رواية غجريه أسرت قلبي الفصل السابع عشر 17 والثامن عشر 18بقلم أسماء السيد


رواية غجريه أسرت قلبي

الفصل السابع عشر 17 والثامن عشر 18

بقلم أسماء السيد

(نصيبك هيصيبك)

(ألياس..)

قمت مفزوع من نومي وانا حاسس اني جسمي متلج.. وهي مش جاري.. 

حلمت حلم وحش،حلم بكاني لدرجه صحيت لقيت دموعي علي وشي..

حلمت بيها هي

ـ  حلمت انها بتبكي وبتصرخ وبتقولي فين فستاني..؟

راح فين فستاني الجديد ياالياس.. 

مش قولتلك حافظ عليه... أنا زعلانه منك..

قربت منها وانا بقولها..مكنش بإيدي..هما اللي خدوه مني..

بكت اكتر وسابتني ومشيت..وهي بتقولي

الفستان دا كان روحي ياألياس..رجعلي روحي..

صوت بكاها كان بيقتلني وانا كل ماقرب منها عشان اخدها في حضني تبعد.. وتبعد.. 

لحد مااختفت.. اختفت وانا صوتي حاسس انو راح من كتر مابنادي عليها.. 

صبااا.. معقول هتفوتني..

صبااا..ارجعيلي..وهجبلك احسن منه..

رجعت بصيتلي

اللي راح مبيتعوضش انا عاوزاه هو..هو وبس..

فوقت ادور عليها.. ملقتهاش جاري.. 

مهتمتش لحاجه غير انها في خطر.. 

اني بردان.. من غيرها..من غيرها لا نوم ولا سهر يحلالي..

في حاجه نقصاني..

ولاول مره احس احساس الفقد.. 

صرخت ببعلو صوتي صبااا.. 

اول ماعيني لمحتها شهقت. وخطفتها في حضني

(صبا..كنتي فين ياصبا) 

ــــــــــــــــــــــــ

صبا

حسيت اني جعانه.. جعانه جدا ودا مش عادتي..اوف من يوم ماعرفته وانا بقيت باكل زي المفجوعه..معرفش من ايه؟

يمكن زي ما مهره بتقوول..يووه ساره..لسه لساني مش متعود..بس هتعلم..

بتقول من كتر الفرحه نفسك مفتوحه..

بس انا بقول من حبي فيه..وانا جاره بنسي الدنيا..

حتي نسيت اني بتخن بسرعه واحتمال من فجعتي ابوظ الدنيا..وابقي تخينه..


بس مهتمتش..  الجوع زي مابيقول كافر وانا جعانه.. 

كان الفجر شقشق والنهار خلاص بيقول انا هطلع

يعني يانايم اصحي وياللي بتسعي علي رزقك قوم صحصح..

الليل امبارح..كان حزين علي ناس وسعيد علي ناس..وطويل بردو علي ناس..

وناس من كتر الانتظار يأسو وملو..بس النهار اهو طلع

ويا حبايب اتلمو..

خرجت البي نداء بطني الجوعانه..

اتنهدت وقربت منه..اي مكان جار الياس بالنسبالي  امان.. مدام معاه وفي حضنه..

من امبارح والخيالات شغلاني بس هو كالعاده مش مخليني اركز..

بس غمضت عيني اسمع..وسمعت اللي هيفيدني معاهم بقوه..

انا كدا كدا..مبخفشي...وكنت هعرف اتعامل معاهم بقوه..بس فجأه قلبي اتوغوش..من حاجه كانت تايهه عن بالي..

هل لو خلفت من ألياس،هعيش معاهم بأمان ومش هيؤذي طفلي..

غمضت عيني ونفضت راسي وانا بقول..

يووه ياصبا مش أوانه..


بوسته بوسه طويله من خده واسحبت بعد مااطمنت انه نايم في سابع نومه..

همستله في ودنه بس مكنش داري..

اتنهدت ولبست وخرجت..

اول مافتحت الباب لمحتهم كلهم قدامي..

بصولي بصدمه وبصيت لهم بحزن مش عشانهم

عشان مهران الصغير كان ضحيه..

ضحيه للعبه وسخه من دريه وجوزها..

جوزها اللي مجنده من سنين لشغل السلاح ومحدش داري ولما لقي الكل انكشف اتفقوا يخلصو منه..

دا اللي اتأكدت منه بوداني..

لما جالي الهاتف وسمعت دريه بتهدد مهران لو عاقبها باللي عملته في ثريا..

هتهدده انه هو اللي قتل مهران..وهتعترف عليه قدام المجلس القبائلي بحاله...

رفعت راسي ولمحت

امه متلحفه بالسواد..وحواليها بقيت الستات.

بس في عيون كانت بتبصلي بحقد

عيون دريه وثناء اخته..الناس دي في ايه ولا في أيه مش عارفه..؟

وقامت مفزوعه، وقربت مني وشدتني من ايدي بقوه..

دريه بحقد..

ليكي عين ياغجريه..ايش البجاحه دي..لفيتي علي ولدي وخربتي داره وخلتيه يطلج بنت عمه.. بس والله في سماه ماهخليكي تتهني بيه..

وابجي جولي دريه جالت..بس نعدي المحنه دي وهتشوفي ياغجريه..

ابتسمت وقربت منها وقولتلها في ودانها..

انتي اصغر من انك تهدديني يادريه..

بلاش انتي عشان لو ظهر المستخبي هيكلوكي بسنانهم..

هتتنتهي انتي واخته اللي قاعده عامله فيها البريئه..

قال بتوتر معرفتش تخفيه مني الكل عارف حكايتي الكل بيقول عني مخاويه وبعرف المداري..وغيرهم قال بقرا الافكار ودا بقي سبب خوف الستات كلها مني..

ماهو كلامهم شبه حقيقي..بس اللي ميعرفوش انه خير مش اذي ابدا

دريه برعشه بكلامها ..بتهدديني ياغجريه..؟

وقتها قربت من ودنها..وقولتلها..

افهميها زي ماانتي عاوزة

وابتسمت وغمزتلها بكلام محدش سمعه غيرنا..

تحبي ابدأ منين..تحويجه ثريا..

ولا قتل مهران الصغير

حسيت برعشه ايدها وجسمها اللي اتنفض..

بس مهتمتش..

قولتلها..سرك لحد دلوقت في بير بس اوعدك قريب هيبقي عالملأ..ومش انا اللي تهدديه..

دا يمشي مع ثناء الغبيه..أوعدك نهايتك تبقي علي ايديا..يااا حماتي..

مشيت شويه..وافتكرت جوعي..

ورجعت..وهي لسه وقفه زي ماهي..متصنمه وايدها بترتعش..


صبا بشماته..

أنا جعانه ياحماتي..

بلعت ريقها وبصتلي شويه.. ونادت بعلو صوتها علي مراجل..

يامراجل..

جت مراجل تجري واول ماشفتني دارت ابتسامتها مني..

بصيتلي مراجل وغمزتلي..وقالتلي ازيك زينه الصبايا كلها..

ابتسمت بهدوء احترام لام مهران الطيبه وابوه الناس دول فعلا ملايكه وسط وحوش

وغمزت لمراجل..وقولتلها..

جعانه يامراجل..

وبعدها قالت دريه بخوف وقهره معرفتش تداريهم...حضري الفطور لستك صبا يامراجل..

جحظت عيون الكل واتسمرو عليها..

وشهقوا كلهم بصوت وكان اقواهم ثناء..

وقتها هي صرخت بقله حيله..

صبا بجت مرت ولدي وخلصنا..ومن اليوم مرت الكبير والكل يحترمها..

الكل شهق مره تانيه وسكتو حسب اوامرها..


وقتها قربت منها..وقلتلها..شاطره ياحماتي..

بس لو عملتي ايه مش هرحممك..بصي واتأملي في الوشوش دي..ان مخليتهم يضربوكي لحد ما تخلصي في إيدهم مبقاش صبا..

وخصوصا..

وسكت شويه..

ثريا..عرفاها..طبعا..

جزت علي سنانها..بقله حيله وغل طالع من عيونها..

بعدين نتفاهم..ياصبا..واللي عاوزاه هنعمله..بس كفايه انهارده كدا.

دورت وشي وانا بقولها..

هصحي الياس..

لقيته في وشي بيصرخ بصوته كله..

