايه عنها يقولي انا طبيت ياطارق ولا حدش سمي عليا..

هو كله بيدور علي نفسه..

اتصل وقوله لو مجبليش اخبارها هنزل للوادي واطربقها عالكل واولهم هو عاشق سبأ دا..

مؤيد بغيظ..اسكت متفكرنيش دانا ابوه مبينفعنيش وكل مااساله عليها يقولي نفس الكلام..

وكله كوم وعشقه للغجريه كوم..

وكل مااكلمه يقعد يتحايل عليا اوافق بيها..

قاسم بانتباه..وانت مش موافق يامؤيد..ليه عالغجريه؟

مؤيد بهدوء..انا مش رافض ياقاسم ولا ليا حق ان ارفض بالعكس انا ربيت مؤيد علي حكاوي عشقي ل نيسان ومهما كان اختياره هرضي بيه

المشكله عندها هي..وخايف علي ابني واللي هيلقاه قوانين الغجر صارمه وخصوصا انها موهوبه لابن عمها..انا اب وانت اب واكيد حاسس بيا..

طارق بهدوء..دي لعنه وصابته عشق الغجريه..

مؤيد بحزن..طب انت ياطارق ليك عذر كنت صغير وطايش..انما انا كان فين عذري وانا بضغط عليها لحد ماكرهتني..

طارق بابتسامه..ال يعني كبير اوي يبني دي كلها اربع سنين بس..

طارق بجنان قام انفلع مش قادر قلبي قايد نار..لو عملتو ايه؟هروح اشوفها..

مؤيد بفزع..انت اتجننت ياطارق..تروح فين دلوقت..انت كدا هتأذيها وتأذي نفسك..

طارق بوجع..اطمن قلبي واملي عيني منها بس يا مؤيد..انت حاسس بيا..

قاسم..انت كدا هتاذيها وتاذي نفسك..

طارق..متقلقش لو معرفتش يكفي اشم ريحه وجودها في المكان..مش هتاخر..

مؤيد..هاجي معاك..

طارق..لا خليك..انت..

مؤيد..يعني هو حلال ليك وحرام عليا..ياأهي اتنفس هوا تشاركني فيه

قاسم بدهشه..انتو اتجننتو خلاص..خلاص..

مؤيد وطارق بنفس واحد..

مش مهم..


ـــــــــــــــــــــــــ

بالوادي..

تمام..

انت ياتمام افندي.

تمام بابتسامه..عيون تمام افندي..

ينفع كدا..

سبأ بخجل..ايه اللي ينفع...

تمام..بتنهيده..من الصبح ادور عليكي في القبيله..ومش لاقيكي..

سبأ بغيظ..عشان قولتلك امسكلي فار مسمعتش كلامي.

فانا عماله ادور هنا وهنا يمكن الاقيلي فار. وبرده ملقتش..

تمام بذهول..وهو بيهز راسه...يامثبت العقل والدين يارب..لا تعالي كدا..

نقعد وفهميني حكايه الفار دي..

سبأ بابتسامه...لا زعلانه منك..

تمام..ودي تيجي بقي انا اجمع العشاق وعشقي انا زعلان..تعاليلي تعالي دا الليله  حبيبك هيبقي سوبر مان ويجمع المشتاقين..

سبأ بقله فهم..مين المشتاقين.؟

تمام وهو بيسحبها جار الينبوع..انا المشتاق ياغجريه..

سبأ..الفار ياتمام..

تمام بغيظ..يادي النيله..يابت انهدي ضيعتي هبتي وانا بجري ورا الضفادع مبقاش الا الفيران..

سبأ بضحك..هسقط وابقي فاشله..

تمام..مانا هتجوزك..ومش مهم تبقي حاجه المهم تكوني ليا..

( سبأ)

طول عمري مجنونه زي مابيقولو خليفه صبا المجنونه زي مابيقولو مانا بسمع كلامها وبهاودها في كل حاجه..

حتي في تعليمي اتمردت وكملت علامي زيها...

انا في تانيه صيدله جامعه جنوب الوادي لما عرفو اني غجريه الكل بعد عني..كنت مضايقه ومش عاوزه اكمل بس كالعاده بدعم صبا  وجنوني قدرت اكمل..لحد من ست شهور ظهر هو في حياتي..

عشقت الدنيا وبقت حلوه اوي في عنيا..مش مهم يقولو مايقولو المهم تمام ايه بيقول؟..

اهلي متشددين ومن صغري موعوده لابن عمي  اللي بكرهه جدا..

لو خيروني بين حياتي بحالها واهلي وناسي هختار تمام..

تمام غامض اول مره اشوفه في القبيله من ست شهور بس اللي اعرفه انه غجري رحاله..

