رواية غرام المالك الفصل الرابع 4 بقلم هايدى الصعيدي


رواية غرام المالك 
الفصل الرابع 4
بقلم هايدى الصعيدي



غرام وقفت :عن اذنك ي بابا انا مش هروح 

شعيب بستغراب : ليه ي غرام وبعدين ده المستر بتاعكم وحصلو كده بسببكم 

غرام : تمام ي بابا كتر خيره وانا شكرته اكتر من مره بس فعلا مش عايزه اروح 

شعيب مرضيش يضغط عليها : تمام ي بابا الي انتي عايزاه ..يلا الباقي يجهز ..

غرام راحت اوضتها ودفنت وشها ف المخده وشمت رحتها بعمق ريحت مالك الي طبعت فيها عشقت 
رحته غمضت عنيها وقلبها الصغير دق بعنف
قلبها وجعها من امبارح وبتحاول تواسي 
نفسها دخلت رهف وشافتها 

رهف : هتفضلي كده كتير ولما انتي دفنه وشك وبتشمي رحته مكان قدامك انك تشوفيه 

غرام هزت دماغها برفض : مش هستحمل اشوفه 
جمب مراته خليني بعيد احسن يمكن 
اعرف انسه ..

رهف حضنتها : حقك عليا ي قلبي متزعليش نفسك 
واكيد هتنسي انتي لسه صغيره وقدامك عمر طويل 
هتحبي وتتحبي وتتجوزي ويكون ليكي اسرة
وبيت ..

غرام ضحكت بسخريه : قلب العاشق مش بيعرف الخيانه وانا عشقت عنيه ممكن بقا اخونه وحب
غيره بعد ما عرفته قلبي مش هيعرف يحب
حد تاني ي رهف مش هعرف صدقيني 

رهف : ع العموم الايام كفيله بكل شئ هروح البس 
تحبي اوصله اي حاجه منك 

غرام بكبر : تؤ 

رهف : يعني مش عايزه تطمني عليه 

غرام : تؤ 

رهف : ماشي ي روما اما نشوف اخرتها معاكي

اهل غرام كلهم جهزو نفسهم وراحو لمالك ومعاهم فاكهه وعصاير وشكولاته ومالك خرج يقعد معاهم 
ومنع منه انها تقعد معاهم مش عشان خايف من عمايلها خايف تشوف غرام وتفهم الغلط 

مالك زعل لما شاف غرام مش معاهم

مالك : اهلا وسهلا ي عمي والله تعبتو نفسكم مكنش في داعي 

شعيب : مفيش داعي ازاي بس ي استاذ مالك ده جميلك ع رسنا من فوق 

سلوي : متقولش كده ي استاذ شعيب ده مالك ابنكم والبنات زي ماليكه بالظبط يعني واجب عليه 
حمايتهم 

ماليكه دخلت وسلمت عليهم 

عزام : عامله ايه دلوقتي ي دكتورة ماليكه انا بعتذرلك مره تانيه ع الي حصل امبارح

ماليكه اتوترت وبصت لمالك الي مكنش فاهم حاجه 
وعزام حس انه جاب العيد بس مقدرش يمنع نفسه 
انه يفتح معاها حوار ..

ماليكه : مفيش داعي للاعتذار ي استاذ عزام وقولتلك حصل خير.. امبارح كان هيخبطني بالعربيه وكان مصمم يوصلني وبس يعني 

سلوي : انتي كويسه ي حببتي 

ماليكه : ااه ي ماما مانا قدامك اهو وزي الفل 

مالك : تمام حصل خير وعزام زيه زي بالظبط 

طه : طبعا ي مالك انتو متربين مع بعض وربنا يعلم غلاوتك من غلاوتهم 

مالك : حبيبي ي عم طه تسلم دي حاجه تشرفني 

عبدلله : طب يلا احنا ي رائد انت وعزام نشوف الكاميرات ونعرف مين العيال دي 

رائد وعزام : تمام / يلا بينا واستأذنو وخرجو مع بعض 

مالك : تعالي ي ماليكه عايزك عن اذنكم ي جماعه البيت بيتكم ...