صبااا..

رد فعله كان غريب خلي الكل شهق بقوه..

من منظر شيخهم المنتظر..مش دا ألياس اللي يعرفوه..دا إلياس بتاعي انا..

رميته في حضني وكأني الخلاص وترني..ياترا أيه حصل..؟

همس في ودني

صبا..كنتي فين ياصبا..؟

عيون الشر عيون ثناء.. جحظت بقوه..

وقتها ابتسمت وحضنته بقوه  اكتر منه، عاوزه ادخله في ضلوعي.. وانا طايره في السما..

كنت جعانه ياعيون صبا..وقلت ادخل اصحيك نفطر سوا..

شدني للاوضه وقفل بابنا بسرعه

ورماني بقوه عالسرير..

وقالي وهو بيرتمي فوقي..انا مش قولتلك متتحركيش من حضني الا اما افوق

اعمل فيكي ايه..هااا..خليتيني زي المجنون..

اختاري عقاب ياصبا..

لسه هضحك افتكرت ام مهران الحزينه وابوه اللي قاعد ضهره محني..ومكسور  وكانه كبر عمر فوق عمره.. وسكت

الاتنين صعبانين عليا..

مفيش اصعب من فراق الضنا..غصب عني حسيت بغصه في قلبي.

وانا بحط نفسي مكانهم..استغفرت..

وأنا بدعي الدعاء اللي علمتهولي امي..

(الحمدلله الذي عافانا مما ابتلي به كثيرا من خلقه وفضلنا علي جميع خلقه تفضيلا..)

كانت دايما امي تقولنا لما تشوفو حاجه تأذيكم وتخافو  عينيكم تنقلها وتصبحو في نفس الموقف، قولو الدعاء ده..ربنا بعدها ينجيكم..

فوقت علي شفايفه اللي بتتحرك علي خدي.

وهمسه ليا..

حلمت حلم وحش اوي ياصبا..

وحش اوي..

حكالي حلمه.اللي انا نفسي خوفت منه..الفستان وضياعه.. خوفوني..بس مهتمتش ومديتوش أكتر من حقه..

جه الفطار وبقيت زي المفجوعه وهو بيضحك ويأكلني بايده..

بس فجأه افتكرت اللي حصل..

ألياس بقلق..مالك ياصبا؟

في ايه؟

اتنهدت وقولتله..هحكيلك..بس لازم تاخد حذر عشان نعرف نصرف..

أول ماقولتله..انصدم..بعد اللي حصل هو متاكد اني مبكدبش..

بس حضني بقوه وقالي..

صبا..اللي انتي قولتيه أنا عارفه كله.وهانت 

لازم نماشي الموجه..

عاوزك قويه لحد الدفنه والاجراءات وبعد كدا لكل واحد حساب..انتي خطر علي نفسك قبل مني..

اقفي لحد هنا ياصبا..اللي تعرفيه..اوعي تصرحي بيه لحد..فاهمه..

وبعد تحذيرات كتير منه..خرج وسابني..

وانا خرجت أواجه مصيره بقوه..

ـــــــــــــــــــــــــــــ

(ساليـ مهره)


الله ايه الجمال دا..

معقول ياماما انتي غنيه اوي كدا..

ماما مادام انتي غنيه ماليش دعوه عاوزاكي تقدميلي في الفقره المسرحيه..

عاوزه امارس مهنتي بحرفيه..وربنا يعيني بقي علي اللي هيعمله فيا ساجي..

ماما..

(نيسان..)

ضحكت علي جنانها..والمهنه اللي اخترتها..

ال يعني شيخ شيوخ القبايل هيرضي..

يالا الله يرحمها..

الصداع هيفرتك دماغي والرعشه مسكاني بس بحاول..لحد دلوقتي بقيت واخده شريط مسكن كامل ومفيش فايده..في حاجه غلط..

كنت عاوزه اشرب شاي..وطلبته بس طعمه مش شكل اللي كنت بشربه في الخندق..

قرفت منه ورميته..

من اول ماوصلنا وساره مذهوله من كل اللي حواليها..قلبي بيتقطع وانا كل كلمه منها بتقطع فيا من جوا..

اني مخترتش اب صالح ليها..

عقبه كان طيب..بس مكنش صالح لا ليا 

ولا لغيري..مكنش ينفع يكون اب..

كان بايدي اختار اب افضل وتعيش بنتي حياه افضل بدل ماكانت غازيه في الموالد.. لا وكل تفكيرها ازاي تنمي قدراتها في الرقص.

بدل ماتطلع مهندسه ولا دكتوره وتكمل تعليمها..

الحمل تقيل اوي عليا..وصوت ضحكها وفرحتها وهي بتقولي 

اوعي تفهميني صح ياماما..دي فرقه استعراض مسرحيه..

ضحكت وحضنتها فارتمت في حضني..

وهي بتقولي..احضنيني أوي ياماما..

مش عارفه مين محتاج حضن التاني..هي ولا انا..

مش قادره امنع دموعي ولا حزني..

مفيش اصعب من انك تحس احساس الندم

الندم علي كل حاجه..فتبقي لاقادر ترجع اللي راح ولا قادر تتقبل اللي جاي..

حطيت ايدي علي وشي وبكيت.

بكيت من كل الدنيا ومن تعبي وروحي الموجوعه..

جسمي بيرتعش بيطالب بحاجه مش عرفاها..


ساره بخضه..مالك يا ماما بتعيطي ليه؟

وقتها سمعت صوته وهو بيقولها..سيبني مع ماما ياساره..


مكنش عندي طاقه أزعقله ازاي يخش علي انا وبنتي كدا..انا مخنوقه وتعبانه جدا..

الدنيا واقفه حواليا..وقفه علي موت عقبه بين ايديا واحساسي بالذنب ماليني ويمكن هيموتني..

وغصب عني بلوم نفسي..

هو حبني زي ماقال.. وانا طول الوقت كنت كارهه..حاقده..معقول لو كنت اديتله فرصه كان هيتغير..زي ماكان بيقولي.ولا انا خلاص اتجننت وبقيت شايفه الصح غلط والغلط صح..

الف سؤال وسؤال في بالي..

ليه مش فرحانه..بحريتي..وليه حاسه اني زاهده الدنيا..

مفوقتش غير علي قفله الباب وايد مؤيد القويه

بتشدني من ايدي..

خدني علي خوانه..وشدني قوي لحضنه..

مؤيد بحده..

ابكي يانيسان..ابكي عشان تخلصي كل دموعك هنا..عشان مش هسمحلك..

كفايه لحد كدا..

عارف بتفكري في ايه؟

موجوعه وندمانه؟

ومن وسط دا كله..حاسه اني مستهلش السماح..صح.كدا؟

بكيت بقوه..وانا بقوله.. مش كدا.. 

مش كدا ابدا يامؤيد.. 

انا تعبانه..تعبانه يامؤيد دماغي هتنفجر..

تعبانه اوي..

اتصنم وقالي..

مالك يانيسان..فيكي ايه ياحبيبتي؟

روحي راحت وانا حاسه ان فعلا فيا حاجه غلط..

وجع راسي كان قوي ودلوقتي بقي اقووي..

تعبانه..

جسمي اتشنج وبقيت بترعش بقوه..

صوت صرخته باسمي كانت وصلالي..

بس مدرتش ايه حصل غير اني روحت في دنيا تانيه..

دنيا اتمنيت مفوقش منها تاني..وارتاااح..

ــــــــــــــــــــــــــــــ

طارق..

طمني يادكتور في ايه؟

الطبيب..للاسف التحليل طلع مجموعه من اعشاب بيستخدموها بتوع العطاره عشان يقتلو المريض بالبطئ..

احنا عملنا اللي علينا وياجل الحظ مكنتش المواد دي لسه قدرت تسيطر علي جسمها كله..

دي تحويجه بيعملوها اسمها تحويجه الموت..ودي جريمه يابشمهندس..ولولا انك حكتلي كنت بنفسي بلغت البوليس..

دلوقت مفيش في ايدنا حاجه غير الدعا ليها وياعالم هتفوق امتا..

عن اذنك..

اول ماسمعت الكلام دا حسيت بنار في قلبي..

معقول..وصلت بيهم الحال للقتل..

معقول اخسرها في لحظها..معقول..