بس ميهمنيش اللي يهمني هو وبس...

فوقت علي همسه..

بتفكري في ايه ياسبأ..

ابتسمت وقربتله..فيك..ياعيون سبأ..

بصلي بصه خلت قلبي ارتعش وقالي..

بحبك ياسبأ..

ابتسمت وحضنت دراعه بايديا..

ـ وانا بعشقك ياقلب سبأ..

ـــــــــــــــــــــــــ

ألياس بجنون..لساجي..

ايه الجنان دا ياساجي..لا طبعا مينفعش انتو كدا هتقومو الدنيا مش هتقعدوها..

وخصوصا بعد اللي عرفته..مهران مش هيعديها

انتو بتعجلو بالحرب ليه...

ساجي بهدوء..ساعه بس ياإلياس متقلقش

احنا لازم نحتوي جنان طارق ومؤيد..

الياس..بهدوء.. مهره..لازم تعرف باهلها ياساجي

ساجي بتوتر..لالا بلاش دلوقت انا..

مهره من وراه ساجي بتكلم مين لو صبا ادهالي و..انت ايه ياساجي؟

الياس.. بهمس، من حقها تعرف ياساجي متبقاش اناني..

مهره بهدوء بعد ماقفل مع الياس..

مالك ياساجي من امبارح، وانت مش علي بعضك..ايه مخبيه عني ياساجي؟

(ساجي)

من اول مااعترف العزازي وانا قلبي قايد نار..

الاول كنت عارف ابن الشيوخ ودلوقتي ساجي الغجري والاتنين شتان.

وهي ساره بنت الحسب والنسب..صحيح عاشت مهره بس اللي يشوفها يقول اتولدت اميره..غصب عني خايف تختار البعد وتجرحني..

لو بايدي كنت اتخليت عن الدنيا بحالها عشانها..

ساجي..سرحان في ايه بس..؟

ابتسمت وخدتها في حضني..

حضنتها بكل قوتي..وقولتلها..هحكيلك الحقيقه..

 ـــــــــــــــــــــــــــــــ


الوادي..


قصر النوارس..


ثريا..

غمضت عيوني وانا حاسه باحساس عجيب حاسه انه قريب من سنين..محستش الاحساس دا

معرفش بس فجاه لقيت نفسي ببص للمرايه لاول مره..

شكلي بهتان..تعبان..ولقيتني بفكر..طب لو جه طارق هيشوفني بالمنظر دا..

ابتسمت ومديت ايدي وسيبت شعري انا ليه ضعيفه كدا..ليه مهربش

وابعد عن الدنيا..

فتحت دولابي..وانا بلوم نفسي انا استاهل..

حتي لو مش هنا طارق نفسي الغاليه عليا تستاهل من يوم مامشيت سوزان وانا ملبستش مهتمتش بنفسي..محطش كحل ولا ابتسمت..

خدت اجمل مافي دولابي..وانا باكد لنفسي اني استاهل..

نفسي وروحي تستاهل..

خدت حمام ولبست اجمل ماعندي ورسمت بايدي كحلي وابتسمت..

ورميت لاول مره شعري علي ضهري وفردته..

ووقفت قدام مرايتي..ايوا دي ثريا..

ثريا النوارس..

اللي تاهت مني مع سنين التوهه والوجع والفراق..

مديت ايدي ناحيه وشمي وقلبي عمال يدق..فكرني بالليله اياها..

ليله قربي من طارق..

غمضت عيني أهمس باسمه..طارق..

وفجأه..

انقطع النور عن الغجر والنوارس..حاجه مبتحصلش كتير..

بس مهتمتش دلوقت تشتغل الدوازل..وفضلت واقفه في مكاني..

 بس فجأه...

من بين ظلامي حسيت بانفاس..

لسه هتلفت حسيت بدراعين محوطاني..

مهما بعدت سنين..هميز احضانه..

دي ايدين طارق..

شهقت بصدمه..وانا بتلفت امد ايدي اتحسس اللي قدامي..واسمه علي لساني..

طارق..

انت طارق..

ايدي عرفت طريقها لوشه..وانا بضحك وببكي وقلبي بيدق زي المراجل..

وانا زي المجنونه..دي دقنه..ودا وشه ودا شعره الطويل..

ودي..

دي دموع عيونه..وصوت شهقته..

طارق..

خوفت يهرب مني حلمي..دا اكيد حلم..حلم بيه هو..

رفعت نفسي عشان احاوط رقبته

فسمعت اجمل جمله كنت بحب يقولهالي.. وهو بيرفعني بايديه..زي ماكان دايما والصامت الباكي اخيرا قالهالي..

 اوزعه ولازم اشيلك.. 