ماليكه قامت وقلبها بيدق بذعر ودخلت مع مالك المطبخ 

مالك : ممكن افهم ايه الكلام ده 

ماليكه : والله انا كنت هحكيلك انهارده زي ما قولتلك امبارح عشان انت كنت تعبان 

مالك حضنها : طب اهدي ي كوكو خايفه ليه ع فكره انا واثق فيكي اكتر من نفسي انا بس محبتش
اكون زي الاطرش ف الزفه 

ماليكه : ربنا يخليك ليا ي حبيبي وزي ما قولتلك هو كان هيخبطني بالعربيه وانا بعدي الطريق 
بس هو الغلط من عندي مكنتش منتبهه
وهو صمم يوصلني وقالي اعتبريني حد من اخواتك
او حتي تاكسي وركبي ف الكنبه الي وراه وده حصل ولما وصلني عرف اني اختك وكده 

مالك : تمام ي قمري يريت متكررش ومتركبيش مع حد غريب تاني الدور ده جت مع حد نعرفه 
ومحترم وبن ناس اهو شوفتي كان 
ممكن يحصل ايه امبارح 

ماليكه باست ايده : ماشي ي حبيبي ربنا يخليك لينا وجت تخرج 

مالك بتوتر : امم بقولك ي لوكه ممكن تجيبي رهف هنا حابب اسالها ع حاجه ومش عارف اتكلم قدام اهلها 

ماليكه ببتسامه غريبه 

مالك : لا لا لا مش الي ف بااالك نهائي تؤ متفكريش 
كتير اندهي عليها بس وانتي هتفهمي 

ماليكه من عند الطرقه : معلشي ي رهوفا ممكن تيجي تسعديني نخرج الاطباق دي 

سلوي وقفت : لا عيب دول ضيوف ي ماليكه انا هساعدك 

رهف : والله ابدا ي طنط انا هساعدها ارتاحي انتي 
وبعدين انا مش زي ماليكه ولا ايه 

سلوي : طبعا ي حببتي طبعا ربنا يبارك فيكي زوق وزي القمر مشالله 

رهف ابتسمت ودخلت مع ماليكه وشافت مالك واقف وساند ضهرو ع تربيزة ف المطبخ 
ولفف رجل ع التانيه 

مالك اتعدل : تعالي ي رهف ..امم غرام كويسه مجتش معاكم ليه 

رهف : غرام بخير ي مستر بس من امبارح حساها حزينه مش عارفه ليه الصراحه وبصت ف الارض 

مالك : متاكده مش عارفه ليه ي رهوف 

رهف ضحكت : الصراحه ي مستر عارف لكن مقدرش اقولك ده سر 

مالك : المهم  انها بخير وبشرود ..محبتش تطمن عليا او تبعتلي السلام معاكي 

رهف اومأت بالرفض 

مالك ابتسم وعنيه كلها وجع ميعرفش سببه : ع العموم ماشي ي رورو شكرا ي جميل تعبتك 
يلا هخرج انا للضيوف 

ماليكه بفضول : هو ايه الموضوع ي رهف احكيلي بالله وانا اوعدك انه هيفضل سر 

رهف حطت ايدها ف ايد ماليكه : وعد ي ماليكه الكلام ده هيفضل سر احسن انا حسه اني هطق
وعايزه اخد راأي حد اكبر مننا ويارا قفلتها 
قفله سوده الي هو اصلا مينفعش 
نقاش ف الموضوع ..