اوقات بيقف الواحد عاجز..لا قادر يصرخ ولا يبكي..مستسلم للامر الواقع..

بس افتكرت في الوقت دا قاسم..ومكالمه صبا الصبح ليا..

ان علاجها بالرقيه الشرعيه والقرآن ومع الوقت جسمها هيتقبل وهتفوق..

ومن وسط يأسي دايما بيطلع امل جديد..

وانا واثق ان ربنا مش هيأذيني فيها..

مش بعد دا كله...

اتنهد واستغفرت..وأنا لسان حالي..

مش لوم ولا اعتراض يارب..بس يارب ارحم حالي..

اتصلت بقاسم اللي رحب وقالي هيقوم باللازم..وهيبدأ بالعلاج من انهارده..

اتنهدت وقفلت تليفوني..

بس فوقت علي صرخه مؤيد وهو داخل من الاستقبال علي ايده، ست ووراها بنت بتبكي..

ومحتجتش وقت اكيد دي نيسان..


طارق بلهفه.

في ايه يامؤيد..؟

مؤيد بحزن وصوت مخنوق..

ـ نيسان ياطارق..مش عارف فيها ايه.؟

جه الترولي وخدوها الدكاتره منه..ووقفنا تاني نفس الوقفه..

القدر بيعاند..معانا..بس برضو لسه في امل..

اكيد في امل..

ضحكت بسخريه من حالنا..وبدل ماكانت سوزان بتبكي لحالها علي ثريا..

دلوقتي بقت سوزان وفي حضنها ساره 

مؤيد بحزن وهو بيدعك وشه..يارب مايكون اللي في بالي صح ياطارق..

طارق بانتباه..أيه اللي في بالك يامؤيد؟

انت شاكك في ايه؟

مؤيد بتوتر..مش عارف بس وضعها وتعبها ده فكروني بحالي زمان..فاكر..

طارق بصدمه..الله لا يعودها ايام..بس متفولش 

عليها..

ومنين هيجي لنيسان المخدرات..طب انت كنت بتتعاطي وضارب الدنيا جزمه..

مؤيد..كنت يائس وتعبان ولولاك ولولا عمي جاري كنت انتهيت من زمان..

لولاك اهتميت بابني بعد مالوسخه امه رمته..كنت انتهيت وحياتي انتهت..

خايف ياطارق..خايف اوي..نيسان مش هتستحمل وهتروح مني بعد مالقيتها..

طارق بابتسامه..هتبقي كويسه صدقني..ان شاءالله هتنكشع الغمه ونعيش كلنا بسعاده..

مؤيد بأمل..يارب ياطارق..يارب

خرج الطبيب وهو بيتنهد بأسف..

ـ قرب مؤيد بسرعه..مالها يادكتور..في ايه؟

الطبيب باسف شد مؤيد وروحت وراه.. المؤشرات بتقول انها بتتعاطي مخدرات ودا حصل من نقص الجرعه..

وقتها لولا ايدي اللي سندت مؤيد كان اترمي من الصدمه..واللي خاف منه لقاه..بس انا دماغي راحت لسنين ورا..معقول اللي كان السبب في تعاطي مؤيد..يكون هو اللي عمل كدا في نيسان..

بس ساعتها قلت مش وقته الكلام دا..

وقع المفاجأه علينا كلنا..كان قووي..

قووي لدرجه متخيلنهاش..نيسان ومخدرات..

مؤيد..انت بتقول ايه يادكتور..؟

انت متأكد..

وقتها اتنهد الطبيب..التحاليل اللي عملناها هتبين كل حاجه وهنعرف نوع المخدر بالظبط..

ولحد ما تطلع التحاليل احنا حقناها بمجموعه كبيره من المسكنات..وهتفوق..

وتقدرو تدخلولها..

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بعد اسبوع..

ألياس..

الدنيا دي ملهاش امان..غداره..النهارده ليك و بكره عليك..

بتعليك وتنزلك..والجدع اللي يقوم ويقف..

الجدع اللي يكون قلبه قوي ويتحمل..

كام واحد مر بظروف صعبه تهد جبال وبردو لسه معافر ومكمل..

وكام واحد وقع وانهار ومقدرش يتحمل..

اهي دي الدنيا..

ناس رايحه وناس جايه..

نقابل ناس ونودع ناس..

ناس مولوده وناس مفقوده..بس ياريتنا بنتعظ..


يمكن موت مهران وكسره الكبار وتفاصيلهم الملعونه كانت صدمه ليا..

بس كانت دفعه ان ينكشع الظلم ويبدأ عهد جديد ونضيف..يملي الحب المكان ونعيش في سلام والمزرعه السعيده اللي عملها الراوي..تبقي مزارع كتير يملاها الحب ونعيش وسط الصحرا بأمان..

اللي زرعوه الشياطين زمان بيحصدوه دلوقت..

مهران مات بتحويجه تشبه التحويجه بتاع ثريا..محدش قدر يلحقه..وراح فيها..

انفتح تحقيق بموته..ولحد الان مقدرناش نوصل للي عملها..بس احنا عارفين..


وللاسف..دي نهايه الفسق والخداع..واللي يمشي ورا دماغ حيه..بتبخ سمها هنا وهنا..

دي امي..أمي اللي طلعت شريك اساسي لكل أفعال مهران ابويا..

مهران اللي قرر يهدي اللعب لحين ميسره..

وادينا مهودينه..

الايام دي تقيله والمواجهات كتير..

بس وقوف الحبايب جاري كان هو السهل الصعب..

وجودها جمبي وقوتها هي كانت بتقويني انا..

وفعلا آمنت وصدقت...

ان ربنا بيخلقلنا ناس علي مقاساتنا يشبهونا ونشبههم..يبقوا قوه ودعم..

وساعات ربنا.بيبتلينا بناس تحط مننا ومن كرامتنا ونفسنا ودا بقي اكبر هم..والحمدلله اننا مش منهم..

دخلت الغرفه وعيني وقعت عليها بتغني قصاد المرايه..

أغنيتها اللي دايما تغنيها..أد ايه انا بقيت فخور اني اتجوزت غجريه..

زمان لما كنا نسمع اسم الغجر كان كله بيتأفف ويستخبي وانا واحد منهم..

لو كانو قالولي زمان هتقع ياشيخ في عشق الغجريه..مكنتش صدقت 

وقفت قصادها وقلعت عمامتي اللي لبستهالي بايديها..

من يوم مادخلت حياتي وكل تفصيله فيا ليها ذكري منها..

غمزتلي..

مالك ياشيخي..؟

دي صبا من ساعات المجلس ماقرر ينحي مهران ابويا عن دور الشيخ الكبير ورشحوني انا..وهي بتقولي ياشيخي...

الحمل تقيل جدا..والجدل كتير...قرار تخالط الانساب اللي عرضه عمي الشيخ سمعان..لاقي مؤيدين ومعارضين..بس المؤيدين كانو اكتر وكانهم مصدقوا..كان نفسي عمي سمعان ياخد المشيخه مني..بس بعد اللي جرا..زهد وبعد وقال يكفيني لحد كدا..بس بردو واقف في ظهري..

وقفت وسحبتني من ايدي..

وقعدت وقعدتني جارها..

رميت نفسي علي صدرها

ـ تعبان ياصبا..وهدوء ابويا ودريه..قلقني خايف يكون بيحضر لمصيبه تانيه..

ابتسمت ومدت ايدها تملس علي شعري..

متقلقش كله هيبقي تحت السيطره..

وخلينا ننتهز فتره هدوءهم دي شويه..حاليا مش هيعملو حاجه..خلينا نزرع في القبايل والشباب الحب والحكمه وننشر العقل..

وخصوصا مع السباق..

حبيبي هيشارك وهيبقي بطل الابطال..

ضحكت وارتميت اكتر في حضنها..

عندك حق ياعيون ألياس..

بس اوعي تكوني مخبيه عني حاجه..سكوتك انتي نفسه مش مطمني ياصبا..

صبا ببراءه..انا..تعرف عني كدا..وبعدين سيبك مني..جهز حالك للمجلس 

يالا..يالا شيخ الياس..

ضحكت..

انا مش عارف مبسوطه ليه بالمشيخه دي..

ابتسمت..وقربت مني..