رفعني  وحضني بقوه

قوه دفت قلبي البردان..

وهو بيبكي وبيقولي

 

وحشتيني ياقلب طارق..


طارق يا من بلوعه فراقك بكيت ليالي

ويامن بعشقك بالدنيا لا ابالي..

انا الطفله الصغيره..انا الشيخه ابنه الغوالي

انا من بلقياك كنت احلم ليالي..

ياويل قلبي من لقياك ويالعشقك الغالي..

هذا انت فعلا ام اتوهم ولم أعد أبالي.

💖💖💖💖💖


بقصر النوارس..

منتصف الليل..

ثريا..

قالو عن الحب كلام كتير وكتبو فيه قصايد

قالو عذاب وتعب وسهر ليالي.. وياما قالو ان البعيد عن العين بعيد عن القلب.. 

قالو هيبعد هينسي ويشيلك من قلبه وباله... 

وانا كنت دايما اقول ان البعيد عن العين جوه القلب مكانه.. ومهما فرقتنا الدروب هيفضل علي وعدي.. 

قالو تبعد حبه تزداد محبه بس بعدك عني كان موت ولا غير قربه كنت اتمني لحالي...


بدموع ورجفه في صوته ناداني..

ثريا.. بصيلي..

مردتش بكيت اكتر وحضنته اكتر..

مش قادره خايفه افتح عيني يكون حلم..

وانا قلبي مشتاق ليه ماهو حتي الحلم كان مجافيني فيه من فتره..

فجاه لقيته بيتحرك وبيميل بيا عالارض لحد ماسمعت تنهيدته وهو بيقول..

ااه ياثريا..اه من بعدك وعشقك اللي بيوجع في قلبي..

مد ايده وفتح كشاف موبايله..فبعدت عنه 

وانا لسه علي رجله حسيت اني رجعت ثريا بنت ١٨سنه..

رفعت وشي ولاول مره من سنين عينه تقع في عينه..

ولقتني ببتسم.. وانا ببص ليه اشوف السنين عملت فيه ايه؟

غيرته ولا لسه طارق زينه شباب الغجر اللي ساب بنات الغجر كلها ووقع في عشق ثريا بنت النوارس

ابتسمت اكتر ومديت ايدي امشيها علي شعره

عاوزه احفظ شكله في قلبي مين عارف هينتهي لقانا علي ايه؟

وهل هشوفه تاني؟

مشيت ايدي علي شعري اللي غزاه الشعر الابيض..بس لسه ناعم زي ماهو..

شعره الابيض ماقلش منه دا زاده وسامه وجمال..

لحيته الطويله اللي من يوم ماعرفته وهو بيربيها معدتش سمرا زي زمان بقت كلها شعر ابيض..زادته وقار وجمال..الغيره دبت بقلبي وراودني مليون سؤال

بس لقيتني بقول لنفسي..طارق لثريا من زمان..

سمعته بيهمسلي وهو بيمد ايده علي شعري زي زمان..مش انا بس اللي بملي عيني منه

هو كمان..

طارق بهمس..ثريا لسه زي ماانتي جميله..

جميله جمال فتان...كنت خايف تكوني خلفت الوعد وقصيتي شعرك..

فاكره وعدي ياثريا...

وقتها بكيت..بكيت وأنا بدفن نفسي في حضنه..وصوتي علي..

كل مافيا لسه علي وعدك ياطارق..شعري وابتسمتي اللي مبتخرجش غير ليك

قلبي اللي مدقش الا ليك..

بس انت

اتأخرت عليا اوي ياطارق..

فكرتك نسيت.. 

ارتعش قلبي بخوف.. سؤال من سنين خايفه أسأله لنفسي

ياتري اتجوز.. خلف.. غيري خدت مكاني في قلبه.. وغصب عني..سألته..

اتجوزت.؟

خلفت؟.

غيري خدت مكاني..

حسيت بايده بتحضني اقوي ليه

وابتسمته ملامحه حسيت بيها علي رقبتي..

خد نفس كبير..وهمسلي..

لا في غيرك يملي قلبي ولا عيني يابنت النوارس..

انتي لعنه وصابتني ودايما ادعي رب العرش ماينسيني عشقك ياثريا..

ثريا انا لسه ليكي وعمري ماست هتاخد مكانك..

اعترافه وجع قلبي...هو حافظ عالوعد وانا..

انا شوهني ابن النوارس..ي

بكيت اكتر..وانا محفظتش عالوعد ياطارق بس والله كان غصب عني..

ـ غيرك لمسني ياطارق انا..

لسه هتكلم رفع وشي وقالي ششش

وقرب مني وبلع كلامي بأحضانه..ششش مش عاوز اسمع كلام عنه تاني..