ماليكه : لااااا ده شكلو موضوع يطول شرحه احنا نخرج الفاكهه والحلويات دي ونعمل اتنين نسكافيه 
ونروح اوضتي تحكيلي بإدق التفاصيل 

رهف ضحكت : فضولي انت ي عبشكور

ماليكه ضحكت وخرجت الضيافه مع رهف وخدتها ودخلو اوضتها بعد ما عملت نسكافيه 

ماليكه : هاا بقا يلا احكيلي انتي لسه هتشربي 

رهف : ماابراحه ي بنتي اله..بصي ي ستي الحكايه بدأت من سنه بورده 

ماليكه بستغراب : ورده 

رهف : ااه ورده هداها مالك لبنوته صغننه عندها 15 سنه الورده دي بقا شقلبت حالها كانت بتجري ف فرح اخوها عشان تلحق بوكيه الورد خبطت ف مالك ولما شاف زعالها قطف لها ورده بعد 
ما دردش معاها ف كلمات بسيطه كلها 
رقه وحنان البنوته دي بسبب المكان الي كانت
فيه والإضاءة الي كانت ضربه ف عنيها متعرفش

غير عيونه الزرقه وصوته وفضلت متعلقه
بيه وبكلامه وبالورده لمدة سنه كان 
زي ما بتقول طيفه ملازمها من وقتها 
ويشاء القدر ومن بعد سنه من القاء 
ده ترجع تشوف مالك بس وهو استاذها 
الاول كدبت نفسها ف طريقة كلامه 
بسمته وحتي صوته لكن مش هتنسي عيونه
الي فضلت سنه كمله ترسمهم وعرفت هو
مين صاحب العيون الزرقه والورده

ماليكه بزهول : امم وبعدين كملي 

رهف : استني اما اخد شفطه ي بت ..وبعد كده لما مالك شاف الورده وشاف رسمت عيونه سالها مين 
الشخص ده وليه غالي ع قلبك وحكتلو الي حساه
قالها ده غلط وانتي بتعلقي نفسك ممكن يكون بيحب او حتي متجوز ومتعلقيش نفسك 
بوهم وكده وبس ي ستي من امبارح 
بقا تقول هو انكر نفسه مني وانا 
هعمل عبيطه ولا كأني عرفته 

ماليكه : والبنوته دي غرام صح 

رهف : ايوه هيا ومن امبارح بحاول اقنعها انها صغيره ولسه قدامها العمر وهتحب وتتجوز 

ماليكه : وقتنعت 

رهف : لا قالتلي ان قلب العاشق لا يمكن يخون الي عشقه ويدق لغيره 

ماليكه : طب وربي انا عشقتها من كلامك ولو كانت اقتنعت انا كنت زعلت جدا منها

رهف : بس ده غلط اخوكي متجوز 

ماليكه : بيتهيالك مالك يعتبر ولا متجوز ولا حاجه 
انا عايزه اشوفها ممكن 

رهف فتحت الفون ورتها صوره لغرام كانت بتضحك وع راسها طوق ورد 


ماليكه : ي قمر ي صغنن جميله اووي ..وبعدين صح مش ممكن يكون مالك مش عارفها 

رهف : مش عارفها ازاي وهو كان شيفها قدامه ويوم الفرح ندهتها باسمها ف المكبر وهيا استاذنت 
منه سعتها وجت والورده الي شفها عندها وعيونه

ماليكه : ايوة فعلا صح طب وبعدين احنا لازم نعمل حاجه 

رهف : ايوة ي فنانه هنعمل ايه يعني 

ماليكه : نفكر وبعدين مش هنسبهم كده انا اول مره القي مالك مهتم بوحده وغرام بتحبه وانا بالطريقه هعرف احساس مالك وبقا احكيلك اديني رقمك 

رهف ادتها الرقم وخرجو بره وبعد كده استأذنو ورجعو بيتهم 

رهف دخلت اوضتها لقت غرام دخله بلهفه لكن متكلمتش بس عيونها قالت كتير 

رهف : اطمني هو كويس

غرام : انا مسالتش ع فكره انا رايحه اذاكر 
وجت تخرج 

رهف : ع فكره سالني عليكي 

غرام وهي مديها ضهرها نزلت دمعه من عينها : مش مهم بقا ..ومشيت دخلت اوضتها وحضنت المخده وهيا زعلانه من مالك ..