عشان عارفه انك احق واحد بيها..هتحكم بالعدل وهتقضي عالفساد..هتنصر الضعيف وينتهي عهد الذئاب اللي ضيعونا وضيعوا الاف الشباب.. آن الاوان ترجع الصحرا نضيفه لسابق عهدها..

نفسي نتحد مع الراوي ونعمل مزرعه سعيده  زيه..

انا فخوره وفرحانه بيك يااحلي الياس في الدنيا..

ألياس بانتباه..مقولتليش ياصبا..انتي تعرفي الراوي منين..؟

صبا بابتسامه..ياااه دي قصه طويله..بس تقدر تقول اني شوفته مره في خيالاتي..وروحتله برجلي..

ألياس بصدمه..ازاي؟

صبا..هحكيلك بعدين..يالا بقي عشان تغير وتخرج للمجلس..

طب بعد كلامها دا ايه؟ بس.. اتنهدت وانا بقولها..هتحكي الليله ياصبا..مش هسيبك..

غمزتلي..حكاوي ولا افعال.

الياس بصدمه..بقيتي قليله الادب اوي ياصبا..

صبا براءه...عاوزين نونو صغير ياألياس..

بعد ماخرجت ضحكتي من جرأتها مجلجله..

بقيت زي الاله..في ايديها..لبستني هي وبخرتني كمان لحد مااتخنقت..

ـ الياس وهو بيكح من الدخان..

ابعدي ياصبا البخور دا..انا اتخنقت..يا حبيبتي

ـ صبا بحماس..لا ببخرك من عين دريه وثناء..

الياس بضحك..مجنونه والله..

ال يعني بيقدرو يقربو مني وانتي جاري

انتي عملالهم قلق ياصبا..

اوعي ياقلب ألياس.

صبا..استني يالياس..اوف..

ــــــــــــــــــــــــــ

ساجي..

دفنا مهران الصغير وعدنا وفاجأني تمام باللي حصل لنيسان..

كلمتها واول ماقولت الو

بكت..

وسمعت همسها.

تعالالي ياساجي..

مخلتهاش تكمل..قفلت ولبيت الندا واهو عالحال دا بقالنا اسبوع..

متعذبين بين ثريا ونيسان..

ثريا اللي في دنيا تانيه..وعلي جلسات العلاج القرآني بتستجيب ببطء..

ونيسان اللي اتحولت للمصحه تتعالج من المخدرات اللي كان بيعطيهالها عقبه في المشروبات من غير ماتحس..أو الله أعلم زي مابيقول طارق..

الايام والمواقف بتمر تقيله..بس مسيرها هتمر..

علي باب حجره المصحه..

كنا واقفين سامعين بكي نيسان العالي عاوزه المخدر..

ومؤيد اللي مش بيفارقها واصر يكون معاها..

وهي بتبكي بقوه علي بكاها..

مهره.. متبكيش والله هتبقي كويسه..اهدي بقي..

بصتلي بقهره..هتبقي كويسه..تفتكر.. انت مش شايف حالتها عامله ازاي؟

قربتها لحضني وانا بقولها..

ايام صعبه وهتمر..لازم ندوق الوحش عشان نعرف قيمه الحلو..

ويمكن دا حصل عشان تفوق من دايره الندم وتعرف انه كان يستحق تموت علي ايده وان لو كان حبها فعلا مكنش اذاها بالطريقه دي..

ابتسمي واعرفي ان دايما..

الخير يكمن في الشر..

بس احنا نحمد ربنا..

حسيت بالرضا علي وشها وابتسامتها وهي بتقول..

عندك حق..

ابتسمت..وبوستها..

ايوا كدا ابتسمي..ابتسامتك دي بتحلي الدنيا..

هتعدي..وهترجع احسن من الاول..صدقيني

ربنا مبيجبش حاجه وحشه..

ـ يارب

ـــــــــــــــــــــــــــ

تمام..

ايوا زعيم..

الزناتي بهدوء..اقعدي ياولدي..عاوز اتحددت معاك شويه..

تمام بهدوء..اتفضل يازعيم..

الزناتي..عاوز ايه من سبأ ياتمام..؟

تمام بصدمه..وترته بس كمل بقوه..

بحبها وهتجوزها ومفيش قوه في الدنيا هتبعدني عنها..

وبأنفاس متوتره وملهوفه دخلت سبأ..

الزناتي..تعالي ياسبأ.

تمام بانتباه..في ايه بس يازعيم..

الزعيم بهدوء..انا اللي بعتلها..عشان أكلمكو انتو الاتنين..لان شغل الجنان اللي حصل وضربك لسلام مكنش يصح ياتمام..

واهو راقد مربط ايد ورجل..

سبأ بغيظ..ماهو هو اللي بيمد يده عليا يازعيم..و..

تمام بحده وهو بيبصلها..اخرسي ياسبأ...

انا هكلم 

بص يازعيم..اللي هيقرب من سبأ هفرمه..وشغل بقي موهوبه ومش موهوبه دا ميكلش دماغي..

انا مستعد احارب الدنيا عشانها 

الزناتي..بهدوء..وانتي ياسبأ..عاوزه تمام..؟

سبأ بلهفه..هزت راسها زي الهبله..ااه موافقه وعاوزه اتجوزه مليش فيه..

ضربها تمام علي راسها..اعقلي ياسفله..

الزناتي بضحك..عليهم..وانا مش هكسر بخاطركو 

أنا هحاول اقنع ابوكي ياسبأ وربنا يعيني بقي..

سبأ بفرحه..هيييه ايوا كدا..

الزناتي..قومو انكشحو من هنا..يالا برا..مفيش منكو فايده..

(تمام)

خرجت المجنونه تجري زي الهبله والستات بيبصو عليها..

سحبتها من ايدها وخدتها ناحيه الينبوع شاهد علي ضحكنا وبكانا..

مهمتي لسه مانتهتش وخايف فعلا يأذوني فيها..

رغم اني عارف انها بميت راجل بس بردو..

لازم أتكلم معاها..بس فرحتها وغناها..خلوني أنسي..

انسي نفسي وانا بتجنن معاها..وفجأه صوت ابويا اتردد في ودني وهو بيقول..

ياريت يرجع بيا العمر وانا كنت خليتها جاري العمر كله في دموعي وحزني ووقت ضيقتي قبل فرحي وهنايا..

وقررت منكدتش علي نفسي..

ماهو نصيبك.. هيصيبك..

لو في قعر البحر هيصيبك..

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نصيبك هيصيبك.

لو في قعر البحر هيصيبك..

لو في قلوع مشيده هيجيبك..

علي ايه نحزن ونقتل فرحتنا..

علي ايه نقلق ونتوتر....

علي ايه نعاند ونكابر..بس سيبها عالله 

وهو رب  المستضعفين، وهو ليك جابر..

خليك من وسط المجنونين عاقل..

ابدأ بنفسك..بروحك..وقول يارب..

انت علي الاقوي مننا  يارب قادر..

ساير الموجه،وارضي بالموجود..

مسيرها تتعدل..ياسيدي والجوده بالموجود..

واعرف ان مهما عافرت وشقيت وتعبت..

ربك موجود..علي قد تعبك هتاخد.

وعلي قدر طيبتك هتنول..

💖💖💖💖💖

١٨

غجريه اسرت قلبي 

أسما السيد❤️👈👈👈لايك  كتييير وتعليقات كتييير👍

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

بسم الله الرحمن الرحيم 


(لا تنهزم)


بعد شهر.. 

في فيلا طارق..

فيلا بناها وحلف مايسكنها الا وهي جاره..حلم حلموه سوا زمان..وفي كل ركن كانت ليها بصمه..

زمان لما كانو بيحلمو ببيت كبير وعيال كتير

بيت وصفته هي زمان وكان دايما يقولها اوعدك..اعملك قصر احسن من قصر النوارس..

مرت سنين وبقي معاه فلوس..

وفعلا عملها بيت احلي من القصر..بس كان خالي

لا هي فيه ولا عيالهم سكنوهم..

بناه وقفله واكتفي بشقه صغيره جنب شركته 

لحد مارجعت تاني..لحياته صحيح رجعت جسم من غير حياه..

بس كفايه حسها في الدنيا..

رجع فتحه وجدده من تاني وفي كل ركن فيه..كتب اسمها بالهيروغلفيه 

ثريااا..