عارف كل حاجه ياثريا..لو بايدي كنت قتلته بايديا..بس كنت خايف عليكي

متبرريش..

ثريا..

نبره صوته وكلامه..خلتني في عالم تاني...

ارفعي وشك خليني اشبع منك..رفعت وشي 

مد ايده وحسس علي شعري اللي كان بيعشقه..لسه زي ماانتي ياقلب طارق...

زاد وجع قلبي ودموعي بتزيد معاه..وارتميت بحضنه اتوسله..

طارق.؟

حسيت بدموعه علي رقبتي اللي دافن وشه فيها..وصوته اللي طالع مخنوق..

عيون طارق

وحشتني اوي ياطارق

احضني اوي ياطارق..

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

الياس

رايح جاي وصبا قاعده بتهز رجليها عالتربيزه قدامي وهي لابسه قميصي وبتغني بلا مبالاه..

هتجنني..كل اللي فات من عمري من غيره 

مينحسبشي..

الجو ظلام والشموع قايده..وقلبي واكلني علي اللي بيحصل في القصر وقرب طارق في الوقت دا وضعف ثريا..

ونيسان والمهمه اللي مكلفها بيها..

كل حاجه دخلت عليه..وخايف من اللي جاي..

حاجات كتير قلقاني  ومخوفاني..وخصوصا المجنونه اللي طيرت برج من نفوخي دي..

كنت فاكر انه بجوازي منها هقدر اسيطر علي خيالاتها..

للاسف بتزيد وللاسف صبا خطر علي نفسها قبل الكل..

ابتسمت وانا شايفها قدامي قاعده تهز رجليها وقميصي اللي مخليها زي البونبنايه تتاكل اكل..

وصوت غناها اللي بيخليني عاوز اهد الدنيا عشانها..


انا الغجريه بنت الوادي والصحرا 

انا المولوده تحت السما الحرا 

حكاوي السحر عني كتير يحكوها..

أنا الفرس اللي قلبه عنيد كما الصخرا..


قربت منها وعنيها بتضوي ضي علي ضوء الشموع وملت بجسمي ابص في عنيها..

سكتت وابتسمت وايدي عرفت طريقها لوسطها رفعتها بايدي وهي حاوطتني برجليها..

نسيت الدنيا وأنا بهمس في ودنها..

غني ياصبا..

غنيلي ياقلب ابن النوارس..

دفنت راسها في حضني..وبدأت تغنيلي من تاني..


انا الغجريه بنت الوادي والصحرا

انا المولوده تحت السما الحرة

حكاوى السحر عني كتير يحكوها

انا الفرس اللى قلبه عنيد كما الصخرة


وصلت بيها لحد اوضتنا اللي شهدت اول ليله لينا سوا..الاوضه دي فصلت كل حته فيها ليا وليها..وبنيت القصر دا خصوصي ياجل مايكون ليها..من اول يوم شفتها فيه..


رمتها علي السرير وصوت غناها وابتسامتها اللي بتقولي اتحداك تبعد عني الليله..وغمزت عنيها ليه بشقاوه..

خلتني اعترف اني قلبي وقع للغجريه ولا حد سمي عليه..


اوعى يدوب قلبك وتعشق بنات الغجر

تسهر تموت عطشان وانت في عز المطر

لو كنت يوم خيال وقلبك بعشر رجال

هيلين على يدي ويعيش ضعيف الحال


وهنا فقدت صبري معاها وأنا بخطفها لدنيا معاها احلي من الخيال..وانا بقولها..

وقعت ياصبايا واللي كان كان..

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

بالقصر..

بغرفه مهران ودريه..

عالهاتف

ليه لحد دلوك ماشغلتو الدوازل..

رئيس الحراس..في مشكله بالدوازل كمان ياشيخ مهران.

مهران بحده..ازاي ده..اتصرفو لاكون مطربجها عليكو..

وشوفو المهندس يعرف منين العطل ده يابهيم انت.

رئيس الحرس بخوف..من غير ماتجول ياشيخ بعدت اشوفه اها.

دريه..بااه يامهران انعس والصباح رباح..

مهران..بقلق عليها..لع هروح اشوف ثريا واولعلها الانوار..

دريه بغيره...رايح فين يامهران..وفايتني

الليله انت ملكي..

مهران بحده وهو بيزيحها بايده..جولتلك بعدي عني اجده جبر يلمك..

دريه بعد مامهران بعدها عنه بحده..

ماشي ياثريا يااني ياانتي بعد ده كلاته برده مجدرتش اتخلص منيكي.

بس خلاص..لازم اخلص منك واتاويكي زي ماخلصت من بنتك..