خلص اليوم وع الساعه 11 غرام كانت قعده بترسم 
سمعت الفون بيرن شفته رقم غريب لكن طنشت 
مره واتنين بعد كده صوت مسدچ فتحته ..ردي 

غرام بقا عندها فضول تعرف مين الي بيرن ورن تاني وغرام ردت لكن كان الهدوء من الطرفين 
بعد كده الي ع الطرف التاني 
زفر ..مجتيش ليه معاهم 

غرام غمضت عنيها وحطت ايدها ع قلبها الي اتصرع لما سمع صوته : عاادي 

مالك : عاادي ..مش عايزه تطمني عليا ي صغنن

غرام عيونها دمعت : لا مش كده بس انا اطمنت عليك منهم 

مالك : اممم ماشي ي غرام تماام ممكن اعرف انت ليه حزينه كده

غرام : انا مش حزينه انا كويسه اهو 

مالك بخفوت : عيونك بتتكلم ي صغنن ده بعيد بقا عن صوتك الي تكه وتعيطي 

غرام بعبره : لا بيتهيالك ي ميستر مالك 

مالك غمض عنيه لما سمع اسمه : غرااام 

غرام : نعم 

مالك : قلبي وجعني ي بسكوته مش قادر ارتاح وانا عارفك حزينه 

غرام دمعها نزلت ع خدها وعضت ع شفتها بشهقه : سلامت قلبك ي مستر ارتاح وطمن انا كويسه 

مالك قبض ع ايده وفكه اتصلب لما سمع شهقتها وحس انه روحه هتتخلع من صدره وتروح لها 
تحضنها وتمسح دموعها هو عارف سبب وجعها 
لكن غصپ عنه ده المفروض يحصل ...

مالك : غرام عشان خطري ارجوكي بلاش عياط امسحي دموعك عشاني ..

غرام : انا مش بعيط وهو حضرتك عرفت رقمي ازاي

مالك : خدته من السكرتيره معرفش انا عملت كده ازاي بس مكنتش مرتاح وانا عارفك زعلانه 

مالك خد الرقم من السكرتيره وبقا حاطت الرقم قدامه ومتردد ومش عارفه يرن ولا لا لحد 
الساعه ١١ جت صورة غرام قدامه 
وعنيها مليانه دموع ولقاه نفسه
بيرن عليها لوحده ..

غرام : ممكن اعرف السبب 

مالك : معرفش ..معرفش غرام انتي زعلتي من الحوار الي دار بنا ع صاحب الورده غرام 
انا مكنش قصدي ازعلك انا خايف عليكي ي بسكوته انتي لسه صغيره متعرفيش معني
الحب والاشتياق الحنين لشخص بعيد عنك
كفيل انه يدمر حياتك ي صغنن انا مش
عايزك تتعذبي وانتي لسه ف بدايت 
حياتك ..

غرام : شكرا ي مستر ع اهتمامك بس انا حبيته وخلاص معدش ليا سلطان ع قلبي الي دق وانتهي
وهو اين كان او فين ما يكون ربنا يريحه ويسعده
ف حياته ولو متجوز ربنا يفرحه مع زوجته

مالك : لاااا

غرام : لا ايه مش فهمه 

مالك : هاا لا مفيش مفيش المهم انا جمبك وموجود معاكي ف اي وقت لو احتجتي تتكلمي معايه او 
تفضفضي هتلقيني ف انتظرك 

غرام : مرسي مش حبه ادوشك وبعدين حضرتك عندك اسرة وبيت وطفل وزوجه ربنا يفرحك
بيهم ..