بعد ماقعدتها في المستشفي مبقاش ليها لازمه

اصر ياخدها علي بيته ومعاها الممرضه

وجهزلها الغرفه كانها في مستشفي 

خصوصا انها  بتستجيب لكلامه وصوته.. 

وسمعاه بس لسه غايبه عن الوعي..

اااه قويه خرجها من قلبه.. 

وبعيون مليانه دموع وروح ميته،ونفس تعبانه من كتر كبتها للدموع..دموع راجل هزه الشوق ووجعه

راجل مش موجود ان كان هو ولا صاحبه..

مش كل الرجاله مخلصين ولا كل الستات بتعرف تحافظ عالوعد..

بس اللي بيوصل لمرحله اقوي من الحب والعشق..دا بيبقي مش قادر يشوف ولا بتعايش مع حد غير حبيبه

اهو ده حال طارق وثريا..

قرب منها وقعدت جارها علي طرف السرير

ماسك بايده قسيمه طلاقها اللي جبهاله بنفسه الياس  وصبا، اخيرا بعد شهر كامل من رقدتها ولولا خوف مهران من الياس اللي خد المشيخه بالقوه من ابوه مكنش طلقها

ابتسم بحزن وتهكم 

ـ وهو كان اصلا اتجوزها..

الجواز اساسه الرضا والقبول هي كانت كارهه حاقده..محبتوش..

ياريت..

كلمه علي لسان كتير بس للاسف ياريت لا بترجع اللي راح ولا بتوقف القدر

كان قدر ومكتوب اللي شافوه..واللي عاشوه

بهمس وابتسامه مرتاحه مبسوطه يكفي انها قصاده وانها حره..هتفوقي ياثريا..

هتفوقي انا واثق..مضيعيش اللي باقي في دنيا تانيه ياثريا..ارجوكي..

(طارق)

مديت ايدي احسس علي وشها..وافتكرت وعدي لنفسي..اني مش هغضب ربنا تاني فيها..

حتي لمسه ايدي ليها بطلتها..

عاوز ارضي ربنا فيها عشان يراضيني بيها..اتنهدت وانا بقولها..

ـ طارق بسعاده وهو بيحكيلها اللي حصل زي العاده...انهارده فاجئني الياس وصبا..بمجيتهم..

عارفه..

ألياس بقي شيخ قبيله النوارس ياثريا وانكشع عهد مهران بس لسه خطره دايم..بس اكيد شبابنا من خطره واخدين حظرهم..ماهو تربيتك ياأحلي ثريا..

وبابتسامه اكتر..

اهو ياستي شوفتي حلمك اتحقق ازاي.؟

فاكره زمان..كنتي دايما تقولي ايه؟

نفسي يجي اليوم ويحكم الغجر والنوارس ويتحدو مع بعض..ساعتها هيبقو قوه تهد الدنيا..

اهو ياستي جه اليوم دا..واهو الياس النوارس اتحدي الكل وخد صبا الغجريه..

اثبت للكل انه تربيتك ياثريا..ماهو لو كان اتربي علي ايدهم كان هيطلع زيهم حاقد علي كل الدنيا..

اد ايه بفرح لما بشوف حبهم ليكي..تعرفي اني بغير عليكي منهم..بس في حته جوايا 

فخوره بيكي ياثريا..

فخوره انك قدرتي تربي راجلين عالحب وتنزعي من قلبهم الحقد والغيره بتاع اهاليهم وفخور انك ربيتي صبيه عنيده..وراسها دايما مرفوعه وبتفتخر بيكي وبعشقك ليا ياثريا..

وبغصه كمل..

تعرفي..

كان نفسي أجيب منك ولاد وبنات كتير..

يقولو ولاد الشيخه ثريا اللي اتحدت الدنيا وخدت الغجري الراحله.. 

فوقي ياثريا..

فوقي حققيلي املي ومتبعديش..

يمكن منجبش ولاد بس عاوزك جاري في كل مكان..

قربت منها وغصب عني قربت، ومسكت ايدها وبوستها..

وانا بدعي ان ربنا يسامحني ويغفرلي 

اتنهدت وبعدت وانا بدعي..

سامحني يارب..

سامحني مش بايديا..

بوستها بوسه طويله..وكالعاده ايدها كلبشت في ايدي..

ابتسمت..وبوستها تاني وتالث..

عارف ياحبيبتي انك سمعاني..

عارفه سايب قاسم مع صبا..بتقول انها هتعملك وصفه سحريه..

وانا عندي امل ياثريا..

تعرفي ان قاسم مبهور جدا بعلم صبا..وبيقول انها قنبله ذريه.

قعدت وسرحت احكيلها اللي حصل من ساعه مطبو عليا..

وانا عارف انهم واقفين قصاد بابها كلهم بره عاوزين يدخلولها..

ضحكت علي صوتهم وعلي كلامهم ليا..

اطلع ياطارق عاوزين ندخل لثريا..

ومفيش فايده خرجت.. بس بعينهم يشوفوكي ياثريا..

ـــــــــــــــ

ألياس بلهفه.. ها ياطارق..هي كويسه..؟

انا عاوز ادخلها..انت دخلت وقلت عدولي ليه؟

ساجي..وانا كمان ياطارق مش معقول كدا يااخي عاوز اشوفها كل مااقولك تقول لا..

طارق بغيره..قولت لا..تدخلو ازاي وهي كدا..؟

الياس بغيظ..كدا ازاي.؟علي فكره بقي لولا اني محترمك كنت دخلت غصب عنك..

انت مش عارف ان محدش يقدر يمنعنا عن ثريا..؟

طارق بتحدي..ألياس نظام المشيخه دا مايكولش معايا..قولت لا يعني لا..

وبعدين اوعي كدا..فين صبا..؟

الياس بغيره..مع الشيخ قاسم تحت..معرفش بيعملو خلطه ايه؟

وبعدين مالك ومالها...؟

طارق بابتسامه..ابدا..مسمعتش كلامك عن ثريا يعني..

جز الياس علي سنانه وهو فاهم قاصده ايه..

وسكت..

طارق لساجي..وساره فين؟

ابتسم ساجي ابتسامه صفره متغاظه..

وقال.. جارهم تحت..ومش عاوزه تكلمني مخصماني..

وقتها جز سامر اللي واقف هو كمان علي اخره وقال..

متكلمشي كدا علي اختي ياساجي..انت فاهم.؟

قبل مايتكلم ساجي، كان ماسك الياس  سامر من رقابته وبغل..

تعالالي بقي هنا بمناسبه اختي ده...

انت ازاي ياجدع انت تحضن مراتي...

هاا.هو انا مش محظرك قبل كدا لما اتهببت جيت لنا الوادي..هااا..

سامر بتأفف..يابني ادم دي اختي...اختي..

راضعين علي بعض..

الياس بغيره..طب ايه رأيك بقي لو ماحترمتش نفسك ياسامر، لكون ساكك علي جوازه اختي منك..

اختي هااا..اللي انت السبب في شيلانها مادتين بحالهم بسبب ضربك للمعيد بتاعها..

سامر بحده وغضب..كنت عاوزني اسيب الوسخ دا يعاكسها قدامي..واسكت..ماتسقط..انا اساسا كدا كدا..مش عاوزها الكليه دي وثريا السبب..

لسه الياس هيتكلم..

حط طارق ايده علي راسه بتعب منهم..

ومن خناقهم اللي من امبارح ماانتهاش

كله ماسك في كله زي التيران..

وادي نتيجه تخالط الانساب الغجر غيرتهم نار بتحرق

والشيوخ بيعشقو لدرجه الهياام...

طارق..اااه يادماغي منكو لله..ياريتني مااتنيلت وقولتلمو تقعدو هنا..

كان يوم اسود ومهبب..انتو ايه مبتبطلوش..

انا تعبت من خناقكم..زهقت والله..

نازل عالسلم..قابله تمام..

تمام بمكر وشماته...

مالك يابوس فيكي بس..؟

طارق بغيظ وهو بيزقه ناحيتهم..

غور يازفت من وشي انت شرفت انت كمان..كملت..

تمام..باستنكار..ماله دا،هو كله كدا مش طايقيني ليه.؟

حتي ابويا طردني..

شده ساجي بسرعه وقاله..اهلا حبيبي..ازيك ياتمام..؟

تمام باستغراب..ايه الحب اللي نزل عليافجاه دا..؟

بقولك ياساجي انا جاي بس يومين..خليني اقضيهم علي خير بدل مامؤيد يطردني..انا مصدقت باله راق شويه برجعه نيسان البيت..