ـــــــــــــــــــــــــــ

بارض الغجر..

يابابا اهدي انت اتجننت اوديك فين؟

مؤيد..بحزن...ليه ياتمام قلبي واكلني عليها..

حاسس انها الليله بخطر..

قبل ماتمام يتكلم اتكلم الزناتي..

اهدي ياأبو تمام..هانت كلها ايام..دانا بجول عنك عاقل مش اكفايه جنان ولدي وعمايله..

مؤيد بتنهيده..اعذره يازعيم..اللي شافه ماشافوش حد..

بس ربنا يستر وتعدي  الليله علي خير..

الزناتي..يارب ياولدي..ربنا يهديك ياطارق ومترتكبش اي جنان..

تمام..متقلقش يازعيم احنا محاوطين المكان..

اي حركه غدر كدا ولا كده هنلحقه ان شاءالله

ـــــــــــــــــــــ

بقصر النوارس..


ثريا..افتحي ياثريا..انتي تمام.؟


طارق..

كانت في حضني وكالعاده نسيت نفسي في حضنها وبدل مااسمعها...واعرف ايه بيها واسالها عن شكوكي في بنتها..

كنت مرمي علي رجليها زي العيل الصغير وبحكي حياتي من اول ماسبتها حتي تليفوني اللي مابطلش رن من ساجي وتمام وقاسم القلقان.. مهتمتش بيه..

كل شويه اقولها احضنيني اكتر ياثريا وهي تلبي الندا..

اللي بيني وبينها مش حب جسد ولا علاقه ولا بوسه تجر بوسه..اللي بيني وبينها روح متعلقه بروح..

معاها بحس اني ابنها وانها امي اللي عمري في حياتي ماشوفتهاولا وعيت عليها.

عشقي لثريا مابينتهيش،بيزيد رغم اني عارف اني اللي بعمله دا غلط وحرام..ويمكن ربنا يعاقبني تاني ببعدي عنها..

بس غصب عني..قلبي المشتاق ووجعه خلاني لغيت كل العقل اللي عندي وسبت مشاعري تتحكم فيا..

في فراقنا كنت بتخيل نفسي يوماتي في حضنهاا وبشكيلها همي..

نسيت الدنيا وهي بتسألني وزي المغيب برد.

ثريا قادره تطلعني السما بكلمه وتنزلنيتاني بكلمه...

بعمري ومركزي لسه ضعيف وزي الطفل الصغير بقربها...

سمعت صوته بينادي عليها..

اتنفضت..وجزيت علي سناني نفسي اقتله..خرجني من حلمي وصدمني انه امتلكها قبلي وانها لسه علي ذمته

حاسس اني دموعي بتهدد تنزل..

ومن وسط دا كله حست بايدها اللي مديتها وضغطت علي جفوني بشده فنزلت دموعي..

كنت فاكرها نسيت،حاجات كتير كانت بينا 

كنت خايف تكون نسيتها..انامنستش اي حاجه تخصها..

ودي حاجه من حاجات كتير كانت بتعملهالي لما تحس اني هنهار ودموعي هتنزل..

ابتسمت بمرار..وسمعت همسها..


ـ والله ياطارق ماخنتك ولا هخون كله بالغصب وبالكره...

روحي وقلبي ملك ليك..ولو خد جسمي..خده غصب عني..

صوته بيضرب في ودني. باسمها.

ـ افتحي ياثريا..

ولسه هتكلم سمعت صوت ساجي بيقوله..

في ايه ياعمي بتدق علي ثريا. دلوقت. 

نامت من بدري من اثر الحبوب..

مينفعش اجده..

مهران بقلق..النور جاطع وخوفت تكون من غير نور..

ساجي..متجلجش انت ماهياشي داريه بحدا..نص ساعه ويشتغل الديزل..

روح انت، وانا هتصرف..

مهران بتساؤل..وينه إلياس ياعارف..؟

عارف بهدوء.بمهمه برا البلد، هيخلص شويه حاجات ياجل سباق الفرسان..

مهران..عال عال..ربنا يحرسكو ويمر السباق علي خير..

ساجي يارب ياعمي..

بعد شويه سمعت صوت تليفوني باسم ساجي..

فتحت بحده..

فاتوسلي اخلص عشان مهران مايشكش في حاجه..

قفلت لي وشه..ورفعت وشي..

لمحت دموعها..

مديت ايدي مسحتها وهي بتسألني..

هتمشي؟

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

بالوكر..

غمضت عيني وهو نايم في حضني زي الطفل الصغير لازم اخلص مهمتي الليله..

ياجل مايتم المراد ونخلص من الشر اللي محاوطنا واطلع لبنتي..

رجعت بيا الذكريات لاول مره شوفته فيها..