مالك غمض عنيه بوجع : غرام ممكن اطلب منك طلب 

غرام : اكيد اتفضل 

مالك : غني ي غرام عايز اسمع صوتك تاني 

غرام حضنت المخده الي فيها ريحة مالك 
وبكل احساس الدنيا والوجع الي حساه غنت

اااه منك ي غااالي بتمشي ف خياالي وديما ف بالي
ومش بترووووح 

مالك كان رابط حمالت البرا ع ايده ومقربها من منخيره وبيشمي الريحه الضعيفه الي فيها
بكل عمق كان حياته هتقف عليها 

حياااتي مش هتكمل الا بيككك ديماا ف غبتك 
بانديك مش عارف ليه لماا بتروح بحتاج اليييييك 

فيك حنيه بتخليك جواه مني بخليك ي اغلي مني مش لقيك انت فييين.. ااه منها لمسة ايديك وانتي 
بتمشي ف الوريد ولا منها نظره عنيك بتدوبني فييييك ...ااااااه وعيطت بصووت عالي وكله 
وجع مالك دموعه نزلت غصب عنه 
قفل الفون مقدرش يسمع صوت
عيطها وبقا بيعض ع شفته 

قام بكل جنون ركب عربيته وراح عند بيت غرام 
ووقف تحت بلكونتها ورن عليها 

غرام بصوت طالع بالعافيه : ايووة ي مستر 

مالك : اخرجي بصي للقمر غرام قامت لانها كانت محتاجه للهوي البارد ينزل يطفي روحها 

مالك شاف غرام وقفت ف البلكونه وبتمسح دموعها وهيا بصه للقمر ولفه شال ع كتافها وشعرها طاير
مع نسمة الهوي 

مالك : ع فكره انتي مغنتيش الاغنيه كلها وبصوت حنين فيه بحه تدوب 

اااه منك ي غالي بتمشي ف خيالي وديما ف بالي   ومش بتروح ..حياتي معاكي وروحي معاكي بتنفسي هواكي من غيره اموووت.. ديما بفكر ف الي جاي ي حب عمري واحله ضاي ..اتمنيت من ربنا انك تكوني لياا اكون مريتك ف الحياه وتشوفي نفسك فيا لو خفتي مره من الحياه احضنك وضمك احسسك بالامان انا بعشق ضيلك ..
...عشقتك ي غرااامي ...

غرام سمعت مالك بكل احساسها وجت عند عشقتك ي غرامي وشهقت بعنف ووقعت اغمي عليها 
مالك خرج من العربيه يجري وهو مش عارف 
يعمل ايه نط من ع السور ودخل البيت 
بلكونت غرام ف الارضي وجري ع البلكون
ونط جواها نزل رفع راس غرام من الارض 

وهو بيمسح وشها ويرجع شعرها لوراه : غرام غراام 

وشالها حطها ع السرير راح قفل الباب ورجع لها تاني قعد جمبيها وهو بيتأمل ملامحها 
وبقا يمسح ع شعرها بكل رقه 

مالك بهمس : ااه ي غراامي مكنتش اعرف انك هتعملي فيا ده كلو انا مبقتش عارف اتصرف
جننتيني وشقلبتي حالي 

وفتكر يوم ولادت غرام كان عند رائف بيذكرو مع بعض والدنيا بدأت تشتي والمطر غرق الشوارع 
شعيب اتصل بنور الدين وقالو سيب مالك يباات 
مع رائف انهارده وبكره يروحو المدرسه مع بعض
ومالك بات عندهم وع الساعه ١٢بليل لمياء جالها وجع الولاده وشعيب خرج يجيب دكتور وطه قاله 
انا هروح ادور ع تاكسي والي يوصل الاول بركه 

صوت الصريخ مالي البيت والاطفال استخبو ف اوضتهم من الخوف الا مالك فضل واقف 
قدام الاوضة بتاعتها لحد ما ولدت وفاتن
ام عزام لفت غرام وطلعت بيها ملقتش
غير مالك قدامها 

فاتن : تعاله ي مالك شيل النونه دي وقعد بيها هنا عشان اشوف خالتك لميا يلا بسرعه 

مالك جري عليها وشال غرام وهو خايف وقعد بيها 
وغرام عيطت شوية بعد كده سكتت وفتحت 
عيونها مالك كان طفل واتفتن بيهم ضحك 
لها ومشي صوابعه براحه ع خدها 
وغرام مسكت صباعه وهيا بصاله
بكل برأه دخل شعيب بالدكتور 
وشاف مالك قاعد بالمولوده 