ساجي بهدوء..هو طلب بسيط بس...لاغيني والاغيك..ماانا لسه ظارفك خدمه في ارض الغجر..

بعد ماالزناتي منعك تشوف سبأ..

تمام بانتباه..ااه صح..ماتمم جميلك بقي وتكلم الزناتي نكتب الكتاب الله لا يسيئك..لسه هستني

لحد ماام المهمه دي تخلص..

الياس بانتباه صحيح...وبعدين يا تمام مفيش جديد..

تمام بلمعه في عينه..بس لمعه حزن..للاسف في..ياالياس..؟

واللي شك فيه طارق كان في محله..

اللي اذي ابويا زمان..كان السبب ورا اذيه نيسان..

الياس وساجي بلهفه..تقصد..؟.

تمام بحزن..للاسف..أمي شريكه لمهران وعقبه..

وهي السبب في اذيه نيسان.. كمان..

بس ازاي..دا اللي هنعرفه لما ينقبض عليها..

المعلومات بتقول انهم بيخططوا لشحنه تانيه اخر الشهر..

ووو...

الياس..وي ايه ياتمام انطق..

لسه هيتكلم..

كانت طالعه صبا بكل ثقه جار قاسم..المبهور بعلم صبا..

صبا بثقه..وان ابوك الشيخ مهران ياالياس متجوز ام تمام  من زمان مش كده..

زماان اوي..

وهمت ابوك بجوازها من رجل أعمال وبعدين طلقها ورجعت هنا.. واتجوزت مهران..

الياس بصدمه..انتي بتقولي ايه ياصبا..انتي جبتي الكلام دا منين..؟

وقتها هز قاسم راسه بعجب وفي نفسه...البنت عندها قدره عجيبه سبحان الله..

صبا..بهدوء رغم عيون الكل عليها..لسه هتتكلم قاطعها تمام..

تعالو نقعد يالياس..ااان الاوان تظهر الحقيقه..

الياس زي المغيب قعد وقعدو كلهم في الهوول الكبير في الدور اللي فيه ثريا..وانضم ليهم طارق وساره وسوزان..

تمام..بص يالياس...بصو كلكو..

من زمان الشرطه كانت شاكه في اللي بيحصل بوكر التعابين، بس ولا مره حد فكر منهم يقتحمو وكانو بيقولو مدام محدش اشتكي يبقي تمام..

لحد من سنتين كنت لسه منقول جديد..بعد ماكنت بدور علي نيسان في كل حته..

ومن وسط التحريات كان الوادي..وقتها طلبت طلب نقل واتنقلت..

في الوقت دا اقتحمت صبيه غجريه مكتب الظابط.. 

استغربت هدوء الظابط وترحيبه بيها بس مهتمتش الا باللي قالته.. 

في الوقت دا كانت البلاغات كترت والكل بدا يشك في المكان دا..

بكل قوه اقتحمت البنت المكتب واتكلمت بكل جرأه وللعجب الكل اتاثر بكلامها وكانه سحر..

وحكتلنا علي اللي شافته جوه الوكر..

وبرده جراه البنت مكنتش عاديه..جرأه بتقول انا واثقه..

لسه هيكمل..كان الياس بعد عن صبا اللي مستخبيه 

في حضنه..والخيوط بدأت تتجمع قدامه..

وقال بصدمه..انتي؟

انتي رحتي الوكر قبل كده.؟انتي..اللي..

سكت وهي بتمارس سحرها عليه كالعاده..

صبا..

بصيتله ببراءه ووداعه عارفهم هو..بتضحك عليها بيه دايما..

جز علي سنانه وانتبه لتمام اللي بيكمل..

وقتها وصفتلي مواصفات الحوريه الحزينه زي مامسمياها..واتأكدت انها هي..نيسان.

ووقتها  اجتمعنا مع الزناتي وواتفقنا كلنا نقضي علي القرف اللي مالي الوكر بعد مااتأكدنا ميه بالميه.. 

وعلي فكره كنا عارفين انه مهران من الاول.. 

كل الدلايل بتقول هو.. 

بس كان اتفاقنا ان صبا تبعد تماما عن شغل الرجال..

بس كالعاده..هي وتبعد..هيهات..

بل بالعكس كانت عامله عصابه هي وسبأ وسامر وساره وزهري..

وللامانه فادونا كتير باكتشافاتهم..

وبعدها قابلتك في نادي الفرسان واتعرفت عليك انت والياس  ودا طبعا كان ضمن خطه مننا انكو تتعاملو معانا لانكو  لوحدكو.. قوه..

في الوقت اللي كنت بدربكو فيه

وبنخطط سوا..

كانت صبا شغاله معانا علي القضيه.. 

ولعلمكو  اللي متعرفيهوش ان الكل في القطاع بيحترم صبا وبيعملولها حساب لان صبا محاميه مشهوره اوي..

لسه هيكمل شهقت صبا بقوه والياس بيسحبها من وسطهم وهو بيقولها بغيظ..

تعالي يامصيبه حياتي..عاوز اعرف منك انتي..

هوريك ياصبا..

ساجي بصدمه..منك لله ياتمام الله يرحمك ياصبا..

سامر..بصعبنه..اختي حبيبتي..

وقتها انفجر الكل من الضحك..وكمل تمام الحكايه اللي كلكو عارفينها..

وفي الاوضه اللي نامو فيها امبارح حدفها عالسرير..بغيظ منها..

وقرب منها وهو بيشمر دراعاته

كنتي هتقوليلي امتا ياهانم...هااا..؟

مخبيه ايه عني تاني..

صبا بخوف مدت ايدها لبطنهاتحمي طفلها....انت بتزقني ليه كدا يالياس..؟

النونو ينزل ياجدع..اف منك..

الياس بصدمه وضحكه بيخبيها بالعافيه..وذكري فرحتها  وفرحته بالحمل  رجع افتكرها..

flash back..

من اسبوعين.

الياس..

الياس.. بنوم بعد يوم طويل في السباق اللي بدا من اسبوع وهيتنهي كمان اسبوع مش عارف يفصل..منه

عاوزه ايه ياصبا انا تعبان وعاوز انام مش حملك انا..

اتأففت وهي بتشد اللحاف من عليه فتح عينه لقاها واقفه بقميص نوم اسود قصير وجسمها اللي ملا وادور  بس في اماكن خطر..

بوقفتها المجنونه اللي بيعشقها..خلته فاق..

وهو بيستغفر..

استغفر الله العظيم منك ياصبا..

اعوذ بالله من الشيطان الريجيم..

في ايه بس يا حبيبتي..دا انا حتي زي جوزك بردو مش كدا..

صبا بتأفف..فوق كدا..عاوزاك في موضوع جاحد..وبايديها شاورتله، 

ضروري خمسه ضروري..

الياس بصدمه..شوفتي اهو دا اخره فرجتك علي فيفي عبده..بقيتي تتكلمي زيها..

سيبيني انام ياصبا..

صبا بمكر..قربت منه وفي ودنه همستله...

دي مثلي العالي في الرقص..وبعدين

مع صبا مش هخليك تعرف تنام..وغمزتله واتحركت فتحت تليفونها وربطت وسطها 

تمارس سحرها في اكتر حاجه بتحبها الرقص..

غمزتله بعنيها وضحكت ضحكه..خلته قام  اتنفض  من مكانه..

ياابوي..اعقلي ياصبا..الله لايسئك..انا مش حملك ياغجريه..

شاورتله بصابعها...لالا..

ومديت رجليها وراحت معاه في دنيا تانيه 

لدرجه انه بقي يشاركها زي المجنون..

علي دقه اغنيه..


يا بنت السلطان حني على الغلبان

الميه في ايديكي وعدويه عطشان


على كوبري عباس ماشيه واشيه الناس

ماشيه تبص عليكي با فروته باناناس


اديني اديني اكتر

دي الميه في ايدك سكر


سعيده يا حلوه سعيده

ومواصلاتك بعيده

اامري وانا اجيلك ماشي لما لمصر الجديده


يابنت الغاليين مين في حلاوتك مين

ياللي جمالك فاكهه وكلامك فيتامين


اديني اديني اكتر

دي الميه في ايدك سكر


محسوبك عدويه يحب اسكندريه

ومصر دي بلدي والدول العربيه


خدته معاها لعالم تاني..مفيهوش غير صبا الغجريه والياس ابن النوارس.