كان راسم دور الطيبه ببراعه..سبحان الله بيقلب فعلا الوجوه علي كل شكل ولون..

لومت نفسي وانا عارفه انه جواه طيبه الدنيا بحالها..بس هي الظروف والتربيه..

اه خدعني..وضحي ببنتي..بس هو مجبور

بس مهما عمل..القلب كرهه..

غمضت عيني وانا باكد لنفسي اني هقدر..لازم اخلص الليله..

لازم انتقم لكل اللي اذوني..الياس قالي في برا كتير بيحبوكي..

بس انا مش عاوزه غير بنتي ضي عيوني..

نفسي املي عيني منها..

اتسحبت علي ضوء بسيط بعد مااتأكدت انه عقبه في سابع نومه..مديت ايدي لتليفون اللي الياس عطهولي اكلمه..

رنيت عليه وانا بتسحب..بهدوء مش عارفه ايه مخبيلي..

لازم اوصل..

قربت من الغرفه اللي فيها المسلح اللي انصاب وسمع اسم إلياس..

واتسحبت ودخلت ليه..

مديت ايدي ولسه همد ايدي انزع قناع الاكسجين..

لقيته ورايا بينادي وقع التليفون

وهو بصلي بصه غريبه وبصوت قوي ارتعش له قلبي

صرخ باسمي..

نيساان...

ــــــــــــــــــــــــــــــ

بقصر الجزيره...

كنت في حضنها..تايه زي العاده..

لحد ماسمعت رنت تليفوني 

انفزعت علي صوته اول ماشوفت اسم نيسان وفهمت انها هتنفذ المهمه 

واول مابدأت اتكلم واوصفلها..شفت صبا حطت ايدها علي ودنها.


وتلاه صرخه عقبه باسم نيسان..وعرفت ان انتهي امرها ولازم الحقها..

انقفل الخط والامور اتعقدت اكتر من الاول


رجعت لصبا...

ومدت ايدها علي ودنها..

مديت ايدي أبعد ايديها عن ودنها..

اهدي ياصبا..اهدي وخليكي معايا

جسمها كله كان بيتنفض..ووهي بتمتم بكلام مش مفهوم..

ومن بين كلامها..سمعتها بتقول نيسان..

عرفت انها شافت نيسان تاني في سبتها 

صبا كل اللي بتشوفه للاسف حقايق

شهقت بعد شويه وهي بتبصلي بخوف..

الياس..الحق نيسان..

الياس بصدمه..اهدي ياصبا..شوفتي ايه..اتكلمي...

هزت راسها بفزع وقالت..

مفيش وقت..نيسان انكشفت هيقتلوها...انا شفتها..يالا بينا..ياالياس..الحقها ارجوك..

يعد ماحكتلي اللي حصل انصدمت..

بسرعه لبست هدومي وهي لحقتني..

مش هسيبك..هاجي معاك..

مسحت وشي بايدي بتوتر..وانا بقولها..

ارجعي ياصبا متأذنيش فيكي لازم الحق نيسان

ملهاش ذنب

بكت وهي بتهز راسها..لا مش هسيبك..

غصب عني طرت بالعربيه وسبتها بتصرخ ورايا

مش هينفع اخرجها ولا اعرضها للخطر..

اتصلت بساجي ووتمام..وانا عارف ان الليله مش هتعدي وان اللي جاي احتمال كبير ميكونشي زي ماخططنا

بس كفايه كده علي نيسان

لازم نجمع شملها..

ــــــــــــــــــــــــــ

بالوكر..

ماذا تفعلين نيسان.؟

نيسان بتوتر..لاشئ..

عقبه بصدمه..حقا..

وما هذا...اشار بيديه علي الهاتف بيدها..

من اين لكي بهذا نيسان..

عقبه بحده..انطقي..


(نيسان)

لاول مره محسش بالخوف..بالضعف..معدش في حاجه اخاف عليها بنتي بامان برا..

يبقي ليه الخوف والقلق بكفايه لحد كدا..

مد ايده يمسك ايدي بحده..

اتجمعت فيا قوه عشره معرفش جاتلي منين بس سمعت صوت في ودني بيقولي متخافيش 

احنا جمبك..صوت همس ناعم زي مايكون صوت ست

وزقيته بقوه لدرجه فتح عيونه بصدمه ووقع عالارض..

ولاول مره اكلمه عربي في حياتي..لدرجه انه انصدم.. ووقف الكلام علي لسانه..

خرجت سلاح كنت سرقته منه هو من تحت جلبابي..

وقربت منه..

عاوز تعرف ايه ياعقبه؟

شهق وقالي..بتتكلمي عربي..نيسان من امتا؟

ضحكت بصوتي كله..وانا بقوله.مش لوحدك انت الذكي هنا..