شعيب خدها منه : بسم الله مشالله الله اكبر انت الي شيلتها ي مالك انت الي هتسميها 

مالك : بجد ي عمو شعيب 

شعيب ابتسم : بجد ي حبيب عمك 

مالك : خلاص هسميها غراام 

شعيب : وهيا غرام ي مالك 

ومن وقتها مالك كل يوم يروح عندهم ويشيل غرام لحد ما بقي عندها تلت سنين ونور الدين نقل 
من المنطقه وراح مكان تاني وبطل يروح 
عندهم لبعد المسافه بس منسيش غرامه
لحد ما قابلها ف الفرح وهيا عندها 15
سنه وستغرب ازاي ١٢ سنه كفيله
تغير البني ادم بالشكل ده ...
باااك..

مالك فاق من شروده وبااس دماغ غرام بهدوء وستنشق ريحة شعرها بعمق وجيه يبعد 
عنيه وقعت ع صدر غرام وكتافها العريانه
بعد ما الشال وقع منها حاول يبعد 
عنيه بس مقدرش يقاوم جمالها 
ونعومة جسمها قرب منها لكن بعد نفسه 
ف اللحظه الاخيره وخد حماله البرا 
الاسود الي لبساه وباين من التيشرت 
الكت الي لبساه ولفها ع ايده جمب
الحمره ومسك فونها فتحه ع طول لانه من غير بسورد ومسح اخر مكالمه وخد قزازة برفان من ع التسريحه وشمها ورش منها ع كفوف ايده حتي
يحس بريحتها معاه وقرب من غرام 
رش رشه ف الجو قريبه من وش 
غرام الي رمشت ومالك خرج 
وهو ماشي قفل الشرفه وراه 

نط من ع السور وركب العربيه ومشي وف باله ..مفيش حاجه حصلت ولا انت جيت 
ولا قولت حاجه ده سمعت اعترافي 
اغمي عليها خليك انت ف قرفك 
وسيب البنت ف برأتها ..

غرام بدأت تفوق وقامت منفوضه وهيا بتهز
دماغها : لا لا لا ونبي ده مش حلم مش حلم 
‏لاا وخرجت الشرفه بعد كده دخلت اوضتها 
‏ومسكت الفون لقت مكالمه واحده بس 
‏من مالك يعني ايه لا لا انا متاكده 
‏انه ده حصل انا منمتش وانا بعيط 
‏انا فكره الي حصل طب انا شوفته وهو خارج
‏من الاوضة معقوله ده كلو حلم خدت نفس 
‏المهم انه زار احلامي وسمعتها منه حتي 
‏لو ف حلم 

عدت الايام ومالك فك الغرز واتفق مع رائف بعد الي حصل مع البنات انه هيزورهم ف البيت
ويديهم الدرس واهل غرام شجعو الحته
دي ..مالك وصلت بيه الجرأه انه ميفكش.
حملات غرام من ايده ولبسهم زي 
الحظاظات والي يساله ايه ده يرد عليه بكل بجاحه..

جيه اليوم الي مالك هيروح يديهم الدرس ف البيت 
ووصل بعد المغرب عندهم وستقبله رائف 
سلم ع العيله كلها 

مالك : يلا ي بنات عشان نلحق نخلص الي فاات 

رهف : تمام ي مستر مالك احنا هناخد الدرس
ف اوضة غرام عشان عندها مكتب 

غرام بصت لها بدهشه ماهو فيه مكتب كبير ف البيت بس مش فاهمه رهف عايزه توصل 
لايه ...