الياس عاشق صبا..

خلصت الاغنيه وحاوطت رقابته بدراعتها وهو بدون اراده معاها..

وهمستله..ألياس..

بلع ريقه..عيون الياس..

لسه هياخدها لعالم تاني..عالم هو وهي وبس وعشقهم اللي زيها عشق غجري ملوش أخر..

همستله في ودنه..الياس استني عاوزه اقولك علي حاجه..؟

الياس بنشوه..دا وقته ياصبا..ششش بعدين..

بجراه..الياس اظاهر ان انا حامل..

جسمه اتخشب وبصيلها بصدمه

وهرش راسه كل يومين تقوله كدا..

وقالها..حددي موقفك ياصبا..اظاهر ولا متأكده في فرق..ياقلب الياس..

حطيت صوباعها في بوقها وقالتله مش عارفه..انا جبت اختبار..وخايفه اعمله..

بصلها بصدمه شويه..

بس قام وشدها..

فين الاختبار..؟

صبا..مدت ايدها وجبته من الدرج

ـ اهو..

بصله وبعدين رجع بصيلها..بهدوء..

الا ياصبا...

لا هو انتي كنتي شاكه انك حامل..واتنطتطي ورقصتي عادي كدا..؟

هزت كتفها بلامبالاه..خلته جز علي سنانه

ـ مفيش فايده فيكي والله..

يالا ادخلي اعمليه..

صبا..بتوتر..هااا..

الياس زقها بهدوء..يالا يا حبيبتي هستناكي هنا..

بعد نص ساعه رايح جاي..زي المجنون

المجنونه طيرت النوم من عينه وخلاص..

وكل شويه يخبط..عليها..

الياس بهدوء عشان محدش يسمعه

خايف..حتي يسمعه ويؤذوه فيها وفي حته منه ومنها تكون في بطنها..

حبيبتي اخرجي بقي..انا زهقت من الانتظار ياصبا..

صبا بكل برود قاعده علي طرف البانيو وماسكه الاختبار في ايدها بتتأمله..

صبا..ماشي ماشي..شويه كدا..

ورجعت تكلم نفسها وهي بتبص للشريط بانبهار..

يعني انا حامل...طب ياترا توأم.

طب واحد بس...اف بقي..

طب انتي بنت ولا ولد..

حطت ايدها علي بطنها وهي بتبتسم..

طب تعرفو.. انا امكو علي فكره..

وقتها انفتح الباب بسرعه قبل مااتكمل..

الياس بغيظ..وانا ابوهم اللي لطعاه برا

وقاعده هنا بكل برود علي فكره..

لسه هيقرب منها يعاقبها وياخد الاختبار منها....جريت من ادامه وخرجت برا وهي بتصرخ..حقك عليا ياعيون صبا..بس دي لحظه خاصه بين الام وابنها..

والله كنت هعرفو بيك لسه.

كانت طلعت عالسرير..تهرب منه..

الياس بغيظ..انزلي..انزلي ياصبا الله يهديكي..

صبا بتساؤل.. مش هتعمل حاجه...؟

الياس بهدوء..لا انا مبسوط ياصبا تعالي بقي اسلم علي ولادي..

نزلت بهدوء..واول ماحطت رجليها عالارض كان حاملها بايديه..

تعالي هنا...لاحظه خاصه..هااا..

صبا بضحك وهو بيحطها عالسرير..هتبقي اب ياالياس..

الياس وهو بيغيبها ببوسه طويله..يعاقبها بيها

ماهو مبيعرفش يعاقبها غير بكدا..

وانتي هتبقي اجن ام ياصبا..

وراحو في عالم تاني..

back..

(الياس)

اول مافكرتني بحملها نسيت نفسي وغضبي وكل حاجه مجنناني منها... ومديت ايدي وقعدتها تاني وقعدت جارها..

وانا بقولها..

ينفع كدا..مخبيه عن الياس حبيبك كل ده..

للدرجه دي مش واثقه فيا..

قربت مني وباستني من دقني..بوستها لدقني بتخليني في قمه هدوءي 

بتعرف تسيطري عليا بالكلام والحركات..

قولت..اف..اه منك ياصبا..

هديت ياستي..احكيلي بقي..

وبدات تحكي..

حبيبي انت عارف اني خريجه حقوق 

ـ طول الدراسه كنت بدرب في مكتب عمران المحامي اشهر محامي في جنوب الوادي

أكيد عارفه كان بيدرسلي في الجامعه ولاني بطلع الاولي عالدفعه..عرض عليا اتمرن معاه..

وطبعا كنت بعمل دا كله في الخباثه كدا..

اتخرجت ومكنتش حابه اكمل..بس هو اصر عليا لانه شايفني مكسب ليه ولنفسي.....

وفعلا فضلت اشتغل معاه برده بالخباثه..يبعتلي ملف القضيه وفي اخر جلسه انا اللي اترافع لحد مابقيت بنطلب بالاسم..

وللاسف كنت مضطره، لاني كنت بحاول اجمع تمن عمليه زرع كبد لامي..اللي للاسف ماتت قبل مااكملهم.. واللي حصل دا كله ياسيدي كانت خطه من الظابط المسؤل لانه كمان كان شاكك..وهو صديق عمران المحامي..

وهو اللي شجعني نفتح القضيه لحد ماوصلنا لهنا..

حسيت بحزنها...وحضنتها بقوه..

الياس بهدوء بوستها من خدها..

تعرفي اني كل يوم بيعدي..ببقي فخور بيكي اكتر يااحلي صبا في الدنيا..

بحبك اوي ياصبا..

رغم دماغك السم دي بس بحبك 

رفعت راسها..وقالتلي..

بس انا خلاص مش ناويه اكمل..

شدتها بقوه ليا وزرعتها في حضني

ـ مين اللي قال الكلام دا.؟

من بكره هعملك مكتب كبير واكتب عليه بالبنط العريض مكتب المحاميه صبا 

احلي محاميه في الدنيا..

صبا اللي جننت الياس..

مرات الشيخ الياس النوارس

وغمزتلها..هااا.فكري مخبيه ايه عني تاني..

عشانمش هرحمك المره التانيه..

ضحكت وخبت راسها في صدري..

وقالت، بعد شهرين هناقش الماجستير...

هنا ضحكت بقوه..

وغمزتلها..عارف..

صبا بصدمه..عارف ازاي؟

الياس..شفت كتبتك ياغبيه..اللي كنت رمياها تحت السرير..

ضربتني في بطني..اوعي كدا..

ضحكت وخدتها في حضني..

دي صبا جميله الجميلات وملكه المفاجآت والكوارس

دي صبا..احلي قدر ليا في الدنيا..

مديت ايدي لبطنها..وانا بدعي..اللي جاي تكون بنت وتشبهها هي..

طبعها وحنانها وعلمها وجمالها اللي وقعني من اول نظره..

وغصب عني خوفت..من تفسير حلم الفستان وضياعه اللي فسرهولي الشيخ قاسم امبارح..

واتأكدت اللي هعمله هو الصح ميه في الميه..

مش هقبل يؤذوني فيها او في اللي جايه او اللي جايه..بس هي تقتنع وتوافق..

بصتلها بهدوء..ولسه هتكلم..

قالتلي هي..

عارفه وموافقه..اصلا انا بحب قاعده الراوي..وسليمه..

نطمن علي ثريا..وهروح علي هناك..

وعلي فكره عملت حاجه هتدعيلي عليها..

وبكده هنخلص من كله مره واحده..

بصتلها بصدمه..عملتي ايه تاني؟

ضحكت وشدتني من ايدي..هتعرف متستعجلش..تعالا أنا لازم اروح لثريا..

اتنهدت وقلتلها..ربنا يستر من دماغك ياصبا..

ـــــــــــــــــــــــــــــ

مؤيد

وقفت ساند بايديا علي باب الجنينه  اللي بتتطل علي غرفتها.. وهي بكل هدوء موطيه بتزرع في الزرع اللي طول عمرها بتحب تزرعه...

طول عمرها بتحب الزرع وخصوصا الورد كان عندها حب تهجن الورد وتزرعه فيطلع بابهي واحلي الالوان..