ضاع من عمري كتير وان الاوان يااخلص عليك ياتخلص انت عليا..

بلع ريقه وقالي..نزلي السلاح دا يانيسان المكان كله مسلحين متأذيش نفسك لو سمعو ضرب النار هيقتلوكي..

بصيتله بغل وانا بقوله..يقتلوني..ما يقتلوني وايه المشكله ماانا كدا كدا ميته..

لازم اقتلك واخلص الناس من شرك..

لسه هتكلم لقيته قام انفلع وبمهاره حكم ايده عالسلاح..

فضغط ايدي اللي ماسكه الزناد وانابصرخ فيه..

هقتلك ياعقبه..هقتلك...

وفعلا انضغط الزناد.. وانصدمت لما شقت  الطلقه  صدره..فصرخ اااه..ياغبيه..هيقتلوكي يانيسان...

 لازم تهربي قبل مايكشفوكي.

معرفش ايه اللي حصل بس فجأه..جسمي اترعش وصوت ضرب النار اشتغل في كل مكان..

دموعي نزلت وانا اتاكدت ان خلاص آن اوان الفراق..

سمعته بيهمس وبيشاورلي بايده..

قربت منه وانا برتعش..

همست بضياع..انا ضايعه خلاص

انا مش قصدي اناااا كنت بس..

اتلجلجت معرفتش اتكلم من خوفي ودموعي

أنا مظلومه..كان ايه ذنبي يدخلني جوه دايره بتسحبني أكتر للموجه..

مد ايده وابتسملي وقالي بصوت ضعيف بيخرج بالعافيه

متبكيش، انا كدا كدا كنت هموت، بس عاوزك تعرفي

اني بحبك يانيسان..

بحبك اكتر من روحي

انا عارف اني ظلمتك..بس دا من عشقي المجنون ليكي

ـ لما اتخليت عن بنتنا كنت بحافظ عليكي انتي..خيروني فراق بنتي ولا فراقك..

غصب عني..مقدرتش اختارك..فاخترتها..

شهق ياخد نفس وانا جسمي بيترعش اكتر مبقتش قادره اسيطر عليه، ودموعي نازله..

لو قابلتيها ووصلتيلها قوليلها تسامحني واني عشت عمري كله مستني يرضو عليا والاقيها..

مسك ايدي بايده الغرقانه بدمه..وقربها وباسها..

وخد نفس وكمل..فاكراني بخونك..

وانا والله

عمري ماخنتك يانيسان..ولا واحده قدرت تاخد مكانك..سامحيني مكنش بايدي.ياريت يرجع الزمن وأرجع شاب في الجامعه وانا كنت خدتك وهربت بعيد عن كل الدنيا واكتفيت بيكي،بس دا قدري مكنش منه مهرب..

اسمعيني..

اهربي يانيسان..اهربي ياحبيبتي..

هزيت راسي  وقولت بصدق لاول مره..

لالا..انت هتعيش..وهنقابل ساره سوا..

انا عارفه انك طيب..طيب اوي ياعقبه..

ابتسملي.وهو بيشهق  بقوه..

اسمي أمير..بيقولولي الامير..لاني اسمي أمير

عيطت بقوه اكتر وحسه اني حياتي كلها كدبه حتي اسمه الحقيقي معرفوش

وبقول ليه..ليه..؟

ابتسم وكانه بيودع الدنيا وقالي احضنيني يانيسان..كان نفسي في حضنك من زمان..

خوفت..وقربت منه خدته في حضني..

وبكيت..بقوه..اكبر..


همسلي هو..


متبكيش..خلي روحي تطلع بامان..

دفنته في حضني وأنا بقوله..


انا مكنتش عاوزه اموتك ياامير..

طلع منه اخر كلمه قبل ماجسمه يرتخي..

 ياااهوكان نفسي اسمع اسمي من شفايفك من زمان.. متبكيش، دي موتي يانيسان اللي اتمنيتها من زمان..اموت علي ايدك انتي..

قبل ماصوتي يعلي لمحت ضوء المسلحين من كل مكان..

وصوت في وداني اهربي..معدش وقت 

اجري يانيسان..

سبته من حضني  بعد ماجسمه ارتخي وفارق الحياه.. 

بوسته بوسه طويله.. 

وجريت بالاتجاه اللي شاورلي عليه..

كان ممر طويل..

وياتري هلاقي بعده الامان..

ــــــــــــــــــــــــــــــ

بأرض الغجر..

في ايه يا تمام..؟

تمام بلهفه وسرعه..مفيش يابابا..

مؤيد. بحده..في ايه،قولتلك في ايه؟

حد يفهمني.