رهف : يلا ي مستر اتفضل اتفضل وسحبت غرام ودخلو الاوضه 

مالك قلبه دق لما شم ريحتها وفتكر اخر لقاء بينهم
وبص ع غرام الي كانت شرده ونظرها ع باب الشرفه رهف استأذنت وخرجت تجيب العصير 

غرام : انت جيت هنا ي مستر يوم ما كلمتك 

مالك : جيت ازاي يعني ي صغنن 

غرام : لا خلاص متشغلش بالك 

مالك : غرام ممكن ترجعي تضحكي تاني وتسيبي كل حاجه للايام محدش عارف بكره مخبي 
ايه وبتسم وحشتني ضحكتك ي كوكوو

غرام ضحكت ليه بعد ما حست ان الامل بيتجدد جواها بسمته كفيله تغير مودها 180 درجه 

ومالك مركز ف الشرح بالعافيه بسبب عيون غرام 
الي شقلبت حاله وكل شوية يفوقها من شرودها
فيه ويقولها ركزي ي غراام وخلصو ساعتين 
عدو ع مالك وغرام من اجمل الاوقات 

مالك: يلا بعد اذنكم هدخل الحمام 

غرام : اتفضل ي ميستر 

مالك دخل غسل وشه وهو ف قرارت نفسه عارف
انه داخل عشان خاطر يشم اي هدوم ليها 

مالك بص ع الباب وحس باليأس لما شاف مفيش برا ليها زي الدور الي فاات بقا هيتجنن عايز 
يشم ريحتها واله خلاص شويه ويحضنها 

جاي يخرج بس لمح حاجه حمره وراه سبت الهدوم 

خرجه لقاه اندر شيفون بدنتل لونه احمر مالك اتصدم وحس نفسه بقا مجنون بس المره 
دي مترددش اصلا وقرب القماش من منخيره
وتهوس بريحتها المره دي غير ريحتها 
مع ريحت انوثته خله رجولته انتصبت
لمجرد الريحه لذيذه بشكل خله الدم 
سخن ف عرووقه سند دماغه ع الباب وشمه بكل عمق وقبض عليه بفك متصلب من الي بيحصل فيه والاحساس الي حسه صعب جدا اتعدل وحط الاندر ف جيبه وغسل وشه مره واتنين عدل هدومه وخرج 

مالك خرج وستأذن ع طول ومشي مقدرش يحط عينه ف عيون غرام كان هيعمل حاجه مجنونه
هو عارف نفسه ...

مالك روح بفكر شارد دخل البيت وسلم ع اهله 

سلوي : احطلك تتعشي ي حبيبي 

مالك بهدوء : لا ي ماما ارتحي انتي انا ماليش نفس 
بعد اذنك هقعد ف الهوي شويه 

خرج مالك وقعد ف الجنينه وولع سجارا وبيدخنها وفكرو بعيد ..وبعدين ي مالك وبعد الي بيحصل ده 
كلو هتفضل تشمشم ف هدومها زي المراهقين طب 
بزمتك مش مكسوف وانت بتعمل كده عشان 
خاطر طفله صغير مش كفايه تهور ...بس انا مبقتش عارف امنع نفسي عنها اتهوست بيها 
من ساعت ما شوفتها ف الفرح وانت بترقبها
من بعد وكنت راضي لكن من بعد اعترافها 
وانها كمان حسه بالي انا حسه وانا مبقتش
عارف اتعامل معاها عادي مبقتش عارف
اشوفها ع انها طالبه وانا استاذها مش عارف 
اتعامل معها غير انها عشقي ملكي حببتي
انا كلها لياا ادمنتها ...

فوقه من شروده  ع صوت ماليكه الي قعده جمبيه : وبعدين ي استاذ مالك هتفضل 
تايه كده كتير 

مالك اتعدل وطفه السجارا الي ف ايده : ايه ي كيكه عامله ايه ي بابا 

ماليكه بحب : انا بخير طول مانت بخير ي مالك 
هاا بقا مش هتقولي مين غرام دي الي سالت
عنها رهف ..