رغم تعبها، وتعافيها اللي لسه متمش ميه في الميه....بس قوه ارادتها ساعدتها كتير

خرجت من اسبوع بس..

بعد الايام..وبحلم باليوم اللي هتكون فيه علي اسمي..بس خايف بعد دا كله متقبلشي..

قربت منها وهي بتحفر وهي قاعده عالارض..الطرحه مغطيه نص شعرها وظاهر الباقي اللي قرر يتمرد ويخرج عن طوعها 

مخليها عامله زي لوحه فنيه..

مديت ايدي ورجعتلها شعرها لفوق

شعرها اللي مداري وشها عني..

رفعت عينها وانا بنادي عليها

ـ نيسان..

ابتسمت وقالت..

انت جيت يامؤيد..تعالا ساعدني..ازرع الورد دا...

ابتسمت ومديت ايدي سحبت الاله اللي بتفحر بيها 

وبهدوء ومع شويه، ضحك وابتسامه صافيه..

بدات تقولي احط ايه مع ايه..وايه لا..

لسه فاكره دروس النباتات اللي كانت بتحضرها 

منسيتش..

حسيت اني رجعت طفل صغير بيلعب هو وبنت عمه في جنينه بيتهم وبيحفرو ويزرعو سوا..

ومن وسط دا كله

مقدرتش أسيطر علي مشاعري...

ومديت ايدي خطفت ايدها..وبسرعه..

قولتلها من غير مااتردد.

تتجوزيني يانيسان..

اتجوزيني وريحي قلبي..

معتش فاضل في العمر بقيه..عاوز اموت

علي ايدك وفي حضنك يانيسان..

مدت ايدها وحطتها علي شفايفي..بعد الشر عليك..

رجعت سالتها تاني بالحاح....تتجوزيني يانيسان..؟

وقتها ابتسمت وقالت..لسه العده مخلصتش يامؤيد..

شهقت بقوه..بتتكلمي جد..موافقه..؟

نيسان بخبث..مقلتش موافقه قلت بعد العده..

مؤيد بحده...وحياه امك..انعدلي يانيسان..

نيسان بصدمه..شوفت اديك رجعت مؤيد بتاع زمان..

مؤيد بتنهيده...لسه شايله مني يانيسان بعد دا كله..

نيسان بحب...ياريت يرجع الزمن وانا كنت ابقي اسعد واحده بتحكماتك فيا..ولا امرش بالتجربه القاسيه دي يامؤيد..

انا شفت اللي محدش شافه يامؤيد..

وطت راسها ورفعتهالها..

نيسان اسمعيني.. اللي فات كان مكتوبلنا يانيسان..انما دلوقت..

حاجه تانيه...

نيسان بتنهيده..مكنتش اتوقع انه ممكن يأذيني بالطريقه دي..

وقتها شدتها لحضني وبغيره الدنيا..حاوطتها بايديا..ششش انسي واهو خد جزاءه وكل اللي اذونا دورهم جااي..

والحمدلله..انك عرفتي انه كان يستاهل القتل ميت مره..

عندك حق يامؤيد..

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

ببيت عليا..

خبط الباب 

انتي مستنيه حد ياعليا..؟

عليا برعب..لبست هدومها بسرعه..

لا ومهران مبيجيش بقاله فتره..

قوم البس هدومك بسرعه واخرج من باب المطبخ..

عادل السواق بخباثه..وماله ياقمر نخرج..

عليا بتوتر من جرس الباب اللي بيرن بقوه..

يالا بسرعه..اخرج.

فتحت الباب..

وانصدمت لما لقته هو..

انت اتجننت يامهران...ايه اللي جابك دلوقت..؟

عاوز تكشفنا وتفضحنا.. مش قلنا متجيش هنا وتطلقني بهدوء العين بقت علينا كلنا..

بكل قوته دفعها من عالباب..اخرسي ياعليا وابعدي اجده..

انتي سبب المصايب دي كلها..

عليا بغيظ..ليه انا اللي قولتلك تقتل مهران الصغير ولا تتجوز ثريا عليا..

مهران بغيظ ضربها علي بوقها بظهر ايده وقرب مسك شعرها..

حسك عينك ياوسخه تجيبي سيرتها عليىلسانك الوسخ ديه..

فكرك مش خابر ايش بتسوي من وراي ياوسخه..

انتي الحربايه اهنه..انتي اللي كنتي بتحرضي امير علي مرته..وخلتيه يخدرها ياجل مايتحكم بيها وباعصابها 

انتي اللي كنتي بتهدديه يافاجره تقولي لابن عمها علي مكانها..

بلاش تعملي فيها الخضره الشريفه ياوسخه..

عينك من اللاول عالفلوس ولما كشفك مؤيد 

واكتشفي تعاملاتك الوسخه طلجك ورماكي 

الغيره اللي في جلبك لنيسان طينت الدنيا

مع انها اوتك وشغلتك في شركه ابوها وساعدتك وانتي جابلتي كل دا بايه..بغدرك ووساختك..ونسيتي انه دا كله كان خطتنا اني وابو امير ياجل مانسيطر علي امير وشركه مؤيد..بس للاسف الشديد..وساختك وحجظك علي صحبتك صيعت الدنيا بدل ماتجندي مؤيد  وشركته..سرجتيه لنفسك ياوسخه وضيعتي الدنيا..

لولا انك شريكه ليا كنت قتلتلك بايديا من زمان..

غوري جبر يلمك..

عليا بغيظ. هديت وفشيت حجدك..

ال يعني انت اللي شريف اوي صح..

ماعلينا..عملت ايه..الشحنه لازم تتسلم اخر الشهر..وموت عقبه والهجوم اللي حصله بوظ الدنيا

والمافياةبتاع السلاح مش هترحمنا..

انا مديت المهله لاخر الشهر بالعافيه..

مهران بغل.. جومي فزي رصيلنا حجرين ياعليا واخرسي..

عليا بزهق..اوف كنت مرتاحه منك..اديني قايمه اهوو..

مهران..بتجول حاجه اياك..

لسه هيتكلم كان.جرس الباب بيرن..

كان لسه عالباب قرب يفتح..

واول مافتح الباب..

رجع بصدمه لورا..دريه..؟

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بعد ساعتين..

قاسم بانبهار.. ماشاء الله عليكي..اتعلمتي الوصفات دي كلها منين..دي ميقدرش عليها الا العلماء واصحاب الخبره..

ابتسمت وقالتله، هحكيلك ياشيخ قاسم يمكن تقدر تفدني ايه اللي معايا ده...؟

وبكل هدوء وهي بتدهن جبين ثريا وايديها وتملس علي شفايفها اللي فيها المغذي اللي زودته بالمايه المرقيه وشويه اعشاب طبيعيه..

وبعد ماخلصت حكايتها..

الشيخ قاسم بابتسامه...شكلك جسمك قوي فعلا..عشان تستحملي دا كله..دول جنود الله في الارض..عشان تحافظ عليهم سوريه نقلتهم ليكي..بيساعدو في الخير بس..وملهومش في الشر عشان كدا حافظي علي عطيتها وعلمك

وعلي فكره لو فكرتي في الاذيه هما بنفسهم اللي هيسيبوكي ويرحلو..

خلي بالك..الخير بس..

وسابها وخرج..

خلص المحلول..وابتسمت لما لمحت عنيها بتتحرك..

وخرجت..وفي ثانيه دخل طارق اللي كان واقف مستنيها علي نار..

مستناش حتي تقوله..

وبعد شويه لقوه بيصرخ باسمها ..

ثريااا


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اللقا بعد الفراق..

فرحه تانيه وروح علي طول في اشتياق..

نور بيجي بعد عتمه ليل طويل..

والاماني ترجع للقلب الحزين..

عيون بدموع الفرحه مليانه..

رجعت تحل محل وجعنا وبكانا..

مهما كان الليل طويل..ابتسم..

دا الامل عند المولي عمره ماينعدم.

طول مافيا وفيك روح لا تنهزم..

عافر وقوم..وابتسم..وحده ربك عالم بحالك وباذاك..

عالم ان انت صابر وتتمني رضاه

بس انت ابتسم..وبنفس راضيه لا تنهزم..

وقول..يارب...


    الفصل التاسع عشر والعشرون من هنا   

   لقراءة جميع فصول الرواية من هنا

تعليقات