تمام بعد انتهي من لبسه وكمم نفسه

سابه ومشي من غير كلام..

مهره بخوف..في ايه ياساجي؟

ايه اللي حصل..؟

(ساجي..)

ساجي..مهره اسمعيني كويس..اوعي تتحركي من مكانك..

مهره بخوف..قلبي مش مطمن قولي ومتخبيش عليا..

ساجي لمؤيد..اللي واقف يبص علي مهره كانه شايفها قدامه..

مهره امانتك..لحد ماارجع..وبص لمهره.وابتسم ومسك ايدها وباسها..دا مؤيد اللي حكتلك عنه..

لو ربنا اراد هتجتمعو الليله  وامك هتاخدك في حضنها زي ماكان نفسك من زمان.. ولو ماأرادش..

حطت ايدها علي بوقي وصرخت في وشي..مش عاوزه غيرك..

قولتلك ميهمنيش غيرك..هترجع ياساجي..

دموعي فرت ومديت ايدي خدتها في حضني

وابتسمت وأنا بقولها..

هرجع يامهره..عشان خاطر عيونك..

بس ادعيلي..

مؤيد..بخوف..قولي انت ياساجي نيسان مالها..

بصتله بهدوء  وركبت عربيته وجريت وراهم

وانا بدعي ربنا يبرد علي قلبي وقلبها

ـــــــــــــــــــــــــ

مهره..

بكيت وانا قلبي مش مطمن..لمحته بيبتسملي ويقولي..انتي شكلها اوي..

مش عارف ازاي تمام ابني الغبي معرفكيش

دانا طول الوقت حاضن صورتها..

ابتسمت وقولتله ابنك دا من يوم ماشوفته وانا مسمياه الغبي

ضحك ضحكه موجوعه..وقالي تعالي احكيلك حكايتي معاه

ابتسمت..ومسكت في ايده الممدوده ليا

وقولتله..يالا..

ــــــــــــــــــــــــــــ

بالقصر..

(ثريا)

مدلي ايده وقالي بخوف لمحته في عيونه من رده فعلي..

يالا ياثريا

هزيت راسي..بدموع..وقولتله مش هينفع

طارق بجنون..ليه؟

انا اقدر احميكي بروحي واطلقك منه..بكيت اكتر واناي ببعد عنه..لسه مأنش الاوان..

 بصلي طارق بصدمه..

ـ عدي السنين دي كلها..ولسه مانش الاوان..

وبوجع كمل..امتي ياثريا هيأون الاوان..انا والله تعبت.تعبت ياثريا..

بدموع كملت..غصب عني..ياطارق..ياريتك خطفتني من زمان..

دموعه نزلت ومد ايده خطفني لحضنه 

ـ كنت جبان..ياريتني خطفتك وهربت..

متسبنيش ياثريا..

 حضنته وبوست راسه..

ياريت ينفع بس لسه الحساب مخلصش...

لسه ياطارق..


كان علي طرف لساني اقوله اخطفني ومترجعنيش هنا تاني..هنا شوك بيمشي في جسمي.

هنا سجن ومهران السجان..

بس خوفت يؤذوني فيه..زي زمان..مهران الدم عنده حلال..

قاتل..افتكرت بنتي واللي حصلها، وافتكرت ظلمي وظلمها وقررت ابقي..

لازم ابقي يااجل ماشوف انتقام ربنا من كل اللي اذونا...

بعدته عن حضني وابتسمت وانا بقوله

لو لينا نصيب هنتجمع من غير ميعاد..

حضني اقوي وقالي..

هفضل العمر كله علي الوعد ياثريا...

مد ايده وخرج من جيبه..تليفون..

بصيتله..ايه دا؟

ابتسم وقالي..

خليه معاكي..عشان اقدر اكلمك عليه..

مش هقدر بعد مالقيتك مسمعش صوتك تاني..

دموعي نزلت..وحسيت ان ظهري اتعري ورجع البرد يهزني بقوه..

لسه هيقرب من الشباك..

جسمي اترعش وصوتي مبقااش طالع..

بس وصله..ندايا..

طااارق..

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

علي فيض الكريم تغوص خطايا

لا عنت قادر عالبعد ولا للقرب تمشي خطايا

هنا بداخل القلب علقم ومرار من كل دنيايا

اين انت.؟ واين أنا؟واين نلتقي ياسعدي وهنايا؟

يامن بلقياه تتفتح زهرتي..ويامن ببعده تنقلب دنيايا

ادعو بقلبا خاشعا..ان تجتمع الدروب ويتحقق منايا....


    الفصل الثالث عشر والرابع عشر من هنا 

   لقراءة جميع فصول الرواية من هنا

تعليقات