مالك زفر كان فيه جبل ع صدره :غرااام وااه من غرام 

ماليكه : يااه ده شكلها حكايتها حكايه فضفض فضفض وهدي عقلك 

مالك بصلها : انتي بتسرسبيني ف الكلام ي ي بت 

ماليكه ضحكت: انا ي مالك اناا انا وبجديه انا بس والله شيفاك مهموم وديما سرحان وعنيك 
كلها وجع انا اختك وسرك ارمي عليه 
همك وطلع كبتك ..

مالك نكش شعرها وباس دماغها : ربنا يخليكي ليا ي حببتي بس صدقيني مش عارف اقولك ايه 

ماليكه : قول الي انت حسه 

مالك بشرود : غراام ..غرامي وجنوني وجعي ورحتي حوليها علامة استفهام كبيره 
بمعني مش عارف اعمل ايه توهتني 
وانا تهت فيها وتفتنت مبقتش عارف
ابعد ولا حتي اقرب 

ماليكه : طب وليه مش عارف تقرب 

مالك : عشان مينفعش ولا ظروفي ولا حالتي ولا حتي سني انا متجوز انا استاذها انا اكبر منها 
بعشر سنين انا ..انا مش عارف 

ماليكه : بلحح 

مالك بصلها بقرف : بلح 

ماليكه : ااه بلح اولا بنسبالي انت مش متجوز اصلا وانا وانت وكلنا عارفين ده وحتي لو متجوز وبعدين ايه يعني استاذها ولا اكبر منها ماما وبابا فرق 
بنهم 15سنه وهيا طول ما متقبلك وعايزاك 
ف حالاتك وحباك وانتو فهمين بعض 
ليه لا فكر ي مالك وبلاش تحط 
حواجز بينك وبين الي قلبك 
اخترها فكر ي حبيبي يلاا 
تصبح ع خير ..

ماليكه دخلت وسابت مالك ف حالته ودماغه بتودي وتجيب.. ومر ست شهور ع الحال ده الفرق ان الحب بينهم بيزيد مش بيقل بس نفس حالهم 
متغيرش ..

عزام : ي جمااعه ركزو معايه كده بس خمسه معلش كل العيله كانت متجمعه

فاتن : خي ي بني فيه ايه ..

عزام : الصراحه بقا انا وقعت وبقالي بتاع ست شهور بفكر فيها من الاخر كده انا عايز اتجوز

الكبار ضحكه بفرح والبنات 

رائف : البسسس

رائد : اسماله ي زومه ست شهور تاني وهتيجي
تقولي طلقناااااي 

يارا ضربت رائف بكوعها وهيا بتبصله بغل 

شعيب : بس ي زفت منك ليه ..هاا ي عزام مين الي خطفت قلبك ي حبيبي

عزام : ماليكه اخت مالك وبعد اذنك ي عمي عايزكم 
تيجو معايه بكره نتقدم لها 

طه : اهدي بس ي بني وحده وحده مالك 

فاتن : سيب الواد يفرح ي طه انت مش سامع بيقولك ست شهور وبعدين واحنا هنلاقي 
حد احسن من ماليكه فين 

طه : غراام بنت اخويه 

غرام اتخضت : غراام ع عيني وراسي والله ياعمي لكن عزام ده اخويه اكتر من رائد ورائف انت فاهم 
يعني ..

عزام : اهو سمعت وبعدين هو فيه ف طعامت غرومه لكن اختي ي بابا والصراحه بقا 
قلبي اختار ماليكه وبعدين هي مش
زي بنت اخوك برضو مش نور 
الدين ده صحبك ..

طه : خلاااص ده انت ركبتني الحق وانا قاعد ي بن الكلب يلا ع خيرة الله بكره نزورهم ..

شعيب : ربنا يتمم بخير اتصل بمالك ي رائف وقولهم ان احنا جين نزرهم بكره وخد 
منهم معااد ..

رائف :ماشي ي بابا الي تشوفه ورن ع مالك وخد منه معاد بعد المغرب 

مالك استغرب سبب الزياره ..


                  الفصل الخامس من هنا 

تعليقات